Q1-2023 pest, kolera eller kanskje genterapi.

Fünke
AZT 12.04.2023 kl 20:33 1650

Har noen gjort seg opp noen tanker om Q1? Det eneste håndfaste jeg kommer på er at valuta + den nevnte prisøkningen gir et «gratisbidrag» på rundt 20%. En annen forhåpentligvis håndfast sak er at det ble nevnt i Q4-rapporten at endel ordrer vedrørende molecular tools segmentet var flyttet av kunder til 2023. Jeg forventer ikke vekst i det segmentet q1-23over q1-22 på grunn av stort covid-bidrag i 22, men jeg håper og tror at vi skal tangere forrige kvartal. Vi har jo fått endel flere produkter å spille på der, så et rekordsalg ex covid hadde smakt. Da er vi over 15 mill. Om vi skal justere for valuta og prisøkning må vi legge på 20% til 18 mill.

Biomanufacturing har hatt en relativ jevn vekst og endte siste kvartal på 19,2 mill. Salget er jo litt bumpy, så vi kan for havne både opp og ned her, men tar vi utgangspunkt i 19,2 + de nevnte 20% er vi på rundt 23 mill. SAN 2.0 Elisa ble jo tilgjengelig rett før årsskiftet. Forhåpentligvis har det økt interessen for SAN2.0HQ.

Så jeg tenker i litt sånne baner at worst case er 35mill. Base case er det som jeg har beskrevet på 41 mill. Og best case er litt opp til fantasien og hvor godt haill du får dagen før kvartalstallene slippes.

Ikke skyt meg for å tenke litt høyt.
JosefK
16.04.2023 kl 22:49 1377

Det er alt for få som TØR å tenke høyt. FRYKTEN er det som regjerer for tiden og fokuset maks en uke fram i tid. Siden jeg allerede har hatt aksjer i 15 år, er jeg ikke redd for å bruke 15 år til når jeg ser på aksjen. Og det jeg ser med det perspektivet er den beste risk/rewarden man finner i Biotech sektoren.

Jeg skal begrunne det kort:
-Regulatorisk har aksjen lav risiko. Den mest kritiske faktoren, iso og GMP sertifiseringen har de hatt i årevis og er rutine. DMF som kommer nå er relativ plankekjøring men mye styr, spesielt første runde. Ellers er man ikke utsatt for at kliniske undersøkelser går galt, det overlates til de vel 4-500 kundene.

-AZT har alltid tjent penger, og tidligere som underbruk av Biotec pharmacon leverte de positiv drift så langt tilbake som 2016. Konsernet var selvsagt en annen historie…

-Det står fremdeles en kvart milliard i banken. Brukes den rett, kan alt skje.

-Null gjeld er alltid positivt når man ser renta må opp

—/

Hva Q1 angår, er jeg derimot litt i villrede om. Jeg noterer meg prisjusteringen på +8,5%. Jeg noterer meg gunstig valuta i perioden. Jeg er også positiv til at biomanufacturing fortsetter den positive utviklingen. Aller helst til >100 mNOK pr år som jeg har vært inne på tidligere. Hva Tools segmentet finner på er imidlertid i det blå for meg. Oversaturerte supplykjeder kan ta tid å få bukt med. Men på et eller annet tidspunkt må det snu. Når er for meg uklart. En annen ting som er uklart er om det kommer one-off items som kan surre det til.

Og når jeg er i villrede, ser jeg på det som skjedde sist som baseline. Noe som ikke ville være noen katastrofe betinget at one-offs ikke drar bunnlinja ned mot null.

For året budsjetterer jeg med
Bio: 100-110 mnok
Tools: 68 mnok (som i fjor)
Mulig jeg må jenke meg når de kommer med revidert guiding

Tenk mer høyt.
OlJaOs
17.04.2023 kl 15:03 1151

Har landa på litt lavere tall for i år.
Bio: 69+8,5%= 75 mill + 25 til 30% vekst= 93-97 Mill
Tools: 68 -16(ca corona)+8,5% =56 Mill -5%-+5%vekst= 54-59
Samla omsetning 147-156 altså litt over estimatet til Pareto, som reknar 0 vekst i år
Blir spennende med revidert guiding

Er mer positiv på litt lenger sikt. spessielt til Bio.
OlJaOs
19.04.2023 kl 10:32 853

Tar vi med valuta og går ut i fra svak krone resten av året også kan en fort øke dette med 10 %
Samla er vi da i størrelsesorden 162-172.
Da ser det ikke så verst ut med årlig økning på over 20%
sjølv om det egentlig er eit dårlig år :)
JosefK
19.04.2023 kl 20:00 647

Det er egentlig å snu ting på hodet. Den underliggende veksten ER der, selv om covid salget er opphørt. Tools er opp 100% fra 2019-2022 og biomanufacturing er opp over 500% i samme tidsrom.

Utgiftene er også opp men fra hysterisk lave nivåer.

Alt i alt mener jeg AZT er mer robust enn noen gang. Kundetilfanget og sortimentet øker. Så om krig og sosial uro ikke influerer forretningene, burde det være liten grunn til bekymring. Men nå snakker jeg i lange drag. Hva som blir sagt om 14 dager er det ikke så greit å bli klok på.