$$$PGS$$$ ¡MMMultiyear!🧨🧨🧨

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
25.04.2023 kl 16:51
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
skadi
13.04.2023 kl 20:52 5951

De tallene ville bli helt perverst med dagens dollarkurs. Kommer syklusen dithen igjen er PGS hundreprosent gjelds fritt i løpet av noen få kvartaler. Ikke at det er noen målsetting, bare for å sette ting i perspektiv.
mingus7777
13.04.2023 kl 20:47 4355

Godt innlegg.
Jeg gjorde det «du aldri skal gjøre» i dag.
Gikk all in.
Obxserver
13.04.2023 kl 20:45 4374

Mange som er ny vet ikke hva potensialet ved en supersyklus i PGS kan se ut, her er en liten smakebit. Ser vi dette i 2024 eller 2025...jeg tror det:).

Highlights Q1 2013

· Revenues of $394.8 million, up 8% from Q1 2012
· EBITDA of $202.3 million, up 39% from Q1 2012
· EBIT of $96.8 million, up 170% from Q1 2012
· Group EBIT margin of 25%, up from 10% in Q1 2012
NEWREP
13.04.2023 kl 20:40 4367

Og når det koker i kontraktsseismikk som ROP nevnte må det være lov å håpe på noen gullkanta kontrakter om ikke lenge.
Er jo noen dager som passer bra til det nå👍
Slettet bruker
13.04.2023 kl 20:36 4229

Nemlig TonyB Longeren tar dethelt med ro. Håper på en fin dag i morra selsfølgelig men det er dagene som kommer fremover som vil vise retningen ……. Det fundamentale er på plass og inntjening styrkes med alle oppdrag nå og spm kommer til stadig litt høyere rater. Null stress Peggy 😍🦅🦅🚢🚢💨💨
Ellers et godt innlegg som vanlig TonyB 👍🏻😃
Normalone
13.04.2023 kl 20:35 4182

Jeg tror det er mange som ikke lenger gidder å skrive innlegg - og som derfor har trukket seg tilbake - fordi det virker som at mange i stedet er opptatt av å ha en pissekonkurranse, og fortelle når en har solgt/kjøpt (der alle tydeligvis tjener utrolig mye penger - hvilket ikke er så vanskelig å få til på et anonymt fora). Det er liten interesse å diskutere tall/fundamentale forhold - og de få gode innleggene drukner derfor i all støyen.

Ift fraværet av skribenter - du merker vel også Lagopus at mange skribenter kun skriver når kursen faller og er helt fraværende når den stiger...?

Anbefaler dere alle til å lese innlegget til TonyB rundt kl 20 ikveld. Kursen vil alltid svinge, der PGS er veldig volatil - ha en klar plan og fokuser på fundamentale (alt annet er bare støy). Zoom ut og få med dere trendene!
Redigert 13.04.2023 kl 20:38 Du må logge inn for å svare
NEWREP
13.04.2023 kl 20:35 4045

Hva betyr det? har du ikke baller til å sitte gjennom en Q rapport? bare mas fra deg. Latterlig barnslig å drive å legge ut spesifikk info om vellykka trader.
Utifra det du melder treffer du på 100% av tradene, latterlig å lese.
Hva vil du ha? Oppmerksomhet og skryt, ja nå var du flink, er det du vil ha?
Vær så snill spar oss for hva du kjøper og selger for.
Slettet bruker
13.04.2023 kl 20:29 4064

Helt korrekt det T-B. Heldigvis så er vi velsignet med at i alle fall en person her inne sitter på fasiten og har kjøpt og solgt på akkurat det rette tidspunktet, gjerne med et blokksalg.

Lykke til i morgen. Håper på det beste, frykter det værste. 3-4 måneder frem i tid så er vi uansett alle på en god pluss.
Slettet bruker
13.04.2023 kl 20:23 4117

Naturligvis, det var jo opplagt at man burde gjøre det. Joda, lett å tjene penger når du handler på gårdagens kurs. I alle fall på forumet da. Billig å bo i Thailand da. Heldigvis😅
Travis-Bickle
13.04.2023 kl 20:22 4119

Så Så.....There’s a Storm Hitting Us in Twelve Hours, and We’re Gonna Find Out Who’s Who
Slettet bruker
13.04.2023 kl 20:18 4187

Solgte på over 200. Blokksalg. Nevnte det før idag
VantageVolante
13.04.2023 kl 20:17 4186

Åja.
Så at jeg plutselig ikke blir negativ når det butter finner du kritikkverdig?
Eller at jeg ikke poster like mye positivt når det butter?

Jøsses.
Men ok. Jeg ser utifra tidligere års q1 at det ikke er "vanlig" med over 200 mill USD. Ser at konsensus nå er i det området, men det synes jeg virker høyt.

Sånn.
Nå var jeg jo litt negativ. Var det flott?
Slettet bruker
13.04.2023 kl 20:04 4252

Rischioso, hvor mye tapte du i TGS i dag? Positivt? Du har ikke begynt å skrive lange avsnitt uten komma og punktum, så ikke det store tapet?

Du solgte sikkert på det perfekte tidspunktet og sitter på en «pen gevinst» igjen? 😂😂😂

Du er underholdning, kjør på!👌🏆💸💸💸
Slettet bruker
13.04.2023 kl 20:02 4201

Mye hysteri og shortere i dag på tråden. Takk for fin gjennomgang av siste tids utvikling. Peggy hentet en del inn igjen og mye aksjer omsatt i sluttauksjonen. Som du påpeker London, Stål og tiden fremover. Det tjenes penger hver dag nå og Båtene er Gull 😇 Ser fremover og tenker Peggy og Rune &CO vil levere fremover. I morgen har jeg kun forventning å få se tendensene til at det går i ei positiv retning 🦅🦅🚢🚢💨💨⛄️⛄️ Lykke til i morra og Go kveld til deg 😃
Slettet bruker
13.04.2023 kl 19:58 4211

Dette er jo helt uproblematisk, utsatt skattefordel godkjennes av revisor. Må naturligvis ha overskudd/ betale skatt for å få hente det ut. Så å regnskapsføre dette som en inntekt/ gevinst gir ingen mening, men det ligger med selskapet og hentes ut når overskudd kommer.

Dette drar PGS med seg til Dovre faller.
Redigert 13.04.2023 kl 20:05 Du må logge inn for å svare
TonyB
13.04.2023 kl 19:57 4162

Lett å bli frustrert på dager vi har vært gjennom nå. Jeg skjønner det. Flere stiller seg nok spørsmålet om hvorfor en ikke solgte på 13…, det var liksom bare denne muligheten…., nå er alt over…, muligheten kommer aldri igjen…., fordi nå raser verden…., selskapet er totalt mislykket…., markedet kommer aldri mer til å belønne aksjen og jeg «got stucked» her på 9-tallet…😊

Dette føler du kanskje selv om nærmest alle selskapsinterne byggestener omsider synes å komme på plass og være i veldig bedring, selv om markedet synes å være glovarmt og som også bekreftes av de store kundene, selv om selskapet har landet en refi (som noen jo hadde bringeverk for tidligere), selv om selskapet har landet svære kontrakter og flere på vei, selv om bransjen aldri har vært mer konsolidert mens segmenter som PGS leverer innenfor seismikk har ekspandert 😊.

Noen hadde kanskje den samme tvilen i fjor også når vi endelig så 7 og 8 tall etter all verdens Sculptor, plutselige nedsalg, mediaoppslag om at vindu for refi var stengt etc og derav kurs på trynet igjen. Bare at den gang ville nok kursen aldri reise seg igjen fra 5-tallet……, trodde noen 😊

Men longeren (som dette innlegget er ment for), bør ikke være opptatt av å forklare og forsvare daglige kursutviklinger. Traderen kan gjøre det, men longeren? Take it easy. Så lenge du er overbevist av det fundamentale i selskapet og markedet i nåtid, mens du samtidig er overbevist over at potensiale i fremtidige marginforbedringer er skyhøy og at markedet vil vare i overskuelig fremtid, så er det her fokus bør være. Ikke på de daglige kurssvinginger. Brenn deg ikke ut på forklaringer/forsvar av kortsiktige kurssvinginger som er påvirket av en haug faktorer, både mikro og makro, sentiment, manipulasjon, rentenivå, inflasjon og «you name it». Mener ikke å si at det ikke relevant for din investering, men oftest er det støy for den langsiktige (forutsatt intakte fundamentaler). Men kanskje en hadde glemt at en nettopp var langsiktig? Det er en viss fare for det når en blir skuffet over mangel på daglige grønne utviklinger. En aksje går ikke bare opp, den må også gå ned. Ofte skjer dette i bølger/waves. Men for den langsiktige i selskapet vi tror på, så har bølgen over tid forhåpentligvis tatt deg lenger inn på land enn ut igjen til sjøs😊…

Så ønsker jeg lykke til for de som håper på tall over konsensus i morgen. Det gjør jo selvfølgelig longeren, meg også. Men verden min raser ikke sammen om det skulle komme inn litt under i dette kvartalet, men vi vil selvfølgelig se betydelig utvikling, forbedring ift i fjor. Noe annet ville vært varsko, varsko. Jeg er dog greit optimist for morgendagen, men svær optimist for de neste årene.

PS! Og om PGS leverer «big time» i morgen, og kursen gjør det samme…., så skal iallefall ikke jeg hovere over de som trodde på noe annet. Fint om andre gjør det samme, noe som jeg tror løfter stemningen og respekten på forumet. Håper på samme behandling om tallene skuffer😊. Anyway, da er det igjen å repetere…. In the long run…
Redigert 13.04.2023 kl 20:01 Du må logge inn for å svare
UNIT
13.04.2023 kl 19:49 4213

Hva skjer med 28 av de ansatte på Ramford Victory, blir de sendt ut av landet?
rischioso
13.04.2023 kl 19:38 4335

RE - For å regnskapsføre utsatt skattefordel må det imidlertid være rimelig sikkert at fordelen faktisk kan bli benyttet til å redusere skatten i et fremtidig år. Her kommer revisor inn i bildet.

* Ja, og det er jo nettopp det saken dreier seg om - ergo godkjenning av revisor...;)
Redigert 13.04.2023 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.04.2023 kl 19:36 4358

Fradrag for fremførbart underskudd er knyttet til resultatregnskapet og reguleres av skattelovens § 16-4:
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-14/KAPITTEL_15-1#%C2%A714-6
Trenger ingen revisor her.

Balanseføring av utsatt skattefordel følger av regnskapsloven som oppstiller visse krav som må være oppfylt. Utsatt skattefordel er retten til å betale mindre skatt i et fremtidig år. Mindre skatt har en verdi for et selskap, og utsatt skattefordel føres derfor i balansen som en eiendel. For å regnskapsføre utsatt skattefordel må det imidlertid være rimelig sikkert at fordelen faktisk kan bli benyttet til å redusere skatten i et fremtidig år. Her kommer revisor inn i bildet.
rischioso
13.04.2023 kl 19:16 4548

Shorten vil nok fortsette og øke fremover slik de har økt den siste tiden og kommer late sales lavt inn som er veldig sannsynlig for denne tiden av året noe vi senest i i dag fikk bekreftet via TGS sine tall så vipps tester vi gulvet påå 7,8 alternativt at vi ser siste emi nivå på 6,7 ....
Slettet bruker
13.04.2023 kl 19:15 4567

Håper med deg! Om ikke annet så er stemningen god i kveld med litt nervøsitet som skinner igjennom innleggene. Noen på utsiden og oss andre på innsiden. Hvem skal tjene penger og hvem skal tape?

Overrasket om det går veldig mange % i rødt.
rischioso
13.04.2023 kl 19:12 4568

Du trenger ikke ta deg bryet med å be om unnskyldning, men heller gjøre deg selv en tjeneste med å begynne og følge litt med slå slipper du gå rundt og tro at du er omgitt av bare j... mennesker ....

Det er nemlig ikke noe jeg finner på, men noe selskapet selv har sagt:

LES: Hei …..

Det stemmer at vi har et stort fremførbart underskudd som vi kan benytte oss av. Første skritt er å føre det skattemessige underskuddet inn i balansen og da må overbevise revisor om at det er sannsynlighetsovervekt for at vi vil benytte underskuddet i nær fremtid. Med et marked i bedring så er det et tema som står høyere på agendaen enn tidligere. Når det er sagt er det verdt å legge til at vi også kan bruke underskuddet mot skattemessig overskudd selv om det ikke står i balansen, så er det mer et spørsmål om hva vi presentere i regnskapet.

Mvh Bård

https://www.finansavisen.no/forum/post/5332500/
oppturen
13.04.2023 kl 19:05 4554

Litt usikker på den…
Den Pre-late sales som du skriver om tror jeg ble bokført i Q4, slik jeg forstår det var det noe MC jobb som det ble solgt «late sales» mens det var i produksjon. Så da havnet det mellom Prefounding og late sales og derav det nye begrepet. Men kontantstrømmen kommer i Q1.
Tror jeg 😀
Får vi totale MC salg på over $95 så burde det være over konsensus og godt over pessimistiske anslag.
Short posisjonen er nå betydelig så noen godbiter som sender kursen oppover vil kunne medføre eksplosjon, det meste av short har kurs under 10.
HAS
13.04.2023 kl 18:43 4723

Dagens nedtur for TGS skyldes, som så ofte for mange selskaper, på forhånd kraftig oppskrudde forventninger.

Egentlig vitner dagens resultater om en bransje som går gyldne tider i møte.
skadi
13.04.2023 kl 18:38 4762

Blir det samme som TGS kom med i dag. Satser på at resultat av det IKKE blir det samme også.
Slettet bruker
13.04.2023 kl 18:35 4738

Nei, PW kommer ut av det blå om de bommer på guiding. Dette er en planlagt markedsoppdatering.
Alby
13.04.2023 kl 18:26 4807

Er dette det samme som man før kalte « PW ?
Redigert 13.04.2023 kl 18:31 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
13.04.2023 kl 18:24 4803

PGS fikk seg nok en trøkk nedover i løpet av dagen. Dagens nedtur ble nok utløst av skuffende late sales fra TGS. Men den rådende nervøsiteten blant investorene pga den siste tids kiursutvikling i PGS bidro nok også til nedgangen.
En kursutvikling som skyldes bankuro, generell usikkerhet i markedet og god innsats av shortere. En kursutvikling som også har utløst en del stop loss, samt gjort manger andre investorer lette på labben. En del investorer har valgt å sette seg på sidelinjen til man har fått mer innsikt i hvordan PGS har gjort det gjennom Q1 23. I morgen letter ledelsen på sløret, men de endelige tallene får vi ikke før Q1 23 presenteres 27 april.

Men hvordan har den siste tids utvikling vært i henholdsvis TGS og PGS? Kursen i PGS endte 8 mars på hygelige kr 13,05. På samme dag endte kursen i TGS på kr 200.20. Så har bankuro og generell nervøsitet i markedet bidratt til kursnedgang hos begge selskaper. Men TGS traff bunnene 2 4 mars med en sluttkurs på kr 165.2, en nedgang på 17.48% siden sluttkurs 8 mars. Men frem til onsdag 12 april steg TGS med 19.79% til kr 197.90 og hadde således hentet inn igjen stort sett hele nedturen fra 8 mars. Følgelig lå aksjekursen til TGS på fattige 1.15% under sluttkursen 8 mars dagen før oppdateringen ble sluppet. Og skuffende late sales resulterte i et kursfall på -7,58% i lkøpetr av dagen.

Hva så med PGS?`Jo, siden toppnoteringen 8 mars på kr 13.05 falt aksjerkursen til PGS til kr 8.39 pr 24 mars, altså heftige 35,71%. Dette skyldes en kombinasjon av bankuro og usikkerhet rundt kostnadsnivået til ReFi løsningen. Men mens TGS tok seg inn igjen, fikk PGS kun et løft på 8.75% og ligger derfor med dagens sluttkurs hele 30.08% under noteringen 8 mars, inkludert dagens fall på 5.45%.

Det vil si at nedsiden i PGS burde være svært liten. Med dagens prising har markedet allerede tatrt høyde for at PGS leverer et svakt Q1 23. Skulle derimot PGS overraske markedet positivt i morgen, med et sterkere late sales og genrelt bedre tall enn de mest skeptiske forventer, ja da kan det bli en særdeles hyggelig dag å sitte på innsiden av PGS.

Og ærlig talt, jeg har registrert hysteriet fra sidelinjen i dag og skjønner ikke dem som ut fra det overstående hart valgt å sette seg på utsiden. Vi vet at markedet er på full fart oppover og vi vet at PGS er en aktør som har langt mer enn late sales å tjene penger på. Vi vet at stålet til PGS er priset latterlig lavt og at det samme stålet tjener mer og mer penger for hvert kvartal som går. Vi vet også at stålet til PGS har vært i aktivitet mesteparten av Q1. Det sdkal derfor ikke så veldig mye til før PGS vil levere tall som ligger i en helt annen kategori enn det TGS leverte i dag. Og følgelig er det svært lite som skal til før kursutviklingen til PGS vil gå stikk motsatt av det TGS gjorde i dag. Men TGS var på et kursnivå omtrent likt med det som selskapet lå på 8 mars, så ligger dagens sluttkurs til PGS 30.08% under det kursen lå på 8 mars 23. Spennende!

Ha en riktig god kveld!
Nilsok
13.04.2023 kl 18:17 4824

Dette er jo bare tøv. Det er rett frem å bruke et fremførbart underskudd. Det er bare å fylle inn et enkelt felt i skattemeldingen det.

Det som ble sagt og som du prøver å vri til
noe negativt gjaldt vel å balanseføre det.
Du visste sikkert dette, men prøver som vanlig å vinkle negativt.

Jeg har lenge holdt ut, men nå er du herved blokkert. Fy f.. for et j.. menneske du er
Slettet bruker
13.04.2023 kl 18:15 4853

Flaks for PGS at de forventes å gå med betydelig overskudd i år og i årene fremover og dermed kan nyttiggjøre seg det fremførbare underskuddet og dermed ikke komme i skatteposisjon på ganske lenge.

Revisor aksepterer balanseføring så snart det er sannsynliggjort at selskapet vil gå med overskudd og balanseføringen skjer gradvis i forhold til forventet overskudd, det vil si i den utstrekning det vil få skattemessig effekt.

https://www.marketscreener.com/quote/stock/PGS-ASA-1413242/financials/
Redigert 13.04.2023 kl 18:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.04.2023 kl 18:13 4870

Dette er feil. Rapporteringsplikten gjelder posisjonen kl 23.59 (foregående dag), i dette tilfellet 12.4. Dette må rapporteres innen kl 15.30 (påfølgende dag) i dette tilfellet i dag 13.4. Det anbefales å rapportere minimum en time før 15.30 og i praksis rapporteres det senest 14.30. I dag tok det litt tid før de fikk ut oppdateringen.

Dette betyr at hele økningen som ble rapportert i dag ble plassert i går 12.4.

When do I need to report?
It is the positions that exist at 23:59, that should be reported the next day before 15:30 CET the succeeding trading day. Due to processing and verification time on our side, we strongly suggest that you report minimum one hour prior to this.

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/About
Redigert 13.04.2023 kl 18:16 Du må logge inn for å svare
Kontur
13.04.2023 kl 18:02 4973

Tenker her kommer mange nyheter og oppklaringer fremover. Slik jeg har lært managment å lese forteller de heller for lite enn for mye til enkelte aksjonærers fortvilelse. De fleste av oss vil gjerne ha all mulig info asap men det er ikke sikkert er fornuftig i det lange løp. Managment har og en tendens til å komme med mye nytt i uken før Q pres. Her tror jeg vi har mye å glede oss til. Om jeg skal kunne se noen nedside så må det være at ting ofte tar noe mer tid enn hva den mest optimistiske ønsker. At her må bli store oppskrivinger, kraftig omsetningsøkning og stadig sterkere resultat fremover ser jo alle som kjenner næringen.
BioKnut
13.04.2023 kl 18:02 4899

Hva skjer i morgen? Resultatet for 1Q legges ikke frem før 27/4.