$$$PGS$$$ ¡MMMultiyear!🧨🧨🧨

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
25.04.2023 kl 16:51
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Slettet bruker
06.04.2023 kl 15:15 6032

Nå tyder alt på det vil komme signaler ned fra øverste overnasjonale hold (NATO) dersom kinesiske eller russiske interessenter angriper vestens fremtidige energiforsyning ved et aggresivt oppkjøp av en av de to vestligeide seismikkleverandørene i Duopolet. Slike bud vil bli satt stopper for, men for disse fiendene vært verdt noen hundre kroner aksjen, for om så kverne båtene til spiker. I covids første dager så vi seismikkkapasitetens viktighet for energiforsyning eksemplifisert gjennom en bestemt tlf til Erna, som så var rett på tråden og lovet all nødvendig støtte til PGS som fikk mest og først coronastøtte selv om regjerningen måtte tåle litt kritikk.

https://www.nrk.no/norge/staten-blar-opp-284-millioner-i-koronastotte-til-oljeselskap-1.15355933.

Nå hviskes det i gangen om at Røkkes Aker vil prøve seg på et aggressivt skambud 18-24 kroner aksjen og slik nappe oss for virkelig verdi. Ved å være standhaftige og holde igjen vil vi kunne få fler ganger denne prisen.

Grunnen er at Røkke og Slyngstad nye Superfond med 1000 milliarder i arbeidskapital rett å slett ikke vil kunne finne nok prosjekter å sette i gang, om ikke grunnarbeidet først legges med ledende hi-tech seismikk

https://e24.no/energi-og-klima/i/3E5660/slyngstad-og-roekke-har-startet-paa-veien-mot-1000-mrd
Redigert 06.04.2023 kl 15:18 Du må logge inn for å svare
oppturen
06.04.2023 kl 15:22 6039

Disse småbåtene konkurrerer først og fremst med Shearwater, PGS sine skip er større og i en annen divisjon.
Slettet bruker
06.04.2023 kl 15:38 5949

Mest talentløse haussing vi har sett ihittil i år. Ta deg en pause nå, det er påske og stengte børser til tirsdag. Om du hører stemmer i gangene bør du gjøre noe med det.
Slettet bruker
06.04.2023 kl 15:43 5936

Noen sier jo også at kinabåtene på ment for langtidsleie i amerikansk farvann utgjør enn for stor nasjonal risikofaktor og vil/kan bli stoppet.

Og at manipuleringen vi har sett i PGS siste tid handler om at de store pengene inne i påstått "tryggere TGS" skal rekke flytte seg over til den båteiende SuperSyklus-vinneren. Evnt som forberedelse til bud.

Protip: blir vel budkrig mellom TGS og Aker
Slettet bruker
06.04.2023 kl 15:48 5905

Dette er helt riktig - jeg hadde nevnt den grunnleggende forskjellen mellom SW og PGS mange ganger. Det vil ta år (om ikke tiår) før SW kan nå PGS sitt nivå. Jeg vet at DNB M og SEB vil være uenige med meg, sikkert hvis folk ikke har noen anelse om hvordan seismisk verden ville fungere. De kinesiske er tydeligvis bare i nivå med SW.
Slettet bruker
06.04.2023 kl 15:52 5964

Hvorfor er det utenkelig at PGS blir kjøpt opp?
Med et sånt tilsvar må du jo kunne argumentere noe bedre?
Kan du forklare ?
oddone
06.04.2023 kl 16:04 5923

USA har restriksjoner på export av avansert teknologi til Kina, bl.a. for hydrofoner som brukes i seismiske streamere. Hydrofoner som brukes bl.a. av PGS' og Sercel's streamere er av "militær grad" og kan registrere frekvenser ned mot 1Hz. Også annet utstyr i bruk i seismikk er det restriksjoner på. Kina-båtene har low-tech utstyr i forhold til PGS og SW. Oljeselskaper har ikke interesse av å bruke disse båtene hvis de ønsker top-notch data. TGS er nok smertelig klar over begrensningene til Kina-båtene, og sikler nok etter PGS.
Slettet bruker
06.04.2023 kl 16:06 5906

Jeg skriver ikke at det er utenkelig, bare at haussingen til Hvalross er talentløs. Et oppkonstruert scenario uten rot i virkeligheten. Det er dessuten ikke duopol i markedet PGS opererer i. Og dette med "hvisking i gangen" er jo bare pinlig.

For min del må gjerne PGS bli kjøpt opp, men jeg tviler på at TGS og Aker-systemet er interessert.
Redigert 06.04.2023 kl 16:15 Du må logge inn for å svare
oppturen
06.04.2023 kl 16:15 5837

Det nye fondet til Røkke og Slyngstad skal vel være et fond og da regner jeg ikke med de vil være majoritets eier. Så at de velger å kjøle seg opp til eierandel på 2–15 % i PGS ser jeg ikke på som utenkelig, snarere logisk.
Slettet bruker
06.04.2023 kl 16:22 5819

Muligens i den nedre del av skalaen. Mandatet til ICP fremgår ikke av hjemmesiden, bortsett fra dette med Net zero. Uvisst om PGS oppfyller kravene.
Normalone
06.04.2023 kl 16:39 5754

TonyB - tusen takk for at du minnet oss på å lese (igjen) de siste rapportene som har kommet, og det har skjedd mye det siste året som understreker at markedet har nesten snudd tvert i løpet av ca 1 år og at det er mye positivt vi har i vente. I tillegg har PGS fått fullstendig kontroll på finansieringen - der en nettopp klarer ved hjelp av kontantstrømmen og emisjonene å betale ned/refinansiere slik at en kun har igjen 450 mUSD i gjeld (obligssjonslånet). PGS er også tilnærmet fullbooket for 2023 - selv når en tar ut et nytt skip ut av opplag - og med en veldig stram tilbudsside (og økende etterspørsel, som følge at økte oljeinvesteringene + bruk av seismikk innen CSS og havvind) vil vi nok etterhvert også straks få nye kontrakter som gjelder for 2024 (med høyere rater). I mitt tidligere talleksempel - der jeg med 17 kontraktsmåneder i Q1 (sml med 10 i Q1 22), og økte rater på 20 % ville lande på en omsetning på 210 mUSD (ved like mye late sales som i Q1 22) - virker det ut fra årsrapporten for 2022 at ratene har steget med 35 % i 2022...

Det beste er at vi fortsatt er i starten av supersyklusen - selv om vi nærmer oss nivået fra 2014 - og PGS har nå flere bein å stå på (CSS og havvind). PGS er fortsatt kun verdsatt til 8.8 mrd - tidligere ATH er på ca 45 mrd - og da har jeg ikke tatt med i betraktning mye sterkere dollarkurs/inflasjon.

God påske til dere alle! Greit å tenke på at PGS, selv om børsen er stengt, drar inn mye cash gjennom alle skipene som er på kontrakt.
Redigert 06.04.2023 kl 18:11 Du må logge inn for å svare
oppturen
06.04.2023 kl 17:10 5622

Hvorfor skriver du at de kun har igjen obligasjonslånet $450mill ??
Vet du ikke bedre ?

Ingen grunn til å spre desinformasjon, PGS klarer å betjene gjelden så den er ikke noe problem, men å skrive ting som ikke stemmer skaper falske forventninger.
Cred
06.04.2023 kl 17:11 5624

Dette tar helt av - her er det tydeligvis ingen grenser for hva slags egenkomponerte konspirasjonsteorier som spres med den største selvfølge. Det er bare å bøye seg i hatten for komikveld på høyt nivå - hvilken fantasi!
Slettet bruker
06.04.2023 kl 17:12 5656

Har ikke noe problem med å forstå enkelte seismikkinvestorer ønsker å sette av mindre deler av potten til små nisjeleverandører som EMGS og SBX (eller Mseis om det fremdeles var mulig med nålespissinvest inn mot deres nisje). At det virker spennende å forlokkende når muligheten kommer for å investere i underdog Shearwater er og forståelig.

Like lett å forstå er den exodus vi ser over fra (om ikke dyre så) normalprisede TGS til Bransjelokomotivet PGS fra trygghetssøkende tyngre investormiljøer. En ting er prisingen (en normalpriset, en skambillig). En annen ting er fartøyene, som jo er selve vertøyet for å få jobben gjort og kunne ta del i SuperSyklusen, ikke bare overleve på et med tiden stadig mer utarmet restlager.
Gi meg en eneste god grunn til at de to båteiende i Duopolet (PGS/Shearwater) skal gidde leie vekk båt til TGS og slik gi vekk store deler av marginen når de kan selge disse fartøysmånedene til høystbydende selv!?

TGS vinner seg litt tid med langtidsleien av de rett nok ikke optimalt egnede små kinesiske båtene.

Men hva skjer med kursen hvis amerikanske sikkerhersmyndigheter setter foten ned for å la kinesere insammle sensitiv geo informsjon til bruk i krig og kamp om ressurer? Ref den nedskytne geoinformasjonsinnsamlende "værballongen"?

Høy riskiko og lav potensiell oppside (TGS) - eller moderat risiko og høy oppside (PGS)

- Dere får kose dere med denne Mikke-krimmen i påsken da ...

Ps. En strøtanke: se f.eks på arbeidsmarkedet og denne lille analogien. Er det i tider det er vanskelig å finne nok arbeid man skal investere i et parasittledd som bemanningsbransjen? Eller er det når arbeidsmarkedet koker og det er vanskelig å finne kvalifisert arbeidskraft man skal investere i et parasittledd som uten å besitte den underliggende resursen skal tjene seg noen marginer på å utnytte tilbyders desperasjon ... det samme prinsipp gjelder uavhengig av om ressursen er arbeidskraft eller arbeidsverktøy ...
Slettet bruker
06.04.2023 kl 17:26 5601

Det Hvalrossen skriver er absolutt ikke ett talentløse scenario. Det kan skje. Her kan være mye som jobbes bak kulissene som ingen av oss vet.
Slettet bruker
06.04.2023 kl 17:30 5637

Det er ikke engang sikkert TGS selv tror på denne litt pussige langtidsleieintensjonen av de kinesiske båtene, - den lett være de vet dette blir stoppet og at det hele er en skinnmanøver for å vinne tid
Normalone
06.04.2023 kl 18:19 5442

Oppturen - jeg skjønner at følgende fra mitt siste innlegg kan misforstås; "...der en nettopp klarer ved hjelp av kontantstrømmen og emisjonene å betale ned/refinansiere slik at en kun har igjen 450 mUSD i gjeld (obligssjonslånet)".

Det er helt riktig at en pr i dag ikke kun har 450 mUSD i obligasjonslån - poenget mitt et at en, ved hjelp av den siste refinansieringen og med kapitalen en hadde pr 31.12.22 (ca 4 mrd - kontantstrøm/emisjon) og med pågående kontantstrøm fint vil klare å nedbetale slik at en kun har igjen obligasjonslånet på 450 mUSD.

Jeg har absolutt ikke hatt ønske om å desinformere. Tusen takk for at du oppturen - med et saklig og konstruktivt innlegg - gjorde meg oppmerksom på at det jeg skrev kan misforståes, og at du heldigvis er veldig flink til å være tydelig, alltid vet bedre og bidrar til saklig diskusjon.
Redigert 06.04.2023 kl 18:20 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
06.04.2023 kl 18:23 5415

Jeg har ikke troen på noe oppkjøp - iallefall ikke av Røkke. Jeg har derimot troen på en enorm oppside. Husk, det er ikke lenge siden det ble latterliggjort å snakke om 10kr.

Jeg gleder meg enormt til Q1….
Slettet bruker
06.04.2023 kl 19:25 5152

Da har jeg spist fersk røye og tar litt rødvin på hytta. Slapp av, er ikke noe stress dette. PGS skal opp🌞
Slettet bruker
06.04.2023 kl 19:29 5159

Jeg tror heller ikke at Aker skal gå inn igjen i marin seismikkvirksomhet. Røkke hadde prøvd det en gang med marin seismikk for 20 år siden.

Bare to år etter at Aker Maritime etablerte Aker Geo, selger Kjell Inge Røkke og konsernsjef Sverre Skogen enda en bit av sin industri-juvel. Nok en gang stilles Røkkes utsagn om sitt langsiktige industrielle perspektiv i et underlig lys.

https://www.tu.no/artikler/rokke-selger-flere-juveler/273087

You know you work in seismic when ....
https://www.facebook.com/groups/235378451484/
Slettet bruker
06.04.2023 kl 19:34 5144

November 21 ble Omicron oppdaget, og dager senere kunne Hvalross fortelle hvorfor det betød slutten på den langdryge pandemien, og spå slutten på samtlige restriksjoner i Norge i god tid før påske. Dager senere fikk dere vite Russland med sikkerhet kom til å innvadere Ukraina, og hva det betød for oljeprisen.
Slettet bruker
06.04.2023 kl 19:34 5157

For interesserte som ønsker å sjekke Veikartet for seismikk som ble utlagt i min gamle tråd "Seismiske Røstelser av episke dimensjoner":

https://www.finansavisen.no/forum/thread/123558/view/0/1

(Heading:

mai 2022 - den sektorbrede reprisingen skyter fart.

"Det er også økt interesse fra investorene, som ser på oljeservicesektoren igjen, sier analytiker John Olaisen i ABG Sundal Collier.

– Seismikksektoren ville nok uansett ha blitt bedre fremover, men får god hjelp av situasjonen i Ukraina, som har ført til høyere oljepriser og et sterkt fokus på energiuavhengighet. Oljeselskapene har totalt endret holdning, fortsetter han."
Redigert 04.05.2022 kl 18:45)

Her et tilfeldig lite utvalg fra første og siste side på tråden som f eks spådde TGS oppkjøp av Mseis (til doblingsglede over natten for de som befant seg inne), og oljepris over 100 da 50 var en kjempeseier:

YNWA250505
03.01.2021 kl 09:54

PGS sitter på store milliardverdier med sitt enorme bibliotek. De melder sjelden avtaler før Q resultater og inngår og har inngått samarbeidsavtaler med bla TGS. Det vil konsolideres i bransjen og PGS vil være et av selskapene som er meget attraktive. Sist emisjon for 1 år siden var på kr 17.50. Da var markedet på vei oppover. Nå kan du kjøpe på kr 5+ og bli med på reisen i et marked som igjen vil bli fantastisk. PGS er uten tvil verdens beste i sitt marked.

💪💪💪

Longsitinbulk
03.01.2021 kl 10:49
43795
Les historien, let størrelse og likviditet.
Pgs har historie, den kommer igjen, igjen og igjen

💪💪💪

KimLee
03.01.2021 kl 15:03
43100
Hvilke en skal kjøpe mer av er et stort spm.
Har alltid ønsket en konsolidering innen seismikk. Da blir det mindre konkuranse og bedre rater.
PGS har selv sagt at det trengs konsolidering så håper da at de tar ansvar siden de er et av de største selskapene.

💪💪💪

Hvalross
03.01.2021 kl 15:27
43029
PGS er den eneste av disse mannen i gata kjenner til. Vanskelig å komme utenom, og sentral i de fleste tenkelige konstellasjoner. Som man flere ganger før har kunnet bli rik på.

Ps et anekdotisk men talende bevis: Var innom den reaksjonære "gubbeblekka" Resett i går. Hvis retail styrer alt er det viktig å gå dit entrepenøren, håndtverkeren og pensjonisten går. Følgende er sakset fra kommentarfeltet i en sak om stadig stigende oljepriser: "Er det nå man kjøper oljeservice, tro? PGS, og mange andre, er vel fortsatt på tilbud. Det samme er tank. Hmm!"

💪💪💪

Improvements in all segments (ABG):
Q2 reports likely to be positive, incl. earnings beats
We have BUY ratings on PGS, TGS and Magseis
From a lack of demand to a lack of supply
Last week, we visited the EAGE, a major seismic conference that took place in Madrid this year. The seismic players are bullish on both their near-term (2022) results and the 2023 outlook. The seismic market has essentially seen a continual downturn since 2013, with falling demand (seismic market was down ~75% in USD-terms during the 2013-21 period) leading to oversupply in all segments. The industry has adapted by cutting capacity (streamer count down ~70%, MC investments down 70%, no. of employees in the seismic industry down ~60%). Now that demand is picking up – we estimate a 33% y-o-y increase in USD spending in 2022 – there appear to be capacity constraints across all segments. The effect is obviously higher prices, increased utilisation, improved visibility and a sharp increase in profitability.

Another jump in estimates – Q2 reports will be strong
We have increased all of our key input parameters and now see higher pre-funding, stronger late-sales, higher contract rates and improved vessel utilisation. Our estimates are up sharply for all seismic companies under our coverage, e.g. ‘22e EBIT TGS +20%, PGS +42%, Magseis +60%. This report includes our Q2 estimates and comments. In general, we think the upcoming Q2 reports are likely to mirror the comments from the EAGE, i.e. strong in all segments. The players are likely to be bullish regarding the upcoming winter, which is likely to be the best in nine years for the seismic industry. Our 2022e EBIT for TGS and PGS are 50% and 360% above consensus (FactSet), respectively, though poor coverage of this space means the FactSet estimates are somewhat uncertain.

Shares look very attractive
We have BUY ratings on all three seismic names that we cover: TGS, PGS and Magseis. TGS is the plain vanilla, solid option where the share price should be driven by positive earnings revisions, higher dividends and multiple expansion. For the near term, we think PGS offers a great buying opportunity: high leverage works both ways and strong FCF should mean that NIBD will decline sharply going forward.
Redigert 06.04.2023 kl 19:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.04.2023 kl 19:44 5089

Kanskje det ville være bedre å lytte og bli rik
Londonmannen
06.04.2023 kl 20:00 5012

Nei, har ikke sendt, så du står fritt til å sende dem. God Påske! En spennende vår vi nå er inne i.
Slettet bruker
06.04.2023 kl 20:58 4805

Slulle tatt seg ut med et flyttebyrå som hver gang de fikk jobb måtte bort på ikea og leie henger. I et så tungt marked at det å ikke ha månedlige kostnader på vogna lønte seg ... vil man ikke engang være ...
Redigert 06.04.2023 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.04.2023 kl 21:34 4723

Stadig lyttende, lesende og kjøpende og rikere og rikere ….. 🦭😇👍🏻🤑🦅🦅🚢🚢💨💨
Mange fine innlegg her i dag. Sitter på hytta og koser meg med et glass rødt etter en bedre Von Due middag. Kjøtt i gryta av selsvskutt Elg 😅 og mimret tilbake til 70 tallet 😅 Det er jo ikke noen tvil, moter,tjenester og retninger kommer igjen og igjen …. Samme som det nu ser ut til at Seismikk vil få en ny storhetstid og med nye tjenester på den grønne gren. Det er ei fin tid vi går inn i nå fremover …… Gullalder for seismikk på nytt 👍🏻🦅🦅🚢🚢💨💨 Fortsatt go Påske 🐣
Redigert 06.04.2023 kl 21:41 Du må logge inn for å svare
Svava
06.04.2023 kl 21:59 4776

Jeg har ikke troen på oppkjøp fra TGS.

Strategien til TGS er vessel-light. I 2021 da Polarcus gikk konkurs kunne 6 skip blitt snappet opp for 1,5 mrd. TGS ble ikke engang nevnt som en aktuell kjøpskandidat. De kjøpte kun multiklientdata fra Polarcus. TGS la også kun inn bud på multiklientbiblioteket til PGS i 2020. Har ikke det troen på at TGS plutselig har gjort en kuvending og nå er villig til å betale flere ganger mer for skip enn de for kort tid siden viste ingen interesse for.

COSL har også skip med 12 streamere, og TGS har leid skip fra COSL tidligere.
Slettet bruker
06.04.2023 kl 22:12 4749

Hvorfor bekymre seg at kursen er under kr 10?
Anonyme forum er for mange et springbrett til å få kursen opp/ned.

Sitter godt i brisen nå og er så super Bull på PGS.
Slettet bruker
06.04.2023 kl 22:15 5038

Hvalrossen send meg en mld, så skal jeg forsterke din mening.
TonyB
06.04.2023 kl 22:48 4885

Impressive, du har orden i historikken, Mr Hvalross 👏👏😊
Slettet bruker
07.04.2023 kl 08:19 4203

Er lutter øre ...
Selv på helligdagen tas det alltid tid til å løfte seg et øyeblikk ut av Luthers røre om det kommer nytt om Peggys føre. Du finner meg på face, eller hvordan sender jeg deg så melding 🫎? (Kan jo være vi allerede melder ..., men at du har "pyntet deg med horn")
Redigert 07.04.2023 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.04.2023 kl 08:52 4071

4787 medlemmer på PGS Investor på facebook nå. Som folkebevegelse kan altså selv Giskes Nidaros gå å legge seg. Snart er vi 5k, så 10k grunnet eksponentiell vekst. Alle kan være med i denne kjerka, og du kjenner oss på brede smil.

Velstandsvekst gir overskudd. Vi har tid å lytte når den gamle forteller, sprer kjærlighet overalt på veien, har hjem man alltid vil komme på besøk til da de preges av den store raushet, og kan unne oss ting som ikke bare er praktisk - men gøy. Rik og rungende latter jo, men ikke ut av hån men allsympati. Denne påsken blir vi flere glade PGSere. Flaks for de, for våren er $$$PGS$$$-Partytime🎉 Deluxé✨️ med hang til 🐪dobblinger🐫🐫🐫
Redigert 07.04.2023 kl 08:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.04.2023 kl 09:42 3905

Bull meg både hær og dær...nå har pgs skuffet meg mange flere ganger en den har spredd glede
...så d så..😎
Slettet bruker
07.04.2023 kl 10:08 3790

Romerike ble ikke bygd på en dag som de sier i Rælingen.

Ps
Man hører aldri fra broren Helgeir, men Hallgeir Kvadsheim er utvilsomt mannen som oftest er å se på forsiden av de norske nettavisene, antagelig pga at han fyller flaten så godt sitt store hode. I dag blant annet i en sak om et spørsmål det nok ville være bedre å rette her inne, fra mai og ut.

https://www.vg.no/dinepenger/jobb/i/VPdJRr/hallgeir-kvadsheim-hvor-mye-fuck-you-money-boer-jeg-ha

«Hei! I podkasten «Big five» som Harald Eia og jeg lager sammen, er «fiendtlighet» et av personlighetstrekkene vi snakker om; altså at noen mennesker har større mengder agg og grums, irritabilitet og sinne i seg. Dette minnet meg om at jeg en gang hørte milliardæren, forretningsmannen og kunstsamleren Christian Ringnes si at man trenger 100 000,- kroner for å kunne ha råd til å si opp jobben og be den kjipe sjefen dra til hel ... Hva tenker du om dette? Hvor mye «fuck you-money» bør jeg ha nå om dagen? Hilsen Nils»
Platinum365
07.04.2023 kl 11:23 3539

Kvadsheim ja. Alien