APCL – en nytt Noreco-case med stor skjult verdi? del 2.

RGTBJØRN
APCL 19.11.2018 kl 12:47 62055

Har kopiert inn ett meget bra innlegg/analyse fra Xtrainvestor der Lars Brandeggen (som er grunnleggeren av XI) har tatt for seg ett område som mange har «neglisjert», nemlig det fremførbare underskuddet APCL har opparbeidet seg gjennom årene. Innlegget er grundig og langt men velger likevel på tross av lengden å lime inn teksten i sin helhet som en TS. Les mer på XI kanalen https://www.xtrainvestor.com/channel/apcl-ol
Her er innlegget.


For et par år siden var Noreco et konkursdømt selskap med en stor rettstvist som reell egenkapital. Etter å ha vunnet saken i første instans (kurs ti-doblet) og tapt saken i høyere instans (kurs falt men fortsatt fem-doblet) venter de på om saken tillates anket til dansk høyesterett. Uansett utfall synes markedets fokus og verdisetting å ha skiftet til selskapets fremførbare underskudd i Danmark/UK – verdier som for et par år siden var neglisjert av enhver analytiker og lite fremholdt av selskapet. Jeg ser en veldig Noreco-lignende situasjon i APCL nå; konkursdømt med større rettstvist(er) som mesteparten av egenkapitalen med et ukjent og aldri omtalt ganske voldsomt fremførbart underskudd.

APCL har nå en markedsverdi på av 20 MUSD. Dette har vært et katastrofalt selskap som man kan lese om i APCL-kanalen på Xtrainvestor – men som tilfelle Noreco viste kan selv et historisk katastrofalt selskap vise seg ha en riktig attraktiv aksje.
Etter å ha lest årsrapportene ble jeg ble overrasket over å oppdage i notene at det australske morselskapet – som man faktisk kjøper aksjer i - har over over en milliard USD i ‘accumulated losses’ og at de oppgir at konsernet har 600 millioner USD i ‘tax losses carried forward’. Fremførbare underskudd kan ha betydelige verdier (ref Noreco) og jeg hadde ikke sett dette nevnt noen gang hverken i de svært få analyser som er gjort (den siste for halvannet år siden) eller i kommentarer på sosiale media. Jeg har forsøkt å få ut ytterligere/grundigere informasjon fra selskapets ledelse om disse verdier, men telefonbeskjeder og mailer er ubesvarte. For et selskap som etter hvert er litt «eierløst» gjør slik mangel på respons meg litt mistenksom, ikke minst når selskapets ledere fikk betydelige lønnskrav utbetalt i form av aksjer rundt nyttår. Jeg har samarbeidet med nick Warom på Xtrainvestor for å finne ut mer om skatt og caset generelt, mange kjenner til han som skribent også på HO.

En milliard dollar i akkumulerte tap i Australia har potensielt en teknisk verdi på 300 millioner USD eller 15 ganger dagens børsverdi med australsk skattesats. Bruker man gruppens fremførbare underskudd så er teknisk verdi på 180 MUSD – eller 9 ganger dagens børsverdi. Merk: I enhver transaksjon med utenforstående vil teknisk verdi prises til betydelig rabatt.

En hel del av det fremførbare underskuddet i konsernet vil måtte være å henføre til datterselskap i ulike land; såkalte «tax pools» i lisenser/datterselskap i oljeproduserende land kan fort ha klart høyere verdi pga høye skattesatser og enklere benyttelse. Selskapet har i sin årsrapport ikke spesifisert underskudd til land foruten i morselskapet i Australia. Men på nettet finner jeg at APCL bl.a. har et datterselskap i England som i 2016 rapporterte «retained losses» på 334 millioner USD. Det kan være at visse underskudd i døtre hvis ubenyttet til slutt ikke kan benyttes som skattemessige fremførbare underskudd i mor. I selskapets konsernregnskap fremgås av notene at de bruker 30%-skattesats på underskuddet som basis for skatteverdi – dog kan denne (som normalt i slike tilfeller – ref igjen Noreco) ikke balanseføres så lenge det hersker tvil om utnyttelse.

I Australia har de i 2017 innført lettelser i bruk av fremførbare underskudd. Enten må det være viss kontinuitet på eiersiden (50%? – hva gjelder for børsnoterte?) eller «similar business» (tidligere «same» business). Og da er det klart interessant at toneangivende aktører i Senegal og Gambia som FAR og Woodside Petroleum begge er australske, sistnevnte har en mkt cap på 25 milliarder USD. Disse må åpenbart drive similar business. Men merk at som i Norge finnes det gjennomskjæringsregler som kan inntreffe hvis en transaksjon helt åpenbart kun er gjort av skattebesparingsmessige årsaker.
Hvordan bør APCL prises? APCL’s verdisetting innebærer en høyst subjektiv beregning da det er sannsynligheter som må vektes.
Markedsverdien er altså 20 MUSD, med net cash 7 MUSD gitt at man ikke regner inn forpliktelser på 7 MUSD knyttet til lisenser i andre land som er tilbakeleverte (selskapet hevder i rapporter at de kommer seg unna). Så Enterprise Value 13 MUSD evt 20 MUSD.
Verdi 1: Full seier eller forlik på en eller flere av de fire lisensene.

APCL inngikk en intensjonsavtale med en ikke navngitt aktør (ryktes Cairn Energy) om farm down på tre av lisensene (en i Senegal, begge i Gambia) ned til 30% der APCL skulle få viss kostnadsdekning samt bli carried på inntil tre letebrønner.
APCL hadde helt klart ikke fullgjort sin arbeidsplikt på lisensene og har blitt varslet av myndighetene om at utgått lisensperiode ikke er forlenget. Eller kanskje snarere ikke varslet, men først fått lest om det i media. En lisens – ROP i Senegal som ikke inngikk i farm out avtalen – er allerede gitt videre til Total som nylig inngikk farm down avtale med Petronas (det statlige malayiske oljeselskapet) til tross for pågående tvist. Interesse fra majors beviser at det må anses som en attraktiv lisens.

APCL hevder at terminering ikke har skjedd iht lisensavtalen og har dratt inn begge land til ICSID – en internasjonal voldgiftsdomstol - med krav om full tilbakelevering av lisensene.

Intensjonsavtalen virker ha priset de tre blokkene til 55-70 MUSD. Meglerhusene vurderte imidlertid APCL’s restandel på 30% betydelig høyere – Pareto anslo at den riskede verdien av APCL’s andeler i Senegal og Gambia etter farm down avtale representerte NOK 17 per aksje – ekslusive ROP-lisensen. Mirabaud lå enda høyere med nesten NOK 32 per aksje. Merk at begge disse aktørene var selskapets rådgiver i tidligere emisjon og da etter mitt syn blir mindre troverdige. Men det viser at meglerhus gjerne verdsetter et leteselskaps assets betydelig høyere enn farm down prisingen. Tilsvarende så man også ganske raskt i markedsprising og analyser etter transaksjon på Panoros Dussafu-felt; man verdsetter gjerne feltandelen høyere enn implisitt ut fra den strikte transaksjonsverdien – spesielt hvis avtalen innebærer at det raskt vil skje hendelser som leteboring, utbygging etc.

Det er verdt å notere seg at intensjonsavtalen ble inngått mens oljeprisen var på 53 USD/fat. FAR farmet i februar 2018 ned på de to naboblokkene i Gambia til fordel Petronas mens oljeprisen var på 64 USD/fat til en implisitt pris på til sammen 92 MUSD. APCLs blokker er anslått ha uriskede prospective ressurser på 3,1 milliarder fat, FARs ble anslått til over 1 milliard fat uten at man ut fra det bør si noe intelligent om verdiforholdet blokkene imellom.

Senegal/Gambia har blitt et hotspot med solid interesse fra større aktører etter større funn. BP, CNOOC, Woodside, Total og Petronas har nylig gått inn i området. I de to lisensene som APCL eide/eier i Senegal er det anslått net uriskede ressurser på 1,8 milliarder fat. I lisensene vil det foregå ren leteboring og riskede ressurser vil da normalt ligge 10-20% av uriskede – mao chance of success for enkeltbrønner på mellom 10-20%.

Tvisten? Det er vanskelig å vurdere hvor den står. Det er ingen tvil om at APCL ikke har fyllestgjort sin arbeidsplikt og for meg fremstår det klart at landene burde ha kommet seg greit ut av dette ved å følge lisensavtalen til punkt og prikke. APCL hevder derimot at dette ikke har skjedd. Når man ser interessen for området og de økte beløpene som aktører betaler for å komme seg inn på lisenser så forstår man at det kan være svært god økonomi og dermed fristende for Senegal/Gambia å ta tilbake lisensene og heller beholde pengene selv. Det kan muligens også være skattemessige årsaker til å sørge for at APCLs tax pool forsvinner fra lisensene. Nå har det vært en hel del «surr» i disse landenes energidepartementer tidligere for å si det mildt og spørsmålet blir egentlig om Gambia/Senegal kan ha rotet det til for seg selv i iveren etter å ta tilbake verdiene eller grunnet politikere/byråkrater på jakt etter en «envelope of happiness»… ? Så lenge behandlingen i ICSID pågår kan det bli vanskelig å få noen til å utvikle blokkene, det burde tilsi en viss forliksinteresse. Imens vil det foregå interessante leteboringer på naboblokker.

Verdi 2: To 100%-eide dypvannslisenser i Sierra Leone.
Jeg har ikke sett noen verdianslag fra noen på disse og farm downs har ikke skjedd. Sierra Leone holdt nylig på med en tildelingsrunde som er blitt utsatt. APCL skal etter plan komme med drill or drop beslutning innen utløp av oktober. Urisked prospektive ressurser er anslått til 2,5 milliarder fat, men dette er på over 3000m havdybde og så langt har selskapet altså ikke lykkes i farm down.
Verdi 3: Fremførbare underskudd – tax pools:
Som beskrevet i starten – oversett verdi-
Så hvordan regner man på noe slikt?

Verdi to 90% eide Senegal-lisenser * sannsynlighet for å beholde = risket verdi
+ Verdi to 100% eide Gambia-lisenser * sannsynlighet for å beholde = risket verdi
+ 180-300 MUSD i teknisk verdi fremførbare underskudd * rabatt = risket verdi
+ Verdi Sierra Leone –lisenser
Fratrukket nåverdi av fremtidige driftskostnader (vanskelig å anslå)
= mer eller mindre enn 20 MUSD ?
En ting er hva man selv tror om verdi/sannsynlighet – noe annet hvordan et marked vil vurdere dette. I mai 2017 hentet selskapet 30 MUSD til kurs NOK 7,75 etter at kursen var på NOK 12,2 før emisjon ble kunngjort. Den gang var oljeprisen på 52 USD, de hadde andel av lisens i Cote d’Ivory der leteboring var i gang, de hadde inngått LOI i Senegal/Gambia men ikke fått aksept fra myndighetene. Pareto anslo at lisensen i Cote d’Ivory utgjorde 25% av en risket NAV.

....fortsettes

Redigert 21.01.2021 kl 08:58 Du må logge inn for å svare
FkL
03.12.2018 kl 11:49 5650

Ja, den er lagt ut og diskutert en god del. Derimot så er det aldri feil å poste. God lesning.
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
03.12.2018 kl 11:55 5622

fkl

Takk. Jeg følger ikke så mye med lenger.
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
tuja
03.12.2018 kl 12:13 5577

Synest denne viser at TOTAL fikk litt nervøse rykninger, og derved forlangte en klausul, der de ikke skal stå til ansvar dersom Senegal går hele veien, og taper arbitrtition:

"APC opted instead to drag Senegal into arbitration over title to the Rufisque Deep, controversially re-allocated to Total, which subsequently inserted
a compensation clause requiring the government to cough up in the event of any challenge."

Tenker presset begynner å bli rimelig høgt på Senegal. Kan bli en dyr affære, dersom de trekker det for langt. Forlik er nok muligens den beste løsning for alle involverte parter.

:)
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
14.12.2018 kl 01:00 5109

Egentlig kjedelig å vente, men prøver å holde denne tråden varm frem til jul. Ingenting nytt foreløpig
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
rischioso
17.12.2018 kl 13:41 4676

Like greit å innse først som sist at ting vil kunne ta lang tid - veldig lang tid før det foreligger en avklaring som ikke er gitt går i selskapets favør...

Og i mellomtiden svir selskapet av EK og som jeg har vært inne på tidligere så vil EK utgjøre rundt 34 øre/aksje ved utgangen av året og det er ikke mer enn knappe 2 uker dit hvor aksjen nå handles for rundt 60 øre noe som da er å anse som en betydelig overpris slik situasjonen er med null inntekter og fullstendig ribbet for lisenser...

Mao, det vil tvinge seg frem en emisjon om ikke alt for lenge og i en slik situasjon så vil det måtte gis en betydelig rabatt med forbehold om at man finner noen som er villige til å investere i dette caset slik det har utviklet seg spesielt de siste 18mdr...
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
Turbon
17.12.2018 kl 14:09 4619

Jeg sjönner ikke hvorfor det kjöpes til dagens pris, det er slik du siger risico - betydelig overpris...
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
FkL
17.12.2018 kl 16:50 4463

Vel, vi får se på det økonomiske når neste rapport kommer. Alt annet blir bare teorier. Vi vet i tillegg at de fleste aksjekurser i dag styres av børsuroen. Leste din forrige spådom om at bunnen i PEN var 12.5. Stemte vel ikke akkurat det heller. Ser 11.80 nå. Tror dessverre ikke uroen er over hvis vi ser på USA akkurat nå. Verdien på APCL er selvfølgelig markedsstyrt den også og markedet er ikke enig meg deg i verdisettingen.
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
rischioso
17.12.2018 kl 20:38 4305

FKL

Problemet er at det er du som kommer med tull og det jeg har sagt både om PEN og dette caset har slått til nettopp fordi det hverken er tull eller spådommer.

Nå er jo dette en APCL tråd, men siden du selv er den som ikke klarer å forholde deg til det så er det jo også på sin plass å understreke at jeg aldri har satt noen bunn på 12,5 i PEN, MEN "rundt" 12,5 - en liten men vesentlig forskjell.

Det er heller ingen ingen spådom, men en teknisk teori noe som har visst seg å stemme på en prikk, men det må også nevnes at jeg tok forbehold om både oljepris og børsklima - at en eller begge kunne jobbe i mot noe som da ville kunne få kursen midlertidig ut av den tekniske buunnen på rundt 12,5 noe vi så skjedde i dag.

Når det kommer til dette caset så stemmer det at EK er estimert til å tilsvare rundt 34øre/aksje legger vi siste q til grunn og det er da heller ingen spådom, men en teori basert på faktisk kost i det siste kvartalet. Om det skulle vise seg at man har klart å redusere operasjonskost noe - noe de sikkert har klart gjennom at de siste 2 lisensene ble gitt opp for ikke lenge siden så vil det uansett ikke bety en variasjon på mer enn noen ører/aksje.

Dermed er det ikke bryet verdt å skulle vente til neste q med å finne ut det nøyaktige tallet - det man heller bør bekymre seg om er at det ikke finnes inntekter ei heller lisenser det verken kan jobbes med eller farmes på og dermed finnes det ikke verdier av betydning i selskapet pr nå utover EK.

Skal man så gå ut i markedet for å finne investorer som skal investere så må de ha noe og tilby. 4 lisenser som er i rettsapparatet er nok ikke det som vil trigge interessen hos potensielle investorer og dermed vil de måtte gi en betydelig rabatt for i det hele tatt kunne få noen på limpinnen.

Når vi så kjenner til at verdien av EK som er fallende for hver dag som går vil være verdt mellom 30-40øre/aksje når de skal ut og be om penger høyst sannsynlig i løpet av første halvdel av 2019 for de venter jo aldri til kassa er bunnskrapt så bør man jo skjønne at med en betydelig rabatt så vil det ikke bety annet enn en svært merkbar utvanning av eksisterende aksjonærer og en langt lavere aksjekurs enn den vi ser i dag.

Så stor kan vel ikke minusen din være at du ikke klarer å skjønne noe så elementært...??...
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
17.12.2018 kl 23:42 4153

Fkl er så enig så enig. Et sted vil se turnaround børsene verden over. Haugen sa vel 810 kunne komme og det ser ut som at han får rett. Vi ser nå børsene spiller på psykologi. Ikke mye som er forandret som skulle tilsi annet en forventet korreksjon. Ingenting er forandret i apcl heller , markedpsykologien drar det fleste selskap ned.
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
FkL
18.12.2018 kl 08:28 3981

Vel, ditt gestimat på EK må du selvfølgelig ha, men igjen det er ikke fasit. Selskapet har selv meldt om at de har penger nok til å kjøre sakene ut, men det utelukker du som vanlig med din egen teori om å få kursen ned. Sannheten er vel st du ikke har truffet på noe som helst og personlig så avstår jeg helt fra å legge ut mine egne kursmål, så man kan vel ikke si at jeg har bommet der. SL kostnadene er nå vekk og det vil ha stor betydning for EK. Mitt gestimat er at den er betydelig høyere enn det du har oppgitt, men at dette ikke ene og alene avgjør aksjeprisen. Men det forstår tydeligvis ikke du.

Når det gjelder PEN så skal jeg først si at jeg selv er inne der også. Jeg ser heller ikke noen interne problemer i aksjen akkurat nå, men dessverre så tror jeg at oljepris og børsuro vil skape problemer i ennå en stund.

Fylte derimot på med mer APCL i går og det sier nok om hva jeg tror. Dog tror jeg ikke vil anbefale noen å gå kortsiktig inn i noen som helst aksje om dagen.
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
rischioso
18.12.2018 kl 09:43 3884

FKL,

RE - Selskapet har selv meldt om at de har penger nok til å kjøre sakene ut

* Det sier seg selv at når selskapet ikke kjenner til hvor lang tid ting vil ta så kan de heller ikke vite om de har penger nok - så langt er du vel med...??...

Og vi kjenner til cash kassa, også kjenner vi til at selskapet ikke har inntekter og dermed bør vi skjønne at de trenger påfyll og ikke minst at de ikke venter med påfyll til kassa er tom - ergo så vil det ikke bli lenge til - er du ennå med...??...

Så avslutter vi her og ser an utviklingen hvor vi heller kan ta opp diskusjonen på nyåret.
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
oivindl
18.12.2018 kl 10:07 3845

Rischioso:"... jeg aldri har satt noen bunn på 12,5 i PEN, MEN "rundt" 12,5 - en liten men vesentlig forskjell."

" Rundt" 12,5 er tydeligvis et svært tøyelig begrep:-)

Rischioso:"Det er heller ingen ingen spådom, men en teknisk teori noe som har visst seg å stemme på en prikk,..."

Selvskryt skal en høre på, for det kommer fra hjertet. Skulle vært gulvlegger du, Rischioso :-)
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
rischioso
18.12.2018 kl 11:00 3779

Når "ta ting ut av en sammenheng" kommer på trappene så er det på tide å låse døra - takke seg heller til støvsugerselgere - de bruker gjerne noe lengre tid, men så forholder de seg også til hele historien...;)
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
FkL
18.12.2018 kl 11:54 3712

Alle kjenner til at dette kan ta lang tid, vi får ta høyde for at det ikke bare er deg som har krystallkule og at denne "nyheten" faktisk har nådd selskapet selv. Jeg forstår at du selv tror at du vet best, men så feil kan du altså ta. Nå kaster jeg bare noe ut i luften her; kanskje selskapet selv vet best hvor lang tid dette vil ta, hva det kan måtte koste og til og med har gjort beregninger for å sikre sin egen fremtid under sakens gang? Er du med? Jeg har også mine egne vurderinger ris, men de er like lite fakta som dine. Det nærmeste vi kommer fakta er hva selskapet selv melder.
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
oivindl
18.12.2018 kl 12:23 3670

Så bunnen på 12,5 holder fortsatt?
Det er bare markedet som ikke har skjønt det.
Hver gang du bommer, unnskylder du deg med "tatt ut av sin sammenheng".
Men det er vel derfor du bruker den floskelen så ofte.:-)
Ser "bunnen" din også kommenteres på pen-tråden
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
rischioso
18.12.2018 kl 12:35 3652

NEI, jeg repeterer ofte av den grunn at du ikke gjør annet enn å ta ting ut av sammenheng - det er ikke en unnskyldning, i så fall er du unnskydningen siden du er årsaken - men ikke unnskyldt...

....og vi andre ser at du aldri kommeneterer noe case - kun skribenter - har du ikke annet å bidra med så er det kanskje på tide to get a life....;)
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
oivindl
18.12.2018 kl 15:09 3547

Som jeg har gjentatt en del ganger, så mener jeg det er viktig å utøve kildekritikk. Når skribenter bevisst eller ubevisst, ikke forholder seg til sannheten, bør det påtales. Det samme gjelder skribenter som fremhever sin egen fortreffelighet, men likevel bommer så det griner etter.

Når det gjelder casene uttaler jeg meg når jeg mener å ha noe nyttig å bidra med.
Jeg har f. eks korrigert en rekke av dine feilaktige påstander og tolkninger det siste året.
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
oivindl
18.12.2018 kl 15:59 3487

Rischioso:"... så er det kanskje på tide to get a life....;)"

Nå skal vi se, jeg har åtte innlegg så langt i desember, du har fylt tre sider i loggen:-)
Tror jeg sier neitakk. Virker ikke som noe attraktivt liv. Ser ut til å gå sterkt utover egen selvinnsikt og personlig dømmekraft :-)
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
rischioso
18.12.2018 kl 21:18 3350

Du bidrar aldri for du har aldri noe å bidra med - fair enough...;)

God Jul til deg oxo!
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
Sandy
18.12.2018 kl 21:36 3332

Rischioso:
Nå må du melde deg ut av Hegnar forumet.

Du ødelegger forumet med alt sprøytet ditt. Du ønsker kun å fremheve deg selv med din galskap.

Jeg har lyst å komme med noen diagnoser, men gjør ikke det her på forumet.

MEN, tenk litt selv Rischioso - da skjønner du kanskje litt hva du holder på med her på forumet.

Håper at du nå er borte for godt.
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
rischioso
18.12.2018 kl 21:51 5788

Du må nok leve med at jeg blir værende her, men så er også dette en APCL tråd så kanskje en god begynnelse ville være å diskutere caset selv om det sikkert vil være litt uvant til å begynne med - uansett, bedre sent enn aldri...:)
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
thief
18.12.2018 kl 22:33 5723

Sykt at kursen har kommet så langt ned, men mye psykologi ute og går nå:)
En eneste positiv nyhet og kursen er flere kroner,og folk kaster aksjer ut for under 0.6kr!!!Oljeprisen raser,men apcl produserer vel ikke olje enda eller:) Skulle ikke ha stor betydning for apcl. Det er jo først lisensene som skal sikres,og lavere oljepris er kanskje ikke noen ulempe! Gullkantete avtaler(brune konvolutter) for myndighetene er kanskje litt lenger unna nå, enn for bare en liten stund siden da olja var over 80,og oljepris på 50-tallet ikke var noe tema. Det frister kanskje ikke like mye nå å kjøre noen shortcuts for myndighetene og ha langvarige kostnader til voldgift! Spesielt Gambia er i STOR pengenød. 41(5) i favør apcl, tror jeg vil gjøre underverker. De har rett og slett ikke råd til å holde dette gående i nesten 2 år til, og i tillegg risikere å tape, som fort vil koste flesk:) Og premien er kanskje heller ikke så stor for Gambia om olja holder seg lav, og vi i tillegg tar med bommen til FAR. Interessen har nok dabbet noe av, og da er det kanskje ikke verdt å kjempe i 2 år til uten mulighet for en kjempegevinst i enden:) Tipper avgjørelse på 41(5) kan komme når som helst nå, og blir det "seier", er apcl veldig nærme et forlik.Og det vil trigge et sjeldent rally på ose. Alt fra 3kr og oppover,spørs hvordan et eventuelt forlik blir! Lisensene er jo verdt mange hundre mill hver, og i dag er mcap under 100mill, Sier jo litt om potensialet her:)Lite som har lekket ut fra Senegal etter de desperat søkte etter interessenter på sosp,før ny "oil code"! Hvorfor ikke vente med denne lisensen,som alle de andre, til ny oilcode er på plass?Begynner å haste for myndighetene å få på plass oljesektoren. Snart valg og et kaos i denne viktige sektoren vil ikke være veldig positivt:) Så kan fort dukke opp nyheter her. I tillegg skriver vi straks 2019,da skal total drille på rop, de vil vel oxo ha en løsning veldig snart:) Og løsning blir det ikke, hvis ikke Senegal går med på forlik. Da vil saken gå sin gang,og en avgjørelse kanskje rundt 2021. Tror man total blir happy for det,NEPPE:)! Og da kanskje oxo miste rop! Kan ende i TOTALT kaos for myndighetene. Alle ser at det fornuftigste/smidigste er å gi apcl sosp og at total beholder rop,og alt går etter planen.Og det er oxo det jeg tror vil skje! Og BOOM, apcl vil nok engang drille etter olje, som vil trigge en saftig oppgang. Derfor ble det en liten julegave til meg selv i dag,med noen flere aksjer fra de utålmodige:) Kjipt å kaste aksjene like før målstreken,Vi vet jo at iallfall 41(5) garantert er nærme, men tror oxo Senegal snart avslører sin plan med denne merkelige utlysningen av sosp. Tror de har med apcl her!
LYKKE TIL OG GOD JUL:)!
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
rischioso
18.12.2018 kl 23:32 5659

Ikke særlig sykt om vi legger til grunn den eneste asseten selskapet har (EK) og ikke minst det faktum at de står ribbet tilbake uten en eneste lisens og dermed heller ikke noen utsikter for kapital tilgang gjennom farming.

Så kjenner vi til at EK utgjør i dag knappe 40øre/aksje så da er alt over dette for en overpris og regne....

Også er det greit å få med seg at det er ingen som vinner eller taper når det kommer til 41(5) for det er ingen rettsak ei heller dom, men kun en avgjørelse på om man skal avvise eller fortsette saken som nå har stått på hold siden april....

Og den påståtte desperasjonen hos myndighetene faller på sin egen urimelighet - om Gambia eller Senegal var desperate så hadde de ikke ignorert selskapet som de har gjort siden mai 2017. Selskapet har snakket for døve ører og banket på lukkede dører fra mai 2017 til april 2018 - det sier ikke bare litt om hva Gambia og Senegal har et reelt ønske om....

At det kan ende med et slags forlik, men da som en eller annen form for kompensasjon som et best case gjennom at selskapet blir betalt noe for seismikkunderlaget i form av en engangsbetaling noe som igjen betyr at selskapet i den form vi kjenner den vil være mer eller mindre historie....

Men frem til det vil kunne skje så vil tiden gå og som kjent så er det kvelende for selskapet som spiser av den eneste asseten de har igjen (EK) og som etter hvert må fylles opp for at selskapet skal kunne eksistere - dette kjenner både Gambia og Senegal godt til og regn derfor med at de vil gjøre det som er mulig for å trenere saken i det lengste noe vi har sett konturene av allerede slik at selskapet kveles sakte men sikkert og etter hvert vil kunne bli tvunget til å hive inn håndklet når kassa er tom og ingen vil investere i selskapet.

Alternativt at de vil klare å utsette slutten ennå litt gjennom og sette en emisjon på 25-30øre noe som er rundt 50% lavere enn dagens sluttkurs for å kunne få noen til å være villige til å hive penger inn slik situasjonen er i dag - om noen....

Både grunderen og flere store eiere har allerede tatt en eksit og alle gjorde det langt over dagens kurs nettopp fordi de så hva som ville komme.

De som sitter igjen har ikke annet enn håpet og holde seg fast i og akkurat det ender som oftest galt....

Uansett - God Jul!
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
Sandy
18.12.2018 kl 23:46 5628

Rischioso!
Du er en psykopat og vil bli det til evig tid.

Google diagnosen, les det - mulig noe går inn.
En psykopat og manipulatoren trenger tid, så bruk tid. Du skjønner det til slutt om du er noe oppegående.
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
thief
18.12.2018 kl 23:50 5629

herregud, noen som har puttet en femmer på deg igjen:) Oi, hva spennende skriver ris om, oja tom kasse igjen! Repeatknappen på! Stoler mer på at apcl har kontroll på tallene enn vimsegutten ris, som har sitt eget fantasibudsjett!
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
rischioso
19.12.2018 kl 00:33 5592

Sandy,

er minusen din virkelig så stor - det visste jeg ikke, men uansett så blir det feil å klandre andre for akkurat det.

Vær heller glad for at det finnes noen som kan gi en input uten å snakke for sin syke mor og gjennom det får man i alle fall anledning til å kunne redde stumpene....
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.12.2018 kl 09:33 5406

Slik går dagene:
En kopp kaffe.
Så småplukk av aksjer.
Sende julehilsen med takk for aksjene.

Så plukke mer Apcl.
Mer pepperkaker dyppes i kaffen.
Sende nye takkekort med de beste ønsker for nyåret.
——
Edit: Har gått en del penger i porto på alle takkekortene for aksjene jeg fikk kjøpe i dag tidlig, men er alikevel i pluss.
Ønsker også alle andre en fin jul!
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
19.12.2018 kl 10:06 5361

Sandy. Spar oss for å stille psykiatriske diagnoser her på forumet for en mann du neppe kjenner. Bedre å tilbakevise det han skriver på en sivilisert måte.
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
abroker
19.12.2018 kl 10:09 5344

Den slags tufse-haussing gjør bare Ting & Tang verre for APCL?
Dessverre!
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
Sandy
19.12.2018 kl 10:14 5342

Fluefiskeren.

Enig med deg her, å sette diagnoser på skribenter hører ikke hjemme på forumet.

Prøvde i det lengste, ikke enkelt når noen ikke greier å oppføre seg på forumet.

Men FF beklager å ha en fin jul.

Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
19.12.2018 kl 10:28 5321

God jul til deg også?
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
Warom
19.12.2018 kl 12:05 5221

FF;
Siden det er en stund siden du(og også jeg) har frekventert her jevnlig, så benytter jeg sjansen til å ønske deg en riktig god jul. Tror det kan bli en spennende jul når det gjelder APCL(på bakgrunn av tidligere juler;))
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
19.12.2018 kl 12:21 5194

God Jul til alle .
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
Warom
19.12.2018 kl 12:32 5173

Der er vi helt enige RGT :)
Mye kan enda skje før sølvguttene synger julen inn:)
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.12.2018 kl 13:00 5121

De synger nok den nye hymnen:

«Pace on Earth»
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
19.12.2018 kl 19:50 4939

Synes det er svært interesant at profilerte aktører som tobakks Andresen og Fredriksen ser sitt snitt til å kjøpe bunnsfiske.Avanche og XXL Ganske sikker på at børsen her hjemme skal opp igjen,da dras nok børsen generellt opp fra myra etter hvert. Tipper også apcl . Forventet egentlig at det skal skje noe på meldingsfronten fra apcl anytime.
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
thief
19.12.2018 kl 20:54 4885

Kommer noe fra Senegal før nyttår,tipper et lite romjulsrally:)! De har det travelt med å ordne opp på sosp(old oilcode), tilfredsstille total som skal drille på rop i 2019 og ikke lage mer kaos i oljesektoren før presidentvalget like over nyttår! De hadde det VELDIG travelt med å få inn interessenter på sosp, de hadde bare 1mnd på å melde seg for myndighetene,veldig rart og uvanlig. Men regner med det var en grunn for dette hastverket:)
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
19.12.2018 kl 21:28 4835

Warom

Hyggelig. God jul til deg også!??
Redigert 20.01.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
HP17
28.12.2018 kl 12:25 4252

Mye ligger til rette for enmangedobling i apcl. Her kan det komme en snarlig løsning i sengal og Gambia og apcl kan fort være en oppkjøpskandidat. Glem heller ikke verdien av det fremførbare undeskuddet. Et nytt NOR case som gikk fra kr 15 til over 360 og nå er rundt 210.
Redigert 21.01.2021 kl 02:24 Du må logge inn for å svare
HP17
28.12.2018 kl 12:27 4252

Mye ligger til rette for enmangedobling i apcl. Her kan det komme en snarlig løsning i sengal og Gambia og apcl kan fort være en oppkjøpskandidat. Glem heller ikke verdien av det fremførbare undeskuddet. Et nytt NOR case som gikk fra kr 15 til over 360 og nå er rundt 210.
Redigert 21.01.2021 kl 02:24 Du må logge inn for å svare