$$$PGS$$$ ¡MMMultiyear!🧨🧨🧨

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
25.04.2023 kl 16:51
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
unikum
14.04.2023 kl 17:33 5342

Innhentingen bar preg av at short var fornøyd og dekt inn. Overrasker meg stort hvis vi ser noe annet start uken. Tanker eller håp vil jeg tro som ikke slo helt inn. Fortsatt sterk oljepris svekker ikke Oslo børs. Dette var nok den beste anledningen til å fylle opp de tomme begrene og siden du kvittet med deg alle dine blir nok til krevende for deg å komme inn igjen. Vi får se
PerUlv Den ene
14.04.2023 kl 17:37 5305

Hei Ris...

Inn på 7,90 og ut på ???

Du skal få den. Som den optimisten jeg er skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke trodde på 7,90 - Fib. 61,80% men antok den "klassiske" Fib. 50,00% skulle holde. Når det er sakt fikk jeg jo gleden av å fylle opp med både aksjer og et nytt knippe CFD`er... HS en antar jeg du har avskrevet.
jaroas50
14.04.2023 kl 17:46 5244

Solgte også før fremleggelsen, er nå inne igjen med 15k flere aksjer til mye lavere pris. Retter en takk til truseskvettere som gir bort sine aksjer. Men ærlig talt skjønner jeg ikke vitsen med å komme med et estimat før selve fremleggelsen 14 dg senere. Blir i mange tilfeller en dobbel dipp. Som om ikke det var nok ble vi jo advart dagen før da storebror kom med svake tall så dobbel dipp ble det uansett
jaroas50
14.04.2023 kl 17:49 5261

Nåja, er jo ikke verre der borte enn da OSE stenge og olja er grønn igjen
Slettet bruker
14.04.2023 kl 17:58 5197

https://www.finansavisen.no/energi/2023/04/14/8001098/john-olaisen-er-fremdeles-bull

John Olaisen er fremdeles bull
Publisert 14. apr. 2023 kl. 17.53 Lesetid: 1 minutt

14.04.2023 Analysesjef John Olaisen i ABG Sundal Collier ble ikke skremt av oppdateringene fra TGS og PGS. Han er fortsatt bull på oljservice.

Energi

Stein Ove Haugen

Analysesjef John Olaisen i ABG Sundal Collier ble ikke skremt av oppdateringene fra TGS torsdag og PGS fredag. Han hadde tatt på seg slipset med okser og bjørner, men var fremdeles bull på oljeservice.

Olaisen var gjest i Økonominyhetene med Trygve Hegnar fredag. Han forklarte hvorfor markedet ikke likte oppdateringene fra de to seismikkselskapene og hvorfor han fremdeles liker både TGS og PGS.

Han forklarte også hvorfor han mener oljeselskapet Seacrest Petrolo fortjener en mye høyere aksjekurs enn i dag.
Londonmannen
14.04.2023 kl 18:01 5184

Ser at også du nå innser at det var shorterne som nå finner at det var på tide å dekke seg inn. Ja, rekylen opp hadde vel kanskje ikke blitt like sterk uten shorterne. Men samtidig kan vi nok også si at nedturen fra kr13,- hadde neppe blitt like sterk uten shorterne.

I dag har mange som satt med lån på aksjene og andre nervøse sjeler solgt unna til shorterne. Vi som sitter long puster med magen og tar det hele med stoisk ro slike dager. De virkelige Q1 tallene kommer 27 april og blir da fulgt opp med en presentasjon og en guiding. I presentasjonen vil vi få en nærmere forklaring på hvorfor tallene ble som de ble. Og personlig har jeg ingen tvil om at ledelsen vil se lyst på årene som kommer. Med stigende ratenivå og økende aktivitetsnivå, samt nye forretningsområdet som vokser frem, går PGS en lys fremtid i møte. Og min tidshorisont er to-tre år. Samtidig vet vi at det vil svinge fra kvartal til kvartal. Det har det gjort historisk og det vil fortsette i årene som kommer. Ingen grunn til panikk.
Så får vi håpe for din del at du ikke har gjort samme tabben som da du gikk ut på 7,40. ;-))

Ha en riktig god helg!
Slettet bruker
14.04.2023 kl 18:21 5007

Ypperlig fra Olalaisen, en long time PGS Partytimer Deluxe✨️
oppturen
14.04.2023 kl 18:21 5005

Olaisen virker som en fornuftig kar, han gir inntrykk av å skjønne markedet.
Når vi snakker om verdi på selskaper er det underliggende som er det viktige. Når kursen avviker er det kjøpsmuligheter, så enkelt. Beveger kursen seg mer i feil retning mens det underliggende er inntakt er kjøpsmulighetene styrket så enkelt.
Redigert 14.04.2023 kl 18:25 Du må logge inn for å svare
c
14.04.2023 kl 18:36 4878

djupt för en snorklare som mig men på tal om tidsresor och helgarderingar, Renzo Piano i Hallands Nyheter.
https://i.redd.it/29hqgpjocgc11.jpg
Tingmåskje
14.04.2023 kl 18:39 4860

Fortsatt trua, og tenkte bare sitte gjennom men solgte 30k (
30%) på 8,79 i dag likevel.. Magefølelsen sier det vil bli rufsete frem mot q2 og årets fest starter da.. Treffer sjelden da så regner med grønn bølge til uka.. God helg! 😄
Slettet bruker
14.04.2023 kl 18:51 4797

Transaksjoner ang latesales, og andre tidkrevende transaksjoner kan vel skje mellom revenue update og Q rapport eller?
Kan vi bli overrasket der?
Slettet bruker
14.04.2023 kl 18:55 4764

Dr.botox doblet sine pgs aksjer i dag.😎
oppturen
14.04.2023 kl 18:55 4838

Det ligger an til $150 mill i kontraktseismikk i Q2 + ketchup effekt på late sales. Tenker H1 analysen med TP 12 blir knust 😀
Tallene var mer en bekreftelse enn noe annet.
10% høyere rater i Q1 over Q4 sier meg at ratene vil stige videre utover året !!
Leotwin
14.04.2023 kl 18:56 4896

Neppe. Vi er inne i et nytt kvartal og inntektene må nok bokføres for q2. Det har vel ledelsen også sagt nokså klart i børsmeldingen. Det som blir spennende på q1 presentasjon er forklaringer, kostnadsnivå og ikke minst guiding.
oppturen
14.04.2023 kl 18:57 5105

Vi får sikkert ikke konkrete tall, men de kan trolig bekrefte at flere handler er sluttført.
Aksjenuubie
14.04.2023 kl 19:07 5041

Det er alltid neste Q med pgs..
Slettet bruker
14.04.2023 kl 19:13 5017

Jepp, høres absolutt rimelig ut.
Men da smeller det i Q2🚀
Slettet bruker
14.04.2023 kl 19:20 4996

Alltid neste Q for stuten og, men hører du han raute?

Skjønt litt kosesnakk om vær og vind koster vi på oss alle sammen, - men faste sesongforandringer er nå engang faste sesongforandringer. Nå feks ligger snøen fremdeles, men det er vel bare dager til noen der oppe trykker på knappen - og så blir det vår i år også.
Slik er det med seismikk også. Høysesong følger lavsesong omtrent som i Frognerbadet og for mange andre virksomheter
Redigert 14.04.2023 kl 19:36 Du må logge inn for å svare
oppturen
14.04.2023 kl 19:24 4982

Ja, det blir bare bedre og bedre ! 👍😀
Slettet bruker
14.04.2023 kl 19:24 5068

Det kan det, men kan ikke bli registrert inn i Q1 regnskapet. Q2 blir desto bedre selvsagt og det virker som ledelsen har god kontroll på forventet late sales da de bekrefter at guidingen totalt 2023 for late sales er uendret. Som Olaisen sa, etter ett dårlig late sales kvartal i tidligere gode år har neste kvartal overrasket positivt igjen. Har vært en trend som nok ser ut til å slå til igjen i Q2 i år.
Redigert 14.04.2023 kl 19:26 Du må logge inn for å svare
Leotwin
14.04.2023 kl 19:43 4967

* 10% høyere rater i Q1 over Q4 sier meg at ratene vil stige videre utover året !!•

Enig. Men hva er ditt rasjonale? Min tanke er at q1 er lavsesong, så derfor lettere å presse rater videre opp i høysesong. Har også tro på sykelen generelt vil utvikle seg sterkere, og at ratene derfor også vil stige videre (dog ikke like mye) i lavsesong. Var det dette vi så i dag?

Jeg setter pris på dine innlegg og håper du har anledning til å svare.
Londonmannen
14.04.2023 kl 19:47 4942

Jeg forventer ikke at tallene for late sales skal endre seg dramatisk frem til presentasjonen av Q1 den 27 april. Men det tar jeg med knusende ro. Forventer derimot at late sales blir desto sterkere i Q2. At late sales kan variere er ikke noe nytt, men trist at investorene ikke evner å se gjennom støyen, fokusere på det fundamentale og ta inn over seg at PGS går meget gode år i møte.

I dag ble mye gode penger kastet i hendene på shorterne og dem som solgte seg ut/ned på lavt 8-tall måtte se kursen stige godt forbi det nivået de gav etter for frykten. På dette nivået er nedsiden minimal, men oppsiden er blitt enda større enn det den var.

Så registrerer jeg at enkelte mener kursen skal ned igjen til uken. Vel, dem om det. At aksjekursen svinger er ingen revolusjonerende nyhet. Til glede for traderne. Men dersom du ønsker å prøve deg som trader, så vær nå klar over at også dem som mener de behersker denne formen for investering, går i salaten til tider. Dersom man ikke behersker trading, så bør man starte med lissompenger og se hvordan man klarer seg, før du risikerer sparepengene dine. Ikke noe galt md tradere, men trading er risikosport.
oppturen
14.04.2023 kl 19:54 4897

Tenker du grunnlag for utregning av 10% økning eller tenger du bakgrunn for anslag vedrørende Q2 ?

oppturen
I dag kl 10:50
1635
lysaker skrev
Jeg kan ta feil, men 50% vessel tid ble brukt til kontrakt, og inntekten var 94MUSD, dette betyr 350..
Kontraktseismikk er 10% bedre betalt i Q1 2023 enn i Q4 2022, det er også ca 20% bedre betalt enn i Q1 2022.

Se på DnB analysen som slår seg på brystet, de kalkulerer med kontrakt salg på $62 mill i Q2 !!!
I Q2 vil 4 Ramform skip være på kontrakt + Victory 1 mnd + Apollo 2 mnd + Swhift 3 mnd på vind. Jeg tenker vi kan regne ca 450 dager på kontrakt og prisleiet er trolig på ca $350 000 for dag ! Det blir $157 mill i produserte kontrakt inntekter i Q2.
DnB som skinner i solen i dag har plottet inn $62.

Ja late sales var lavt i Q1, men alt annet var veldig bra !
Redigert 14.04.2023 kl 19:56 Du må logge inn for å svare
Kontur
14.04.2023 kl 20:07 4785

https://www.finansavisen.no/energi/2023/04/14/8001098/john-olaisen-er-fremdeles-bull

Ja, hør på denne
Legg og merke til Trygve H sin forutinntatte holdning. Der er en gjeng som tydeligvis har bestemt seg.. men her vil de ta grundig feil. Vent å se de kommende mnd dette blir råbra.
Jeg tror PGS allerede til uken vil komme med godt nytt
Slettet bruker
14.04.2023 kl 20:08 4828

(ikke for å ta Debatten om debatten, - men) Spåkdebatten blusser stadig oftere opp her på Nordens Mest Populære Finanstråd. Brannfakkel ... Er xxx i virkeligheten NRK-veteran Christian Borch!?

"Han snakker en dialekt som er spesiell inntil det ubegripelige. Spørreordene i hans verden er kven, kessen, kesst og keffer" (https://www.vg.no/rampelys/tv/i/9zXdd5/nrk-veteran-christian-borch-gaar-hardt-ut-mot-dialekt-i-dagsrevyen)

JustSayin'
Redigert 14.04.2023 kl 20:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.04.2023 kl 20:23 4719

Trygve har virkelig ikke peiling på oljeservice.
Bare overfladisk vissvass
Slettet bruker
14.04.2023 kl 20:28 4706

MEN Trygve har peiling på veteranbileier

https://tv.vg.no/video/12339/trygve-hegnar-jeg-er-ingen-typisk-veteranbileier
Slettet bruker
14.04.2023 kl 20:34 4659

🚜Goatmobile with spare goat🐐
https://ifunny.co/picture/eco-transport-american-farmer-is-demonstrating-his-le-the-vehicle-OTZ2Ny2v8
Redigert 14.04.2023 kl 20:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.04.2023 kl 20:43 4571

Vinneren av 50% race vil bli :

https://www.norskbulls.com/m/SignalPage.aspx?lang=en&Ticker=SCANA.OL

Bare å hive seg inn i Pgs etterpå igjen
oppturen
14.04.2023 kl 20:50 4530

Trygve er som økonomer flest, mest opptatt av inntekter som har vært siste 5 år.
Å ha tanker om at markedet rundt endrer seg og vil påvirke fremtidige resultat har de ofte vanskelig for å se.

Spør du en økonom om lån til å kjøpe billig juletre i November så får du sikkert avslag på grunn av elendig juletresalg foregående måneder. Kommer du til samme person i Januar og vil finansiere kjøp av restparti med juletre og viser salgstall for Desember får du sikkert full finansiering. Sånn er økonomer flest.
Leotwin
14.04.2023 kl 20:51 5629

Jeg tenkte på din begrunnelse for at de skal stige videre fra q1 og ut året. Tror selv på stramt marked som tilsier høyere rater. Men lurte på om du hadde en dypere analyse. At de har steget fra ett q til neste q, er jo ikke i seg selv en begrunnelse for videre stigning.
Slettet bruker
14.04.2023 kl 20:54 5507

"Du må dra dit leserne er" sa den Blinde og dro ut til sandpapirfabrikken🐫
Redigert 14.04.2023 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.04.2023 kl 20:56 5480

Haha! Helt fantastisk hvalross
Londonmannen
14.04.2023 kl 21:38 5239

He he ja du sier noe.
Erter det jeg har hørt finnes det to typer økonomer; de som mener de kan forutsi fremtiden fordi de har kompetanse til å forklare fortiden og dem som skjønner at de ikke har denne evnen.
Og når man ser i retrospektiv, så var det få,om noen økonomer som evnet å forutsi krakket i 2008, men det er mange som kan forklare hvorfor det gikk åt skogen.

Redigert 14.04.2023 kl 21:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.04.2023 kl 21:51 5156

Pgs har tatt opp et lån til 15% rente! 15%!!!!Kommer til å spise av inntjeningen. Forbedret rater betyr lite om det er banken som skal ha kronene. Dagens tall var svake. Det måles opp
mot siste års Q1 tall. Så da ser det ikke så mørkt ut. Men er ikke dette en supersyklus?
Blir spennende med halvårsrapport. Vil inntjeningen bli god nok og hva med guiding for året. Frem til det venter jeg på langt bedre inngang. Lenge til juli
oppturen
14.04.2023 kl 21:54 5151

Nei, ingen dypere analyse enn at ordreboken er rekordhøy og skip blir tatt ut av opplag. I min logikk er det klare indikatorer. Ser vi til Brasil kontrakten så ser den ut til å ha høyere inntjening enn kontraktseismikken på nåværende tidspunkt. Shearwater kjempet også om den kontrakten og deres tilbud var ca 20 høyere enn PGS, det er også en indikator på at også de har et stramt marked.

Noen med oversikt som har kontroll på om det tilfaller PGS transfer fee på Røkkes olje salg i Afrika ?
oppturen
14.04.2023 kl 21:57 5130

Oi stiger renta med 1% poeng for hver uke ??
Hva var svakt med dagens tall ? Har du forstått tallene ?
Slettet bruker
14.04.2023 kl 21:58 5130

Dette var et utsøkt talentløst innlegg. Håper du ikke brukte mye tid på å forfatte dette nonsens sludderet.
Slettet bruker
14.04.2023 kl 22:03 5081

Analytikere som er positive er alltid fornuftige, de som er negative er onde demoner. Slik har det alltid vært på forumet.

Overse analytikere, forvaltere og andre og tenk selv.
rischioso
14.04.2023 kl 22:16 4981

:)))))

Det var en tigger på Oslo S som hadde duppet av og når han våknet så han at han hadde fått noen ekstra kroner i koppen så han ville benytte muligheten til å reise med tog noe han aldri før hadde hatt råd til. Han stilte seg opp foran billett luka hvor mannen i billett luka kikket undrende og spurte:

- Hva kan jeg hjelpe deg med?

* Jeg skal kjøpe en tur/retur billett sa uteliggeren.

- Hvor hen da spurte mannen i billett luka?

* Tilbake hit vel - din idiot ....

God helg til oxo!
Normalone
14.04.2023 kl 22:19 4956

Det har tydeligvis vært en begivenhetsrik dag for PGS etter revenue update. Endelig har jeg fått gått grundig igjennom tallene, hørt på Olaisen i FA nyhetene og tatt et tilbakeblikk på tidligere kvartal. Vi vet at Q1 er det desidert dårligste kvartalet. Den totale omsetningen var en del høyere enn Q1 22 - men likevel lavere enn forventet - som skyldes late sales. Historikken viser at late sales svinger mye fra kvartal til kvartal - også når markedet er godt, som Olaisen bemerket på FA nyhetene ved å vise til perioden på begynnelsen av 2000 tallet - samtidig viser historikken at en etter kvartal med lave late sales får tilsvarende oppsving i de etterfølgende kvartalene. Dette ble også understreket av Olaisen. Det har sammenheng med at en ikke alltid kommer i mål (i dagens børsmelding poengterte Pedersen at det nettopp var tilfelle) - og i mars var det mye uro knyttet til bankene som kan være skylden i at flere selskaper avventet noe (hvilket TGS nevnte i går).

Interessant det Olaisen også uttrykte om at risikoen bankuroen skapte ift. om det ville vært mulig å få refinansiert senere i 2023 økte betraktelig, og at det var således gode grunner til at PGS raskt fikk refinanseringen på plass. Vi ser nå, i ettertid, at det er vanskelig å få finansiering - obligasjonsmarkedet er tilnærmet dødt - og rentenivået er i alle fall ikke blitt lavere.

Pedersen har vært tydelig på at det er utviklingen av kontraktseismikk som underbygger at en er på vei inn i oppgangstid. Kontraktseismikken steg med over 50 % sml. med Q1 22 - og rateutviklingen er også veldig positiv, når en beregner ift. antall dager brukt på kontraktseismikk i Q1 23 - så dersom en ser bort i fra late sales er de øvrige tallene veldig gode. Vi vet at omsetningen knyttet til kontrakt kommer til å stige kraftig inn mot de neste kvartalene i 23 - og svinger "pendelen" ift late sales i den andre retningen i Q2, Q3 mv vil omsetningene bli veldig hyggelig fremover. Som flere allerede har påpekt - DnB har i sin analyse lagt til grunn at omsetningen i Q2 knyttet til kontraktsesmikk vil ligge på litt over 60 mUSD... Vi vet at Q2 er tilnærmet fullbooket - og at det tas ut nytt skip ut av opplag - og med tilsvarende rater som i Q1 vil omsetningen ligge på over 150 mUSD kun for kontraktsseismikk...Jeg har forståelse for at kursen falt som følge av dagens tall. Samtidig, når en ser nærmere på tallene/gjør egne bergninger/ser på historikken, understreker det at markedet har bedret seg mye og at vi er i oppgangstider der PGS kommer til å tjene mye penger fremover. Derfor synes jeg det var en kraftig overreaksjon når markedet senket kursen ned over 13 % på det meste (etter at kursen falt relativt mye i går også, etter TGS sin oppdatering - når shorten økte) - hvilket også underbygges vedat kursen etterhvert tok seg kraftig opp igjen, og kun endte ca 4 % ned. Her kan vi nok også fremover få ekstra drahjelp ved at short muligens er på vei til å dekke inn (det får vi svar på kl 15.30 på mandag) - og forhåpentligvis blir det etterhvert børsmeldt flere kontrakter.

Dagens oppdatering av Q1, etter å ha gått grundig inn på tallene/historikken, har ikke gjort meg mindre positiv til å investere i PGS/seismikk markedet - aksjekursen kommer fortsatt til å svinge mye begge veier - men løfter en blikket noe/zoomer ut, er trenden fortsatt klart oppadgående (selv om kursen i det korte bildet har falt fra kr 13) - og jeg er overbevist om at forrige "topp" på litt over kr 13 kommer til å bli utfordret/forbigått i løpet av relativt kort tid. Jeg mener derfor, i likhet med Olaisen i ABG, at dagens fall ga en kjøpsmulighet - og at det ikke er i dag en burde selge - men alle dere andre får gjøre deres egne valg.

God helg og lykke til med investeringsbeslutningene!
Redigert 14.04.2023 kl 23:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.04.2023 kl 22:40 4808

Hvalross observert i Øygarden: – Folk må gjerne se, men ikke plag den
fra BT i dag….. Så det er helgen tilbringes 😃👍🏻Go Helg👍🏻
Slettet bruker
14.04.2023 kl 22:47 4755

God helg til hele Partytime Family, store som små; inne, ute og rent ut siklende
Redigert 14.04.2023 kl 22:47 Du må logge inn for å svare
AudereEstFacer
14.04.2023 kl 22:47 4759

Virket som Olaisen ble litt oppgitt over å nesten måtte forklare det grunnleggende på barnehagevis til Hegnar.

Brent barn skyr ild, så var ute før tallene kom, etter å ha blitt med ned i dragsuget etter TGS sine tall igår. Ble sittende på gjerdet litt lengere enn mange idag, men fikk da +5% opptur og plusset på endel aksjer. Men var kanskje naiv når beholdningen ble økt med 20% for to dager siden, med etterpåklokskapens briller burde man ha spart kruttet til idag :)
Nå er såret lukket, sydd og klar til å gro, så da holdes salgsknappen skjult det nærmeste året #Long
Life viddy
14.04.2023 kl 22:48 4806

Tror vi så bunnen i dag. Selv satt jeg musestille uten mulighet og laste opp noe jeg absolutt skulle gjort.
13 tallet ser vi før skatten skal betales :)
Slettet bruker
14.04.2023 kl 22:51 4786

"Å våge er å gjøre"
(Våg vågehval, men hopp over hvalross)
A la la long a la la la long long li long long long
🏖
Redigert 14.04.2023 kl 22:55 Du må logge inn for å svare