ET KVALITETSPROSJEKT

Goldsmith
NOM 27.03.2023 kl 12:53 5954

Dagens presentasjon var en bra event.
Selskapet virker meget gjennomarbeidet, og selskapet har en solid kapitalbuffer å stå i mot med dersom det blir overskridelser.
Men - heldigvis - er ca 70% av utgiftene allerede avtalt slik at det er mer sikkerhet rundt investeringsstørrelsen enn hva jeg er klar over.

Git dagens råvarepriser og EUs push mot sikkerhet for råvareleveranser - fremstår dette som en veldig god risk/reward investering på kurser lang under bokførte verdier.

NOM kan bli kjempebra!
Billyjojimbob
27.03.2023 kl 17:19 5703

Ja,det fundamentale er på plass,Ivar Aasen,er du med ennå?Klart for klatring nå👍🇧🇻
Goldsmith
28.03.2023 kl 08:24 5346

Metaller er hot, dog i et litt annet metall.
Men det viser hvordan den økende metallintensiteten i samfunnet gir utslag i verdiskapning i gruvedriften

https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-03-27/liontown-rejects-3-7-billion-takeover-bid-by-albemarle
Redigert 28.03.2023 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
Mr Ukjent
28.03.2023 kl 11:05 5150

Aksjen fremstår mer som en ren traiding aksje, etter min mening. Fullstendig ødelagt som en plass å sette sine sparepenger etter siste kapitalinnhenting. For mange aksjer og ren øretrilling. Det trengs en omvendt splitt for å stabilisere kurs og gjøre selskapet attraktivt for investering etter min mening. Frem til dette kommer på plass vil jeg avvente å gå inn i denne.
Geir Rune L
28.03.2023 kl 11:10 5121

Aksjen er i et emisjonsvakum inntil avklaring om rep emisjon foreligger. Dette skal avklares på EGF på torsdag. Om rep emisjon på over 200 mill aksjer blir avlyst så vil det trolig bli et annet trykk i aksjen på fredag.
Sailor
28.03.2023 kl 11:36 5071

Om det er mange aksjer med lav kurs, eller få med høyere kurs, er da helt irrelevant for om det er verdt å investere i selskapet. Det viktige er soliditeten og fremtidsutsiktene til avkastning, utbytter etc.
Goldsmith
28.03.2023 kl 12:39 4933

Det er ikke helt uvanlig at aksjer blir liggende og lage solid bunn ved krakkemisjonskursen før den eventuelt klatrer opp. Her ble aksjen gruset og en helt ny gruppe investorer måtte komme inn for å få dekket kapitalbehovet. Men dette er aksjonærer hvor flere av de er aktive, private investorer og de kommer til å promotere selskapet. Når dette koples med et fundamentalt solid prosjekt som verdsettes langt under kost, mener jeg det er et ganske godt grunnlag for økende kurser over tid.

Jeg ser ikke at NOM har blitt en tradingaksje. Til det er volumet for lavt.
Redigert 28.03.2023 kl 13:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2023 kl 13:04 4864

En liten undring:
Finnes det egentlig noen grunn til å tro at reparasjonsemisjonen stemmes ned? Selv har jeg stemt mot, men har vanskelig for å se grunner til at det skal gå den veien.

- De som deltok i den rettede emisjonen er forpliktet til å stemme for reparasjon, iht. tegningsavtalen.
- Alle pre-emisjonsaksjonærer vil være tjent med å delta i en reparasjon.
- Selskapet vil være tjent med å øke kontantbeholdningen.

Et vesentlig motargument må i så fall være at det har vært handlet nært inntil, eller over, 216 666 667 aksjer til emisjonskurs, eller lavere, i tiden siden emisjonen.

Ved en reparasjonsemisjon vil tegningsperioden strekke seg fra 31. mars til 14. april, men kan etter styrets skjønn forlenges til 28. april. Et kurs-vakuum forårsaket knyttet til rep-emi vil slik sett kunne vare en måned til, avhengig av tegningsgrad- og tempo.
Redigert 28.03.2023 kl 13:05 Du må logge inn for å svare
Geir Rune L
28.03.2023 kl 13:46 4788

Gode betraktninger der AC30.

Har ingen oversikt over hvor mange aksjer som er omsatt rundt emisjonsnivå og om dette i seg selv kan være nok til å avlyse emisjonen - tror ikke det. Om rep emisjon blir vedtatt vil aksjekursen med stor sannsynlighet ligge rundt 0,6 inntil tegningsperioden er over. Interessen for å tegne vil kanskje bli laber om man får kjøpt til samme kurs over børs.
Slettet bruker
28.03.2023 kl 14:08 4742

Enig med deg, jeg tror heller ikke omsetning/tidsrom i perioden etter emisjon har vært av en størrelse som kvalifiserer til å avstå fra reparasjon.

Det vil være rimelig å anta at vakuumet kan vedvare minst til medio april, ikke minst pga. påsken som havner inni der. For aksjekursens umiddelbare utvikling derfra vil det være et forsterkende signal dersomom tegningsperioden ikke utvides, men fulltegnes i løpet av de planlagte to ukene. I motsatt fall, dersom reparasjonsemisjonen ikke fulltegnes i det hele tatt, vil det være et svekkende signal til markedet. ('Dersom det ikke fantes vilje til å fulltegne for 60 øre, må det tyde på at de involverte tror at det finnes muligheter til å handle for en lavere kurs senere'.)

Uansett vil torsdag være første avklaring i prosessen med å la aksjen jobbe seg ut av emisjonsvakuumet - og interessen blant de opprinnelige aksjonærene vil avklare hvor raskt det går derfra.
Winter
28.03.2023 kl 14:16 4728

Ganske siikker på at både tidsintervallet på kurs 60 øre og under samt volum på denne kursen er under antall aksjer som kan komme i rep-emi. Basert på dette blir det rep-emi tror jeg.

Thebyte
28.03.2023 kl 16:24 4571

Dersom det blir avstemming vedr rep-emi, blir denne vedtatt (de fleste aksjene er forpliktet til å stemme for). Eneste mulighet for at det ikke blir noe av, er dersom styret velger å droppe rep-emi. Jeg tror ikke det skjer gitt at kursen nå ligger marginalt over emi-kurs. Når det er sagt tror jeg heller ikke rep-emien blir fulltegnet. Det er kun de "gamle" aksjene som er gitt disse rettighetene (ca 1:1), og av de aksjonærene er det nok mange som allerede har kjøpt i markedet. Det er selvsagt mulighet for at noen overtegner, men jeg tviler på at de fyller hele emi'en. Ser ikke på dette som noen krise - selskapet blir tilført noe likviditet, samtidig blir det begrenset med nye aksjer.

I forhold til kursutviklingen tror jeg at denne - når vi kommer ut i mai - vil stige sakte, men sikkert, noen ti-øringen nordover utover høsten. Videre tror jeg at vi først omkring medio 2024 kan se en brattere stigning når det nærmer seg første utskipning av mineraler fra gruven. Fra det tidspunkt vil investorer se at prosjektet blir realisert, og da vil vi kunne bli vitne til ytterligere kursoppgang frem mot 2028 (første utbytteår) - er nok av investorer som legger ESG-prinsipper til side om caset er godt nok. Går alt på skinner i den perioden, så står vi nok tilbake med en selskapsverdi på 5 - 6 milliarder, som skal fordeles på i overkant av 2 milliarder aksjer - U do the math ;)

Etter min mening er dette er selskap man kan og bør bli gammel i...
Boss 99
29.03.2023 kl 12:07 4181

Blir vel liggende her i et vakum. Sikker opp til krona i 2028.
Goldsmith
12.06.2023 kl 11:12 2986

Det ser ikke ut som om kvalitetsprosjekter i en tidlig (!) fase har tidsånden med seg.

Kursutviklingen er ganske begredelig.
Vi får håpe på bedre avkastning fremover!
Ransen
20.06.2023 kl 16:50 2621

Vi får se når regjeringens avgjørelse om gruvedrift på havbunnen synker inn også hos NOM-aksjonærene. Dette har også betydning for lagring av avfall, altså restproduktet ved uttak av mineralene. Tipper vi ser to kroner på litt sikt. I dag kunne aksjen kjøpes 10% under emikursen, som i seg selv er latterlig. Green Min. nesten dobling i dag.
Redigert 20.06.2023 kl 16:51 Du må logge inn for å svare
Audietron
20.06.2023 kl 21:41 2436

Vanvittig kjedelig handel, null interesse sjølv om aksjen nesten er gratis. Må være AMR som har skremt alt som heiter investorer.
Boss 99
21.06.2023 kl 07:27 2229

Kanskje de som holder kursen nede.
Boss 99
21.06.2023 kl 10:14 2032

En kjempe glipp, kursen opp 0,003 øre
Slettet bruker
21.06.2023 kl 13:51 1920

Til glede for nye og gamle lesere:

- Investorpresentasjon (2. mars 2023)
https://mb.cision.com/Public/1583/3726789/843c323676b4e474.pdf

- Kvartalsrapport, Q1 (10. mai 2023)
https://d2zbxcnktjvvs5.cloudfront.net/1683710691/nom-q1-2023-presentation.pdf

- Oppdateringer fra arbeidet på Engebø:
https://www.facebook.com/NordicRutileAS/?locale=nb_NO

- Full revenue secured by take-or-pay offtake agreements
- Attractive orebody allows for very consistent production numbers
- Expected start of ramp-up of rutile and garnet production ramp-up in H2- ’24
- Nordic Mining intends to pay competitive dividend in line with key peers once in production
- Key peers currently pay around 50-80% of Net Profit / FCF
- Average annual EBITDA initial 5 years post ramp-up is USD 57m
- Life of mine: 39 years

Prosjektet er fullfinansiert etter emisjon i mars 2023.

----

Fra mineralstrategien (https://www.regjeringen.no/contentassets/1614eb7b10cd4a7cb58fa6245159a547/no/pdfs/norges-mineralstrategi.pdf)
- Vi skal utvikle verdens mest bærekraftige mineralnæring i Norge
- Regjeringen vil vurdere om det skal opprettes et eget statlig mineralselskap eller fond for å sikre lønnsom og bærekraftig utvikling av kritiske råvareressurser.
- Regjeringen vil dimensjonere virkemiddelapparatet for å kunne møte det økende behovet for garantier og lån til grønne industriprosjekter. Økt statlig risikoavlastning forutsetter at det er gode prosjekter og privat investeringsvilje. Virkemiddelapparatet anslår behovet for slik statlig risikoavlastning til grønt industriløft kan være i størrelsesordenen 60 milliarder kroner frem mot 2025.
Redigert 21.06.2023 kl 14:41 Du må logge inn for å svare