Ny oppdatering

nopetter
DDRIL 03.04.2023 kl 10:04 89066

Iversen la ut en ny oppdatering rundt Borgland og Bideford, egentlig ikke noe nytt han har repetert dette minst tre ganger tidligere i intervju og via linkeln, MEN det som han ikke har beskrevet tidligere er situasjonen rundt de to keppel fels riggene Nordic Spring og Nordic Winter er at de skal være klar for oppdrag innen 9-12 mnd det som stod i siste q rapport var at de kun var 75% mekanisk ferdigstilt, tidligere q rapporter der står det ikke før 1q 2025.Det han har sagt i intervju til FA er at de vil blir leid ut via en bareboat avtale så hvis de er klare for oppdrag innen mobiliseringstiden utløper så er det minst 6 mnd tidligere enn det han har sagt for en tid tilbake noe som er svært bra. Det er iallfall ikke bare å knipse med fingrene for å få alle disse riggene i oppdrag merkelig at han ikke prøver å leie ut riggen til spetalen og moræus hansen som står oppankret utenfor Indonesia :)

Oslo (Infront TDN Direkt): Det britiske semiriggmarkedet nærmer seg å bli utsolgt og Dolphin Drilling er godt posisjonert for kommende anbud. Sterk oppgang i ultradypvann-segmentet har begynt å løfte ratene betydelig for ankrede semirigger, og riggene "Borgland Dolphin" og "Bideford Dolphin" forventes å bli tildelt kontrakter i løpet av andre kvartal.
Det sier administrerende direktør Bjørnar Iversen i Dolphin Drilling til TDN Direkt fredag.

-Det er svært få tilgjengelige rigger i markedet nå, sier, sier Iversen.

Dolphin Drilling markedsfører for tiden "Borgland", "Bideford", samt nybyggene fra Keppel.

-Vi bød Keppel-nybyggene inn til Equinor før jul, og det er fremdeles ikke dødt selv om Transocean har fått tildeling på 2 CAT-rigger og en CAT-rigg går til Australia. Vi jobber virkelig for å få disse fantastiske riggene inn på Norsk sokkel hvor de hører hjemme, sier han.

Odfjell Drilling meldte fredag morgen om to intensjonsavtaler med en kunde for "Deepsea Atlantic" for arbeid i Nordsjøen, og dette er sannsynligvis Equinor, ifølge Iversen.

Videre sier han at selskapet fortsatt er i dialog med Equinor og andre interessenter for Keppel-nybyggene, tross alle kontraktstildelingene den seneste tiden.

-For meg er det veldig sannsynlig at det tildeles kontrakt på de riggene vi har i løpet av det kvartalet vi går inn i, sier Iversen, og påpeker samtidig at internasjonalt vil det være seksmåneders mobiliseringstid, mens i Norge vil den være på 9 til 12 måneder.

-Mange av de kontraktene som signeres nå vil slå ut fra enten i slutten av fjerde kvartal eller tidlig i første kvartal 2024, sier han.

Under fjerdekvartalspresentasjonen sa Iversen at det er mye aktivitet rundt "Borgland", og at selskapets ambisjon var å ha oppstart for Borgland i slutten av 2023.

Iversen understreker fredag at selskapet har drevet i alle offshore-bassenger, og er prekvalifisert til alle de store oljeselskapene i verden.

-Så vi får forespørsler fra hele verden, sier han.

Junaid Razak finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70

Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger leveres av tredjeparter, uten deltakelse fra Nordnet. Les mer om investeringsanbefalinger.
nopetter
14.07.2023 kl 12:16 4597

ubegripelig at du da driver og skriver på disse trådene
Solan-(1)
14.07.2023 kl 15:34 4524

Meningsutveksling er vel bedre enn ekkokammer.

I dag selger jeg Kahoot med kjempegevinst👍
Riggslusk
14.07.2023 kl 18:54 4453

Enig. Det burde gå greit.
kjennvold
14.07.2023 kl 22:14 4405

Om det har Iversen sagt at det kommer ann på hvor den skal..,
nopetter
14.07.2023 kl 22:40 4374

Han sa hvis det blir nordsjøen så er det snakk om 6 mnd mobiliseringstid. Punktum
Riggslusk
17.07.2023 kl 10:35 4102

Han har sagt ja. Men jeg står fremdeles på 3 mnd. Vi får se om det i det hele tatt skjer.
nopetter
17.07.2023 kl 11:40 4038

skal ikke forundre meg om han har plutselig kommet med en ny forklaring, de keppler riggene var først klare etter midten eller tidlig i 2024 om 6-12 mnd sa han en gang tror det var nå i vinter , så ble det plutselig tidlig i 2025 nå er det rundt midten av 2025 ifølge det som står i siste q rapport. man kan ikke forholde seg til hva Iversen sier til media det er som å høre på et langtidsvarsel for været. hvorfor de trengte 6 mnd mob.tid i nordsjøen og 3 mnd andre steder kom det ingen forklaring på i november 2022
Redigert 17.07.2023 kl 11:45 Du må logge inn for å svare
Kalle 1
17.07.2023 kl 12:48 4006

Ikke vet jeg,men kan det ha med rekrutteringen av mannskap å gjøre?
Sertifiseringen er vel den samme ww?
Kan det ha med å gjøre at folk helst ikke vil jobbe på gamle "rustholker", i nordsjøen om det er jobber å få i varmere strøk på nyere rigger?
nopetter
17.07.2023 kl 13:59 3946

Det lille jeg vet om forskjellene mellom 4. Generasjons og 5. Generasjon rigger er bla lagringskapasiteten de har angående stige og bore rør som de kan ha med seg uten at de må ha konstante etterforsyninger fra land. Dette var bla en av grunnene til at Blackford hadde en del nedetid utenfor Nigeria, da de stadig måtte vente på levering
Redigert 17.07.2023 kl 14:00 Du må logge inn for å svare
Kalle 1
17.07.2023 kl 14:11 3995

OK. Det som da slår meg er at stige, og borerør kunne da vel ha blitt lagret på "slepebåtene" på turen til afrika?
Dårlig planlegging?
nopetter
17.07.2023 kl 14:45 3966

så enkelt er nok ikke dette kalle1. det er det PSV,ene brukes til de etter forsyner riggene med dette og mye annet de måtte trenge til enhver tid, de kan vel ikke ha alt liggende rundt riggen i slepebåter hvis det blir dårlig vær noe som vil skade riggen når disse vil begynne å banke i rigg konstruksjonene, det jeg har lest at hvis de kun blir en liten skade på en rigg utvendig så stoppes hele produksjonen og dette kan føre til at hele greia må slepes til land.

det er en vanvittig forskjell på disse riggene og 6. generasjons rigger der er alt boring operert av roboter enten autonome eller via operatører ombord

her er en video fra en onshore rigg

https://www.linkedin.com/posts/oil-gas-drilling-professionals_new-technologies-in-drilling-join-us-on-activity-7085164455323467777-aK-Y?utm_source=share&utm_medium=member_android
Redigert 17.07.2023 kl 14:48 Du må logge inn for å svare
Kalle 1
17.07.2023 kl 15:04 3958

Jeg tenkte mere på slepet nedover. At de hadde nok utstyr med seg nedover, og losset på en base. Det har de sikkert gjort. Nymotens landrigg. Funker sikkert i grov sjø også?
Kursen ned 6% i dag.
nopetter
17.07.2023 kl 15:15 3976

Det har de nok gjennom det vest afrikanske selskapet de har etablert men de må fortsatt ha forsyninger via PSV-ER
Kalle 1
17.07.2023 kl 15:38 3966

Ja, den er grei.
Leoløve
19.07.2023 kl 11:24 3677

DDRIL har ganske nylig gjennomført en Emisjon, fått inn Cash og kjøpt inn et par brukte Rigger. Det er verdt å merke seg at Rigg anskaffelser skjer uten å ta opp øverig lån.
https://newsweb.oslobors.no/message/593990

Det begynner å bli tomt for Rigger i markedet.
https://www.finansavisen.no/energi/2023/07/19/8023551/rigges-til-fest-markedet-er-helt-utsolgt

DDRIL venter på å få inn kontrakter.
Da må man regne med at aksjen skal oppover til tidligere nivåer.

Når de nye Riggene kommer inn, vil selskapet da ha to Rigger på kontrakter (en til medio 2024 og en til medio 2026) som genererer cash og tre som kan leies ut (må anta da til høye rater).
Redigert 19.07.2023 kl 13:34 Du må logge inn for å svare
nopetter
19.07.2023 kl 14:13 3620

vil enda se at de får borgland ut i nordsjøen på kontrakt jeg ser ingen bevegelser i markedet slik man så før blackford fikk kontrakten i nigeria. den er den nyeste av de tre riggene
Leoløve
19.07.2023 kl 14:50 3597

Pareto Secutities og DNB hadde anlayser som tilsa fair value på henholdsvis kr 21, - og 20,- (høst 2022). Skal bli gøy å se nye analyser, og det vil være naturlig at disse vil treffe inn noe høyere (all den tid selskapet er blitt tilført mere egenkapital og blitt eier av flere rigger).

https://www.paretosec.no/visning?PID=25&itemId=Aktuelt:1887&Paragraph=53

Nopetter:
Alle kan mene hva man vil.
Men er det tomt for Rigger sånn helt generelt, og noen Oljeselskaper trenger/må ha en Rigg, ja da er Dolphin en av meget få som har tilgjengelig materiall. Så får vi bare vente litt å se hvor denne ballen spretter.
Redigert 19.07.2023 kl 14:57 Du må logge inn for å svare
Kalle 1
19.07.2023 kl 15:23 3592

Kan det tenkes, at analysehusene har en egen agenda med disse analysene de presenterer i tide og utide?
Noen har jo bestilt analysen, og betaler vel for dem .......
;=)
Leoløve
19.07.2023 kl 15:35 3610

Jo, absolutt i noen tilfeller.
Nå skal det nevnes at i tilfellet Dolphin, kom det ut analyse i anleding deres listing på Euronext Growth Oslo, 28 Oktober 2022. Dette er helt vanlig, når Pareto Securities har vært Joint Manager and Joint Bookrunner i den private plasseringen og listing som da var på Euronext Growth Oslo. Har ikke sett senere analyser, så er da per nå ikke et overanalysert selskap.
Redigert 19.07.2023 kl 15:39 Du må logge inn for å svare
Kalle 1
19.07.2023 kl 15:53 3597

De påstod også at oljen var billig på 120usd. I 2022.Hva er den nå?
Akkurat,ja.
De kommer med disse analysene for å skaffe blest og oppmerksomhet rundt eget foretak.
Ikke noe galt i det kanskje.
Men som liten fisk i aksjemarkedet, bør man absolutt være obs på det faktum.
Langt opp til 20-22nok....
nopetter
19.07.2023 kl 18:24 3538

Jeg vet at det var et tall under 11 rigger igjen som var ledige for noen måneder siden i Nordsjøen. Hva FA mener med "tomt for rigger" er vel et definisjos spørmål. Jeg har fulgt denne aksjen en stund og hørt og lest hva Iversen har kommet med. Jeg er ennå skeptisk til Nordsjøen pga riggenes alder MEN jeg skrev ikke at de ikke kommer under en kontrakt, men det kan bli i andre himmelstrøk.

Og de analysene PAS DNM FEF ARC har kommet med har hatt null verdi da aksjen har gått motsatt vei. Så får heller vi se hva Blystad, Fredly, Skorstad, og Tvenge vet siden de kjøpte seg inn for en tid tilbake
Redigert 19.07.2023 kl 18:30 Du må logge inn for å svare
Riggslusk
19.07.2023 kl 21:08 3452

Om man bruker ankerhandlere så kan det lagres pipe og riser ja. Dette er ting man gjerne ikke vil ha ombord under slep pga både stabilitet og det å klare å komme opp i transit dypgående. Men for lengre slep blir ankerhandlere dyre, og det blir da heller brukt en vanlig slepebåt. Disse har ingen lagringsplass for slikt utstyr. Da hentes det fra base når riggen ankommer den nye lokasjonen. Når det gjelder mangel på lagringsplass for pipe og riser er det mange nye rigger som også har problemer med dette, ikke bare de gamle H3 riggene. Det er ganske vanlig å ha en lagerbåt liggende, som også lagrer containere og annet boreutstyr. Så det er ikke noe som er spesielt for Borgland og Bideford. Blackford har jo fått bygget ekstra riser lagingsplass i søylene, så den kan bore på dypere vann enn de andre h3’ene. Vanlig er 450m men mener Blackford kan lagre risere for rundt 1200m. Det tar mye plass og stabilitet for å bore dypt, for risere er tunge og lange...
Redigert 20.07.2023 kl 10:11 Du må logge inn for å svare
flightlevel
19.07.2023 kl 21:12 3494

Jeg håper du eier aksjer i DDRIL, og at du kjøpte mer på 7.5 kr, nopetter. Har lest nesten alt du skriver på FA forum, og du fremstår ufattelig kortsiktig i tankegangen din. Det er en sikker vinner til dårlig avkastning over tid. DDRIL er en opsjon på at markedet øvrig blir utsolgt, noe det er i ferd med å bli. Om du skal vente til alle fakta ligger på bordet, vil du få en ufattelig dårlig yield på aksjen og kan like godt eie statsobligasjoner. Det riggmarkedet vi nå ser, vil med stor sannsynlighet pågå til minst 2030 - som vi kan se gjennom firm-contracts med lengde utover denne perioden. Det føles nesten meningsløst å prøve å "overtale" folk inne på FA-forum til å handle aksjer i rigg, spesielt når fundamentale analyser sjeldent strekker seg forbi konspirasjonsteorier. Når det kommer til Fredly, som du sikter til, så snakker vi sammen ofte gjennom jobben som analytiker på rigg. Og en ting er klinkende klart: han sitter lastet med 1 mrd i sektoren, og har ståltro på markedet i årene (merk deg horisonten) fremover. Det har vi også. Vi tror TP på DDRIL (20-30kr) vil bli nådd innen Q2 2025. God sommer!
nopetter
19.07.2023 kl 21:31 3641

Jeg eier ikke aksjer i DDRIL per i dag. Jeg moste dem ut da Austebø og Tvenge solgte rubbel og bit på kr 14. Siden du sier at du har kontakt med fredly og de skal være langsiktige noe som bare er vissvass så kan du spørre han hvorfor han driver og pælmer SDSD aksjer mellom 50-100k flere ganger i uken på de laveste nivåene aksjen har vært på i år?

Jeg har iallefall ikke prøvd på noen baisse eller hausse stunt av noen selskap så kan andre mene det de vil for min del. Jeg er ikke ikke akkurat noen novise med handel av aksjer

Jeg kjøper meg inn når jeg ser hva den reparasjonsemisjonen i DDRIL havner på for den kommer hvis de får kontrakt med Bideford eller Borgland og jeg trorat det fort kan komme to emisjoner hvis begge får kontrakt kort tid etter hverandre, vi kan si det sånn at heldigvis finnes det andre selskaper og investere i på børsen. Utover det så stoler jeg ikke en pøkk på han eller kompisen hannes spetalen egentlig holder jeg meg langt unna de selskapene de har på børsen og jeg er ikke alene om å gjøre det
Redigert 19.07.2023 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
Riggslusk
19.07.2023 kl 23:37 3627

Jeg husker du nevnte kontrakt for Dolphin innen uker her om dagen…er det et kanskje eller er det et faktum? Har du mulighet til å si noe mer om dette?
flightlevel
20.07.2023 kl 08:24 3544

Har undersøkt aksjonærlistene i SDSD, og Apollo Assets Ltd har ikke gjort en eneste endring i sin beholdning siste 12 mnd, så skjønner ikke helt hva du sikter til med at han selger ukentlig. Kanskje du blander med Moræus-Hansen?

Når det kommer til rep. em, så foregår den ALLTID til samme vilkår som secondary offering. Dvs. 7.5 kr aksjen. Dette er slik jeg tror den kommer til å bli annonsert: kontrakt på Borgland meldes (kraftig trigger for aksjen), og rep. em samtidig. Kun aksjonærer som ikke deltok i den rettede emisjonen, får delta (dvs, SDSD kan ikke "ta den" som enkelte hevder).
flightlevel
20.07.2023 kl 08:27 3657

Ja, det er det uoffisielle ryktet. Sist vi hørte lignende rykter, så var det at DDRIL ikke fikk kontrakt - men at denne gikk til Stena Spey (Ithica). Dette viste seg å stemme, da Stena annonserte LOA noe senere. Å sette et eksakt tidspunkt blir vanskelig, men "uker" er mer riktig enn dager, gitt at vi også vet at enkelte tenders nå er stengt og forventet tildelt ila kort tid. Der tror vi DDRIL har fått den ene.
Riggslusk
20.07.2023 kl 10:10 3778

Mange takk for svar Flightlevel!. Det er mange som krysser fingre om dagen...
flightlevel
21.07.2023 kl 21:53 3494

Det er nesten garantert at DDRIL lander én av de tenders som går, selv om det foreløpig kun er et rykte. Så i dette tilfellet skal det ikke være nødvendig med fingerkryssing. Om du/dere ønsker en statusoppdatering på DS og floater market, så slapp Esgian (vår foretrukne intelligence på supply) update 19/07/2023. Legger ved link til den offentlige filen for de interesserte. Merk antall tenders og rig years for 2024 og 2025, målt mot tilgjengelige enheter...

https://www.youtube.com/watch?v=YDSs0tEmllE&t=17s&ab_channel=Esgian

DDRIL er veldig godt posisjonert, da det øvrige markedet er "utsolgt" på flytersiden. Kontrakter blir lenger, opsjoner utøves (in the money atm), og dagratene øker across all basins.

Fortsatt god sommer!
nopetter
21.07.2023 kl 22:05 3494

Det skjer ingenting annet enn at Hermine Midelfart sitt selskap kjøpte nye 100k i DDRI i denne uken så noe foregår iallfall
Kalle 1
25.07.2023 kl 10:49 2915

DDRIL, hentet inn 63millusd, i investeringsemisjonen.
Det koster hhv 20, og 25 mill usd for å reaktivere Bideford, og Borgland, etter hva som postes på nett.
Da skal der være 18 mill usd igjen.
Selskapet skriver på sine sider, at de vil bli et utbytte-selskap.
Jeg kommer til å handle i en evt rep.emi.
Tallene jeg har postet her har jeg knabbet fra shareville.
Leoløve
25.07.2023 kl 11:06 2922

Det forekommer fra tid til annen at oppdragsgiver/kontraktør også betaler deler eller hele reaktiverings Fee for å få Rigg klar til avtalt tid og at det derfor ikke alltid er slik at utleier ene og alene bærer denne kostnaden. Kan være aktuelt når markedet er i en skvis, og oppdragsgiver strekker seg økonomisk lengre, for å sikre seg og spikret en avtale.
nopetter
25.07.2023 kl 11:08 3071

hvis dette er tilfelle hvorfor vurderer de da en reparasjonsemisjon på 11,1 millioner nye aksjer? jeg ville ha krysset av på kalenderen når de 180 dagene er gått når lock up avtalene går ut
bidde1
25.07.2023 kl 12:26 3050

De skal vel kjøpe rigger for de 60 millioner
Redigert 25.07.2023 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
Kalle 1
25.07.2023 kl 12:36 3083

DDRIL, fikk vel med en gammel rigg fra Transocean, som ligger i kaldt opplag? Kanskje de trenger penger til å "betjene" den ,uansett hva de gjør med den. Blir den liggende koster den penger, skal den hugges så koster vel det også penger?

Kalle 1
25.07.2023 kl 12:40 3080

Kan det tenkes, at rep.emi kommer samtidig som en kontrakt blir offentliggjort som en over her i tråden ymter frempå om?
Kanskje ikke helt utenkelig?
nopetter
25.07.2023 kl 13:09 3076

det er iallfall stille som i graven om nye kontrakter, men jeg tipper de har hatt nok å gjøre for å ferdigstille alt angående paul b. lloyd og TO leader

for dere så blir dette en wait and see periode