Helge Ingstad og Tåkefyrstene


Tausheten etter at Forsvaret dundret en krigsmaskin inn i en fullastet oljetanker, er påfallende. Vi vet allerede mer enn nok til å kunne slå fast at Forsvaret har vist seg som en alvorlig trussel mot det sivile liv og miljøet rundt oss.

https://www.nrk.no/ytring/forsvaret-leker-gjemsel-med-oss-1.14300354

Meget godt skrevet av denne Nordlendingen

"forsvarets båter og fly rundt oss, bør han i stedet gi oss en forklaring på hvordan de beste navigatørene, og det best utstyrte fartøyet i vår militære flåte, ble en trussel mot sivilsamfunnet."
De beste navigatørene..., javel ja.
En skal lese mye rart.
Det beste utstyr, ja, de beste navigatørene...
Redigert 19.11.2018 kl 23:15 Du må logge inn for å svare

Har ikke lest hva han skriver, det er forsåvidt ikke så interessant.

Ulykken med fregatten er slikt som skjer, det betyr ikke at man bare skal godta det, man skal selvsagt undersøke hva som skjedde og den/de ansvarlige må stilles til ansvar dersom det ble gjort en eller flere grove feil.

Det endrer ikke på sakens kjernepunkt, som er at disse ulykkene vil alltid komme til å skje så lenge det er mennesker som tar avgjørelser, for mennesker gjør før eller senere feil.

Vi må godta at det blir gjort feil, eller rettere sagt vi må være forberedt på at det blir gjort feil, og vi må forvente det.

Fly vil dette ned, båter vil synke og kjøretøy vil treffe andre kjøretøy, men livet går videre.

Siden du ikke skjønner hva du kommenterer, burde du la være. Du later heller ikke til å ha noen formening om hva det er som gjør at livet går videre og at fly faller sjelden ned.
Yess
20.11.2018 kl 18:13 2656

Meget godt artikkel TS referer til

Man slår ikke av AIS-en eller skrur av lanternene når man speeder en båt fullastet med sprengstoff opp i 17 knop, inn en av Norges mest trafikkerte havner. Selv ikke om det er lov.

Man tviholder ikke på gasshendelen når en fullastet tanker gir beskjed på VHF-en om at det venter en katastrofe et par minutter lenger fram i skipsleia. Selv om det ikke er forbudt å seile i 17 knop.
Brande_n
20.11.2018 kl 20:45 2620

Det drøyer med opplysninger hvordan ulykken skjedde. Hvis kvinner hadde ansvaret kan sannheten ikke erkjennes. Det blir utålelig. Det er ukorrekt å peke på kjønn i slike sammenhenger. Siden tiden går uten at forsvaret opplyser om hva som forårsaket ulykken, tyder mye på at forklaringen er under vurdering eller massering. Hvordan pakke inn årsaksforholdet slik at dette fremstår som en systemfeil og ikke personlig ansvarsfeil. I andre skipskatastrofer/ulykker er man grundig når man søker å finne årsakene. Vi forventer det samme kommuniseres i dette tilfellet
Yess
20.11.2018 kl 20:52 2614

Forsvaret kommer nok til å gjøre alt de kan for å tåkelegge og begrave sannheten. Bare følg med fremover.

4 dager før HI gikk til bunns skjedde en ukjent ulykke på Haakonsvern. KNM OTRA lå ved kai og KNM Måløy kom inn og skulle legge seg ved kai akter. Litt vind og teknisk svikt førte til kollisjon og vannintrenging igjen i Otra. Ja ja ikke ett ord i avisen så går dette bra det ?

Ingen kan påstå det er en ukultur noen steder.....
Redigert 20.11.2018 kl 21:23 Du må logge inn for å svare

KNM Oslo gikk på grunn i innseilingen til Haakons Vern, båten sank og en omkom., KNM Bergen kolliderte i den engelske kanal..
De beste navigatørene... , amatører er en mere dekkende beskrivelse.

Her må en virkelig lure på hva som har gått galt. Noen har snakket om kvinner i forsvaret ,noe jeg ikke har trodd helt på. Men det må sees på om dette er ett problem som har oppstått med den nye kulturen som er kommet med kvinner og gutter i samme båt.

Kunne også lese ett sted at kvinner med dårligere CV ble kvotert inn i stillinger pga kjønn . Medfører dette riktighet er det ingen tvil om at standarden i den stillingen blir redusert. Og er dette gjengs så blir alt ødlagdt av den nye ideologi.

davan
29.11.2018 kl 14:55 2482

Vantette skott som ikke er vanntett. Utrulig byggefadese som ingen har oppdaget ser det ut som.
De trodde Sola var land?? hvordan er det mulig??
Vaktskifte ? dårlig nattsyn, kansje for hurtig vaktskifte. Mye å ta fatt i her!
Redigert 29.11.2018 kl 15:14 Du må logge inn for å svare

Helt fantastisk, trodde de kommuniserte med land da de kommuniserte med Sola TS.
Altså, de trodde land ba dem forandre kursen til styrbord mot land, hva blir det neste fra denne klovnegjengen..
Dette er nesten ikke til å tro.

William J. Bertheussen er utdannet fra Sjøkrigsskolen, da er vel konklusjonen gitt, her gjelder det å skylde på alle andre, og verne om sine egne, som forventet.
Høres ut som at det er Fedje vts som har ansvaret for at amatørene på HI ikke vet hvor de befinner seg..
Velkommen til gale huset.
Redigert 29.11.2018 kl 16:41 Du må logge inn for å svare
even25
29.11.2018 kl 17:57 2419

Dersom fregatten trodde tankskipet var land, er det likevel ikke helt vanlig å holde konstant 17 knops fart rett inn i fjæresteinene.

Forsvaret har idag fortalt oss at Sture terminalen var målet ,ikke ett tankskip ... Tippet de ansvarlige er skuffet....

Slik kan det gå ,terminalen produserer i beste velgående

https://www.nrk.no/hordaland/fregatten-klarte-ikke-a-skille-mellom-tankskipet-og-land-forut-for-ulykken-1.14317055


Hvordan kunne de tro at Sola TS var land all den tid båten beveget seg med 7,5 knops fart.?
Helt utrolig hva en skal få høre

Ikke akkurat oppklarende det med at de trodde lysene fra tankskipet var en del av terminalen, for det første kjørte de rett inn i lyset?!

Og for det andre, så de ikke på radaren at dette var et skip, og at det var 1 kilometer med sjø på høyre side??

Eller stolte de kun på det de kunne se??

Ettersom jeg husker fra marinen var radaren det absolutt viktigste instrumentet man forholdt seg til for å orientere seg, det virker ikke som det var tilfelle her.

Når det gjelder erfaring etc så har jo marinefartøy et handikap mht at befalet ombord ofte skiftes ut, og at man kjører båten i mange ulike situasjoner, ulike treningscenarier etc. På sivile skip har man gjerne mannskap med flere tiårs erfaring og det er gjerne en helt annen kontinuitet på alt de driver med. Man har fokus på en ting: sikkerheten og å få skipet fram trygt. På en marinebåt er det jo vel så mye fokus på andre ting som har med militær aktivitet å gjøre.

Men slik er det, marinen er marinen, og man kan gjøre lite med hvordan de opererer, så at det blir flere uhell må man nesten forvente.
Redigert 29.11.2018 kl 19:20 Du må logge inn for å svare

Fra Aftenposten. "Inntrykket har vært, og kommisjonen bekrefter det, at noe av svikten må ha skjedd om bord i fregatten"
Noe av svikten, ja så vet vi det også.

All svikt er ombord i fregatten

Forsvaret prøver å legge skylda på tankbåten ved at de hadde dekksbelysningen på. Bare det i seg selv virker helt hårreisende på de fleste som har ferdes på søen i noen år. Hadde de ikke kikkert ombord? Skulle nesten tro de hadde en nattkikkert eller infrarød kikkert også?

Selv med enkelt navigasjonsutstyr som større lystbåter eller fiskefartøy har er det enkelt å se at det er et skip som kommer i møte. Radarplottet kan legges over kartet, AIS vil angi hvilket fartøy det er, lengde bredde, dybde, hvilken retning og hastighet det har.

Utrolig mye som gikk galt her, om jeg skjønte modellen til NRK riktig, styrte de sågar feil vei da de ble klar over hva som kom til skje også. De styrte mot babord, men selv folk med båtførerprøven fra ungdomskolen vet at man skal styre andre veien.
Oskar2
29.11.2018 kl 22:01 2336

Den var ganske spesiell denne rapporten i dag om vi skal tro på forklaringen, fakta var jo den at før kollisjonen varslet tankbåten til HI med signallampe , VHF kanal 16 og fikk svar fra HI , Fedje kommuniserte med Sola TS og HI og naturlig regelverk benyttes navigasjons utstyr i alle farvann, så kommisjonens forklaring er trolig noe svevende og uklar for en sjørett.

Helt utrolig, på nyhetene kl 21 00 sier pensjonert flagg kommandør med lang erfaring følgende.
"de trodde det var et objekt ute i fjorden, jeg synes egentlig ikke at det er så rart, kraftig opplyst svart på alle kanter tankbåten som lå med fulle dekslys som maskerte på en måte for navigasjons lysene, og da er det klart at det var vanskelig for dem å skjønne at det var en tankbåt "
At objekte beveget seg med 7,5 knops fart sa dem ingenting..
Trøsten her må være at flagg kommandøren er pensjonist og ikke en seilende offiser.
I grunnen rart det det ikke er flere ulykker med marinens fartøyer når en hører nivået på disse offiserene.
Redigert 29.11.2018 kl 22:51 Du må logge inn for å svare

At noen IKKE har studert radarbildet er iallefall temmelig sikkert.

Tipper de har vært opptatt av noe annet.
Redigert 29.11.2018 kl 23:50 Du må logge inn for å svare

Tipper også det Fjordgubben,

Det finnes "blackbox" ombord i skip også nå, men usikker på om det også gjelder militærskip. I så fall er det nok heavy kryptert, og bare noe marinen selv har tilgang til...

Så på NRKs visning fra Shipfiner el.l. at det var andre båter i området også. Ser at minst en av dem slakker farten og endret retning ved nærkontakt med tankskipet.
Oskar2
29.11.2018 kl 23:26 2312

Det Spanske Verftet varsler via vg at der ikke er designfeil på fregattene de bygget, begynner å bli en del uryddig informasjon om det er riktig.
Greiest er det vel å legge alle kort på bordet for å utvikle sikkerhet som i fly kommisjonene, granskingskommisjone kan ikke late som de Tror , deres oppgave er å vite.
Brande_n
29.11.2018 kl 23:36 2308

De trodde tankbåten var et landanlegg. Likevel holdt de stø kurs mot "land" Lydloggen viser at det var amatører på HI, de hadde ikke peiling. De var nok opptatt med krigsspill på mobilene sine heller
Redigert 29.11.2018 kl 23:38 Du må logge inn for å svare
Oskar2
29.11.2018 kl 23:49 2298

God observasjon Brande_n det ble vel mobildekning fra Sture /Øygarden
Mythos
30.11.2018 kl 00:50 2297

Begynner å lure på sjøkunnskapen når en fregatt kjører inn i et tankskip etter advarsler og en SAR båt kjører på land i full fart. Regner med de begge var godt utstyrt med radarer og annet navigeringsutstyr.

Dersom det er slik det meldes fra div nyhetsmedia at de vanntett dørene ikke holdt mål, og det først oppdages i det båten nærmest er på vei ned er det en skandale av dimensjoner.
At dette vitale sikkerhets utstyre ikke har blitt sjekket og feil eventuelt utbedret er nesten ikke til å tro.
At samme feil er på de øvrige fregattene og først sjekkes etter ulykken med HI, ja hva skal en si?

Hvor er seilingsforbudet for de andre fregattene når dette er så kritisk ?

Hvorfor er forsvaret ute etter å prøve å gi andre skylden ?

Hvorfor ikke ta ned elefanten i rommet, de på broen er ikke avhørt , ?
desirata
01.12.2018 kl 13:52 2184

Enig med innlegget under og ikke bare det:
Når leder i havari kommisjonen Berteussen er av samme blod for Sjøkrigsskolen, han vil bare beskytte sine egne. Burde bli nedsatt en ny uavhengig komite, med maritime folk med skikkeleg erfaring fra privat skipsfart. Da hadde en ikke fått dette sprøytet. Hårreisende at en havari kommisjon kan uttale seg slik, en skam for sjøfarts nasjonen. Samt dette med vanntette skott har ingen ting med kollisjon å gjøre.
====================================================================
Helt utrolig, på nyhetene kl 21 00 sier pensjonert flagg kommandør med lang erfaring følgende.
"de trodde det var et objekt ute i fjorden, jeg synes egentlig ikke at det er så rart, kraftig opplyst svart på alle kanter tankbåten som lå med fulle dekslys som maskerte på en måte for navigasjons lysene, og da er det klart at det var vanskelig for dem å skjønne at det var en tankbåt "
At objekte beveget seg med 7,5 knops fart sa dem ingenting..
Trøsten her må være at flagg kommandøren er pensjonist og ikke en seilende offiser.
I grunnen rart det det ikke er flere ulykker med marinens fartøyer når en hører nivået på disse offiserene.
Weteran
01.12.2018 kl 14:21 2177

Hvorfor fortsatte Sola så lenge. Ble ikke alle bremser trykt inn og full revers skrudd på?
Og hvor lenge hadde my Dr No fulgt etter HI?
Weteran
01.12.2018 kl 21:35 2144

http://www.hys-yachts.com/sales/drno.htm
fully equipped 37-meter expeditionary vessel Dr. No - complete with all furnishings, toys, and the spectacular two-man Super Falcon submarine -
desirata
02.12.2018 kl 17:17 2114

Siden fregatten er oppkallet etter en polfarer, gjerne dei skulle følgt vår største polfarer's råd:


I may say that this is the greatest factor—the way in which the expedition is equipped—the way in which every difficulty is foreseen, and precautions taken for meeting or avoiding it. Victory awaits him who has everything in order—luck, people call it. Defeat is certain for him who has neglected to take the necessary precautions in time; this is called bad luck.

— from The South Pole, by Roald Amundsen
Weteran
02.12.2018 kl 18:06 2101

https://www.boatinternational.com/yachts/editorial-features/dr-no-an-underwater-exploration-yacht-par-excellence--91
Dr No - a yacht designed for an underwater exploration
14 JANUARY 2015 BY ROGER

https://www.boatinternational.com/yachts/news/in-memory-of-tom-perkins-1932-2016--30619
best known in nautical circles for his avant-garde three-master, Maltese Falcon
Redigert 02.12.2018 kl 18:14 Du må logge inn for å svare
Weteran
02.12.2018 kl 20:23 2082

But a lot happened before then. First, while skiing, he met and married the love of his life, Gerd, a Norwegian.
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/215919000
DR. NO
Flag: Malta [MT]
Pleasure Craft
Deadweight: -
Status: Active
JAPAN - East China Sea

HMS og dokumentasjons hysteria ,stopper hele jobben. Like omstendelig som på broen ,etter siste ordre om kurs.......

Været er bare tull, det har vert strålende i Hjeltefjorden....

Hensyn til helse, miljø og sikkerhet, komplekse operasjoner og beregninger, samt dårlig vær gjør at fregatten Helge Ingstad tidligst heves i januar neste år.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2018/12/20/195485547/forsvaret-utsetter-hevingen-av-fregatten-helge-ingstad-til-neste-ar



Skjønner heller ikke dette med været. Det har vært strålende i Bergen i det siste.