Noreco med nytt navn. BlueNord og ticker BNOR.
Starter er ny tråd med riktig ticker og navn. Bortsett fra navnet er innholdet akkurat det samme. Aksjen har vært i en heller dårlig kursutvikling i det siste, men det deler den jo med det meste innen olje og gass.
Det går mot en formidabel økning i gassproduksjonen til vinteren på Tyra II. Gjenåpnig av Tyrafeltet forventes å øke produksjonen etter hvert til ca. 50 000 boepd fra dagens 27 000 boed. Q1 23 avholdes 10. mai.
Bra driv i dag med 3,9 % oppgang.
Det går mot en formidabel økning i gassproduksjonen til vinteren på Tyra II. Gjenåpnig av Tyrafeltet forventes å øke produksjonen etter hvert til ca. 50 000 boepd fra dagens 27 000 boed. Q1 23 avholdes 10. mai.
Bra driv i dag med 3,9 % oppgang.
Redigert 05.05.2023 kl 17:52
Du må logge inn for å svare
hatitchi
08.12.2023 kl 11:00
4219
Det som begrenser utbyttet i dag er ene obligasjonslånet som krevere Tyra i drift før utbytte kan deles ut. Da kan de i teorien dele ut ila. Q1.
SeanA
08.12.2023 kl 12:48
4164
"The Group’s debt restricts the payment of dividends until two quarters after the completion of the Tyra redevelopment project; subsequent to this date, NOR14 limits dividend payments to 50 percent of the Group’s net profit after tax for the previous year" - Det er vel ingen endring i dette?
Så utbytte i Q4 : Ferdigstillelse i Q1 + 2 kvartaler gir første utbytte : Q4
Så utbytte i Q4 : Ferdigstillelse i Q1 + 2 kvartaler gir første utbytte : Q4
MacDaddy
08.12.2023 kl 13:39
4117
«Dividend policy
The Company has not paid any dividends to date, whether in cash or in kind.
The Company does not expect to make dividend payments prior to completion of the Tyra Redevelopment project. The Company may revise its dividend policy from time to time. The Company currently intends to retain all earnings, if any, and to use these to finance the further business of the Company»
Vil vel tro at ledelsen snur seg fort vedrørende nevnte (låne-)forbehold for å kunne betale ut utbytter?
Tross en pen kursstigning siste tid er jeg stadig overrasket at aksjekurs ikke er høyere på nåværende tidspunkt. Hva går aksjen i når melding om first gas? 800? 900?
The Company has not paid any dividends to date, whether in cash or in kind.
The Company does not expect to make dividend payments prior to completion of the Tyra Redevelopment project. The Company may revise its dividend policy from time to time. The Company currently intends to retain all earnings, if any, and to use these to finance the further business of the Company»
Vil vel tro at ledelsen snur seg fort vedrørende nevnte (låne-)forbehold for å kunne betale ut utbytter?
Tross en pen kursstigning siste tid er jeg stadig overrasket at aksjekurs ikke er høyere på nåværende tidspunkt. Hva går aksjen i når melding om first gas? 800? 900?
Fluefiskeren
08.12.2023 kl 14:14
4115
Det er vel nettopp i siste tiden det ikke har vært kursstigning. Kursen har falt med over 100 kr siden 1. november. Før det var den en drøm.
MacDaddy
12.12.2023 kl 16:46
3748
Ja, nå går det jammen trått med aksjekursen til BNOR. Problemet er vel det at man (jeg) ikke ønsker å stå på sidelinjen når first gas og utbytter meldes.
cinet
27.12.2023 kl 13:10
3235
Noen som har sett noen oppdaterte fremdrifts- prognoser fra Tyra ? Fremdeles mars/april-24 ?
Fluefiskeren
27.12.2023 kl 13:34
3224
Jeg trodde det var tidlig i Q1 24. Det var det som gjaldt ved Q3-presentasjonen.
Har du andre opplysninger?
Har du andre opplysninger?
cinet
27.12.2023 kl 14:15
3240
Firet gas stipulert til første halvdel av feb-24, og plateau prod april/mai-24, men det er vell et litt eldre estimat. ? Ingen oppdateringer som er «lekket» ut ?
Fluefiskeren
02.01.2024 kl 14:52
2967
15. feb kommer Q4 -rapportering. Da regner jeg senest med at det kommer noe nytt ang. first gas fra Tyra II.
Etter en periode med dårlig kursutvikling kan det nå virke som trenden er snudd.
Etter en periode med dårlig kursutvikling kan det nå virke som trenden er snudd.
viduka
02.01.2024 kl 15:14
2989
BNOR har signalisert oppstart/frist gas fra Tyra allerede i januar og at de forut for det vil komme med guiding ift utbyttestrategi fremover.
Jeg blir ikke overrasket om det kommer nyheter en av de nærmeste dagene.
Jeg blir ikke overrasket om det kommer nyheter en av de nærmeste dagene.
cinet
04.01.2024 kl 21:16
6335
SW kom med en analyse i romjulen . De påpeker at hedge fond styrer aksjen med eierandel på 45% : »A look at the shareholders of BlueNord ASA (OB:BNOR) can tell us which group is most powerful. With 45% stake, hedge funds possess the maximum shares in the company. That is, the group stands to benefit the most if the stock rises (or lose the most if there is a downturn).«
Fluefiskeren
08.01.2024 kl 14:51
6107
Meldt en kald uke i Mellomeuropa. Gassprisen svarer med å falle 8 %…..
Ikke moro å sitte i olje og gass for tiden.
Ikke moro å sitte i olje og gass for tiden.
hatitchi
08.01.2024 kl 15:25
6071
Damietta LNG i Egypt har startet opp igjen eksport, har vært nede siden Juli i fjor.
Det er største LNG-eksportterminalen i Egypt.
Det er største LNG-eksportterminalen i Egypt.
MacDaddy
08.01.2024 kl 16:20
6032
Ikke gøy å være aksjonær i BNOR i dag, ned over 4%…
Produksjon overall i året som gikk var bra, men er vel ikke det vi venter på! På en positiv note er det ikke nevnt noe om delays.
Produksjon overall i året som gikk var bra, men er vel ikke det vi venter på! På en positiv note er det ikke nevnt noe om delays.
Fluefiskeren
08.01.2024 kl 16:36
6026
Ja, det er sjelden at BNOR fører an i nedgangen når olje- og gasspris synker. Kan faktisk ikke huske det har skjedd i min tid som aksjonær. Det er virkelig slik at man kan tenke at det også er andre årsaker til en nedgang uten at jeg egentlig tror det.
viduka
08.01.2024 kl 17:05
6051
VÅR og PEN endte mer ned og BNOR er nok ekstra utsatt som følge av gassprisens nedgang på over 8%. Blir overrasket om det dukker opp forsinkelser nå, men må si at jeg har hatt en dårlig track-record knyttet til mine investeringer den senere tid. Klarte blant annet å kjøpe VÅR for første gang på fredag til 32,75. Satser på at BNOR snart kommer med en melding om fremtidige forventede utbyttenivåer som får aksjen til å nærme seg 4-sifret verdi:-)
Fluefiskeren
08.01.2024 kl 18:46
6113
Greit. Den fikk en liten oppsving helt på slutten slik at den til en viss grad reddet æren.
Blir spennende med oppstart og mulig utbytte ja. Det første kan komme før q4, og det siste blir det nok informert om på q4 den 15. februar. Og kommer ikke oppstart før 15. februar vil det i hvert fall komme oppdatering da.
Tror ingen som sitter i oljeaksjer er fornøyd med siste uker. OKEA fikk en skikkelig smell og PEN følger Brent ganske slavisk. Og i PEN sitter jeg ganske dypt. Det er faktisk BNOR sammen med PNOR som har reddet meg siste to uker.
Blir spennende med oppstart og mulig utbytte ja. Det første kan komme før q4, og det siste blir det nok informert om på q4 den 15. februar. Og kommer ikke oppstart før 15. februar vil det i hvert fall komme oppdatering da.
Tror ingen som sitter i oljeaksjer er fornøyd med siste uker. OKEA fikk en skikkelig smell og PEN følger Brent ganske slavisk. Og i PEN sitter jeg ganske dypt. Det er faktisk BNOR sammen med PNOR som har reddet meg siste to uker.
Redigert 08.01.2024 kl 18:51
Fluefiskeren
08.01.2024 kl 21:29
6147
Riktig. Den har jeg faktisk bommet på også tidligere. Av skade blir man klok sies det, men det hjalp ikke her. Takk for at du retter.
jokke
09.01.2024 kl 17:07
6032
Ser der er en del prat om utbytte når Tyra åpner og de fleste, muligens alle er enig om at utbytte kommer etter oppstart, noen som har tanker om hvor store utbytter vi kan forvente?
Sjøl har jeg også tro på utbytte men ingen formening om hva Bnor lander på… Hovedgrunnen til at jeg er rimelig bra lastet er at jeg ser for meg Bnor som en attraktiv oppkjøps kandidat når Tyra leverer som forventet, andre som har tanker angående dette? Spennende måned vi er inne i, sjekker hver dag om der ligger en børsmelding….
Sjøl har jeg også tro på utbytte men ingen formening om hva Bnor lander på… Hovedgrunnen til at jeg er rimelig bra lastet er at jeg ser for meg Bnor som en attraktiv oppkjøps kandidat når Tyra leverer som forventet, andre som har tanker angående dette? Spennende måned vi er inne i, sjekker hver dag om der ligger en børsmelding….
Fluefiskeren
09.01.2024 kl 18:20
6006
Tror ikke de har tallfestet noe, men de brukte adjektiver som material og substantial i q3 - rapporten.
Ellers som du sier er det spennende nå. Det ble jo skissert at «first gas» fra Tyra II var ventet tidlig i Q1. For meg betyr det i løpet av inneværende måned.
Ellers som du sier er det spennende nå. Det ble jo skissert at «first gas» fra Tyra II var ventet tidlig i Q1. For meg betyr det i løpet av inneværende måned.
Mr Grey
12.01.2024 kl 08:55
5737
Utklipp fra TDN finans i dag 12.01.2024 07:29:11
BNOR: TATT FID FOR HEMJ-BRØNNEN, VENTER BORESTART ILA SOMMEREN 2024
Oslo (Infront TDN Direkt): BlueNord venter at boring av Harald Øst-midtjura-brønnen (HEMJ) vil settes i gang i løpet av sommeren 2024 etter at det nå er tatt endelig investeringsbeslutning (FID) for brønnen.
Det fremgår av en melding fredag.
HEMJ-brønnen vil bli boret i Harald Øst-området, som ligger like ved norskegrensen, og gassen skal eksporteres gjennom Tyra Øst-anleggene. Ved suksess kan brønnen levere produksjon innen utgangen av 2024.
Det forventede volumet fra brønnen er opptil 8 millioner fat oljeekvivalenter netto til BlueNord, hvorav rundt 80 prosent er gass. Brønnen skal bores inn i jura med gode reservoaregenskaper, men det er et bredt spekter av utfall under med hensyn til volum, legges det til.
Kostnaden for brønnen er rundt 28 millioner dollar netto til BlueNord, "med en attraktiv enhetsutviklingskostnad", skriver selskapet.
TDN Direkt finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
BNOR: TATT FID FOR HEMJ-BRØNNEN, VENTER BORESTART ILA SOMMEREN 2024
Oslo (Infront TDN Direkt): BlueNord venter at boring av Harald Øst-midtjura-brønnen (HEMJ) vil settes i gang i løpet av sommeren 2024 etter at det nå er tatt endelig investeringsbeslutning (FID) for brønnen.
Det fremgår av en melding fredag.
HEMJ-brønnen vil bli boret i Harald Øst-området, som ligger like ved norskegrensen, og gassen skal eksporteres gjennom Tyra Øst-anleggene. Ved suksess kan brønnen levere produksjon innen utgangen av 2024.
Det forventede volumet fra brønnen er opptil 8 millioner fat oljeekvivalenter netto til BlueNord, hvorav rundt 80 prosent er gass. Brønnen skal bores inn i jura med gode reservoaregenskaper, men det er et bredt spekter av utfall under med hensyn til volum, legges det til.
Kostnaden for brønnen er rundt 28 millioner dollar netto til BlueNord, "med en attraktiv enhetsutviklingskostnad", skriver selskapet.
TDN Direkt finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Fluefiskeren
12.01.2024 kl 09:07
5711
Bra. Tar med siste del av børsmeldingen også:
« "I am delighted to announce another Final Investment Decision in the DUC drilling sequence. The Harald East Middle Jurassic well will be drilled through the chalk reservoir and into the Jurassic reservoir which has excellent reservoir properties. We look forward to getting the results and to add to the production through the new Tyra facilities by the end of the year," said Marianne Eide, Chief Operating Officer in BlueNord. »
https://www.bluenord.com/bluenord-fid-taken-on-new-well-expected-to-increase-production/
« "I am delighted to announce another Final Investment Decision in the DUC drilling sequence. The Harald East Middle Jurassic well will be drilled through the chalk reservoir and into the Jurassic reservoir which has excellent reservoir properties. We look forward to getting the results and to add to the production through the new Tyra facilities by the end of the year," said Marianne Eide, Chief Operating Officer in BlueNord. »
https://www.bluenord.com/bluenord-fid-taken-on-new-well-expected-to-increase-production/
Fluefiskeren
12.01.2024 kl 10:45
5653
Har skrevet om det før her. Det er mildt snakk merkelig at LNG og rørgass sidestilles som klimagassutslipp. Sannheten er en helt annen. Denne artikkelen omhandler kun utslipp av metan fra skipene. I tillegg er det også andre kilder til klimagassutslipp under produksjonen.
Gassrør bør absolutt være den foretrukne måten for transport av naturgass.
«ICCT: Liquified gas tankers to blame for 82% of shipping’s methane emissions in 2021
However, a key environmental concern related to LNG is “methane slip”, the unintentional release of unburned methane during the combustion process. Methane is a potent greenhouse gas, with a higher warming potential than CO2 over a shorter timeframe. Any methane slip can contribute to GHG emissions and impact the overall environmental footprint of LNG.
The assessment of the environmental impact of LNG includes considering the entire life cycle, from production and transportation to combustion. Methane leakage during the extraction, processing, and transportation of natural gas contributes to the life-cycle GHG emissions associated with LNG.
https://www.offshore-energy.biz/icct-liquified-gas-tankers-to-blame-for-82-of-shippings-methane-emissions-in-2021/
Gassrør bør absolutt være den foretrukne måten for transport av naturgass.
«ICCT: Liquified gas tankers to blame for 82% of shipping’s methane emissions in 2021
However, a key environmental concern related to LNG is “methane slip”, the unintentional release of unburned methane during the combustion process. Methane is a potent greenhouse gas, with a higher warming potential than CO2 over a shorter timeframe. Any methane slip can contribute to GHG emissions and impact the overall environmental footprint of LNG.
The assessment of the environmental impact of LNG includes considering the entire life cycle, from production and transportation to combustion. Methane leakage during the extraction, processing, and transportation of natural gas contributes to the life-cycle GHG emissions associated with LNG.
https://www.offshore-energy.biz/icct-liquified-gas-tankers-to-blame-for-82-of-shippings-methane-emissions-in-2021/
jokke
13.01.2024 kl 11:30
5547
Fikk en oppklaring på hvorfor Bnor har duppet mer en normalt i det siste. Meklerhus har i minst en uke foret markedet (ukjent for meg hvem det er) med rykte om at oppstarten vi alle venter på er utsatt til kanskje sent Q1 og ikke tidlig Q1, så her kan det være ulik info i markedet. Jeg hørte dette i Podcasten Aksjesladder utgitt i går, der en av bjellesauene kom med denne for meg ukjente nyheten, om dette er tilfelle så kan der ligge ulik info ute som en del har brukt til å vekte seg ned i Bnor. Jeg forstår det slik at selskapet ikke har bekreftet forsinkelsen. Så spørsmålet som da er naturlig å stille handler noen der ute med innsideinformasjon? Dere kan høre uttalelsen fra ca 11 min ut i sendingen.
Fluefiskeren
13.01.2024 kl 11:45
5703
Ikke umulig det, men de er i tilfelle fortsatt innenfor vinduet på okt. 23 - mars 24. I forhold til mest sannsynlig tid er vi to-tre uker på etterskudd. Det virker også som mange trodde det ville komme i begynnelsen eller tidligere enn vinduet. Flere her har ment å vite det.
Ja, nedgangen var litt overraskende, men vi må huske på at kursutvikling hadde vært veldig positivt før dette.
15. februar senest vet vi mer.
Ja, nedgangen var litt overraskende, men vi må huske på at kursutvikling hadde vært veldig positivt før dette.
15. februar senest vet vi mer.
hatitchi
13.01.2024 kl 13:22
5766
Som sagt, Q1 er 31. Januar.
Ny guiding per Q3 pres var vel tidlig jan - midten av feb, så er vel fortsatt ikke på etterskudd, men burde komme melding om de vet at det ikke skjer før mars.
Ny guiding per Q3 pres var vel tidlig jan - midten av feb, så er vel fortsatt ikke på etterskudd, men burde komme melding om de vet at det ikke skjer før mars.
Fluefiskeren
14.01.2024 kl 10:41
5649
Huff. Skal skjerpe meg.
Ekstrem kulde mange steder i USA nå. Gasspriser både i USA og Canada øker sterkt.
«GAS PRICES JUMP
Spot gas prices at the Eastern Gas South hub jumped from around $2.45 per million British thermal units (mmBtu) on Thursday to $10.40 on Friday, their highest since July 2008, according LSEG data.
That compares with averages of $1.68 per mmBtu in 2023 and $2.96 from 2018 to 2022.
Other next-day gas prices soared to their highest since the February freeze in 2021, including the U.S. Henry Hub benchmark in Louisiana at $13.20 per mmBtu, Waha in West Texas at $17.23 and Chicago at $23.35.
In Canada, meanwhile, next-day gas prices at the AECO hub in Alberta soared to around $9.71 per mmBtu, their highest since February 2014. The Alberta grid operator on Friday asked electricity users to conserve power, following record demand Thursday.»
https://www.reuters.com/business/energy/us-energy-firms-prepare-extreme-freeze-could-hit-natgas-supplies-2024-01-12/
Hvorvidt dette vil få noen innflytelse på europeiske priser er ikke godt å si. Ikke umulig da jo USA har har økt eksporten av LNG til Europa kraftig.
Ekstrem kulde mange steder i USA nå. Gasspriser både i USA og Canada øker sterkt.
«GAS PRICES JUMP
Spot gas prices at the Eastern Gas South hub jumped from around $2.45 per million British thermal units (mmBtu) on Thursday to $10.40 on Friday, their highest since July 2008, according LSEG data.
That compares with averages of $1.68 per mmBtu in 2023 and $2.96 from 2018 to 2022.
Other next-day gas prices soared to their highest since the February freeze in 2021, including the U.S. Henry Hub benchmark in Louisiana at $13.20 per mmBtu, Waha in West Texas at $17.23 and Chicago at $23.35.
In Canada, meanwhile, next-day gas prices at the AECO hub in Alberta soared to around $9.71 per mmBtu, their highest since February 2014. The Alberta grid operator on Friday asked electricity users to conserve power, following record demand Thursday.»
https://www.reuters.com/business/energy/us-energy-firms-prepare-extreme-freeze-could-hit-natgas-supplies-2024-01-12/
Hvorvidt dette vil få noen innflytelse på europeiske priser er ikke godt å si. Ikke umulig da jo USA har har økt eksporten av LNG til Europa kraftig.
Sopranosinvest
15.01.2024 kl 09:07
5413
Denne kom i går. Forhåpentligvis er vi nå kun i startgropen for Bluenord "ny tid"
BNOR: DNB MARKETS STARTER DEKNING MED KJØP, KURSMÅL 660
Oslo (Infront TDN Direkt): DNB Markets starter dekning av Bluenord med kjøpsanbefaling og kursmål på 660 kroner pr aksje.
Det fremgår av en analyse søndag.
Etter planlagt oppstart på Tyra-feltet i første kvartal 2024 venter meglerhuset at BlueNord vil kunne mer enn doble produksjonen fra 2023 til 2025.
"Kombinert med en etter vårt syn gunstig skatteposisjon venter vi at dette vil gi en betydelig fri kontantstrøm fremover og i tillegg sammen med en refinansiering av obligasjonslånet i løpet av 2024 åpne for attraktive utbytter fremover", skriver DNB Markets i sin morgenrapport mandag.
BNOR: DNB MARKETS STARTER DEKNING MED KJØP, KURSMÅL 660
Oslo (Infront TDN Direkt): DNB Markets starter dekning av Bluenord med kjøpsanbefaling og kursmål på 660 kroner pr aksje.
Det fremgår av en analyse søndag.
Etter planlagt oppstart på Tyra-feltet i første kvartal 2024 venter meglerhuset at BlueNord vil kunne mer enn doble produksjonen fra 2023 til 2025.
"Kombinert med en etter vårt syn gunstig skatteposisjon venter vi at dette vil gi en betydelig fri kontantstrøm fremover og i tillegg sammen med en refinansiering av obligasjonslånet i løpet av 2024 åpne for attraktive utbytter fremover", skriver DNB Markets i sin morgenrapport mandag.
jokke
15.01.2024 kl 09:12
5419
Fin start på uken 😊 det var nok en vitamininnsprøytning den der Sopranos. Opp i 519,- igjen 👍
Det skal ikke mye til før den løfter seg, men er redd den blir volatil frem til åpningen av Tyra og beveger seg opp og ned fremover.
Det skal ikke mye til før den løfter seg, men er redd den blir volatil frem til åpningen av Tyra og beveger seg opp og ned fremover.
Redigert 15.01.2024 kl 09:28
Hartepool
15.01.2024 kl 09:34
5450
BlueNord er eneste oljeaksje som dnb nå ser oppside i …en betydelig oppside.
BlueNord var vinneren i fjor og blir det Iår .
Dnb er realistiske på produksjonsvolumet ,men veldig forsiktige med utbytteestimatene.
Q4 fremlegges om ca 14 dager.
Da er sansynligvis Tyra oppe og Utbyttene fremover skisseres.
Et nytt ballgame.
Når dnb tar opp dekning er det en gamechanger-
Snart vil aksjonærlisten fylles av nye aksjonærer og langt flere institusjonelle .
BlueNord var vinneren i fjor og blir det Iår .
Dnb er realistiske på produksjonsvolumet ,men veldig forsiktige med utbytteestimatene.
Q4 fremlegges om ca 14 dager.
Da er sansynligvis Tyra oppe og Utbyttene fremover skisseres.
Et nytt ballgame.
Når dnb tar opp dekning er det en gamechanger-
Snart vil aksjonærlisten fylles av nye aksjonærer og langt flere institusjonelle .
hatitchi
15.01.2024 kl 10:48
5452
De har vel mer oppside i Panoro, kursmål 45 vs dagens 27.
BNOR er jo bare ca. 30 % oppside.
BNOR er jo bare ca. 30 % oppside.
cinet
15.01.2024 kl 16:15
5370
Qatar stanser 5 skip med gass til Europa , enten pga uetisk press , eller for å vurdere å seile rundt
Hartepool
18.01.2024 kl 09:11
5012
ABG ute med fersk analyse.
Kjøpsanbefaling ,kursmål 600.
ABg har alltid vært negativ til Bnor ,men snur nå…veldig sent dog.
Kjøpsanbefaling ,kursmål 600.
ABg har alltid vært negativ til Bnor ,men snur nå…veldig sent dog.
Fluefiskeren
19.01.2024 kl 18:52
4818
Ikke at jeg legger så mye vekt på disse kursmålene, men Pareto øker i hvert fall fra 600 til 650 kr.
cinet
22.01.2024 kl 08:34
4657
Bluenord håper fortsatt å åpne Tyra-feltet i mars, og deretter fire mnd til full drift.
« The Operator confirmed in its REMIT notification on 22 January that the project
progress to date indicates, subject to the remaining level of operational
uncertainty, that the current restart date of 31 March 2024 remains valid, but
depending on project progress, it could be reached earlier in March. Further,
in the same REMIT notification, the Operator stated that the outcome of tests
now suggests that a ramp-up to maximum technical capacity is expected to take 4
months from restart.+
« The Operator confirmed in its REMIT notification on 22 January that the project
progress to date indicates, subject to the remaining level of operational
uncertainty, that the current restart date of 31 March 2024 remains valid, but
depending on project progress, it could be reached earlier in March. Further,
in the same REMIT notification, the Operator stated that the outcome of tests
now suggests that a ramp-up to maximum technical capacity is expected to take 4
months from restart.+
Redigert 22.01.2024 kl 08:37
SeanA
22.01.2024 kl 08:56
4626
Så oppstart i prinsippet ikke før i april.
Enda en vinter de mister. Hva skjedde med "first gas december" ref tidligere meldinger - kommunikasjonen er litt vel slapp.
For øvrig så stemmer da ryktene det ble referert til tidligere i tråden ref denne podkasten så noen visste på forhånd.
De har virkelig ikke vært frampå med informasjon siden utsettelsen.
Enda en vinter de mister. Hva skjedde med "first gas december" ref tidligere meldinger - kommunikasjonen er litt vel slapp.
For øvrig så stemmer da ryktene det ble referert til tidligere i tråden ref denne podkasten så noen visste på forhånd.
De har virkelig ikke vært frampå med informasjon siden utsettelsen.
Redigert 22.01.2024 kl 09:00
Hartepool
22.01.2024 kl 09:08
4661
Melding om oppstart REMIT sendt til myndighetene
Benor skal onsdag delta på paretokonferansen i London og ha en omfattende presentasjonsrunde der.
Antar investors ser muligheten nå like før dobling av produksjonen.
Neste mandag kommer q4 og antakelig utbyttepolitikken.
Alt innenfor det som er tidligere meldt.
At de velger å leakteste før oppstart og ikke parrallet er fornuftig.
Benor skal onsdag delta på paretokonferansen i London og ha en omfattende presentasjonsrunde der.
Antar investors ser muligheten nå like før dobling av produksjonen.
Neste mandag kommer q4 og antakelig utbyttepolitikken.
Alt innenfor det som er tidligere meldt.
At de velger å leakteste før oppstart og ikke parrallet er fornuftig.
cinet
22.01.2024 kl 09:22
4658
Siste estimat var på 3q, og da: Firet gas stipulert til første halvdel av feb-24, og plateau prod april/mai-24, ,så i realiteten 1-2 mnd forsinkelse pga testing testing testing.
Fluefiskeren
22.01.2024 kl 10:13
4606
Opprinnelig meldte de «first gas» innen et intervall fra 23. oktober 2023 til 24. mars 2024. Vi havner altså helt i slutten av intervallet eller såvidt utenfor. I Q3-presentasjonen var det tidlig Q1 2024 som gjaldt. Da tenkte jeg på i løpet av januar. De forandret strategi ved å utsette starten samtidig som man kom tidligere til platåproduksjon (i første halvdel av Q4).
Vi har altså en ytterligere forsinkelse på oppimot 2 måneder siden da. Slik er det gjerne i denne bransjen. Ingen dramatikk og ved Q3 så det ut som at CAPEX holdt.
Og altså bare en uke og to dager igjen til til Q4.
Vi har altså en ytterligere forsinkelse på oppimot 2 måneder siden da. Slik er det gjerne i denne bransjen. Ingen dramatikk og ved Q3 så det ut som at CAPEX holdt.
Og altså bare en uke og to dager igjen til til Q4.
Redigert 22.01.2024 kl 20:22
Hartepool
22.01.2024 kl 15:55
4567
Total skriver på tyra2.dk at nåværende startdato kan muligens nås tidligere i mars.
Tidligere ville man testet mens man startet opp.
Nå ønsker myndighetene at alt skal være ferdig .
Toppproduksjonen på 55.000 fat nås i slutten av juli.
Tidligere ville man testet mens man startet opp.
Nå ønsker myndighetene at alt skal være ferdig .
Toppproduksjonen på 55.000 fat nås i slutten av juli.
MacDaddy
22.01.2024 kl 17:00
4547
Hadde håpet på first gas tidlig Q1 som har blitt nevnt tidligere, men nå skjer det altså ikke det. Q4 presentasjon snart, men i lys av dagens nyheter virker ikke det så viktig å få med seg, med mindre de skulle dele noe informasjon om eventuell utbyttepolitikk, dog lite trolig?. Fallende kurs i dag samt over siste tid i tillegg til kanskje fallende oljepriser og uten en eneste trigger utenom first gas er jeg nå usikker på om jeg gidder mer noreco.
Fluefiskeren
22.01.2024 kl 17:00
4581
Jeg legger inn alt hva de skriver jeg.
« The Tyra field is getting ready for restart
Esbjerg, 22 January 2024 – The preparation for restart of Tyra is progressing according to plan, although a number of operational uncertainties remain in this final phase. The project progress to date indicates that the current restart date of 31 March 2024 remains valid but depending on project progress, it could be reached earlier in March. The outcome of tests now suggests that a ramp-up to full technical capacity is expected to take four months from the restart.
Tests and inspections to ensure highest safety levels
Many crucial milestones have been achieved on the Tyra Redevelopment in 2023 such as the reconnection of Tyra to the surrounding fields and Denmark, power-up of key systems and reopening of first wells.
As we continue our Tyra journey, I am amazed by what we have achieved until now. In the past year, we have worked diligently, reaching impressive milestones and advancing the project towards re-start. 2024 started at full speed, and we have now completed more than 80% of the commissioning scope on Tyra East and tested all the key machines. We are now very close to the first gas deliveries,
says Michael Lindholm Pihl Larsen, TotalEnergies’ Technical Project Leader at Tyra Redevelopment.
More than 1,400 people offshore and over 230 people on land continue to work hard on the final redevelopment activities. Right now, the team does final tests and verifies the new equipment and systems and there are some areas that require a last effort and fine tuning. The key focus before the first gas export remains to ensure that the safety and emergency systems are fully functional.
Delivering the full potential of the Tyra hub
Tyra and the surrounding fields Svend, Roar, Harald, Valdemar and Tyra Southeast were put into idle mode to enable the redevelopment. Therefore, work is ongoing to re-power systems, re-establish communications and network, unplug wells and verify safe working conditions. Once the re-establishment is completed and the conditions are safe, all fields will be gradually restarted – an important contribution to energy security and independence in Denmark and Europe.
The tests now indicate that the ramp-up period is expected to take four months from the restart. However, during the ramp-up period, if capacity variations occur, these may result in an extension of the ramp-up period.
Visit the Tyra’s REMIT messages here: Postings (gashub.at)»
Tydelig fortsatt litt usikkert, men vi er snart i mål. Bare å smøre seg med litt tålmodighet. Gassen forsvinner ikke i mellomtiden. Dog litt bekymret for den relativt lave gassprisen, men det var vel ikke noe annet å vente da man gikk inn i vinteren med fulle lagre.
Noen som har noen mening om forbruk av gass i Europa en kaldt vinterdag kontra en stekende sommerdag?
« The Tyra field is getting ready for restart
Esbjerg, 22 January 2024 – The preparation for restart of Tyra is progressing according to plan, although a number of operational uncertainties remain in this final phase. The project progress to date indicates that the current restart date of 31 March 2024 remains valid but depending on project progress, it could be reached earlier in March. The outcome of tests now suggests that a ramp-up to full technical capacity is expected to take four months from the restart.
Tests and inspections to ensure highest safety levels
Many crucial milestones have been achieved on the Tyra Redevelopment in 2023 such as the reconnection of Tyra to the surrounding fields and Denmark, power-up of key systems and reopening of first wells.
As we continue our Tyra journey, I am amazed by what we have achieved until now. In the past year, we have worked diligently, reaching impressive milestones and advancing the project towards re-start. 2024 started at full speed, and we have now completed more than 80% of the commissioning scope on Tyra East and tested all the key machines. We are now very close to the first gas deliveries,
says Michael Lindholm Pihl Larsen, TotalEnergies’ Technical Project Leader at Tyra Redevelopment.
More than 1,400 people offshore and over 230 people on land continue to work hard on the final redevelopment activities. Right now, the team does final tests and verifies the new equipment and systems and there are some areas that require a last effort and fine tuning. The key focus before the first gas export remains to ensure that the safety and emergency systems are fully functional.
Delivering the full potential of the Tyra hub
Tyra and the surrounding fields Svend, Roar, Harald, Valdemar and Tyra Southeast were put into idle mode to enable the redevelopment. Therefore, work is ongoing to re-power systems, re-establish communications and network, unplug wells and verify safe working conditions. Once the re-establishment is completed and the conditions are safe, all fields will be gradually restarted – an important contribution to energy security and independence in Denmark and Europe.
The tests now indicate that the ramp-up period is expected to take four months from the restart. However, during the ramp-up period, if capacity variations occur, these may result in an extension of the ramp-up period.
Visit the Tyra’s REMIT messages here: Postings (gashub.at)»
Tydelig fortsatt litt usikkert, men vi er snart i mål. Bare å smøre seg med litt tålmodighet. Gassen forsvinner ikke i mellomtiden. Dog litt bekymret for den relativt lave gassprisen, men det var vel ikke noe annet å vente da man gikk inn i vinteren med fulle lagre.
Noen som har noen mening om forbruk av gass i Europa en kaldt vinterdag kontra en stekende sommerdag?
cinet
22.01.2024 kl 19:53
4516
Ventetiden er endelig over , så er det å håpe at overskridelsene ikke blir all for store.
Hartepool
23.01.2024 kl 09:47
4507
Nor14 setter begrensninger på utbytteutbetaling før first gass.
Det innebærer at mulighetene for stort utbytte i 1H er betydelige.
170 mill usd på en escrow account som ikke ligger i regnskapet
320 mill usd på konto uten kontantstrøm i iQ4.
Nå kommer de store inntektene i årene fremover og selskapet lover store utbytter.
En større engangsutbetaling i q2 er hva aksjonærene nå forventer og deretter betydelige kvartalsvise utbytter.
Benor har ingen capex eller planer om å bli større fremover,slik at all inntjening vil gå til utbytte.
Det innebærer at mulighetene for stort utbytte i 1H er betydelige.
170 mill usd på en escrow account som ikke ligger i regnskapet
320 mill usd på konto uten kontantstrøm i iQ4.
Nå kommer de store inntektene i årene fremover og selskapet lover store utbytter.
En større engangsutbetaling i q2 er hva aksjonærene nå forventer og deretter betydelige kvartalsvise utbytter.
Benor har ingen capex eller planer om å bli større fremover,slik at all inntjening vil gå til utbytte.
Fluefiskeren
25.01.2024 kl 10:27
4290
BlueNord presenterer selskapet på Paretokonferansen i London i dag. Her er presentasjonen:
https://newsweb.oslobors.no/message/609201
https://newsweb.oslobors.no/message/609201
cinet
25.01.2024 kl 11:27
4276
Finner du noe opp mot eventuell kostnadsoverskridelser i sluttfasen på Tyra 2 ? Ellers går alt på skinner ,og 1.7.24 er alt på stell.
cinet
26.01.2024 kl 18:41
4154
Den Biden den Biden ….
“The Biden administration will pause new gas export projects / After facing backlash over pollution from gas export terminals, Joe Biden announced a pause on new projects.”
Vinn vinn for Bnor
“The Biden administration will pause new gas export projects / After facing backlash over pollution from gas export terminals, Joe Biden announced a pause on new projects.”
Vinn vinn for Bnor
Fluefiskeren
29.01.2024 kl 10:09
3996
Det er veldig bra at det begynner å gå opp for folk at LNG slett ikke betyr mindre utslipp av klimagasser. Jeg har skrevet om det her flere ganger og påpekt at rørgass er et langt mer klimagunstig alternativ. Håper det går opp for politikerne også som tydeligvis setter dette i samme nås.
Oilprice.com har en artikkel om dette i dag.
« Biden’s LNG Dilemma: Please Voters or Expand as Exporter
By Irina Slav - Jan 28, 2024, 4:00 PM CST
The Biden Administration’s decision to reject VentureGlobal’s CP2 LNG project is a gesture to the environmentalist flank of the Democratic party.
Approval times for new LNG capacity have changed over the last three administrations: under Biden, the approval process has gone from seven weeks (under Trump) to eleven months.
The Biden Administration has to weigh the advantages of increasing LNG capacity against local opposition.»
A study from Cornell University released last November suggested that LNG is worse for the climate than coal. Little did anyone know at the time that this study would put the U.S. federal government in a dilemma at a time when the country leads the world in LNG exports.
https://oilprice.com/Energy/Natural-Gas/Bidens-LNG-Dilemma-Please-Voters-or-Expand-as-Exporter.html
Oilprice.com har en artikkel om dette i dag.
« Biden’s LNG Dilemma: Please Voters or Expand as Exporter
By Irina Slav - Jan 28, 2024, 4:00 PM CST
The Biden Administration’s decision to reject VentureGlobal’s CP2 LNG project is a gesture to the environmentalist flank of the Democratic party.
Approval times for new LNG capacity have changed over the last three administrations: under Biden, the approval process has gone from seven weeks (under Trump) to eleven months.
The Biden Administration has to weigh the advantages of increasing LNG capacity against local opposition.»
A study from Cornell University released last November suggested that LNG is worse for the climate than coal. Little did anyone know at the time that this study would put the U.S. federal government in a dilemma at a time when the country leads the world in LNG exports.
https://oilprice.com/Energy/Natural-Gas/Bidens-LNG-Dilemma-Please-Voters-or-Expand-as-Exporter.html
Hartepool
30.01.2024 kl 18:07
3751
Utbytte nærmer seg med stormskritt.
Hovedeierne , i hovedsak engelske PE-fond , betalte ca 240/aksje i 2019.
De er selvsagt misfornøyd med avkastningen,men pleier som regel å komme imål på et eller annet vis.
Antar de vil bevilge seg et engangsutbytte på ca 350/aksje som gir en avkastning på ca 8’%p.a.
Det er ikke så mye å skryte av, og uproblematisk for Bnor.
Man trenger ikke øke belåningen for å foreta en slik utbytteutbetaling.
Da sitter investorene «gratis» .
Deretter blir det antakelig kvartalsvise utbytter som svinger med en prosentsats av netto.
Hovedeierne , i hovedsak engelske PE-fond , betalte ca 240/aksje i 2019.
De er selvsagt misfornøyd med avkastningen,men pleier som regel å komme imål på et eller annet vis.
Antar de vil bevilge seg et engangsutbytte på ca 350/aksje som gir en avkastning på ca 8’%p.a.
Det er ikke så mye å skryte av, og uproblematisk for Bnor.
Man trenger ikke øke belåningen for å foreta en slik utbytteutbetaling.
Da sitter investorene «gratis» .
Deretter blir det antakelig kvartalsvise utbytter som svinger med en prosentsats av netto.