Kryptovaluta blir den utløsende årsaken til neste børskrakk

Slettet bruker
KRAKK 03.01.2018 kl 07:52 50092

Kryptovaluta som investering er preget av å være psykologidrevet pyramidespill, og verdiene er ikke tuftet på grunnleggende økonomiske faktorer som industri, oljepris, boligmarked, rentenivå og så videre. Kryptovaluta stjeler etter hvert for mye oppmerksomhet fra, og trekker verdier ut fra, tradisjonelle valutaer og aksjemarkeder. Kryptovaluta blir den utløsende årsaken til neste børskrakk.
Redigert 21.01.2021 kl 09:20 Du må logge inn for å svare
Coinmaker
20.01.2018 kl 15:10 14639

Stock-Holm grunnlaget bak påstandene dine er nok basert på din store mangel på kunnskap. Stemmer ikke det?
Du påstår kryptovaluta er preget av å være psykologidrevet pyramidespill. Problemet her er først og fremst at du ikke vet hva et pyramidespill er og for det andre at du ikke vet hva kryptovaluta er. Jeg vil anbefale deg å lese deg opp på begge. Så påstår du de ikke er "tuftet" på grunnleggende økonomiske faktorer. Dette gjenspeiler også at du ikke forstår deg på økonomi. USD er ikke "tuftet" på grunnleggende økonomiske faktorer, ikke heller kronen eller noen annen FIAT.

Jeg forstår du er bitter for du ser mange som tjener seg styrtrike på noe du ikke forstår deg på. Men å skrive meningsløse kommentarer full av svada på hegnar Forum vil dessverre ikke endre noe for deg. Det du heller burde gjøre er å bruke tiden på å lære deg hva økonomi er og hvordan det fungerer, så hva kryptovaluta er og så hva pyramidespill er. Først da vil du kunne komme med et innlegg som kanskje har snev av sannhet.

Lykke til gutt ;)
Redigert 21.01.2021 kl 03:22 Du må logge inn for å svare
Triggly
20.01.2018 kl 16:38 14688

Coinmaker

Å si at krypto er et pyramidespill blir kanskje feil. Det er bedre å sammenligne det med tulipankrakket fra 1600-tallet, en helvetes svær spekulasjonsboble.
Hele kryptosystemet er blitt ødelagt, og det har gått værst utover bitcoin. Folk har sluttet å bruke bitcoin som det betalingsmiddelet det opprinnelig var ment til å være, og har begynt å se på det som en investering i seg selv. Vi vet begge to coinmaker, at BTC ikke er verdt en dritt i seg selv. At en bitcoin er verdt over 10 000 dollar er ren galskap og det vet du.
BTC er en dinosaur sammenlignet med de nyere kryptovalutaene. Eneste grunn til at den er verdt noenting er fordi den var først ute og er mest kjent.
Om en stund vil BTC krakke helt og falle til under 100 dollar, den vil da ta med seg hele kryptomarkedet ned i avgrunnen. Deretter vil en ny og mye bedre coin ta over tronen og karusellen vil fortsette.

Edit.
Så hvilken coin vil ta over?
Alle coins som faktisk har et ordentlig bruksområde i den virkelige verden har en reell sjanse til å ta over for BTC. ETH og XRP er to kandidater.
BTC har ingen ordentlig bruksområde i den virkelige verden. Bitcoins transaksjonsfart er altfor lav og gebyrene er altfor høye. Om noen år så vil vi se på bitcoin som "protokryptoen," den som startet det hele, men ikke noe mer.
Redigert 21.01.2021 kl 03:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.01.2018 kl 16:53 14674

Jeg er slettes ikke bitter, men det kan muligens skyldes manglende kunnskap om egen bitterhet. Knegg.

Vi får se. Veien fra "coinmaker" til "coinshaker" kan vise seg å bli kort.

Etter å ha vært skråsikre og breiale etter tusenvis av prosenter med oppgang på "hvem-vet-egentlig-hva", så dukker reddharene opp fra tryllehatten bare noen land nevner kontroll og regulering, og så kommer det stadig flere typer kryptovalutaer, alle selvfølgelig fra gründere med de edleste hensikter. Det gir vel et hint for de fleste.

Jeg har funnet lykken for lengst, men jeg skjønner hva du mener, så lykke til du også. Det skal du ha, at du hadde en vennlig avslutning.
Redigert 21.01.2021 kl 03:22 Du må logge inn for å svare
Coinmaker
20.01.2018 kl 17:02 14668

Haha helt utrolig interessant å lese hvordan personer på et så lavt nivå som dere klarer å ha en samtale i sammen om noe ingen av dere forstår dere på. Forklar gjerne hvordan du ser det kan ligge "nytteverdier" i teknologien bak?

Og jo Stock-Holm du er bitter og det ville jeg også vært hadde jeg levd ditt liv.

Jeg tok meg også den frihet å kopiere inn en lenke her som dere bør lese. Det vil hjelpe dere i større grad forstå hva pyramidespill er. Som dere ser har Statoil betydelig større likheter med et pyramidespill enn Bitcoin, og Bitcoin har tilnærmet like stor likhet med et Pyramidespill som den norske krone.

https://no.wikipedia.org/wiki/Pyramidespill

Når det kommer til nytteverdien av Bitcoin og andre kryptovalutaer som du sier du ikke ser, grunnet din uvitenhet så vil jeg komme med noen eksempler her. Med kryptovaluta kan en sende og motta penger tilnærmet kostnadsfritt eller helt kostnadsfritt i motsetning til dages betalingssystem hvor det normalt koster 2-5%. Mange av dere vil protestere mot dette, men dette skyldes deres uvitenhet, leser dere opp på hvordan VISA, MasterCards osv opererer. Skal en sende penger over landegrensen, veksle over til andre valutaer kan det koste alt fra 3-4% til 40% kanskje enda mer og ta alt fra noen dager til en uke eller mer. Med kryptovaluta kan dette bli gjort i løpet av sekunder og minutter. Mange ser en verdi i dette. Med kontanter kan kriminelle flytte penger helt anonymt rundt hvor de vil. Det er en grunn til at dollar er den valutaen i verden som finansierer mest kriminalitet og terror. Tar jeg 100.000 og gir til noen andre i kontanter, så er det helt umulig å spore disse pengene. Med kryptovaluta som Bitcoin er alt sporbart, ingen anonymitet. Hadde det vært Bitcoin og ikke dollar tilbake i 2001 så kunne 9/11 terrorangrepet kanskje vært forhindret. Men på grunn av hvor lett det er å flytte FIAT som dollar og norske kroner rundt anonymt så får kriminelle nettverk og terrornettverk milliarder til å finansiere akkurat hva de ønsker. Flere bedrifter får systemet sitt hacket. Dersom flere av disse tjenestene blir bygget på toppen av kryptovaluta som Ether eller Bitcoin vil det kunne bli ekstremt dyrt for en hver hacker å hacke et slikt system. I tillegg kan kryptovaluta brukes til alt fra å stemme i diverse valg. Hvor en nå hele tiden hører om valgjuks, vil dette bli ekstremt mye vanskeligere dersom dedikerte kryptovaluta ble brukt til å stemme med. Antall identitets-tyveri og kredittkortsvindel øker betraktelig for hvert år som går. Bitcoin og andre kryptovaluta kan være med på å redusere dette, da en med Bitcoin ikke behøver oppgi kortnummer, navn, email, adresse, telefonnummer osv... Med Bitcoin er det som å betale kontant, med eneste unntak av at Bitcoin er sporbart i motsetning til kontanter. Det finnes selvfølgelig utrolig mange flere nytter med kryptovaluta. Det at du ikke klarer se en eneste en Stock-Holm er igjen et bevis på din uvitenhet.

Du skriver "kryptovaluta brenner seg, da koser jeg meg skikkelig, og den gleden skal jeg jaggu ha." Denne gleden har du selvfølgelig rett i, men det er veldig trist. Grunnen til at du koser deg er for du er dum. De fleste oppegående menneskene de benytter energien sin til å ta opp lærdom og gjøre positive ting som skaper virkelig lykke og verdier for dem selv og andre. Du bruker din energi på å skrive svada om noe du ikke har noen forståelse for, fremfor å bruke den tiden på å berike deg selv med kunnskap som igjen kan føre til økonomiske fordeler. Du får glede av at andre taper penger, fremfor å få glede av å skape lykke for deg selv. Det er trist. For av den grunn vil du aldri kunne bli så rik som meg og mange med meg, og da snakker jeg både økonomisk men også et kunnskapsrikt liv og lykkelig liv.

Jeg har trolig tjent mer penger de siste 12 månedene på kryptovaluta enn du har gjort et helt liv i aksjemarkedet. Det som skiller meg fra deg er at jeg bruker tiden min på å øke min egen kunnskap og de rundt seg, med å skrive innlegg som dette som beriker selv en som deg med nyttig kunnskap.

Igjen lykke til gutt ;)
Redigert 21.01.2021 kl 03:22 Du må logge inn for å svare
Coinmaker
20.01.2018 kl 17:16 14657

Triggly nei du tar helt feil her. Dine påstander kommer fra din mangel på kunnskap rundt dette feltet. En Bitcoin bør være verdt minst 300.000-400.000 dollar for at den skal kunne ha en reell nytte. Oppnår den ikke det så er den verdiløs.

Tulipankrakket er også idiotisk å sammenligne med. Jeg forstår at du tror det gir mening for du har lest idioter i aviser som sammenligner med dette. Men først og fremst tulipaner hadde ingen nytte annet enn at de så fine ut og en kunne lukte på de. Kryptovaluta der i mot har en stor samfunnsnytte og løser mange av dagens problemer. Kryptovaluta må anses som internett, og skal du sammenligne med en boble så vil det være langt mer riktig å sammenligne med dot.com boblen.

Du skriver også "Om en stund vil bitcoin krakke helt og falle til under 100 dollar, det vil da ta med seg hele kryptomarkedet ned i avgrunnen. Deretter vil en ny og mye bedre coin ta over tronen."

Dette skriver du for du har stor mangel på IT-kunnskap. Akkurat som en mye bedre søkemotor har tatt over for Google, eller ett mye bedre sosialt media har tatt over for Facebook? Du glemmer at Bitcoin kan videreutvikles og programmeres. Bitcoin kan bli grunnlaget hvor nye ting bygges på toppen. Selvfølgelig kan det være Bitcoin blir forbikjørt av noen andre, men ikke av den grunnen du påstår. Det at Bitcoin nå også snart har eksistert i 10år gir Bitcoin stor troverdighet, noe som ikke lar seg bygge over natten. Det at det nå er dyrt å overføre med BItcoin kan la seg løse ved å øke størrelsen på blokkene, øke hastigheten hvor en blokk blir godkjent eller med for eksempel lightning network. Strømforbruket som mange klager over kan for eksempel løses med å endre til proof of stake eller en hybridløsning. Spørsmålet er om programmerere og minere klarer å bli enig, og det er dette som vil føre til Bitcoin's fall. Dersom de ikke blir enig og ingenting skjer så vil noe annet gå forbi Bitcoin og Bitcoin kan da gå ikke bare til 100 dollar som du av en eller annen grunn mener er logisk, men til null. Men det er noe av ulempen med demokrati fremfor diktatur. I et demokrati er det mange meninger som skal frem og alle skal komme til en felles løsning som passer for alle.

Triggly les deg heller opp på dette for du har ingen grunnlag for påstandene dine. Les deg opp på tulipankrakket så vil du se at det ikke er likheter, kom med en god grunn til hvorfor Bitcoin skulle falle til 100 dollar og ikke 0. Forklar hvorfor du påstår Bitcoin ikke er verdt over 10k USD. Eller hvorfor en ikke kan programmere Bitcoin til hvilken enn nytte den skulle ha. Påstandene dine er gjennomsyret av uvitenhet.

Dette er igjen et stort tegn på at hele kryptomarkedet er på boblenivåer nå. Når slike som deg og Stock-Holm plutselig har meninger om Bitcoin da gjelder det å være varsom.

Redigert 21.01.2021 kl 03:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.01.2018 kl 17:21 14662

Der hadde du lada geværet i god tid og inntatt stilling så i lendet, gitt. Jeg ser nå at både pund og dollar allerede er borte, og at det bare er meg som kaller dette en boble:

https://www.dn.no/nyheter/2017/11/13/0841/Teknologi/wsj-bitcoin-kan-bli-verdens-mest-dramatiske-boble-noensinne

En regulert og kontrollert kryptovaluta for planeten hadde kanskje blitt vel og bra, men pyramidespillet ville jo tatt slutt.

Jeg syns det er passelig trist at du skal arrestere meg for å komme med de samme synspunktene som flere eksponerte eksperter gjør, men det er ikke veldig trist for meg. Det er det ikke, for på sett og vis får jeg bekreftet at jeg har gode poeng når du spanderer så mye oppmerksomhet på meg.
Redigert 21.01.2021 kl 03:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.01.2018 kl 17:26 14578

Det er ofte en fordel å være først ute med noe, men den fordelen spises fort opp når konkurrentene kommer etter. Det blir stadig mindre kake å spise av, rett og slett. Det er en logikk som det ikke er dumt å være oppmerksom på.
Redigert 21.01.2021 kl 03:22 Du må logge inn for å svare
Triggly
20.01.2018 kl 18:14 14629

Coinmaker

Det er vel blockchain du kan sammenligne med internett, ikke kryptovaluta.
Når det gjelder kryptovaluta så er jeg enig i at det kan ha stor samfunnsnytte, men ikke som en investering i seg selv. Hvis man foreksempel kjøper en bitcoin så må det være av flere grunner enn at man tror den vil ha høyere verdi i morgen. Den må kunne brukes til noe.

Grunnen til at jeg mener at btc ikke er verdt 10k er fordi jeg ikke kan se at den har noen større verdi enn andre kryptovalutaer. Nye prosjekter innenfor blockchain og krypto popper opp hele tiden, mens bitcoin fortsetter i samme spor. Jeg tror heller ikke det vil bli enighet om å oppgradere bitcoin i noen som helst form, og da vil bitcoin tilslutt være helt verdiløs når man sammenligner den med andre coins som har mye større bruksområde og bedre teknologi. Lightning network kan være en løsning, men ikke hvis det betyr at minerne får mindre, da kan lightning network like gjerne være dødsstøtet for btc.
Jeg skrev 100 bare for å kaste ut et tall, den kan like gjerne gå til 0, det er faktisk mer sannsynlig. Som jeg skrev tidligere i en annen tråd her på forumet, det kan godt tenkes at bitcoin ikke eksisterer om 5 år.
Redigert 21.01.2021 kl 03:22 Du må logge inn for å svare
Coinmaker
20.01.2018 kl 18:57 14629

Det som er trist er at du kopierer synspunktene til personer uten noen forståelse for hva Bitcoin og kryptovaluta er og kaller de eksperter og tror dette er sant, fremfor å heller bruke tid på å øke din egen kunnskap med å lese deg opp på temaet. Det som også er trist er at du kaller det et pyramidespill når du ikke vet noe om det eller hva pyramidespill faktisk er. Det som også er trist er at når jeg skriver en slik kommentar som jeg gjorde så har du ingenting å si til ditt forsvar for du beviser kun at du vet ingenting om hva dette er. Likevel kaller du det pyramidespill og at du ønsker at folk skap tape penger. Det er trist at du er så bitter og uintelligent. Bruk heller energien din på noe du kan noe om, da vil du kanskje tjene noe penger og få et langt mer lykkelig liv når du får glede fra positive ting enn negative ting.

Lykke til lillegutt ;)
Redigert 21.01.2021 kl 03:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.01.2018 kl 22:13 14621

Ingen kopiering. Jeg bare viser til meningsfeller. Behagelig lesestoff der synspunktene mine bekreftes.

Så pyramidespill er altså ikke å verve (eller "verve") andre inn i en pyramide, der det er de som har blitt med fra tidligere er avhengige av flere inn i pyramiden for selv å kunne se ytterligere verdistigning på egne tilegnelser..? Hmmm... Jo, når jeg tenker meg om (for det kan jeg faktisk), så er det dette pyramidespill dreier seg om, og kryptosirkuset har i aller høyeste grad bært preg av dette.

Skadefryd, det er en helt ekte fryd, men jeg skal ikke kose meg på det meste over de som helt seriøst mener at kryptovalutaene har noe fornuftig i seg utover potensialet for himmelsk verdistigning så lenge de ikke er under kontroll og regulering. Det er sant. Da blir det mer tragisk, men når det er nevnt, så føler jeg ingen skam eller dårlig samvittighet over å ha iboende skadefryd på enkelte områder.

Teknologien bak krypto er ikke helt ny, og kan kanskje "kobles" på ordinære valutaer, som også går elektronisk. Men... Det behøver jo ingen av dagens kryptovalutaer å få noen som helst ære for. Utover det, så kan sikkert teknologien bak brukes til noe fornuftig på andre felt enn valuta, og det har jeg nevnt tidligere i tråden.
Redigert 21.01.2021 kl 03:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.01.2018 kl 22:38 14449

Krypto kjøpes i håp om å kunne veksle tilbake til en økt mengde Fiat.

Trellestanden skjelver nu.
Redigert 21.01.2021 kl 03:22 Du må logge inn for å svare
JosefK
20.01.2018 kl 23:03 14401

Skal vi flytte til Hviterussland, Stockholm?

Der ser de på kryptovaluta som en ressurs og mulighet for vekst. Rart det der. Her har du brukt ukevis på pyramider, tulipaner og kriminalitet. Så kommer det noen som hilser det velkomen.

https://www.reuters.com/article/us-belarus-cryptocurrency/belarus-adopts-crypto-currency-law-to-woo-foreign-investors-idUSKBN1EG0XO

Redigert 21.01.2021 kl 03:22 Du må logge inn for å svare
DaCook
20.01.2018 kl 23:04 14469

Aksje kjøpes i håp om å få vekslet det tilbake til en økt mengde fiat - All trading handler vel om å øke fiat?
Redigert 21.01.2021 kl 03:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.01.2018 kl 00:11 14416

neste ledger blir hashgraph, da er bitcoin finnished
Redigert 21.01.2021 kl 03:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.01.2018 kl 11:09 14321

Ja, det er sikkert et vakkert land det med hyggelige folk, men noen vil trolig anse myndighetene der som kriminelle.

Jeg kan ikke si at jeg har lagt alt for mye innsats i denne tråden, men den har gitt anledning til både meningsutveksling og ventilering for opptil flere. Når det gjelder bruk av begrep som pyramider og bobler, så er det for å få fram poenget om en fri galopp som har kommet ut av kontroll, nettopp fordi det ikke har vært noen kontroll og regulering av krypto, og fordi oppgang på oppgang i langt større grad har vært drevet av håp raske penger enn av troen på noe fornuftig.
Redigert 21.01.2021 kl 03:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.01.2018 kl 11:30 14225

For ordens skyld, så har jeg ikke avvist at kryptovaluta eller teknologien bak kan brukes til noe fornuftig. Det har jeg ikke, men å unngå å se pyramider og bobler i dette terrenget, det er temmelig imponerende. Det må man sannelig kunne tenke, si og skrive.

Ok... Men man kan selvfølgelig skyte inn penger i krypto og ta en sjanse, selvfølgelig, for det er jo store sjanser på menyen i f.eks. aksjemarkedet også. En grei regel er gjerne å ikke satse mer enn man kan akseptere å tape, men som alltid er det helt sikkert noen som har gapa over for mye. Har man forventninger om å vokse inn i himmelen, men plutselig innser at man har rast ned i et helvete, så har man kun seg selv å skylde på. Gjentar... kun seg selv!
Redigert 21.01.2021 kl 03:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.01.2018 kl 17:54 14158

Synspunkter fra Nordea:

https://e24.no/boers-og-finans/nordea/nordeas-blokkjedesjef-tror-kryptokrakk-vil-utloese-regulering/24236851
Redigert 21.01.2021 kl 03:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.01.2018 kl 17:59 14162

Kommentar fra Valebrokk:

"Meningsløs som valuta
Ideen om bitcoin som valuta, er litt som drømmen om fred på jord: Vakker, men ikke noe å regne med."

https://e24.no/kommentarer/bitcoin/kommentar-bitcoin-meningsloes-som-valuta/24238489

Svært så mange som meg som tar fullstendig feil om kryptovaluta... Knegg...

Sjela mi koser seg så mye at den krøller seg!
Redigert 21.01.2021 kl 03:22 Du må logge inn for å svare
JosefK
22.01.2018 kl 03:59 14174

Set er jo bare vas å generalisere som du gjør. Om bitcoin var en pyramide, ville det være verdenshistoriens mest transparente og lengst levende.

Det finnes pyramider også og det forundrer meg at du ikke frotser på bitconnect og Onecoin.

Det forundrer meg også at du ikke skjønner at det er vel fungerende markeder i Krypto. Helt uten regulering. Kjempemorsomt å se på og frivillig å delta i. Det er også lett å få Krypto som du kan trene med. Sånn siden du er sykelig opptatt av fenomenet.
Redigert 21.01.2021 kl 03:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.01.2018 kl 13:36 14450

Så så... Kjøpe krypto når det er på høy tid å selge, det er vel neppe noe for meg.

Jeg er ikke sykelig opptatt av fenomenet, men der nevnte du det... "fenomenet"... Er det noe mer enn nettopp det..?
Redigert 21.01.2021 kl 03:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.01.2018 kl 19:35 14390

Rasco skrev Innlegget er slettet
Bra. Dette begynner jeg å like..:)-

La menneskenaturen komme fram. Den er bare noe såkalte intelligente mennesker prøver å skjule.
Redigert 21.01.2021 kl 03:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.01.2018 kl 15:37 14180

Burde forblitt en vits...

http://www.hegnar.no/Nyheter/Tech/2018/01/Dogecoin-burde-forblitt-en-vits
Redigert 21.01.2021 kl 03:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2018 kl 13:55 14050

Spennende og høyaktuell nyhet her:

http://www.hegnar.no/Nyheter/Personlig-oekonomi/2018/01/Investeringsraadgivernes-beste-tips-for-2018

Tar opp det med krypto også, ikke minst...
Redigert 21.01.2021 kl 03:22 Du må logge inn for å svare
Aksjeoptimist
25.01.2018 kl 18:22 14068

Det var da voldsomt til negativitet på denne tråden da. Jeg kommer tilbake i sommer, så ser vi hvem som ler sist ;)
Redigert 21.01.2021 kl 03:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2018 kl 18:57 14095

Men du er jo Aksjeoptimist..:)-

La meg skyte inn noe positivt da, at noen av kryptovalutaene kan komme til å gå mye opp ennå. Noen, slettes ikke alle, og jeg gjentar "kan"...

Jo, du må gjerne tjene penger på krypto, men da mener jeg i den forstand at du kan fastslå at pengene faktisk er tjent gjennom gevinstrealisering. Jeg tror det kan være til nytte å innse at det er både upløyd mark og pyramide- og bobletilstander innen krypto om man skal ta en sjanse der.
Redigert 21.01.2021 kl 03:22 Du må logge inn for å svare
Aksjeoptimist
25.01.2018 kl 22:27 14012

Om at det både er en boble og et pyramide spill er det ikke tvil om. Men samtidig er blockchain teknologien kommet for å bli. Noen av disse (og da regner jeg ikke med Bitcoin) vil bli gamechangere på et tidspunkt i nær fremtid. Er ikke kun transaksjoner og overføring av coins denne teknologien kan brukes til.
Dette sagt, gjør man bra research noe jeg mener jeg har gjort selv, er det fortsatt mange gullgruver der ute med uforløst potensiale. Og da mener jeg ikke tokens som Bitcoin og Ethereum som har hatt en oppgang på flere titusen prosent til nå. Personlig er jeg rimelig sikker på at den samlete markedsverdien for kryptovaluta vil mer enn doble seg fra det den er i dag innen 2018 er over.
Ja det er galskap, men også like sannsynlig som det er galskap ;)
Redigert 21.01.2021 kl 03:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.01.2018 kl 14:33 14008

Man skal bare stå på for det man har tro på, så det er bra..:)-

Nå tror jeg på ingen måte på alt Hermanrud kommer med, men han nevner følgende i DN:

"– Jeg og de fleste andre ser at det er en spekulasjonsboble. De aller fleste som kjøper dette vet knapt forskjellen på disse kryptovalutaene, de bare håper å tjene penger på det, sier han."

kilde: https://www.dn.no/nyheter/2018/01/27/0909/Teknologi/-jeg-og-de-fleste-andre-ser-at-det-er-en-spekulasjonsboble

Du mener at den samlede markedsverdien for kryptovaluta vil mer enn doble seg innen 2018 er over. Visse andre ville kanskje heller skrevet "mer enn boble seg", men nok om det. Når du sikter til en slik dobling, så åpner du vel likevel for store krakk i en del av disse kryptovalutaene, eller..? Altså at noen få kan gå veldig mye opp i verdi mens flere andre kan rase ned i verdi, eventuelt opphøre å eksistere...

Så hvem skal opp og hvem skal eventuelt ned..? Og hvorfor..? Det blir det vanskelige her, særlig om spørsmålene stilles med sikte på det fundamentale/tekniske potensialet hos de ulike kryptovalutaene... Hvem vil få livets rett med gedigne globale gjennomslag langt utover det å være noe å sette spekulasjonspenger i..? Ser for meg at ingen har tilstrekkelige kunnskaper til å kunne fastslå noe som ligner hundre prosent i så måte, at det er et terreng som er tåkete og særdeles umodent, hvor den som vil satse mer bevisst enn andre etter beste evne bare bruker grad av sannsynlighet som grunnlag.

Teknologien bak er vel ikke helt blodfersk og revolusjonerende, så det kan fort komme mange aktører inn på banen, mange. Når det er nevnt, så kan pionerene sikre seg patenter på geniale konsept, dersom de da mener at de har noe slikt.
Redigert 21.01.2021 kl 03:22 Du må logge inn for å svare
JosefK
28.01.2018 kl 00:18 13890

Gud hjelpe så kunnskapsløs du er. Det finnes ikke en Krypto med respekt for seg selv som ikke er åpen kildekode. Den kan du, jeg og alle kopiere, modifisere og publisere fritt. Det er således meningsløst å patentere noe som helst. En del tools of the trade finnes det og forblir hos de mest ettertraktede utviklerne. Men patentert Krypto? Hvem kan stole på det? Av de jeg har er det kun nem som har deler av kildekoden beskyttet.
Redigert 21.01.2021 kl 03:22 Du må logge inn for å svare
Aksjeoptimist
28.01.2018 kl 10:59 13832

Stock-holm

Er mye tull og tøys ute i kryptomarkedet som ødelegger stort for kryptoene som virkelig har noe å komme med. Disse «meningsløse» og overprisede coinsene som Dogecoin og Dentacoin er coins som vil forsvinne ut av markedet på sikt. Det er mer kjøperne av disse valutaene som Hermanrud snakker om i artikkelen. Problemet er at mange tror at alle kryptovalutaene er slik.
Treffer man på kryptoene som utgjør en forskjell i lengden vil man tjene ENORMT med penger på sin investering. Valutaer som Cardano, Ripple, Stellar lumens, Lisk, Ark, Substratum og Appcoins er coins som jeg tror kan utgjøre en forskjell i fremtiden. Dermed sitter jeg bare long i disse(noe som har lønnet seg til nå)
Redigert 21.01.2021 kl 03:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.01.2018 kl 16:06 13769

JosefK: Her tenkte jeg mer på teknologien bak og mulige konsept, f.eks. som verktøy for banksystemer. Jo, man kan patentere det som blir åpent, og man kan patentere det som blir et konsept. Det må heller være du som er blind her. Kan du kopiere meg noen bitcoins og e-poste dem til meg gratis og fritt fram da, siden du nærmest forklarer at alt bare flyter fritt rundt som ei suppe i åpne kildekoder bla-bla..? Nei, nettopp. Der ser du (nope...).

Aksjeoptimist: Ja, generelt bør det åpenbart være noen som er langt mindre seriøse enn andre av kryptovalutaer (og folka bak de ulike kryptovalutane), men... Hvilke egenskaper, helt konkret, er det ved de du anser som seriøse med stort potensial for framtida..? Hva er det med disse..? Styrker og svakheter, muligheter og trusler..? Ha-ha... Sett opp en SWOT-analyse! Long time, no see..:)-
Redigert 21.01.2021 kl 03:22 Du må logge inn for å svare
JosefK
28.01.2018 kl 22:08 13733

Trenger ikke e-post. Man har github. Værsågod, lag dine egne bitcoins. Det er bare 15 500 som har gjort det før deg:

https://github.com/bitcoin/bitcoin

Men vær nå vennlig å forstå at en fork av bitcoin ikke er bitcoin.
Redigert 21.01.2021 kl 03:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.01.2018 kl 22:48 13730

Ok JofefK..:)- Du har vel dykket et stykke ned i materien, du...

Så verden over er det bare et antall mennesker tilsvarende en norsk lizzom-by som har laga sine egne bitcoins, men snart når massen kanskje opp i Kristiansund N, og så i Kristiansand S... osv... Ja ja...

Jeg forstår at en fork av en bitcoin ikke er en bitcoin, men er det en slags kopi av den åpne kildekoden da som man behøver for å lage egne bitcoin..? Stemmer det..? Du som har kunnskap..:)-
Redigert 21.01.2021 kl 03:22 Du må logge inn for å svare
RocketScience
29.01.2018 kl 05:34 13992

De begynner å bli desperate etter mer penger inn i krypto. Her har noen laget en falsk artikkel som sier at Stephen Hawkin har laget en programvare for perfekte trades i krypto med logo fra CNN, https://amazingbiznews.com/. (Linken er ikke til en cnn side da....og det er vel heller tvilsomt at Hawkin har noe med dette å gjøre i det hele tatt )
Redigert 21.01.2021 kl 03:22 Du må logge inn for å svare
Bamse2011
30.01.2018 kl 05:41 13856

Så aksjemarkedet er ikke i en boble da? Jeg vet om folk som tapte mangfoldige millioner på Seadrill. Hva med REC? Det finnes mange bobler der ute både i aksjemarkedet, valuta og crypto.
Mye av årsaken til at Crypto er blitt populært er ikke bare p.g.a. teknologien (blockchain), transaksjonshastigheten etc. Men det er p.g.a. Fiat-valutaen som blir mindre verdt p.g.a. den monetære politikken som har vært ført de siste årene. Før kunne man måle pengeverdien av en valuta mot gull-beholdningen til ett land. Men slik er det ikke nå. USA trykker dollar i store mengder, de kuttet ut gullstandarden under Nixon og mange andre land har gjort det samme. Vi har null-renter, aksjemarkedet er blåst opp, alt er blåst til himmels. (Aksjemarkedet ekstreme vekst er en direkte konsekvens av at Fiat-valuta har fått mindre verdi, da man ikke tjener noe på å ha penger i banken lengre).
Når neste smell kommer må man senke renten enda mer og det er ikke rom for dette da flere land nå har real-rente på null. Flere land har gjeldsmengde som overstiger BNP med 200%. Dette fordi man har drevet med "pengetryking". Zimbabwe er ett ekstremt eksempel, hvor Zimbabwe-dollaren er omtrent verdiløs. Flere sør-amerikanske land har adoptert dollaren, fordi den er mindre stygg enn deres egen valuta. Uansett, stygg er den, men den er størst.
Crypto er i tidlig fase og vil ha flere bobler. Mange av coinsene vil ikke bestå, men teknologien vil bestå i mer eller mindre grad. Det trengs selvfølgelig mye utvikling og forbedringer.
Som noen nevnte kan man nok sammenligne crypto med dot.com. Det var mange bobler den gangen. Folk tjente seg søkkrike på å selge domener som ikke hadde underliggende verdi. Men likevel når ting hadde roet seg etter krakket, så var det flere selskaper som overlevde og som vi vet idag har hatt en formidabel utvikling siden dengang. Apple, google etc.
Innen crypto så er nok neste ut "HashGraph". Da skal jeg sørge for å være tidlig ute.

Lykke til alle sammen. :)
Redigert 21.01.2021 kl 03:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.01.2018 kl 10:23 13756

Aksjemarkedet er nok også mer eller mindre i en bobletilstand, men visse enkeltaksjer kan man i alle fall kalle bobler. Samlet sett er vel likevel aksjemarkedet en mindre boble enn krypto, mener jeg, at det tross alt ligger et mer solid fundament i bunn som krypto ikke har.

Stephen Hawking og krypto..? Ja vel, he-he...

https://www.youtube.com/watch?v=LlHEkG54E1g

Ha en fin dag!
Redigert 21.01.2021 kl 03:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.01.2018 kl 13:30 13617

Det kalles vel ikke krakk i bitcoin før det blir fall på noen tusen prosenter, men...

https://e24.no/boers-og-finans/bitcoin/bitcoin-paa-vei-mot-verste-maanedsfall-paa-fire-aar/24247086
Redigert 21.01.2021 kl 03:22 Du må logge inn for å svare
Triggly
01.02.2018 kl 15:11 13547

Fork betyr at du deler en blockchain permanent i to. Transaksjonene i de to blockchainene vil være helt like inntil delingstidspunktet, men ikke etter. Du vil da ende opp med 2 helt forskjellige blockchains og 2 helt forskjellige kryptovalutaer. Et eksempel er "bitcoin cash," som er en fork av bitcoin.
Redigert 21.01.2021 kl 03:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.02.2018 kl 15:27 13534

Ok, sånn... Skjønner prinsippet, i prinsippet..:)- Thanks.

Men er det enkelt å gjøre dette da..? I så fall betyr det at det kan komme et utall av kryptovalutaer, i og med at du nevner "helt forskjellige kryptovalutaer" etter en fork, eller er det en verdisammenheng mellom del fortsatt etter forken..?

Generelt: Man får ikke nobelprisen i "skarpeste kniven i skuffen" om man konkluderer med at det vil bli svært mange konkurrerende kryptovalutaer innen 2020, ikke sant..?
Redigert 21.01.2021 kl 03:22 Du må logge inn for å svare