Ny oppdatering

nopetter
DDRIL 03.04.2023 kl 10:04 151944

Iversen la ut en ny oppdatering rundt Borgland og Bideford, egentlig ikke noe nytt han har repetert dette minst tre ganger tidligere i intervju og via linkeln, MEN det som han ikke har beskrevet tidligere er situasjonen rundt de to keppel fels riggene Nordic Spring og Nordic Winter er at de skal være klar for oppdrag innen 9-12 mnd det som stod i siste q rapport var at de kun var 75% mekanisk ferdigstilt, tidligere q rapporter der står det ikke før 1q 2025.Det han har sagt i intervju til FA er at de vil blir leid ut via en bareboat avtale så hvis de er klare for oppdrag innen mobiliseringstiden utløper så er det minst 6 mnd tidligere enn det han har sagt for en tid tilbake noe som er svært bra. Det er iallfall ikke bare å knipse med fingrene for å få alle disse riggene i oppdrag merkelig at han ikke prøver å leie ut riggen til spetalen og moræus hansen som står oppankret utenfor Indonesia :)

Oslo (Infront TDN Direkt): Det britiske semiriggmarkedet nærmer seg å bli utsolgt og Dolphin Drilling er godt posisjonert for kommende anbud. Sterk oppgang i ultradypvann-segmentet har begynt å løfte ratene betydelig for ankrede semirigger, og riggene "Borgland Dolphin" og "Bideford Dolphin" forventes å bli tildelt kontrakter i løpet av andre kvartal.
Det sier administrerende direktør Bjørnar Iversen i Dolphin Drilling til TDN Direkt fredag.

-Det er svært få tilgjengelige rigger i markedet nå, sier, sier Iversen.

Dolphin Drilling markedsfører for tiden "Borgland", "Bideford", samt nybyggene fra Keppel.

-Vi bød Keppel-nybyggene inn til Equinor før jul, og det er fremdeles ikke dødt selv om Transocean har fått tildeling på 2 CAT-rigger og en CAT-rigg går til Australia. Vi jobber virkelig for å få disse fantastiske riggene inn på Norsk sokkel hvor de hører hjemme, sier han.

Odfjell Drilling meldte fredag morgen om to intensjonsavtaler med en kunde for "Deepsea Atlantic" for arbeid i Nordsjøen, og dette er sannsynligvis Equinor, ifølge Iversen.

Videre sier han at selskapet fortsatt er i dialog med Equinor og andre interessenter for Keppel-nybyggene, tross alle kontraktstildelingene den seneste tiden.

-For meg er det veldig sannsynlig at det tildeles kontrakt på de riggene vi har i løpet av det kvartalet vi går inn i, sier Iversen, og påpeker samtidig at internasjonalt vil det være seksmåneders mobiliseringstid, mens i Norge vil den være på 9 til 12 måneder.

-Mange av de kontraktene som signeres nå vil slå ut fra enten i slutten av fjerde kvartal eller tidlig i første kvartal 2024, sier han.

Under fjerdekvartalspresentasjonen sa Iversen at det er mye aktivitet rundt "Borgland", og at selskapets ambisjon var å ha oppstart for Borgland i slutten av 2023.

Iversen understreker fredag at selskapet har drevet i alle offshore-bassenger, og er prekvalifisert til alle de store oljeselskapene i verden.

-Så vi får forespørsler fra hele verden, sier han.

Junaid Razak finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70

Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger leveres av tredjeparter, uten deltakelse fra Nordnet. Les mer om investeringsanbefalinger.
Kalle 1
25.07.2023 kl 13:20 6410

Litt spenning, skal man unne seg i hverdagen. Å kun ha penger i fond er jo kjedelig. Jeg har også noen lodd i RIG, som jeg virkelig har troen på fremover. God sommer!
nopetter
25.07.2023 kl 13:36 6394

takk det samme til deg
Solan-(1)
25.07.2023 kl 13:51 6486

Rep emisjon er jo nettopp for å ivareta de aksjonærene som ikke fikk tilbud om å være med på hovedemisjonen og for å få inn cash.
flightlevel
25.07.2023 kl 17:35 6423

Transocean leader er en opsjon. Det koster USD 1.5k / dagen å stacke denne - basert på siste estimater vi har fra management. Til sammenligning koster Bideford mellom USD 5-10k dagen (med estimert reaktiveringskost på USD 25m), og Borgland koster USD 25k dagen (med estimert reaktiveringskost på USD 20m).

Det er en opsjonalitet å endre kapitalstrukturen ved ny kontrakt. En kombinasjon av rep.em og gjeld vil være verdimaksimerende for aksjonærer. Her er regnestykket, gitt Borgland på USD 300k:

EBITDA 2024e ~USD 100m (incl. Paul B. Loyd Jr.)
EBIT 2024e ~ USD 82m.
Current MCAP (fully diluted - inc. options/warrants and rep. em) USD 207m (USDNOK 10.1)
LTV 30% gir EV på USD 297m (USD 90m net debt).
Assumed 10% interest: USD 9m.
Interest Coverage Ratio (ICR): 9x (EBIT)

Burde gå helt fint å hente gjeld med 3 rigger på kontrakt: Blackford, Borgland, og Paul B. Loyd.
PS! De trenger ikke USD 90m altså. Sannsynligvis trenger de svært lite. Kun for illustrasjon.
PS! PS! Det skal også sies at beslutningen om å hente Transocean Leader er rent spekulativt fra ledelsen. Personlig synes jeg dette var meget lurt, da riggen fremstår fryktelig billig om markedet vil ha behov for den i fremtiden. Om vi kommer i en situasjon hvor dette er aktuelt, ville verdien av riggen vært betydelig høyere på det tidspunktet. Timingen er god.
Kalle 1
25.07.2023 kl 19:31 6509

Enig med dere i det. Men om riggen som har ligget i kaldt opplag, ikke kommer på kontrakt, da må den vel hugges?
Den vil om den får kontrakt, bli dyr å oppgradere?
Solan-(1)
25.07.2023 kl 19:39 6490

Den vil bli dyr å oppgradere, men kjøpesummen er også svært lav. Det fine er at dette er en opsjon, får den kontrakt innløses opsjonen og det blir gull. Får man den ikke på kontrakt lar man den ligge så blir det opp til TO om den deretter skrotes.
Kalle 1
25.07.2023 kl 21:56 6422

Ok,var ikke klar over at det var opp til TO om den skulle skrotes om den evt ikke får kontrakt!
Takker for den opplysningen!
Solan-(1)
25.07.2023 kl 22:21 6393

Må bare presisere at jeg ikke har lest annet enn hva som er offentlig, og at opsjonsavtalen kan ha mange aspekter som vi ikke kjenner.
flightlevel
26.07.2023 kl 09:47 6225

Bare så vi er sikre på at ikke begreper blandes: det jeg mener med at TO leader er en opsjon, er ikke i den finansielle forstand. Riggene er "kjøpt" (pending terms and approval). Men, for DDRIL så blir TO Leader en opsjon i den forstand at de betaler en opsjonspremie i dag (acquisition cost) + stacking costs. Dersom markedet utvikler seg slik at EBITDA (strike price) fra riggen forsvarer reaktivering, så kan de utløse den - altså sette den i arbeid. Om det ikke lønner seg, så er premien tapt. Nedsiden er beskyttet, men oppsiden er ubegrenset (i teorien). Verdien av riggen i annenhåndsmarkedet vil naturlig nok utvikle seg positivt etterhvert som rigger tas ut, utilization stiger, og dagratene øker. Vi er fortsatt veldig tidlig i denne cycle. Slutningene til TO (for 1080 dager, commencing Q2 2026), og Stena Evolution (5 year firm + 5 year option) i USGOM fra Q2 2024 (til 2034) sier litt om hvor markedet er på vei.

Må ikke glemme at vi kommer fra et nivå på 200k i 2021, og har nå toppet ut på 484k for en semisub i Australia. Utilization har i samme period gått til 100% for markedsførte rigger i 6th gen UDW segmentet, mens det ligger rett rundt 90-95% for 7th gen. Når operatørene begynner å bygge nytt, da nærmer vi oss en peak.
Solan-(1)
26.07.2023 kl 10:34 6183

Takk for oppklarende og godt innlegg. Deilig når vi her på tråden har fått byttet ut konspirasjonsteorier med fakta og langsiktig tenking.
Kred!
Kalle 1
26.07.2023 kl 11:53 6158

Så om rep.emien kommer i midten av neste mnd. Så kommer kontrakt på en av riggene samtidig. Min uhøytidelige spådom. Da bør man kjøpe de aksjene man får tildelt med bakgrunn i antallet man hadde ved emisjonen. Kalle1,nå også som spåmann(huffoghuff).
nopetter
26.07.2023 kl 15:29 6073

det er hvis man får noe i den emisjonen, det er bare noe enkelte tror, hva dem skriver i store vendinger og hva som blir utfallet er vanligvis to verdener av forskjell jeg går ihvertfall ikke inni aksjen med det som et utgangspunkt. en annen ting er at hvis denne blir fordelt så blir det ikke mange aksjer per hode
Redigert 26.07.2023 kl 16:18 Du må logge inn for å svare
Kalle 1
26.07.2023 kl 16:29 6032

Du har nok rett i at det ikke blir mange aksjer pr hode.Men jeg tar de jeg får. Klarte ikke å styre kjøpslysten i dag heller.
flightlevel
26.07.2023 kl 19:03 5964

Det var stor anledning til å handle aksjer til 7.5 kr i markedet dagene etter emisjonen ble gjennomført. De fleste bør ha klart å kjøpe seg opp her. Nå koster aksjen 9.15 kr, opp 22% siden den gang. Du får kun tildeling i rep. em. om du (i) ikke fikk delta i forrige emisjon, og (ii) var aksjonær på tidspunktet emisjonen ble varslet (22. Juni).

Tipset er å kjøpe aksjer nå, om det ikke ble gjort tidligere, og se på rep. em. som en bonus.
Solan-(1)
26.07.2023 kl 21:21 5897

Er det kjent hvem av de eksisterende eierne som var med på den første emisjonen utover de 2 største eierne?
Redigert 26.07.2023 kl 21:22 Du må logge inn for å svare
nopetter
26.07.2023 kl 22:35 5844

Da er det å håpe at dette lykkes for DDRIL, jeg leste gjennom Equinor rapporten idag. Hele ESG segmentet er bare tap i milliard klassen så der er det ikke noe å kaste penger etter
Redigert 26.07.2023 kl 23:14 Du må logge inn for å svare
saxxo
27.07.2023 kl 06:42 5725

Fearnley: Oil India has tenders outstanding for two jackups and one moored and semi and is, according to S&P Global Commodities, currently evaluating bids. In the tender for a c. 14-month campaign (+ seven month options) for a moored semi the operator has been offered to use Essar Oilfield Services Essar Wildcat (1976 built, 1,640ft WDR) and Dolphin Drilling’s Borgland Dolphin (1977 built / 1999 upgraded 1,476ft WDR). Commencement is expected in 2q24.
Redigert 27.07.2023 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
Solan-(1)
27.07.2023 kl 09:01 5639

Spennende!
flightlevel
27.07.2023 kl 09:34 5593

De 20 største aksjonærene i DDRIL, tok 80% av emisjonen (ifølge syndikatmeldingen). Det vil si:
Blystad, Fredly, Skorstad, Astrup, m.f. utover SDS og SVP.

Ref. meldingen fra Fearnley: dette er i tråd med intelligence vi også har plukket opp. Men det er enda uvisst hvilke av tenders som er tildelt, kun at ryktet tilsier en av de til DDRIL. Q2 2024 er uansett det vi ligger inne med i modellen, som antatt oppstart for Borgland.
Solan-(1)
27.07.2023 kl 10:15 5534

De 20 % største tok ca 80% av emisjonen på drøyt 80 mill aksjer.

Rep emisjonen er på drøyt 11 mill aksjer. Dette er bare et overslag fra feriestolen, men det betyr at øvrige aksjonærer får mulighet til å tegne prorata helt grovt sett like mange aksjer som de som fikk tilbud om å tegne i hovedemisjonen. Det betyr at nopetter igjen skriver tullball når han hevder at det bare blir smuler til småaksjonærene.
alocacoc
27.07.2023 kl 10:40 5497

En reparasjonsemisjon blir alltid gjennomført med de samme betingelsene som i den rettede emisjonen. Formålet er at den skal sikre at de som ikke var med i den rettede emisjonen ikke blir utvannet. Ref. rep.emisjon i ddril får småaksjonærene en god del mer enn smuler. Spørsmålet er om den kommer da selskapet uttalte at det muligens ikke blir noe av dersom aksjekursen kommer ned på et nivå rundt 7,50 kroner. Uten at jeg kan si det sikkert i dag, så trenger selskapet mer kapital, og skal de hente kapital i egenkapitalmarkedet har de ikke andre valg enn en rep.emisjon, om ikke de velger lånealternativer i stedet.
Redigert 27.07.2023 kl 10:40 Du må logge inn for å svare
nopetter
27.07.2023 kl 14:25 5369

DDRIL ser ut til å ha gjennomført et internseminar om framdriften ser det ut til. De har visstnok hatt fokus på Paul B Lloyd og TO Leader utover dette kommer de ikke med noen lovnader om kontrakter for Borgland og Bideford

https://www.linkedin.com/posts/dolphin-drilling-ltd_drilling-drillingrig-offshore-activity-7090254304522989568-dz1L?utm_source=share&utm_medium=member_android
Leoløve
31.07.2023 kl 14:06 4790

Interessant lesning og bekrefter 25 år med mere leting/produksjon.
Er bra med handel i aksjen den siste uken.
flightlevel
31.07.2023 kl 15:19 4750

Det er Goldman Sachs International som handler. Det har vært flere kryssninger på ca 800 000 aksjer forrige uke. GS stod sannsynligvis for alle disse. I dag er det kryssning på 175 000 aksjer samt en til på 50 000 aksjer (kursdrivende - kjøpspress).

GS funker nok som custodian i dette tilfellet, og gjør kjøp på vegne av Amerikanske investorer. Jeg tror dette relaterer seg til to ting, primært:
(i) Oil India tender (samt 5 andre som er i closing) hvor Borgland ligger an til å kunne vinne (>50% sannsynlighet)
(ii) Økt etterspørsel i UK og på NCS: flere rigger har de siste månedene beveget seg ut av Nordsjøen til Nigeria, Namibia, og Australia. Ratenivået internasjonalt ligger mellom 300-484k (Australia i topp). Vi venter incremental demand på 15-18 rigger fra 2024 og utover i Nordsjøen. Det er kun 13 ledige, etter siste exodus. Det vil være vrient å utføre disse jobbene uten at (i) rigger kommer tilbake til Nordsjøen, eller (ii) at dagratene øker betydelig.

Det går fort i kulissene her nå.

I dag fikk vi igjen nyheten om at UK øker ytterligere. Dette var kjent fra tidligere, da 33rd license round ble annonsert i 2022 (Q4). 115 aktører la inn bud på rundt 285 blokker. Mer fokus på energy security og noe dempet sentiment rundt alternativ energi i UK kan gi fart på et allerede "tomt" marked.
nopetter
31.07.2023 kl 16:07 4669

til orientering så er begge keppel fels riggene ute på anbud, men de vil uansett ikke være klar i år eller neste år ifølge tidligere meldinger, og at ratene innen den tid vil være på ca 500kusd/dag. de er de nyeste riggene som er å oppdrive i dette segmentet

One of these newbuilds, says Wilkie, is the North Dragon, which has been secured for a long-term campaign in Mexico. The remaining three units, the sixth generation Beacon Pacific and the seventh generation ex-Awilco newbuilds – Nordic Spring and Nordic Winter – are all being bid on current tenders in the market. Bearing this in mind, Westwood anticipates that day rates in this sector will continue increasing worldwide over the five-year forecast period, with rates likely to be secured at or above $500,000 for contracts beginning in late 2024 and early 2025.

https://www.offshore-energy.biz/as-the-offshore-drilling-market-tightens-whats-up-with-the-semi-sub-rig-fleet/
Redigert 31.07.2023 kl 16:10 Du må logge inn for å svare
Solan-(1)
31.07.2023 kl 20:00 4488

Spennende tider. Takk for gode innlegg nopetter og flightlevel.

August blir bra!
Redigert 31.07.2023 kl 20:01 Du må logge inn for å svare
kjennvold
04.08.2023 kl 10:38 4044

Meget gode innlegg på denne tråden! Har tatt noen lodd her og følger spent med. Lykke til! Mvh😎
nopetter
04.08.2023 kl 10:57 4014

Ga feil informasjon om Nordic Spring og Nordic Winter de skal etter planen være klare for drift ca 2q 2025 disse riggene er etter det jeg har lest autonome og har kun roboter som drifter bore operasjonene slik man ser under produksjon i bil industrien, framdriften av riggene er batteridrevne propell systemer derfor kalles de to riggene for "Tesla rigger" av Iversen og er produsert med den nyeste teknologien for det grønne skiftet og utslippskrav. Disse produktene er allerede påmontert i de nye 6. generasjons riggene til bla Transocean Encorage og Transocean Spitsbergen. Forøvrig har Transocean under bygging flere 7. generasjons ultradypvannsboreskip i sør Korea
Redigert 04.08.2023 kl 15:04 Du må logge inn for å svare
Kalle 1
08.08.2023 kl 13:28 3645

https://www.finansavisen.no/energi/2023/08/07/8027295/tror-oljeselskapene-vil-ga-for-mindre-rigger
Har dessverre, ikke tilgang til hele artikkelen,men dette må da være bra for ddril?
Egard1
08.08.2023 kl 18:37 3455

Tror nok hverken Equinor eller noen av de andre selskapene kommer til å røre noen av de gamle riggene til DDRIL , til det er de ikke brukende. De nye vil nok være attraktive men synd de er flere år fra å være klare. Det beste en kan håpe på er at de gamle riggene får jobb på engelsk side, synd at myndighetene tullet det til der borte så mange prosjekt ble lagt i skuffen. Dette med Autonome rigger som er så avanserte at de ikke trenger folk ombord er bare tull, foreløpig så er det mer folk ombord for å drifte en rigg enn det var for 30 år siden. Før kunne en klare seg med 90-100 køyer ombord nå er det vel ikke mange rigger som har mindre enn 120 så det blir ikke ferre folk ombord. Utstyret ombord blir så avansert at en trenger kontinuerlig støtte til vedlikehold, er du heldig sprer du en på boredekk men må erstatte han eller hun med en spesialist som koster 3 ganger så mye. Tror nok at det jeg her har skrevet er grunnen til at kursen ikke går noe særlig opp hverken i denne aksjen eller SDSD som eier en stor post. En skal heller ikke undervurdere reaktiviserings kost for de riggene som skal i arbeid. I fjor passerte jeg den riggen som lå på sørlandet(kansje ligger den der enda) det var ikke antydning til personell ombord og den så ikke ut som den kunne bore noe som helst på en stund, kostnader til deler og fagfolk for å starte opp igjen riggene har steget veldig mye den siste tiden så det vil ikke komme som en bombe om reaktiveringskost blir atskillig høyere enn det som er estimert.
nopetter
08.08.2023 kl 19:36 3377

Jeg leste en artikkel for en tid tilbake der de beskrev bore operasjonen på 6.generasjons riggene til Transocean i nordsjøen. Tror det var Transocean Spitsbergen og det stemmer ikke med dine opplysninger. Dessverre fant jeg ikke denne artikkelen mer. Disse robotene er iallefall installert på onshore rigger det ligger en video av dette på denne lenken og da er det svært merkelig at disse ikke er klar for de nyeste offshore riggene

Jeg er enig i at disse to riggene ikke kommer til å få kontrakt I nordsjøen
kjennvold
08.08.2023 kl 20:09 3304

Det er vel ikke først og fremst NS Iversen har pratet om for Borgland og Bideford…
coccoman
09.08.2023 kl 07:41 3012

Jepp, høyere reaktiveringskostnader bør jo kreve en reperasjonsemisjon av dimensjoner ;O))) Det fortjener jo virkelig gamle aksjonærer !
https://newsweb.oslobors.no/message/596337

Vi får se hva august bringer ....
Cutter
09.08.2023 kl 09:04 2901

Er selv eksponert mot andre riggselskaper derfor er jeg innom å titter på denne tråden en gang iblant. Her må jeg si det er mye rart. Høye rater på gamle Fred Olsen rigger og nye HE rigger som går på batteri. Syns jeg ser en leterigg i værharde områder som kun går på batteri. Denne menigheten høres ut som dagens regjering som kjører hele Norge til bunns. For en gangs skyld er jeg enig med Mimi fra Rødt. Legge marsipan på råtten kake er ikke lønnsomt i lengden. Men for all del lykke til.
Solan-(1)
09.08.2023 kl 14:11 2771

Da er det litt underlig at siste emisjon ble fulltegnet over natten.
nopetter
09.08.2023 kl 18:44 2643

Dette er hybrid rigger med diesel generatorer ombord du tror vel ikke at de lager disse med kun El drevne systemer uten backup langt f.. ivold uti Barentshavet.De er da ikke komplette idioter heller. Clouet med elektrisk drevne anlegg er at de tar mye mindre plass enn med tidligere systemer. Og du får mye mer utstyr og hitech komponenter innstalert
Mye av dette er også laget for det grønne skiftet som alle må innrette seg etter for i det store og hele for å bli med på anbudene
Redigert 09.08.2023 kl 18:47 Du må logge inn for å svare