Tråden er privat, og bare inviterte kan svare
Ny oppdatering
Iversen la ut en ny oppdatering rundt Borgland og Bideford, egentlig ikke noe nytt han har repetert dette minst tre ganger tidligere i intervju og via linkeln, MEN det som han ikke har beskrevet tidligere er situasjonen rundt de to keppel fels riggene Nordic Spring og Nordic Winter er at de skal være klar for oppdrag innen 9-12 mnd det som stod i siste q rapport var at de kun var 75% mekanisk ferdigstilt, tidligere q rapporter der står det ikke før 1q 2025.Det han har sagt i intervju til FA er at de vil blir leid ut via en bareboat avtale så hvis de er klare for oppdrag innen mobiliseringstiden utløper så er det minst 6 mnd tidligere enn det han har sagt for en tid tilbake noe som er svært bra. Det er iallfall ikke bare å knipse med fingrene for å få alle disse riggene i oppdrag merkelig at han ikke prøver å leie ut riggen til spetalen og moræus hansen som står oppankret utenfor Indonesia :)
Oslo (Infront TDN Direkt): Det britiske semiriggmarkedet nærmer seg å bli utsolgt og Dolphin Drilling er godt posisjonert for kommende anbud. Sterk oppgang i ultradypvann-segmentet har begynt å løfte ratene betydelig for ankrede semirigger, og riggene "Borgland Dolphin" og "Bideford Dolphin" forventes å bli tildelt kontrakter i løpet av andre kvartal.
Det sier administrerende direktør Bjørnar Iversen i Dolphin Drilling til TDN Direkt fredag.
-Det er svært få tilgjengelige rigger i markedet nå, sier, sier Iversen.
Dolphin Drilling markedsfører for tiden "Borgland", "Bideford", samt nybyggene fra Keppel.
-Vi bød Keppel-nybyggene inn til Equinor før jul, og det er fremdeles ikke dødt selv om Transocean har fått tildeling på 2 CAT-rigger og en CAT-rigg går til Australia. Vi jobber virkelig for å få disse fantastiske riggene inn på Norsk sokkel hvor de hører hjemme, sier han.
Odfjell Drilling meldte fredag morgen om to intensjonsavtaler med en kunde for "Deepsea Atlantic" for arbeid i Nordsjøen, og dette er sannsynligvis Equinor, ifølge Iversen.
Videre sier han at selskapet fortsatt er i dialog med Equinor og andre interessenter for Keppel-nybyggene, tross alle kontraktstildelingene den seneste tiden.
-For meg er det veldig sannsynlig at det tildeles kontrakt på de riggene vi har i løpet av det kvartalet vi går inn i, sier Iversen, og påpeker samtidig at internasjonalt vil det være seksmåneders mobiliseringstid, mens i Norge vil den være på 9 til 12 måneder.
-Mange av de kontraktene som signeres nå vil slå ut fra enten i slutten av fjerde kvartal eller tidlig i første kvartal 2024, sier han.
Under fjerdekvartalspresentasjonen sa Iversen at det er mye aktivitet rundt "Borgland", og at selskapets ambisjon var å ha oppstart for Borgland i slutten av 2023.
Iversen understreker fredag at selskapet har drevet i alle offshore-bassenger, og er prekvalifisert til alle de store oljeselskapene i verden.
-Så vi får forespørsler fra hele verden, sier han.
Junaid Razak finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger leveres av tredjeparter, uten deltakelse fra Nordnet. Les mer om investeringsanbefalinger.
Oslo (Infront TDN Direkt): Det britiske semiriggmarkedet nærmer seg å bli utsolgt og Dolphin Drilling er godt posisjonert for kommende anbud. Sterk oppgang i ultradypvann-segmentet har begynt å løfte ratene betydelig for ankrede semirigger, og riggene "Borgland Dolphin" og "Bideford Dolphin" forventes å bli tildelt kontrakter i løpet av andre kvartal.
Det sier administrerende direktør Bjørnar Iversen i Dolphin Drilling til TDN Direkt fredag.
-Det er svært få tilgjengelige rigger i markedet nå, sier, sier Iversen.
Dolphin Drilling markedsfører for tiden "Borgland", "Bideford", samt nybyggene fra Keppel.
-Vi bød Keppel-nybyggene inn til Equinor før jul, og det er fremdeles ikke dødt selv om Transocean har fått tildeling på 2 CAT-rigger og en CAT-rigg går til Australia. Vi jobber virkelig for å få disse fantastiske riggene inn på Norsk sokkel hvor de hører hjemme, sier han.
Odfjell Drilling meldte fredag morgen om to intensjonsavtaler med en kunde for "Deepsea Atlantic" for arbeid i Nordsjøen, og dette er sannsynligvis Equinor, ifølge Iversen.
Videre sier han at selskapet fortsatt er i dialog med Equinor og andre interessenter for Keppel-nybyggene, tross alle kontraktstildelingene den seneste tiden.
-For meg er det veldig sannsynlig at det tildeles kontrakt på de riggene vi har i løpet av det kvartalet vi går inn i, sier Iversen, og påpeker samtidig at internasjonalt vil det være seksmåneders mobiliseringstid, mens i Norge vil den være på 9 til 12 måneder.
-Mange av de kontraktene som signeres nå vil slå ut fra enten i slutten av fjerde kvartal eller tidlig i første kvartal 2024, sier han.
Under fjerdekvartalspresentasjonen sa Iversen at det er mye aktivitet rundt "Borgland", og at selskapets ambisjon var å ha oppstart for Borgland i slutten av 2023.
Iversen understreker fredag at selskapet har drevet i alle offshore-bassenger, og er prekvalifisert til alle de store oljeselskapene i verden.
-Så vi får forespørsler fra hele verden, sier han.
Junaid Razak finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger leveres av tredjeparter, uten deltakelse fra Nordnet. Les mer om investeringsanbefalinger.
Redigert 26.12.2024 kl 15:11
Du må logge inn for å svare
flightlevel
27.07.2023 kl 09:34
5785
De 20 største aksjonærene i DDRIL, tok 80% av emisjonen (ifølge syndikatmeldingen). Det vil si:
Blystad, Fredly, Skorstad, Astrup, m.f. utover SDS og SVP.
Ref. meldingen fra Fearnley: dette er i tråd med intelligence vi også har plukket opp. Men det er enda uvisst hvilke av tenders som er tildelt, kun at ryktet tilsier en av de til DDRIL. Q2 2024 er uansett det vi ligger inne med i modellen, som antatt oppstart for Borgland.
Blystad, Fredly, Skorstad, Astrup, m.f. utover SDS og SVP.
Ref. meldingen fra Fearnley: dette er i tråd med intelligence vi også har plukket opp. Men det er enda uvisst hvilke av tenders som er tildelt, kun at ryktet tilsier en av de til DDRIL. Q2 2024 er uansett det vi ligger inne med i modellen, som antatt oppstart for Borgland.
saxxo
27.07.2023 kl 06:42
5912
Fearnley: Oil India has tenders outstanding for two jackups and one moored and semi and is, according to S&P Global Commodities, currently evaluating bids. In the tender for a c. 14-month campaign (+ seven month options) for a moored semi the operator has been offered to use Essar Oilfield Services Essar Wildcat (1976 built, 1,640ft WDR) and Dolphin Drilling’s Borgland Dolphin (1977 built / 1999 upgraded 1,476ft WDR). Commencement is expected in 2q24.
Redigert 27.07.2023 kl 06:43
Du må logge inn for å svare
nopetter
26.07.2023 kl 22:35
6031
Da er det å håpe at dette lykkes for DDRIL, jeg leste gjennom Equinor rapporten idag. Hele ESG segmentet er bare tap i milliard klassen så der er det ikke noe å kaste penger etter
Redigert 26.07.2023 kl 23:14
Du må logge inn for å svare
Solan-(1)
26.07.2023 kl 21:21
6079
Er det kjent hvem av de eksisterende eierne som var med på den første emisjonen utover de 2 største eierne?
Redigert 26.07.2023 kl 21:22
Du må logge inn for å svare
flightlevel
26.07.2023 kl 19:03
6145
Det var stor anledning til å handle aksjer til 7.5 kr i markedet dagene etter emisjonen ble gjennomført. De fleste bør ha klart å kjøpe seg opp her. Nå koster aksjen 9.15 kr, opp 22% siden den gang. Du får kun tildeling i rep. em. om du (i) ikke fikk delta i forrige emisjon, og (ii) var aksjonær på tidspunktet emisjonen ble varslet (22. Juni).
Tipset er å kjøpe aksjer nå, om det ikke ble gjort tidligere, og se på rep. em. som en bonus.
Tipset er å kjøpe aksjer nå, om det ikke ble gjort tidligere, og se på rep. em. som en bonus.
Kalle 1
26.07.2023 kl 16:29
6213
Du har nok rett i at det ikke blir mange aksjer pr hode.Men jeg tar de jeg får. Klarte ikke å styre kjøpslysten i dag heller.
nopetter
26.07.2023 kl 15:29
6253
det er hvis man får noe i den emisjonen, det er bare noe enkelte tror, hva dem skriver i store vendinger og hva som blir utfallet er vanligvis to verdener av forskjell jeg går ihvertfall ikke inni aksjen med det som et utgangspunkt. en annen ting er at hvis denne blir fordelt så blir det ikke mange aksjer per hode
Redigert 26.07.2023 kl 16:18
Du må logge inn for å svare
Kalle 1
26.07.2023 kl 11:53
6338
Så om rep.emien kommer i midten av neste mnd. Så kommer kontrakt på en av riggene samtidig. Min uhøytidelige spådom. Da bør man kjøpe de aksjene man får tildelt med bakgrunn i antallet man hadde ved emisjonen. Kalle1,nå også som spåmann(huffoghuff).
Solan-(1)
26.07.2023 kl 10:34
6363
Takk for oppklarende og godt innlegg. Deilig når vi her på tråden har fått byttet ut konspirasjonsteorier med fakta og langsiktig tenking.
Kred!
Kred!
flightlevel
26.07.2023 kl 09:47
6405
Bare så vi er sikre på at ikke begreper blandes: det jeg mener med at TO leader er en opsjon, er ikke i den finansielle forstand. Riggene er "kjøpt" (pending terms and approval). Men, for DDRIL så blir TO Leader en opsjon i den forstand at de betaler en opsjonspremie i dag (acquisition cost) + stacking costs. Dersom markedet utvikler seg slik at EBITDA (strike price) fra riggen forsvarer reaktivering, så kan de utløse den - altså sette den i arbeid. Om det ikke lønner seg, så er premien tapt. Nedsiden er beskyttet, men oppsiden er ubegrenset (i teorien). Verdien av riggen i annenhåndsmarkedet vil naturlig nok utvikle seg positivt etterhvert som rigger tas ut, utilization stiger, og dagratene øker. Vi er fortsatt veldig tidlig i denne cycle. Slutningene til TO (for 1080 dager, commencing Q2 2026), og Stena Evolution (5 year firm + 5 year option) i USGOM fra Q2 2024 (til 2034) sier litt om hvor markedet er på vei.
Må ikke glemme at vi kommer fra et nivå på 200k i 2021, og har nå toppet ut på 484k for en semisub i Australia. Utilization har i samme period gått til 100% for markedsførte rigger i 6th gen UDW segmentet, mens det ligger rett rundt 90-95% for 7th gen. Når operatørene begynner å bygge nytt, da nærmer vi oss en peak.
Må ikke glemme at vi kommer fra et nivå på 200k i 2021, og har nå toppet ut på 484k for en semisub i Australia. Utilization har i samme period gått til 100% for markedsførte rigger i 6th gen UDW segmentet, mens det ligger rett rundt 90-95% for 7th gen. Når operatørene begynner å bygge nytt, da nærmer vi oss en peak.
Solan-(1)
25.07.2023 kl 22:21
6572
Må bare presisere at jeg ikke har lest annet enn hva som er offentlig, og at opsjonsavtalen kan ha mange aspekter som vi ikke kjenner.
Kalle 1
25.07.2023 kl 21:56
6601
Ok,var ikke klar over at det var opp til TO om den skulle skrotes om den evt ikke får kontrakt!
Takker for den opplysningen!
Takker for den opplysningen!
Solan-(1)
25.07.2023 kl 19:39
6662
Den vil bli dyr å oppgradere, men kjøpesummen er også svært lav. Det fine er at dette er en opsjon, får den kontrakt innløses opsjonen og det blir gull. Får man den ikke på kontrakt lar man den ligge så blir det opp til TO om den deretter skrotes.
flightlevel
25.07.2023 kl 17:35
6602
Transocean leader er en opsjon. Det koster USD 1.5k / dagen å stacke denne - basert på siste estimater vi har fra management. Til sammenligning koster Bideford mellom USD 5-10k dagen (med estimert reaktiveringskost på USD 25m), og Borgland koster USD 25k dagen (med estimert reaktiveringskost på USD 20m).
Det er en opsjonalitet å endre kapitalstrukturen ved ny kontrakt. En kombinasjon av rep.em og gjeld vil være verdimaksimerende for aksjonærer. Her er regnestykket, gitt Borgland på USD 300k:
EBITDA 2024e ~USD 100m (incl. Paul B. Loyd Jr.)
EBIT 2024e ~ USD 82m.
Current MCAP (fully diluted - inc. options/warrants and rep. em) USD 207m (USDNOK 10.1)
LTV 30% gir EV på USD 297m (USD 90m net debt).
Assumed 10% interest: USD 9m.
Interest Coverage Ratio (ICR): 9x (EBIT)
Burde gå helt fint å hente gjeld med 3 rigger på kontrakt: Blackford, Borgland, og Paul B. Loyd.
PS! De trenger ikke USD 90m altså. Sannsynligvis trenger de svært lite. Kun for illustrasjon.
PS! PS! Det skal også sies at beslutningen om å hente Transocean Leader er rent spekulativt fra ledelsen. Personlig synes jeg dette var meget lurt, da riggen fremstår fryktelig billig om markedet vil ha behov for den i fremtiden. Om vi kommer i en situasjon hvor dette er aktuelt, ville verdien av riggen vært betydelig høyere på det tidspunktet. Timingen er god.
Det er en opsjonalitet å endre kapitalstrukturen ved ny kontrakt. En kombinasjon av rep.em og gjeld vil være verdimaksimerende for aksjonærer. Her er regnestykket, gitt Borgland på USD 300k:
EBITDA 2024e ~USD 100m (incl. Paul B. Loyd Jr.)
EBIT 2024e ~ USD 82m.
Current MCAP (fully diluted - inc. options/warrants and rep. em) USD 207m (USDNOK 10.1)
LTV 30% gir EV på USD 297m (USD 90m net debt).
Assumed 10% interest: USD 9m.
Interest Coverage Ratio (ICR): 9x (EBIT)
Burde gå helt fint å hente gjeld med 3 rigger på kontrakt: Blackford, Borgland, og Paul B. Loyd.
PS! De trenger ikke USD 90m altså. Sannsynligvis trenger de svært lite. Kun for illustrasjon.
PS! PS! Det skal også sies at beslutningen om å hente Transocean Leader er rent spekulativt fra ledelsen. Personlig synes jeg dette var meget lurt, da riggen fremstår fryktelig billig om markedet vil ha behov for den i fremtiden. Om vi kommer i en situasjon hvor dette er aktuelt, ville verdien av riggen vært betydelig høyere på det tidspunktet. Timingen er god.
Solan-(1)
25.07.2023 kl 13:51
6665
Rep emisjon er jo nettopp for å ivareta de aksjonærene som ikke fikk tilbud om å være med på hovedemisjonen og for å få inn cash.
Kalle 1
25.07.2023 kl 13:20
6594
Litt spenning, skal man unne seg i hverdagen. Å kun ha penger i fond er jo kjedelig. Jeg har også noen lodd i RIG, som jeg virkelig har troen på fremover. God sommer!
nopetter
25.07.2023 kl 13:09
3600
det er iallfall stille som i graven om nye kontrakter, men jeg tipper de har hatt nok å gjøre for å ferdigstille alt angående paul b. lloyd og TO leader
for dere så blir dette en wait and see periode
for dere så blir dette en wait and see periode
Kalle 1
25.07.2023 kl 12:40
3605
Kan det tenkes, at rep.emi kommer samtidig som en kontrakt blir offentliggjort som en over her i tråden ymter frempå om?
Kanskje ikke helt utenkelig?
Kanskje ikke helt utenkelig?
Kalle 1
25.07.2023 kl 12:36
3609
bidde1 skrev De skal vel kjøpe rigger for de 60 millioner
DDRIL, fikk vel med en gammel rigg fra Transocean, som ligger i kaldt opplag? Kanskje de trenger penger til å "betjene" den ,uansett hva de gjør med den. Blir den liggende koster den penger, skal den hugges så koster vel det også penger?
bidde1
25.07.2023 kl 12:26
3575
De skal vel kjøpe rigger for de 60 millioner
Redigert 25.07.2023 kl 12:28
Du må logge inn for å svare
nopetter
25.07.2023 kl 11:08
3598
hvis dette er tilfelle hvorfor vurderer de da en reparasjonsemisjon på 11,1 millioner nye aksjer? jeg ville ha krysset av på kalenderen når de 180 dagene er gått når lock up avtalene går ut
Leoløve
25.07.2023 kl 11:06
3449
Det forekommer fra tid til annen at oppdragsgiver/kontraktør også betaler deler eller hele reaktiverings Fee for å få Rigg klar til avtalt tid og at det derfor ikke alltid er slik at utleier ene og alene bærer denne kostnaden. Kan være aktuelt når markedet er i en skvis, og oppdragsgiver strekker seg økonomisk lengre, for å sikre seg og spikret en avtale.
Kalle 1
25.07.2023 kl 10:49
3442
Riggslusk skrev Takker for link. God sommer til deg også :)
DDRIL, hentet inn 63millusd, i investeringsemisjonen.
Det koster hhv 20, og 25 mill usd for å reaktivere Bideford, og Borgland, etter hva som postes på nett.
Da skal der være 18 mill usd igjen.
Selskapet skriver på sine sider, at de vil bli et utbytte-selskap.
Jeg kommer til å handle i en evt rep.emi.
Tallene jeg har postet her har jeg knabbet fra shareville.
Det koster hhv 20, og 25 mill usd for å reaktivere Bideford, og Borgland, etter hva som postes på nett.
Da skal der være 18 mill usd igjen.
Selskapet skriver på sine sider, at de vil bli et utbytte-selskap.
Jeg kommer til å handle i en evt rep.emi.
Tallene jeg har postet her har jeg knabbet fra shareville.
nopetter
21.07.2023 kl 22:05
4017
Det skjer ingenting annet enn at Hermine Midelfart sitt selskap kjøpte nye 100k i DDRI i denne uken så noe foregår iallfall
flightlevel
21.07.2023 kl 21:53
4017
Det er nesten garantert at DDRIL lander én av de tenders som går, selv om det foreløpig kun er et rykte. Så i dette tilfellet skal det ikke være nødvendig med fingerkryssing. Om du/dere ønsker en statusoppdatering på DS og floater market, så slapp Esgian (vår foretrukne intelligence på supply) update 19/07/2023. Legger ved link til den offentlige filen for de interesserte. Merk antall tenders og rig years for 2024 og 2025, målt mot tilgjengelige enheter...
https://www.youtube.com/watch?v=YDSs0tEmllE&t=17s&ab_channel=Esgian
DDRIL er veldig godt posisjonert, da det øvrige markedet er "utsolgt" på flytersiden. Kontrakter blir lenger, opsjoner utøves (in the money atm), og dagratene øker across all basins.
Fortsatt god sommer!
https://www.youtube.com/watch?v=YDSs0tEmllE&t=17s&ab_channel=Esgian
DDRIL er veldig godt posisjonert, da det øvrige markedet er "utsolgt" på flytersiden. Kontrakter blir lenger, opsjoner utøves (in the money atm), og dagratene øker across all basins.
Fortsatt god sommer!
Riggslusk
20.07.2023 kl 10:10
4301
Mange takk for svar Flightlevel!. Det er mange som krysser fingre om dagen...
flightlevel
20.07.2023 kl 08:27
4180
Ja, det er det uoffisielle ryktet. Sist vi hørte lignende rykter, så var det at DDRIL ikke fikk kontrakt - men at denne gikk til Stena Spey (Ithica). Dette viste seg å stemme, da Stena annonserte LOA noe senere. Å sette et eksakt tidspunkt blir vanskelig, men "uker" er mer riktig enn dager, gitt at vi også vet at enkelte tenders nå er stengt og forventet tildelt ila kort tid. Der tror vi DDRIL har fått den ene.
flightlevel
20.07.2023 kl 08:24
4066
Har undersøkt aksjonærlistene i SDSD, og Apollo Assets Ltd har ikke gjort en eneste endring i sin beholdning siste 12 mnd, så skjønner ikke helt hva du sikter til med at han selger ukentlig. Kanskje du blander med Moræus-Hansen?
Når det kommer til rep. em, så foregår den ALLTID til samme vilkår som secondary offering. Dvs. 7.5 kr aksjen. Dette er slik jeg tror den kommer til å bli annonsert: kontrakt på Borgland meldes (kraftig trigger for aksjen), og rep. em samtidig. Kun aksjonærer som ikke deltok i den rettede emisjonen, får delta (dvs, SDSD kan ikke "ta den" som enkelte hevder).
Når det kommer til rep. em, så foregår den ALLTID til samme vilkår som secondary offering. Dvs. 7.5 kr aksjen. Dette er slik jeg tror den kommer til å bli annonsert: kontrakt på Borgland meldes (kraftig trigger for aksjen), og rep. em samtidig. Kun aksjonærer som ikke deltok i den rettede emisjonen, får delta (dvs, SDSD kan ikke "ta den" som enkelte hevder).
Riggslusk
19.07.2023 kl 23:37
4151
Jeg husker du nevnte kontrakt for Dolphin innen uker her om dagen…er det et kanskje eller er det et faktum? Har du mulighet til å si noe mer om dette?
nopetter
19.07.2023 kl 21:31
4165
Jeg eier ikke aksjer i DDRIL per i dag. Jeg moste dem ut da Austebø og Tvenge solgte rubbel og bit på kr 14. Siden du sier at du har kontakt med fredly og de skal være langsiktige noe som bare er vissvass så kan du spørre han hvorfor han driver og pælmer SDSD aksjer mellom 50-100k flere ganger i uken på de laveste nivåene aksjen har vært på i år?
Jeg har iallefall ikke prøvd på noen baisse eller hausse stunt av noen selskap så kan andre mene det de vil for min del. Jeg er ikke ikke akkurat noen novise med handel av aksjer
Jeg kjøper meg inn når jeg ser hva den reparasjonsemisjonen i DDRIL havner på for den kommer hvis de får kontrakt med Bideford eller Borgland og jeg trorat det fort kan komme to emisjoner hvis begge får kontrakt kort tid etter hverandre, vi kan si det sånn at heldigvis finnes det andre selskaper og investere i på børsen. Utover det så stoler jeg ikke en pøkk på han eller kompisen hannes spetalen egentlig holder jeg meg langt unna de selskapene de har på børsen og jeg er ikke alene om å gjøre det
Jeg har iallefall ikke prøvd på noen baisse eller hausse stunt av noen selskap så kan andre mene det de vil for min del. Jeg er ikke ikke akkurat noen novise med handel av aksjer
Jeg kjøper meg inn når jeg ser hva den reparasjonsemisjonen i DDRIL havner på for den kommer hvis de får kontrakt med Bideford eller Borgland og jeg trorat det fort kan komme to emisjoner hvis begge får kontrakt kort tid etter hverandre, vi kan si det sånn at heldigvis finnes det andre selskaper og investere i på børsen. Utover det så stoler jeg ikke en pøkk på han eller kompisen hannes spetalen egentlig holder jeg meg langt unna de selskapene de har på børsen og jeg er ikke alene om å gjøre det
Redigert 19.07.2023 kl 22:13
Du må logge inn for å svare
flightlevel
19.07.2023 kl 21:12
4017
Jeg håper du eier aksjer i DDRIL, og at du kjøpte mer på 7.5 kr, nopetter. Har lest nesten alt du skriver på FA forum, og du fremstår ufattelig kortsiktig i tankegangen din. Det er en sikker vinner til dårlig avkastning over tid. DDRIL er en opsjon på at markedet øvrig blir utsolgt, noe det er i ferd med å bli. Om du skal vente til alle fakta ligger på bordet, vil du få en ufattelig dårlig yield på aksjen og kan like godt eie statsobligasjoner. Det riggmarkedet vi nå ser, vil med stor sannsynlighet pågå til minst 2030 - som vi kan se gjennom firm-contracts med lengde utover denne perioden. Det føles nesten meningsløst å prøve å "overtale" folk inne på FA-forum til å handle aksjer i rigg, spesielt når fundamentale analyser sjeldent strekker seg forbi konspirasjonsteorier. Når det kommer til Fredly, som du sikter til, så snakker vi sammen ofte gjennom jobben som analytiker på rigg. Og en ting er klinkende klart: han sitter lastet med 1 mrd i sektoren, og har ståltro på markedet i årene (merk deg horisonten) fremover. Det har vi også. Vi tror TP på DDRIL (20-30kr) vil bli nådd innen Q2 2025. God sommer!
Riggslusk
19.07.2023 kl 21:08
3975
Om man bruker ankerhandlere så kan det lagres pipe og riser ja. Dette er ting man gjerne ikke vil ha ombord under slep pga både stabilitet og det å klare å komme opp i transit dypgående. Men for lengre slep blir ankerhandlere dyre, og det blir da heller brukt en vanlig slepebåt. Disse har ingen lagringsplass for slikt utstyr. Da hentes det fra base når riggen ankommer den nye lokasjonen. Når det gjelder mangel på lagringsplass for pipe og riser er det mange nye rigger som også har problemer med dette, ikke bare de gamle H3 riggene. Det er ganske vanlig å ha en lagerbåt liggende, som også lagrer containere og annet boreutstyr. Så det er ikke noe som er spesielt for Borgland og Bideford. Blackford har jo fått bygget ekstra riser lagingsplass i søylene, så den kan bore på dypere vann enn de andre h3’ene. Vanlig er 450m men mener Blackford kan lagre risere for rundt 1200m. Det tar mye plass og stabilitet for å bore dypt, for risere er tunge og lange...
Redigert 20.07.2023 kl 10:11
Du må logge inn for å svare
nopetter
19.07.2023 kl 18:24
4059
Jeg vet at det var et tall under 11 rigger igjen som var ledige for noen måneder siden i Nordsjøen. Hva FA mener med "tomt for rigger" er vel et definisjos spørmål. Jeg har fulgt denne aksjen en stund og hørt og lest hva Iversen har kommet med. Jeg er ennå skeptisk til Nordsjøen pga riggenes alder MEN jeg skrev ikke at de ikke kommer under en kontrakt, men det kan bli i andre himmelstrøk.
Og de analysene PAS DNM FEF ARC har kommet med har hatt null verdi da aksjen har gått motsatt vei. Så får heller vi se hva Blystad, Fredly, Skorstad, og Tvenge vet siden de kjøpte seg inn for en tid tilbake
Og de analysene PAS DNM FEF ARC har kommet med har hatt null verdi da aksjen har gått motsatt vei. Så får heller vi se hva Blystad, Fredly, Skorstad, og Tvenge vet siden de kjøpte seg inn for en tid tilbake
Redigert 19.07.2023 kl 18:30
Du må logge inn for å svare
Kalle 1
19.07.2023 kl 15:53
4073
De påstod også at oljen var billig på 120usd. I 2022.Hva er den nå?
Akkurat,ja.
De kommer med disse analysene for å skaffe blest og oppmerksomhet rundt eget foretak.
Ikke noe galt i det kanskje.
Men som liten fisk i aksjemarkedet, bør man absolutt være obs på det faktum.
Langt opp til 20-22nok....
Akkurat,ja.
De kommer med disse analysene for å skaffe blest og oppmerksomhet rundt eget foretak.
Ikke noe galt i det kanskje.
Men som liten fisk i aksjemarkedet, bør man absolutt være obs på det faktum.
Langt opp til 20-22nok....
Leoløve
19.07.2023 kl 15:35
4086
Jo, absolutt i noen tilfeller.
Nå skal det nevnes at i tilfellet Dolphin, kom det ut analyse i anleding deres listing på Euronext Growth Oslo, 28 Oktober 2022. Dette er helt vanlig, når Pareto Securities har vært Joint Manager and Joint Bookrunner i den private plasseringen og listing som da var på Euronext Growth Oslo. Har ikke sett senere analyser, så er da per nå ikke et overanalysert selskap.
Nå skal det nevnes at i tilfellet Dolphin, kom det ut analyse i anleding deres listing på Euronext Growth Oslo, 28 Oktober 2022. Dette er helt vanlig, når Pareto Securities har vært Joint Manager and Joint Bookrunner i den private plasseringen og listing som da var på Euronext Growth Oslo. Har ikke sett senere analyser, så er da per nå ikke et overanalysert selskap.
Redigert 19.07.2023 kl 15:39
Du må logge inn for å svare
Kalle 1
19.07.2023 kl 15:23
4080
Kan det tenkes, at analysehusene har en egen agenda med disse analysene de presenterer i tide og utide?
Noen har jo bestilt analysen, og betaler vel for dem .......
;=)
Noen har jo bestilt analysen, og betaler vel for dem .......
;=)
Leoløve
19.07.2023 kl 14:50
4085
Pareto Secutities og DNB hadde anlayser som tilsa fair value på henholdsvis kr 21, - og 20,- (høst 2022). Skal bli gøy å se nye analyser, og det vil være naturlig at disse vil treffe inn noe høyere (all den tid selskapet er blitt tilført mere egenkapital og blitt eier av flere rigger).
https://www.paretosec.no/visning?PID=25&itemId=Aktuelt:1887&Paragraph=53
Nopetter:
Alle kan mene hva man vil.
Men er det tomt for Rigger sånn helt generelt, og noen Oljeselskaper trenger/må ha en Rigg, ja da er Dolphin en av meget få som har tilgjengelig materiall. Så får vi bare vente litt å se hvor denne ballen spretter.
https://www.paretosec.no/visning?PID=25&itemId=Aktuelt:1887&Paragraph=53
Nopetter:
Alle kan mene hva man vil.
Men er det tomt for Rigger sånn helt generelt, og noen Oljeselskaper trenger/må ha en Rigg, ja da er Dolphin en av meget få som har tilgjengelig materiall. Så får vi bare vente litt å se hvor denne ballen spretter.
Redigert 19.07.2023 kl 14:57
Du må logge inn for å svare
nopetter
19.07.2023 kl 14:13
4106
vil enda se at de får borgland ut i nordsjøen på kontrakt jeg ser ingen bevegelser i markedet slik man så før blackford fikk kontrakten i nigeria. den er den nyeste av de tre riggene
Leoløve
19.07.2023 kl 11:24
4168
Kalle 1 skrev Ja, den er grei.
DDRIL har ganske nylig gjennomført en Emisjon, fått inn Cash og kjøpt inn et par brukte Rigger. Det er verdt å merke seg at Rigg anskaffelser skjer uten å ta opp øverig lån.
https://newsweb.oslobors.no/message/593990
Det begynner å bli tomt for Rigger i markedet.
https://www.finansavisen.no/energi/2023/07/19/8023551/rigges-til-fest-markedet-er-helt-utsolgt
DDRIL venter på å få inn kontrakter.
Da må man regne med at aksjen skal oppover til tidligere nivåer.
Når de nye Riggene kommer inn, vil selskapet da ha to Rigger på kontrakter (en til medio 2024 og en til medio 2026) som genererer cash og tre som kan leies ut (må anta da til høye rater).
https://newsweb.oslobors.no/message/593990
Det begynner å bli tomt for Rigger i markedet.
https://www.finansavisen.no/energi/2023/07/19/8023551/rigges-til-fest-markedet-er-helt-utsolgt
DDRIL venter på å få inn kontrakter.
Da må man regne med at aksjen skal oppover til tidligere nivåer.
Når de nye Riggene kommer inn, vil selskapet da ha to Rigger på kontrakter (en til medio 2024 og en til medio 2026) som genererer cash og tre som kan leies ut (må anta da til høye rater).
Redigert 19.07.2023 kl 13:34
Du må logge inn for å svare
nopetter
17.07.2023 kl 15:15
4468
Det har de nok gjennom det vest afrikanske selskapet de har etablert men de må fortsatt ha forsyninger via PSV-ER
Kalle 1
17.07.2023 kl 15:04
4450
Jeg tenkte mere på slepet nedover. At de hadde nok utstyr med seg nedover, og losset på en base. Det har de sikkert gjort. Nymotens landrigg. Funker sikkert i grov sjø også?
Kursen ned 6% i dag.
Kursen ned 6% i dag.
nopetter
17.07.2023 kl 14:45
4457
så enkelt er nok ikke dette kalle1. det er det PSV,ene brukes til de etter forsyner riggene med dette og mye annet de måtte trenge til enhver tid, de kan vel ikke ha alt liggende rundt riggen i slepebåter hvis det blir dårlig vær noe som vil skade riggen når disse vil begynne å banke i rigg konstruksjonene, det jeg har lest at hvis de kun blir en liten skade på en rigg utvendig så stoppes hele produksjonen og dette kan føre til at hele greia må slepes til land.
det er en vanvittig forskjell på disse riggene og 6. generasjons rigger der er alt boring operert av roboter enten autonome eller via operatører ombord
her er en video fra en onshore rigg
https://www.linkedin.com/posts/oil-gas-drilling-professionals_new-technologies-in-drilling-join-us-on-activity-7085164455323467777-aK-Y?utm_source=share&utm_medium=member_android
det er en vanvittig forskjell på disse riggene og 6. generasjons rigger der er alt boring operert av roboter enten autonome eller via operatører ombord
her er en video fra en onshore rigg
https://www.linkedin.com/posts/oil-gas-drilling-professionals_new-technologies-in-drilling-join-us-on-activity-7085164455323467777-aK-Y?utm_source=share&utm_medium=member_android
Redigert 17.07.2023 kl 14:48
Du må logge inn for å svare