Apcl:status??

jon76
APCL 20.11.2018 kl 10:47 4036

Når er apcl et godt kjøp? 30 øre?
Redigert 18.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
rischioso
20.11.2018 kl 16:12 3861

Godt spørsmål....

Cash kassa pr i dag tilsvarer rundt 40 øre/aksje og cash kassa ved årsskiftet vil tilsvare ca 34 øre/aksje legger vi EK breningen i perioden jan - juni til grunn noe vi burde gjøre for det er ikke skjedd noe ekstraordinært i det tidsrommet og vi kan derfor utgå fra at selv på selskapets sparebluss så svir de av rundt 3,5m/usd pr halvår.

Det vil igjen tvinge frem en kriseemisjon med god rabatt grunnet selskapets situasjon med tilhørende betydelig risk så mitt bet er at den vil bli satt i intervallet 30-50øre selv om det fortsatt ikke behøver å være noe godt kjøp...
Redigert 18.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.11.2018 kl 16:44 3800

Hvis behovet for emisjon medfører riktighet, noe ledelsen på sin side har hintet om at de IKKE trenger, er det ikke usannsynlig at det kommer en kursdrivende melding i forkant. Kanskje noe ifbm. det Lars Brandeggen har skrevet noe om, fremførbart underskudd...
Redigert 18.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
thief
20.11.2018 kl 16:53 3776

Herregud, har du slått deg ris??Gjentar jo det samme flere ganger om dagen, hver dag!! Kassa er snart tom,bla..bla..bla! NEI, den er langt fra tom,og selskapet har gang på gang sagt at de har mer enn nok til sakene. Hva er problemet da? Stoler på de har mer kontroll på tallene enn du! Du fremstår jo som dummere og dummere for hver dag som går:) Apcl ned på veldig lavt volum i det siste. Dette fondet hadde vel 3mill igjen for en tid tilbake. Virker som det er de som selger siste rest, noen som har oversikt? Da er det vel knapt noe igjen nå,kanskje 1-2mill!
Redigert 18.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
FkL
20.11.2018 kl 16:54 3770

Om APCL er et godt kjøp avhenger av om du har satt deg inn i caset og tror på det eller ikke. I og med at du spør så antar jeg at du ikke har gjort akkurat det. Anbefaler derfor at du først og fremst setter deg inn i caset og så vil nok konklusjonen gi svaret på investering eller ikke. Jeg vil vel påstå at det aldri er smart å investere på bakgrunn av råd fra ukjente her inne på HO.

Skulle jeg svart ja, nei eller gitt deg min subjektive mening så hadde det bare blitt tull. Slike svar får du bare av hausere eller baiserne. Sett deg inn i caset og gjør din egen vurdering.
Redigert 18.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
rischioso
20.11.2018 kl 18:36 3652

RE - Om APCL er et godt kjøp avhenger av om du har satt deg inn i caset og tror på det eller ikke.

* Ja - hva skal man si til slikt tull....Det er vel verken kursen eller den enkeltes tro og håp som bestemmer om timingen er god det være seg exit eller inngang...

Det er en mengde andre og fundamentale ting som bestemmer akkurat det og er man ærlig om ikke annet ovenfor seg selv så ser det alt annet enn bra ut og slik har ståa vært siden mai i fjor....

Og når man i tillegg kjenner til at kassa skrumper for hver dag som går så er det så viktig nettopp fordi selskapet ikke har inntekter og de svir av rundt 7m/usd i året selv på sparebluss så trenger man ikke støtte seg til hverken selskapets confidents eller andres ubegrunnede input når vi har selskapets egen halvårsrapport som forteller oss at cash kassa inneholdt knappe 9,4m/usd pr juni.

Side 11 - cash burn
Side 14 - cash

http://www.africanpetroleum.com.au/system/files/uploads/financialdocs/Interim%20OAX%20H1%202018%20-%20FINAL.pdf

Det forteller klart og tydelig med eller uten kuleramme at selskapet veldig snart må hente frisk kapital fordi en arbitration er ikke gjort på 1,2 eller 3 og selskapet har 2 saker som er helt i startfasen så det er en lang vei å gå om sakene kjøres helt ut noe det er sterke indikasjoner på at det vil og legger vi historiske ledetider til grunn så vil ting kunne ta tid - veldig lang tid....

https://icsid.worldbank.org/en/Pages/cases/searchcases.aspx
Redigert 18.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
thief
20.11.2018 kl 19:12 3571

Mas om tom kasse igjen,he..he:)!! Klarer du ikke noe bedre, kan du like godt droppe å skrive no! Greit forumet er anonymt, men å gjøre seg til den største klovnen er vel ikke så stas uansett!

APCL sier Gambiasaken vil avgjøres rundt q2 2020, HVIS den går hele veien. Og de sier de har penger til dette, hva er det å diskutere! Og da har de sikkert en cashburn som er mindre enn de hadde de foregående 6 måneder, de neste månedene! Men i Gambia går vel ikke saken ut uansett. Går rule 41(5) i favør oss, kommer nok de til forhandlingsbordet ganske så kjapt. Far drillet tørt, så ingen olje i sikte. Så da vil de nok få drillet fortest mulig igjen. Og med TOM statskasse, bruker de nødig mer enn de må på rettssaker. Selv om RIS tror Gambia får støtte får å bruke penger til slike ting, he,,,he! De klarte så vidt å skrape sammen kronene så det ble en voldgiftsak,så det sier vel litt om hvordan situasjonen er, altså krise.Så hvordan Gambia svømmer i penger(i følge ris,siden de får støtte), må jo være største våset som er skrevet på forumet:) Gambia har en av de dårligste økonomiene i Afrika, så funn av olje er helt essensielt. Og jo fortere jo bedre. Da vil de nok ikke at saken mot apcl skal gå til q2 2020, med risken for å tape. Da drilling sikkert ikke vil bli før 2022! Og skulle Gambia tape, hva da??Da kan det fort hende de også må betale apcl sine saksomkostninger med mer! Hvor skal disse pengene tas fra:)??? Det er dyrt å være fattig, er det noe som heter! Derfor håper Gambia på en lett(billig) seier,ved å satse på 41(5). Taper de den, er de nok nødt til å komme til et forlik! Billigst, minst risiko og eneste utvei for en stat uten en krone til overs:)!! Og avgjørelse på 41(5) er neste steg i voldgiftprosessen, kan komme hvilken som helst dag! LYKKE TIL!
Redigert 18.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
tuja
20.11.2018 kl 19:15 3562

thief

Spot on :)
Redigert 18.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
thief
20.11.2018 kl 19:30 3521

Jeg tenker at man om rundt 12mnd burde bekymre seg for kassa, hvis begge sakene fortsatt ikke er løst og det ikke er noen lysning! Men å mase om tom kasse nå, blir for dumt. Så har jeg heller ingen tro på at ingenting er løst om 12mnd:) Tror nok noe er kommet i havn, og da blir emi NULL problem. Da er det nok mange som vil bidra, hvis apcl beholder en eller annen lisens! Vi vet jo hva som vil skje om apcl skulle få et forlik i Senegal/Gambia, tidenes rally:) Verdien på en av disse lisensene betyr mange kroner på apcl-kursen:)! Så får vi se hva fasit blir. Jeg tror apcl nok en gang klarer seg, og vi vil få en real oppgang! Som vi vet, beholder apcl en/deler av en lisens, betyr det garantert partner(de har allerede posisjonert seg i følge apcl) og drilling. Så da klarer de fleste å legge sammen 2+2, og tippe interessen for å bli med på dette:)!
Redigert 18.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
20.11.2018 kl 19:32 3513

Uansett hvordan voldgiftene går, så vil det være mange år frem til fast inntekt for selskapet. Og det er hvis både rettssaker og boringer med 20% sannsynlighet går inn på første forsøk.

Redigert 18.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
tuja
20.11.2018 kl 19:36 3496

Personlig tror jeg først på en løsning i Senegal innen kort tidshorisont. De har rotet det til på ROP, og Total har i tillegg
stilt krav om at de ikke skal bli lidende part om APCL går seirende ut av arbitrition. Derfor tror jeg Senegal inngår ett
kompromiss overfor APCL, da de blir kraftig økonomisk straffet om de blir den tapende part.Og i tillegg tror jeg de har
ett rimelig press fra Total om å få orden i sysakene.
Redigert 18.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
thief
20.11.2018 kl 19:48 3467

Det er helt riktig kaisovski:) En emi må nok til uansett, men spørsmålet er på hvilke premisser? Som sagt, løser det seg i Senegal eller Gambia, vil det neppe bli noen problem med å hente penger:) Det så vi jo på forrige emi på 7.75kr!!! Interessen(volumet) kan bli enormt i apcl, ved rett melding, så vi sist det skulle drilles oxo! Og noe som er helt sikkert er at kursen vil gå bananas på en ok deal, og da fyller apcl opp kassa igjen! MCAP i dag er latterlige 100mill, en mangedobling av denne er vel ingen fantasi ved en løsning! Så det er jo det vi håper på, vi som har aksjer! Og en emi, ved positiv melding, er ikke akkurat krise!
Redigert 18.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
rischioso
20.11.2018 kl 20:19 3404

RE - APCL sier Gambiasaken vil avgjøres rundt q2 2020, HVIS den går hele veien.

* Det er her man bommer om man skal følge slike estimater - for estimater er det jo såfremt ikke snåsamannen eller hans like er en del av selskapet...:)

Avvisningsøknaden kom som en overraskelse på selskapet for det var ikke noe de kunne forutse og da skal det legges til i estimatene når den er ferdigbehandlet om og hvis den blir avvist for i motsatt fall så har jo ikke APCL noen sak i Gambia overhodet og lisensene er dermed mistet....

Avvisningssøknaden til Gambia ble registrert den 25.04:

April 25, 2018
The Respondent files preliminary objections pursuant to ICSID Arbitration Rule 41 (5).

https://icsid.worldbank.org/en/Pages/cases/casedetail.aspx?CaseNo=ARB/17/40

Det er 7 mdr siden og siden den gang har den ordinære saken blitt satt på hold - mao, det er skjedd nada i saken siden 25.04 så da må denne perioden legges til den estimerte tiden som da tilsier at vi er ute i 2021 noe som gjenstår å se hvor langt for avvisningssaken er fortsatt ikke avklart noe som betyr at den originale arbitration saken fortsatt vil stå på vent inntil det er avklart...

Med eller uten kuleramme så finner man da ut at det ikke bare spøker for bunnskrapt kasse og en emisjon venter man jo som kjent ikke med til kassa er bunnskrapt....

Det er aldri dumt å tenke selv og av samme grunn er alle født med den kula over skuldrene - så bruk den...:)
Redigert 18.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
thief
20.11.2018 kl 20:38 3363

He..he,tuller du RIS:)?? Vil du virkelig fremstå så dum? Du kommer jo rett og slett med FEIL info!!
"Det er 7 mdr siden og siden den gang har den ordinære saken blitt satt på hold - mao, det er skjedd nada i saken siden 25.04 så da må det legges til den estimerte tiden som da tilsier at vi er ute i 2021"
Apcl kom jo ved siste melding(3uker siden) med nyheten om at gambiasaken kunne gå til q2 2020! Da har de jo selvfølgelig tatt med avvisningssøknaden, som ble registret i april med i beregningen.Er det mulig! Og de sa jo oxo at de ved first session hadde blitt enige om saksgangen og at denne hadde blitt fulgt:)"the first session of the tribunal was held on 27 June 2018 which was predominantly to agree procedural matters. Since this date proceedings have been continuing as expected"
Så å komme med våset ditt om at denne avvisningssøknaden ikke er tatt med i beregningen, sier vel bare litt om deg! Og at saken ikke har kommet noen vei, er jo atter en FEIL. Gjennom denne avvisningssøknaden har voldgifsmennene fått mye info om saken, og har allerede dannet seg et godt bildet. Så om saken går videre, så begynner de jo ikke på scratch:)!! Du blir mer og mer desperat, og kommer med mange direkte FEIL:)!! Stakkarslig type!
Redigert 18.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
thief
20.11.2018 kl 20:41 3348

Begynner virkelig å tro du ikke har no over skuldrene:)
Redigert 18.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
rischioso
20.11.2018 kl 20:54 3315

theif,

du skjønner det at mitt svar til deg var for å være hyggelig og dermed spant jeg videre på "tenk på et tall" som ligger til grunn for tidsestimeringen for det er det og ingenting annet enn akkurat en estimering ledelsen har gjort for hva skulle man forvente at selskapet skulle si - at de ikke hadde peiling og at de ikke visste om de hadde nok penger og hva tror du da hadde skjedd ..??...NEI, de sier det som passer dem og så blir det opp til oss og finne ut av om det er hold i det de sier eller ikke - noe det ikke er fordi:

Det er Ingen, absolutt ingen som kan forutse hvor lang tid saken mot Gambia vil ta.

Det er Ingen, absolutt ingen som vil kunne forutse hvor lang tid saken mot Senegal vil kunne ta...

Netopp fordi ingen saker er like, ingen motpart er lik og ingen vet hva den andre kommer med opp med undervegs og av samme grunn kan heller ikke selskapet vite hvor lang tid det tar ei heller vil de kunne vite om de har penger nok...

Du snakker om en oppdatering er gitt i juni - om du synes det er fantastisk så kan det være greit å få vite at vi nå er i slutten av november. - mao, ting tar tid..;)

Og jeg er ikke desperat - hvorfor skulle jeg være det - jeg er jo ikke inne i dette caset - desperasjonen overlater jeg til deg og så langt så har du ikke vist annet hvor du virker å ha flere gode grunner til å være akkurat det....
Redigert 18.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
FkL
20.11.2018 kl 21:06 3291

Vel, siden en av aksjens absolutt største baisere ikke helt forstår caset så får jeg forklare. Det blir da litt subjektivt, men alle forstår nok sammenhengen som ligger bak. Det ris tydeligvis ikke forstår er at om man har tro på caset så spiller det ingen rolle når man kjøper seg inn på dagens nivå, vel å bemerke dersom man blir med til alt er avklart. Oppsiden er så høy at de forskjellige trendene rundt dagens kurs uansett vil gi en meget god avkastning dersom alt løser seg. Det gjelder også de som har kjøpt på et noe høyere nivå og som i dag sitter med papirtap. Dersom alt løser seg vil kursen øke drastisk.

Ris derimot vil selvfølgelig ikke belyse de positive aspektene med caset da han utelukkende er ute etter å baise i APCL.

Nå har selskapet selv meldt om at de har penger til å kjøre sakene ut, men ris har som vanlig sin egen fasit. Men, la oss nå se litt på dette da selv om en skikkelig vurdering krever innsyn i de forskjellige postene og ikke bare notene i regnskapet.

Halvparten av kostandene i først halvår er til leting/evaluering og konsulenttjenester. Her må det være mulig å kutte drastisk nå som vi er i sparemodus. Den andre halvparten består i hovedsak av administrasjon, lønn, bonuser og kjøp av aksjer. Dette er kostnader som selskapet selv har god kontroll på og her bør det være mulig å kutte i ut fra behov. Jeg tenker at selskapet har god kontroll og at de har lagt en langsiktig plan for håndtering av økonomien under ICSID sakene.

Dette blir selvfølgelig en vurdering på svært tynt grunnlag, men basert på akkurat like mye info som ris har. Det finnes altså inget som helst likhetstegn mellom hva vi har brukt og hva vi skal bruke. Fasit får vi kun når rapport for 2. halvår kommer og denne vil komme i god tid før kassa er tom.
Redigert 18.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
thief
20.11.2018 kl 21:06 3290

Apcl sier saken(for 3 uker siden) går som den skal i Gambia! De har garantert(under first session) bestemt hvor lang tid den enkelte har på skriftlige tillegg og også når en avgjørelse på 41(5) vil komme! Så foreløpig er det INGEN avvik fra hva apcl har regnet med:) Så får vi heller se hva som skjer etter avgjørelse på 41(5)! De har selvfølgelig en tidsplan for hver enkel prosess, det var jo noe av det de ble enige om på first session. Så apcl tar jo ikke bare et tall ut av løse luften,he..he! Du får komme opp med noe bedre!
Redigert 18.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.11.2018 kl 21:16 3273

På dagens kurs fremstår apcl som den sikreste kandidaten til en mangedobling av kursen på 1 - 6 mnds sikt.
Het kan triggerne komme i fleng (Gambia - Senegal - Sierra Lione - oppkjøpskandidat - fremførbart underskudd) og det beste er at hver enkelt av triggerne har en potensiell verdi langt over dagens børskurs.

Redigert 18.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
rischioso
20.11.2018 kl 22:21 3157

RE - Vel, siden en av aksjens absolutt største baisere ikke helt forstår caset så får jeg forklare. Det blir da litt subjektivt, men alle forstår nok sammenhengen som ligger bak. Det ris tydeligvis ikke forstår er at om man har tro på caset så spiller det ingen rolle når man kjøper seg inn på dagens nivå, vel å bemerke dersom man blir med til alt er avklart. Oppsiden er så høy at de forskjellige trendene rundt dagens kurs uansett vil gi en meget god avkastning dersom alt løser seg. Det gjelder også de som har kjøpt på et noe høyere nivå og som i dag sitter med papirtap. Dersom alt løser seg vil kursen øke drastisk.

* Det er jo med forbehold om at ting løser seg og det er jo en riski strategi spesielt når ingenting peker i den retningen....I tillegg har man den åpenbare risken om at selskapet går tom for penger og det er vel nok av case gjennom tidene som har forsvunnet ut av børs av nettopp den grunn.

Det blir som å si at NSG var billig på 1nok, på 50øre og på 10øre bare man hadde lest seg opp og hadde trua - noe det ikke var nettopp pga kapitalmangel....

Når vi så kjenner til realitetene med sterkt minkende kasse, begrenset varighet i kombinasjon med at ting tar tid - veldig lang tid og ofte lengre enn det så sier det seg ikke selv at om man har troen så er det billig fordi den troen i så tilfellet ikke er basert på realiteter, men forhåpninger og drømmer og med en slik form for investeringsstrategi så vil man ikke bli gammel i dette gamet...:)
Redigert 18.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
tuja
20.11.2018 kl 22:43 3117

Risch

Du baisser vel for at du vil inn?
Da er det sikkert ikke så "gæli" som du vil ha det til?

:)



:)
Redigert 18.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
FkL
20.11.2018 kl 22:45 3109

Du har jo lagt til grunn i dine udokumenterte beregninger at selskapet selv ikke vet noe som helst når det gjelder hvor lang tid dette vil ta eller hva slags cashburn de må ligge på for å komme igjennom til andre siden. MEN, du har fasit. Jeg regner med at du forstår hvor dum en slik påstand er. Jeg har like mye bevist hva som kan fjernes i regnskapet som at du har bevist at det ikke vil det. Bare tull alt sammen og det forstår til og med du.

Når det gjelder å sette sine penger på APCL så klarer vi fint å vurdere dette selv. Faktisk så vil jeg påstå at min vurdering trolig er bedre enn din da det eneste du gjør er å gjenta udokumenterte negative teorier for å enten komme inn billig, for at du har tapt på APCL tidligere eller at du på annen måte har en agenda. Da er det enklere for oss andre som faktisk har gjort en skikkelig økonomisk vurdering av caset og funnet at dette passer godt inn i vår portefølje. Hva du derimot driver med har vi etterspurt flere ganger. Jeg er faktisk så sikker på mine egne vurderinger at vi kan ta et veddemål på det.

Redigert 18.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
20.11.2018 kl 22:48 3100

Rish , skjønner du får drahjelp av børsene verden over men makan. Hva du driver med på APCL er en gåte,ikke skal du kjøpe men fortsetter i stor stil, hvis du var ærlig å si at du skulle inn på et visst nivå så var det greit ? Jeg vil bare si deg innen 22 nov. vil aksjen bunne hvis du vil inn. Det blir helt latterlig hvis du plut
eselig sier du har kjøpt.Det skal vi alle inne her huske !!!
Redigert 18.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
tuja
20.11.2018 kl 22:52 3088

RGT

Slik holder han på i ELE også. Velkjent stil, men det har vel alle fått med seg.

:)


https://tvc-invdn-com.akamaized.net/data/tvc_12eb5e4f8e4697a5a1d3b2ad41a9bc92.png

Olja tester bunn i stigende trend.
Redigert 18.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.11.2018 kl 15:24 2549

Et godt stykke opp til sist emi som ble satt på 7,5 nok...... måtte bare gni det inn :)
Redigert 18.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Boobs
30.11.2018 kl 15:33 2531

Det Fremførbare underskuddet alene gjør at jeg sover godt om natta med mine 150k Apcl-lodd
Redigert 18.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
thief
30.11.2018 kl 17:46 2406

Syntes det blir litt mer spennende for hver dag som går uten at Senegal utnevner sin mann:) Hvorfor gjør de det ikke,og hvorfor tvinger ikke apcl igjennom at dette blir gjort? Ville vel vært i apcl sin interesse å komme i gang fortest mulig, men de gjør altså ingenting! Så får vi se om BM har rett i at Senegal ville prøve å finne en løsning på denne konflikten i løpet av nov. Da burde det komme noe snart:)
Redigert 18.01.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare