Oljemyggen hvor pengene renner inn. Price tarket 25kr.
Ticker: PNOR
Dette er ikke en råd/oppmuntring til å kjøpe PNOR. Men mine tanker om selskapet og hvor grundig underpriset det er.
Antall aksjer 142 356 855
Børsverdi 996 MNOK
Price tarket: 25kr
Risiko: Høy
Avkastning: Potensielt veldig høy.
Det siste halve året leser man: Overskrifter som: "Petronor har nådd produksjonsmål før skjema", "Mer enn doblet resultatet på driften" Pengene renner inn for dette selskapet i stor skala. De blir priset som et meget konservativt verdiselskap, når de er i stor vekst. EBIDTA på nesten en milliard og produksjonen i januar viser 5240 boed. Produksjonen øker raskt og oljeprisen holder seg fortsatt mange ganger over break even. Selskapet har en meget lavt break even og kan derfor tåle langt lavere oljepris enn mange andre. Så overskuddet kan bli vanvittig stort med oljeprisen som er estimert de neste årene. Det at dollaren er så sterk mot NOK er også gull da selskapet for utbetalt i dollar.
Det er saker som usikkert: Generelle makrobilde, krig, operasjon i en del av verden hvor korrupsjon er norm. MEN, dette mener jeg er priset inn i 2.5kr. Uten usikkerheten rundt dette så ville selskapets verdivurdering vært vesentlig høyere.
For oss aksjonærer er det viktig å vende nesen fremover nå som kursen faller, vi ser det er nedgang over hele linja om dagen. Nå sitter Pnor i en sektor som tjener bøtter med penger med en produksjon godt over 5200 fat daglig (som kan stige kraftig fremover) med lav break even.. En oljepris på 75$ så kan man bare la kalkulatoren gå varm. Her er det store underliggende verdier. Produksjonen skal også mange dobles de kommende årene og triggere venter på rekke og rad.
Tar med fra H2 report hvor den siste kan fremheves. Selskapet skal aktivt jobbe med å fremme verdi for aksjonærene.
PetroNor with the financial capacity and
flexibility to:
> Execute organic growth strategy with
re-investment into infill program fully
funded
> Execute transformational and
accretive M&A deals with Congo
production un-leveraged
> Consider other options for
shareholder value
Denne kommer.
Jeg er klar over utfordringene til selskapet, men her mener jeg det er overveiende positive.
Dette er ikke en råd/oppmuntring til å kjøpe PNOR. Men mine tanker om selskapet og hvor grundig underpriset det er.
Antall aksjer 142 356 855
Børsverdi 996 MNOK
Price tarket: 25kr
Risiko: Høy
Avkastning: Potensielt veldig høy.
Det siste halve året leser man: Overskrifter som: "Petronor har nådd produksjonsmål før skjema", "Mer enn doblet resultatet på driften" Pengene renner inn for dette selskapet i stor skala. De blir priset som et meget konservativt verdiselskap, når de er i stor vekst. EBIDTA på nesten en milliard og produksjonen i januar viser 5240 boed. Produksjonen øker raskt og oljeprisen holder seg fortsatt mange ganger over break even. Selskapet har en meget lavt break even og kan derfor tåle langt lavere oljepris enn mange andre. Så overskuddet kan bli vanvittig stort med oljeprisen som er estimert de neste årene. Det at dollaren er så sterk mot NOK er også gull da selskapet for utbetalt i dollar.
Det er saker som usikkert: Generelle makrobilde, krig, operasjon i en del av verden hvor korrupsjon er norm. MEN, dette mener jeg er priset inn i 2.5kr. Uten usikkerheten rundt dette så ville selskapets verdivurdering vært vesentlig høyere.
For oss aksjonærer er det viktig å vende nesen fremover nå som kursen faller, vi ser det er nedgang over hele linja om dagen. Nå sitter Pnor i en sektor som tjener bøtter med penger med en produksjon godt over 5200 fat daglig (som kan stige kraftig fremover) med lav break even.. En oljepris på 75$ så kan man bare la kalkulatoren gå varm. Her er det store underliggende verdier. Produksjonen skal også mange dobles de kommende årene og triggere venter på rekke og rad.
Tar med fra H2 report hvor den siste kan fremheves. Selskapet skal aktivt jobbe med å fremme verdi for aksjonærene.
PetroNor with the financial capacity and
flexibility to:
> Execute organic growth strategy with
re-investment into infill program fully
funded
> Execute transformational and
accretive M&A deals with Congo
production un-leveraged
> Consider other options for
shareholder value
Denne kommer.
Jeg er klar over utfordringene til selskapet, men her mener jeg det er overveiende positive.
Redigert 17.08.2023 kl 16:59
Du må logge inn for å svare
solid1
03.05.2023 kl 19:58
4962
Tror både fluefiskeren og desperados kan en del om dette.
Man betaler med olje.
Jeg synes likevel noe av det kan forvirre, da jeg mener at PNOR forhåndsbetalte et stort antall fat i fjor.
Dersom det er rett, får vi det positivt i år. 🍻
Satset noen kroner til på det. Er uansett rimelig sikker på at vi går noen gode år i møte. Lykke til. 🥂
Til fluefiskeren er jeg enig. Undres bare på hvor mye damen vår produserer. 😊
007 James Bond
03.05.2023 kl 21:38
4837
Skal ikke se bort fra at du kan komme til å svi fingrene litt på den handelen. Fallet tiltar i kveld, og nå er det lite som skal til før det virkekig smeller ned. Banksektoren i USA er pill råtten. Men ingen tør innrømme det. Et par banker til som vakler, så smeller det.
Må vel innrømme at jeg bidro litt til fallet i dag. Best å sikre gevinst nå.
Må vel innrømme at jeg bidro litt til fallet i dag. Best å sikre gevinst nå.
E Desperados
03.05.2023 kl 22:03
4795
Ja, det er klart at med en opex på 12$/fatet så er det full krise med en oljepris på 72$. Bare å dumpe alle aksjene man har, butikken kan umulig tjene penger på det nivået her.
E Desperados
03.05.2023 kl 22:12
4772
Ja, det kan man jo alltids gamble på. Aksjen er en etterlengtet børsmelding unna å åpne på 1,5 neste dag så jeg ville jo sagt at man risikerer mye god avkastning i jakten på et par prosenter.
solid1
03.05.2023 kl 22:15
4755
😊
Har ingen aksjer i banksektoren.
Bare penger i banken og rimelig sterkt inne i Pnor, Pen, dno, sdsd og en liten oljemygg i Canada som heter QEC. 😊😊
(På «papiret» tapte jeg nok langt over 100k i dag. 😯 Du får prøve å ha medlidenhet med stakkars meg. 🥲🍻)
Tror nok pengene står like godt eller bedre i PNOR enn hva de gjør i banken. Ha en trivelig kveld.🍻
007 James Bond
03.05.2023 kl 22:26
4717
På kort sikt.......hmmm
På litt lengre sikt kan du nok få rett.
På litt lengre sikt kan du nok få rett.
solid1
04.05.2023 kl 00:10
4609
Bare små poster nå i sdsd og pen og over 60 % av porteføljen er i PNOR.
Har god tid 😊🍻 tror som de fleste, den kommer. 👍🥂
Goliaten15
04.05.2023 kl 11:33
4297
PetroNor E&P ASA: Notice of Annual General Meeting 25 May 2023
Oslo, 4 May 2023: The annual general meeting of PetroNor E&P ASA (OSE ticker: PNOR, “PetroNor”) will be held Tuesday 25 May 2023 at 10:00 CEST. The meeting will be held virtually through the facilities of Lumi.
The notice of the annual general meeting is attached to this announcement. The notice and enclosures may also be found at: www.petronorep.com.
It follows from the notice that the board proposes to carry out a reverse stock split in the ratio 10:1 whereby ten existing shares, each with a nominal value of NOK 0.001, will give one share with a nominal value of NOK 0.01. The purpose is to comply with Oslo Børs’ continuing obligations for listed companies in relation to minimum share price.
Shareholders participating must go to the following website: https://web.lumiagm.com and enter the Meeting ID 140-456-820. Shareholders that wish to participate in the general meeting must register their participation by 4 PM (CEST) on 23 May 2023. Information about registration and participation is further described in the notice.
Oslo, 4 May 2023: The annual general meeting of PetroNor E&P ASA (OSE ticker: PNOR, “PetroNor”) will be held Tuesday 25 May 2023 at 10:00 CEST. The meeting will be held virtually through the facilities of Lumi.
The notice of the annual general meeting is attached to this announcement. The notice and enclosures may also be found at: www.petronorep.com.
It follows from the notice that the board proposes to carry out a reverse stock split in the ratio 10:1 whereby ten existing shares, each with a nominal value of NOK 0.001, will give one share with a nominal value of NOK 0.01. The purpose is to comply with Oslo Børs’ continuing obligations for listed companies in relation to minimum share price.
Shareholders participating must go to the following website: https://web.lumiagm.com and enter the Meeting ID 140-456-820. Shareholders that wish to participate in the general meeting must register their participation by 4 PM (CEST) on 23 May 2023. Information about registration and participation is further described in the notice.
Bullfight
04.05.2023 kl 11:47
4286
Ja, den er grei, men ofte fører en spleis til kortsiktig nedgang, så da må tunga sitte rett i munnen.
markie
04.05.2023 kl 11:48
4294
Da holder vi oss over krona en tid hvertfall.. Lite rundt gjenkjøp eller utbytte..
Fluefiskeren
04.05.2023 kl 11:56
4274
Liker det heller ikke. Føler at det kan føre til større nedside. Men regler er regler.
markie
04.05.2023 kl 12:10
4234
I punkt 11 står det fullmakt til å kjøpe egne aksjer.. Dette kan bli riktig bra.
E Desperados
04.05.2023 kl 12:14
4219
Når det først skal spleises så er jeg hvertfall veldig fan av at det blir 10:1 og ikke 2:1. Da blir det slutt på øretrillingen. Skal jo ikke ha noen praktisk betydning for aksjekursen, men hvem vet. Om kursen fortsatt holder seg lav bør de jo benytte seg av muligheten til å gjennomføre tilbakekjøp. Aksjene som ble utstedt i forbindelse med AJE hadde jo da en verdi på 10 MUSD. Nå kan de på dagens aksje- og dollarkurs kjøpes tilbake for ca 7 MUSD. Tror ikke det skjer, men dagens kurs gir jo en veldig god mulighet for å kjøpe tilbake egne aksjer.
Fluefiskeren
04.05.2023 kl 12:41
4139
Ja, det er mye rart i aksjemarkedet. Hverken splitt, spleis eller utbytte har noen virkning på verdiene men det er det så mye følelser. Veldig ofte synker akskjekursen etter en spleis synes jeg, men det ville de antakelig gjort uansett. Det er jo ofte aksjer som fra før har gått veldig dårlig og fortsetter jo gjerne å falle. Det er bare at jeg liksom tror det er lettere å gå ned fra 8 til 5 kroner enn fra 0,8 til 0,5, men som sagt er det bare rent psykologisk. Føler at vi har laget et gulv på ca 0,65 kr og får håpe vi kan flytte det til 6,5 kr.
Redigert 04.05.2023 kl 12:42
E Desperados
04.05.2023 kl 12:59
4172
0,5 kr, evt 5 kr, per aksje tilsvarer jo en MCAP på 66 MUSD med dagens dollarkurs. Basert på selskapets egne CAPEX-estimater for PNGF Sud og en produksjon på 5 000 bopd og en oljepris på 80$ så vil jo net cash ved årsslutt være ca 45 MUSD. Greit at ikke alle er like stø i matte, men jeg nekter å tro at noen er så dårlig med kalkulatoren at de selger denne for 0,5/5 kr.
markie
04.05.2023 kl 12:59
4178
Du synes verdien i selskapets produksjon, gass reserver og lisenser verdsettes etter følelsen? )) Det er forhåpentligvis også investorer som ser verdier. Formodentlig flere av disse på banen når ikke selskapet ligger under krona lenger.
På 50 øringen er det ikke mange som har gevinst.??
Pr nå føler jeg kursen synker på tross av stadig økende oljeproduksjon.))
På et tidspunkt føler jeg denne snur.)) Utvikling i selskapet er på tross av kursen veldig positivt. Selv om tidsplanen tidsplanen forlengst sprukket.
Pen aksjen hadde en tragisk utvikling de første årene.De bare brente penger i motsetning til pnor.
På 50 øringen er det ikke mange som har gevinst.??
Pr nå føler jeg kursen synker på tross av stadig økende oljeproduksjon.))
På et tidspunkt føler jeg denne snur.)) Utvikling i selskapet er på tross av kursen veldig positivt. Selv om tidsplanen tidsplanen forlengst sprukket.
Pen aksjen hadde en tragisk utvikling de første årene.De bare brente penger i motsetning til pnor.
Fluefiskeren
04.05.2023 kl 13:32
4125
Hvis du mener det er flere som ser verdiene når kursen er 5 kroner enn på 0,5 kroner så viser jo det med all mulig tydelighet at det er basert på følelser.
Er man en drømmer kan man jo investere her. Er man en realist finnes det definitivt bedre case. De fleste innleggene her inne er basert på en fremtidig våt drøm... Fasit siden notering har vært søppel.. Men for all del. Det er viktig å ha drømmer... Problemet er jo bare at de som tjener penger på aksjer baserer ting på fakta... Når markedet priser 1000 lappen din til 500 kr sier det jo litt om hvor stor tro de har på investeringsevnen din...
markie
04.05.2023 kl 17:33
4290
Tror det kan bli større interesse når vi ikke lenger er en penny stock. Mener folket i utgangspunktet kjøper aksjer basert på verdier i selskapet. For den som sittet lenge i aksjen nå er det blandede følelser her.
Trymte skrev Ja, men så selg deg ut da! Gud for et evig gnag..
Begynner å bli lei gnaget ditt også om at du er lei gnaget mitt😆
WTH84
04.05.2023 kl 17:46
4152
Han må jo mene at aksjekursen skal opp, ellers hadde han solgt seg ut. Så hvorfor skriver han som han gjør? --- Ja, det stemmer nok det...
toftos
05.05.2023 kl 10:59
3607
Det startet så bra i dag, opp 2,5% og nesten ingenting til salgs opp til 0.85. Hadde store forhåpninger at vi skulle ta helg godt opp på 0,8 tallet, men dessverre så varte det ikke lenge før selgerne kom og presset oss videre ned :(
Eneste du blir rik på i dette selskapet er svulmende fremtidsprofetier her inne på forumet.. Fremtidsutsiktene er jo like fantastiske som T5PC sine var her inne på den tiden😆
Fluefiskeren
05.05.2023 kl 12:53
3470
Det er vel naturlig at de som skriver på en tråd om et selskap er overveiende optimistiske på selskapets vegne. De fleste er jo aksjonærer og det hadde de ikke vært hvis de var negative. Unntaket er deg som er aksjonær men ekstremt negativ. Du er et kasus for deg selv.
Mindre oljeselskaper kommer alltid til å være beheftet med høy risiko. Andre har kommet dårligere ut enn Petronor. Titt f.eks. på IOX og ZENA. Vi har en trygghet i bunn gjennom PGNS Sud som ikke de har tilsvarende av.
Når det er sagt er jeg glad for at det også er noen som kommer frem med negative faktorer bare de er begrunnet. Det er lett å blokkere de man ikke liker. Deg lar jeg være å gjøre det med da det faktisk hender at du begrunner meningene dine bra.
Mindre oljeselskaper kommer alltid til å være beheftet med høy risiko. Andre har kommet dårligere ut enn Petronor. Titt f.eks. på IOX og ZENA. Vi har en trygghet i bunn gjennom PGNS Sud som ikke de har tilsvarende av.
Når det er sagt er jeg glad for at det også er noen som kommer frem med negative faktorer bare de er begrunnet. Det er lett å blokkere de man ikke liker. Deg lar jeg være å gjøre det med da det faktisk hender at du begrunner meningene dine bra.
Redigert 05.05.2023 kl 12:53
Tror bare vi må innse at aksjen er verdt akkurat det den står i nå. At den har 0 kredibilitet i markedet omsetningen tatt i betraktning. Og at markedet ikke har tiltro til noen av selskapets fremtidige prosjekter siden det prises til 0... Hva skyldes da dette? Jo blant annet at selskapet har et styre som ikke evner å synliggjøre selskapets verdier. I tillegg til at de virker som at de ikke greier å komme i mål med noen av de prosjektene de har hatt på blokka nå i lengre tid.. Eneste de har fått til siste årene er en MM avtale som så til de grader har virket mot sin hensikt. Espen Teigland. En enkelt fyr som driver en internettside greier å påvirke kursen i denne aksjen ved flere anledninger mye mer enn selskapet og styret selv noen gang har vært i nærheten av... Å hva skal taes opp på GF? Muligheten for å utstede flere aksjer for senere kjøp av assets?... Så der har vi grunn til spleisen... Så de kan trykke opp 1 milliard aksjer til for 1 kr for å vanne ut eks. aksjonærer? Kjøpe opp nye prosjekter som blir liggende på tegnebrettet? Kanskje de skal starte med å prøve å realisere bare et av de perifere prosjektene de har skrytt av de siste årene så kanskje de hadde hatt litt mer kredibilitet i markedet... Det eneste jeg har hørt fra dette selskapet om "pågående" prosjekter er at de er nettopp det... Pågående. Så før det vurderes å kjøpe ny flott bil... Kanskje man skulle prøvd å få i gang de man allerede har kjøpt?
Nei skal folk ha tro på deg vis at du greier å få til noe... Om ikke blir du en pratemaker som kun har det i kjeften...
Nei skal folk ha tro på deg vis at du greier å få til noe... Om ikke blir du en pratemaker som kun har det i kjeften...
E Desperados
05.05.2023 kl 14:13
3324
Jeg er litt enig med deg og litt uenig. Er selskapet dårlig til å få vist frem verdiene i selskapet? Definitivt! Påvirker det aksjekursen? Definitivt! Men påvirker det den faktiske verdien av aksjen? Her mener jeg at svaret er nei, fordi den faktiske verdien av en aksje avhenger av selskapets daglige drift og ikke hva to amatører på børsen blir enig om å kjøpe/selge den for. Markedet kan prise en aksje både for høyt og for lavt. Det gir muligheter for å gjøre både gode og dårlige kjøp. Selskapet tjener gode penger hver dag, så på et tidspunkt vil du få igjen det du har betalt for aksjen og vel så det i utbytte. Men det krever tålmodighet.
Og når det gjelder punktet om mulighet for å trykke flere aksjer så er det et standard punkt som de fleste har. Og det vet du veldig godt dersom du eier mer enn en et selskap på børsen. Selskapet kommer selvfølgelig ikke til å kjøpe opp assets i bytte mot en kapitalforhøyelse som kommer til dagens kurs. Så dumme er de tross alt ikke.
Og når det gjelder punktet om mulighet for å trykke flere aksjer så er det et standard punkt som de fleste har. Og det vet du veldig godt dersom du eier mer enn en et selskap på børsen. Selskapet kommer selvfølgelig ikke til å kjøpe opp assets i bytte mot en kapitalforhøyelse som kommer til dagens kurs. Så dumme er de tross alt ikke.
Men hva har styret og selskapet faktisk fått på plass siden notering? De har mange pågående prosjekt men virker ikke evne og komme i mål med noe? Er jo begrenset hvor mange år de kun kan vise til 5000 fat og en oppdatering om prosjekt på tegnebrettet?
Jeg tror kanskje styret og selskapet må kunne vise at de mestrer andre ting enn å lage powerpoint presentasjoner om snøen som falt i fjor... Selskaper prises etter fremtidig inntjening... Da er det kanskje på tide at de viser at de evner å få i gang flere pumper enn den ene som går i dag...
E Desperados
05.05.2023 kl 14:31
3274
Styret har ikke fått til noe av håndfast karakter per nå. Kun forlengelser av de lisensene de har. Hvilket om ikke annet betyr at det må være en form for progresjon der. Uten at det er noen garanti at det resulterer i noe.
Det er 20M 2P-reserver på PNGF Sud, så det er mange års produksjon her. Jeg står for det at ved en diskonteringsrente på 10 % og en oljepris på 80$ så er nåverdien av de reservene ca 2 kr. I tillegg så står det i årsrapporten at "The contractor group of PNGF Sud" forhandler med myndighetene angående produksjon på PNGF Bis. Det betyr i praksis at PNOR kommer til å få ennå mer produksjon derfra som følge av Perenco sitt gode arbeid. Hvilket vil tilføre selskapet ytterligere verdi uten at de må prestere så mye.
Det er 20M 2P-reserver på PNGF Sud, så det er mange års produksjon her. Jeg står for det at ved en diskonteringsrente på 10 % og en oljepris på 80$ så er nåverdien av de reservene ca 2 kr. I tillegg så står det i årsrapporten at "The contractor group of PNGF Sud" forhandler med myndighetene angående produksjon på PNGF Bis. Det betyr i praksis at PNOR kommer til å få ennå mer produksjon derfra som følge av Perenco sitt gode arbeid. Hvilket vil tilføre selskapet ytterligere verdi uten at de må prestere så mye.
Fluefiskeren
05.05.2023 kl 14:42
3249
Det er frustrerende ja at de ikke får til avtaler i Gambia og Guinea-Bissau. De virker nær i sistnevnte, men det har de jo vært lenge. Minner om dette asset utgår på tid i oktober. Håper de ikke spekulerer på utsettelse. De hevder de stadig er forhandlinger med interessenter. Er de for knipne rett og slett. Det får ikke hjelpe om de får inn en partner uten at det er etter veldig gode vilkår. Får de free carry av en brønn er det bra. Får de det for 75 % av brønnen er det også helt greit hvis de beholder en eierandel som er akseptabel. Føler at det viktigste er å få boret. Hvem teller vel de tapte slag på seierens dag?
smaa
05.05.2023 kl 14:45
3280
Jeg er ikke stor beundrer av HT, men han har mye rett i det han skriver. Selv har jeg ingen fasitsvar , jeg trodde selskapet skulle løfte seg når vi byttet navn og store planer var på gang, 30000 fat hørtes forlokkende ut og jeg tenkte at om vi bare kom halvveis så ville jeg bli «rik» , men vi står fast og ingen glød eller Iver fra selskapet for å løfte oss. Ser også ut som MM er viktigere enn oss aksjonærer. Vi faller jo på en hver nyhet.
Men aksjer er ikke hele livet, så ikke glem å nyte de kommende varme og gode måneder, kom mai du stigende rike og gi oss overskudd og guts👍
Men aksjer er ikke hele livet, så ikke glem å nyte de kommende varme og gode måneder, kom mai du stigende rike og gi oss overskudd og guts👍
Fluefiskeren
05.05.2023 kl 14:54
3275
Det er frustrerende ja at de ikke får til avtaler i Gambia og Guinea-Bissau. De virker nær i sistnevnte, men det har de jo vært lenge. Minner om dette asset utgår på tid i oktober. Håper de ikke spekulerer på utsettelse. De hevder de stadig er i forhandlinger med interessenter. Er de for knipne rett og slett? Det får ikke hjelpe om de får inn en partner uten at det er etter veldig gode vilkår. Får de free carry av en brønn er det bra. Får de det for 75 % av brønnen er det også helt greit hvis de beholder en eierandel som er akseptabel. Føler at det viktigste er å få boret. Hvem teller vel de tapte slag på seierens dag?
Redigert 05.05.2023 kl 14:56
EspedalH
05.05.2023 kl 15:29
3377
Den kommer nok etter en dag, men er enig i at de er ekstremt passive og konservative. Grunnen kan godt være APCL historikken og korrupsjon mm. De har vel gått på sine smeller, og trår ekstremt varsomt. Også med avtaler de ev driver på med. Men utad er og som aksje eier er det frustrerende, å vente mnd etter mnd. Og til HT, viss du ikke vet hvorfor de kjører spleis, bør du se på regelverket for å være notert på hovedlisten. Siste vi trenger er en bot for ikke å holdt kravet på 1kr. Og til alle dere som vil ha utbytte eller tilbakekjøp. Om et selskap i vekst velger dette fremfor vekst. Ja da har de vel ikke planer om noen vekst da…
De greier jo pokker meg ikke å ta beslutningen om spleis på en beslutsom måte en gang! Vi tar 1:2. Nei vent vi tar 1:10... Selv de enkleste beslutninger greier de ikke å fatte uten å fremstå som ubesluttsomme... Selskap i vekst pleier i motsetning til PNOR å prises som et vekstselskap også... Siden de ikke evner og fremstille selskapet som attraktivt bør det kanskje gjøres tiltak.. Eller kanskje du mener PNOR er et selskap som bør eies av småakjonærer og drømmere?