Hexagon Purus - til hovedlisten på Oslo Børs 30.mars 2023

Rect Angel
HPUR 22.03.2023 kl 18:15 24236

EDIT 29.03.2023 NB! DA ER DET KLART. HEXAGON PURUS HANDLES PÅ HOVEDLISTEN F.O.M. 30.03.2023

Det er overmodent nå. Hovedlisten synes helt klart å være rett hjemmeadresse for Hexagon Purus.

For mer enn nok hysj, hysj? Ja, for det må vel nærmest være 'ny norsk rekord' når et selskap som vokser ekstremt og omsatte for like under milliarden i 2022 for en uke siden - onsdag 15.mars 2023 - SIGNERTE EN ENKELT KONTRAKT MED VERDENS STØRSTE KJØRETØYPRODUSENT TOYOTA (SOM EIER HINO TRUCKS 100%) VERDT CA. USD 2 MILLIARDER (CA. 21 MILLIARDER NOK)...

Hexagon Purus signs landmark long-term agreement with Hino Trucks for zero emission heavy-duty trucks in the U.S.

15.3.2023 07:00 • GlobeNewswire • 

https://www.globenewswire.com/NewsRoom/ReleaseNg/401509441

...og opplever at en slik giganyhet nærmest forbigås i stillhet.. . Vel, rett skal være rett, Finansavisen gjenga en liten notis fra TDN Finans og E24 publiserte en børskommentar.


Er det noen innen norsk næringsliv som virkelig fortjener mer oppmerksomhet, ja så er det Hexagon Group med Hexagon Purus som `juvelen i kronen'.


Tid 22.03.2023, 15:18:29

MeldingsID 585894
UtstederID HPUR
MarkedEuronext Growth (Oslo)

Application for transfer of shares admitted to trading on Euronext Growth to Oslo Børs

Oslo Børs has received an application from Hexagon Purus ASA for the transfer of shares admitted to trading on Euronext Growth to Oslo Børs.

https://newsweb.oslobors.no/message/585894
Redigert 29.03.2023 kl 11:41 Du må logge inn for å svare
kelle
29.09.2023 kl 10:12 3561

Ser ikke ut for at dette er noen stor nyhet for den norske finanspressen, men det er vel som vanlig. Det må kun være negative ting for å få noen oppmerksomhet.
Hpur aksjen tikker nå oppover, men volumet er labert. Det er dette det har vært snakk om i årevis også her i landet. Men utbygging av hydrogen fyllestasjoner har stagnert.
Norsk hydrogen ferdistiller sin hydrogenfabrikk og starter produksjonen i november mnd. De jobber også for å få utbygd et nettverk av fyllestasjoner over hele skandinavia, så får vi bare håpe på at det skjer noe snart.
Rect Angel
29.09.2023 kl 11:44 3493

Nei, positive oppslag om Hexagon Group i norsk finanspresse, tror jeg ikke det er noen vits i å ha spesielt store forhåpninger om. Som jeg har skrevet i trådstart, fikk jo ikke Hexagon Purus en gang oppslag på dagen man de facto signerte kontrakten verdt USD 2 milliarder (ca. 21.2 milliarder NOK) med USA-baserte Hino Trucks, 100% eid av Toyota, under hvilken Hexagon Purus skal produsere inntil 10 000 stk 100% batterielektriske tungtransportkjøretøy for Hino Trucks. Hadde vel egentlig fortjent forsideoppslag i dagspressen og innslag i NRK- og TV2-nyhetene den dagen for en nyhet av et slikt kaliber Hexagon Purus, spør du meg. Men muligens finnes det allerede for mange andre aktører som i stor skala produsererer kjøretøy i denne kategorien her i landet?

Vel, vel, det er selvfølgelig uansett en stor dag for selskapet å være nøkkeleverandør av sentral komponenter på dagen Nikola annonserer lanseringen av verdens aller første serieproduserte tungtransport med hydrogen som drivstoff.

Ikke umulig at IVECO blir neste aktør ut med serieproduksjon av hydrogendrevet tungtransport. Også til IVECO har Hexagon Purus leveranser, kom det frem forleden dag. Så der kan det være litt å grave etter.
Redigert 30.09.2023 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
02.10.2023 kl 11:50 3301

Hexagon Purus Maritime. Har mottatt kjøpsordre for drivstoffsystem. Skal levere hydrogenlagringssystemet, inkludert type4 sylindere, til øvelsesfartøy som skal bygges av Hvide Sande Shipyard i Danmark.


Hexagon Purus Maritime receives purchase order for hydrogen fuel storage system from Hvide Sande Shipyard in Denmark

October 02, 2023 01:00 ET| Source: Hexagon Purus

Hexagon Purus Maritime, a wholly owned subsidiary of Hexagon Purus, has received a purchase order for a hydrogen fuel storage system from Hvide Sande Shipyard, a Danish shipyard building and servicing a wide range of vessel types.

Hexagon Purus Maritime’s hydrogen fuel storage system incorporating type 4 hydrogen cylinders will be used as fuel storage onboard the training ship SKULEBAS. The training ship is owned by Vestland County in Norway and operated by Maaløy Upper Secondary School to educate future mariners in Norway.

Driving Energy Transformation

"Hvide Sande Shipyard is proud of being part of Vestland County’s hydrogen project. This project fits perfectly with our vision of being a leading provider of zero-emission technology and our previous experience from both battery and methanol technology, says Mike Bylov Torsland, Senior Project Manager in Hvide Sande Shipyard. “We look forward to cooperating with Hexagon Purus on this ambitious hydrogen project”.

“Hexagon Purus is at the forefront of developing innovative hydrogen storage solutions for the maritime industry. We are thrilled to deliver our zero-emission onboard storage technology to educate the future officers and sailors of the Norwegian maritime industry”, says Robert Haugen, Managing Director of Hexagon Purus Maritime. “We continue to see strong interest in our hydrogen storage technology as the maritime sector accelerates its decarbonization efforts. This order further validates our strong market position as an early-mover in zero-emission technology for the maritime industry”.

About the market

In 2023, the International Maritime Organization (IMO) adopted a revised strategy to reduce greenhouse gas (GHG) emissions from international shipping. The revised strategy includes a common ambition to (i) reach net-zero GHG emission by or around 2050 and (ii) indicative milestones that call for reducing total GHG emissions of up to 30% by 2030 and 80% by 2040 measured from GHG emission levels in 2008.  

Making green hydrogen available for use in the maritime industry is critical to reduce GHG emissions. As hydrogen, a key contributor to the energy transition, continues to build momentum globally, more than 30 countries have released hydrogen roadmaps. USD 320 billion in direct investments into hydrogen projects have been announced through 2030 and more than 1,000 hydrogen projects have been announced globally to date. Green hydrogen is projected to supply up to 25% of the world's energy needs by 2050. 

Timing

Delivery of the hydrogen fuel storage system is scheduled for Q2 2024.

For more information:

Mathias Meidell, Investor Relations Director, Hexagon Purus
Telephone: +47 909 82 242 | mathias.meidell@hexagonpurus.com

Eli Turander, Global Communications Director, Hexagon Purus
Telephone: + 953 35 795 | eli.turander@hexagonpurus.com

About Hexagon Purus

Hexagon Purus enables zero emission mobility for a cleaner energy future. The company is a world leading provider of hydrogen type 4 high-pressure cylinders and systems, battery systems and vehicle integration solutions for fuel cell electric and battery electric vehicles. Hexagon Purus' products are used in a variety of applications including light, medium and heavy-duty vehicles, buses, ground storage, distribution, refueling, maritime, rail and aerospace.

Hexagon Purus Maritime, a wholly owned subsidiary of Hexagon Purus, provides compressed hydrogen fuel storage systems for maritime applications, helping to decarbonize the maritime industry. Hexagon Purus combines maritime experience with extensive hydrogen storage expertise to provide a holistic approach to zero emission maritime solutions. Hexagon Purus is at the forefront of developing innovative hydrogen storage solutions with lightweight composite cylinders that are ideal for maritime applications.

Learn more at www.hexagonpurus.com and follow @HexagonPurus on Twitter and LinkedIn.

https://www.globenewswire.com/news-release/2023/10/02/2752420/0/en/Hexagon-Purus-Maritime-receives-purchase-order-for-hydrogen-fuel-storage-system-from-Hvide-Sande-Shipyard-in-Denmark.html
Redigert 02.10.2023 kl 11:54 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
02.10.2023 kl 12:58 3259

Litt mer kjøtt på beinet når det gjelder dagens melding om at det altså er Hexagon Purus Maritime som skal levere hydrogenlagringssystemet til skipet som skal bygges på Hvide Sande skipsverft i Danmark, i form av melding fra/artikkel om at Corvus skal levere skipets brenselscellesystem.

Pionerorosjekt i ordets rette forstand dette, for vi snakker her om intet mindre enn verdens første nullutslipps fiskefartøy. Interessant nok bygger Corvus sitt brenselscellesystem på Toyota-teknologi. Toyota har en tendens til å dukke opp i mange sammenhenger når det gjelder Hexagon Purus' virksomhet.


– En historisk brenselscellekontrakt for Corvus Energy

Corvus Energy signerer sin første kontrakt for sitt brenselscellesystem.

2. oktober 2023 8:30 Oppdatert  2. oktober 2023 8:30
Av Arvid Steen Bergen 

– En historisk milepæl, sier Corvus-sjef, Geir Bjørkeli.

Corvus Energy er valgt av Hvide Sande skipsverft i Danmark for levering av et komplett hydrogen- brenselscellesystem for opplæringsfartøyet «MS Skulebas».

Brenselscellesystemet er planlagt levert i andre kvartal 2024 og vil være i full drift fra tredje kvartal 2024.

Corvus Pelican Fuel Cell System, utviklet gjennom det treårige H2NOR-prosjektet, bygger på velprøvd teknologi fra Toyota, verdensledende leverandør av brenselsceller til landbasert industri.

Corvus Pelican FC er «inherently gas safe» av design og det eneste marine brenselscellesystemet i verden som kan plasseres hvor som helst om bord på et skip uten ekstra sikkerhetssystemer.

Corvus skal levere et 340 kW PEM-brenselcellsystem, mens Hexagon Purus vil levere hydrogenlagringsløsning.

En viktig kontrakt

Geir Bjørkeli, administrerende direktør i Corvus Energy, er svært glad for den historiske kontrakten:

– Kombinasjonen av brenselsceller og batterier gjør dette til verdens første nullutslipps fiskebåt. Skulebas vil spille en sentral rolle i å vise hvordan brenselsceller kan brukes effektivt, hvilke miljøgevinster som kan oppnås og således være et viktig steg i overgangen til nullutslipp av alle typer fartøy, sier Bjørkeli i pressemeldingen.

https://www.kystens.no/nyheter/-en-historisk-brenselscellekontrakt-for-corvus-energy/2-1-1527441


Corvus signs the first order for its inherently gas-safe Pelican Fuel Cell system.

Press Releases
Published October 2, 2023
By Corvus Energy

https://corvusenergy.com/corvus-signs-the-first-order-for-its-inherently-gas-safe-pelican-fuel-cell-system/
Redigert 02.10.2023 kl 13:02 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
03.10.2023 kl 13:16 3118

Typisk, og tragikomisk. Langevågen ligger i Ålesund. Ålesund ligger i Norge, men nærmest som sedvanlig er det på et annet språk enn norsk man må grave frem pressedekning av nyheter som dette, relatert til innovativ, fremtidsrettet norsk virksomhet. Veldig positivt dette. Flott nyhet!

I likhet med gårsdagens nyhet om Purus' deltakelse som leverandør av drivstoffsystemet når verdens første 100% utslippsfrie fiskefartøy nå blir en realitet på Hvide Sande skipsverft i Danmark (se forrige innlegg her på tråden).


Financial backing secured for maritime hydrogen fuel system

03 Oct 2023by Martyn Wingrove

A full-scale model of a maritime hydrogen fuel system will be constructed in Norway after funding was secured from a Norwegian government-backed organisation

Hexagon Purus Maritime intends to build the first-of-its-kind maritime hydrogen fuel unit in Langevågen, close to Ålesund, after gaining financial support from Innovation Norway.

This achievement comes just two weeks before Riviera Maritime Media holds its annual Maritime Hybrid, Electric & Hydrogen Fuel Cells Conference in Bergen, Norway on 17-19 October 2023.

Hexagon Purus said this demonstration model will showcase solutions available for zero-emissions shipping and can be used to train operators and engineering students in a safe environment.

The full-scale model will include a fuel system with four type 4 hydrogen cylinders, structure, fuelling nozzle and a piping and control system.

It has a tried and tested hydrogen fuel system already in operation on mobility applications across the world, such as buses and heavy-duty trucks.

“Hydrogen will be an important energy carrier on vessels where the operating profile does not suit batteries,” said Innovation Norway senior customer advisor Magne Aarsnes. “We are eager to support players who are demonstrating the role hydrogen can play and helping to move the industry forward.”

Hexagon Purus will establish a development centre in Langevågen for the maritime industry where engineers, shipowners, regulatory bodies and students can learn the functions of a hydrogen fuel system.

“We hope the full-scale model, combined with the development centre, will educate and inspire innovations that accelerate the adoption of compressed hydrogen in the maritime industry,” said Hexagon Purus Maritime project engineer Ingrid Fjørtoft Klokk.

The project is already well underway, and an official launch of the development centre and demonstration model will take place in 2024.

Hydrogen fuel as a pathway to a sustainable maritime industry will be put in the spotlight during day one of Riviera’s Maritime Hybrid, Electric & Hydrogen Fuel Cells Conference in Bergen, where organisations such as Hydrogen Europe and Norwegian Hydrogen will set out plans for demonstrations and seaborne projects.

https://www.rivieramm.com/news-content-hub/financial-backing-secured-for-maritime-hydrogen-fuel-system-77964
Redigert 03.10.2023 kl 13:29 Du må logge inn for å svare
Winter is Here
03.10.2023 kl 13:27 3103

Kunne du si noe leveranser i 2023, 2024 og 2025 ?
Rect Angel
03.10.2023 kl 14:01 3067

Selskapet forteller om full ordrebok langt frem i tid og at det som gjelder er å produsere så mye man makter når det gjelder mobile pipeline (lagring/mellomlagring/transport av komprimert hydrogen i større volum).

Så har vi produksjon av batterielektriske kjøretøy tungtransport. Kontrakt med Hino Trucks, verdt ca. 21.5 milliarder NOK, om leveranse av inntil 10 000 kjøretøy frem til 2030 (bare denne ene kontrakten representer m.a.o. en gjennomsnittlig årlig omsetning på 3 milliarder NOK++ i de 7 årene f.o.m. 2024 t.o.m. 2030!). Lignende kontrakt med en ikke navngitt amerikansk OEM innen tyngre arbeidskjøretøy verdt ca. 2 milliarder NOK er også børsmeldt og kjent.

Nikola har nå som kjent, som første OEM i verden, begynt leveranser av serieprodusert, hydrogendrevet tungtransport til markedet. Her har Purus kontrakt fra 2021 om leveranser på 2 millarder NOK++ med muligheter for mye mer, frem i tid. Innen hydrogendrevet tungtransport ligger spenningen i: Hvem blir neste OEM Hexagon Purus lander kontrakt med om leveranse til serieproduksjon?

Forøvrig anbefaler jeg på det sterkeste webcast fra Q2 2023 i august når det gjelder spørsmålet du stiller:

https://www.youtube.com/watch?v=VfSqkkaMegw&feature=youtu.be

Der sier Purus bl.a at man nå nærmer seg målstreken når det gjelder store, tunge investeringer i økt produksjonskapasitet (fabrikker), fullt fokus fremover på å lande nye kontrakter og nå finansielle mål og gjentar guiding gitt første gang så tidlig som høsten 2020, i forbindelse med børsnotering, om omsetning 4 - 5 milliarder NOK og break even på EBITDA i 2025.

Når det gjelder spesifikt maritimt er det tidlig i verden, pionerfasen, men Hexagon Purus er involvert i en rekke pionerprosjekt og alle har jo serieproduksjon som siktemål. Det samme kan sies om gruvedrift og diverse arbeidsmaskineri. Også her er Purus involvert i pionerprosjekt.
Redigert 03.10.2023 kl 14:18 Du må logge inn for å svare
Winter is Here
03.10.2023 kl 14:13 3045

Tusen takk for svaret og informasjonen.
Rect Angel
08.10.2023 kl 21:05 2783

Hexagon Purus er en av hovedeierne i Norwegian Hydrogen. Nå vil Norwegian Hydrogen bygge hydrogenfyllestasjon også på Gotland. Artikkel skjult bak betalingsmur, men overskrift postes på nyhetsverdien.


Här kan Gotlands nya mack byggas – första i sitt slag

Det är på fastigheten som ligger direkt till vänster på Hangarvägen om man kommer från Broväg som Norwegian Hydrogens vill bygga en vätgasmack.

https://helagotland.se/bli-prenumerant/artikel/r1d7wq6r/ga-bd-0kr-dp_week
Framtia
09.10.2023 kl 08:17 2649

Nevnes kontrakten med Nikola her...Vet at de inngikk en stor kontrakt med Nel mht. bygging av elektrolyse/ Hydrogen fyllestasjoner...Er det Nikola som skylder Nel i størrelsesorden 500 mill....? Har forøvrig tro på Nikola og at de snart begynner å levere...Drypper vel litt ned på Hexagon konglomerat da, viss finansene er på plass...!?
Collo
09.10.2023 kl 08:28 2629

Det ble sagt på kvartalsmeldingen sist at kontrakten med Nikola utgjør bare ca 10% av ordrereserven og at betaling ikke hadde vært et problem - slik skjønte jeg svarene som ble gitt om dette spørsmålet.
Rect Angel
16.10.2023 kl 13:56 2343

'Hysj, hysj' i ferd med å bli mye mer krevende?

Omfattende, fersk artikkel om Hexagon Purus publisert av FORBES for 25 minutter siden. Gjengir her kun første og siste avsnitt så åpne linken for artikkelen i sin helhet.


FORBES INNOVATION TRANSPORTATION

Hexagon Purus Aims At Hydrogen Market Dominance. Nordic Notes.

David Blekhman
Contributor

I am a professor at Cal State LA and the technical director for the Hydrogen Research and Fueling Facility.

Oct 16, 2023,07:30am EDT

With the hydrogen hubs announced in the USA on October 13 2023 and the global hydrogen market on the rise, seasoned industry leaders who anticipate market shifts are strategically positioning themselves to seize emerging opportunities. Originating from the shores of Norway, Hexagen Purus is poised to expand its product offerings beyond its initial line of hydrogen tanks, gearing up to serve multiple product lines in clean technologies.
...
The Department of Energy has recently announced providing up to $7 billion to establish seven H2Hubs across America. These projects will accelerate a national effort toward clean hydrogen production, deployment, and all the infrastructure enabling generation, storage, delivery, and fueling and other types of small and large-scale projects. These developments offer businesses like Hexagon Purus a monumental opportunity to adapt and deploy early in the transition to a hydrogen-based economy.

https://www.forbes.com/sites/davidblekhman/2023/10/16/hexagon-purus-aims-at-hydrogen-market-dominance-nordic-notes/
Redigert 16.10.2023 kl 15:07 Du må logge inn for å svare
Collo
17.10.2023 kl 13:44 2203

EU-landa skal kutte utslepp frå tungtransport kraftig innan 2040 Måndag kveld blei EUs klimaministrar samde om å kutte utsleppa innan tungtransporten med 90 prosent innan 2040. Vedtaket inneber ein gradvis reduksjon av utsleppa frå nye køyretøy. Det vil seie at lastebilar, semitrailerar og bussar må over frå bensin og diesel til elmotor og hydrogen. No skal saka opp for EU-parlamentet.