$$$PGS$$$ ¡MMMultiyear!🧨🧨🧨

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
25.04.2023 kl 16:51
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Slettet bruker
16.04.2023 kl 19:10 4261

Estimert EPS for TGS i 2023 er 15,10 NOK på dollarkurs 10,00. P/E på 10 gir dermed en kurs på 151 kroner. På gjeldende kurs er P/E 11,4.
Estimert EPS for PGS i 2023 er 1,30 NOK på dollarkurs 10,00. P/E på 10 gir dermed en kurs på 13 kroner. På gjeldende kurs er P/E 6,58.

Ikke vanskelig å se hvilken aksje som skal kraftig opp.

PGS vil ha fri cash flow på 169 mUSD (margin 20,8%) i 2023 mot mUSD 116 (11,3%) for TGS.

Edit: Manglet komma i EPS for PGS, skal selvsagt være 1,30.
Redigert 16.04.2023 kl 20:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.04.2023 kl 19:17 4236

Slettet bruker skrev Såpass!?
Du må følge med dr.botox live.på tiktiok.😀
oppturen
16.04.2023 kl 19:19 4223

Og til og med Q1 2024 vil det betales betydelige avdrag som fører til vesentlig mindre renteutgifter og cash til utbytte eller tilbakekjøp i 2024 !

Fra 01.04.2024-01.04.2025 vil det bli betalt over $100mill mindre i renter og avdrag enn fra 01.04.2023-01.04.2024
Og iløpet av 2025 kan PGS velge å refinansiere obligasjonslån og få lav rente og lån med saldo $300-$400 mill
Da vil PGS bli et råskinn av en utbyttemaskin med 4-10 nok i årlig utbytte !!

Er 2 år lenge å vente sa du ? , på en 5 dobbling i kurs mente du ?
Ja ja , sett pengene i banken og vent 100År da. 😀
Redigert 16.04.2023 kl 19:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.04.2023 kl 19:25 4171

Og det er ikke akkerat upopulært med oppgangsinstrumentet PGS heller ... 3 strake måneder nå ...
Slettet bruker
16.04.2023 kl 19:39 4103

Denne uka passerer vi 5k medlemmer på PGS Investor. Hyggestart på de som kjøper denne uka🎉
Slettet bruker
16.04.2023 kl 19:56 4005

Nå gjelder det å ikke hoppe av for tidlig

Surf Den $tore Velstandsbølgen '23🌊
rischioso
16.04.2023 kl 19:58 4118

Jeg sier - Ja takk - begge deler, MEN TGS er helt klart førstevalget i det korte til det mellomlange bildet frem til PGS blir cashpositiv noe som vil kunne skje tidligst i Q2 (B/E til liten pluss er mitt bet), men langt sikrere i Q3 (hvor mitt bet er at det vil være kvartalet som vil bli husket for at det endelig, omsider og for alvor snudde - med forbehold om at det ikke skjer noe geopolitisk eller annet av betydning som vil kunne snu dagens forventa energibehov på hodet) og av samme grunn har jeg allerede som tidligere nevnt posisjonert meg for å ri den riktige bølgen av disse 2 som jeg mener er TGS en stund fremover (ett til 2 kvartaler) og heller fortsette med tidvise trader i PGS frem til det er klare indikasjoner på en varig endring noe som ikke finnes pr i dag - ikke en gang i nærheten - My2Cents ... ;)
Slettet bruker
16.04.2023 kl 20:04 4096

Lykke til med den kommende traden din da, om det så bare blir et snarbesøk, eller om nytt av betydning får deg til å "se lyset" og bli
Redigert 16.04.2023 kl 20:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.04.2023 kl 20:10 4153

Kanskje det, hva sier denne energiske uredde råtassen?
Kontur
16.04.2023 kl 20:35 4110

Aksjehandel baserer seg på fremtidstro.
Kjøp PGS og hold.
Slettet bruker
16.04.2023 kl 20:35 4128

Botox er ekspert på pgs.jeg har fulgt han i 1 år nå.og han er rettferdig. Tror han kurs går opp eller ned..sies d i fra..og han har som oftest rett.menn no snakker VI KJØØØP.
rischioso
16.04.2023 kl 20:41 4070

Virker som at hele menigheten er sprøyta fulle av Botox for uansett hvor svake talla er, hvor stor skuffelsen i markedet ble eller hvor mye kursen stuper som et resultat av det - ikke et eneste øyenbryn beveger seg - ikke i det hele tatt ...;)
Redigert 16.04.2023 kl 20:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.04.2023 kl 20:43 4057

Hehe, koret begynner å bli stort ja Ferbanna.
Får vi 4-10 kr utbytte i 2025 isj Oppturen, ja da er det mange som er rike, med en flerdobling av kurs i tillegg.
Hvor fort går det?
Me får no sjå.
Vi tar neste uke først tenker jeg🤷‍♂️

Slettet bruker
16.04.2023 kl 20:50 4014

Da får morgendagen vise.hvem som er flinkest till å spå av ris og Botox 👍😎
Slettet bruker
16.04.2023 kl 20:50 4021

Ha ha, herlig ertekrok🐣

Husk, - det skjer i PGS
Platinum365
16.04.2023 kl 20:56 4000

Ingen ertekrok Risen, cashflow vet dere lite om, dere som vil oppskrive verdier i balansen. Tull.

Veie med pølser
Slettet bruker
16.04.2023 kl 21:05 4045

Husk Botox sitter å plasserer flere millioner i aksje kjøp å salg hver dag for ett firma og er faglært....jeg vet ikke du ris..hvilken kompetanse har du for å uttale om aksjer?
Platinum365
16.04.2023 kl 21:10 4040

Ris meg her, og pusen meg der.

Jeg har nevnt til dere i månedsvis opp mot "peers", verdi i form av cashflow.

Botox er Botox, Blindern er også et sted.

Lykke til med investeringene.
Slettet bruker
16.04.2023 kl 21:14 4015

Hehe, faglært og faglært😉
At han har teft ja, det har han nok.
Er n inne i Pgs sjøl da?
Redigert 16.04.2023 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
rischioso
16.04.2023 kl 21:16 4133

I motsetning til Botox så investerer jeg egne penger og har det som levebrød - mao, Botox som investerer andres penger får lønna si uansett hvordan det går mens jeg er helt avhengig av å få flere treff enn bom sett over året under ett for å overleve - jeg lever bra og har gjort det lenge ...;)
Slettet bruker
16.04.2023 kl 21:17 4152

(Ble selv så smått med dilling inne på høyskolesenteret fordi jeg støtt hang å dingla etter føttene inne på spøkeloftet, så det er kanskje derfor - men ikke bare derfor - jeg gjerne nedvurderer betydningen av utdanning i de yrkene som måles enkelt på resultatene, men) hva slags årlig avanse kan de to stridsherrer vise til?
Redigert 16.04.2023 kl 21:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.04.2023 kl 21:30 4023

Jeg også ønsker å treffe rett hver gang..jeg er småsparer og henter informasjon fra dem jeg tror på.samme som deg..d jeg lurer på er om du er selvlært. Eller har utdannelse i økonomi. Eller noe..jeg leser alt du skriver. Og du skriver my bra noen ganger.
oddone
16.04.2023 kl 21:53 3858

Det ryktes at COSL har bestilt 8x Source control systems & guns. De planlegger nok å gå aktivt inn i seismikk i årene fremover.
Man kan jo tenke at de også forhandler om kjøp av streamere, men må nok etablere seg i vesten (PLC selskap) for å kunne få tilgang til USGOM og "military grade " tech. De kan nok relativt raskt kunne sikre leveranser av skip - dvs om 2-3 år.
"Alle" posisjonerer seg for en voldsom vekst i etterspørsel etter seismikk offshore, hold på aksjene, og ikke bli "pretender-trader" og så misse tidenes rally.
rischioso
16.04.2023 kl 21:56 3830

Begge deler - det hjelper ikke med utdannelse innen finans alene uten erfaring og erfaring får man ikke uten å ha gått på noen smeller og det over tid - det sies at man minst bør ha 6000 timer for å bli god på det man driver med og jeg har passert det timeantallet mange ganger, men det betyr ikke at man får rett hver gang, men sannsynligheten for at man treffer flere ganger enn man bommer øker betraktelig. Så er jo også børs spesielt for det handler jo ikke bare om hva som skjer i de enkelte case, men hva som til en hver tid skjer world wide noe som betyr at skal man lykkes på børs så må man hente informasjon veldig mange plasser kontinuerlig og det mest utfordrende er å kunne sette denne informasjonen sammen på en slik måte at den kan tolkes mest mulig riktig for å kunne forutse effekten - mao, finans og børs er som matlaging - man kan stadig bli bedre, men man blir aldri utlært.
oppturen
16.04.2023 kl 22:07 3840

Slettet bruker skrev Spør du meg?
😂😅 nei, det var retorisk .
oppturen
16.04.2023 kl 22:16 3802

Nå i 2023 betaler PGS neste 2,5 nok pr aksje i avdrag, ca 1 nok pr aksje i renter og bruker ca 1 nok pr aksje i reaktivering av skip og oppgradering av streamer.
Det blir over 4 nok pr aksje i cash utgifter som de ikke vil ha i 2025, har vi i 2025 enda et skip i arbeid og ratene er enda høyere så er det fult realistisk.
Slettet bruker
16.04.2023 kl 22:24 5829

Sorry ris...menn denne gangen stoler jeg 100%på Botox...kurs skall opp i morgen.
rischioso
16.04.2023 kl 22:57 5588

Hent info flere plasser og stol kun på deg selv er mitt råd ... ;)
rischioso
16.04.2023 kl 22:57 5638

Jeg følger deg på dagens forpliktelser, men der stopper det for du legger konsekvent til grunn at det plutselig vil bli en aggressiv nedbetaling av gjeld som vil føre til utbytter og/eller tilbakekjøp av aksjer flere år frem i tid og det på tross av at selskapet leverer underskudd kvartal etter kvartal . Ser vi så på hva som bare har skjedd det siste året så er det ikke mange forventninger som har slått til verken når det kommer til inntjening, flåteutnyttelse eller rater og da blir det jo litt naivt å skulle fortsette og være bombastisk positiv til noe som ligger dobbelt så langt frem i tid...

Har markedet forbedret seg det siste året? Ja
Har PGS befunnet seg i en supersyklus det siste året? Ja
Leverer selskapet resultater som tilsier at de befinner seg i en supersyklus? Nei
Fikk selskapet refinansiert til en rente de hadde håpet på? Nei
Leverer selskapet overskudd? Nei
Kan selskapet betale ned gjeld og andre tilleggsinvesteringer/kostnader over drifta? Nei
Hvordan skal i så fall det gjøres om overskudd uteblir eller blir langt mindre enn forventet? Ved å spise av EK for å ta nødvendige ekstrakostnader som nyinvesteringer, oppgraderinger (scrubbere), vedlikehold og klargjøringskostnader og eventuelt utsette nedbetaling av gjeld.
Får det konsekvenser og i så fall hvilke? Ja, det får konsekvenser fordi da kan man glemme utbytte og/eller tilbakekjøp av aksjer hvor det også etableres en risk for emisjon om man igjen skal refinansiere 450musd obligasjonen til en lavere rente som vil kreve forhøyet EK og en betydelig reduksjon av annen gjeld (350musd)

Mao, ting er ikke like rett frem som du vil ha det til da det er svært vanskelig å forutse hvordan selskapet vil levere fremover - ja, det blir nok bedre, men igjen blir det bra nok? Akkurat det gjenstår og se og er i alle fall ikke noe vi kan ta for gitt ...

Tar vi så en rask titt på TGS som befinner seg i det samme markedet og leverer mye av de samme tjenestene:

Er gjeldsgraden lavere hos TGS? Ja
Leverer TGS overskudd? Ja
Betaler TGS utbytte? Ja

Mao, det er ingen tvil om at TGS har prestert best av disse 2 frem til nå og at de vil fortsette å gjøre det en stund fremover og da kan man velge - sitte som hunden Trofast lenket til PGS masta og håpe på at ting endrer seg med risk for nye skuffelser fremover før det faktisk blir en endring eller være litt street-smart og ri den mer forutsigbare TGS bølgen frem til ting blir en del mer transparent hos PGS - mao, muligheten er der, men valget må den enkelte selv ta.. ;)
Redigert 16.04.2023 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
oppturen
16.04.2023 kl 23:17 5505

I 2022 var PGS over $100mill cash positive på driften, det som drog regnskapet så vidt over på minus var nedskrivinger på over $150 mill på biblioteket.
Mange som tror at selskap som går i minus taper penger, men nedskrivingsregler kan føre til at selskap genererer netto cash samtidig som resultatet i regnskapet går i minus.
oppturen
16.04.2023 kl 23:32 5395

Måtte bare trykke på øyet å se hva du skriver. Og ble like skuffet som alltid… bare svada og oppspinn du kommer med.
For å ta det litt vesentlige, når det gjelder utgiftssiden så har PGS årsbudsjett og guider på kostnader, scrubber som du nevner er ingen vesentlig kostnad, det ligger i budsjettet.

Om PGS klarer å betjene gjeld på drifta ? , de var va $100 mill cash positive i 2022 og trenger ikke rare økningen for å klare planlagte avdrag. Hadde ledelsen vært i tvil ville obligasjonen blitt på 500 og ikke 450, så enkelt.
I tillegg har de sikring i superkreditt fasilitet på $50 mill som de kan utsette 1år, øke til $75 eller betale ut.
Så den nye finansieringen har både en plan og diverse sikringer og også rom for godbiter.
Slettet bruker
16.04.2023 kl 23:49 5295

Deilig med litt fakta oppe i all bløffingen fra Mr. Ris.
rischioso
16.04.2023 kl 23:55 5347

Hyggelig at du av blokkerte meg et lite øyeblikk for utfordringene jeg belyser forsvinner jo ikke ved å blokkere - blir litt som strutsen, stikke hodet i sanden og tro at fordi man ikke ser noe så er ting borte... ;)

Når det kommer til lånefasiliteten på 450musd som de bare fikk utbetalt 432musd av fordi 18musd eller hele 181mnok ble lempet over bord i form av fees bare for å få lånet og det til rekordhøy rente på over 14% så kan vi ikke si med sikkerhet at de kunne fått mer om de ville. At selskapet forventer og håper på høyere rater betyr jo ikke at de kommer og aller minst at de kommer raskt nok noe som er bevist til det fulle de første 12mdr av supersyklusen.som allerede er passert hvor det også lå mange forventninger som aldri ble innfridd.

Og det er akkurat risken jeg fremhever at man burde ikke ukritisk fortsette å forskuttere forventninger for forventninger er håp, mens kun fasiten er reell og de 2 sammenfaller som kjent sjelden hvor ting har tatt tid og kan fortsatt ta en del tid - mao, det er bare sunt å være litt kritisk fremover når fasiten de siste 12mdr bekrefter at man burde vært akkurat det ...;)
Redigert 17.04.2023 kl 00:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.04.2023 kl 23:59 5264

Rischioso snakker kursen ned og kjøper aksjene som du selger. Snakker opp og selger aksjene sine. Dagtrader og ser på menneskene her inne som en flokk sauer som han kan manipulere. Ser på enkelte innlegg i dag at det klarer han tydeligvis. Noen som sågar takker.

Jeg sitter long så spiller ingen rolle for meg. Det som kan få meg til å selge er kun makrobegivenheter, for å sikre verdien på gevinsten.

Slettet bruker
17.04.2023 kl 00:03 5259

Du ble jo tatt med buksene nede på knærne, så vil si han målbandt deg til gangs med fakta
rischioso
17.04.2023 kl 00:12 5233

Jeg er ikke bukseløs og målbandt hvem?

https://www.finansavisen.no/forum/post/5342949/
rischioso
17.04.2023 kl 00:15 5268

Det er ikke jeg som snakker kursen ned - det klarer selskapet fint på egenhånd ved å ikke levere ...;)
oppturen
17.04.2023 kl 00:17 5288

Hvor tett i nøtta går det an å være da !!!
De reaktiverer et skip ekstra fra Juni av og ut Februar 2024,( 1 skip ekstra når en fra før har 6 blir økning på hele 16% !!! )
Q1 2023 var over Q1 2022 , kontraktseismikk i Q2 er rekordhøy.
Usikkerheten er minimal til null !!! PGS har nok full visibilitet og børsmeldinger kommer. ( se bare på Huperion kontrakten, søknaden ligger offentlig men kontrakten er ikke signert og derfor ikke børsmeldt, men den kommer)

Det er ikke å stikke hue i sanda, det er bare at det du kommer med er tøv/sprøyt/vissvass som er komponert med en agenda om berikelse på andres bekostning. Du evner fint å finne fakta selv.
Redigert 17.04.2023 kl 00:39 Du må logge inn for å svare
rischioso
17.04.2023 kl 00:36 5236

Jeg skal igjen berike meg selv ved å være posisjonert i TGS som er et langt sikrere bet i det korte bildet og kun følge PGS fra sidelinjen med tidvise trades på nye skuffelser som garantert vil komme - mao, ikke vær redd for at jeg vil kjøpe her når andre lemper ut så lenge ting er så usikre som de er ...

Det går også fint an å svare uten og måtte fortelle hvor dumme andre er som mener noe annet enn en selv - grunnleggende oppdragelse kalles det ... ;)
Redigert 17.04.2023 kl 00:39 Du må logge inn for å svare
oppturen
17.04.2023 kl 00:55 5331

TGS er et langt mer usikkert bet !
De har kjøpt selskaper som skal implementeres i egen drift, de har skrevet langtidskontrakter på leie av kinesiske skip uten å sitte på kontraktfestede jobber. De har lån som øker uten å betale avdrag neste 3 år. De er høyt priset og har aksjonærer som vil ha utbytte.
Hva da når : -omstilling tar tid og koster penger
- skip blir liggende med dødtid eller må kjøre jorda rundt til neste oppdrag
- med skip innomhus og satsing på OBN går marginene ned

TGS gjør grep for å holde posisjon fordi de ser at skipseierne PGS og Shearwater vil ha gode kort på hånd fremover. TGS må gjøre omorganisering og satse nytt med de problemene som da må løses, mens PGS bare rendyrker og utvider det de er best på.
Ønsker du respekt og hyggelig tone får du legge av deg manipulerende/villedende atferd og opptre sannferdig. Hjelper lite at noen smiler og prater smigrende fint om det bare er avledningsmanøver for å sjele lommeboka.
Slettet bruker
17.04.2023 kl 06:32 5017

🎯
VantageVolante
17.04.2023 kl 07:23 4841

Vær så vennlig og ikke snakk til andre her inne om oppdragelse da, Ris. Det er sikkert mulig at sterkt utviklet narssisisme ikke kommer som følge av dårlig oppdragelse, det samme med å være kynisk.
Jeg kan tenke meg at man lettere blir slik om oppdragelsen har vært knalltøff, med mange tårer og lite empati.

"Ønsker du respekt og hyggelig tone får du legge av deg manipulerende/villedende atferd og opptre sannferdig. Hjelper lite at noen smiler og prater smigrende fint om det bare er avledningsmanøver for å sjele lommeboka."

Det første her er faktisk ikke direkte myntet på deg, siden man må kjenne en person meget godt for å vite om vedkommende er slik jeg beskrev, og har hatt slike oppvekstvilkår.

Men sitatet fra en annen skribent her inne synes jeg er betegnende på din adferd her inne, isolert sett.

Og et godt tips kan være at din påstand om ørkenvandring frem mot Q2 ikke nødvendigvis blir slik. Som jeg tidligere har indikert, er gjerne overgangen mellom vinter- og sommersesong også sesong for kontraktsinngåelser da sommersesongen tradisjonellt sett ser høyere aktivitet.

Og du kan fritt la være å tro jeg har mine kilder, men jeg kan allikevel fortelle at kontrakten på 170 dager P-cable utenfor New York har de faktisk fått. Jeg vet også hvorfor den ikke har blitt meldt enda, men kan ikke gå i dybden på det offentlig annet enn å si det har med å gjøre at jobben er såpass langvarig at den aller første og mindre havvindjobben utenfor UK vil gi tekniske signaler om eventuelle småjusteringer av dette nye utstyret. Nå er de på plass der borte, men har ventet på været i helgen ifm utleggelse av P-cable streamerene.

Det er ikke mange skuddene som skal til før de har en del svar, ergo forventes New York å bli meldt før Q1 rapport.

Tro meg eller la være.
Redigert 17.04.2023 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.04.2023 kl 07:58 4653

Takk for info Vantage V.