Grunnrenteskatt av Havbruk!

milk
SALM 28.03.2023 kl 17:24 52826

At det er de "folkevalgte" partiene som nå står for en revolusjonerende utvikling av Nors havbruk, er skremmende.... Det betyr at byfolk, som ikke ser den store sammenhengen vil ha mer fra kystnæringen.. Flertallet av befolkningen sitter i sentrale strøk å er seg selv nærmest å jobber for sin sak. Jeg tror dette blir en smertefull prosess for Næringen før neste valg. Jeg er rimelig sikker på at dette er en kjøpsmulighet i sektoren. Selskaper vil uthule dagens regjerings forslag til beskatning. Den er jo så "komplisert" at enhver oppegående jurist vil slite den i filler.... Løp å kjøp, eller gjør som meg, snitt ned :-D
vicktor
28.03.2023 kl 22:42 16258

Mulla3
For 20 år siden så tjente ikke disse selskapene penger. Nei, du de har ikke kommet til dekket bord. De som har kommet til dekket bord
det er yrkesfiskerne, som bare drar fisken rett opp av havet. Og de skal ikke betale noen grunnrenteskatt.
Dersom oppdrett skal foregå i lukkede merder, så kan ikke regjeringen beslaglegge kapitalen man skal bruke til å kjøpe lukkede merder.
Oppdrett av fisk er fremtiden fordi; Dersom du gir fisken i 1 kg med for, så for du 1 kg med laks tilbake. Skal du få 1 kg med koteletter, må
du gi grisen 6 kg med for. Dette liker selvfølgelig ikke bonden Vedum, for slik konkurranser skal ikke den norske bonden utsettes for.
Mulla3
28.03.2023 kl 21:24 16388

Denne skatteleggingen av oppdrettsnæringen kommer 20 år for seint. De har komet til du og dekket bord pga konkyliehodene på stortinget. De har og fortsetter å være forsøplingene anlegg. Det startet inne i stille viker til søppelet deres tok livet av fisken. Da flyttet de mærene sine ut i strømførende fjorder, noe som førte til å sper forsøplingen over et langt større område. Lakselus er et annet kapitel. oppdrett må foregå i lukkede anlegg der en kan ta alt avfallet opp på land. De klare seg med kr 25 pr kg. Nå får de i snitt nesten kr 100. De legger beslag på store områder, og det er helt på sin plass at de betaler for seg. Fra trekket burde ikke vert høyere en 30 mill. Når TS fantaserer om at de kommer seg rundt denne skatte, tror jeg han tar feil. Dette er en brutto beskatning av overskudd over 70 mill. Selskapene er ikke tjet med å splitt opp et stort i ti små. Da vil de få folket mot seg.
vicktor
28.03.2023 kl 21:20 16476

Salmar er selskapet som blir hardest rammet. Jeg tror og håper selskapet flytter sine store hav merder til et annet land.
De har antagelig ikke noe annet valg.
vicktor
28.03.2023 kl 21:01 16594

mithra
Dette er en svært urimelig skatt. De fleste nesten alle som startet opp med oppdrett gikk konkurs.
Da de har bygget opp selskapene hadde de ikke noen mulighet til å få 57 % fradrag for tap og innvesteringer.
I tillegg så kommer formueskatten for eierne, som må ta ut store utbytter for å betale den skatten.
I 2021 så hadde DnB 5 ganger større resultat ( 25 milliarder) en Mowi ( 5 milliarder) og de betalte også mer utbytte en Mowi.
Investeringer for 45 milliarder er nå satt på vent. De vil nok heller investere disse pengene i andre land eller andre næringer.
Dette skulle være ei ny næring vi skulle leve av etter olja ?
Marketwatch
28.03.2023 kl 20:10 16762

Oppsiden i de børsnoterte oppdrettsselskapene blir jo borte. Som aksjonær i bl.a Salmar går jeg ut ifra at ledelsen er sitt ansvar bevisst, og flytter all virksomhet, som det er mulig å flytte, utenlands. Ingen virksomhet kan leve med en skattesats opp mot 100%, for selskap og norsk aksjonær sett under ett, når en inkluderer utbytte- og formuesskatten. Optimister kan håpe på at grunnrenteskatten fjernes etter valget i 25, men i praksis har det vist seg vanskelig å fjerne, ihverfall over natten, skatter som alt er innført. Det som har en fremtid i Norge blir oppdrett i småskala som holder seg under 70 mill. i overskudd. Etterhvert er det ikke sikkert overskudd i næringen blir noe problem overhodet, da Norge etterhvert ikke lengre kommer til å være markedsleder verken for priser og utvikling. Kanskje politikerne etterhvert får gleden av at de må yte tilskudd til fiskeoppdrett også, på samme måte som de deler ut miliarder til jordbruket.
mithra
28.03.2023 kl 19:37 16923

Sjekk forslaget grundig. Da vil du se at det ikke er så helt urimelig.
Blir mer enn nok penger igjen til å utvikle alle lønnsomme prosjekter. Forutsetningen er at de får Prisrådet til å fungere godt. Deet ror jeg de kan få til.
De små langs kysten blir skjermet mot formuesskatt via egen rabatt , og mot grunnrente skatten via et gulv på NOK 70 mill
Innretningen på forslaget favoriserer investeringer i Norge via kontantstrøm prinsippet, som ikke lett kan harmoniseres mot utenlandske ordninger.
Dessuten favoriserer det integrerte selskaper ved at f.eks brønnbåter da nyter godt av 57% fradrag sammenlignet med 22 % hvis det settes ut til redere.
Da det er et overskuddsbasert basert skattesystem, vil selskapene ikke bli rammet av ordningen i dårlige tider.
Risikoen for mye byråkrati er tilstede og må finne fornuftige praktiske løsninger.
milk
28.03.2023 kl 18:05 17165

Ser ikke bort fra at det kommer.. Lover å regler er jo lik for alle!! Hva med Samene som har beiterett i all utmark... "Staten maler seg inn i et hjørne som de vanskelig kan komme seg ut av, med skinnet i behold.. Jeg merket meg at Vedum startet sitt innlegg med å referere til politikk fra 1906, angående fallrettigheter for å produsere strøm. Går vi tilbake til 1700 tallet, så ble Giljotin brukt på ubrukelig ledere. Det er kanskje å dra det litt langt, men når vi først er på historikk! :-) Aksjeutbytte vil bli et netto fradrag for selskapene så de vil nok fortsette med utbytte. SALM går utaskjærs å vil på sikt stå seg godt, uansett regjering
:-D
vicktor
28.03.2023 kl 17:44 17325

Hvor mye skatt skal kyst fiskerne betale ? De som ikke driver med oppdrett, men henter fisk rett opp fra havet.
Skal også disse betale grunnrenteskatt ?