🍀🍀🍀 ALTERNUS: FUSJON, NASDAQ, INFLATION REDUCTION ACT

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
03.05.2024 kl 09:39
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Green2030
ALT 20.05.2023 kl 18:47 386467

NB. DENNE TRÅDEN ER LUKKET. ØNSKER DU Å BIDRA KONSTRUKTIVT SÅ SKAL VI LEGGE DEG TIL.

Ny tråd med mål om å dele og diskutere konstruktivt rundt Alternus Energy og veien videre til Nasdaq og fusjon med Clean Earth Acq. og full lansering i USA

-----------------------------------------------------------

LITT ENKEL BAKGRUNN

Alternus hadde fokus på mellomstore solparker i Europa og hadde vokst til 168 MW i løpet av høsten i fjor, i tillegg hadde de ca. 2,3 GW soloprosjekter som de skulle start opp i Europa - men så lanserte President Biden Inflation Reduction Act og det forandret alt. Clean Earth som er et skall selskap på NASDAQ tok kontakt og forhandlingen om fusjon startet.

Mens forhandlinene pågår så bryter Alternus sitt datterselskap Solis lånebetingelsene på et obligasjonslån på €140 mill (med ramme på €200) med obligasjonseierne, styremedlem Jon Masdal som representerer Ludvigsen AS melder seg ut av styret med en gang og selger 2,7 mill aksjer i panikk og kursen stuper fra kr20 til 2,70. Alternus starter forhandlinger med obligasjonseierne og blir bedt om å styrke EK med €14M via emisjon eller ansvarlig lån. Alternativt så kan de selge deler av de 168 MW, men da må EK økes til €50 mill. I forhandligene så presenterer Alternus et term sheet hvor de ønsker å refinansiere minimum €50 mill av obligasjonslånet, men emisjon blir også nevnt som et alternativ. De får frist til 15 mai.
Det mange frykter er en emisjon på 2-4 kr hvor det blir utstedt 40-60 mill nye aksjer i tillegg til de 26 mill vi har i dag.

- Den 17. mai fikk vi beskjed om at fristen var utsatt til 30. sept men kravet om at Alternus skal styrke EK med €14mill ved emisjon eller lån, eller at de kan selge deler av den operative driften på 168 MW frafaller.
- Istedenfor så har partene blitt enige om å refinansiere hele obligasjonslånet på €140 mill som er knyttet opp mot 168 MW operative solparker som genererer gode inntekter på salg av strøm og grønne sertifikater, og hvor forventet EBIDTA er €16 mill for 2023.
- den 9. mars så ble vi informert om at en tredjeparts ekspertvurderings-rapport ble utstedt til obligasjonstillitsmannen. Denne rapporten viste at den nåværende verdien av Solis' eiendeler (168 MW operativ solpark) er verdt €165-170 mill så den overstiger gjelden på €140 mill med omtrent €25 til €30 millioner
- Obligasjonslånet skulle i utgangspunktet refinansieres innen tidlig januar 2024, men nå skjer det innen 30. sept og Alternus er godt i gang med den prosessen, så den eventuelle krisen som Finansavisen har skrevet om er borte. De skal refinansiere noen måneder før tiden, men med pluss €25-30 mill og fusjon og lansering på Nasdaq så er det vel ingen som tror det byr på noen problemer, selv ikke Obligasjonseierne som frafalt EK kravet.

PS: For de som ikke har fått med seg at krav om ny EK frafaller og at Obligasjonslånet skal refinansieres inne 30.09.2023, les vedlegg fra melding 17.05.2023: (punkt 3.3, side 9, 2 øverste avsnitt)

---------------------------------------------------------

Det vil komme en del børsmeldinger fremover som vil drive kursen videre oppover:

1) Q1 rapport Alternus
2) Avklaring Polen
3) Salg av grønne sertifikater (Polen, Romania, Nederland, Italia)
4) Salg av fremtidig solprosjekter i Europa (649 MW egne prosjekter, 845 MW med bindende kontrakter, 811 MW med eksklusive rettigheter = 2.305 MW
5) Oppdatering fra Altnua på vekstområder og nye MegaWatts i USA og effekten av Inflation Reduction Act (IRA) (5GW innen 2027, med 40% kreditt fra IRA 😍)
6) Dato for fusjon Clean Energy på Nasdaq (de sikter på Juni, så kanskje midten/slutten av juni)
7) Fusjon med Clean Energy (de forventer $50 mill blir igjen ved å gi 0,5 aksje ekstra til de første som ikke løser inn - VELDIG SMART)
8) Lansering av Alternus Clean Earth på NASDAQ
9) Halvårsrapport Alternus/Solis (forventet €16 mill omsetning og €8 mill EBITDA første 6 mnd)
10) Enighet med Obligasjonseierne innen 30. september om refinansiering av obligasjonslånet hos Solis

Når de klinker til i USA så har de €500 mill i kredittfasilitet fra Deutche Bank og USD 50mill på bok hos Clean Earth = NOK 6 Milliarder til å investere i amerkanske solparker. I tillegg kommer cash fra Alternus og Solis 🇱🇷🚀

NB. Jeg er 110% sikker på at ALTNUA har bygget opp en solid portefølje med solprosjekter i USA de siste 9 mnd som blir børsmeldt og lansert før fusjonen.

INFLATION REDUCTION ACT - 40 PROSENT FRAFRAG
Gjennom IRA tilbyr Biden-administrasjonen et skattefradrag på 30 prosent til utviklere, med en ekstra 10 prosent bonus for selskaper som bruker innenlandske materialer. For å sikre bonusen må landbaserte vindparker og solprosjekter bruke 100 prosent amerikansk stål og jern, mens 40 prosent av de produserte delene, målt etter kostnad, må være laget lokalt. Dette øker til 55 prosent for prosjekter som begynnes på etter 2026.

Timingen til Alternus/Clean Earth er perfekt
Redigert 01.10.2023 kl 17:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.06.2023 kl 11:53 4684

Såfall blir det vel "Solmygg opp 40%" 🤦 Viktig å skrive på en nedverdigende måte.
Slettet bruker
16.06.2023 kl 11:55 4686

Nei, jeg er fornøyd på 50 allerede :) Men vil nok ikke selge på 50 så egentlig sier jeg imot meg selv:) Faen mulig jeg vil ha 112 også jeg, må jo selge litt før da for alle skal ut på 112. Da sier vi 105, LOL.
Slettet bruker
16.06.2023 kl 11:57 4727

Fordi at de store gutta ikke er her og det er de Hegnar vil behage og får sine penger av. Han er som ei eskorte...... han også.
Gullhaugen
16.06.2023 kl 11:58 4757

Ja tenk å sitte med 30-50 K aksjer når fusjonsmeldingen tikker inn snart ...wow da blir det en god sommer.
Theo19
16.06.2023 kl 12:10 4765

Har bare 25 tusen jeg,får håpe det blir en god sommer læll da.
Gullhaugen
16.06.2023 kl 12:19 4729

det blir det , de som dumper nå vil grine blod på tirsdag når det setter inn i London :)

Du har akkurat kastet 100 kr pr aksje ut vinduet
Rassen
16.06.2023 kl 12:27 4747

Det holder vel nå, at du tipper noe om London neste uke? Du har ingen holdepunkter vel? Hvis du vet, og vil dele blir vi alle her inne glade for det. Men når du bare tipper og fantaserer så kan du prøve å begrense deg litt? Holder kanskje å nevne London 1-2 ganger?
Gullhaugen
16.06.2023 kl 12:32 4804

ok men det blir jævla spennende med de store gutta :) God helg.
Redigert 16.06.2023 kl 12:33 Du må logge inn for å svare
Rassen
16.06.2023 kl 12:38 4817

Krysser fingra for at noen store kommer inn ja. 🤞🏼🤞🏾 God helg 🎉🥂
Tradinator
16.06.2023 kl 13:23 4705

Når vi snart er 40 % opp tror jeg folk begynner å følge med litt. Det kan lønne seg, da den knapt har kommet ut av startblokka, er ikke engang tilbake til der den var før et par akjonærer solgte i panikk og fikk kursen ned på et nivå, noen av oss utnyttet til det fulle. Sitter til det står en null til bak.
urix
16.06.2023 kl 14:02 4634

Jeg har stor tro på vitenskapen, og jeg har enda større tiltro til matematikken, Otra , jeg skjønner at det blir store tall når du regner, du behøver ikke være redd for å bli sett på som hausser, du er jo anonym på forumet og det beste av alt, vi kommer til å få rett, om Alternus Clean Energy ( det nye navnet etter fusjonen) leverer som lovet og uten emisjoner så vil aksjen prises i 2025 fra 400 kr. og oppover, alt avhengig hvor dyktige de er til å vokse , ha kontroll på økonomien osv

Husk, ikke glem at Scatec var priset til ca. 390 kr i 2021, hva skulle Alternus vært priset til om vi brukte det tallet som utgangspunkt i forbindelse måloppnåelse i 2025 (3,5GW)?? 390 multiplisert med 6 = 2340 kr.
Scatec 100 kroner multiplisert med 6 = 600 kr
Scatec i dag ca. 72 kroner multiplisert med 6 = 432 kr.

Her kan vi leke med tall, men tallene er ikke tatt ut fra løse lufta, de har substans.

God helg!!! Håper Norge slår Skottland!!

Redigert 16.06.2023 kl 21:37 Du må logge inn for å svare
Niel
16.06.2023 kl 15:04 4544

Veldig fint å se at dere koser dere med oppgangen, jeg gjør selvfølgelig det samme. Jeg vil bare komme med noen oppklaringer slik at det ikke spres misinformasjon.

- Det er anslått at det vil bli ca. 400 - 600 millioner igjen i CLIN fusjonen. Ja, det er helt korrekt at de aksjene vi mottar i CLIN blir verdt ca. 10 USD per aksje, men antall aksjer blir vesentlig færre enn hva det tallet som nevnes her på forumet. Hvor mye som blir igjen vil gjenstå og se. Hvor mange aksjer vi mottar i CLIN vil vi få vite noen dager etter at aksjonærene i CLIN har holdt avstemning. Jeg mener at ALT sitt eierskap vil bli 64 % av CLIN uavhengig av dette.
(dine aksjer i Alternus vil IKKE bli verdt 100 kroner men mcap i Alternus vil bli basert på 64 % av mcap i CLIN)

- Det er er en stor sannsynlighet at obligasjonslånet må være refinansiert før fusjonen. I den siste investorpresentasjonen står det skrevet at det forventes at lånet blir refinansiert i andre halvår 2023. Det skal sies at dette lånet vil bli enklere å refinansiere hvis fusjonen skjer i i løpet i den nærmeste fremtid. Når det er sagt er en slik re finansiering å anse som en "usikkerhet" og det vil være fornuftig å ha denne på plass før fusjonen.

- Det var noen detaljer angående Alternus i presentasjonen til ALT. Jeg mener at de har tenkt å børsnotere dette på irsk børs. Jeg husker ikke helt detaljene men dette kommer jeg tilbake til.
Redigert 16.06.2023 kl 16:11 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
16.06.2023 kl 16:12 4404

Dagens snittkurs er på kr 10. Det setter jo en ok bunn?
murpy
16.06.2023 kl 16:14 4397

Vi må vel prøve å få den i 11 før slutt ?
altin
16.06.2023 kl 16:38 4370

Det var ikke verst av finansavisen. De har til og med nevnt fusjonen denne gangen..

"Dagens vinner, Alternus Energy, har steget 95 prosent den siste måneden, men er fremdeles ned 47 prosent det siste året. Oppgangen denne uke er på 40 prosent, drevet av spekulasjoner om fusjon med SPAC-selskapet Clean Earth Acquisitions"
kokkohill
16.06.2023 kl 17:29 4299

Kjekt å se at 60% av min portefølje er nær 200% i pluss 🤗. Tenker dette bare er startskuddet . God Helg
YNWA250505
16.06.2023 kl 21:06 4061

Bekreftende og hyggelig mail fra Alternus nå i kveld. Dæven døtte dette vil bli så utrolig mye større enn jeg våget å håpe på.
Slettet bruker
16.06.2023 kl 21:11 4058

Ha en god reise alle dere som valgte å følge de som har skrevet her, selv gullhaugen snudde til slutt hehe, vi får se hvor lenge det varer.
det eneste som irriterer meg litt er at jeg kjøpte for tidlig hahhhaa. snittet mitt er 4,80. Dere som traff under 4 bøyer jeg meg i støvet for, jeg hadde ikke baller til å vente til jeg fikk det. Har tidligere gått glipp av lignende kjempeoppganger og det skulle jammen ikke skje denne gangen. Det gjorde det heller ikke :)
De siste ørene gikk på 7 og da var sitronen presset. Så eier i det minste 0,1 % av selskapet. Dere som eier mer, må jeg bare si : DERE HAR BALLER AV STÅL!

jørn Hoel er satt ut av sjokkvarmen https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y6yrge/fem-paa-gata-om-sjokkvarmen-helt-fuckings-uutholdelig

Livet er herlig med sydenvarme hjemme mens en koser seg med børskursene, kan ikke bli bedre. Nå skal helgen ringes inn med Four Roses, en av mine favoritter. God helg alle medaksjonærer.

En annen viktig ting jeg observerte : De siste innsidekjøp i CLIN de 3 største aksjonærene økte sine eierandeler 30.Mai 23. Ikke akkurat dårlig signal det heller , de har vel god styring på fusjonen ?
https://www.sec.gov/cgi-bin/own-disp?action=getissuer&CIK=0001883984
Redigert 16.06.2023 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
Ermo
16.06.2023 kl 23:44 3923

Blir ikke delt 👀
Codiak73
17.06.2023 kl 01:01 3895

Ja.Det var en hyggelig mail og få.Regner med du fikk den samme som meg :)
Codiak73
17.06.2023 kl 01:03 3902

Alternus Energy Group Plc Announces That Subsidiary Company Unisun Agrees to Framework Agreement Terms

Dublin, Ireland, 15 June 2023, International renewable independent power producer (IPP) Alternus Energy Group Plc (OSE: ALT) (the “Company” or “Alternus”) today announced that its Netherlands-based subsidiary Unisun Energy B.V. (“Unisun”) has agreed to Terms and Conditions for a Strategic Collaboration Framework Agreement with Eigra Fluelec S.A> (“Eigra”), one of the largest industrial services providers in Europe.
The framework will enable the two firms to efficiently collaborate on potential EPC opportunities and Ready to Build (RTB) acquisitions, initially in Spain then later extending to other European markets. The relationship between the two firms dates from 2018, when Eigra executed the first project for Unisun in The Netherlands. The companies expect to finalize the Agreement in the coming days, which will lead to detailed negotiations related to specific projects over time.
Unisun Chief Operating Officer Leon Heijkoop commented, “We are excited to solidify this working relationship with Eigra, which already has a long track record of success. Spain is one of the most dynamic solar markets in Europe, presenting a huge opportunity for Unisun and Alternus. We have a solid pipeline already and expect rapid growth as we accelerate our development efforts in the country. To convert pipeline to operating solar parks, we need the resources lined up to design, build and connect projects quickly and efficiently. Eigra has been a great partner over the years, and we expect this collaboration to extend our track record of success together.”
Grupo Eigra Chief Executive Officer Miguel Angel Galindo Ortiz noted, “Alternus is emerging as a leading global renewable energy IPP, and we are proud to have helped in their early success. More importantly, we are proud that they recognize the strength of our EPC services and see that we can help them accelerate their growth in Spain and across all of Europe. This agreement represents a strong partnership getting even stronger, enabling success for both our companies in the years ahead.”
Alternus Chief Executive Officer Vincent Browne concluded, “This collaboration framework strengthens our position in Europe as we embark on further building and realizing our pipeline in Spain and later all of Europe. Close partnerships with industry leaders like Eigra are a hallmark of Alternus and will enable us to accelerate our growth in the quarters ahead.”
About Unisun Energy Renewable Solutions
A 60% owned subsidiary of Alternus Energy Group plc, Unisun Energy creates, develops, and realizes sustainable, innovative solar energy solutions. From the drawing board to implementation and financing, Unisun offers all expertise in one. Originally founded in Shanghai, China, Unisun has been active worldwide since 2013 and is now based in the Netherlands.
About Eigra Fluelec S.A.
Eigra is a Spain company and the EPC Renewable Energies services division of the EIGRA GROUP. Since 2008 EIGRA has developed its capacities for the design, supply and construction of large photovoltaic plants, both in Spain and in the EU. The experience and success achieved in recent years has been the true engine of evolution of our company. Eigra has its offices in Spain, as well as recently opened a subsidiary in the United Kingdom.
About Alternus Energy Group Plc
Alternus Energy Group Plc is an international vertically integrated independent power producer (IPP). Headquartered in Ireland, and listed on the Euronext Growth Oslo, the Company develops, installs, owns, and operates midsized utility scale solar parks. The Company also has offices in Rotterdam and the United States. For more information visit www.alternusenergy.com.
Forward-Looking Statements
This notice contains forward-looking statements within the meaning of section 27A of the Securities Act and section 21E of the Exchange Act that are based on beliefs and assumptions and on information currently available to the Alternus. Actual events and circumstances are difficult or impossible to predict and will differ from assumptions. Many actual events and circumstances are beyond the control of Alternus. These forward-looking statements are subject to several risks and uncertainties and should not be relied upon as representing Alternus’ assessments of any date after the date of this notice. Accordingly, undue reliance should not be placed upon the forward-looking statements.

Read the full press release on our website

LATEST NEWS

Alternus Energy Group Plc Announces that it is attending the Roth MKM conference in London on the 20-22 June 2023

Update on Bond Waiver and Amendments to the Bond Terms

See all Alternus Energy News

Codiak73
17.06.2023 kl 01:05 3925

Her er det bare å holde seg fast.Dette blir helt vannvittig.Gratulerer til alle som har aksjer her :)
Tradinator
17.06.2023 kl 08:05 3812

Så utrolig digg at jeg fikk kjøpt noen lodd her under fem kroner. Burde jo som alltid i ettertid kjøpt flere, men nå er jeg trygg på at det kan lastes mer. Her er reisen akkurat begynt.
YNWA250505
17.06.2023 kl 09:48 3678

Ja det håper jeg på Urix
Slettet bruker
17.06.2023 kl 11:12 3563

Med fusjonsmelding potensielt nærliggende bør denne gå mot 12 - 15,- i neste uke. Jeg våger ikke å selge, og sitter på hendene med det jeg har. Kjedelig å selge på 11, når denne kan doble seg og vel så det.
loket
17.06.2023 kl 11:24 3546

:-) 45k aksjer kjøpsnitt 4,2, selger ikke på mange måneder, Kursmålet mitt er så grisehøyt :-) Minst 1 tusing per aksje
YNWA250505
17.06.2023 kl 11:33 3515

45 mill på deg det loket og 100 på meg. Blir deilig.
X-43 scramjet
17.06.2023 kl 11:40 3503

Med fusjonen så blir ALT verdt mer enn 20 kr. Tenker en pen oppgang til 20 kr er realistisk, melding kan komme slutten av juni. Spennende med London konferansen som kommer
urix
17.06.2023 kl 12:12 3432

Husk : IPO var på 28 kroner.

De har mer inntekter nå enn den gang + tilgang på mye mer kapital , fra den Tyske Bank + penger i forbindelse med fusjonen.

De neste ukene blir avgjørende om hvor raskt kursen vil stige, tipper de som ikke kjøpte på 7 kr.snart skal begynne å jamre seg over at de ikke kjøpte, hadde jeg visst så skulle jeg og så videre........ Alt under 20 er megabillig i mine øyne, når man har trua på over 400 kr om 2.5 år.
Faktum er, det ingen som vet, vi analyserer på hver vår måte, tror og håper, jeg stoler helt og fullt på min beslutning på at jeg økte til 100K og at jeg vil kunne høste i slutten av 2025 mange millioner, minimum 20 mill, da må aksjen stå i 200 kr. , det er kun en dobling av hva amerikanerne er villige til å betale i dag. Jeg tror på det dobbelte 400 kr.i slutten av 2025 dersom de leverer 3,5GW, og at antallet aksjer er som i dag.

Nå skal jeg lade opp til landskampen med øl og reker, good lørdag til dere alle, vær tålmodig, det vil lønne seg!!!
Redigert 17.06.2023 kl 12:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.06.2023 kl 12:30 3399

Tusing pr.aksje. Nå må dere pinadø roie dere ned, har dere vært for mye ute i sola ? Akkurat kommet inn fra solbading og får meg en god latter! Jeg håper halve at ditt kursmål kan bli en realitet, jeg er ikke så kravstor :) Regner mye er klart og avgjort om ikke lang tid nå. Blir spennende med første kvartal regnskap etter fusjoneringen er blitt et faktum. IPO prisen på 28 regner jeg som en smal sak i nær fremtid.

Wasted : Tror du gjør rett i ikke selge/trade denne, slike kan bli raketter umiddelbart så altfor risky. Jeg var "irritert" da jeg ikke solgte siste periode på 9,7 da den hoppet opp og gikk ned til 7 igjen. Det er for stor sjanse å bli sittende utenfor så jeg forsøker heller ikke trade denne.
Redigert 17.06.2023 kl 12:35 Du må logge inn for å svare
X-43 scramjet
17.06.2023 kl 12:47 3367

Har stor tro på betydelig oppgang resten av juni
urix
17.06.2023 kl 13:27 3309

Jeg vet Otra at du har regnet på dette kasuset, men problemet er at du ikke tror på dine egne utregninger, Hvorfor??? Muligens fordi det er altfor store tall som kommer fram i forhold til kursen i dag, men det er ikke kursen i dag du regner ut, det er fremtidens kurs om Alternus leverer.

Både Niel og Green2030 har sagt seg villige til å kalkulere og komme med sine estimater når tingene er på plass, refinansiering, Polen er avklart, fusjon og notering på Nasdaq, og det fine er at det er ikke lenge til.
Slettet bruker
17.06.2023 kl 13:56 3277

:)
Codiak73
17.06.2023 kl 15:40 3133

Er vel bare å selge noen *kjedelige* aksjer og kjøpe mer på mandag..Er egentlig fornøyd med det jeg har her,men ser jo absolutt ingen risiko i denne aksjen mer.Kun oppside,og da er det jo galskap og la være å kjøpe mer..Er alltid noen som er *gal* nok til å selge på dette nivået slik at man kan laste inn mer..Snittprisen min er forøvrig på 4,09..Noe jeg er fornøyd med.