Spetalen-rederi tror på kraftig utbyttehopp.
Spetalen-rederi tror på kraftig utbyttehopp
Standard Supply venter at driftsresultatet går i været og utbyttene vesentlig opp. Samtidig jobbes det med å konsolidere offshoremarkedet.
Publisert 18. mai 2023 kl. 08.16
Lesetid: 3 minutter
VENTER UTBYTTE: Standard Supply-sjef Espen Landmark Fjermestad. FOTO: EIVIND YGGESETH
Energi
Frank Helge Njøsen
Journalist
– I april alene hadde vi et driftsresultat på rundt 2 millioner dollar, nesten en dobling fra hele første kvartal. Gitt kontraktsdekningen, bør vi ligge på disse nivåene de neste to kvartalene, sier konsernsjef Espen Landmark Fjermestad i Standard Supply.
Det Øystein Stray Spetalen-dominerte supplyrederiet hadde inntekter på 7,8 millioner dollar og et driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA) på 1,3 millioner dollar i perioden januar–mars i år, ifølge selskapets kvartalsrapport.
PÅ EIERSIDEN: Øystein Stray Spetalen. FOTO: IVAN KVERME
Dette har imidlertid allerede blitt langt bedre.
– Kvartalsrapporten reflekterer et første kvartal med mange skip i et sesongsvakt spotmarked. April reflekterer derimot et bedre spotmarked, og at vi har fått syv av ni skip på kontrakter, sier Standard Supply-sjefen.
De to gjenværende plattform forsyningsskipene (PSV) går i spotmarkedet.
– Det er historisk høye nivåer på TC-ratene i Nordsjøen nå, og vi har ambisjoner om å slutte flere skip på TC-kontrakter. Kontraktene på store PSV-er er nå 20–25.000 dollar dagen, eller rundt 30 øre i utbyttekapasitet pr. skip pr. år, sier Fjermestad.
Les også
Spetalen-rederi får bedre betalt i Nordsjøen
Utbyttevekst
Selv om det ble et lite regnskapsmessig minus i første kvartal, besluttet styret å betale ut 12 øre i utbytte for første kvartal. Det er opp fra 10 øre i foregående kvartal.
Aksjonærene kan imidlertid se frem til langt mer, ifølge Fjermestad.
– Vi forventer vesentlig høyere utbytter i kvartalene fremover, sier han, og legger til at en gjennomsnittlig TC-inntjening på 16.000 dollar pr. dag vil kunne gi et årlig utbytte på 80 øre.
I første kvartal hadde Standard Supply hadde en gjennomsnittlig TC-inntjening på sine skip på 9.600 dollar pr. dag. I april hadde dette steget til 14.900 dollar pr. dag, og de syv skipene som i dag er på befraktningskontrakter har en gjennomsnittlig rate på 16.000 dollar.
Les også
Ny millionrate for offshorerederne
Foretrekker større konsolidering
Uten gjeld og med kontanter på bok, ser Standard Supply også fortsatt på vekst. Større transaksjoner er mer aktuelt en kjøp av enkeltskip.
– Skipsverdiene har steget mye, og er i hvert fall opp 20–30 prosent siden vi kjøpte i fjor sommer. Det gjør det mindre interessant å kjøpe enkeltskip, selv om vi fortsatt ser på transaksjoner hvor tilbakebetalingstiden kan være så kort som tre til fire år, sier Fjermestad.
– Aksjekursen priser derimot skipene våre på verdiene fra i fjor sommer, legger han til.
Standard Supply-sjefen sier de kontinuerlig jobber med å gjøre selskapet mer interessant gjennom oppkjøp og konsolidering.
– Norske selskaper med PSV-flåter vil typisk være større transaksjoner, eksempelvis Solstad. Vi jobber heller mot flåter på 5–10 PSV-er.
Ser internasjonalt
Seks av de syv skipene som er på TC-kontrakter opererer i dag på britisk sokkel, og har i gjennomsnitt kontrakt ut oktober. Når disse utløper kan det være like aktuelt å ta jobber internasjonalt som i Storbritannia.
– Spotmarkedet på britisk sokkel er dårligere enn i fjor, mens aktiviteten internasjonalt har økt, sier Fjermestad.
Han peker blant annet på at selskapsskatten for oljeselskapene på britisk sokkel har økt dramatisk på kort tid, noe som har ført til færre rigger og dempet aktivitet.
– Vi ser hele tiden på hvor vi får best inntjening, og det trenger ikke være UK. Vi har hatt ett skip i Vest-Afrika i år, og det kan bli flere. Vi ser også på Brasil, hvor antall rigger ser ut til å øke fra 20 til 30 i løpet av de neste årene, samt at 18 nye FPSOer skal settes i produksjon.
– Boreaktiviteten i for eksempel Vest-Afrika er mindre sesongbetont, og det skaper muligheter på vinteren når det typisk er mindre aktivitet i Nordsjøen.
Standard Supply venter at driftsresultatet går i været og utbyttene vesentlig opp. Samtidig jobbes det med å konsolidere offshoremarkedet.
Publisert 18. mai 2023 kl. 08.16
Lesetid: 3 minutter
VENTER UTBYTTE: Standard Supply-sjef Espen Landmark Fjermestad. FOTO: EIVIND YGGESETH
Energi
Frank Helge Njøsen
Journalist
– I april alene hadde vi et driftsresultat på rundt 2 millioner dollar, nesten en dobling fra hele første kvartal. Gitt kontraktsdekningen, bør vi ligge på disse nivåene de neste to kvartalene, sier konsernsjef Espen Landmark Fjermestad i Standard Supply.
Det Øystein Stray Spetalen-dominerte supplyrederiet hadde inntekter på 7,8 millioner dollar og et driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA) på 1,3 millioner dollar i perioden januar–mars i år, ifølge selskapets kvartalsrapport.
PÅ EIERSIDEN: Øystein Stray Spetalen. FOTO: IVAN KVERME
Dette har imidlertid allerede blitt langt bedre.
– Kvartalsrapporten reflekterer et første kvartal med mange skip i et sesongsvakt spotmarked. April reflekterer derimot et bedre spotmarked, og at vi har fått syv av ni skip på kontrakter, sier Standard Supply-sjefen.
De to gjenværende plattform forsyningsskipene (PSV) går i spotmarkedet.
– Det er historisk høye nivåer på TC-ratene i Nordsjøen nå, og vi har ambisjoner om å slutte flere skip på TC-kontrakter. Kontraktene på store PSV-er er nå 20–25.000 dollar dagen, eller rundt 30 øre i utbyttekapasitet pr. skip pr. år, sier Fjermestad.
Les også
Spetalen-rederi får bedre betalt i Nordsjøen
Utbyttevekst
Selv om det ble et lite regnskapsmessig minus i første kvartal, besluttet styret å betale ut 12 øre i utbytte for første kvartal. Det er opp fra 10 øre i foregående kvartal.
Aksjonærene kan imidlertid se frem til langt mer, ifølge Fjermestad.
– Vi forventer vesentlig høyere utbytter i kvartalene fremover, sier han, og legger til at en gjennomsnittlig TC-inntjening på 16.000 dollar pr. dag vil kunne gi et årlig utbytte på 80 øre.
I første kvartal hadde Standard Supply hadde en gjennomsnittlig TC-inntjening på sine skip på 9.600 dollar pr. dag. I april hadde dette steget til 14.900 dollar pr. dag, og de syv skipene som i dag er på befraktningskontrakter har en gjennomsnittlig rate på 16.000 dollar.
Les også
Ny millionrate for offshorerederne
Foretrekker større konsolidering
Uten gjeld og med kontanter på bok, ser Standard Supply også fortsatt på vekst. Større transaksjoner er mer aktuelt en kjøp av enkeltskip.
– Skipsverdiene har steget mye, og er i hvert fall opp 20–30 prosent siden vi kjøpte i fjor sommer. Det gjør det mindre interessant å kjøpe enkeltskip, selv om vi fortsatt ser på transaksjoner hvor tilbakebetalingstiden kan være så kort som tre til fire år, sier Fjermestad.
– Aksjekursen priser derimot skipene våre på verdiene fra i fjor sommer, legger han til.
Standard Supply-sjefen sier de kontinuerlig jobber med å gjøre selskapet mer interessant gjennom oppkjøp og konsolidering.
– Norske selskaper med PSV-flåter vil typisk være større transaksjoner, eksempelvis Solstad. Vi jobber heller mot flåter på 5–10 PSV-er.
Ser internasjonalt
Seks av de syv skipene som er på TC-kontrakter opererer i dag på britisk sokkel, og har i gjennomsnitt kontrakt ut oktober. Når disse utløper kan det være like aktuelt å ta jobber internasjonalt som i Storbritannia.
– Spotmarkedet på britisk sokkel er dårligere enn i fjor, mens aktiviteten internasjonalt har økt, sier Fjermestad.
Han peker blant annet på at selskapsskatten for oljeselskapene på britisk sokkel har økt dramatisk på kort tid, noe som har ført til færre rigger og dempet aktivitet.
– Vi ser hele tiden på hvor vi får best inntjening, og det trenger ikke være UK. Vi har hatt ett skip i Vest-Afrika i år, og det kan bli flere. Vi ser også på Brasil, hvor antall rigger ser ut til å øke fra 20 til 30 i løpet av de neste årene, samt at 18 nye FPSOer skal settes i produksjon.
– Boreaktiviteten i for eksempel Vest-Afrika er mindre sesongbetont, og det skaper muligheter på vinteren når det typisk er mindre aktivitet i Nordsjøen.
-
«
- 1
- 2 »
MHInvest
30.05.2023 kl 16:32
4169
Det er vel mer sannsynlig at det er Uthalden som er eier, viktig å holde oppe snittet....Det lå vel i kortene da han ikke ønsket å være på top20 listen, men ble avslørt av aksjonærendringer blandt utvalgte. Ser ingen poeng i traden, har liten ingen gevinst, mulig han bare leker seg for å irritere.
nopetter
30.05.2023 kl 16:35
4164
Jeg kjøpte faktisk på 1,33 og dumpet disse ut på 1,50, så kjøpte jeg meg inn igjen nær 1,40 og moste dem ut på 1,60 sånn holdt jeg på. Det var den gang nå er dette håpøst jeg gidder ikke dette opplegget til spettet mer lik mange andre, særlig etter innføringen av hundredeler under kr 2
Regner med at de nå pælmer kursen videre ned etter å ha pumpet og dumpet den att og fram opptil 1,938, hvis markedet nå snur litt ned.
Regner med at de nå pælmer kursen videre ned etter å ha pumpet og dumpet den att og fram opptil 1,938, hvis markedet nå snur litt ned.
Redigert 30.05.2023 kl 16:42
Du må logge inn for å svare
MHInvest
30.05.2023 kl 16:41
4144
Alzheimer? Kursen har ikke vært der siden 6des 2021...
Redigert 30.05.2023 kl 16:43
nopetter
30.05.2023 kl 16:45
4135
Det kan godt hende trader i flere selskaper og det er ikke bare å huske tidspunktene, kun tradene. Så du og den trofaste hunden til spettet skal bare gønne på
MHInvest
30.05.2023 kl 16:49
4117
Vært en tulling fra du begynte å skrive her inne, hold deg til riggene i dolphin som jeg allerede fra første dag skrev var utdatert og at pengene hadde doblet seg i Wfrd, det som kan redde dolphin må være total mangel på rigger for som du ser hjelper det lite å levere anbud! Var det ikke lovet nye kontrakter lenge før våren eller var det 2024?
Kan du ikke legge frem tallene fra siste år, hva har ready to go kostet dolphin?
Kan du ikke legge frem tallene fra siste år, hva har ready to go kostet dolphin?
Redigert 30.05.2023 kl 16:52
nopetter
30.05.2023 kl 16:55
4102
Gidder ikke å bruke tid på sånne som deg kunne fortalt deg nøyaktig hva som er blitt sagt og skal gjøres i Dolphin
MHInvest
30.05.2023 kl 17:03
4083
Der ble du sittende med lang nese når alle andre gikk inn i Borr😂 Komisk at du bommer så inni hampen, hvorfor kaste bort 1år på tap når du kunne tjent penger?
Gå tilbake så finner du ut at longsitinbulk og jeg entret Borr på 20tallet, kan du regne på verdier. Hva sitter du igjen med i Dolphin? -23% pinlig!
Gå tilbake så finner du ut at longsitinbulk og jeg entret Borr på 20tallet, kan du regne på verdier. Hva sitter du igjen med i Dolphin? -23% pinlig!
Redigert 30.05.2023 kl 17:17
Niel
31.05.2023 kl 09:36
3869
SDSD kjøper seg inn i HAUTO.
HAUTO S.D. STANDARD ETC PLC NY 1.000.000 0,5
Jeg kjenner ikke HAUTO veldig godt men de har dekning med flere solide kursmål over 100 kroner. Pen oppside. Kanskje ikke en dum inngang her av SDSD.
HAUTO S.D. STANDARD ETC PLC NY 1.000.000 0,5
Jeg kjenner ikke HAUTO veldig godt men de har dekning med flere solide kursmål over 100 kroner. Pen oppside. Kanskje ikke en dum inngang her av SDSD.
MHInvest
31.05.2023 kl 17:15
3740
Det caset var spennende på 20kr, det som er mest spennende nå er hvem som kommer ut først. Mitt tips et Tycoon, Uthalden, Fredly og til slutt SDSD, så gjenstår det å se om det blir med tap eller gevinst.
Solan-(1)
31.05.2023 kl 17:45
3703
Bra, da har vi det skriftlig. Jeg tror vi kommer til å sitte lenge😎
Ruda9
01.06.2023 kl 11:15
3514
Er det noen som har en god forklaring til hvorfor denne ikke stiger i takt med inntjening.Burde vært over 2 etter min vurdering
Solan-(1)
01.06.2023 kl 13:08
3445
En av mange grunner er at tradere her på forumet til stadighet kommer med udokumenterte påstander om hovedeier og ledelsen.
Jeg har ikke tro på noe av dette, snarere tvert imot. Selskapet har en svært kompetent hovedeier og ledelse som langsiktig bygger stein på stein. Kursen vil helt sikkert komme etter, og jeg mener vi skal se 5,- pr aksje innen 2 år.
Jeg har ikke tro på noe av dette, snarere tvert imot. Selskapet har en svært kompetent hovedeier og ledelse som langsiktig bygger stein på stein. Kursen vil helt sikkert komme etter, og jeg mener vi skal se 5,- pr aksje innen 2 år.
MHInvest
02.06.2023 kl 08:41
3228
Nå har du det svart på hvit Tycoon og Uthalden lemper ut, sjekk dagens oversikt for Hauto.
MHInvest
13.06.2023 kl 16:51
2602
Dette blir du ikke rik av.. Ose og olja rett opp, SD ender nok en dag i rødt med resten av selskapene og Wfrd 65$.
nopetter
14.06.2023 kl 15:38
2431
en ting har iallfall spetalen klart og det er å skremme bort alle andre små investorer i denne aksjen med denne kurs manipuleringen han holder på med, ennå de tjener bra med penger de hentet vel en gevinst på ca 3 mill i hauto. så får dere se om kursen blir most ned mot 1,78 eller værre. kursen er solgt ned med 10 øre på ti dager tipper han bruker fredly sine dumpe aksjer til det formålet mellom 50-100k hver dag som trades nedover i kurs
Redigert 14.06.2023 kl 15:45
DividendYield
14.06.2023 kl 15:45
2409
Misvisende førsteinnlegg og overskrift på denne tråden, eller TS som har bommet med ticker. Ikke så rart siden de er så like. Kunne likevel vært greit å skille dem gjennom ulike tråder så slipper vi som er interessert i supply-delen å høre om alskens manipulasjon og investorflukt, eller snart tilbake i $2.
Solan-(1)
14.06.2023 kl 15:47
2405
Fint om du dokumenterer at største eier driver med kursmanipulering. Synes faktisk du skal sende inn en klage til Finanstilsynet! Politet bør også på banen siden det er forbudt.
Er det noen som har skremt bort de små aksjonærene så må det være MR nopetter som daglig skriver nedsettende om både selskap og ledelse på et forum som leses nettopp av småaksjonærer.
Er det noen som har skremt bort de små aksjonærene så må det være MR nopetter som daglig skriver nedsettende om både selskap og ledelse på et forum som leses nettopp av småaksjonærer.
nopetter
14.06.2023 kl 15:49
2399
der kom endelig klerken til gordon gekko fram i lyset
lykke til som velgjører i dumpe bingen
lykke til som velgjører i dumpe bingen
Solan-(1)
14.06.2023 kl 18:24
2256
Dokumenter, du! Konspirasjonsteoriene dine tror du ikke på selv engang. Litt underlig at ikke Finansavisen skriver om hypotesene til nopetter. Det ville jo vært sprengstoff.
Jeg har også spurt deg flere ganger om følgende:
Hva har største aksjonær å tjene på å dumpe kursen på lavt volum? Hadde det vært for å kjøpe dagen derpå hadde jeg skjønt poenget, men det gjør han heller ikke.
Det du skriver tyder på null forståelse for hvordan en litt større investor tenker og agerer.
Jeg har også spurt deg flere ganger om følgende:
Hva har største aksjonær å tjene på å dumpe kursen på lavt volum? Hadde det vært for å kjøpe dagen derpå hadde jeg skjønt poenget, men det gjør han heller ikke.
Det du skriver tyder på null forståelse for hvordan en litt større investor tenker og agerer.
Redigert 14.06.2023 kl 18:32
nopetter
14.06.2023 kl 19:21
2189
Egentlig så må de gjerne bøtte kursen til kr 0 for min del jeg med flere andre kjøper ikke mer spetalen dominerte aksjer. Klarte bare ikke å la være å nevne dette da jeg skjønte at de ville bruke denne metoden for å dumpe kursen . Dere får jo se hva som skjer når Uthalden har dumpet de siste 1,9 mill aksjer til spettet som han da pumper og dumper for å dumpe kursen.
At du med flere andre ikke har sett dette viser din forståelse, eller at du har andre agendaer enn det du viser her. Eksempelvis har flere i scana aksjen skjønt at kursen kjøres av roboter
At du med flere andre ikke har sett dette viser din forståelse, eller at du har andre agendaer enn det du viser her. Eksempelvis har flere i scana aksjen skjønt at kursen kjøres av roboter
Solan-(1)
15.06.2023 kl 00:20
1991
Synes du det er rart at kursen faller om Uthalden skal selge sine aksjer når vi vet at det er få kjøpere i markedet?
Du skjønner så lite av markedet, så du burde holde deg unna aksjemarkedet. Bare det at du som trader finner en aksje som standard interessant sier sitt. Her er det alt for lav omsetning til at den burde være interessant for tradere!
Selskapet kommer til å bli en cash-maskin og da kommer kursen. Alt ligner på da Røkke slo seg opp. Alle datidens nisser som deg skrev dritt om Røkke og Røkke-rabatten økte. Men, Røkke bygde stein på stein og resten er historie.
Til info så finnes det vel like mange rike tradere i Norge som rike pokerspillere….
Du skjønner så lite av markedet, så du burde holde deg unna aksjemarkedet. Bare det at du som trader finner en aksje som standard interessant sier sitt. Her er det alt for lav omsetning til at den burde være interessant for tradere!
Selskapet kommer til å bli en cash-maskin og da kommer kursen. Alt ligner på da Røkke slo seg opp. Alle datidens nisser som deg skrev dritt om Røkke og Røkke-rabatten økte. Men, Røkke bygde stein på stein og resten er historie.
Til info så finnes det vel like mange rike tradere i Norge som rike pokerspillere….
Redigert 15.06.2023 kl 00:21
nopetter
15.06.2023 kl 09:15
1851
De siste to år har vist det stikk motsatte kursen er blitt most med 10-11% de siste 3 mnd enda de tjente 35% mer enn i 2022. Jo mer penger de tjener jo mer manipulasjon ser man snart er kursen igjen på 1,80. Ikke vil dem utbetale utbytte noe du mener er helt greit, noe jeg synes er en merkelig uttalelse fra en som kaller seg en småaksjonær.
Redigert 15.06.2023 kl 09:18
coccoman
15.06.2023 kl 10:58
1777
Er 1,8 manipulasjon eller markedets fortjente svar på "forsinkelser" med Bideford og Borgland - kontrakter? Bom med Gustavia S og for tidlig exit av Weaterford og Noble blitt kritiserte. Akkurat nå er det vel stsu som er gull verdt og dolphin som er jokeren angående kursen på sdsd framover. Aksjen handles med rabatt, ja, man kursen er vel som fortjent? Hau, hau
nopetter
15.06.2023 kl 11:34
1729
som du ser selv så er det ikke spørsmål om, men når kursen er most under 1,80
jeg tror iallfall på metoden de bruker så får andre tro på hva dem vil
jeg tror iallfall på metoden de bruker så får andre tro på hva dem vil
nopetter
15.06.2023 kl 12:17
1672
det har jeg beskrevet tidligere, det som skjer i det stille er at noen på top 20 listen har økt beholdningen med 1,2 mill aksjer på noen uker. tror det er state street etter at de splittet beholdningen i to
Redigert 15.06.2023 kl 12:30
coccoman
15.06.2023 kl 12:45
1634
Det er vel fortsatt 524 482 901 aksjer i selskapet etter oppkjøpet av vel 50 mill egne aksjer for noen år siden, og sletting av disse aksjene. Om noen har økt beholdningen så er de vel kjøpt hos andre som solgte - altså regulær handel? Hva mener du med splitt av beholdning i to?
Solan-(1)
15.06.2023 kl 14:34
1043
Han ser spøkelser på høylys dag. Håper jeg klarer å ikke svare mer på alt tullet til nopetter. Jeg skal forsøke å forbigå ham i stillhet, men det er vanskelig når han skriver ting som overhode ikke stemmer. Da tenker jeg også på de ca 200 som leser disse trådene og blir skremt bort av konspirasjonene til nopetter.
nopetter
16.06.2023 kl 11:34
921
Ser at PESCARA INVEST også fikk nok av dumping eventyret de moste ut alt på engang
-
«
- 1
- 2 »