$$$PGS$$$ ¡MMMultiyear!🧨🧨🧨

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
25.04.2023 kl 16:51
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Slettet bruker
08.04.2023 kl 09:50 6313

Tar vi med eiendelene er det vel slik at PGS sitter på en ikke akkurat ubetydelig positiv balanse ...
Redigert 08.04.2023 kl 09:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2023 kl 09:51 6267

Hvor lang fengselsstraff får man for å lyve om et aksjeselskap? 2 år? 5 år? Og hvor store er bøtene? Noen som vet?
Slettet bruker
08.04.2023 kl 09:54 6258

Kykkelikokkosbolle til lunsj🐣
om den neste tidens kurseksplosjon,
kan man av den gjenvendte fuglen få en hunch🤫
Redigert 08.04.2023 kl 10:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2023 kl 10:22 6251

Våren er PGS tid deluxé. Fra 1,5 til 7,5 januar til mai fjor.

Det var lang vinter i år, men nå kommer omsider våren i år også ...🌞
rischioso
08.04.2023 kl 10:27 6240

Han mente nok 8000 millioner "kroner" - altså 800m/usd....;)
rischioso
08.04.2023 kl 10:32 6217

RE - Jeg blir nesten overrasket om ikke 2023 viser seg å bli all time high på late sales.

* Noterer meg at du skriver "nesten" ...;)

** Noterer meg også at late sales spådommen din ble lagt til i headingen, MEN

*** Tør vi snakke om late sales nå i Q1-23 som vil kunne om den kommer lavt inn (noe det er en reell risk for) sende kursen langt på vei tilbake til siste eminivå (6,7) eller skal vi bare fortette å snakke om ting som kanskje kommer laaaangt der fremme og når det heller ikke innfrir så bare flytter vi det enda leeeengre frem ...?...;)
Max-Investor
08.04.2023 kl 10:34 6311

Det blir nesten litt for mange dager med stengt børs. Jeg tenker at det blir en god start etter påske. Vi bør kunne forlate 9-tallet og sikte mot en langt høyere kurs. Q1 og videre guiding vil nok gi oss noen pekepinner på hva 2023 vil gi oss. Er veldig spent på hva havvind og CCS kan tilføre PGS de nærmeste årene også. Tror New Energy kan tilføre PGS veldig mye arbeid og at dette vil legge seg på toppen særlig i starten. Fremtiden for PGS ser lys ut i mine øyne.
Platinum365
08.04.2023 kl 10:47 6258

Jeg mente ikke det. Jeg mente 8000 milliarder dollar egentlig.
Slettet bruker
08.04.2023 kl 10:52 6379

He he morsomt spør du meg Platinius, men

Withdraw into yourself and look. And if you do not find yourself beautiful yet, act as does the creator of a statue that is to be made beautiful: he cuts away here, he smoothes there, he makes this line lighter, this other purer, until a lovely face has grown upon his work. So do you also: cut away all that is excessive, straighten all that is crooked, bring light to all that is overcast, labour to make all one glow of beauty and never cease chiselling your statue, until there shall shine out on you from it the godlike splendour of virtue, until you shall see the perfect goodness surely established in the stainless shrine.

Plotinius
Platinum365
08.04.2023 kl 10:56 6448

Hei Nafa, liker deg.

Jeg tok i ettersom det er mange nisser som har lyst til å investere (kanskje), men ikke vet hvor de skal søke kunnskap.

Ene nissen, ville ha det til en fengselsstraff, mens jeg mener man bør få straff fir å ikke sette seg inn i selskapet man investerer i.

Når jeg feks via nordnet skal kjøpe bull/bear, er det en spørreundersøkelse man må bestå.

Det samme bør gjelde å investere i verdi/vekst/luft.
Platinum365
08.04.2023 kl 11:11 6803

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Gleder meg til festen! Trenger ikke dJ når vi har deg/dig!

Idag er dagen folkens for å be, selveste dagen.

Har om lag 40 grader her, er det varmt på fjellet? Satser på at sneen er borte når jeg kommer hjem

Første pri:

Hva investerer jeg i?

Hvordan er regnskapene?

Kan jeg stole på ledelsen?

Har jeg satt meg grundig nok inn i hva jeg investerer i?

Hva er fremtidsutsiktene?

Hvilken profil har selskapet?

Emisjoner? Tar de det over egen drift?

Vil jeg bli aksjonær her?

Stemmer det at selskapene jeg spør om på hengar online har 80000 milliarder dollar i gjeld?

Hvorfor har jeg rotet meg bort i dette?

God skitur/ skittur
Slettet bruker
08.04.2023 kl 11:17 6768

Børs og katedral, den adelsfødte og jyplingen. De høye idealer og de ufine stikk. Kameleonen som resiterer fra Dekameronen mens det skjenkes fra Rhônen, bare for å stikke av med konen. Alskens taskenspillere, fløytenister og lyrikere som strømmer til den tykkfalnes bord. Så la oss sprette det helgrillede Villsvin og la tusinde forgyldte småfugl flyve fri.

Pedersen, spill opp!




Og ja, det blir Lolly-Lo style hele uka!
https://youtu.be/WJozYon2fEQ
rischioso
08.04.2023 kl 11:26 6847

... ok, for å spøke virkeligheten vekk - var litt redd for det, men håpte faktisk på noe annet når det kom fra deg så jeg korrigerte ut i fra det ...;)
Platinum365
08.04.2023 kl 11:32 6832

Ris, du vet det, at jeg setter pris på deg. Uavhengig hvilket nummer du er. Faktisk så hadde jeg mareritt i natt, drømte at jeg blokkerte deg, sjekket umiddelbart etter jeg våknet, og det stemte seg at det kun var en drøm. Heldigvis. Driver ikke med den slags.

Gjelden er under kontroll Ris, det vet du 100%, like godt som meg.
rischioso
08.04.2023 kl 11:35 6848

RE - Er veldig spent på hva havvind og CCS kan tilføre PGS de nærmeste årene også.

* Vel - Når det kommer til havvind og CCS så har jo selskapet selv opplyst i siste Hegnar intervju om at det ikke er å forvente noe bidrag av betydning før tidligst ETTER 2025 og før det vil hovedsakelig det være investeringer forbundet med det det er snakk om - altså utgifter...

Lytter vi til ekspertene så sier de at det ikke vil være et av nåtidens planlagte havvind prosjekt som er ferdig og i drift før tidligst ETTER 2030 noe som bekrefter at ting går sent og at nettopp inntekter relatert til dette også kommer sent ....

Skal vi så se bort i fra det og skape egne urealistiske forventninger?
Ved å gjøre det så trigger vi jo skuffelsen - en skuffelse som ikke behøvde å være der om man forholder seg til det selskapet selv melder og ikke minst det ekspertene mener - mao, ingen er tjent med urealistiske forhåpninger og alle er tjent med å forholde seg til realitetene ...;)

PGS befinner seg i et marked som er i bedring og har gjort det helt siden Q2-22, men det gir jo ingen garanti for at alle selskaper i et slikt marked vil gjøre store slem. Resultatene PGS har levert siden Q2-22 og frem til nå har vært bedre enn sammenlignbare resultater fra 2021, MEN det var jo resultater fra et marked som lå med brukket rygg - mao, selskapet har levert bedre i 2022 enn i 2021 (noe som skulle svært lite til), MEN det har dessverre ikke vært godt nok....

Så gjenstår det og se hvor mye bedre 2023 blir sett opp i mot 2022 - det blir nok bedre, men million dollar spørsmålet er og blir "blir det godt nok"? For blir det ikke det så skal forventninger trekkes ut og det betyr kurspress for det ligger allerede innbakt i dagens prising en del forventninger og av samme grunn blir Q1 et svært viktig kvartal og det av flere grunner:

(1) Blir det bedre enn Q1-22, ja, med største sannsynlighet for det skal ikke mye til, MEN blir det godt nok? Vel, det gjenstår og se hvor risken er høy for at late sales kommer lavt inn og dermed bidrar til at resultatet ikke blir godt nok ...
(2) Q1-23 vil derfor være en referanse for hvor mye bedring man kan forvente fremover, om den kommer raskt nok og ikke minst om den blir stor nok sett opp i mot de faktiske kostnader og ikke minst løpende forfall av rundt 350m/us fremover ...

Markedet har allerede gjennom refinansieringen av 450m/usd obligasjonslånet til markedets høyeste rente som også ble bundet i 2 år fremover skjønt at de kan glemme utbytte de neste 2-3 årene. Det er hovedgrunnen til at kursen ble korrigert ned fra 13+ til 9ish. Skulle Så Q1 vise seg å bli en skuffelse ved at late sales kommer svakt inn og at stigningstakten i inntekter er for svak og kommer for sent sett opp i mot alle løpende og nærstående låneforfall toppet med med løpende renteutgifter trigget av en skyhøy rente på det nylige refinansierte obligasjonslånet og ikke minst sett opp mot alle betydelige løpende kostnader i hundremillioners klassen fra klargjøring, vedlikehold og scrubbere så vil det finnes lite rom for fortsatt flåteutnyttelse under 100%-en og ratene MÅ komme betydelig opp - både mer og raskere enn vi har sett frem til i dag - og om ikke så vil forventningene måtte trekkes ut og prisingen ned ...

Legger man så den faktiske utviklingen til grunn siden Q2-22 så har økningen i flåteutnyttelsen vært for lav og ratene har verken steget nok eller raskt nok så med disse realiteter i minnet så kan man jo forstå at selskapet valgte å skynde seg med refinansieringen for om de hadde ventet lengre så ville det kunne ha gitt en motsatt effekt av samme grunn om den utviklingen fortsetter - altså for lite og for sent som har vært gjengangeren mellom hvert kvartal siden Q2-22.

Det er kun 1 ting som kan få ratene til å eksplodere og det er når det ikke lengre finnes ledig flåtekapasitet i markedet og slik markedet er i dag så er det fortsatt en balanse mellom tilbud og etterspørsel med nettopp ledig flåtekapasitet som et resultat og da er det heller ikke å forvente at talla skal vise noe annet - faktisk ikke mer komplisert enn som så ... ;)

Fortsatt God Påske!

https://www.youtube.com/watch?v=5pidokakU4I

Redigert 08.04.2023 kl 11:49 Du må logge inn for å svare
Platinum365
08.04.2023 kl 11:46 6820

Enig i veldig mye her Ris.

Er du enig i at MCAP er korrekt priset?

Gjerne utbroder regnestykket
rischioso
08.04.2023 kl 12:12 6856

RE - Er du enig i at MCAP er korrekt priset?

* Om vi tar som utgangspunkt at markedet alltid har rett så er dagens MCap riktig basert på de forventninger markedet har lagt til grunn så langt. Regnestykket blir gjort opp når Q1 talla foreligger med tilhørende økning eller reduksjon av MCap avhengig av nettopp resultatet og markedets tro på guidingen fremover - om få dager har vi fasit hvor dommen faller så kan vi fortsette diskusjonen fylt med enigheter og uenigheter frem til neste Q ...;)

Nå er det allerede påskeaften her hvor jeg befinner meg (+5t) så fokuset mitt blir nå flyttet over til god og variert mat, lett og fyldig drikke og alt som naturlig hører med ... ;)
Platinum365
08.04.2023 kl 12:19 6949

God middag 🤪
Slettet bruker
08.04.2023 kl 12:23 7009

Man kan bruke sparepengene sine på ekstra store poser ostepop, kjøpe et stykke digitalt land hvor man så kan herje fritt men kun på skjermen i den nye 1:1 digitale representasjonen av planeten jorda https://earth2.io/, - eller satse på at den globale økonomien også i fremtiden vil være drevet av energi og derfor finne seg et gearet bet på at verdensøkonomien vil bestå og endog utvikle seg ...
Marve
08.04.2023 kl 12:34 7008

Morsomt med en person med flere nick som svarer seg selv.
Basoda
08.04.2023 kl 14:21 6878

👏👏👏😂😂😂😂
Slettet bruker
08.04.2023 kl 14:33 6848

Xtrapenger
Redigert 08.04.2023 kl 15:01 Du må logge inn for å svare
Tyrkman
08.04.2023 kl 14:35 6858

Ikke klar over hvilke eksperter du henviser til ift. offshore wind men dine oplysninger er helt forkerte. Offshore wind kommer til at accelerere meget hurtigere end hvad dine informationer antyder. Jeg jobber i den største oem inden for offshore wind og kan oplyse at der er rigtig meget igang. Dette bliver kæmpestort. Det er korrekt at ting tager tid men at det først sker i 2030 er helt misvisende. Det vil begynde at tage fart allerede fra 2024 men vil for alvor tage af fra 2026 og frem. Undersøgelserne skal naturligvis laves inden installation hvorfor det fra 2025 og videre vil blive signifikant.
Tjek evt. lidt fakta fra iea: https://www.iea.org/reports/wind-electricity
Slettet bruker
08.04.2023 kl 14:38 6852

Slettet bruker skrev Xtrapenger
(Prøver å holde forventningene nede, men lett er det ikke når man sikler etter velstandsHOPP)
Slettet bruker
08.04.2023 kl 14:41 6835

Igjen ser vi vel de danske eksperter får med seg de raske 🐪dobblingene🐫🐫🐫 som i mseis-sveipet med så pussig perfekt timing
Redigert 08.04.2023 kl 15:16 Du må logge inn for å svare
Tyrkman
08.04.2023 kl 15:47 6662

Jeg tænker pgs også tager en konservativ tilgang da det er bedre med en positiv overraskelse end at misse forventningerne. Endnu ikke klart hvor meget Carbon capture eller vind kommer til at udgøre for pgs ift oil & gas men jeg er ret sikker på det vil give et betydeligt bidrag til omsætningen inden for få år. Og da jeg ikke tror Rusland ændrer kurs foreløbig - og det gør Ukraine / Nato heller ikke (og opec udnytter naturligvis muligheden til at holde en god pris) vil olie og gas være attraktivt mange år endnu
Tyrkman
08.04.2023 kl 15:48 6802

Derfor pgs 🤑🤑🤑
rischioso
08.04.2023 kl 15:56 6780

RE - Ikke klar over hvilke eksperter du henviser til ift. offshore wind men dine oplysninger er helt forkerte. Det er korrekt at ting tager tid men at det først sker i 2030 er helt misvisende.

* Lars Ivar Skorpen - Direktør for Kraft og Fornybar Energy

Som han begrunner her så er nok du en av de som blir skuffet om du ha forventninger til havvind før 2030 - lytt og lær ...;)

https://tv.finansavisen.no/m/DI6TUxEh/pareto-topp-om-havvind-flere-vil-bli-skuffet?list=e9khv1kq
Slettet bruker
08.04.2023 kl 16:27 6689

Det var fort å gæli, nesten som en Kvikklunch ….. 😃👍🏻🐣🦅🦅🚢🚢💨💨
Tyrkman
08.04.2023 kl 16:33 6662

Jeg er sikker på han ved en masse om hvad der sker i Norge og der er jeg enig i at ting tager vældig lang tid (tænker ikke jeg fornærmer nogen herinde ved at sige der ikke er noget overraskende i det 😁) men nu er der jo en del flere og væsentlig mere interessante markeder end det norske. Jeg har været 25 år i branchen og kan blot konstatere at projekterne er linet op som perler på en snor og de sidder meget tæt. Det kommer til at ske - og nej jeg bliver med garanti ikke skuffet. Lad os se hvordan situationen er om et par år. Long live pgs
Leotwin
08.04.2023 kl 16:42 6636

« Despite the risk that another downturn cycle in oil and gas may occur after 2025, oilfield service suppliers should be able to balance out the downturn by branching out into other parts of the wider energy market – and in so doing, expanding the overall target market for contractors. The key for suppliers is to continue chasing obvious opportunities within geothermal energy, hydrogen, offshore wind, and carbon capture, utilization and storage.

Together with oilfield services, this expansion into other energy areas could provide a $1 trillion market for suppliers by 2025, which could be sustained for several years after that.»

https://www.rystadenergy.com/news/energy-services-sector-set-to-grow-to-1-trillion-in-2025
Slettet bruker
08.04.2023 kl 16:50 6607

"Han rir ikke den dagen han saler" har vært sagt om fjeldaben i forbindelse med praktisk omfavnelse av fremtiden, selv om den gjerne er krysset av for i den utdelte pamplett ... men vi kommer etter med årene også her.

Må si jeg har lettere for å tro på fintfølelsen fra denne Vindens danske Hellstrøm med 25 år i bransjen, enn en kebabhakker fra New Kebabish på Råholt på høykarbo-diett
https://newkebabishraholt.no/
Redigert 08.04.2023 kl 16:52 Du må logge inn for å svare
Sweetspot
08.04.2023 kl 16:54 6612

Fra LinkedIn:

Nordic Explorer endret spillet i 1993
Det er 30 år siden PGS testet slepeegenskapene til Nordic Explorer, som da var det nyeste fartøyet. Hun var i ferd med å fullføre de siste forberedelsene før jomfrujobben, på UKCS Quad 204/205 i Færøy-Shetlandsbassenget.

Undersøkelsen var spesiell på mange måter, men det som fanget folks oppmerksomhet var mengden data som ble samlet inn og tiden det tok å fullføre jobben.

Opprinnelig var størrelsen på undersøkelsesområdet 1020 kvadratkilometer for en innsamlingsperiode i 150 dager. Dette vokste gradvis til 1774 kvadratkilometer, og vi fullførte på bare 135 dager, den 2. september. Vi var strålende fornøyd med en gjennomsnittlig produksjon på 558 cmp km per dag.

For å utnytte den nye utformingen av to vinsjer fremover med underspoling, introduserte vi radiostyrte digitale dataalternativer og PLC-styrt synkronisering av streamervinsjene. Dette endret hvordan operasjoner på bakdekk ble gjort i årene som kom.

PGS ble etablert som en leder innen streamerhåndtering og driftseffektivitet og har opprettholdt den posisjonen.
#fleet2beat #DedlicatedReliablePioneer
Slettet bruker
08.04.2023 kl 17:08 6553

Takk for flott innlegg som er viktig å ha med i totalvurdering.
God påske
ÆreVære
08.04.2023 kl 17:10 6552

Mange "gode" innlegg i påsken og Ris leverer et stort og godt scenario, men det er en ting han ikke har fått med seg og bomben kan bekreftes på selve påskeaften.
PGS vil kjøpe tilbake aksjer og utbytte vil skje til høsten.
Vi taper aldri - ære være!
Slettet bruker
08.04.2023 kl 17:48 6454

Ære være💯.. God påske folkens, dette er vårt år, just saying!!!;) hehe