Grunnrenteskatt av Havbruk!
At det er de "folkevalgte" partiene som nå står for en revolusjonerende utvikling av Nors havbruk, er skremmende.... Det betyr at byfolk, som ikke ser den store sammenhengen vil ha mer fra kystnæringen.. Flertallet av befolkningen sitter i sentrale strøk å er seg selv nærmest å jobber for sin sak. Jeg tror dette blir en smertefull prosess for Næringen før neste valg. Jeg er rimelig sikker på at dette er en kjøpsmulighet i sektoren. Selskaper vil uthule dagens regjerings forslag til beskatning. Den er jo så "komplisert" at enhver oppegående jurist vil slite den i filler.... Løp å kjøp, eller gjør som meg, snitt ned :-D
Nå er dollaren dratt ned 5,5 % siden 31. mai.
Vi er på vei. More to come.
Investorene vil vende tilbake.
Næringen har hatt gratis fjordadgang i 50 år. Og dessuten laget en del trøbbel
i de 50 årene. Ikke mer enn rett og rimelig med litt leie til fellesskapet for bruk
av fellesskapets ressurser. Også fått villfisk til foring uten noen avgift på det.
Landbasert tror jeg ikke så mye på. Tilgang på masse friskt rent sjøvann med
rett temperatur tror jeg er viktig. Og dette har Norge i masser.
At det er stor sjøvanns-transparens i merdene, og med rett temperatur på vannet, tror jeg er viktig.
Dette er vanskelig å få til med landfast på samme måten.
Det bør bli færre fisk pr. merde. Slik at dødelighet, sykdom og andre problemer går ned.
En fisk med bedre velferd blir en bedre og sunnere fisk.
Kortreist landfast, må vi se først i praksis.
Vi er på vei. More to come.
Investorene vil vende tilbake.
Næringen har hatt gratis fjordadgang i 50 år. Og dessuten laget en del trøbbel
i de 50 årene. Ikke mer enn rett og rimelig med litt leie til fellesskapet for bruk
av fellesskapets ressurser. Også fått villfisk til foring uten noen avgift på det.
Landbasert tror jeg ikke så mye på. Tilgang på masse friskt rent sjøvann med
rett temperatur tror jeg er viktig. Og dette har Norge i masser.
At det er stor sjøvanns-transparens i merdene, og med rett temperatur på vannet, tror jeg er viktig.
Dette er vanskelig å få til med landfast på samme måten.
Det bør bli færre fisk pr. merde. Slik at dødelighet, sykdom og andre problemer går ned.
En fisk med bedre velferd blir en bedre og sunnere fisk.
Kortreist landfast, må vi se først i praksis.
Redigert 13.06.2023 kl 16:57
Du må logge inn for å svare
mofs
13.06.2023 kl 17:36
1830
Krona på vei opp ja. Kanskje på tide for Benny å shorte nå. Kronestyrkelsen er riktignok avhengig av at Norges Bank følger opp med 50 pkt. Om det kun kommer 25 pkt. tviler jeg på at krona vil fortsette å styrke seg. Dette er markedet som priser inn ett haukete Norges Bank.
nordnes
13.06.2023 kl 20:05
1764
I morgendagens leder er Trygve Hegnar spot on:
« I en debatt med Erna Solberg har statsminister Jonas Gahr Støre rotet det skikkelig til med grunnrenteskatten for havbruksnæringen.
Som de fleste vil huske, ble grunnrenteskatten innført 1. januar i år, og det var tre dager før høringsfristen gikk ut. Det tyder på litt underlig saksgang, og klart liten respekt for de som arbeidet hardt for å sende inn en uttalelse. Høringsrunden var åpenbart proforma og uten interesse for Finansdepartementet.»
« I en debatt med Erna Solberg har statsminister Jonas Gahr Støre rotet det skikkelig til med grunnrenteskatten for havbruksnæringen.
Som de fleste vil huske, ble grunnrenteskatten innført 1. januar i år, og det var tre dager før høringsfristen gikk ut. Det tyder på litt underlig saksgang, og klart liten respekt for de som arbeidet hardt for å sende inn en uttalelse. Høringsrunden var åpenbart proforma og uten interesse for Finansdepartementet.»
Bennyfyfasan
13.06.2023 kl 22:50
1696
Det du skriver er så kunnskapsløst og dumt at det er umulig å forklare deg hva som er rett og galt. Mye av problemet med sånne som deg er at det er en fare for at andre lar seg rive med. Du må være langt til venstre politisk - det er de gamle medlemmene fra AKP som nå er i AP + SV og Rødt som mener det samme som deg.
Næringen har ikke gratis fjordadgang - de betaler en produksjonsavgift. i tillegg betaler de for konsesjoner på auksjon...så er alt av kostnader fra det offentlige på selvkost, så alt er ren netto. Det som er synd er at byene som ikke verken gir fjordadgang eller ser anleggene skal ha penger. De nøyer seg ikke med overskuddsskatt, skatt på inntekt, arbeidsgiveravgift osv. De skal ha midler som de ikke moralsk har krav på.
Laget en del trøbbel? Se til der oppdrett er. Der er det fred og fordragelighet i all hovedsak. Trøbbelet kommer fra byene som skal moralisere og legge avgifter og avlat på bygdene. Hvor er støtten størst til grunnrente? Jo - det kommer fra byene. Hvem protesterer? Kystordførere og folk som bor nært anleggene. Det er ironisk - men sier alt.
Du har ikke kunnskap til å tro noe som helst....så spar deg for det.
Det er en illusjon om at de norske fjordene er så unike. Vent bare å se - dere kommer til å bli overrasket om ca 5 år. Lokomotivet bruker litt tid på å snu - men når det først er snudd...
Færre fisk pr merd? Hva er det slags påstand - vet du i hele tatt hvordan fisketetthet er regulert? Vet du hva som er vanlig tetthet? Vet du hva som monitoreres for å se om fisken har forutsetninger for å ha det bra? Det vet jeg alt om...og moralismen og uvitenhet går hånd i hånd ;-)
Villfisk til fôring uten avgift??? Du må jo være totalt kunnskapsløs. Hvor tror du forråvarene kommer fra? Hvordan tror du de er fremstilt? Hvordan tror du de kjøpes?
1) De marine råvarene er fiskemel og fiskeolje kjøpt på det åpne markedet. De fremstilles av industrifisk eller slog fra komersielle arter (dvs ikke menneskemat). De handles i konkurranse med grisebønder fra feks Kina, bønder som driver med fjørfe osv. Største del kommer fra Sør Amerika - og Nord atlantisk har lavere omega 3 innhold og mer dioksiner. Ergo....lavere verdi for havbruk.
2) Det er fortsatt ca 75% vegetabilske råvarer. Bør oppdrett betale en ekstra avgift her?
https://www.kyst.no/skretting/dokumenterer-sterk-klimaforbedring-i-fr/1533072
3) Mener du at havbruk skal betale en egen avgift for råvarer kjøpt på internasjonale børser? Skal det også gjelde feks tauverk til oppdrett?
Det er en god blanding av sjalusi og uvitenhet som styrer meningene til deg og dine likesinnede. Nå som grunnrenta er innført har lønnen min og honorarer gått opp 2 ganger - grunnen - det går som utgift mot grunnrenta. Det samme har skjedd over hele linja for de jeg kjenner i mellom- og toppledelse i næringa. Jeg skammer meg nesten, men har avtale om mer i tiden som kommer....det er ironien rundt grunnrente.
Næringen har ikke gratis fjordadgang - de betaler en produksjonsavgift. i tillegg betaler de for konsesjoner på auksjon...så er alt av kostnader fra det offentlige på selvkost, så alt er ren netto. Det som er synd er at byene som ikke verken gir fjordadgang eller ser anleggene skal ha penger. De nøyer seg ikke med overskuddsskatt, skatt på inntekt, arbeidsgiveravgift osv. De skal ha midler som de ikke moralsk har krav på.
Laget en del trøbbel? Se til der oppdrett er. Der er det fred og fordragelighet i all hovedsak. Trøbbelet kommer fra byene som skal moralisere og legge avgifter og avlat på bygdene. Hvor er støtten størst til grunnrente? Jo - det kommer fra byene. Hvem protesterer? Kystordførere og folk som bor nært anleggene. Det er ironisk - men sier alt.
Du har ikke kunnskap til å tro noe som helst....så spar deg for det.
Det er en illusjon om at de norske fjordene er så unike. Vent bare å se - dere kommer til å bli overrasket om ca 5 år. Lokomotivet bruker litt tid på å snu - men når det først er snudd...
Færre fisk pr merd? Hva er det slags påstand - vet du i hele tatt hvordan fisketetthet er regulert? Vet du hva som er vanlig tetthet? Vet du hva som monitoreres for å se om fisken har forutsetninger for å ha det bra? Det vet jeg alt om...og moralismen og uvitenhet går hånd i hånd ;-)
Villfisk til fôring uten avgift??? Du må jo være totalt kunnskapsløs. Hvor tror du forråvarene kommer fra? Hvordan tror du de er fremstilt? Hvordan tror du de kjøpes?
1) De marine råvarene er fiskemel og fiskeolje kjøpt på det åpne markedet. De fremstilles av industrifisk eller slog fra komersielle arter (dvs ikke menneskemat). De handles i konkurranse med grisebønder fra feks Kina, bønder som driver med fjørfe osv. Største del kommer fra Sør Amerika - og Nord atlantisk har lavere omega 3 innhold og mer dioksiner. Ergo....lavere verdi for havbruk.
2) Det er fortsatt ca 75% vegetabilske råvarer. Bør oppdrett betale en ekstra avgift her?
https://www.kyst.no/skretting/dokumenterer-sterk-klimaforbedring-i-fr/1533072
3) Mener du at havbruk skal betale en egen avgift for råvarer kjøpt på internasjonale børser? Skal det også gjelde feks tauverk til oppdrett?
Det er en god blanding av sjalusi og uvitenhet som styrer meningene til deg og dine likesinnede. Nå som grunnrenta er innført har lønnen min og honorarer gått opp 2 ganger - grunnen - det går som utgift mot grunnrenta. Det samme har skjedd over hele linja for de jeg kjenner i mellom- og toppledelse i næringa. Jeg skammer meg nesten, men har avtale om mer i tiden som kommer....det er ironien rundt grunnrente.
Bennyfyfasan
13.06.2023 kl 22:54
1698
Det er for tidlig. Sjansen kan komme i august/september når lakseproduksjonen spruter ut fisk - hvis valutaen fortsetter samme vei (krona styrkes). Jeg tror ikke det kommer før til tidligst neste år - og kombinasjonen valuta, lavere laksepriser og rettsaker blir en fiin fin mulighet til short.
Bennyfyfasan
13.06.2023 kl 22:58
1718
Han tenkte kanskje egentlig slik prosessen burde ha vært. Måten det ble gjort med høringen og selve vedtaket med 5 mnd tilbakevirkende kraft vil gå inn i historien som den dårligste prosessen ever. Merk dere at grunnrente på vindkraft ble utsatt pga tilbakemeldinger på høringen. Hvorfor lyttet de ikke til høringen for havbruk? Selv fiskeridirektoratet var negativ....det er så utrolig sykt det som har skjedd at man rett og slett våkner om natta å tror man har hatt mareritt.
AP må betale den høyeste prisen. De vil ta tid å reise seg igjen - og det blir ikke før neste stortingsvalg.
AP må betale den høyeste prisen. De vil ta tid å reise seg igjen - og det blir ikke før neste stortingsvalg.
Kronesalgene må opphøre. Kronekjøp startes. Renten er lite viktig nå. Der bør NB øke med 0.25 som planlagt.
Det settes inn noen vanvittige sterke virkemidler om ikke kronesalgene stanses. Og da er høstens valg i realiteten
allerede avgjort.
Oppgaven til Fin.Dep. og NB nå, er å finne den beste måten å stanse kronesalgene på.
Kan skje på flere ulike måter. En måte er at NB skaffer seg en valutabeholdning for å foreta
evt. vekslingsbehov internt. Beholdningen kan skaffes ved å selge noen aksjer/rentepapirer
i sparefondet. Eller fjerne behovet for kronesalg.
Oljeskatt kan betales i annen valuta ved forfall. Staten kan utsette visse utbetalingsforfall.
Det er mange måter å pussle dette på. Fondet kan vente litt med å måtte investere nye midler "på timen".
Staten kan gjøre profitt på kjøp av underprisede kroner.
Det settes inn noen vanvittige sterke virkemidler om ikke kronesalgene stanses. Og da er høstens valg i realiteten
allerede avgjort.
Oppgaven til Fin.Dep. og NB nå, er å finne den beste måten å stanse kronesalgene på.
Kan skje på flere ulike måter. En måte er at NB skaffer seg en valutabeholdning for å foreta
evt. vekslingsbehov internt. Beholdningen kan skaffes ved å selge noen aksjer/rentepapirer
i sparefondet. Eller fjerne behovet for kronesalg.
Oljeskatt kan betales i annen valuta ved forfall. Staten kan utsette visse utbetalingsforfall.
Det er mange måter å pussle dette på. Fondet kan vente litt med å måtte investere nye midler "på timen".
Staten kan gjøre profitt på kjøp av underprisede kroner.
Redigert 13.06.2023 kl 23:08
mofs
13.06.2023 kl 23:02
1709
Det overrasker meg ikke det du sier om honorar Benny. Merkelige skatteregimer gir alltid feilallokkering av kapital og pussige incentiver. Sosialistene skjønner ikke at en jungel av særskatter gir et enormt effektivitetstap. Dette er skjulte kostnader som hele det norske samfunnet må betale for.
nordnes
13.06.2023 kl 23:03
1710
Jeg har et håp at regjeringen gjør så stor skade, at landet i fremtiden må styres på en helt ny politikk. Blir verkstedregningen til en bil for høy, er det best å skifte den ut. Så er det med tankegodset til norske politikere også.
Jeg ante ikke at du var så tilbakestående Benny.
Bennyfyfasan
13.06.2023 kl 23:12
1679
Ulltveit Moe sa det faktisk i en debatt tidlig at dette kom til å skje - som i oljenæringa. Det er en grunn til at man kan arbeide 2 uker å ha 4 uker fri for godt over millionen i olja....grunnrenteskatten.
Det samme kommer til å skje i havbruk. Resultatet - lite penger igjen å betale skatt av, samt ineffektiv bruk av menneskelige ressurser.
Det samme kommer til å skje i havbruk. Resultatet - lite penger igjen å betale skatt av, samt ineffektiv bruk av menneskelige ressurser.
Bennyfyfasan
13.06.2023 kl 23:14
1690
Slettet brukerskrev Jeg ante ikke at du var så tilbakestående Benny.
Når det kommer fra deg tar jeg det som ett kompliment. Du gnåler fortsatt om krone salg ser jeg.
Sett deg inne i kronekjøp vs kronesalg i og rundt eksportnæringene (inkl norges bank). Summer.....
https://ilaks.no/om-landoy-fiskeoppdrett-skattepress-og-politisk-risiko/?fbclid=IwAR11GCuzLiMU0tGiP3SSheZDmMbAQLBYm-rBFI1AEI-K5F3ZrkfBh6ny_j8
Sett deg inne i kronekjøp vs kronesalg i og rundt eksportnæringene (inkl norges bank). Summer.....
https://ilaks.no/om-landoy-fiskeoppdrett-skattepress-og-politisk-risiko/?fbclid=IwAR11GCuzLiMU0tGiP3SSheZDmMbAQLBYm-rBFI1AEI-K5F3ZrkfBh6ny_j8
Redigert 13.06.2023 kl 23:16
Så oppdrettslaksen har ikke blitt foret med over 2 kilo villfisk pr. kilo laks i 50 års perioden som har gått ?
Og ingen villakselver har gått med ?
Ingen forurensning fra merder ?
Ingen fiskemedisinering ?
Og ingen villakselver har gått med ?
Ingen forurensning fra merder ?
Ingen fiskemedisinering ?
mofs
13.06.2023 kl 23:19
1682
Norges Bank er faktisk nettokjøper av kroner. Poenget i valutadebattene et at de såkalte kronesalgene ikke kommer på samme tidspunkt som kronekjøpene, og all denne tid kronen tynges i det brede markedet, så gis krona en ekstra bump på samme tidspunkt som kronesalgene skjer, mens kjøpene blir svelget/nøytralisert av markedet. Norges Bank kan utmerket intervenere i markedet for å støtte krona, slik jeg har pekt på tidligere her, men har valgt å ikke gjøre det foreløpig.
Uansett, i den rådende situasjonen hvor både overskrifts- og kjerneinflasjonen stiger og holder seg høy i Norge, mens begge deler stabiliseres og faller i utlandet, så har i realiteten ikke Norges Bank noe annet valg enn å tråkke hardt på pedalen. Hvis ikke Norges Bank kllarer å dempe inflasjonen noe før neste års lønnsoppgjør, så vil lønns- og prisspiralen være i gang for fult her til lands helt uavhengig av situasjonen i utlandet.
On det ikke blir 50 pkt. på neste møte vil jeg virkelig klø meg i hodet.
Uansett, i den rådende situasjonen hvor både overskrifts- og kjerneinflasjonen stiger og holder seg høy i Norge, mens begge deler stabiliseres og faller i utlandet, så har i realiteten ikke Norges Bank noe annet valg enn å tråkke hardt på pedalen. Hvis ikke Norges Bank kllarer å dempe inflasjonen noe før neste års lønnsoppgjør, så vil lønns- og prisspiralen være i gang for fult her til lands helt uavhengig av situasjonen i utlandet.
On det ikke blir 50 pkt. på neste møte vil jeg virkelig klø meg i hodet.
NBs kronesalg har ikke med havbruk å gjøre.
NOK har vært mest shortet i verden. Tells everything. NOK har falt 22,3 % mot $, €, £ og CHF i snitt 25. mars 2022 - 31. mai 2023.
Noe sånt har neppe skjedd før på så kort tid. 22,3 % er et enormt kursfall.
Noe sånt har neppe skjedd før på så kort tid. 22,3 % er et enormt kursfall.
Med krone opp, er 50 punktet avblåst. De drøye 5 % opp på kronen vi har sett, er bare brems i shorten det. Null med rentebeslutning å gjøre.
25 pkt. har ligget i pipelinen der hele tiden.
Det blir 25 punkter.
Tråkker de hardt på kronekjøpsgassen, kunne kanskje 0 punkter oppnås.
25 pkt. har ligget i pipelinen der hele tiden.
Det blir 25 punkter.
Tråkker de hardt på kronekjøpsgassen, kunne kanskje 0 punkter oppnås.
Redigert 13.06.2023 kl 23:28
mofs
13.06.2023 kl 23:39
1734
Helt sant dette sannheten, men jeg tviler på at dette skyldes markedsoperasjonene til Norges Bank. Jeg skrev et lengre innlegg her i tråden om kronesvekkelsen. Råder deg til å gå tilbake til disse innleggene. Tror kanskje du vil lære noe, selv om det kan virkel litt arrogant. Årsaken til at jeg og Benny fokuserer litt på dette, er på grunn av at kronesvekkelsen har slått ganske kraftig ut på toplinjeveksten til selskapene. Det berører således SALM og andre selskaper innenfor sektoren i et investeringsperspektiv.
mofs
13.06.2023 kl 23:47
1719
Dette er helt feil. Du tar faktisk feil på alle punkter. Kronestyrkelsen skyldes forventninger i markedet om høyere og raskere rentehevinger I Norge. Det er markedet som baker inn 50 pkt. Kommer ikke dette, vil krona svekke seg igjen. Intervensjoner i valutamarkedet vil åpenbart styrke krona, men vi får mer importert det neste halvåret, siden disse tingene virker med en forsinkelse. Å si at 0 pkt. kan oppnås, er helt drømmeland.
Er det på denne tråden du mener ? Jeg forstår dette med topplinjevekst. Men mitt fokus har vært og er å få kronen opp fra den dype dalen den hadde havnet i.
Bennyfyfasan
13.06.2023 kl 23:53
1737
Den ramsa du kommer med der ville sikkert ha vært treffende i 1990. Vet du at landbruket tar med oppdrettslaks når de skryter av antibiotika bruk pr kg produsert husdyr i Norge? Hvorfor tror du de gjør det? Joda - det er for å få ned snittet. Det brukes omtrent ikke medisin eller avlusningsmidler lenger - og mindre blir det fremover.
Legg merke til hvor antibiotikaen brukes...
https://sjomatnorge.no/svaert-lav-antibiotikabruk/
https://www.fhi.no/hn/legemiddelbruk/fisk/2021-bruk-av-legemidler-i-fiskeoppdrett2/
Største trusselen mot villaks og sjøørret er kraftutbygging og bygging av veier med rør gjennom veien. Oppdrettslaks er et vikarierende argument fra mafia
Se video:
https://www.naturfilmkanalen.no/2023/06/01/de-dode-elvene/?fbclid=IwAR19sfq-8fbpUhuZjDg5ZYDbvfsgtWLZZXM3ImpgfXQDJZ87m4xtUHp3lPs
Forurensing? Vi har et næringsfattig hav. Utslipp av avføring fra fisk er ikke forurensing - med gjødsling. Økosystemet har ingen problem med å ta det opp å omgjøre det til plankton som igjen omsettes av alle organismer. Bunnen under merdene blir overvåket i ett strengt regime av 3 part som igjen regulerer bruken av lokalitetene. Du sitter på gammelt nytt - men det er vanskelig å snu folk som hater en næring.
EDIT: Laks har forfaktor på 1,15 - dvs at den trenger 1,15 kg fôr for å produsere 1 kg kjøtt. Vennligst dokumenter noe som kan konkurrere med den
Legg merke til hvor antibiotikaen brukes...
https://sjomatnorge.no/svaert-lav-antibiotikabruk/
https://www.fhi.no/hn/legemiddelbruk/fisk/2021-bruk-av-legemidler-i-fiskeoppdrett2/
Største trusselen mot villaks og sjøørret er kraftutbygging og bygging av veier med rør gjennom veien. Oppdrettslaks er et vikarierende argument fra mafia
Se video:
https://www.naturfilmkanalen.no/2023/06/01/de-dode-elvene/?fbclid=IwAR19sfq-8fbpUhuZjDg5ZYDbvfsgtWLZZXM3ImpgfXQDJZ87m4xtUHp3lPs
Forurensing? Vi har et næringsfattig hav. Utslipp av avføring fra fisk er ikke forurensing - med gjødsling. Økosystemet har ingen problem med å ta det opp å omgjøre det til plankton som igjen omsettes av alle organismer. Bunnen under merdene blir overvåket i ett strengt regime av 3 part som igjen regulerer bruken av lokalitetene. Du sitter på gammelt nytt - men det er vanskelig å snu folk som hater en næring.
EDIT: Laks har forfaktor på 1,15 - dvs at den trenger 1,15 kg fôr for å produsere 1 kg kjøtt. Vennligst dokumenter noe som kan konkurrere med den
Redigert 13.06.2023 kl 23:55
Er ikke enig mofs. Shortingen er avslørt og bremset.
25 punkter har ligget i pipelinen hele tiden.
Det foregår vitterlig store daglige kronesalg fra Norges Banks side.
Bortfaller de blir det helt andre livsvilkår for shorterne.
Og Fin. Dep. presses nå til å ta vekk kronesalgene. De burde kjøpe undervurderte kroner i steden.
"men vi får mer importert det neste halvåret, siden disse tingene virker med en forsinkelse." Dette var uklart. Hva mener du ?
25 punkter har ligget i pipelinen hele tiden.
Det foregår vitterlig store daglige kronesalg fra Norges Banks side.
Bortfaller de blir det helt andre livsvilkår for shorterne.
Og Fin. Dep. presses nå til å ta vekk kronesalgene. De burde kjøpe undervurderte kroner i steden.
"men vi får mer importert det neste halvåret, siden disse tingene virker med en forsinkelse." Dette var uklart. Hva mener du ?
Redigert 13.06.2023 kl 23:58
Lakseskatt hva er det ? 10 mrd. kr. i året ?
Kronekurs ned 22,3 %, hva er det i forhold ? Billioner.
Jeg holder meg på kronekurstråden.
Havbruksskatt er avgjort av Stortinget.
Det er ikke havbruksskatt som er viktig akkurat nå.
Men jeg jobber for noe lavere selskapsskatt og vesentlig lavere utbytteskatt.
Kronekurs ned 22,3 %, hva er det i forhold ? Billioner.
Jeg holder meg på kronekurstråden.
Havbruksskatt er avgjort av Stortinget.
Det er ikke havbruksskatt som er viktig akkurat nå.
Men jeg jobber for noe lavere selskapsskatt og vesentlig lavere utbytteskatt.
Redigert 14.06.2023 kl 00:04
mofs
14.06.2023 kl 00:02
1738
Ja på denne tråden. Benny og jeg har diskutert dette lenge. Vi er ikke helt enig. Du er ikke alene om å bekymre deg for dette sannheten. Du har rett i at Norge Bank når som helst kan intervenere i valutamarkdet. Det kan for eksempel si noe sånt som at: "vi føler at kronen har svekket seg for mye og finner det naturlige leie for kursen er 10 - 11 mot Euroen (eller et annet kryss)". Problemet er imidlertid at når Norges Bank sier dette, så må krona forsvares her i alle åra som kommer, også i år hvor vi får store fall i råvarer som Norge produserer for eksport. Så også fastkursregimer har sine problemer (som for eksempel Danmark har nå).
Noe tuller du fælt mofs.
Kronekursstigningen nå siden 31. mai har i all hovedsak hatt med frykt hos shorterne for at spillet går mot slutten å gjøre.
NB må ikke forsvare den år fremover. Kronen er underviurdert pga. å ha vært verdens favorittshorte aksje nr. 1.
Når kronesalget under negativ rentedifferanse tas vekk, bortfaller grunnlaget for å shorte. Da vil kronen stige.
Og stige ekstra ved kronekjøp fra NB.
Selv en seksåring ser at NOK-kursen er helt syk.
Det City of London forstår, er når kronesalget under negativ rentedifferanse tas vekk.
Kommer det kronekjøp i tillegg fra NB, vil kronekursen presses opp. Det kan faktisk
bli rakettstigning.
Men her er poenget å få kronen tilbake der den hører hjemme.
SEK på 90 - 93. Øvrige valutaer tilsvarende dette. Med litt advantage for SEK. SEK vinner litt på NOK løft.
Nå ser vi Yuan og Rubler få litt ekstra juling.
Kronekursstigningen nå siden 31. mai har i all hovedsak hatt med frykt hos shorterne for at spillet går mot slutten å gjøre.
NB må ikke forsvare den år fremover. Kronen er underviurdert pga. å ha vært verdens favorittshorte aksje nr. 1.
Når kronesalget under negativ rentedifferanse tas vekk, bortfaller grunnlaget for å shorte. Da vil kronen stige.
Og stige ekstra ved kronekjøp fra NB.
Selv en seksåring ser at NOK-kursen er helt syk.
Det City of London forstår, er når kronesalget under negativ rentedifferanse tas vekk.
Kommer det kronekjøp i tillegg fra NB, vil kronekursen presses opp. Det kan faktisk
bli rakettstigning.
Men her er poenget å få kronen tilbake der den hører hjemme.
SEK på 90 - 93. Øvrige valutaer tilsvarende dette. Med litt advantage for SEK. SEK vinner litt på NOK løft.
Nå ser vi Yuan og Rubler få litt ekstra juling.
Redigert 14.06.2023 kl 00:15
Bennyfyfasan
14.06.2023 kl 00:11
1723
Prosessen og valgt modell har skapt skepsis blant utenlandske investorer om hva som er neste ut i Norge. Grunnrenta på laks er en modell som ikke passer - det vet alle som skjønner verdikjeden - og det kan investorer. Jeg har snakket med ledere av amerikanske hedgefonds som ikke fatter hvorfor det er gjort på måten det er gjort.
hadde de økt prod avgiften med ett bunnfradrag ville man vært i boks med 0 ekstra ansatte i det offentlige. Det man har gjort nå er å starte VM i skattetilpasning med alt for høyt skattetrykk...som igjen gjør at store selskap fremprovoserer rettsaker som vil gå over laaaang tid. Det blir brukt masse offentlige midler for å "vedlikeholde" ordninga - så summen av alt kan bare ha blitt vedtatt av blant annet rødt.
Jeg sier igjen - vent å se. Siste ord er ikke sagt.
Hvis du hadde vært litt åpen ville du sett at jeg også er for høyere skatt på havbruk. Jeg mener dog at modellen må være superenkel og pengene må gå dit de moralsk sett hører hjemme.
"Jeg holder meg på kronekurstråden. -> Det tror jeg du gjør rett i, på denne tråden mangler du kunnskap
Havbruksskatt er avgjort av Stortinget. -> det er også selskapsskatt og utbytteskatt
Det er ikke havbruksskatt som er viktig akkurat nå. -> der tar du feil, rettsaker kommer snart, og det er lokalvalgskamp ;-)
Men jeg jobber for noe lavere selskapsskatt og vesentlig lavere utbytteskatt." -> typisk elitisk holdning. La andre betale skatten - ikke jeg.
hadde de økt prod avgiften med ett bunnfradrag ville man vært i boks med 0 ekstra ansatte i det offentlige. Det man har gjort nå er å starte VM i skattetilpasning med alt for høyt skattetrykk...som igjen gjør at store selskap fremprovoserer rettsaker som vil gå over laaaang tid. Det blir brukt masse offentlige midler for å "vedlikeholde" ordninga - så summen av alt kan bare ha blitt vedtatt av blant annet rødt.
Jeg sier igjen - vent å se. Siste ord er ikke sagt.
Hvis du hadde vært litt åpen ville du sett at jeg også er for høyere skatt på havbruk. Jeg mener dog at modellen må være superenkel og pengene må gå dit de moralsk sett hører hjemme.
"Jeg holder meg på kronekurstråden. -> Det tror jeg du gjør rett i, på denne tråden mangler du kunnskap
Havbruksskatt er avgjort av Stortinget. -> det er også selskapsskatt og utbytteskatt
Det er ikke havbruksskatt som er viktig akkurat nå. -> der tar du feil, rettsaker kommer snart, og det er lokalvalgskamp ;-)
Men jeg jobber for noe lavere selskapsskatt og vesentlig lavere utbytteskatt." -> typisk elitisk holdning. La andre betale skatten - ikke jeg.
Redigert 14.06.2023 kl 00:14
mofs
14.06.2023 kl 00:12
1736
Jeg mener å si at den importerte inflasjonen virker med en forsinkelse. Norske virksomheter kjøper inn importvarer i nåtiden(fyller lagrene), som kommer til å selges til norske forbrukere det neste halvåret. Når disse varene kommer ut "i butikene" får varene dermed en høyere prislapp.. Vi kommer defor til å få økt inflasjon ut på høsten samme hva som skjer med kronekursen i dag. Norges Bank må reagere på denne inflasjonsimpulsen ellers vil situasjonen komme helt ut av kontroll før neste års lønnsoppgjør.. Å tro at midlertidig kronestyrkelse forstyrrer dette bildet, ja det er helt drømmeland. Du må huske på at ett datapunkt ikke er en trend.
Bennyfyfasan
14.06.2023 kl 00:17
1740
Enig i dette - men vi har en finansminister som vil at utenlandsk mat skal være dyrere enn norsk. Det som skjer nå er i realiteten en tollmur på mange matvarer med en alt for svak krone.
Grunnrentemodellen vil sikkert bli knadd i fremtiden. Det blir sikkert et bedre opplegg. De måtte begynne et sted.
Vi skal få selskaps- og utbytteskatt ned i tillegg. Så don't worry. Oppdrett i Norge blir bra.
Nå får dere utflygningsmulighet for FERSK FISK. Det er FERSK FISK som gir best priser.
Vi skal få selskaps- og utbytteskatt ned i tillegg. Så don't worry. Oppdrett i Norge blir bra.
Nå får dere utflygningsmulighet for FERSK FISK. Det er FERSK FISK som gir best priser.
Grunnrentemodellen vil sikkert bli knadd i fremtiden. Det blir sikkert et bedre opplegg. De måtte begynne et sted.
Kjør på med Sør Europa. Ferdigoppskåren gravet og røkt osv.. De har masse vin, bra brød, smør, dill og annet som passer til der nede.
Kjør på med Sør Europa. Ferdigoppskåren gravet og røkt osv.. De har masse vin, bra brød, smør, dill og annet som passer til der nede.
mofs
14.06.2023 kl 00:25
3315
Beklager å måtte bringe deg ned på landjorda Sannheten. La oss bringe inn litt objektiv kronologi inn i vurderingen. Det som har skjedd siden månedskiftet er at Norge leverte katastrofale inflasjonstall. Da begynte aktørene i markedet å snakke om 50 pkt og "høyere for lengre". Dette har alle som selger og kjøper valuta selvsagt snappet opp. Når land som for eksempel USA snakker om å pause rentehevingene, så skapes selvsagt en tro i markedet om at Norge etterhvert vil oppnå andre rentedifferanser mot diverse valutakryss. Siden markedet er en fremadskuende mekanisme prises nå denne dynamikken inn.
Norske dagligvareforretninger kan få konkurranse fra svenskehandel nå. De kan ikke bare legge på og legge på overfor norske forbrukere. De hadde luksustilværelse under pandemien med skjerming mot utlandet. Det er ikke synd på dagligvarekjedene i Norge. Norges Bank har nytt rentemøte i august. Ting kan justeres da. I mellomtiden kan vi ha fått til å få kronekursen bra opp. Og på stabilt fundament. Det er mye penger å hente på å være flink nå.
Bennyfyfasan
14.06.2023 kl 00:31
3344
Foredlingen blir flyttet til utlandet for at skattemyndighetene i Norge skal få problemer. Det er en idiotisk effekt av GRUNNRENTE - som er noe de på rød side av politikken elsker, men ikke egentlig skjønner.
Begynne en plass? Det gjorde de med produksjonsavgiften - den skulle de bygd videre på som de fleste av de 600 innspillene på høringen sa i en eller annen form.
Å ri kjepphester for SP og AP blir dyrt...Det jobbes nå med EU....frihandel.....prisen skal betales. Den norske befolkning kan ikke flås til evig tid.
Ja, oppdrett blir fortsatt bra i Norge, men sikkert på færre hender pga skattemodell. Utenlandske eiere i konsernmodell og integrert foredling i utlandet kommer best ut. Anleggene som er her forsvinner ikke, men de vil utarmes over tid.
Personlig tjener jeg millioner i året på det - så for meg går det bra,
Begynne en plass? Det gjorde de med produksjonsavgiften - den skulle de bygd videre på som de fleste av de 600 innspillene på høringen sa i en eller annen form.
Å ri kjepphester for SP og AP blir dyrt...Det jobbes nå med EU....frihandel.....prisen skal betales. Den norske befolkning kan ikke flås til evig tid.
Ja, oppdrett blir fortsatt bra i Norge, men sikkert på færre hender pga skattemodell. Utenlandske eiere i konsernmodell og integrert foredling i utlandet kommer best ut. Anleggene som er her forsvinner ikke, men de vil utarmes over tid.
Personlig tjener jeg millioner i året på det - så for meg går det bra,
Du overser jo faktoren her med verdens mest shortede. Når det ikke går lenger, kommer kronen opp. Vi drar til og med med oss SEK litt på dette.
mofs
14.06.2023 kl 00:42
3440
Jeg overser ingenting. Shortskviser oppstår ved inflection points i markedet. Den siste inflasjonsrapporten var et sånt punkt. Hvovidt markedet vil ligge netto long avhenger av hvor aggressive Norge Bank er på neste rentemøte. Får markedet en duete beskjed, kan stigningen de siste dagene raskt bremse opp. Så da er vi vel enige?
mofs
14.06.2023 kl 21:00
3236
Hva Powell driver med i kveld skjønner jeg virkelig ikke, men det er klart at dette setter et ekstra press på Norges Bank. Kronekursen snudde "on the dime". Lurt at du venter med å shorte Benny.
Nei, det er feil det du sier mofs. NB må stanse kronesalgene. Det er kronesalgene som er driveren på kronekursen. Ikks en kvart opp på renten.
Ekstra boost opp for NOK får vi ved en turnaround til kronekjøp. Det skal vi rigge for nå, og tjene penger på kjøp av undervurderte kroner.
Ekstra boost opp for NOK får vi ved en turnaround til kronekjøp. Det skal vi rigge for nå, og tjene penger på kjøp av undervurderte kroner.
Redigert 15.06.2023 kl 14:06
At Powell forsøker å booste FEDs rentebane behøver ikke vi å bry oss om.
Vi får opp den kunstig nedpressede kronekursen vi, gjennom å fjerne kronesalgene og starte kjøp av undervurderte kroner.
Powell forsøker å narre andre land til øke renten. Det skal ikke vi bite på. US vil inflatere ut gjelden sin.
Kronedabatt er på kronetråden og ikke laksetråden.
Vi får opp den kunstig nedpressede kronekursen vi, gjennom å fjerne kronesalgene og starte kjøp av undervurderte kroner.
Powell forsøker å narre andre land til øke renten. Det skal ikke vi bite på. US vil inflatere ut gjelden sin.
Kronedabatt er på kronetråden og ikke laksetråden.
Redigert 14.06.2023 kl 21:13
mofs
14.06.2023 kl 21:50
3280
Vi trenger ikke diskutere mer Sannheten. Forskjellen mellom oss er at du argumenterer normativt, mens jeg argumenterer deskreptivt. Du snakker om hva Norges Bank bør gjøre, mens jeg snakker om markedsmekanismene, det som skjer i markedet og hva som sannsynligvis ligger i kortene. Jeg er iikke uenig i at Norges Bank bør intervenere i valutamarkedet, men jeg tror ikke noe på at det vil gjøre det. Du har ennå ikke skjønt/godtatt at Norges Bank er nettokjøper av kroner. Du har heller ikke forstått at Norges Bank må selge kroner, fordi den norske staten godtar ikke at jeg og alle andre som må betale formueskatt i morgen, betaler den i utenlandsk valuta. Den godtar heller ikke at eksportbedriftene betaler sine skatteterminer i utenlandsk valuta, så da må Norges Bank selge kroner ut i markedet. Kronesalg er "part and parcel" av Norges Banks markedsoperasjoner, så det kan den dessverre ikke slutte med.
Redigert 14.06.2023 kl 22:00
Sistemann, jeg har ikke sett på innlegget ditt som ikke har med havbruk å gjøre.
Til havbrukerne i Norge : Levér på dette :
1. Få ned fiskedødligheten.
2. Gjør fiskevelferden bedre.
3. Få sykdoms- og rømningsomfanget lavere.
4. La mer bearbeiding skje i Norge og av nordmenn.
5. La forbrukerne i Norge få billig fisk.
Gjør dere dette, skal vi få ned grunnrenteskatten. Og det vil motivere til å kutte også andre skatter og avgifter.
Gjør dere ingenting på dette, kan det bli høyere grunnrenteskatt.
Dette er altså mye opp til dere nå i næringen.
Samarbeid med det norske folk. Så samarbeider det norske folk med dere.
Det er egentlig viktigere med en god næring. Grunnrenteproveny er egentlig
ikke så kjempeviktig for statskassen. Vi kan løse statskassens behov for midler
på mange andre måter.
Til havbrukerne i Norge : Levér på dette :
1. Få ned fiskedødligheten.
2. Gjør fiskevelferden bedre.
3. Få sykdoms- og rømningsomfanget lavere.
4. La mer bearbeiding skje i Norge og av nordmenn.
Gjør dere dette, skal vi få ned grunnrenteskatten. Og det vil motivere til å kutte også andre skatter og avgifter.
Gjør dere ingenting på dette, kan det bli høyere grunnrenteskatt.
Dette er altså mye opp til dere nå i næringen.
Samarbeid med det norske folk. Så samarbeider det norske folk med dere.
Det er egentlig viktigere med en god næring. Grunnrenteproveny er egentlig
ikke så kjempeviktig for statskassen. Vi kan løse statskassens behov for midler
på mange andre måter.
Redigert 15.06.2023 kl 00:04
nordnes
15.06.2023 kl 07:28
3131
Hvis oppdretterne subsidierer den landet med arbeidsplasser og reduserte fiskepriser, så kan grunnrenteskatten settes ned. Det er ingen logikk i det du skriver, for utgiftene blir de samme, når du skriver sitat;
«4. La mer bearbeiding skje i Norge og av nordmenn.
Gjør dere dette, skal vi få ned grunnrenteskatten. Og det vil motivere til å kutte også andre skatter og avgifter.»
sitat slutt
«4. La mer bearbeiding skje i Norge og av nordmenn.
Gjør dere dette, skal vi få ned grunnrenteskatten. Og det vil motivere til å kutte også andre skatter og avgifter.»
sitat slutt
Jeg kjøper ikke det der mofs.
1. Kronekursfallet skyldes i all hovedsak at NOK har vært valutashorternes favoritt. Muliggjort gjennom store daglig forhåndsannonserte
kronesalg av Norges Bank under store negative rentedifferanser mot $, € og £.
2. Fin.Dep. og Norges Bank kan ta vekk kronesalgene. Dette da de medfører kronekursfall som nevnt.
3. Norges Bank burde kjøpe undervurderte og nedshortede kroner. For å bidra til høyere kronekurs, og for å tjene penger på det.
4. Høyere kronekurs vil retardere prisstigningen i Norge, og redusere behovet for renteøkning.
5. Det er mange måter å løse stans i kronesalgene på.
Evt. kronekursdebatt tas på kronekurstråden. Og forsøke å blande lakseskatt inn i kronekursen er helt meningsløst.
Provenyet fra lakseskatten er "ingenting" i forhold til betydningen at å rette opp en kronekurs som har blitt FRAKJØRT
med hele 28,7 % mot 4 hovedvalutaer. Eller sett på den andre måten ; et kronekurs FALL på hele 22,3 % mot nevnte
valutaer. De to prosenttallene er gjennomsnittstall for de 4 hovedvalutaene $, €, £ og CHF. Målt mars 2022 - mai 2023.
1. mars 2022 startet Norges Bank de store daglige kronesalgene, og har holdt på med dette kontinuerlig siden.
1. Kronekursfallet skyldes i all hovedsak at NOK har vært valutashorternes favoritt. Muliggjort gjennom store daglig forhåndsannonserte
kronesalg av Norges Bank under store negative rentedifferanser mot $, € og £.
2. Fin.Dep. og Norges Bank kan ta vekk kronesalgene. Dette da de medfører kronekursfall som nevnt.
3. Norges Bank burde kjøpe undervurderte og nedshortede kroner. For å bidra til høyere kronekurs, og for å tjene penger på det.
4. Høyere kronekurs vil retardere prisstigningen i Norge, og redusere behovet for renteøkning.
5. Det er mange måter å løse stans i kronesalgene på.
Evt. kronekursdebatt tas på kronekurstråden. Og forsøke å blande lakseskatt inn i kronekursen er helt meningsløst.
Provenyet fra lakseskatten er "ingenting" i forhold til betydningen at å rette opp en kronekurs som har blitt FRAKJØRT
med hele 28,7 % mot 4 hovedvalutaer. Eller sett på den andre måten ; et kronekurs FALL på hele 22,3 % mot nevnte
valutaer. De to prosenttallene er gjennomsnittstall for de 4 hovedvalutaene $, €, £ og CHF. Målt mars 2022 - mai 2023.
1. mars 2022 startet Norges Bank de store daglige kronesalgene, og har holdt på med dette kontinuerlig siden.
Redigert 15.06.2023 kl 14:42
Logikk ?
Jeg tror det er konsensus blant alle nordmenn at de ønsker rimeligere priser på norsk sjømat i norske butikker.
Jeg tror også at det er konsensus blant alle nordmenn at de ønsker at mest mulig av bearbeidingen og håndteringen
av sjømaten skjer i Norge og av nordmenn.
Jeg ser at dette kan ha noen kostnader i forhold til status quo pr. i dag.
Men disse ønskene er sterke fra nordmenn. Og de er gilde og rimelige i aller høyeste grad.
Det får arbeides med å redusere disse kostnadene. Det er bl.a. politikernes oppgave !
Det norske folk står fritt til å kunne bruke makten sin på dette.
Det er full logikk og konstruktivitet i alt jeg skriver her.
Men at noen egoistiske lakseaksjonærer kanskje murrer litt kortsiktig, det tar vi på strak arm.
Det er det norske folk som er sjefen her.
Jeg tror det er konsensus blant alle nordmenn at de ønsker rimeligere priser på norsk sjømat i norske butikker.
Jeg tror også at det er konsensus blant alle nordmenn at de ønsker at mest mulig av bearbeidingen og håndteringen
av sjømaten skjer i Norge og av nordmenn.
Jeg ser at dette kan ha noen kostnader i forhold til status quo pr. i dag.
Men disse ønskene er sterke fra nordmenn. Og de er gilde og rimelige i aller høyeste grad.
Det får arbeides med å redusere disse kostnadene. Det er bl.a. politikernes oppgave !
Det norske folk står fritt til å kunne bruke makten sin på dette.
Det er full logikk og konstruktivitet i alt jeg skriver her.
Men at noen egoistiske lakseaksjonærer kanskje murrer litt kortsiktig, det tar vi på strak arm.
Det er det norske folk som er sjefen her.
Redigert 15.06.2023 kl 14:30
Bennyfyfasan
15.06.2023 kl 15:32
3045
Du skriver som vanlig mye rart om oppdrett.
Dette er besvart tidligere - så slutt å spam med oppgulp.
Rimeligere sjømat får man ikke på en global handelsvare. Spesielt ikke med Zimbabwe dollar som valuta. Bearbeiding vil gå ned når risikokapitalen er borte i Norge pga grunnrente. Desto mer som konfiskeres av politikerne - desto mindre investeres i anlegg på land her i landet. Helt logisk å rett frem.
Det er INGEN subsidier på sjømat - da er det eneste man kan gjøre er å skatte ting sønder og sammen. Alternativet er å gjøre som i Russland der man bygger opp en lakseindustri til eget forbruk - og stenger andre ute. Vet du hva som skjedde? De fikk bedre betalt enn norsk laks klarer å oppnå. Kanskje du tenker å innføre alla tine meierier? Statskontrollert slakteri for laks - der man får en avregning etter hva staten mener man skal få?
Det er ikke de "egositiske" baronene som får problemer, men leverandørindustri. Vent å se - selv de kunnskapsløse som deg får SANNHETEN inn med teskje etterhvert. Oppdretterne klarer seg, men utviklingen stopper og leverandørene står uten oppdrag.
Du kan lyve med din egen egoisme som motivasjon gang på gang, men det blir ikke sant til slutt.
Dette er besvart tidligere - så slutt å spam med oppgulp.
Rimeligere sjømat får man ikke på en global handelsvare. Spesielt ikke med Zimbabwe dollar som valuta. Bearbeiding vil gå ned når risikokapitalen er borte i Norge pga grunnrente. Desto mer som konfiskeres av politikerne - desto mindre investeres i anlegg på land her i landet. Helt logisk å rett frem.
Det er INGEN subsidier på sjømat - da er det eneste man kan gjøre er å skatte ting sønder og sammen. Alternativet er å gjøre som i Russland der man bygger opp en lakseindustri til eget forbruk - og stenger andre ute. Vet du hva som skjedde? De fikk bedre betalt enn norsk laks klarer å oppnå. Kanskje du tenker å innføre alla tine meierier? Statskontrollert slakteri for laks - der man får en avregning etter hva staten mener man skal få?
Det er ikke de "egositiske" baronene som får problemer, men leverandørindustri. Vent å se - selv de kunnskapsløse som deg får SANNHETEN inn med teskje etterhvert. Oppdretterne klarer seg, men utviklingen stopper og leverandørene står uten oppdrag.
Du kan lyve med din egen egoisme som motivasjon gang på gang, men det blir ikke sant til slutt.
Vil oppdrettsnæringen ha lavere lakseskatt, så orienterer de seg etter det norske folks vilje.
Det er det norske folk som eier fjordbassengene, kaiene, fergene, veiene, jernbanelinjene,
flyplassene osv.
Vil oppdrettsnæringen ha høyere lakseskatt, så blåser de i hva konsensus blant folket i Norge er.
Dette kommer til å handle mer om fiskevelferd, sunnere fisk, og bedre fisk smaksmessig og på annen måte.
Det kommer også til å handle om fordeling, arbeidsplasser for nordmenn i Norge osv. (Men også på markedsføring og salg i utlandet).
Oppdrettsnæringen har melket norske forbrukere for full musikk, med maksimalt høye sjømatspriser i norske forretninger.
Å kalle motargumenter for spam blir for drøyt Benny. Faller på sin egen urimelighet.
Og NOK vil snart bli en struttende valuta igjen på nivåer fra før Norges Banks store daglige kronesalg startet i mars 2022.
NOK har ingenting med Zimbabve å gjøre. Sånn snakker bare egoistiske lakseinvestorer som bare tenker på seg sjøl.
Oppdretterne må investere så mye eller lite de vil. Det norske folk setter betingelsene.
Oppdrettsnæringen må utvise bedre takt og tone overfor norske forbrukere. Dette har ikke med subsidier å gjøre. Men
grådighet overfor norske forbrukere. Som næringen tjener aller best på.
Det er norske politikeres oppgave å gjøre det mer mulig for nordmenn å jobbe i oppdrettsnæringen i Norge. Med
selve oppdrettet, håndteringen, sjømatsbearbeidingen, pakkingen og utsendelsene. Samt markedsføring og salg i utlandet.
Norge trenger et moderat kostnadsnivå og økt konkurransekraft.
Sjømatsnæringen har hvilt seg luksuriøst på en politisk vanstyrt norsk krone. Dette blir det slutt på nå.
Norge skal trimmes til å bli en konkurransedyktig gaselle igjen, med høy produktivitet.
Det er det norske folk som eier fjordbassengene, kaiene, fergene, veiene, jernbanelinjene,
flyplassene osv.
Vil oppdrettsnæringen ha høyere lakseskatt, så blåser de i hva konsensus blant folket i Norge er.
Dette kommer til å handle mer om fiskevelferd, sunnere fisk, og bedre fisk smaksmessig og på annen måte.
Det kommer også til å handle om fordeling, arbeidsplasser for nordmenn i Norge osv. (Men også på markedsføring og salg i utlandet).
Oppdrettsnæringen har melket norske forbrukere for full musikk, med maksimalt høye sjømatspriser i norske forretninger.
Å kalle motargumenter for spam blir for drøyt Benny. Faller på sin egen urimelighet.
Og NOK vil snart bli en struttende valuta igjen på nivåer fra før Norges Banks store daglige kronesalg startet i mars 2022.
NOK har ingenting med Zimbabve å gjøre. Sånn snakker bare egoistiske lakseinvestorer som bare tenker på seg sjøl.
Oppdretterne må investere så mye eller lite de vil. Det norske folk setter betingelsene.
Oppdrettsnæringen må utvise bedre takt og tone overfor norske forbrukere. Dette har ikke med subsidier å gjøre. Men
grådighet overfor norske forbrukere. Som næringen tjener aller best på.
Det er norske politikeres oppgave å gjøre det mer mulig for nordmenn å jobbe i oppdrettsnæringen i Norge. Med
selve oppdrettet, håndteringen, sjømatsbearbeidingen, pakkingen og utsendelsene. Samt markedsføring og salg i utlandet.
Norge trenger et moderat kostnadsnivå og økt konkurransekraft.
Sjømatsnæringen har hvilt seg luksuriøst på en politisk vanstyrt norsk krone. Dette blir det slutt på nå.
Norge skal trimmes til å bli en konkurransedyktig gaselle igjen, med høy produktivitet.
Redigert 15.06.2023 kl 16:19
mofs
15.06.2023 kl 19:18
2955
Problemet med å diskutere med deg Sannheten, er at du ikke har en analytisk deskreptiv tilnærming til problemstillingene. Du kommer med en rekke normative påstander. Norge bør øke produktiviteten, øke konkurransekraften, styrke valutakursen etc. Jeg tror ikke noen her er uenig med deg i dette, men vi andre ser jo på hva som faktisk skjer, og da er det ofte det motsatte. Gjør også oppmerksom på at noen av målene dine virker mot hverandre. Går krona opp, svekkes Norges konkurranseevne. Hvis konkurranseevnen skal bedres samtidig som krona styrkes, ja da må indre devalueringer gjøre jobben, dvs. arbeidstakerne må få dårligere betalt enn det som allerede ligger bakt inn i det kommende lønnsoppgjøret sånn cirkus + 5%. Sjansen for at dette skal skje; er ut i fra en deskreptiv analytisk tilnærming omtrent 0 %, så derfor blir det du skriver litt uinteressant. Du gir oss ikke input som er nyttig i et investeringsperspektiv,. Vi som er her fordi vi vil tjene noen kroner i markedet, vi må forsøke å finne ut hva som faktisk skjer, hva som er de underliggende driverne o.s.v., noe som er vanskelig nok. Jeg har også mange politiske meninger, men jeg vet at denne regjeringen kommer til å implementere politikk som er diametralt motsatte av disse. Drømmebrillene.må derfor tas av. Du har ennå ikke godtatt at Norges Bank rent teknisk må selge kroner fra tid til annen på samme måte som kroner kjøpes. Dette tas til orientering.
Bennyfyfasan
15.06.2023 kl 19:49
2976
Alt er besvart tidligere - du gjentar deg selv.
Når det gjelder det norske folk tror jeg du skal være litt forsiktig. Sjekk meningsmålingene til de partiene som bestemmer. Det er en grunn til at oppslutningen er lav i distriktene, der strømprisen har vært normal - men en fiendtlig politikk er ført av AP\SP.
Spesielt AP har ikke regnet på at rørleggern\snekkern\elektrikern osv får oppdrag av en stor næring i distriktene. Disse menneskene som får mindre oppdrag har også en partner, foreldre, besteforeldre osv. Jeg kjenner MANGE som har vært AP velgere hele livet som nå aldri vil gå tilbake dit....det er ikke folk som er ansatt i næringa, men som forstår at vi er avhengige av hverandre.
Vent å se - kall eierne hva du vil. Baroner, konger etc. Kall de egoistisk, slem, dum, slu....hva som helst. Sannheten kommer for en dag uansett.
For lokalvalgkampen bedyrer AP\SP at de ikke står for den nasjonale politikken. De vet de er dødsdømt. MEN, de glemmer at de lokale representantene ble kuet av partipisken ;-)
Når det gjelder det norske folk tror jeg du skal være litt forsiktig. Sjekk meningsmålingene til de partiene som bestemmer. Det er en grunn til at oppslutningen er lav i distriktene, der strømprisen har vært normal - men en fiendtlig politikk er ført av AP\SP.
Spesielt AP har ikke regnet på at rørleggern\snekkern\elektrikern osv får oppdrag av en stor næring i distriktene. Disse menneskene som får mindre oppdrag har også en partner, foreldre, besteforeldre osv. Jeg kjenner MANGE som har vært AP velgere hele livet som nå aldri vil gå tilbake dit....det er ikke folk som er ansatt i næringa, men som forstår at vi er avhengige av hverandre.
Vent å se - kall eierne hva du vil. Baroner, konger etc. Kall de egoistisk, slem, dum, slu....hva som helst. Sannheten kommer for en dag uansett.
For lokalvalgkampen bedyrer AP\SP at de ikke står for den nasjonale politikken. De vet de er dødsdømt. MEN, de glemmer at de lokale representantene ble kuet av partipisken ;-)
Winter is Here
15.06.2023 kl 19:57
3018
Beklager for å blande meg inn, men hvis man ser SAS hvordan er det mulig at selskapet fikk lov å slippe å tenke på lønnsomhet i så lang tid ? Man får ikke konkurransedyktige aktører hvis man ikke stiller krav til bedrifter. Man skaper en helt annen kultur/ukultur.
Redigert 15.06.2023 kl 20:00
Du kommer med fremmord for å avspore.
Ytringene fra meg er oppfordringer til å rette på feil, og forbedre ting.
Kronedebatt skjer på kronetråden. Dette er en havbrukstråd.
Norge har mulighet til å gjøre en vinn vinn vinn nå. Vi er i gang allerede.
Yen er ned 7,26 % siden jeg stanset kronekursfallet og snudde kronen oppover.
Det er litt bare det.
Hvis folk og land anstrenger seg litt nå, så kan det bli et bra resultat fremover.
Og Norges forserer i VM i BNP for 2023.
Regjering og Storting må kronekurs- og inflasjons-justere kommende
utbetalinger på det reviderte statsbudsjettet. Ingen "sauer" her gidder
å snakke om det en gang. Ordet "kake" er alt de klarer å si.
Det jeg tar opp er makro. Investorer må gå andre steder enn kronetråden,
på ting som ikke har med kronekurs, rente, inflasjon og lønnsdannelse å gjøre.
Norges Bank kunne hatt en valutabeholdning som dekker vekslingsbehovene
og vel så det. Og vekslet internt.
Forstår dere virkelig ikke hvor mye en frakjøring fra kronekursen for $, €, £ og CHF
med hele 28,7 % over en 14 måneders periode betyr i penger ?
Som sagt er jeg ikke lenger på lakseskattråden. Har sagt nok om lakseskatt.
Ytringene fra meg er oppfordringer til å rette på feil, og forbedre ting.
Kronedebatt skjer på kronetråden. Dette er en havbrukstråd.
Norge har mulighet til å gjøre en vinn vinn vinn nå. Vi er i gang allerede.
Yen er ned 7,26 % siden jeg stanset kronekursfallet og snudde kronen oppover.
Det er litt bare det.
Hvis folk og land anstrenger seg litt nå, så kan det bli et bra resultat fremover.
Og Norges forserer i VM i BNP for 2023.
Regjering og Storting må kronekurs- og inflasjons-justere kommende
utbetalinger på det reviderte statsbudsjettet. Ingen "sauer" her gidder
å snakke om det en gang. Ordet "kake" er alt de klarer å si.
Det jeg tar opp er makro. Investorer må gå andre steder enn kronetråden,
på ting som ikke har med kronekurs, rente, inflasjon og lønnsdannelse å gjøre.
Norges Bank kunne hatt en valutabeholdning som dekker vekslingsbehovene
og vel så det. Og vekslet internt.
Forstår dere virkelig ikke hvor mye en frakjøring fra kronekursen for $, €, £ og CHF
med hele 28,7 % over en 14 måneders periode betyr i penger ?
Som sagt er jeg ikke lenger på lakseskattråden. Har sagt nok om lakseskatt.
mofs
15.06.2023 kl 20:34
3055
Jeg har aldri investert i flyselskap Winter. Finner det ikke investerbart. Problemet er som Buffet en gang sa. Penga ender alltid opp ett annet sted enn hos aksjonærene. Problemet er ofte at selskapene driver med for høy gjeld. I gode tider får selskapene høy operasjonell leverage med fantastisk profit. Istedetfor å ordne balansen, bruker ofte selskapsledelsene de gode tidene på tilbakekjøp av aksjer, dividender, bonusfest, høyere lønninger og flåtevekst. Når markedet butter i form av pandemier, kriger eller økende konkurranse (det er nesten ingen inngangsbarrierer for nye aktører), så går ofte selskapene i vifta under tyngden av for høy gjeld som ikke lenger kan betjenes. Sjefen for RyanAir har kalt de fleste av sine konkurrenter for likr avhengig av statlig hjelp som narkotika-avhengige er av stoff. Den indre dynamikken av bust, statlig hjelp, bust igjen, mer statlig hjelp, har nok noe å gjøre med at ferdsel i luften er et politisk anliggende. Nasjoner har ikke råd til at borgerne står på bar bakke. Staten har derfor alltid tatt en interesse i luftfarten, og stater har ofte hatt sine champions som de har lagt forholdene til rette for.det være seg SAS, BA, Lufthansa eller AirItalia. Så årsaken til enkelte flyselskapers svake konkurransekraft og tilbakevendende problemer har således histriske røtter. Du har rett i din underliggende filosofi Winter, noe jeg antar er den bakenforliggende grunnen til din kommentar. Stater bør ikke ta direkte eierskap i flyselskaper. De bør heller legge forholdene til rette for konkurranse, og ikke til stadighet dra opp lommeboka for å rake kastanjene ut av ilden for å redde en business som ikke driver bærekraftig. Det er riktignok lettere sagt enn gjort. Det er det gamle problemet med agency. De private tar risiko som de vet blir sosialisert om dårlige ting skjer.