Noreco med nytt navn. BlueNord og ticker BNOR.
Starter er ny tråd med riktig ticker og navn. Bortsett fra navnet er innholdet akkurat det samme. Aksjen har vært i en heller dårlig kursutvikling i det siste, men det deler den jo med det meste innen olje og gass.
Det går mot en formidabel økning i gassproduksjonen til vinteren på Tyra II. Gjenåpnig av Tyrafeltet forventes å øke produksjonen etter hvert til ca. 50 000 boepd fra dagens 27 000 boed. Q1 23 avholdes 10. mai.
Bra driv i dag med 3,9 % oppgang.
Det går mot en formidabel økning i gassproduksjonen til vinteren på Tyra II. Gjenåpnig av Tyrafeltet forventes å øke produksjonen etter hvert til ca. 50 000 boepd fra dagens 27 000 boed. Q1 23 avholdes 10. mai.
Bra driv i dag med 3,9 % oppgang.
Redigert 05.05.2023 kl 17:52
Du må logge inn for å svare
SeanA
I dag kl 16:00
34
Jæims Bånn skrev Regirerer jeg korrekt? Barclays har kjøpt seg opp fra 5,2 til 7,9%
Ser sånn ut ja. Opp fra de 5,18% den 17.januar.
De må ha kjøpt en blokk av noen. Omsetningen siden 20 januar er cirka 84 MNOK så de har ikke kjøpt på børs.
De må ha kjøpt en blokk av noen. Omsetningen siden 20 januar er cirka 84 MNOK så de har ikke kjøpt på børs.
MH77
I dag kl 14:31
181
Kursen faller på lavt volum mot bunnen av trendkanalen, så dette vil jeg i det ikke bekymre meg for. Regner med at vi nå få en omvendt hode-skulderformasjon før kursen piler mot 750 kroner på melding om at produksjonen er oppe og går på Tyra.
Selvfølgelig kan det se annerledes ut hvis produksjonen ikke kommer i gang, men gassprisen er nå tre ganger så høy som da man vedtok å fornye Tyra, så Bnor tjener nok greie penger uansett
Selvfølgelig kan det se annerledes ut hvis produksjonen ikke kommer i gang, men gassprisen er nå tre ganger så høy som da man vedtok å fornye Tyra, så Bnor tjener nok greie penger uansett
Jæims Bånn
I dag kl 13:03
288
Jeg tror dette er overreaksjon deluxe.
Kjøpte meg inn igjen idag.
Forventer løft fram mot utbytte nå
Kjøpte meg inn igjen idag.
Forventer løft fram mot utbytte nå
Fluefiskeren
I dag kl 12:37
341
Men hva har forandret seg så voldsomt på fem dager? Utsettelsen var jo kjent da også.
Likevel vil jeg si at kursen nå er bra basert på alle utsettelsene vi har hatt. Det er nå over ett år på ettertid på målet som var et visst område med Lille Julaften 2023 som mest sannsynlig i dette intervallet. De har tålmodige aksjonærer.
Men det er jo Total Energy som styrer dette.
Likevel vil jeg si at kursen nå er bra basert på alle utsettelsene vi har hatt. Det er nå over ett år på ettertid på målet som var et visst område med Lille Julaften 2023 som mest sannsynlig i dette intervallet. De har tålmodige aksjonærer.
Men det er jo Total Energy som styrer dette.
SeanA
I dag kl 12:01
413
Er vel utålmodighet, forventningen var jo at de etter utsettelse skulle være i full produksjon i desember en gang.
Hvis det er noe annet så kan vi som småaksjonærer være sikker på at vi er de siste som blir informert her.
Ingenting på dagsomsetning siste dagene som tyder på at noen større har solgt seg ut hvert fall, så kan vel bare være litt trading også.
Hvis det er noe annet så kan vi som småaksjonærer være sikker på at vi er de siste som blir informert her.
Ingenting på dagsomsetning siste dagene som tyder på at noen større har solgt seg ut hvert fall, så kan vel bare være litt trading også.
Fluefiskeren
I dag kl 11:33
477
Noen son har noe forklaring til at kursen gruses?
Ned fra 709 kr på mandag til 650 kr nå. Det er 8,3 % ned på svært kort tid. Merkelig da vi kun er få dager for full produksjon og heller ikke lenge igjen til utbytter.
Olja har falt litt, men det gjelder jo alle oljeselskaper som har falt mye mindre. Gassen har steget på de sanne fem dagene.
Kursen ned 5 % i dag.
Ned fra 709 kr på mandag til 650 kr nå. Det er 8,3 % ned på svært kort tid. Merkelig da vi kun er få dager for full produksjon og heller ikke lenge igjen til utbytter.
Olja har falt litt, men det gjelder jo alle oljeselskaper som har falt mye mindre. Gassen har steget på de sanne fem dagene.
Kursen ned 5 % i dag.
Redigert i dag kl 11:34
SeanA
I går kl 23:25
734
Slik jeg leser siste slide på den investor presentasjonen så vil ikke utbytte annonseres før "First distribution to be made in line with meeting Tyra Completion Test.
*Test requires average production over 30 days of 80% of 2P reserves forecast (c. 20Mboe/d)".
Har ikke fått med meg det tidligere om det har stått.
Så vi er sannsynligvis i midten til slutten av februar før vi hører noe om sum og utbytte dato forutsatt at de ikke får noen problemer underveis.
*Test requires average production over 30 days of 80% of 2P reserves forecast (c. 20Mboe/d)".
Har ikke fått med meg det tidligere om det har stått.
Så vi er sannsynligvis i midten til slutten av februar før vi hører noe om sum og utbytte dato forutsatt at de ikke får noen problemer underveis.
Redigert i går kl 23:28
Fluefiskeren
I går kl 17:41
945
Får i hvert fall håpe at alle tekniske problem er løst innen månedens slutt slik de har guidet. De har delvis begrunnet utsettelsen med at det har tatt så langt tid grunnet værforholdene. Det er slett ikke uvanlig med stormer i Nordsjøen på vinteren. Nå har det imidlertid vært en god del dager med lite vind så håper de har benyttet dette vinduet bra. I morgen er det meldt helt opp i liten storm igjen.
Teaffen
I går kl 17:31
962
Fra presentasjonen (side 11)
Losses expected to be fully utilised by 2027, prior to which BlueNord will have a 25% marginal tax rate
Oversatt via Google:
Tap forventes å være fullt utnyttet innen 2027, før BlueNord vil ha en marginalskattesats på 25 %:
Ut fra dette kan jeg ikke se at bortfaller noe rett til å avskrive tap. Men, for meg ser det ut at de forventer å tjene masse penger som enn slipper å skatte fult for. Og at det er forventet å tjene alle disse penger før 2027.
Men, jeg kan ta feil. Korrekt meg gjerne.
Losses expected to be fully utilised by 2027, prior to which BlueNord will have a 25% marginal tax rate
Oversatt via Google:
Tap forventes å være fullt utnyttet innen 2027, før BlueNord vil ha en marginalskattesats på 25 %:
Ut fra dette kan jeg ikke se at bortfaller noe rett til å avskrive tap. Men, for meg ser det ut at de forventer å tjene masse penger som enn slipper å skatte fult for. Og at det er forventet å tjene alle disse penger før 2027.
Men, jeg kan ta feil. Korrekt meg gjerne.
Interessert
I går kl 14:56
1086
Jeg ser at avtalen om redusert skatt fra Tyra utløper i 2027. Forsinkelser har kanskje kostet selskapet svært store summer.
Gull i pungen
17.01.2025 kl 12:05
1939
jokke
16.01.2025 kl 23:03
2202
Klart flagging +5% det varmer. Jeg venter på platå produksjon og så bud og salg.
Sydney
16.01.2025 kl 22:40
2232
Jeg tror den riggen blir ett problem. Asiatisk billig valg bir dyrere når man må stenge ned i hytt og pine.
Interessert
16.01.2025 kl 22:23
2252
En britisk bank flagget over 5% i går. Jeg tror neppe de baserer seg på DNBs analyser, og det er ikke bare småsparere som har drevet oppgangen de siste ukene. Det forleligger nok noe sted verdivurderinger som er vesentlig høyere enn dagens kurs, og DNBs vurdering, så jeg tror videre oppgang.
Det avgjørende er hva olje og gass vil koste i fremtiden. Inflasjonen ruller og går. 80$ fatet er ikke så mye som det var for 20 år siden. Jeg tror vi vil se 100$ i 2026, og det er heller ikke så mye, hvis man regner på inflasjonen de siste årene. Dermed feiler mange analyser, også DNBs.
Det avgjørende er hva olje og gass vil koste i fremtiden. Inflasjonen ruller og går. 80$ fatet er ikke så mye som det var for 20 år siden. Jeg tror vi vil se 100$ i 2026, og det er heller ikke så mye, hvis man regner på inflasjonen de siste årene. Dermed feiler mange analyser, også DNBs.
MH77
16.01.2025 kl 18:18
2424
Var egentlig helt som forventet at kursen falt litt tilbake i dag, selv om volumet var høyt, for kursen stanget i taket på trendkanalen. Regner med at vi får.noen dårlige dager nå, før kursen igjen skyter fart. Selvfølgelig forutsatt at det ikke kommer flere uforutsette problemer...
Fluefiskeren
16.01.2025 kl 14:29
2601
Kursen fikk seg en kilevink i dag. Ned 24 kr eller 3,10 % nå. Enda verre tidligere i dag. Tipper det primært skyldes denne:
DNB nedgraderer aksjen fra kjøp til hold og gjentar kursmål på NOK 680.
DNB nedgraderer aksjen fra kjøp til hold og gjentar kursmål på NOK 680.
Fluefiskeren
15.01.2025 kl 09:33
2952
Virker ikke som kursen rammes av forsinkelsene.
707kr er høyeste siden mai 2014.
707kr er høyeste siden mai 2014.
Fluefiskeren
14.01.2025 kl 12:07
3240
Fin gjennomgang fra Upstreamonline over.probleme som har vært på Tyra. Gjentas 31. januar. Det snakkes mye om at det har tatt tid grunnet værforholdene.
Yr varsler ikke noe kuling fram til torsdag i neste uke så dette bør gå bra.
https://www.offshore-energy.biz/totalenergies-bumps-plateau-production-at-giant-north-sea-gas-project-to-month-end/
Yr varsler ikke noe kuling fram til torsdag i neste uke så dette bør gå bra.
https://www.offshore-energy.biz/totalenergies-bumps-plateau-production-at-giant-north-sea-gas-project-to-month-end/
Redigert 14.01.2025 kl 12:08
Fluefiskeren
12.01.2025 kl 20:16
3724
Tror egentlig ikke det hvis olje-og gassprisen holder seg. De meldte altså opprinnelig siste halvdel av januar og det dekker jo da 31. januar. Hvordan Total setter en spesiell dag er merkelig, Det har jo vist seg mange ganger at utviklingen er ganske vanskelig å forutsi.
Hvis det likevel kommer en liten nedgang må vi huske den kommer fra høyeste kurs på over 10 år så det er ikke så vanskelig å leve med.
Hvis det likevel kommer en liten nedgang må vi huske den kommer fra høyeste kurs på over 10 år så det er ikke så vanskelig å leve med.
Redigert 12.01.2025 kl 20:22
Interessert
12.01.2025 kl 19:41
3773
Det blir vel et fall fra start i morgen, selv om det er snakk om noen dager utsettelse?
Fluefiskeren
11.01.2025 kl 22:30
4125
Utsettelse i forhold til Total sin guiding, men ikke i forhold til BNOR sin. De var smartere med at de skrev siste halvdel av januar.
Jajaja
11.01.2025 kl 21:42
4199
Vil ikke si denne meldingen sier noe om utsettelse,
men heller spesifiserer ferdigstillelse og platåproduksjon til mellom 21. og 31. januar.
https://www.nordnet.no/market/news/366d8c1c-b370-4dca-aed1-a15e29920dbf
(Utsettelse fra slutten -24 til 2. halvdel av januar -25 er meldt tidligere.)
men heller spesifiserer ferdigstillelse og platåproduksjon til mellom 21. og 31. januar.
https://www.nordnet.no/market/news/366d8c1c-b370-4dca-aed1-a15e29920dbf
(Utsettelse fra slutten -24 til 2. halvdel av januar -25 er meldt tidligere.)
Redigert 12.01.2025 kl 01:13
Jæims Bånn
11.01.2025 kl 21:14
4240
Ser ut til at REMIT meldinger stemmer.
Børsmelding om utsettelse ikveld
Børsmelding om utsettelse ikveld
MH77
10.01.2025 kl 14:43
4846
Gassprisen ligger i en stigende trendkanal, og det er foreløpig ingenting som tyder på at den er brutt. Vi hadde en topp på 50 euro/MWh ved nyttår, og det er ikke dramatisk at gassprisen har beveget seg litt tilbake. Gassprisen beveger seg i rykk og napp, men trenden er i øyeblikket stigende.
Fluefiskeren
10.01.2025 kl 14:35
4866
Det kommer. Operatøren er Total Energy og det burde være i de beste hender. Men at det har vært mye utsettelser er vi enige om.
Likevel rundet vi nå 700 kr i kurs. Det er høyeste siden sommeren 2014 så jeg klager ikke. Det jeg ikke liker er at TTF-gassen har falt fra over 50 til 44 €/MWh siden nyttår. Enda det var mye snakk om kaldt vær i Europa og USA som skulle drive gassprisene oppover.
Likevel rundet vi nå 700 kr i kurs. Det er høyeste siden sommeren 2014 så jeg klager ikke. Det jeg ikke liker er at TTF-gassen har falt fra over 50 til 44 €/MWh siden nyttår. Enda det var mye snakk om kaldt vær i Europa og USA som skulle drive gassprisene oppover.
Sydney
10.01.2025 kl 14:09
4911
Ja da kan det hende at tyra fort blir ett problem felt med asiatisk rigg. Men vi får se. Syntes det er rart at de stadig skylder på være t når de i Nordsjøen får dette til året rundt. Det tar veldig lang tid.
MH77
10.01.2025 kl 13:58
4925
Kursen på BNOR i dag gjenspeiler knapt nok verdien av selskapet uten at Tyra er i drift, spesielt tatt i betraktning at gassprisen er skyhøy, oljeprisen høy og dollaren sterk. Når Tyra kommer i full drift regner jeg med at kursen vil doble seg, spesielt hvis gassprisen holder seg høy og den er i øyeblikket stigende.
Ser meget lovende ut dette!
Ser meget lovende ut dette!
Fluefiskeren
10.01.2025 kl 12:34
5027
Kun laber bris på feltet idag. Holder seg stille over helgen før kulingen kommer tilbake mandag morgen. Regner med at det jobbes på helspreng nå.
Fluefiskeren
10.01.2025 kl 11:57
5084
Det er jo kompressor som er problemet. Det er nå ett år forsinket. Men det gjenspeiles heldigvis ikke i kursen. Den har vært nær en drøm siden jeg investerte her.
I dag kan 700 kr ryke. Vi var svært nær tidligere i dag med 699 kr.
I dag kan 700 kr ryke. Vi var svært nær tidligere i dag med 699 kr.
Sydney
09.01.2025 kl 13:09
5405
Fluefiskeren skrev Ingen av delene. Derimot på Batam i Indonesia
Ja hva tenker du om det? De bytter ut en kompressor. De får ikke igang produksjonen. Sliter med å få ting opp å gå. Er det feltet eller riggen?
Sydney
09.01.2025 kl 13:02
5423
Er det noe klarhet i dette?
Hvem bygde Tyra plattformen?
Møtte en offshore verfts elektriker.. han hadde vært å jobba på kinesisk rigger. Det var så enormt med feil at de bare rista på huet. En stor sikkerhets risiko i følge han. Men det var kanskje Korea?
Hvem bygde Tyra plattformen?
Møtte en offshore verfts elektriker.. han hadde vært å jobba på kinesisk rigger. Det var så enormt med feil at de bare rista på huet. En stor sikkerhets risiko i følge han. Men det var kanskje Korea?
Fluefiskeren
08.01.2025 kl 12:16
5832
Enig i det, men det er vel bare fra Tyra. Årsaken er nok været. Vi får holde et øye med den nå som vinden svekkes snart.
Jæims Bånn
08.01.2025 kl 12:15
5832
Mulig jeg er skvetten, men jeg tok gevinsten idag.
I valget mellom å høre hva de sier og se hva som blir levert, så vant tallene den diskusjonen.
I valget mellom å høre hva de sier og se hva som blir levert, så vant tallene den diskusjonen.
Zombielars
08.01.2025 kl 11:55
5881
Er ikke noe ekspert på REMIT meldinger, men det er vel Total som sender dem inn. I melding heter det:: Unavailable capacity. 8,1
mcm/d, Available capacity 0. mcm/d, Technical capacity8,1mcm/d. Jeg tolker det som at det er stans i produksjonen, men mulig jeg tar feil,
mcm/d, Available capacity 0. mcm/d, Technical capacity8,1mcm/d. Jeg tolker det som at det er stans i produksjonen, men mulig jeg tar feil,
Fluefiskeren
08.01.2025 kl 11:40
5907
Men dette er jo en oppdatering av desemberproduksjonen. Synes den linken din er litt rr. Hvis det har vært produksjonsstans i seks dager burde vel det ha kommet i egen melding. Heller ikke Total har meldt det såvidt jeg kan se.
Er det riktig er det nok været som er årsaken. Det har vært tøft slik det gjerne er i Nordsjøen vinterstid. Skal man stole på YR så blir det kuling styrke i dag også, men så blir det bare bris resten av uken før kulingen kommer tilbake på mandag.
Er det riktig er det nok været som er årsaken. Det har vært tøft slik det gjerne er i Nordsjøen vinterstid. Skal man stole på YR så blir det kuling styrke i dag også, men så blir det bare bris resten av uken før kulingen kommer tilbake på mandag.
Zombielars
08.01.2025 kl 11:06
5969
Synes det litt villedning i produksjonsoppdatering fra i dag, da de ikke sier noen ting om problemer på feltet fra 05.01, og ny REMIT melding nå sier at dette fortsetter til 11.01.
https://www.gashub.at/remit/details.xhtml?id=52126-2-2025. Slik jeg leser melding produseres det ingenting gjennom Tyra.
https://www.gashub.at/remit/details.xhtml?id=52126-2-2025. Slik jeg leser melding produseres det ingenting gjennom Tyra.
Fluefiskeren
06.01.2025 kl 23:02
6446
Vi får nå se:
«She continued: "If this cold forecast realizes without other offsets, we see significant risks that TTF prices rally towards oil-switching economics in a 63-84 EUR/MWh range in the coming months, well above our 40 EUR/MWh 2025 TTF base case under average weather, to help manage European gas storage."
https://oilprice.com/Energy/Natural-Gas/European-Natural-Gas-Prices-Surge-to-One-Year-High-on-Tightening-Supplies.html
«She continued: "If this cold forecast realizes without other offsets, we see significant risks that TTF prices rally towards oil-switching economics in a 63-84 EUR/MWh range in the coming months, well above our 40 EUR/MWh 2025 TTF base case under average weather, to help manage European gas storage."
https://oilprice.com/Energy/Natural-Gas/European-Natural-Gas-Prices-Surge-to-One-Year-High-on-Tightening-Supplies.html
Fluefiskeren
06.01.2025 kl 16:27
6655
Imponerende hvor godt kursen holder seg oppe tross problematikken med kompressor. 690 kr er det høyeste sluttkurs siden høsten 2014.
Fluefiskeren
06.01.2025 kl 11:12
6859
Det kan ha noe med været å gjøre. I følge Yr blåser det nå sterk kuling på feltet. I kveld er det meldt liten storm med vindkast helt oppe i 31 m/s. Det er først onsdag kveld det skal gi seg.
Fluefiskeren
06.01.2025 kl 11:03
6883
Rart at en så stor og seriøs aktør som Total Energy ikke får til dette.
SeanA
06.01.2025 kl 10:35
6944
Plattformen fra helvete dette.
Kompressor problemer har vært gjentagende hele veien.
Kompressor problemer har vært gjentagende hele veien.
Zombielars
06.01.2025 kl 10:30
6958
Liker ikke siste REMIT melding fra i går om problemer med gasturbin., selvom det er en kortvarig stans. https://www.gashub.at/remit/details.xhtml?id=52126-1-2025.
Fluefiskeren
04.01.2025 kl 14:54
7408
Selskapet ønsket seg «værvinduer» for å få gjennomført gjenstående arbeid. I dag er det stille vær der ute, men allerede i morget blåser det opp til stiv kuling. Dette fortsetter tom. onsdag, men fra kvelden av og utover til og med mandag 13. januar skal det kun blåse bris ifg. Yr. Det er så langt det er laget varsel. Det ser jo bra ut.
Det har vært veldig mange og lange utsettelser på full produksjon så la oss håpe det ordner seg nå. Siste halvdel av januar er guidet. Ikke lenge igjen nå forhåpentligvis.
Det har vært veldig mange og lange utsettelser på full produksjon så la oss håpe det ordner seg nå. Siste halvdel av januar er guidet. Ikke lenge igjen nå forhåpentligvis.