Helge Ingstad og Tåkefyrstene

kokkohill
19.11.2018 kl 22:52 7822

Tausheten etter at Forsvaret dundret en krigsmaskin inn i en fullastet oljetanker, er påfallende. Vi vet allerede mer enn nok til å kunne slå fast at Forsvaret har vist seg som en alvorlig trussel mot det sivile liv og miljøet rundt oss.

https://www.nrk.no/ytring/forsvaret-leker-gjemsel-med-oss-1.14300354
fuskogfanteri
04.03.2019 kl 00:54 1905

Nå som alle fregattene er på Håkonsvern er alt som Normalt. Det er jo der de stort sett ligger hele tiden. Og heldigvis for det. Gud forby at de er mer påsjøen enn de pleier.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wE7Pj5/knm-helge-ingstad-er-endelig-tilbake-paa-haakonsvern
fuskogfanteri
04.03.2019 kl 00:55 1906

Nå som alle fregattene er på Håkonsvern er alt som Normalt. Det er jo der de stort sett ligger hele tiden. Og heldigvis for det. Gud forby at de er mer påsjøen enn de pleier.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wE7Pj5/knm-helge-ingstad-er-endelig-tilbake-paa-haakonsvern
kokkohill
12.03.2019 kl 23:55 1860

Sircuset går sin gang .........

Det er veldig sterke inntrykk å sjå dei massive og omfattande skadane og vita at her hadde me mannskapet vårt. Eg har mellom anna sett det som er igjen av lugarane. Her kunne det veldig fort gått veldig gale, seier Bakke-Jensen.

https://www.nrk.no/hordaland/_-det-ser-mykje-verre-ut-enn-eg-trudde-1.14468484
Slettet bruker
13.03.2019 kl 08:05 1851

"kan den kanskje fylle rollen som et litt strengt og autoritært kystvaktskip for eksempel"

LOL. Ser for meg en badass rolle i neste film om redningsskøyta Elias.
kokkohill
13.03.2019 kl 16:15 1832

Trollungen er du helt på bærtur ? Sannheten kaller du : Useriøsitet og regelrett drittsekkoppførsel i visse offentlig instanser er et stort problem i Norge nå.
Akkurat DET kan bli veldig dyrt. Mye dyrere enn tap av fregatt. :

Dumskapen din overgår våre stolte militærledere og det er ikke av ondskap , ren skjer dumskap og den verdsetter jeg for hva den er.

Dumskap og syke eksperimenter er dyrt også i forsvaret, men ingen blir stillt til ansvar og da stopper dette aldri.......
kokkohill
23.04.2019 kl 21:23 1782

Dette kom som en bombe på forsvaret ,vi andre har skjønt dette lenge........

Forsvaret vil undersøke om stålet fra fregatten kan selges. Fartøyet er nå 2,2 milliarder kroner mindre verdt etter ulykken, mener de.

https://www.nrk.no/hordaland/forsvaret_-bergingen-av-knm-_helge-ingstad_-kostet-726-millioner-kroner-1.14524595

Slettet bruker
23.04.2019 kl 21:38 1777

logisk utvikling
Slettet bruker
23.04.2019 kl 21:59 1766

Uhyrlig dyr regningsoperasjon. Det er vel kanskje delfin. av noe ?
Fjordgubben
23.04.2019 kl 22:06 1762

Det ligger i kortene at de ønsker å vrake fregatten og «kjøpe ny».

At det garantert vil være billigere å sette den gamle i stand er åpenbart, men de velger heller å punge ut kanskje 7-8 milliarder for å få bygget en ny, at dette vil være ekstremt mye dyrere betyr jo ikke noe da det er slik den norske staten driver på; å hele tiden velge dyreste løsning.

Se på statsbudsjettet, 1350 milliarder, mot svenskenes mindre enn 1000 milliarder, på tross av at Sverige har dobbelt så mange innbyggere.
Slettet bruker
24.04.2019 kl 07:42 1750

Bart Eide skrøt av Libyarapporten til Petersen. Den bør utgis i toalettrull form. https://steigan.no/2018/09/libya-utredningen-og-medienes-ansvar/

Havarirapporten for fregattens skjebne bør få samme endelikt.
Redigert 24.04.2019 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2019 kl 10:31 1735

De har brukt over 700 millioner bare for å få den hevet og frakte den til Håkonsvern...........
Slettet bruker
03.06.2019 kl 20:04 1652

Ønsker vi kan fremme regningen der den hører hjemme, nemlig hos S.....!
kokkohill
03.06.2019 kl 20:11 1652

Regning, nei vi skal ha full rapport om handlingslammelsen på broen til HI.

Losplikt på alle militære skip i fredstid , inntil de viser litt forståelse av ledene de seiler i.
Slettet bruker
03.06.2019 kl 20:31 1646

Jeg tror ikke du skjønte hva jeg skrev. Noen av oss vet nå for lengst hva som skjedde.
Og vi vet nå også hvem. Og dermed hvor regningen hører hjemme. Regningen må
fremmes der.
kokkohill
03.06.2019 kl 21:31 1639

Du må være fra en dyp bunker,s med særintresser formoder jeg siden du vet mere enn msm melder.
Slettet bruker
03.06.2019 kl 22:15 1643

Ikke særinteresser. Allmennhetens interesser.
Du vet MSM vet, men vil ikke si.
Slettet bruker
03.06.2019 kl 23:07 1634

Akkurat det er Forsvaret ekspert på, det har vært flere ulykker i Forsvaret som er blitt lagt lokk på.
kokkohill
03.06.2019 kl 23:13 1633

Night fortell oss hva vi skulle vite
Redigert 03.06.2019 kl 23:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.06.2019 kl 23:23 1635

Jeg registrerer at du er trådstarter kokkohill. Det er også deg som løfter tråden i dag, etter å ha
stått stille i over 40 dager.
"Vi" sier du. Betyr det at du fra MSM ?
kokkohill
23.06.2019 kl 22:49 1605

Da kom meldingen fra Tåkefyrstene , HI blir ikke reparert .... Men rapporten fra broen er dem ikke ferdig med....
Slettet bruker
24.06.2019 kl 06:48 1595

Jeg har sagt det fra dag en? Pk 1. når så gale var skjedd. At ikke noen kunne få presenninger rundt skroget hvor hullet var, for å begrense tilstrømming av vann for lettere å lense båten? Skaden var minst under vannlinjen. Den holdt seg jo flytende til det lysnet av dag?
PK 2. Evakuering 138 personer av 75 kg = 10350 kg (10,3 tonn) som burde vært evakuert fra baugen isteden, og ikke der skroget tok inn store mengder vann.
Pk. 3 Hva var hensikten til taubåten og skyve båten mot land, med den siden i skroget hvor skaden var størst?
Slettet bruker
24.06.2019 kl 09:16 1578

Slik går det når kvennfølk får ansvar for stort mer enn en badeand se. Eneste plassen et kvennfølk har på et krigsfartøy er i byssa eller køyen gett.
kokkohill
29.09.2019 kl 21:24 1422

Den menige som var styrbord utkikk, hadde spisepause og satt i messen i minuttene før ulykken. Havarikommisjonen har slått fast at det er vesentlig at brobesetningen hadde en feil virkelighetsoppfatning av situasjonen og derfor forvekslet oljetankeren «Sola TS» med Stureterminalen.

Stureterminalen kom på fartøyets styrbord side. Da utkikken var ferdig å spise og kom tilbake på broen, var det etter det TV 2 erfarer allerede en kritisk situasjon.

https://www.tv2.no/nyheter/10880432/
cinet
29.09.2019 kl 21:28 1420

ja, da er jo saken løst ... en ansvarspulverisering som kommer i en tre-trinns bortforklarings-rakett ( rapporter) , og som ender opp med nada. Først havarikommisjonen, så sjåforsvarets interne, og så en litt hjelpeløs ufaglært påtalemessig vurdering :) Verden vil bedras.
kokkohill
29.09.2019 kl 21:40 1451

Ja og da er spørsmålene : Vil vi ha dette malet for pulverisering og ansvarsfraskrivelse ?

Får vi ett bedre forsvar av å la denne ukulturen overleve ?
cinet
29.09.2019 kl 22:07 1443

Her blir det kun den menige som må gå planken.... han var så syndig å få lov til å ta sin rettmessige spisepause av vakthavende befal. Svært kritikkverdig! eller?
kokkohill
08.10.2019 kl 23:45 1379

Vinner idiotene frem er ingen av oss trygg på sjøen,,,,, Los plikt for marinen i fredstid er mitt krav nå....

Staten har saksøkt eieren av «Sola TS» – rettssak neste år

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2019/10/08/195617091/staten-har-saksokt-eieren-av-sola-ts-rettssak-neste-ar
sus1
09.10.2019 kl 00:26 1368

Herlig forsøk. Men det var jo ett ærlig mordforsøk.
fabian2
10.10.2019 kl 02:10 1321

Media har ikke fått lov til å intervjue noen av de mange som var på broen i kollisjonsøyeblikket , disse har heller ikke fått lov til å snakke..... Alt skal være hemmelig...... Men man har fått intervjue en kokkelærling som ikke var på broen.
kokkohill
10.10.2019 kl 07:14 1309

I en rettsak blir hele broen grillet , dette slipper de ikke unna nå
Slettet bruker
10.10.2019 kl 08:47 1295

Det er forståelig inntil politiet og havarikommisjonen er ferdig,
I tillegg til kokkelærlings intervjuet ( som jeg ikke har fått med meg), var det et intervju med skipssjefen i VG.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/vmBGO4/skipssjefen-paa-knm-helge-ingstad-slik-opplevde-han-det-dramatiske-havariet
spekulator
10.10.2019 kl 13:22 1273

Synes det var litt rart at hele Sture-terminalen beveget seg ut midtfjords. Hvor var tankeren da mon tro? Hadde de ikke radar som kunne fange opp tankeren?
kokkohill
08.11.2019 kl 20:06 1111

Da kom den første rapporten og den er knusende for forsvaret , her må mange ta sitt ansvar å gå.

Broen fremstår mye verre enn vi har sett for oss .

Men HI som knapt vises på radar og som går uten AIS i tillegg bør knuse forsvarets sak mot det sivile samfunn.

Øvelse skal varsles , gange uten AIS er ØVELSE. ingen kan få noen som helst skyld for at de ikke ser den usynelige....

Fortsetter forsvaret denne feige linje mot det sivile samfunn da går det mot LOS plikt og utlevert AIS Knapp ved rød beredskap.
Slettet bruker
08.11.2019 kl 20:11 1107

"Men HI som knapt vises på radar og som går uten AIS i tillegg bør knuse forsvarets sak mot det sivile samfunn."

Tipper 85/15 eller 80/20 skyldfordeling. Greit å få et par milliarder tilbake fra grekernes forsikringselskap.
Slettet bruker
08.11.2019 kl 20:15 1105

Konspirasjonsteoriene om at havarikommisjonen skulle beskytte forsvaret ble som forventet ettertrykkelig knust. Både trafikksentral, forsvaret og los er forøvrig statsansatte.
Slettet bruker
08.11.2019 kl 20:39 1093

Hadde det vært opp til Generalklossmajorene på pressekonferansen, hadde de ikke sagt ett ord om årsaken til forliset. Og det gjorde de heller ikke.

I stedet fulgte journalistene opp, og de svarte så godt de kunne med floskler, system, læring, punkter, kompetanse, fremover, med mye mer - uten å komme innpå hva som egentlig skjedde på broen den kvelden.

De henviste faktisk til at de oppfordret folk om å lese Havarikommisjonens rapport. Selv ville de ikke fokusere på årsakene, hva som hendte, hvorfor og hvem har ansvaret.

Det er såå påfallende. Hva med en folkelig versjon? Ingen var på brua, de spiste og få om noen hadde peiling, de surfet på mobilen/fb, og var ikke klar over at de snart skulle kræsje. Ingen hadde ansvar og ingen tok ansvar. De klarte ikke engang å nødsvinge til Styrbord. De visste antakelig ikke forskjell på styrbord og babord. I stedet lot de seg torpedere ved å svinge til babord.

De var kort sagt idioter til sjøs

Med slike folk på brua, vil ikke all verdens læringspunkter hjelpe dem

Redigert 08.11.2019 kl 20:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.11.2019 kl 20:52 1084

HI hadde både radar i bruk, broinstrumenter og nattkikkert.
Sola TS lå godt over 1 kilometer ut fra fastlandskysten Det var godt
om plass. HI er bare 16,8 meter bred, og har spiss avlang baug.
Å komme seg klar av en 44 meter bred tankbåt som kommer imot
burde være den letteste ting av verden. Men her var ikke dette poenget....
Slettet bruker
08.11.2019 kl 20:53 1083

"De klarte ikke engang å nødsvinge til Styrbord."

Havarikommisjonen simulerte dette og fant at det ville gått galt også, basert på tidspunktet de faktisk startet manøvreringen.