Shlf snur nå

aklm
SHLF 11.05.2023 kl 13:15 49785

Tar imot på 200 d. Rsi 14 snur opp
Redigert 11.05.2023 kl 13:33 Du må logge inn for å svare
EnergyInvest
15.06.2023 kl 16:48 6789

Rart at du og cpt mp stadig kommer med personangrep, kun svada som ingen bryr seg 👏

Da var vi nede å snuste på 18 tallet igjen… oljen +1.3%. Det er problematikken knyttet til refi og India saken som får investorene å se rødt. Håper en løsning snart er på plass 🤔
Fix
19.06.2023 kl 20:27 6241

skulle ikke denne snu med oljeprisen.
selg og kjøp igjen hvist den snur.
EnergyInvest
19.06.2023 kl 22:07 6213

Da snuste vi på 17-tallet i dag, akkurat som jeg predikerte, spot on 😏. Veldig rart at man kan skjelle ut noen til de grader og være så trang i hodet selv 😇. Du har sikkert lurt mange med din hausing… Har du ikke tenkt på hva det vil koste å oppgradere og vedlikeholde «Dinosaurene» dine? Det trengs for at det overhode skal være mulig å leie de ut. Vi har dessverre ennå ikke sett bunnen i Shelf, tro meg.
NEWREP
19.06.2023 kl 22:54 6340

Kvalitet detta😂😂😂
tobo581
19.06.2023 kl 23:36 6357

Er det ikke litt kjedelig å mase om daglig utvikling i en stor syklus? Vi er i en urolig periode. In case u didn't know. Aksjemarkedet generelt, renter, oljepris..
Kjøper på vei nedover nå.
Snakkes om 5 år +.
Mikkol
19.06.2023 kl 23:47 6400

Du er definisjonen på hvorfor Discord ble opprettet. Selvutnevnt predikant som trekker frem argumenter som viser mangel på helehetsforståelse i en up-sykel som dette. Tror du jeg er i denne aksjen for hva kursen viser i morgen? Absolutt ikke. Det som er synd er at sånne som deg skremmer bort uerfarne investorer med tullete feilinformasjon.
Jeg har selv en gang vært fersk å pysete, og hadde sikkert blitt skeptisk med slik nagativitet som du kommer med. Problemet for din del er bare at det er nettopp disse dinosaurene som gjør shelf til en cashmaskin. Og det er der din uerfarenhet skinner gjennom.
Orker ikke bruke mer tid på din svada.
Newbe75
20.06.2023 kl 08:14 6068

Går nok til mellom 11 og 13 før den snur. ser 17 tallet i dag.
Vorge
20.06.2023 kl 08:41 6044

Forlater nok denne tråden for godt jeg også. Blir alltid like skuffet når jeg kommer innpå for å se om det er noe nytt - og så er det bare en selvtilfreds klovn som gasser seg i andres ulykke. Lykke til til langsiktige investorer, og husk at livet er for kort til å irritere seg over enkelte personer :)
minsin
20.06.2023 kl 09:18 5895

Bare ta det med ro...
Med "utilization above 90%" - og fortsatt økende etterspørsel ... så ser vi nok nye høyder på ratene..
Det er vel i dette kvartalet at etterspørselen etter jack ups blir høyere enn tilbudet.

Tipper vi kommer til å se akselererende rater utover høsten og ny giv i markedet :-)


NEWREP
20.06.2023 kl 09:36 6090

Hvis ikke du er på Discord Vorge, så er du velkommen dit👍
Redigert 20.06.2023 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
BIFFogBÆRNÉ
20.06.2023 kl 10:12 6008

Takker for alle innspill her. Er gøy å lese innsiktsfulle innlegg og meninger. Er mange som leser her. Så håper ikke alle rømmer til discord da 😊

Er tungt inne. På rundt forrige emisjonskurs. Foreløpig godt i minus. Men har trua. Og kjøper litt mer her nede. For å pynte på snittet.

India skulle vel ikke være noe problem ifølge selskapet. Var vel en del utgifter i forrige Q. Ifb m flytting til nye oppdrag. Lange tunge kontrakter ruller og går.....

Satser på heftig gevinst litt inn i fremtiden her
Slettet bruker
20.06.2023 kl 10:21 6387

Det er bare å komme seg over i discord så fort som mulig. Der ligger ekstremt mye god informasjon, og diskusjonene ligger på et høyt nivå. FA forum har dessverre blitt ødelagt av enkelte brukere som kun er ute etter å lage kvalme. Det kan finansavisen takke seg selv for med de reglene som er for forumet. Bare å rømme finansavisen-skuta
Newbe75
20.06.2023 kl 10:34 6604

Et av de store problemene med dette forumet er at dersom noen kommer med meninger som går ut over godfølelsen (Som ikke er hausing) blir de dømt nord og ned ned som idioter. Slik markedet er nå er det vel ingen indikator på at denne skal opp på kort sikt. Om man ikke ser det skjønner man ikke markedet, det er for mye negativitet totalt sett nå. Det må da være rom for både positive og negative meninger om aksjen her ellers blir det ikke mye seriøst..... Stort sett alle oljeaksjer er ekstremt underpriset for tida og ingenting som blir skrevet på dette forumet endrer på det, MEN, så snart Veksten i Asia tiltar, Oljeprisen stiger og man får litt optimisme tilbake i markedet kommer disse aksjene til å eksplodere, men på kort sikt skal de fleste lenger ned, Beklager om jeg ødela dagen din, men om du har så dårlig mage/Selvtillit bør du holde deg til Donald Duck og Lucky Luke. Lykke til.
Redigert 20.06.2023 kl 10:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.06.2023 kl 10:43 6770

Grunnen til at man blir dømt nord og ned er at de aller fleste «negative» innlegg jeg ser er dårlig formulerte uten substans. Her leverer du faktisk et innlegg som gjør det motsatte - respekt. Enig i at det er bekmørkt og pilene peker nedover, men så må jo dette snu en dag. Det fundamentale og tekniske mener jeg ligger til rette for at ting skal snu i det området vi er i nå. Når du nevner 11kr, så tror jeg du glemmer at SDNS gir litt over 8kr i verdi per Shelf aksje. Du mener da at Shelf skal verdsettes til 600MNOK ekskludert SDNS (3kr per aksje)?

Edit: 11kr betyr en P/B på 0,2. Jeg tror jeg aldri har sett selskaper (som tjener penger) handle så lavt før.
Redigert 20.06.2023 kl 10:48 Du må logge inn for å svare
Newbe75
20.06.2023 kl 10:52 7128

Det er kanskje litt drastisk og et worst case scenario, men vi er inne i en dårlig spiral for tiden, men håper den snur snart. Sitat fra FA i dag:
"Verdens beste forvaltere forteller i en månedlig undersøkelse at de kvitter seg med investeringene sine i råvarer og Bank of America rapporterer nå om den største flukten fra sektoren på minst et tiår. Med råvarefutures ned nesten 10 prosent siden begynnelsen av året, er forvalterne nå mer pessimistiske enn noen gang siden pandemien startet."
Slettet bruker
20.06.2023 kl 11:02 7098

Nå føler jeg du leter etter ting for å belyse kun den ene siden. Jeg måtte sjekke hva du refererte til, og i samme artikkel står det:

«Pariah Capital følger en alternativ strategi som viser seg å slå ekspertene år etter år: De investerer i det forvalterne hater.»

Og:

«Fasit etter et halvår er gått? Pariah-porteføljen knuser ekspertene.»

Link til artikkel: https://www.finansavisen.no/finans/2023/06/20/8016661/spruter-penger-av-invers-portefolje-kjoper-det-forvalterne-hater-og-unngar-det-de-elsker?internal_source=sistenytt

Så må det nevnes at det er klart folk blir pessimistiske når prisene faller. Det kalles markeds-psykologi. Målet til en dyktig investor må da vitterlig være å utnytte at denne pendelen svinger for langt i feil retning.
Newbe75
20.06.2023 kl 11:03 7294

Men den kommer, og da kommer den fort tror jeg ;-D
Slettet bruker
20.06.2023 kl 11:25 7254

Ja, og det skjer i løpet av de neste dagene👌
Arky
20.06.2023 kl 21:50 7031

Negativ trend på Shelf. I bunn av fallende kanal. Brytes denne kan vi få fall ned mot 11 kr
EnergyInvest
21.06.2023 kl 00:54 7252

Ja da legger vi ytterligere en dag med kraftig nedgang bak oss…11 er kanskje ikke helt usannsynlig på litt sikt ( litt lavt synes jeg) med tanke på en evt. emi og refi som ikke er i boks. Må huske at flere av Shelf sine rigger er faktisk helt fra 70-tallet, middel rigg alder er for Shelf er 30 år! Sammenlignet med Borr og seadrill som har refi på plass, middel rigg alder for borr er kun 5-6 år. Som jeg tidligare påpekt er det en grunn til at de andre rigg selskapene skraper rigger som er fra 70-80 tallet, det blir kun en utgiftspost… ratene for slike rigger er en brøkdel av de nye. Jeg er ikke opptatt av kursendringer fra en dag til en annen, men er enig i ditt og FA sine påstand om fallende trend og en risk for kurs helt ned mot 11… Alle må gjøre sin egen analyse…

PS Rart at mange brukere fra Discord er så aktive på denne tråden 🤔 de mener jo at alt som skrives her er crap
Ratta
21.06.2023 kl 05:48 7540

Takk for informasjonen.

Kunne du kanskje utdype litt mer om hvilke riggselskap som har skrapet rigger fra 70-80 tallet det siste året.
Redigert 21.06.2023 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
minsin
21.06.2023 kl 07:02 7661

Ville være galskap å skrape rigger nå som markedet skriker etter rigger
Skrik
21.06.2023 kl 10:21 7570

Har aldri sett så stort fokus på Teknisk analyse i en aksje før.
Siphlonurus
21.06.2023 kl 15:31 7377

Interessante betraktninger. Shelf har jo en del slike gamle rigger. Litt usikker på hva du mener med at slike gamle rigger bare er en utgiftspost så tenkte å prøve meg på en egen analyse siden du oppfordrer til det.
Mener å ha sett at de seneste oppnådde ratene selv på slike gamle rigger er opp mot 80'$/dag. Litt usikker på hva det koster å drifte de, men mener også å ha lest at det er rundt 20' $/dag for de gamle riggene. Shelf har vel et 20-tall av dem. Sett at de oppnår ikke fullt 80, men kanskje heller 70'$/dag i inntekt på litt sikt så skulle vel det bli 70-20 =50' $/dag pr rigg i bidrag på bunnlinja. Med litt kjapp hoderegning blir det totalt 1000' $/dag med20 stk. For et år helt år skulle det igjen bli 365000' $ eller 365000000$. Med en dollarkurs på 10,78 i skrivende stund så blir det 3 934 700 000 kroner. Dette tilsvarer jo faktisk mer enn hele børsverdien til Shelf akkurat nå så antar det er noe riv ruskende galt i regnestykket mitt. Dette er jo bare for ett år og jeg har jo ikke en gang tatt med alle de nye riggene som jo generer mye mer pr rigg. Fort gjort å se seg blind på slike regnestykker så håper du kan korrigere meg. Vil helst ikke at noen lar seg forlede til å tro at Shelf faktisk kan tjene så mye på slike gamle rigger på så kort tid og som du skriver at andre selskaper velger å skrape.
Flott med en kommentar om hva som skurrer her. Selvsagt vil det være nedetid som reduserer inntjeningen men trekk gjerne fra 20%. Jeg får fortsatt ca 3,148 milliarder kroner på kalkulatoren min, heller ikke langt fra hele børsverdien - og dette altså for kun ett år - og kun for de gamle skrapriggene!?!?
Odium
21.06.2023 kl 17:19 7276

Registrerer at du fortsatt er medlem på Discord. Det må ha gått i glemmeboka di å melde seg ut siden du får alt du trenger her.
Men slapp av, jeg skal hjelpe deg sånn at du slipper å stresse med det :)
Poirot
21.06.2023 kl 20:05 7333

Bra
NEWREP
21.06.2023 kl 21:42 7385

🎯
EnergyInvest
21.06.2023 kl 23:43 7335

??
Synes det er veldig rart at hele menigheten (Discord) fortsatt er så aktive på denne tråden🤔. Hva er grunnen ? Er det kjedelig med alle på Discord som kun har lov å jatte med og ikke tørr å komme med noe som kan tolkes i negativ retning for Shelf?
EnergyInvest
22.06.2023 kl 00:09 7478

Flott👍, det er vanskelig å tallfeste driftsutgiftene for de gamle riggene. Ligger nok et sted mellom 20-40’$/dag og dag ratene mellom 60-80’$/dag. Gitt dette, hadde det vært en god butikk som du skriver. MEN Shelf har i tillegg gjeld på 15 000 milioner, der deler av gjelden trenger refi før 2024. Renteutgiftene og avdrag på dette må finansieres av inntektene fra riggene. Også har vi risikoen med de gamle riggene at de ikke lever opp til dagens HMS krav som kundene forlanger. India er et eksempel det har vært mye diskusjon om de vil forbyr operasjon med slike rigger.

Er selv aksjonærer med en mindre post i Shelf, greit å være bevist på risikoen med en slik aksje. Selv sitter jeg med en betydelig post i Seadrill og en del i Borr. Føler det er sikrere papir som også har stor potensial i en oppgangs syklus
Mikkol
22.06.2023 kl 01:04 7909

Men du svarte jo ikke på spørsmålet? Hvilke selskap har skrapet hvilke rigger fra 70-80tallet den siste tiden?
EnergyInvest
22.06.2023 kl 08:29 7725

Borr, seadrill, Valaris, transocean, diamond offshore drilling etc. alle disse selskapene (sikkert mange flere) sitter ikke igjen med rigger fra 70-80 tallet, de har kvittet seg med disse. De finner ikke det lønnsomt å drive med gamle rigger …
Ratta
22.06.2023 kl 08:36 7947

Dette var før rigg-boomen og mer enn et år siden
Nå er det de gamle riggene som gir best avkastning på verdi.
Mikkol
22.06.2023 kl 08:42 8006

Tror du skal slite med å finne rigger som er skrapet etter covid-tiden. Da hadde ikke selskapene noen valg. Det var å selge/skrape rigger for å overleve. Da var det naturlig som i alt annet at den eldste ryker først. Om renta går opp og økonomien blir trang, så skraper du ikke teslaen og beholder Golfn fra 2005. Det sier seg selv.
Nå er ikke selskapene lenger tvunget til å selge, og da er de gamle riggene pengemaskiner.
Odium
22.06.2023 kl 09:36 8243

Har du hørt utrykket.
Det er bedre at folk tror du er dum enn at de vet du er dum?
Det er ikke her de kommer for å få informasjon, det er her de drar for å dele og korrigere fjaset ditt. Ingen er tjent med at en tulling får si så mye toskeskap uten å bli korrigert.
De som faktisk har noe som er rotet i fakta, deler det på Discord, positivt og negativt. Det du driver med er ingen av delene. Du maser om ting du ikke forstår rotet i null empiri. Du beviser også med kommentarene dine at du ikke har lest rapportene til shelf og det er vel kardinalfeil numero uno når du skal mene så mye som du gjør.
Du minner meg faktisk om en annen aktiv bruker som fikk meg til å starte Discord. Forskjellen var at han manipulerte, du bare vet ikke bedre.
Siphlonurus
22.06.2023 kl 10:13 8409

Skjønte egentlig ikke svaret ditt. Betyr det at å drifte de gamle riggene ikke er god butikk siden Shelf har 15 milliarder i gjeld? Burde de da heller skrape de fremfor å tjene inn en femtedel av gjelda på ett år bare med de gamle riggene?
Du er jo klar på at det er mer lønnsomt med nye rigger så da er det vel neppe hardt å ta i at de vil tjene like mye på de 16 siste riggene som er langt nyere. I sum blir det nok bra skal du se :)
PS! Høy gjeld er hele hemmeligheten når det går bra. Høy gearing kan gi ekstremt høy avkastning og det tror jeg det er gode muligheter for her og med dagens utsikter. Jeg er overbevist om at oppsiden er langt høyere i Shelf enn i Borr og om ett år er forholdstallet mellom de langt lavere 😉
JUICEitUP
22.06.2023 kl 10:59 8554

Bare for å korrigere uttrykket ditt en smule Odium så heter det at "Det er bedre å la folk tro du er dum enn å åpne kjeften og fjerne all tvil" :-)