Oljemyggen hvor pengene renner inn. Price tarket 25kr.
Ticker: PNOR
Dette er ikke en råd/oppmuntring til å kjøpe PNOR. Men mine tanker om selskapet og hvor grundig underpriset det er.
Antall aksjer 142 356 855
Børsverdi 996 MNOK
Price tarket: 25kr
Risiko: Høy
Avkastning: Potensielt veldig høy.
Det siste halve året leser man: Overskrifter som: "Petronor har nådd produksjonsmål før skjema", "Mer enn doblet resultatet på driften" Pengene renner inn for dette selskapet i stor skala. De blir priset som et meget konservativt verdiselskap, når de er i stor vekst. EBIDTA på nesten en milliard og produksjonen i januar viser 5240 boed. Produksjonen øker raskt og oljeprisen holder seg fortsatt mange ganger over break even. Selskapet har en meget lavt break even og kan derfor tåle langt lavere oljepris enn mange andre. Så overskuddet kan bli vanvittig stort med oljeprisen som er estimert de neste årene. Det at dollaren er så sterk mot NOK er også gull da selskapet for utbetalt i dollar.
Det er saker som usikkert: Generelle makrobilde, krig, operasjon i en del av verden hvor korrupsjon er norm. MEN, dette mener jeg er priset inn i 2.5kr. Uten usikkerheten rundt dette så ville selskapets verdivurdering vært vesentlig høyere.
For oss aksjonærer er det viktig å vende nesen fremover nå som kursen faller, vi ser det er nedgang over hele linja om dagen. Nå sitter Pnor i en sektor som tjener bøtter med penger med en produksjon godt over 5200 fat daglig (som kan stige kraftig fremover) med lav break even.. En oljepris på 75$ så kan man bare la kalkulatoren gå varm. Her er det store underliggende verdier. Produksjonen skal også mange dobles de kommende årene og triggere venter på rekke og rad.
Tar med fra H2 report hvor den siste kan fremheves. Selskapet skal aktivt jobbe med å fremme verdi for aksjonærene.
PetroNor with the financial capacity and
flexibility to:
> Execute organic growth strategy with
re-investment into infill program fully
funded
> Execute transformational and
accretive M&A deals with Congo
production un-leveraged
> Consider other options for
shareholder value
Denne kommer.
Jeg er klar over utfordringene til selskapet, men her mener jeg det er overveiende positive.
Dette er ikke en råd/oppmuntring til å kjøpe PNOR. Men mine tanker om selskapet og hvor grundig underpriset det er.
Antall aksjer 142 356 855
Børsverdi 996 MNOK
Price tarket: 25kr
Risiko: Høy
Avkastning: Potensielt veldig høy.
Det siste halve året leser man: Overskrifter som: "Petronor har nådd produksjonsmål før skjema", "Mer enn doblet resultatet på driften" Pengene renner inn for dette selskapet i stor skala. De blir priset som et meget konservativt verdiselskap, når de er i stor vekst. EBIDTA på nesten en milliard og produksjonen i januar viser 5240 boed. Produksjonen øker raskt og oljeprisen holder seg fortsatt mange ganger over break even. Selskapet har en meget lavt break even og kan derfor tåle langt lavere oljepris enn mange andre. Så overskuddet kan bli vanvittig stort med oljeprisen som er estimert de neste årene. Det at dollaren er så sterk mot NOK er også gull da selskapet for utbetalt i dollar.
Det er saker som usikkert: Generelle makrobilde, krig, operasjon i en del av verden hvor korrupsjon er norm. MEN, dette mener jeg er priset inn i 2.5kr. Uten usikkerheten rundt dette så ville selskapets verdivurdering vært vesentlig høyere.
For oss aksjonærer er det viktig å vende nesen fremover nå som kursen faller, vi ser det er nedgang over hele linja om dagen. Nå sitter Pnor i en sektor som tjener bøtter med penger med en produksjon godt over 5200 fat daglig (som kan stige kraftig fremover) med lav break even.. En oljepris på 75$ så kan man bare la kalkulatoren gå varm. Her er det store underliggende verdier. Produksjonen skal også mange dobles de kommende årene og triggere venter på rekke og rad.
Tar med fra H2 report hvor den siste kan fremheves. Selskapet skal aktivt jobbe med å fremme verdi for aksjonærene.
PetroNor with the financial capacity and
flexibility to:
> Execute organic growth strategy with
re-investment into infill program fully
funded
> Execute transformational and
accretive M&A deals with Congo
production un-leveraged
> Consider other options for
shareholder value
Denne kommer.
Jeg er klar over utfordringene til selskapet, men her mener jeg det er overveiende positive.
Redigert 17.08.2023 kl 16:59
Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
02.04.2023 kl 20:17
4212
Da er du på linje med han her:
« Oil production cut could lift prices by $10 per barrel, analyst says»
https://www.reuters.com/business/energy/opec-production-cut-could-lift-oil-prices-by-10-per-barrel-analyst-says-2023-04-02/
« Oil production cut could lift prices by $10 per barrel, analyst says»
https://www.reuters.com/business/energy/opec-production-cut-could-lift-oil-prices-by-10-per-barrel-analyst-says-2023-04-02/
Trymte
02.04.2023 kl 19:42
4262
God timing fra OPEC. Dette bør sende oljeprisen opp mot $90 før liftingen.
Hadde PNOR vært en rasjonell aksje burde vi steget markant i morgen, men man vet aldri med denne.
Hadde PNOR vært en rasjonell aksje burde vi steget markant i morgen, men man vet aldri med denne.
Redigert 02.04.2023 kl 19:43
E Desperados
02.04.2023 kl 17:12
4378
OPEC kutter ytterligere:
https://www.dn.no/energi/saudi-arabia-emiratene-og-kuwait-varsler-kutt-i-oljeproduksjonen/2-1-1429926
Med andre ord gode utsikter for løftingen mot slutten av april.
https://www.dn.no/energi/saudi-arabia-emiratene-og-kuwait-varsler-kutt-i-oljeproduksjonen/2-1-1429926
Med andre ord gode utsikter for løftingen mot slutten av april.
Abu
02.04.2023 kl 13:15
4486
At "aksjen har holdt seg på dette nivået" er vel ikkje heilt presist, sidan vi må tilbake til mars 2020 for å finne like lågt nivå. Den gong gjekk luten ned til ca. 57øre, men med olja under 30 og full nedbremsing i global aktivitet.
I dag er oljepris god, utvinningstakt frå aktuelle felt mykje større og kronekursen svak.
Eg trur og at tyngdekrafta vil snu kursen snart tilbake mot krona og mot emisjonskurs 1,10kr.
Kalde, svarte og profitable tal frå lutlaget sin aktivitet vil fikse dette!
Dette er grunnen til at undrteikna har kjøpt seg signifikant opp, har mest litt dårleg samvit for det for seljarar har tapt pengar, men kursen har gått lenger ned enn dei fleste trudde så dei fleste fekk sjansen til å kjøpe tilbake på billegsalet no i mars!
Og la meg legge til at slik eg ser det, var det faktum at folk nær presidenten støtte-kjøpte i PNOR då store aktørar ville ut i ei tid med låg utvinning frå felta og låg oljepris og få kjøparar, ikkje for korrupsjon var å rekne, men naudsynte støttekjøp for å sikre kontinuitet.
Kjøpa sikra at nye aktørar kom inn i ein vanskeleg periode, slik at skatteinntekter kunne halde fram å fylle slunkne kongolesiske skattekasser.
I dag er oljepris god, utvinningstakt frå aktuelle felt mykje større og kronekursen svak.
Eg trur og at tyngdekrafta vil snu kursen snart tilbake mot krona og mot emisjonskurs 1,10kr.
Kalde, svarte og profitable tal frå lutlaget sin aktivitet vil fikse dette!
Dette er grunnen til at undrteikna har kjøpt seg signifikant opp, har mest litt dårleg samvit for det for seljarar har tapt pengar, men kursen har gått lenger ned enn dei fleste trudde så dei fleste fekk sjansen til å kjøpe tilbake på billegsalet no i mars!
Og la meg legge til at slik eg ser det, var det faktum at folk nær presidenten støtte-kjøpte i PNOR då store aktørar ville ut i ei tid med låg utvinning frå felta og låg oljepris og få kjøparar, ikkje for korrupsjon var å rekne, men naudsynte støttekjøp for å sikre kontinuitet.
Kjøpa sikra at nye aktørar kom inn i ein vanskeleg periode, slik at skatteinntekter kunne halde fram å fylle slunkne kongolesiske skattekasser.
Redigert 02.04.2023 kl 13:55
henrik9
01.04.2023 kl 22:54
4794
Det er en tradergruppering anført sannsynligvis av Espen T. som ved hjelp av MM og den lave omsetningen som har tatt kontroll på denne aksjen her.
Når en liten opptur kommer feks 10-12% skal disse dra den ned for å laste lavere igjen. Hadde vært bedre om disse hadde funnet seg noe annet å spekulerer i selv om omsetningen hadde gått ned. Seriøse og langsiktige blir skremt bort og kursen holder seg lav.
Når en liten opptur kommer feks 10-12% skal disse dra den ned for å laste lavere igjen. Hadde vært bedre om disse hadde funnet seg noe annet å spekulerer i selv om omsetningen hadde gått ned. Seriøse og langsiktige blir skremt bort og kursen holder seg lav.
Redigert 01.04.2023 kl 23:00
Makrobaronen
01.04.2023 kl 19:05
4965
Rar aksje. Underliggende verdier er enorme, samme vil inntjeningen være i mange år. Jeg mener verdiene burde få kursen til å gå opp til 2,5kr som er mitt PT uten at det vil være en dyr aksje med høye nøkkeltall. Spørsmålet er hva som skal til for å få Pnor til å lette skikkelig, tjene penger som gress og øke produksjonen strategien og det gjør de. Neste strategi til ledelsen burde være å fremme verdiene skikkelig for å blidgjør aksjonærene.
E Desperados
01.04.2023 kl 13:12
5043
Slettet brukerskrev Akkurat Fluefiskeren, 👍
PetroNor er per nå like mye siktet for korrupsjon som Bama er for kokainimport. Men det er tydeligvis litt vrient for enkelte å skille mellom enkeltpersoner og selskap hva gjelder siktelser.
Akkurat Fluefiskeren, 👍
Fluefiskeren
01.04.2023 kl 11:28
5126
Økokrim kan ikke frita selskapet for noe de ikke er siktet for. La oss holde tunga rett i munn. Vi må skille mellom enkeltpersoner og selskapet.
The Observer
01.04.2023 kl 11:17
5138
Pnor. Det er ofte slik med aksjer at noen tror man på og noen ikke. Pnor tjener jo penger og har utsikter til fortsatt god fortjeneste flere år frem i tid. Noe som betyr sikkerhet hvis ikke verden går av hengsler og selskapet ikke gjør store tabbeinvesteringer. Fritar Økokrim selskapet, tyder alt selskapsmessig på et betydelig kursløft.
Aksjen har holdt seg på disse kursnivåer over lang tid, til tross for bedrede resultater. Dette tilsier at et Pnor aksjekjøp ikke innebærer utpreget risiko.
Aksjen har holdt seg på disse kursnivåer over lang tid, til tross for bedrede resultater. Dette tilsier at et Pnor aksjekjøp ikke innebærer utpreget risiko.
okai?
01.04.2023 kl 10:15
5199
Poirot
01.04.2023 kl 09:19
5261
Så FkL er tilbake? Er ei stund siden har har vært aktiv. Solgte seg vel helt når Økokrim kom på banen. (Samme gjorde jeg. Samme dag)
Nybegynner2
01.04.2023 kl 01:30
5405
Så skal det også sies, unnlater å si alt jeg ser i kjøp/ salg daglig, en viss herremann med initialene FKL har også begynt å dukke opp hvor det er inn og like fort ut 🤔
Nybegynner2
01.04.2023 kl 01:28
5416
Der kom oppdaterte lister på kjøp/salg. Hvem dukket opp……. en viss her Espen T. Ikke rare kjøpet… tenker han er fort inn ut med sine stoploss og rask gevinst sikring.
Yenom
31.03.2023 kl 19:20
5630
Analytiker advarer: – Bruk rekylen opp til å selge aksjene
– Skulle man eie noen av aksjene, anbefaler vi å se på rekylen opp som en ny mulighet til å få solgt på greie kurser, advarer Geir Linløkken i Investtech.
Alle aksjene er teknisk svake på mellomlang sikt, de har høy risiko og et videre kursfall indikeres, sier analytiker Geir Linløkken til Finansavisen.
Denne uken gjør ikke Investtech noen endringer i porteføljen.
https://www.finansavisen.no/finans/2023/03/31/7998392/analytiker-advarer-bruk-rekylen-opp-til-a-selge-aksjene
Mer god reklame ☹️☹️☹️
– Skulle man eie noen av aksjene, anbefaler vi å se på rekylen opp som en ny mulighet til å få solgt på greie kurser, advarer Geir Linløkken i Investtech.
Alle aksjene er teknisk svake på mellomlang sikt, de har høy risiko og et videre kursfall indikeres, sier analytiker Geir Linløkken til Finansavisen.
Denne uken gjør ikke Investtech noen endringer i porteføljen.
https://www.finansavisen.no/finans/2023/03/31/7998392/analytiker-advarer-bruk-rekylen-opp-til-a-selge-aksjene
Mer god reklame ☹️☹️☹️
Fluefiskeren
31.03.2023 kl 13:08
5844
Gikk i grønn nå. Holder det seg har det vært oppgang hver dag i uken som har gått.
Her gjelder å grave dypt for å finne noe positivt. 😄
Her gjelder å grave dypt for å finne noe positivt. 😄
Nybegynner2
31.03.2023 kl 08:29
6066
Siste dag i mars måned. Når dagen er over så får vi se om Investtech sin anbefaling ''hold deg unna aksjer'' hvor PetroNor var inkludert var en bra anbefaling. Før denne dagen er aksjen opp 8,6% denne uken så jeg har mine tvil, men skal vente med å være eplekjekk til dagen er over. For øvrig så er det en stund siden jeg har rapportert fra topp 50 listen. Den korte årsaken til dette er at det skjer fint lite endringer. Kjøp/Salg transaksjoner er fra aksjonærer med mindre beholdninger og de vante Nordnet Bank/Nordnet Liv + et par andre institusjonelle aktører som tjener penger på øretrilling.
Ja på tide å få litt fart i korrupsjonssaken nå... Har jo vært et psr grønne dager... Når ikke 50 øre i år i detta tempoet si..
Yenom
30.03.2023 kl 22:42
6355
Suspected of corruption, the oil giant Perenco targeted by PNF investigations
Wed, Mar 29, 2023 at 12:28 PM UTC+2
Alexis Huguet / AFP
EXCLUSIVE. The Franco-British company is the subject of several preliminary investigations for corruption of public officials in certain African countries. A search took place in its Parisian premises.
This is a new accusation that adds to the long list of grievances against the very opaque oil giant Perenco, owned by the Perrodo family, 15th French fortune (8.3 billion euros) in the Challenges ranking . According to our information, the National Financial Prosecutor's Office (PNF) has opened several preliminary investigations against the Franco-British multinational, suspected of bribing foreign public officials in certain African countries where it operates. The Paris premises of the French subsidiary, located rue de Logelbach, in the 17th arrondissement , were raided by police officers from the Central Office in charge of the fight against corruption (OCLCIFF).
https://fr.finance.yahoo.com/actualites/soup%C3%A7onn%C3%A9-corruption-g%C3%A9ant-p%C3%A9trolier-perenco-102823660.html
Saken vår som utvides? Tenker at det må være det.
Wed, Mar 29, 2023 at 12:28 PM UTC+2
Alexis Huguet / AFP
EXCLUSIVE. The Franco-British company is the subject of several preliminary investigations for corruption of public officials in certain African countries. A search took place in its Parisian premises.
This is a new accusation that adds to the long list of grievances against the very opaque oil giant Perenco, owned by the Perrodo family, 15th French fortune (8.3 billion euros) in the Challenges ranking . According to our information, the National Financial Prosecutor's Office (PNF) has opened several preliminary investigations against the Franco-British multinational, suspected of bribing foreign public officials in certain African countries where it operates. The Paris premises of the French subsidiary, located rue de Logelbach, in the 17th arrondissement , were raided by police officers from the Central Office in charge of the fight against corruption (OCLCIFF).
https://fr.finance.yahoo.com/actualites/soup%C3%A7onn%C3%A9-corruption-g%C3%A9ant-p%C3%A9trolier-perenco-102823660.html
Saken vår som utvides? Tenker at det må være det.
Lurifax
30.03.2023 kl 22:16
6414
Lurifax skrev Er bare å glede seg til påskeeggløsningen...
Sa brura
Lurifax
30.03.2023 kl 22:15
6371
E Desperados skrev Dette blir årets påskekrim. HT fikser sikkert trykk på melkekartongen!
Er bare å glede seg til påskeeggløsningen...
solid1
30.03.2023 kl 20:18
6519
Du bør gjøre et forsøk på å bli like seriøs som selskapet.
De fleste leverer fra en terminal, og f.eks. DNO opplever noe turbulens akkurat nå. De er nok likevel en seriøs aktør.
Eggene kan du jo spise nå til påske.😊
E Desperados
30.03.2023 kl 20:12
37065
Dette blir årets påskekrim. HT fikser sikkert trykk på melkekartongen!
markie
30.03.2023 kl 19:55
37133
Dilly-dally ikke akkurat kommunisert i den alvorlighetsgrad du forfekter.
Det er vel ingen som tror terminalen blir forlatt for at de ikke kommer overens.
Business er alltid kantet med uoverensstemmelser. Men alle de involverte tjener via terminalen. Dette ordner seg selvsagt.
Det er vel ingen som tror terminalen blir forlatt for at de ikke kommer overens.
Business er alltid kantet med uoverensstemmelser. Men alle de involverte tjener via terminalen. Dette ordner seg selvsagt.
007 James Bond
30.03.2023 kl 19:28
37209
Ja, de kommer nok helt sikkert ikke til å løse dette. Ingen av partene er vel interessert i å holde oljeterminalen i drift. Eller hva? Storm i et vannglass kalles slike saker. Eller agurknytt.
Se der ja. Ja ser man det. Potensiell kjempeinntjening hjelper ikje så mye når man er omgitt av fuck ups og potensielle snubletråder... Kanskje på tide å innse at man ikke kan sammenlikne P/E med seriøse solide selskaper. PNOR har vel sånn satt alle eggene i en kurv... Skulle noe skje på den eneste terminalen de leverer fra, ja da er vel inntektsgrunnlaget strengt tatt fjernet...
Fluefiskeren
30.03.2023 kl 14:07
37529
Håper ikke dette påvirker neste lifting:
« TotalEnergies, ENI and Perenco dilly-dally over Djeno terminal
TotalEnergies, ENI, Perenco and the SNPC are struggling to reach agreement on management of the Djeno Terminal. This has angered the oil minister, who has given them until 31 March to settle their differences»
Det var alt jeg fikk lest.
https://www.africaintelligence.com/central-africa/2023/03/30/totalenergies-eni-and-perenco-dilly-dally-over-djeno-terminal,109929818-bre
« TotalEnergies, ENI and Perenco dilly-dally over Djeno terminal
TotalEnergies, ENI, Perenco and the SNPC are struggling to reach agreement on management of the Djeno Terminal. This has angered the oil minister, who has given them until 31 March to settle their differences»
Det var alt jeg fikk lest.
https://www.africaintelligence.com/central-africa/2023/03/30/totalenergies-eni-and-perenco-dilly-dally-over-djeno-terminal,109929818-bre
Redigert 30.03.2023 kl 14:07
Tricky skrev Du kunne jo selv gjøre det !
Tørr ikke .... Nok med at tre som har aksjer i selskapet er korrupsjonsanklaget😄
Ser forresten ut som MM har satt taket på 0.715 i dag... Så blir det jo interessant og se hvor gulv og tak settes i morgen. Ingen som kjenner noen i SpB1 som kan ringe og be de sette taket litt høyere i morgen så man kan selge seg ut? Og eventuelt sette det lavere på fredag så man kan kjøpe seg inn 10 øre billigere igjen?
Fluefiskeren skrev Jeg synes bare den var patetisk og helt irrelevant, men hver sin lyst.
Mer patetisk og sitte og justere på et sammenlikningsrunnlag og poste det som ser best ut for PNOR spør du meg.... Burde du heller isolert sett brukt dagen i dag da... Da er jo plutselig PNOr det beste oljeselskapet på Oslo Børs!
E Desperados
29.03.2023 kl 15:45
38245
Vi kan jo forvente ny produksjonsmelding rett over påsken. Er vel noen som vil fylle på før det?
Tricky
29.03.2023 kl 15:30
38290
Tja overraskende vad 50 K kan gjøre ved kursen. Måtte bare fyller litt på å tok en runde oppad, å så steg kursen ganske mye å ser ut til å holde seg opp inn til nå da. Morsomt.
Goliaten15
29.03.2023 kl 15:01
38385
Olja går - Brent spot→ 78,93 + 0,74%.
Pnor pleier å treffe ganske bra på høydare med olja - kanskje like heldig nå i April også..!
Nærmer seg snart 1 år nå - så må vel komme noen avklaring her snart: https://icsid.worldbank.org/cases/case-database/case-detail?CaseNo=ARB/18/24
Pnor pleier å treffe ganske bra på høydare med olja - kanskje like heldig nå i April også..!
Nærmer seg snart 1 år nå - så må vel komme noen avklaring her snart: https://icsid.worldbank.org/cases/case-database/case-detail?CaseNo=ARB/18/24
polion
29.03.2023 kl 14:54
38415
Slettet brukerskrev Hørte at Pjotr fra Bambus bil på Stjørdal også hadde kjøpsanbefaling... Løp og kjøp!
Ja, der ser du hvor forbannet lite som skal til før det gamle liket begynner å røre på seg. Det er utelukkende Pjotr som er årsak til dagens oppgang på 5-6%. Skal slett ikke se bort fra at PNOR nå ligger an til å bli vårens Degos Bonanza Calypso-aksje.
Nei, det er bare å gi seg ende over.
Nei, det er bare å gi seg ende over.
Roffa1
29.03.2023 kl 12:37
38600
Fluefiskeren skrev Jeg synes bare den var patetisk og helt irrelevant, men hver sin lyst.
Det var ironi fra min side
Fluefiskeren
29.03.2023 kl 12:35
38596
Roffa1 skrev Bra HT den var var ganske bra:)
Jeg synes bare den var patetisk og helt irrelevant, men hver sin lyst.
Roffa1
29.03.2023 kl 11:59
38690
Slettet brukerskrev Hørte at Pjotr fra Bambus bil på Stjørdal også hadde kjøpsanbefaling... Løp og kjøp!
Bra HT den var var ganske bra:)