VOW - Q1/23.

Hammers
VOW 09.05.2023 kl 20:48 3251

Lett å bli imponert av de framtidsvyene som i dag ble presentert av selskapet som nærmest lå med brukket rygg under pandemien.
Den gang var det kun 1 av 3 avdelinger som dro lasset. I dag gjør ALLE det - om enn på litt sakte fart.

Selskapet som har bygget opp Industrial Solutions (nytt navn for Landbased) fra 0 til dagens ila 3 år.
I min lærebok handler ikke børs om "dagen i dag", men om de dagene som kommer.
For alle som betraktrakter aksjer som langsiktig investering var det mye "godt nytt" å høre.

Noen høydepunkter fra presentasjonen:
- For min del den klart beste Henrik B og Cecilie J noen gang har holdt. Både mtp presentasjonsform og ikke minst innhold.
- Man jobber i dag med 80 prosjekter over hele verden og innen ulike segmenter. Samlet utstyrsverdi NOK 25 MRD (fram mot 2030).
- Det største ENKELTPROSJEKTET representerer utstyrsordre til VOW på NOK 2 MRD. Mer enn 2x fjorårets ÅRSOMSETNING.
- 2 nye horisontaler blir aktivert. rCB fra utgåtte dekk + Sewage sludge som bl.a. fjerner "evighetsstoffet" PFAS.
- Neste konkrete ordre ut blir trolig rCB. ETIA har samarbeidet med ETEL/ITOCHU i 7-8 for å få dette perfekt. NÅ er drittjobben fullført.
- HB regner med inntekter fra dette allerede i år. Dvs; Konkret melding kommer ila rimelig kort tid.

Litt om VGM:
- 1 tonn biokarbon fanger 5 tonn CO2. Litt å tenke på etter at Månelandingen til Jens crashet og Langskipet til Erna grunnstøtte.
- Det jobbes i dag mot strategiske partnere for bygging av en rekke fabrikker (via holdingselskaper).
- Som troll av eske dukket det opp planer for en større fabrikk i Fredrikstad. Viken Park skal produsere 30.000 tonn biocarbon. *FID: 2024.
- Senere i presentasjonen kom det også fram en 3. fabrikk som ikke er nevnt på plansjene. Denne forventes besluttet ca mid -24.
* FID; Final Investment Decision.

EDIT; Like greit å stenge med en gang. Synd ikke Finansavisen skal klare å få til et saklig forum.
Redigert 09.05.2023 kl 21:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.05.2023 kl 21:13 3183

Seie han nåke om ka tid dei skal tjene penger ? Årstall ?
MorganKane
09.05.2023 kl 21:32 3114

Vow føyer seg inn i rekken over fornybarselskaper som begynner å levere før vi skjønner ordet av det. Doblet lenge før vi hopper over i 2024.
Slettet bruker
09.05.2023 kl 21:51 3055

Nesten 500% opp til forige topp.

Skal mye til å nå den, dette er like stort luftslott som QFUEL, og null fremtid.
Redigert 10.05.2023 kl 09:28 Du må logge inn for å svare
Hammers
09.05.2023 kl 22:02 2995

Det sier litt om det stigningspotensialet som i dag ligger i VOW.

Det jobbes som sagt med TUNGE og tidkrevende prosesser før det endelige produkt er klart for kunden.
Den første store kontrakten med ETEL/ITOCHU er forventet om rimelig kort tid. Kanskje så kjapt som innen Q3?
Deretter jobbes det pr dags dato med prosjekter verdsatt til totalt ca 25 mrd. Alt er spredt over flere land/segmenter.

Når den gedigne på 2 MRD (2x årsomsetning) etter hvert offentliggjøres skal jeg prise meg lykkelig for at jeg valgte VOW.
Jeg hold meg LANGT unna QFUEL (+ noen tilsv "slott").
Selskaper som flere andre valgte.
Håper ikke DU var en av dem!
Redigert 09.05.2023 kl 22:27 Du må logge inn for å svare
Hammers
10.05.2023 kl 00:26 2777

Joda, Månelandingen til Jens crashet for noen år siden.
Langskipet til Erna har vist seg å være en drøm på falske premisser. Uprøvd teknologi er farlige greier. DET finnes det flere eksempler på.

Husker da Langskip ble presentert.
Lyttet til en POD fra VOW der man himlet med øynene over valget.
Erna og co valgte en uprøvd teknologi med kostpris 5 ganger det en godt utprøvd og beviselige fungerende pyrolyse kostet.

I dag er Langskip trolig en like stor fiasko som det månelandingen var.
Hvilket alternativ er det DA som gjenstår hvis man skal fjerne CO2 fra atmosfæren?

1 tonn biocarbon fjerner 5 tonn CO2 til 1/5 av prisen til Langskip. Bare å tenke selv
https://www.finansavisen.no/politikk/2023/05/09/8007142/klemetsrudanlegget-en-varslet-katastrofe

Norge som nasjon står STILLE innen det grønne klimaskiftet. Dette mens resten av verden kaster seg over VOW's teknologi.
Det er dagens presentasjon et bevis på. 80 prosjekter world wide. Riktignok med 19 nordiske - inkl noen norske private selskaper som tar ansvar.
Redigert 10.05.2023 kl 00:44 Du må logge inn for å svare
Hammers
10.05.2023 kl 19:43 2385

I etterkant av gårdagens utmerkede resultatet ryktes det nå på byen at HB skal besøke Finansavisens studio i morgen.
Kanskje han forteller litt om hva VOW for tiden jobber med, kommende prosjekter og kanskje også hvorfor kursen faller som den gjør?

Kan det ha noe med en svak NOK å gjøre?
Har tenkt litt på det siden bl.a. 2 franske banker har stått for mye av salget den siste tiden.
Kan det være slik at utlendinger generelt selger seg ut av det norske markedet pga krona?
Norske aksjer blir stadig mindre verdt for dem når norsk salgssum skal veksles om til EUR/lokal valuta.

For nordmenn som IKKE trenger å veksle kan dagens pressede kurser etter hvert bli en utmerked inngang.
Ja, for man kan jo lure på hvem som kjøpte dagens 1,22 mill aksjer - som trolig utlendinger primært solgte.
Tanken går raskt til norske fond/investorer på kjøpersiden.

Etter dagens fall er markedsverdien NOK 1,27 MRD. Da nærmer PS (pris/salg) seg 1.
I fjor sluttet omsetning en på 783 mill. Med omsetningsvekst på 30% blir milliarden brutt. Etter Q1 var veksten på 27%.
Det FØR de store kommende kontraktene mot ETEL/ITOCHU ang rCB ligger på bordet.

Joda, kjedelig når kursen faller, men all underliggende drift går på nypolerte skinner.
Når krona etter hvert styrker seg og de varslede ordrene blir undertegnet vil nok VOW gjøre det samme!

Pr DD ligger VOW 10% lavere enn da pandemien herjet som verst og kun Project Cruise (nå i Maritime Solutions) dro lasset.
HUSK morgendagens sending!
Redigert 10.05.2023 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
Hammers
11.05.2023 kl 23:46 2020

Stafettpinnen startet hos Jens - som med kjappe steg de "første 100" feiret seg selv med en storslagen Månelanding.
Det var FØR landingskapselen crashet og MILLIARDER av NOK gikk "åt skogen".

Pinnen gikk videre til Erna. Hun satt som en Vikingedronning om bord i sitt Langskip og styrte det med sikker hånd.
Det var FØR hun fant ut at navigasjonsinstrumentene manglet og skipet lastet med NYE MRD gikk "åt tareskogen" og opp på et skjær.
https://e24.no/naeringsliv/i/eJX0by/karbonfangst-i-oslo-kan-bli-skrinlagt-etter-milliardsprekk

Den som INGEN opprinnelig trodde på var Henrik Badin med sitt VOW.
Selskapet som både har kart og kompass på plass og som er langt billigere i drift enn sine forgjengere.

Deres øvrige force; Et godt drillet mannskap som står klart med velutviklede og velfungerende løsninger!
Løsninger som store selskaper i utlandet kaster seg over. Neppe uten grunn!

Jeg venter i spenning på fortsettelsen!
Spesielt på når norske myndigheter finner ut at det kanskje er pyrolyse de helst bør satse på.

Systemet som beviselig fungerer - og det til en langt billigere penge enn sine forgjengere.
Systemet som skaper store verdier av alle mulige typer avfall, og som betaler seg selv i løpet av årene det er i bruk.
Redigert 12.05.2023 kl 00:27 Du må logge inn for å svare
Karbon
19.05.2023 kl 17:11 1631

Som mange her allerede vet, er Vow valgt som utstyrsleverandør til pyrolyseanlegg for utvinning av Carbon Black fra brukte bildekk av Itochu, som eier ETEL, Murfitts industries og Kwik Fit. Altså, en gigant innen bildekkindustrien worldwide.

Det er allerede planlagt en rekke anlegg i årene framover, hvor noen er klare for igangsetting av byggeprosessen så fort byggetillatelsene er på plass.

Jeg kom over denne artikkelen fra Bridgestone, som tydeligvis har store planer i USA. Bridgestone er en av dekkprodusentene som er under "paraplyen" til Itochu:

https://www.tirereview.com/bridgestone-bandag-plant-expansion/

Sjekk slide 12 i denne presentasjonen som ble gitt ut for noen måneder siden, hvor bl.a. Bridgestone er nevnt, samt behovet for Carbon Black rundt om i verden. Merk også markedet i Nord Amerika, hvor nettopp Bridgestone nå vil skalere opp fram mot 2025:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://research.fearnleysecurities.no/renewables/pdf/Track4/13_40_VOW.pdf&ved=2ahUKEwig8Yb74P_-AhUJBxAIHckBDLgQFnoECAwQAQ&usg=AOvVaw1Jv3DeE0vPq2iomP7rMVpf
Karbon
19.05.2023 kl 17:12 1620

God reklame for Vows pyrolyseteknologi:

Peik Stenlund, CEO i Circular Carbon:

"This is a pretty amazing ride! Now the international tv channel Deutsche Welle covers a story on Circular Carbon in 4 languages (English, German, Arabic and Spanish) with a total reach of 249 million global users! Safe to say our story, on how to turn waste to valuable biochar for soilhealth with the use of cutting edge carbonremoval tech, is going global. "

"In the TV report by Deutsche Welle you can find out how biochar made from cocoa shells captures co2, remediates soils and how much potential there is in our technology."

https://www.dw.com/en/turning-cocoa-shells-into-coal/video-65429819

For eventuelle nye lesere på forumet, så er det altså Vow som har levert pyrolyseanlegget til Circular Carbon, som er blitt en stor suksess for CC.
Karbon
19.05.2023 kl 17:13 1614

Lagt ut på linked in-siden til Vow i dag, med en lysbildeserie på 5, med blant annet en oversikt over leveringen av nye cruiseskip med Vow-utstyr i årene fremover:

"We are experiencing all time high commissioning activity in maritime solutions throughout 2023 and have a strong backlog for the next years🚢🚀

During the first half of the year, we will have six vessels commissioned and handed over to their owner ready for inaugural cruises. After the summer additional six vessel will be commissioned throughout the remaining part of the 2023.

We are delivering a variety of systems for these 12 vessels, including Advanced Wastewater Purification (AWP), incinerator, bio sludge handling and food waste handling. One vessel will also have a waste to energy system where the waste will be converted into clean energy, replacing the use of marine gas and oil, and reducing consumption of the main fuel onboard.

We are excited to contribute to driving innovation to protect our oceans. We are more passionate than ever to prevent pollution."
Hammers
19.05.2023 kl 17:42 1551

I ettermiddag la "Henrik den Første" ut følgende innlegg på sosialt medium etter å ha sett "Viking Jupiter" til kai i Oslo.
For de uvitende; Viking Lines er Torstein Hagens rederi. Her via oversetter:

"Å se Viking Jupiter legge til kai i Oslo i dag gjør meg så stolt. Det har virkelig vært mer enn et tiår for renere hav ombord Viking Ocean Cruises.
Dette er det femte skipet i en flåte som i dag teller ni cruiseskip levert av FINCANTIERI S.p.A.
Ytterligere ni skip skal bygges og føyes inn i flåten i årene som kommer.

Lite visste vi tilbake i 2012, da vi ble tildelt den første kontrakten for våre avanserte teknologier innen avfallsbehandling og rensing av avløpsvann, at dette ville føre til en hel flåte på 18 fartøy og mer enn 15 års cleantech-virksomhet.
Et fullstendig bevis på hva vi gjør bra sammen som et team, alt for innflytelse, og så mye mer meningsfylt".
Redigert 19.05.2023 kl 17:44 Du må logge inn for å svare