⛵️⚓️ HAFNIA BULL 2023 ⚓️⛵️ /// SHIPPING - TANK
Tråd for HAFNIA BULL - 2023.
Meglerhusene ser stor oppside i eit knallsterkt marked, med stigende skipsverdier. Fraktrutene vil bli lengre p.g.a russiske sanksjoner, som igjen vil føre til økende fraktrater. I årene som kommer vil det bli negativ flåtevekst, omtrent ingen skip i bestilling.
Kursmål: 🚀🚀🚀
- Fearnley 85 NOK, KJØP
- Pareto 87 NOK, KJØP
- DNB 81 NOK, KJØP
- ABG 104 NOK, KJØP
https://investor.hafniabw.com/investing-in-hafnia/default.aspx
https://www.tradewindsnews.com/tankers/values-of-20-year-old-mr-tankers-hit-highest-level-since-2008/2-1-1434735
All informasjon relatert mot HAFNIA, markedet, NAV og makrobildet blir mottatt med takk.
Meglerhusene ser stor oppside i eit knallsterkt marked, med stigende skipsverdier. Fraktrutene vil bli lengre p.g.a russiske sanksjoner, som igjen vil føre til økende fraktrater. I årene som kommer vil det bli negativ flåtevekst, omtrent ingen skip i bestilling.
Kursmål: 🚀🚀🚀
- Fearnley 85 NOK, KJØP
- Pareto 87 NOK, KJØP
- DNB 81 NOK, KJØP
- ABG 104 NOK, KJØP
https://investor.hafniabw.com/investing-in-hafnia/default.aspx
https://www.tradewindsnews.com/tankers/values-of-20-year-old-mr-tankers-hit-highest-level-since-2008/2-1-1434735
All informasjon relatert mot HAFNIA, markedet, NAV og makrobildet blir mottatt med takk.
Redigert 02.05.2023 kl 14:51
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
ibyx
19.05.2023 kl 15:04
2316
Utbyttedetaljer. I tilfelle nye "lyttere" ikke har fått det med seg. Ganske korte "frister" her. 3,30 NOK med dagens kurs. Gode 6% altså.
• Dividend amount: 0.3044 per share
• Declared currency: USD
• Last day including right to dividends: 24 May 2023
• Ex-date: 25 May 2023
• Record date: 26 May 2023
• Payment date: 06 June 2023
• Dividend amount: 0.3044 per share
• Declared currency: USD
• Last day including right to dividends: 24 May 2023
• Ex-date: 25 May 2023
• Record date: 26 May 2023
• Payment date: 06 June 2023
ibyx
19.05.2023 kl 11:17
2559
Ja. Dette er jo i utgangspunktet viktig. Guidingen for Q2 ser fin ut. Dette er jo mens vi venter på effekten av redusert tilgang på skip utover året som "alle" analytikere har varslet! (Vi får nå se hva "gråflåten" klarer å kompensere da...)
Uansett. Ingen grunn til å gevinstsikre alt på Q1!
Mr. Skov idag:
Looking ahead, I remain confident that utilization of our modern product fleet will remain strong, following rising oil demand and limited fleet growth. Q2 is already proving to be a strong quarter, and we look forward to building on this momentum, producing robust results and shareholder value, whilst remaining at the forefront of the energy transition.
Uansett. Ingen grunn til å gevinstsikre alt på Q1!
Mr. Skov idag:
Looking ahead, I remain confident that utilization of our modern product fleet will remain strong, following rising oil demand and limited fleet growth. Q2 is already proving to be a strong quarter, and we look forward to building on this momentum, producing robust results and shareholder value, whilst remaining at the forefront of the energy transition.
Mr Jinx
19.05.2023 kl 11:11
2580
Til tross for tidenes Q1 er Hr Skov ganske tydelig på at Q2 og 3 blir enda sterkere. Da lukter det utbytte-andel på 70% snart og et knall-år for selskapet. Et stykke igjen til kursmålene, men potensiale er absolutt til stede.
ibyx
19.05.2023 kl 10:54
2636
Etter tidens "OSE-norm" skal det nå gevinstsikres før videre oppgang kommer..
:-)
Grunnen til at den ikke er i rødt (hittil) dag er selvsagt at kursen er solgt ned allerede...
Midlertig ratefall er allerede begjærlig "tatt ut". Dette *kan* være årets perfekte inngang for de som ikke er inne allerede på enda lavere kurser...
:-)
:-)
Grunnen til at den ikke er i rødt (hittil) dag er selvsagt at kursen er solgt ned allerede...
Midlertig ratefall er allerede begjærlig "tatt ut". Dette *kan* være årets perfekte inngang for de som ikke er inne allerede på enda lavere kurser...
:-)
Kan bli mange triggere neste uke. USA hever gjeldstaket ,olja stiger, guiding på Mandag blir bra og folk skal inn før x dag.
breiflabb
19.05.2023 kl 09:59
2826
Blev inte så mycket klättring idag, tyvärr. Sådan är kapitalismen den armes gissel. Kursmålen ligger 30,- NOK opp. Vi kämpar på, det kanske sägs något mer positivt på måndag.
Redigert 19.05.2023 kl 10:00
Du må logge inn for å svare
kodenavn
19.05.2023 kl 08:55
3077
profit per share of USD 0.51 per share, annualisert er dette kr. 22,20, eller 40 % av dagens børskurs., dvs P/E 2,5
NAV 70.-
La klatringen til børskurs 104.- begynne.
NAV 70.-
La klatringen til børskurs 104.- begynne.
breiflabb
19.05.2023 kl 08:32
3272
Ja skal det følge trenden fra andre selskap med bra resultat så skal den vel ned 7-8 prosent! Hva resultatet ble er en ting en annen ting er om folk hadde større forventninger!
UNIT
17.05.2023 kl 08:30
4446
Tricky skrev Ville være fint om jeg gjetter feil :) Rui
Danske bank øker kursmål fra 85 til 95
Rui
16.05.2023 kl 08:46
5104
Et moment som kan øke utbyttet er om gjelden fortsatt reduseres i samme tempo som tidligere. Da er det muligheter for 70% utbetalt, mot 60% i Q4. Også salgs gevinster på båtene kan bidra positivt. Tror at utbetalingen blir 70%, og hvis dagens høye dollar kurs holder seg, tror jeg at vi ender på nærmere 4kr en 3,5kr.
Tricky
16.05.2023 kl 07:23
5321
Med angitt dekning i 1 q 2023 på 71 % med 36.4 per dag, blir resultatet for Q1 kanskje en annelse mindre enn Q4, tror jeg. Men usikker på hvordan salgsgevinster spiller inn her. Så gjetter ut fra det utbytte mellom 3 - 3.5. Andre som tør komme med et bud?
Q2 vil i så fall bli en annelse mindre 8-14%, men har stor tro på Q3+Q4 blir nået bedre (ATH??).
Q2 vil i så fall bli en annelse mindre 8-14%, men har stor tro på Q3+Q4 blir nået bedre (ATH??).
Mr Jinx
15.05.2023 kl 11:56
5907
Så et sted, var vel noen dansker, som spådde et utbytte på 2,2kr.
Synes det var lavt, men hvem vet?
Synes det var lavt, men hvem vet?
ks1977
14.05.2023 kl 11:56
6546
Kan bli veldig spennende ja. Ser at det vanligvis er en økning i produktlagrene på denne tiden, men at USA hadde en betydelig reduksjon i år - tross alle skriveriene om resesjon, redusert oljeetterspørsel osv
Rui
14.05.2023 kl 11:31
6568
Veldig informativ kommentar av markedet av Robert Bugbee i Scorpio tankers. Dette selskapet opererer mer en 100 skip i samme segment som Hafnia.
Han bekrefter alle positive parameter, og forventer et meget sterkt marked for raffinerte oljeprodukter i flere år fremover. Vanligvis er dette et tidspunktet på året hvor ratene er lavest før sommersesongen og økt etterspørsel slår inn med økte rater.
Han påpeker at flere interessante betraktninger for hvorfor ratene er høye og vil forbli høye i årene som kommer.
1: Det bygges nesten ikke nye skip som kan påvirke markedet de neste 2 til 3 årene.
2: Boikotten av Russiske oljeprodukter bidrar til lengre transport distanser for raffinerte oljeprodukter.
3: Gjenåpning etter covid og økt etterspørsel som følge av dette.
4: Nye markeder i Asia og andre steder i verden øker etterspørselen
5: Venter en sterk økning i etterspørsel frem mot sommeren spesielt grunnet: Sterk økning i flytrafikk, økning i cruise skip trafikk, bil trafikken øker betydelig om sommeren, og generelt har Scorpio registrert sterk generell etterspørselsvekst.
Her er det bare å sitte i ro og nyte ferden fremover med store utbytter og økende kurs.
Tenker nok at utbyttet som kommer vil bli reinvestert i ytterlige Hafnia aksjer.
Han bekrefter alle positive parameter, og forventer et meget sterkt marked for raffinerte oljeprodukter i flere år fremover. Vanligvis er dette et tidspunktet på året hvor ratene er lavest før sommersesongen og økt etterspørsel slår inn med økte rater.
Han påpeker at flere interessante betraktninger for hvorfor ratene er høye og vil forbli høye i årene som kommer.
1: Det bygges nesten ikke nye skip som kan påvirke markedet de neste 2 til 3 årene.
2: Boikotten av Russiske oljeprodukter bidrar til lengre transport distanser for raffinerte oljeprodukter.
3: Gjenåpning etter covid og økt etterspørsel som følge av dette.
4: Nye markeder i Asia og andre steder i verden øker etterspørselen
5: Venter en sterk økning i etterspørsel frem mot sommeren spesielt grunnet: Sterk økning i flytrafikk, økning i cruise skip trafikk, bil trafikken øker betydelig om sommeren, og generelt har Scorpio registrert sterk generell etterspørselsvekst.
Her er det bare å sitte i ro og nyte ferden fremover med store utbytter og økende kurs.
Tenker nok at utbyttet som kommer vil bli reinvestert i ytterlige Hafnia aksjer.
Mr Jinx
13.05.2023 kl 10:21
7128
Interessante kommentarer om markedet og "Scorpio tankers". De opererer vel i samme segment som Hafnia.
https://youtu.be/Sx-TVpVgmnY
https://youtu.be/Sx-TVpVgmnY
ibyx
09.05.2023 kl 18:51
7625
Ja. I "teorien" stemmer dette sikkert. Men en fra en stund etter resultatsframleggelse (fasit) så skapes det usikkerhet ved at betingelser endres i markedene og prisoppnåelser blir utsatt for spekulasjoner. Kursene vil da i økende grad også være offer for psykologi etc. Da tror jeg gjerne at sammenligninger i svingninger kan ha noe å si.
Forøvrig falt Hafnia mest idag. Den som ifølge "teorien" skulle være minst utsatt... Men produkt er ikke fritatt for ratefall de heller. Men fasit har vi ikke her heller før Q1 (og ikke minst Q2)?
Forøvrig falt Hafnia mest idag. Den som ifølge "teorien" skulle være minst utsatt... Men produkt er ikke fritatt for ratefall de heller. Men fasit har vi ikke her heller før Q1 (og ikke minst Q2)?
Rui
09.05.2023 kl 15:51
7754
Hva er det du prøver å få frem her?
Hafnia og Frontline kan ikke sammenlignes da produktspekteret er forskjellig. Hafnia har ikke VLCC er som er hovedtyngden i Frontline.
Usikkerheten knyttet til OPEC sin produksjonsreduksjon er ikke knyttet til frakt av raffinerte oljeprodukter, men til transport av råolje med VLCC` er og med dertil mer pressede lave frakt priser.
Derfor ble kurs mål redusert i går av Jefferies til hold og Frontline falt 7%, men Meglerhuset mener imidlertid at Frontlines 26 suezmaxer og 18 LR2-er vil bidra til å oppveie for Frontline sin svakhet for selskapets 22 VLCC-skip.
Derfor tror jeg at Hafnia vil stå imot bedre en Frontline i en periode fremover.
Hafnia og Frontline kan ikke sammenlignes da produktspekteret er forskjellig. Hafnia har ikke VLCC er som er hovedtyngden i Frontline.
Usikkerheten knyttet til OPEC sin produksjonsreduksjon er ikke knyttet til frakt av raffinerte oljeprodukter, men til transport av råolje med VLCC` er og med dertil mer pressede lave frakt priser.
Derfor ble kurs mål redusert i går av Jefferies til hold og Frontline falt 7%, men Meglerhuset mener imidlertid at Frontlines 26 suezmaxer og 18 LR2-er vil bidra til å oppveie for Frontline sin svakhet for selskapets 22 VLCC-skip.
Derfor tror jeg at Hafnia vil stå imot bedre en Frontline i en periode fremover.
ibyx
09.05.2023 kl 15:13
6998
Er det slike utsagn som skal presse RSI under 30?
During 2-3 weeks or so, the whole expected 2023 avg (from May) for TC2 and TC14 got slaughtered by at least 20-30 WS points, leaving almost no premia to spot rates on the table. Bloodbath maybe not over yet!
During 2-3 weeks or so, the whole expected 2023 avg (from May) for TC2 and TC14 got slaughtered by at least 20-30 WS points, leaving almost no premia to spot rates on the table. Bloodbath maybe not over yet!
ibyx
09.05.2023 kl 13:50
7120
Et lite teknisk snapshot og sammenligning av RSI
OET 45
FRO 38
Hafnia 31
Det ser faktisk ut til at den ikke har vært mer oversolgt på over et år. Kanskje mer.
OET 45
FRO 38
Hafnia 31
Det ser faktisk ut til at den ikke har vært mer oversolgt på over et år. Kanskje mer.
Redigert 09.05.2023 kl 13:53
Du må logge inn for å svare
kodenavn
09.05.2023 kl 13:38
7159
Selv har ABG Sundal Collier lenge nevnt tanksegmentet som sitt toppvalg i shippingsektoren, og slik er det fortsatt.
To undervurderte faktorer
– Kombinasjonen av at USA er blitt nettoeksportør av olje og at flåteveksten blir svært begrenset i minst to år til gjør at ratene og skipsverdiene trolig vil stige til nye rekorder i 2024 og 2025, sier Haugen.
– Den første faktoren samt at USA nå er den marginale tilbyderen av råolje til verdensmarkedet er fremdeles dårlig forstått.
Analytikeren påpeker at landets voksende skiferoljeproduksjon i mer enn ti år reduserte USAs oljeimport og følgelig etterspørselen etter tankskip.
– Nå skaper økt amerikansk produksjon derimot økt oljeeksport, sier han.
– Derfor ser vi 90 prosent gjennomsnittlig oppside for Frontline, DHT, Okeanis og Hafnia.
To undervurderte faktorer
– Kombinasjonen av at USA er blitt nettoeksportør av olje og at flåteveksten blir svært begrenset i minst to år til gjør at ratene og skipsverdiene trolig vil stige til nye rekorder i 2024 og 2025, sier Haugen.
– Den første faktoren samt at USA nå er den marginale tilbyderen av råolje til verdensmarkedet er fremdeles dårlig forstått.
Analytikeren påpeker at landets voksende skiferoljeproduksjon i mer enn ti år reduserte USAs oljeimport og følgelig etterspørselen etter tankskip.
– Nå skaper økt amerikansk produksjon derimot økt oljeeksport, sier han.
– Derfor ser vi 90 prosent gjennomsnittlig oppside for Frontline, DHT, Okeanis og Hafnia.
Rui
09.05.2023 kl 13:37
7157
I går falt Frontline med over 7%, Dette skyltes nedgradering av Frontline sin VLCC-eksponering, en skipstype som Hafnia ikke har. En må derfor må være forsiktig med å sammenligne disse to selskapene direkte. Dog påpekes det at Frontline sine Suezmaxer og LR-2 skip bidrar til oppveie svakhet innen VLCC. Med andre ord er ikke Hafnia berørt av disse begrensningene, se understående melding.
Oslo (Infront TDN Direkt): Jefferies nedgraderer Frontline til en hold anbefaling, fra tidligere kjøp, og nedjusterer kursmålet til 22 dollar pr aksje, fra tidligere 17 dollar, ifølge en oppdatering mandag.
"Vi er forsiktige på kort sikt på grunn av Frontlines VLCC-eksponering, en fartøysklasse vi forventer vil merke effekten av Opec-kuttene", heter det i oppdateringen.
Opec-kuttet på 1 millioner fat pr dag vil trolig fortsette å presse ratene i segmentet de kommende månedene, mener meglerhuset, som påpeker at VLCCer er de mest aktive segmentet i Midtøsten og mest utsatt for produksjonsendringer fra Opec.
Meglerhuset mener imidlertid at Frontlines 26 suezmaxer og 18 LR2-er vil bidra til å oppveie for svakhet for selskapets 22 VLCC-skip.
Oslo (Infront TDN Direkt): Jefferies nedgraderer Frontline til en hold anbefaling, fra tidligere kjøp, og nedjusterer kursmålet til 22 dollar pr aksje, fra tidligere 17 dollar, ifølge en oppdatering mandag.
"Vi er forsiktige på kort sikt på grunn av Frontlines VLCC-eksponering, en fartøysklasse vi forventer vil merke effekten av Opec-kuttene", heter det i oppdateringen.
Opec-kuttet på 1 millioner fat pr dag vil trolig fortsette å presse ratene i segmentet de kommende månedene, mener meglerhuset, som påpeker at VLCCer er de mest aktive segmentet i Midtøsten og mest utsatt for produksjonsendringer fra Opec.
Meglerhuset mener imidlertid at Frontlines 26 suezmaxer og 18 LR2-er vil bidra til å oppveie for svakhet for selskapets 22 VLCC-skip.
ibyx
09.05.2023 kl 13:00
7224
Det virker som guiding og fastkontrakter holder OET oppe på en måte som gjør at fallende spotpriser blir litt nøytralisert nå. Kan være noe tilsvarende i Hafnia?
FRO er kanskje litt vanskeligere å "avlese" og også belemret med mer shortkjør. Derfor litt større traderutslag der?
FRO er kanskje litt vanskeligere å "avlese" og også belemret med mer shortkjør. Derfor litt større traderutslag der?
Med lengre seilingsruter og manglende tonnasje vil dette bli gull for den med tolmodighet. Våren er normalt den årstiden som det er lavest aktivitet i LR1/LR2/MR, men i år ligger ser det bedre ut enn normalt. Så kommer sommeren, høsten og vinteren. Blir uten tvil nokon fine utbytter i kvartalene som kommer.
https://www.finansavisen.no/finans/2023/05/09/8007099/petter-haugen-i-abg-tank-er-fremdeles-toppvalget
https://www.finansavisen.no/finans/2023/05/09/8007099/petter-haugen-i-abg-tank-er-fremdeles-toppvalget
Redigert 09.05.2023 kl 12:37
Du må logge inn for å svare
Rui
09.05.2023 kl 09:51
7433
Dagens pris for Hafnia er svært billig.
Guidance for earnings som Hafnia viser i presentasjonen for Q4 i februar i år, tar utgangspunkt i rater dekket i 2023 frem til Q4 fremleggelse, og rater dekket i uken som begynte 20 februar. Hvis disse to dekningsmåtene blir gjeldene for hele 2023, viser presentasjonen at netto inntjening bli 960 millioner USD for rater dekket i 2023 frem til Q4 fremleggelse, og 1400 millioner USD med rater som var dekket i uken som begynte 20 februar. Dette vill i stor grad gitt et utbytte på 80%, og representert 1,54 USD og 2,8 USD pr år.
Med dagens dollar kurs på 10,53Kr representerer dette 16,2kr pr aksje og 29,5Kr pr aksje. Med dagens kurs på under 53 kr vil utbyttet bli på 30% og 56%. Dette er jo selvfølgelig usikkert, men det gir en god pekepinn på potensialet som ligger i aksjen.
Hvis vi i tillegg tenker oss at aksjekursen stiger og nærmer seg finanshusenes forventninger i løpet av 2023 kan potensialet for bli over 100%.
Guidance for earnings som Hafnia viser i presentasjonen for Q4 i februar i år, tar utgangspunkt i rater dekket i 2023 frem til Q4 fremleggelse, og rater dekket i uken som begynte 20 februar. Hvis disse to dekningsmåtene blir gjeldene for hele 2023, viser presentasjonen at netto inntjening bli 960 millioner USD for rater dekket i 2023 frem til Q4 fremleggelse, og 1400 millioner USD med rater som var dekket i uken som begynte 20 februar. Dette vill i stor grad gitt et utbytte på 80%, og representert 1,54 USD og 2,8 USD pr år.
Med dagens dollar kurs på 10,53Kr representerer dette 16,2kr pr aksje og 29,5Kr pr aksje. Med dagens kurs på under 53 kr vil utbyttet bli på 30% og 56%. Dette er jo selvfølgelig usikkert, men det gir en god pekepinn på potensialet som ligger i aksjen.
Hvis vi i tillegg tenker oss at aksjekursen stiger og nærmer seg finanshusenes forventninger i løpet av 2023 kan potensialet for bli over 100%.
Kepler Cheuvreux oppgraderte i går Torm til 289 kr og opprettholder "kjøp". Torm og Hafnia opprerer i stor grad innen samme shipping segment.
Dersom ein har litt tolmodighet er det kjøpers tid i HAFNIA. Kursmålene ligger i området 80-104 kr, Odfjell leverte nettopp tidenes resultat - men kanskje viktigst i det litt lengre løp; Frakten av prod/kjem er økende og det kommer lite/ingen nybygg i årene som kommer, dette kombinert med lengre seilingsdistanser og 10-20% frakter laster for Russland vil medføre gode år for HAFNIA. Legg inn ordre og legge på kistebunnen.
ibyx
08.05.2023 kl 11:30
7914
LR1/2 spot fikk seg en større knekk på fredag. MR holder seg bedre. I tillegg har Hafnia chemicals mm.
Fastkontaktsmarkedet ser betydelig sterkere ut. Man skal kanskje ikke la seg lure av spotten, men heller utnytte at den brukes til å selge ned kursen en periode?
Fastkontaktsmarkedet ser betydelig sterkere ut. Man skal kanskje ikke la seg lure av spotten, men heller utnytte at den brukes til å selge ned kursen en periode?
Longline
05.05.2023 kl 08:14
8774
Har vel solgt 4-5 gamle skip også til en veldig god pris.Regner med dette kommer inn på Q1.Så ja.Blir spennede🤑
Klaveness deler ut 0,4$ / over 4 kr per/aksje i utbytte på kurs 74NOK. Shipping og tank vil bli utbyttemaskiner i årene som kommer. Snart blir det nok rekordutbytte som kommer vår vei i HAFNIA. Har lagt inn ny kjøpsordre i dag og venter spent på neste rapport 19. mai. God dag til alle!
Om ca. tre veker skal HAFNIA ut i ilden. 💥
https://www.finansavisen.no/shipping/2023/05/02/8005221/scorpio-tankers-slo-forventningene?internal_source=sistenytt
https://www.finansavisen.no/shipping/2023/05/02/8005221/scorpio-tankers-slo-forventningene?internal_source=sistenytt
Pareto beholder HAFNIA i månedsporteføljen.
Når det gjelder antall aksjonærer hos Nordnet økte den på nytt i forrige uke og teller 4079 stk. Minner om kursmålet som ble satt av ABG i sist uke, 104 kr - nesten 100% oppside. 🚀🚀🚀 Dagens uoffisielle tips: KJØP & ikkje selg.
Når det gjelder antall aksjonærer hos Nordnet økte den på nytt i forrige uke og teller 4079 stk. Minner om kursmålet som ble satt av ABG i sist uke, 104 kr - nesten 100% oppside. 🚀🚀🚀 Dagens uoffisielle tips: KJØP & ikkje selg.
Redigert 02.05.2023 kl 13:04
Du må logge inn for å svare
Jada, kursen vaker for øyeblikket mellom 55-60 NOK, ABG setter kursmålet til 104 NOK. Her bør ein følge med i svingene framover.
Kursmålene de siste ukene:
81 - Kjøp
104 - Kjøp
85 - Kjøp
87 - Kjøp
Kursmålene de siste ukene:
81 - Kjøp
104 - Kjøp
85 - Kjøp
87 - Kjøp
ABG: Hafnia Ltd, HAFNI NO: BUY, TP NOK 104.0 (102.0)
Shipping & Transport, MCap EURm 2,590, SP NOK 59.80
Minor adjustments ahead of Q1 results
Minor adjustments ahead of Q1 results
ABGSCe 62% above consensus net profit for 2024e
TP of NOK 104 (102) – BUY reiterated
Shipping & Transport, MCap EURm 2,590, SP NOK 59.80
Minor adjustments ahead of Q1 results
Minor adjustments ahead of Q1 results
ABGSCe 62% above consensus net profit for 2024e
TP of NOK 104 (102) – BUY reiterated
Scorpio Tankers bunnet ut og gikk svakt i pluss i går. Ca. tre veker til resultat og info om nytt utbytte som nok vil bli sterkt grunnet høye rater, god utnyttelse og ikkje minst salg av skip. God dag i møte! 👍⚓️
Ja, det fundamentale i aksjen ligger der uten tvil. Høyrer en i innlegget nevnt over (Skov) så vil markedet for L1/L2/MR vil være særdeles presset til min. 2026 p.g.a manglende kapasitet som det er umulig å få tak i før. HAFNIA skal opp utover sommeren og vinteren, uten tvil. 👍
ibyx
24.04.2023 kl 12:53
9890
Vel, dekket eller udekket..
Tenker det fundamentale er nesten like gyldig her som for mange av de andre som *er* dekket...
men for all del. Vil man selge Hafnia så...
Tenker det fundamentale er nesten like gyldig her som for mange av de andre som *er* dekket...
men for all del. Vil man selge Hafnia så...
ibyx
24.04.2023 kl 11:03
9982
Hafnia er visst pussig nok ikke med på oppgraderingslisten til Cleaves Securities idag.
Men den *må* vel ikke ned til 56 igjen av den den grunn?
Men den *må* vel ikke ned til 56 igjen av den den grunn?
The Godfather
24.04.2023 kl 10:45
10040
Fra Clarksons i dag;
Pinnacle of Double Handling Pushes Product Tanker Demand to New Heights
We held a global investor call last week with executives from Hafnia (HAFNI NO, Buy) and Scorpio Tankers (STNG US, Buy) (replay available upon request), where we discussed several important topics, including new orders and shipyard capacity.
The executives emphasized the current market's strength and noted that inventories are at historically low levels, with global stocks falling below five-year averages and distillate stocks falling to their lowest levels in decades. This, combined with high refinery output, benefits product tanker owners. As refinery maintenance concludes in the coming months, the market is expected to recover further from its current high levels.
The discussion focused on the double handling of products that occurs when Russian products are transported further afield, forcing other products from east of the Suez Canal to be shipped to higher-value western markets. Due to the increase in double handling, ton-miles have increased significantly as products must be transported over longer distances.
Since December 2019, prior to the pandemic and embargo, the companies have seen a 90% increase in Russian voyage days and a 12% increase in global voyage days (excluding Russian barrels). Since the embargo, the number of ships trading Russian products has nearly doubled, with approximately 300 vessels currently involved. Russian oil spends more time on the water, not only due to increased travel distance, but also due to port delays caused by pricing issues and difficulties in offloading the barrels.
The panel also looked at the impact of the embargo on European imports, which were lower in Q1 but are expected to rebound as inventories fall, resulting in another increase in ton-miles for product tankers. Global product tanker ton-miles are estimated to have increased by 13% year on year in March, with the miles component increasing by only 3%, indicating that the majority of market strength is driven by a 10% year on year increase in volume.
According to our Clarksons estimates, average distances could increase by 7-8% this year, implying a 4-5 percentage point further upside potential because the shift toward longer trading routes has not yet peaked. We estimate that the current fleet capacity utilization is 91%, which equates to $52,000/day for LR2s and $37,000/day for MRs. Assuming all other variables remain constant, a 4-5% increase in average miles could push LR2 freight rates to over $100,000/day and MR freight rates to $65,000/day. Overall, we believe the short-term outlook for product tankers is favorable, with strong demand, limited supply, and rising ton-miles expected to continue throughout the year.
Pinnacle of Double Handling Pushes Product Tanker Demand to New Heights
We held a global investor call last week with executives from Hafnia (HAFNI NO, Buy) and Scorpio Tankers (STNG US, Buy) (replay available upon request), where we discussed several important topics, including new orders and shipyard capacity.
The executives emphasized the current market's strength and noted that inventories are at historically low levels, with global stocks falling below five-year averages and distillate stocks falling to their lowest levels in decades. This, combined with high refinery output, benefits product tanker owners. As refinery maintenance concludes in the coming months, the market is expected to recover further from its current high levels.
The discussion focused on the double handling of products that occurs when Russian products are transported further afield, forcing other products from east of the Suez Canal to be shipped to higher-value western markets. Due to the increase in double handling, ton-miles have increased significantly as products must be transported over longer distances.
Since December 2019, prior to the pandemic and embargo, the companies have seen a 90% increase in Russian voyage days and a 12% increase in global voyage days (excluding Russian barrels). Since the embargo, the number of ships trading Russian products has nearly doubled, with approximately 300 vessels currently involved. Russian oil spends more time on the water, not only due to increased travel distance, but also due to port delays caused by pricing issues and difficulties in offloading the barrels.
The panel also looked at the impact of the embargo on European imports, which were lower in Q1 but are expected to rebound as inventories fall, resulting in another increase in ton-miles for product tankers. Global product tanker ton-miles are estimated to have increased by 13% year on year in March, with the miles component increasing by only 3%, indicating that the majority of market strength is driven by a 10% year on year increase in volume.
According to our Clarksons estimates, average distances could increase by 7-8% this year, implying a 4-5 percentage point further upside potential because the shift toward longer trading routes has not yet peaked. We estimate that the current fleet capacity utilization is 91%, which equates to $52,000/day for LR2s and $37,000/day for MRs. Assuming all other variables remain constant, a 4-5% increase in average miles could push LR2 freight rates to over $100,000/day and MR freight rates to $65,000/day. Overall, we believe the short-term outlook for product tankers is favorable, with strong demand, limited supply, and rising ton-miles expected to continue throughout the year.
-
«
- 1
- 2 »