Fujifilm Diosynth

JosefK
AZT 14.05.2023 kl 10:55 2151


Merkelig at Det ikke skrikes høyere om AZT.

Bare nyheten om at Fujifilm Diosynth har begynt å kjøpe større parti med SAN ville vært en begivenhet i andre aksjer. Men ikke i AZT. Til tross for at aksjonærene ikke er vant med å få vite så mye, så er det stille. Veldig stille.

Egentlig burde det vært fest blant aksjonærene. For det er en av de største CDMOene det er snakk om. Og dette er litt av det de sysler med:

https://www.business-live.co.uk/manufacturing/fujifilm-diosynth-biotechnology-reports-big-25970271?int_source=amp_continue_reading&int_medium=amp&int_campaign=continue_reading_button#amp-readmore-target


https://medwatch.com/News/Pharma___Biotech/article13258732.ece

Siden selskapet er en del av fujifilm holdings, er det ikke helt enkelt å finne fram i finansene, men det framgår av fy 2022 at segmentet tok inn 194 milliarder yen (Det er over 15 milliarder kroner)


https://ir.fujifilm.com/en/investors/ir-materials/earnings-presentations/main/01110/teaserItems5/00/linkList/0/link/ff_20233q4_001.pdf

Er det fler enn meg som forundrer seg over at ikke det sprettes sjampis?

Yzf R1
14.05.2023 kl 13:36 2069

Spretta sjampis i går jeg men tror ikke det kommer til å vises på kursen ,men må vel snart snu dette her .
xjack
14.05.2023 kl 21:25 1896

Det snur når resultatene viser etterspørselsøkning og bunnlinjen bedres.
Selskapets knipne informasjonsproduksjon kan med letthet forstås. Forholdet selger - kunde beheftes naturlig med nødvendig diskresjon. Kun avtaler som i medhold til aksjeloven skal meldes, er gjenstand for innrapportering.
At den mysteriøse kafkapersonen JosefK ;(vår forumsguru), fortløpende produserer et stort repertoar av klienter som bruker AZT-varer i sin produktutvikling, lettgjør fundamental tillit til at vi sitter i et selskap som vil lykkes ettertrykkelig, og gi god avkastning for aksjonærene.
Fünke
15.05.2023 kl 14:59 1687

Jeg tror vi er i en periode og et marked som har vanskelig for å prise inn fremtidig vekst. Spesielt når man i det korte bildet har hatt stopp og negativ vekst i kvartalsrapportene. Jeg er ganske sikker på at denne trenden vil snu ganske raskt og verdien kommer opp på bakgrunn av blant annet denne meldingen om at Fujifilm Diosynth legger inn en betydelig ordre. Vi vet jo at SAN er overlegen sine konkurrenter i mange av prosessene hvor nucleaser er nødvendig. Hvorfor kaster ikke forbrukere seg over SAN i større grad? Er det på grunn av at man i stor grad er låst til et produkt når man først har bestemt seg for å benytte det? Er det på grunn av DMF? Er SAN og Arcticzymes fortsatt ikke godt nok kjent? Eller en kombinasjon at det nevnte? Markedsstørrelsen ble diskutert under forrige kvartalsfremleggelse og de endte på et marked i størrelseomfang NOK 3-5 millarder. Det vil si at markedsandelen til AZT er under 2%.
JosefK
15.05.2023 kl 16:15 1602


Du er nært nok, F. Jeg må også skyte inn at lille AZT aldri ville ha hatt kapasitet til å betjene allverden. Hverken i form av personell eller produksjonskapasitet. En dmf ville vært fåfengt uten å løse de to. Siden 2020 har de nesten doblet arbeidsstyrken og produksjonskapasitet fra liter til hundrevis av liter.

Det at fujifilm kommer nå tror jeg er at de ser ting løser seg. Husk et år tilbake i tid da nyheten om at man vil gå for en dmf økte kundetilfanget med 80% på ett eneste kvartal. På ett år, 90%.

Jeg tror det eneste som kan stoppe en eksplosjon i omsetning er a) FDA b) atomkrig eller c) noe annet uventet

Man skal aldri si aldri, men jeg tror ikke FDA er et større problem enn at de gir seg til slutt. Atomkrig er fullstendig mulig, men da er alt forgjeves. Ut over det blir det mye teori.

Det jeg vil fram til er at når man lukker øynene for alle katastrofale eventualiteter, så ser det j…..g bra ut. Fujifilm ser det. Og de har nok ventet på utsikten for å stemple også denne komponenten med «GMP».

Jeg har en annen indikator som jeg mener også støtter opp om at SAN blir en betydelig aktør. Og det er Sigma Aldrich. Eid av Merck, som også lager Benzonase, så gir det fullstendig mening i at de plukker opp SAN når de ser den kommer til å spise markedsandeler (overlegne produkter gjør ofte (ikke alltid) det).

Grunnpilar
16.05.2023 kl 01:58 1394

Nå har det jo gått noen år med utvikling, der div. selskaper har brukt SAN. Noen av disse har sikkert stoppet pga de kom seg ikke til ferdig produkt. Men husk at AZT har en så lav omsetning ennå, at man trenger fortsatt kun EN aktør som slår igjennom med sitt produkt på markedet, så trenger de plutselig mye SAN, og vi får sjokk på et Q,samt vekst prognosene hopper til. Men når det skjer, vet jeg ikke. Men at det er høy sannsynlighet for at det skjer, det er jeg overbevist om.
Redigert 16.05.2023 kl 01:58 Du må logge inn for å svare
Fünke
16.05.2023 kl 10:22 1210

Først. Nå snakker vi kun SAN her. AZT er så mye mer, men SAN er på mange måter en brekkstang inn i et stort marked.

Nå har jeg egentlig ingen begrep om hvor mye SAN en stor kunde potensielt kan benytte seg av i løpet av et år. Jeg tenker dog at om en stor CDMO anerkjenner produktet og benytter det jevnlig i sin produksjon av forskjellige gen og celleprodukter for sine kunder, så vil det bety betydelige summer. I tillegg regner jeg med at de kan bli ansett som en slags indirekte referanse for AZT. Eneste vi har å forholde oss til er totalmarkedet for enonucleaser som er i området 300-500 mill USD. Jethro snakket noe om potensielt salg pr kunde for noen år siden, men vet ikke om det er gjeldene lengre. Da var også målestokken på markedet 100mill USD. Så tilkommer nye produkter etterhvert, samt synergiene mot allerede eksisterende produkter. Jeg venter bare på at salget skal "ta litt av". Jeg ser ingen grunn til at det ikke skal gjøre det når du har et overlegent produkt mot i praksis to andre konkurrenter. Sigma er jo til og med distributør av SAN og andre AZT-produkter. Det er vel ikke slik i dette markedet at store aktører kan presse ut de mindre med overlegne produkter. Slik vi ser ellers i legemiddelindustrien hvor stor lommebok har betydelig mer å si.

Det jeg er litt usikker på og samtidig lurer på, er om en DMF muliggjør et skifte av en endonuclease mot en annen i et allerede etabler produksjonsregime. Det kunne nesten høres slik ut på Dirk hvor han snakket om at enkelte kunder avviste SAN på direkten da de ikke hadde en DMF på plass. Han sa noe som at "når vi får DMF drar vi tilbake og banker på døren".

Etter noen harde måneder etter toppnotering midt på sommeren 2021, så er jeg mer optimistisk enn noen gang.
Andreas
18.05.2023 kl 22:06 907

JosefK, det er mange gode grunner til å tro på dette caset fortsatt, og vi er nok begge sterke i troen. Men i lys av det litt stusselige Q1-resultatet så stusser jeg litt på ett forhold når jeg i Q1-rappporten leser at;

"Significantly, one of the world’s largest CDMO companies placed its first large order for SAN HQ."
JosefK
18.05.2023 kl 23:50 831


Nja, hadde det vært det eneste, så hadde det vært stusslig. Men det er det ikke. Det er tre-fire brede trender som er overordnet:

👉🏻 Regulatorisk (drug master file/GMP)
👉🏻 produktspekter (inkludert RNA terapi)
👉🏻 Geografisk nedslagsfelt (Kina JV med Genovis)
👉🏻 uorganisk vekst (som er på vent per øyeblikk men kommer ved anledning)

Er viktigere. En enkelt kunde kan erstattes, selv om en cdmo i praksis er et cluster av kunder i praksis.

Men de fleste som leser her er mer opptatt av kvikke penger enn de mer overordnede tingene som gjør meg veldig trygg på at caset er bedre enn det var i fjor. Fujifilm er mer bekreftelse på at det går sin gang.

Men tilbake til utgangspunktet: jeg hadde forventet forumet var mer opptatt av et merkenavn. Men jeg tok feil. Markedet trekker på skuldrene. Caset derimot, er for meg de mer overordnede tingene, ikke en enkelt kunde.

Men jeg er glad for at en av de største velger å gasse på med SAN. Jeg er brennsikker på at det henger sammen med DMF, men jeg vet selvfølgelig ikke 100%.