ALTERNUS ENERGY 🍀🍀 EN SOLEKLAR VINNER

Aksjerus
ALT 25.04.2023 kl 22:38 134973

Lager en ny tråd, da den andre ble stengt pga for mange innlegg.

Hva skjer i aksjen per dags dato?
Dagens kurs: 3,57.

Alternus har brutt lånebetingelsene ref melding 12. mars. Obligasjonseierne har gitt krav og spørsmålet ligger på om ALT klarer å få solgt solparker til 50 mill euro i tide.
Tidsfrist: 15. mai.
Underliggende verdier på 12kr per aksje (etter gjeld ifølge ekstern vurdering).
Justert SPAC-fusjon med CLIN som signaliserer salg av solparker og liten sannsynlighet for emisjon. Budpris: 105kr/aksje.
Klarer ledelsen å ordne opp i dette rotet?
Green2030
06.05.2023 kl 13:11 3593

De har ikke kommunisert at de skal selge operative solparker. Revidert utkast med Clean Earth viser at de vil stå med ca 168MW gjennom 2023 - ergo de selger ikke operative solparker. De kommer heller ikke til å starte noen nye solparker i Europa i 2023, all fokus legges på USA. Så hvis de skulle selge noe, så er kanskje fremtidige solpark prosjekter i Europa et godt valg siden all fokus rettes mot USA og Inflation Reduction Act
Green2030
06.05.2023 kl 13:06 3601

Hei Sebastián, du trenger ikke spekulerer på hvilken løsning de har valgt, du har det svart på hvitt - REFINANSIERING AV MINIMUM €50 MILL

Les melding fra 24 april en gang til 😄
Gullhaugen
06.05.2023 kl 12:07 3645

Jeg tror de kan selge noen av de 27,50 mill CLIN aksjene på NASDAQ til 10.30 dollar stykke så er saken løst. Gjenstående gjeld er vel nå nede på 1.5 milliarder. Dagens Mcap på 11.mill euro er en vits sametinget med andre tilsvarende selskaper. Det er 500 prosent opp igjen til 25-30 kr.hvor den bør ligge før turen til NASDAQ
Sebastian_
06.05.2023 kl 11:14 3695

Men det skal sies: For kortsiktige aksjonærer er en emisjon et tragiskt utfall, men som tidligere nevnt så lenge man kan/er villig til å oppretteholde andelen sin av selskapet ser jeg på en emisjon som et mye sikrere og bedre valg enn å kvitte seg med solparker/prosjekter, både for selskapet selv og langsiktige aksjonærer.
Sebastian_
06.05.2023 kl 10:59 3701

God dag! Jeg er klar over situasjonen ALT står foran, og jeg er også klar over at en emisjon skulle ha blitt satt i gang den 21 april hvis selskapet ikke hadde en annen løsning. Ettersom de har fått en utsettelse til 15 mai, så er det klart at de har lagt frem en annen løsning til obligasjonseierne, og det virker som at de er overbeviste obligasjonseierne om denne løsningen (og hva denne løsningen er, kan vi bare spekulere i).
Selskapet har mellom 1,5-10% rente på lånene sine med ca 2 milliarder i gjeld. Alt jeg prøver å påpeke at jeg mener det beste for selskapet, og for aksjonærer på lang sikt er at selskapet henter penger i form av en emisjon. Begynner de å kvitte seg med MW, og da spesielt opererende MW, for å sette 50 mil euro på en låst konto med andre løpende renter ser jeg ikke annet enn at det kommer til å skade selskapet på sikt. Noe av det eneste som kan redde selskapet da er fusjonen med CLIN, men ettersom det er umulig å regne på fordi det er så mange faktorer med i spill, blir det ingenting annet enn spekuleringer.

Jeg liker dog veldig godt at ALT skal fokusere mer i USA, og nedskalere i Europa. Det ser jeg på som et meget godt valg.
urix
06.05.2023 kl 07:23 3866

Du bare gjetter og fantaserer, det vi vet er at ila 15. Mai eller tidligere skal den økonomiske misligholdelsen være løst slik som obligasjoneierne har forlangt være på plass, hvilken måte Alternus Energy velger å løse det på vet vi ennå ikke.
Om Clin hadde stemt over fusjon så ville vi fått beskjed og det hadde gitt positivt løft om den hadde gått igjennom.

Har du trua på at det ordner seg for all del last til uken, amerikanerne verdsetter Alternus Energy til mer enn hundre kroner pr. aksje, vi kan kjøpe den for 5 kr, for bra til å være sant, tror ikke det, løp og kjøp er mitt råd!

Fortsatt God helg!!
Green2030
05.05.2023 kl 22:47 4042

Fra Solis Bond Q1 2023 rapport

Videre drift
Styremedlemmene forventer at selskapet kjøper solparker og fortsetter konsernets fotavtrykk av netto MW økning til porteføljen, regnskapet er utarbeidet på grunnlag av fortsatt drift. Styret er av den oppfatning at selskapet har tilstrekkelige kontantstrømmer til å fortsette å oppfylle sine forpliktelser og det er ingen intensjon om å avvikle selskapet.


Going concern
Directors expect the Company to acquire solar parks and continue the Group’s footprint of net MW increase to the portfolio, the financial statements have been prepared on a going concern basis. The Directors are of the opinion that the Company has sufficient cash flows to continue to meet its obligations and there is no intention to wind up the Company.

https://newsweb.oslobors.no/message/588239
Green2030
05.05.2023 kl 22:45 4046

Utklipp fra - Alternus Energy Reports 2022 Financial Results

On March 21, 2023, Alternus announced that its wholly owned subsidiary Solis Bond
Company reached an agreement with the holders of €200 million of “green bonds” to
temporarily waive certain covenants to allow time for the Company to cure certain
threshold breaches resulting primarily from a terminated acquisition in Poland and
lower gross margins in Romania due to higher than anticipated power acquisition costs
in the fourth quarter. The Company has taken the necessary activities to meet the
terms of the waivers and is confident of a successful outcome that will also ultimately
lower long term debt costs.
Green2030
05.05.2023 kl 22:15 4073

tipper de kjører en "accordion construction warehouse facility"

En trekkspillfunksjon (Accordion Feature) er et alternativ som et selskap kan kjøpe som gir det rett til å øke kredittgrensen hos en utlåner. Bedrifter kjøper vanligvis en trekkspillfunksjon i påvente av behovet for mer arbeidskapital for mulige utvidelsesmuligheter. Hvis slike muligheter ikke blir til virkelighet, kan alternativet bli overlatt til å utløpe uten straff.

Ref. melding fra 1 mars, Newsweb
Green2030
05.05.2023 kl 22:05 4093

Sebastian...

Melding fra 24 april.

I samsvar med de skriftlige vedtak godkjent av obligasjonseierne, har selskapet mottatt "debt terms" knyttet til refinansiering av minst €50 millioner av Solis-porteføljen. Siden term sheets fortsatt er betinget visse forbehold, jobber selskapet med å løse disse med de respektive partene, for å fullføre før 15. mai.

Så de skriver svart på hvitt at de har forelagt Obligasjonseierne TERM SHEETS, dog med noen forbehold. det var derfor det ikke ble satt igang en emosjon den 21 april slik avtalen var. Avtalen var at de må foreligge term sheet på lån €14 mill eller salg av operative solpark på €50 mill. Alternus har valgt å refinansiere minimum €50 mill som løsning på term sheet
Redigert 06.05.2023 kl 00:10 Du må logge inn for å svare
Sebastian_
05.05.2023 kl 17:34 4283

Var lenge siden jeg skrev noe i tråden her, men føler det begynner å bli på tide å kommentere igjen. ALT sin beste løsning er uten tvil å sette en emisjon. Jeg vet og jeg ser mange kommentarer om at dette er noe VB ikke vil fordi da vanner han ut seg selv og har ikke pengene tilgjengelig til å opprettholde sin %-andel av selskapet. Dette er vel noe jeg forsåvidt er enig i, men i denne vanskelige situasjonen (og bassert på utsagt lagt til nedenfor fra side 30 i ALT sin 10K) sliter jeg med å se en annen løsning.
Selvfølgelig, selskapet kan gamble på at fusjonen med CLIN går igjennom med lite nok redemptions til at de får inn noen milliarder til å løse probleme sine. Dette hadde jo vært en fantastisk løsning som hadde sendt aksjen opp mange hundre prosent. Hvis fusjonen ikke går igjennom og ALT skal kvitte seg med deler av porteføljen sin, så kommer selskapet til å bli spist opp av renter fra lånene sine fordi de ikke kommer til å klare å generere nok penger til å begynne å betale ned lånene (som de har nevnt nedenfor at er noe de må gjøre).

Jeg sliter litt med å skjønne hvordan ikke flere folk her inne har snakket om det ekstreme problemene ALT har om fusjonen ikke skjer, de selger prosjekter og må betale renter på lån de har med enda mindre inntekt enn de har nå. Har personlig en grei post i ALT, men har nok på siden til at jeg kan forsvare %-andel min hvis selskapet setter en emisjon. Jeg er meget åpen for diskusjon.

Tatt fra 10K´en til ALT sendt ut 21 april (side 30)
Our operating revenues are insufficient to fund our operations and our assets already are pledged to secure our
indebtedness to various third party secured creditors, respectively. The unavailability of additional financing could require
us to delay, scale back or terminate our acquisition efforts as well as our own business activities, which would have a material
adverse effect on the Company and its viability and prospects.
The terms of our indebtedness, including the covenants and the dates on which principal and interest payments on
our indebtedness are due, increases the risk that we will be unable to continue as a going concern. To continue as a going
concern over the next twelve months, we must make payments on our debt as they come due and comply with the covenants
in the agreements governing our indebtedness or, if we fail to do so, to (i) negotiate and obtain waivers of or forbearances
with respect to any defaults that occur with respect to our indebtedness, (ii) amend, replace, refinance or restructure any or
all of the agreements governing our indebtedness, and/or (iii) otherwise secure additional capital. However, we cannot
provide any assurances that we will be successful in accomplishing any of these plans
Gullhaugen
05.05.2023 kl 17:20 4296

Pust ut nå er det weekend og solen steiker på terrassen. Smak på denne i mens. 50 k aksjer ×108 nok = En fin sommerferie.
Gullhaugen
05.05.2023 kl 17:18 4260

Pust ut nå er det weekend og solen steiker på terrassen. Smak på denne i mens. 50 k aksjer ×108 nok = En fin sommerferie.
Green2030
05.05.2023 kl 17:17 4263

Noen dager før Jon Masdal fikk et lite illebefinnende og kastet alle aksjene til Lorentzen, så var kursen ca 20kr - det er 400% opp fra dagens kurs.

19 april reforhandlet de avtalen med Clean Energy og går på Nasdaq Q2 (les slutten av Juni)
24 april presenterte de term sheet til obligasjonseierne hvor de refinansierer €50 mill betinget visse forbehold som selskapet forventer å løse innen 15 mai
15. mai presenterer de løsningen som er forelagt obligasjonseierne
I slutten av mai vil aksjonærene i Clean Earth avholde et ekstraordinært møte vedr. innløsningsrett

Etter den 15 mai så tipper jeg at Alternus vil presentere hvordan de vil angripe USA, nye solpark prosjekter, verdien av Inflation Reduction Act, bruk at €500 mill grønt lån fra Deutche Bank og salg av fremtidige solpark prosjekter i Europa... og så håper jeg de har en god plan for å "rævpule polakkene"...hehe
Aksjerus
05.05.2023 kl 16:19 4291

Eneste småsparerene gjør er å selge sine aksjer med 5% gevinst og sende kursen ned. Her er det store som laster mer og mer opp. Gleder meg til neste topp 20 oppdatering :)
Redigert 05.05.2023 kl 17:14 Du må logge inn for å svare
Gullhaugen
05.05.2023 kl 16:06 4313

Ja nå er det snart litt hvitvin på terrassen og bånngass på Nasse i US. Tenk å selge nå...å tenke på at du gikk glipp av kr. 108 om noen uker. Nå handler det ikke om snitt men å fa tak i x antall aksjer minst 20-50 k her må det bare jafses. Happy weekend.
Redigert 05.05.2023 kl 16:15 Du må logge inn for å svare
Green2030
05.05.2023 kl 15:56 4279

bra Gullet:)

Det må skje en hel del hvis dette skal skje, og emisjon er ikke en del av mixen. De la ut meldingen den 19 april, så det tolker jeg som at de har mye bra på gang i USA og det legges til grunn når de refinansierer €50 mill etterfulgt av noen store solprosjekter i USA med god støtte av IRA som blir meldt før fusjonen finner sted. Blir heller ikke overrasket hvis de selger noen fremtidige solprosjekter i Europa, da fokuset ligger på USA fremover.

Inflation Reduction Act blir en game changer fremover for Alternus
Gullhaugen
05.05.2023 kl 15:29 4314

Dette er den nye reviderte . Så kan du selv regnet ut med 26 mill ALT aksjer hva denne verdien vil tilføre hver ALT aksje. 108 NOK ( vær glad for at noen selger...som skal ha penger til is i helgen )
19.04.2023
ALT: Gjør endringer i fusjonsavtale med Clean Earth, vil motta 27,5m aksjer. Aksje ligger på 10.40 dollar nå . Verdi 2.8 milliarder NOK

Oslo (Infront TDN Direkt): Alternus Energy Group og Clean Earth Acquisitions Corp gjør endringer i fusjonsavtalen. Ved gjennomføringen av fusjonen vil Alternus nå motta, med forbehold om eventuelle arbeidskapitaljusteringer, 27,5 millioner aksjer i Clean Earth, tilsvarende en egenkapitalverdi på 275 millioner dollar.
Det fremgår av en melding onsdag.

"Både Alternus og Clean Earth mener det reviderte vederlaget plasserer det sammenslåtte selskapet i tråd med gjeldende verdivurderinger av sammenlignbare børsnoterte selskaper. Begge parter tror at den reviderte verdsettelsen vil være attraktiv for investorer ved gjennomføring av transaksjonen og for å støtte den fortsatte veksten av virksomheten fremover", heter det i meldingen.

Earnout-andeler vil bli delt ved oppnåelse av flere mål, blant annet spesifiserte nivåer av ebitda. Endringen spesifiserer nye ebitda-mål på 16 millioner dollar, 52 millioner dollar og 156 millioner dollar i henholdsvis 2023, 2024 og 2025. De reviderte målene reflekterer selskapets strategi om å fokusere mer på egne utviklingsprosjekter og fullføre planlagte oppkjøp av byggeklare prosjekter i USA, som utnytter fordelene fra den nylig vedtatte Inflation Reduction Act.

Transaksjonen forventes å fullføres i andre kvartal 2023.

PS EN AKSJE MED SÅ STOR SPREDA MELLOM KJØP OG SALG SKAL IKKE IKKE SELGES NED PÅ VENSTE SIDEN:)
Redigert 05.05.2023 kl 15:45 Du må logge inn for å svare
Codiak73
05.05.2023 kl 15:21 4331

Noen som vil komme med et realistisk tips om hvor høyt denne aksjen kommer når emisjon er utelukket? At det blir tosifret er jo garantert,men hvilke to siffer?
peterpetrol
05.05.2023 kl 14:47 4385

ref børsmelding 13 oktober 2022:

"Oslo (Infront TDN Direkt): Alternus Energy Group og Nasdaq-noterte Clean Earth Acquisitions Corp. er blitt enige om å fusjonere. Under avtalen vil Alternus overføre sine eiendeler og datterselskaper til Clean Earth mot opptil 90 millioner nye aksjer i Clean Earth, hvorav 35 millioner aksjer er betinget av earn out knyttet til at enkelte ebitda- og aksjekursmål blir møtt."

Dvs at alternus "mister" sine anlegg til det nye selskapet og gjelden overføres vel også til det nye selskapet da slik jeg tolker det?
Niel
05.05.2023 kl 14:41 4362

Dette har de ikke stemt over enda i CLIN?
Gullhaugen
05.05.2023 kl 14:36 4384

15 mai kommer det nok meldig om gjennomført fusjon. Da kan du se hva som skjer.
Niel
05.05.2023 kl 14:22 4334

Nei, jeg evner ikke å lese det jeg skriver. Rart det der.

Tipper alle småsparere gikk sammen til aksjon selvfølgelig 🤣
Codiak73
05.05.2023 kl 14:18 4337

Og alle småsparerne bestemte seg for å kjøpe samtidig klokken 15:00 i går..Ser du egentlig hva du skriver?
Niel
05.05.2023 kl 14:09 4312

Det er slike dumme kommentarer som ødelegger.

Om du er såpass naiv at du ikke tror små sparere oppdager aksjer her inne og satser "noen 1000" på slike aksjer så vet ikke jeg.
Codiak73
05.05.2023 kl 14:04 4304

Om du tror bablingen på forumet her får aksjen til å skyte såpass i været så er du rimelig naiv..Eller vent litt.Ikke naiv,men rett og slett dum..
Niel
05.05.2023 kl 14:01 4312

For å si det sånn så satte jeg og kjøpte i fred og ro på ca. 3.50 så driver dere å hauser her inne. Kaster ut eufori påstander slik at småsparere hopper på og drar kursen opp.

Det er noen som heter å vente.. Altså, vente til 15 mai.
YNWA250505
05.05.2023 kl 13:54 1925

Skal du fri til mannen din ?
Codiak73
05.05.2023 kl 13:46 1905

Men hva gjør at den plutselig er så attraktiv nå?.Uten noen nyheter..Men jeg takker og bukker..Tipper det kommer en veldig positiv nyhet den 15 mai som noen allerede vet om..
Codiak73
05.05.2023 kl 13:45 1912

Smell? Som i nedgang..Tror ikke det du :)
Niel
05.05.2023 kl 13:41 1883

Kommer en kjempesmell 15 mai...
Tradinator
05.05.2023 kl 13:35 1881

Samme som starter oppgangen kl 13:30 i dag? At det skal betydelig opp her er vel uungåelig nå.
Codiak73
05.05.2023 kl 13:01 1899

Er det noen her inne som har en ide om hva som forårsaket oppgangen som startet ca 15:00 i går? Er jo ingen offentlige nyheter som skulle tilsi en oppgang,men jeg selvsagt veldig glad for det :)
Gullhaugen
05.05.2023 kl 11:51 1974

Det er ingen som selger,kun noen aksjer som ligger i algoen til de som ikke er inne. ( dagen fredagsnøtt, hvorfor har Ocean Sun 250% høyer mcap en ALT nå?, burde det ikke vert omvendt...hva er da ALT kursen som også er penger på gaten) En liten ledetråd er 14 okt 2022.Men nå er det på med solbriller , happy weekend vi snakkes snart i New York
Redigert 05.05.2023 kl 12:05 Du må logge inn for å svare
Aksjerus
05.05.2023 kl 11:01 2022

Tenk å selge potensielle 108kr for 4,38kr. Skjønner de som solgte når alt var så usikkert i april, men å selge nå? Sykt..
Redigert 05.05.2023 kl 11:02 Du må logge inn for å svare