🍀🍀🍀 ALTERNUS: FUSJON, NASDAQ, INFLATION REDUCTION ACT
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
03.05.2024 kl 09:39
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
NB. DENNE TRÅDEN ER LUKKET. ØNSKER DU Å BIDRA KONSTRUKTIVT SÅ SKAL VI LEGGE DEG TIL.
Ny tråd med mål om å dele og diskutere konstruktivt rundt Alternus Energy og veien videre til Nasdaq og fusjon med Clean Earth Acq. og full lansering i USA
-----------------------------------------------------------
LITT ENKEL BAKGRUNN
Alternus hadde fokus på mellomstore solparker i Europa og hadde vokst til 168 MW i løpet av høsten i fjor, i tillegg hadde de ca. 2,3 GW soloprosjekter som de skulle start opp i Europa - men så lanserte President Biden Inflation Reduction Act og det forandret alt. Clean Earth som er et skall selskap på NASDAQ tok kontakt og forhandlingen om fusjon startet.
Mens forhandlinene pågår så bryter Alternus sitt datterselskap Solis lånebetingelsene på et obligasjonslån på €140 mill (med ramme på €200) med obligasjonseierne, styremedlem Jon Masdal som representerer Ludvigsen AS melder seg ut av styret med en gang og selger 2,7 mill aksjer i panikk og kursen stuper fra kr20 til 2,70. Alternus starter forhandlinger med obligasjonseierne og blir bedt om å styrke EK med €14M via emisjon eller ansvarlig lån. Alternativt så kan de selge deler av de 168 MW, men da må EK økes til €50 mill. I forhandligene så presenterer Alternus et term sheet hvor de ønsker å refinansiere minimum €50 mill av obligasjonslånet, men emisjon blir også nevnt som et alternativ. De får frist til 15 mai.
Det mange frykter er en emisjon på 2-4 kr hvor det blir utstedt 40-60 mill nye aksjer i tillegg til de 26 mill vi har i dag.
- Den 17. mai fikk vi beskjed om at fristen var utsatt til 30. sept men kravet om at Alternus skal styrke EK med €14mill ved emisjon eller lån, eller at de kan selge deler av den operative driften på 168 MW frafaller.
- Istedenfor så har partene blitt enige om å refinansiere hele obligasjonslånet på €140 mill som er knyttet opp mot 168 MW operative solparker som genererer gode inntekter på salg av strøm og grønne sertifikater, og hvor forventet EBIDTA er €16 mill for 2023.
- den 9. mars så ble vi informert om at en tredjeparts ekspertvurderings-rapport ble utstedt til obligasjonstillitsmannen. Denne rapporten viste at den nåværende verdien av Solis' eiendeler (168 MW operativ solpark) er verdt €165-170 mill så den overstiger gjelden på €140 mill med omtrent €25 til €30 millioner
- Obligasjonslånet skulle i utgangspunktet refinansieres innen tidlig januar 2024, men nå skjer det innen 30. sept og Alternus er godt i gang med den prosessen, så den eventuelle krisen som Finansavisen har skrevet om er borte. De skal refinansiere noen måneder før tiden, men med pluss €25-30 mill og fusjon og lansering på Nasdaq så er det vel ingen som tror det byr på noen problemer, selv ikke Obligasjonseierne som frafalt EK kravet.
PS: For de som ikke har fått med seg at krav om ny EK frafaller og at Obligasjonslånet skal refinansieres inne 30.09.2023, les vedlegg fra melding 17.05.2023: (punkt 3.3, side 9, 2 øverste avsnitt)
---------------------------------------------------------
Det vil komme en del børsmeldinger fremover som vil drive kursen videre oppover:
1) Q1 rapport Alternus
2) Avklaring Polen
3) Salg av grønne sertifikater (Polen, Romania, Nederland, Italia)
4) Salg av fremtidig solprosjekter i Europa (649 MW egne prosjekter, 845 MW med bindende kontrakter, 811 MW med eksklusive rettigheter = 2.305 MW
5) Oppdatering fra Altnua på vekstområder og nye MegaWatts i USA og effekten av Inflation Reduction Act (IRA) (5GW innen 2027, med 40% kreditt fra IRA 😍)
6) Dato for fusjon Clean Energy på Nasdaq (de sikter på Juni, så kanskje midten/slutten av juni)
7) Fusjon med Clean Energy (de forventer $50 mill blir igjen ved å gi 0,5 aksje ekstra til de første som ikke løser inn - VELDIG SMART)
8) Lansering av Alternus Clean Earth på NASDAQ
9) Halvårsrapport Alternus/Solis (forventet €16 mill omsetning og €8 mill EBITDA første 6 mnd)
10) Enighet med Obligasjonseierne innen 30. september om refinansiering av obligasjonslånet hos Solis
Når de klinker til i USA så har de €500 mill i kredittfasilitet fra Deutche Bank og USD 50mill på bok hos Clean Earth = NOK 6 Milliarder til å investere i amerkanske solparker. I tillegg kommer cash fra Alternus og Solis 🇱🇷🚀
NB. Jeg er 110% sikker på at ALTNUA har bygget opp en solid portefølje med solprosjekter i USA de siste 9 mnd som blir børsmeldt og lansert før fusjonen.
INFLATION REDUCTION ACT - 40 PROSENT FRAFRAG
Gjennom IRA tilbyr Biden-administrasjonen et skattefradrag på 30 prosent til utviklere, med en ekstra 10 prosent bonus for selskaper som bruker innenlandske materialer. For å sikre bonusen må landbaserte vindparker og solprosjekter bruke 100 prosent amerikansk stål og jern, mens 40 prosent av de produserte delene, målt etter kostnad, må være laget lokalt. Dette øker til 55 prosent for prosjekter som begynnes på etter 2026.
Timingen til Alternus/Clean Earth er perfekt
Ny tråd med mål om å dele og diskutere konstruktivt rundt Alternus Energy og veien videre til Nasdaq og fusjon med Clean Earth Acq. og full lansering i USA
-----------------------------------------------------------
LITT ENKEL BAKGRUNN
Alternus hadde fokus på mellomstore solparker i Europa og hadde vokst til 168 MW i løpet av høsten i fjor, i tillegg hadde de ca. 2,3 GW soloprosjekter som de skulle start opp i Europa - men så lanserte President Biden Inflation Reduction Act og det forandret alt. Clean Earth som er et skall selskap på NASDAQ tok kontakt og forhandlingen om fusjon startet.
Mens forhandlinene pågår så bryter Alternus sitt datterselskap Solis lånebetingelsene på et obligasjonslån på €140 mill (med ramme på €200) med obligasjonseierne, styremedlem Jon Masdal som representerer Ludvigsen AS melder seg ut av styret med en gang og selger 2,7 mill aksjer i panikk og kursen stuper fra kr20 til 2,70. Alternus starter forhandlinger med obligasjonseierne og blir bedt om å styrke EK med €14M via emisjon eller ansvarlig lån. Alternativt så kan de selge deler av de 168 MW, men da må EK økes til €50 mill. I forhandligene så presenterer Alternus et term sheet hvor de ønsker å refinansiere minimum €50 mill av obligasjonslånet, men emisjon blir også nevnt som et alternativ. De får frist til 15 mai.
Det mange frykter er en emisjon på 2-4 kr hvor det blir utstedt 40-60 mill nye aksjer i tillegg til de 26 mill vi har i dag.
- Den 17. mai fikk vi beskjed om at fristen var utsatt til 30. sept men kravet om at Alternus skal styrke EK med €14mill ved emisjon eller lån, eller at de kan selge deler av den operative driften på 168 MW frafaller.
- Istedenfor så har partene blitt enige om å refinansiere hele obligasjonslånet på €140 mill som er knyttet opp mot 168 MW operative solparker som genererer gode inntekter på salg av strøm og grønne sertifikater, og hvor forventet EBIDTA er €16 mill for 2023.
- den 9. mars så ble vi informert om at en tredjeparts ekspertvurderings-rapport ble utstedt til obligasjonstillitsmannen. Denne rapporten viste at den nåværende verdien av Solis' eiendeler (168 MW operativ solpark) er verdt €165-170 mill så den overstiger gjelden på €140 mill med omtrent €25 til €30 millioner
- Obligasjonslånet skulle i utgangspunktet refinansieres innen tidlig januar 2024, men nå skjer det innen 30. sept og Alternus er godt i gang med den prosessen, så den eventuelle krisen som Finansavisen har skrevet om er borte. De skal refinansiere noen måneder før tiden, men med pluss €25-30 mill og fusjon og lansering på Nasdaq så er det vel ingen som tror det byr på noen problemer, selv ikke Obligasjonseierne som frafalt EK kravet.
PS: For de som ikke har fått med seg at krav om ny EK frafaller og at Obligasjonslånet skal refinansieres inne 30.09.2023, les vedlegg fra melding 17.05.2023: (punkt 3.3, side 9, 2 øverste avsnitt)
---------------------------------------------------------
Det vil komme en del børsmeldinger fremover som vil drive kursen videre oppover:
1) Q1 rapport Alternus
2) Avklaring Polen
3) Salg av grønne sertifikater (Polen, Romania, Nederland, Italia)
4) Salg av fremtidig solprosjekter i Europa (649 MW egne prosjekter, 845 MW med bindende kontrakter, 811 MW med eksklusive rettigheter = 2.305 MW
5) Oppdatering fra Altnua på vekstområder og nye MegaWatts i USA og effekten av Inflation Reduction Act (IRA) (5GW innen 2027, med 40% kreditt fra IRA 😍)
6) Dato for fusjon Clean Energy på Nasdaq (de sikter på Juni, så kanskje midten/slutten av juni)
7) Fusjon med Clean Energy (de forventer $50 mill blir igjen ved å gi 0,5 aksje ekstra til de første som ikke løser inn - VELDIG SMART)
8) Lansering av Alternus Clean Earth på NASDAQ
9) Halvårsrapport Alternus/Solis (forventet €16 mill omsetning og €8 mill EBITDA første 6 mnd)
10) Enighet med Obligasjonseierne innen 30. september om refinansiering av obligasjonslånet hos Solis
Når de klinker til i USA så har de €500 mill i kredittfasilitet fra Deutche Bank og USD 50mill på bok hos Clean Earth = NOK 6 Milliarder til å investere i amerkanske solparker. I tillegg kommer cash fra Alternus og Solis 🇱🇷🚀
NB. Jeg er 110% sikker på at ALTNUA har bygget opp en solid portefølje med solprosjekter i USA de siste 9 mnd som blir børsmeldt og lansert før fusjonen.
INFLATION REDUCTION ACT - 40 PROSENT FRAFRAG
Gjennom IRA tilbyr Biden-administrasjonen et skattefradrag på 30 prosent til utviklere, med en ekstra 10 prosent bonus for selskaper som bruker innenlandske materialer. For å sikre bonusen må landbaserte vindparker og solprosjekter bruke 100 prosent amerikansk stål og jern, mens 40 prosent av de produserte delene, målt etter kostnad, må være laget lokalt. Dette øker til 55 prosent for prosjekter som begynnes på etter 2026.
Timingen til Alternus/Clean Earth er perfekt
Redigert 01.10.2023 kl 17:23
Du må logge inn for å svare
Gullhaugen
19.06.2023 kl 10:31
3445
M.Y.Peng skrev Har du ikke et BUNNIVÅ for hva du kan skrive ?
Nå må dere roe ned litt og puste med magen.ALT er så overkjøpt nå at den mest sansynlig teknisk vil kunne teste 7.50 igjen før den går videre opp. At noen tar gevinst etter en mega opptur er helt normalt. Jeg er mere opptatt av refinansiering etc .Det er 2 uker siden denne kom
https://newsweb.oslobors.no/message/592512
Når kommer det mere info om dette? Slutt med denne dumme kranglingen.
https://newsweb.oslobors.no/message/592512
Når kommer det mere info om dette? Slutt med denne dumme kranglingen.
Redigert 19.06.2023 kl 10:40
YNWA250505
19.06.2023 kl 10:04
3558
M.Y.Peng skrev Oi. Da sier vi takk til deg og sender en t-skjorte i posten.
Ser frem til t-skjorten, men enda mer frem til ditt neste informative innlegg M.Y.Pung
YNWA250505
19.06.2023 kl 09:48
3647
Gå litt inn i deg selv urix. Du begynte så ro deg kraftig ned. Ferdig med deg og du med meg. God mandag 😉
YNWA250505
19.06.2023 kl 09:46
3668
Sier som Rambo; they did first blood.
Se tilbake i tråden og se hvem som begynte å kalle hvem hva. Tips, det var ikke meg
Se tilbake i tråden og se hvem som begynte å kalle hvem hva. Tips, det var ikke meg
urix
19.06.2023 kl 09:46
3664
Rassen skrev Kollaps! Men fint å se at de fleste blir værende
Ydmyk, tror du har misforstått ordet.
I det eneøyeblikket kaller noen av oss for haussere, (for meg et kompliment når det kommer fra deg), i neste øyeblikk omfavner du våre hausseinnlegg og håper vi får rett uten å forklare hvorfor du "tror og håper " vi får rett.
Du har en vag forståelse om hva selskapet kan bli verdt, det er vel derfor du stiller disse banale spørsmålene som er besvart titalls ganger om du gidder å lese innleggene i ny og gammel tråd.
Men vi kan enes om en ting at de fleste som har aksjer i Alternus Energy ønsker så stor oppgang som mulig gjerne 400 kr. eller mer i 2025/2026.
Ha fortsatt en god dag!!
I det eneøyeblikket kaller noen av oss for haussere, (for meg et kompliment når det kommer fra deg), i neste øyeblikk omfavner du våre hausseinnlegg og håper vi får rett uten å forklare hvorfor du "tror og håper " vi får rett.
Du har en vag forståelse om hva selskapet kan bli verdt, det er vel derfor du stiller disse banale spørsmålene som er besvart titalls ganger om du gidder å lese innleggene i ny og gammel tråd.
Men vi kan enes om en ting at de fleste som har aksjer i Alternus Energy ønsker så stor oppgang som mulig gjerne 400 kr. eller mer i 2025/2026.
Ha fortsatt en god dag!!
Mr Big
19.06.2023 kl 09:36
3694
Rassen skrev Kollaps! Men fint å se at de fleste blir værende
Noen som ble litt skremt og solgte. Vi slutter nok i pluss i dag.
M.Y.Peng
19.06.2023 kl 09:33
3655
Det er sunt å ha et kritisk blikk på tingene, men måten du henvendte deg på ovenfor oss andre må vel sies var lite «diplomatisk» for å si det slik. Om vi har satset på denne aksjen i håp om å tjene godt, så har det ingen hensikt å trive splitt og hersk innen oss. Det er det kun……… som driver med.
Redigert 19.06.2023 kl 09:34
Rassen
19.06.2023 kl 09:19
3716
Kollaps! Men fint å se at de fleste blir værende
Redigert 19.06.2023 kl 09:23
YNWA250505
19.06.2023 kl 09:09
3748
M.Y.Peng skrev Synes du selv at du tilfører forumet noe positivt ?
Prøver å balansere litt så ikke alt bare er helt auforisk. Stiller spørsmål om caset som du, urix og de fleste andre også lurer på. Dere har heller ikke filla peiling på hva som vil skje fremover og greier heller aldri å svare hva feks fusjonen betyr for oss. Vi vet alle hva Alternus driver med og at solenergi vil bli enormt. Det er ikke det jeg er usikker på. Kun Niel og Green og muligens Nilsok kan noe som helst om denne fusjonen, men selv de vet ingenting om fremtiden. Selv kjøpte jeg da jeg mente raset fra 16 til 4 var i overkant og regnet faktisk med at vi i alle fall skal opp dit igjen, men jeg blir med til kr 400 og tusen også jeg. Prøvde lenge å være ydmyk å spørre om fusjonen og ble da peppret med negativitet. Prøv å være litt kritisk selv og få det inn i hodet at børsen er en lekeplass for de store. Jeg heier på os alle her inne enten du heter Nilsok, urix eller Peng. Vi skal oppover, jeg ønsket bare å vite litt mer og takk til Niel og Green for å ha informert oss alle
Tradinator
19.06.2023 kl 09:00
3779
Patetiske folk finner man vel flest av i Oslo, noe mere nedpå enn Østfoldinger finner du vel knapt. Prøv en Hvaler sommer, så blir du ikke så forutinntatt.
urix
19.06.2023 kl 08:46
3798
M.Y.Peng skrev Synes du selv at du tilfører forumet noe positivt ?
NEI !!! Jeg tipper og tror ynwa er fra Østfold.
Patetisk fyr !!
Patetisk fyr !!
Redigert 19.06.2023 kl 08:53
M.Y.Peng
19.06.2023 kl 08:30
3770
YNWA250505 skrev Klart du gjør, han hausser som en villmann og det liker du godt.
Synes du selv at du tilfører forumet noe positivt ?
urix
19.06.2023 kl 07:01
3882
Fint at du endelig er fornøyd!
Det virker på meg som om du er den typen som vil ha alt ferdig og forklart opp i hendene, nå har både Nilsok og Niel etter mitt skjønn gjort jobben for deg, når det gjelder etter ditt syn at bare Niel og Green2030 burde skrive her, i såfall burde du vel gå i deg selv å slutte og skrive på forumet, gå foran som et godt eksempel!!
Det er mange som har gode innlegg her etter mitt syn (Ikkepengedum,Nilsok Dopey mfl.), men du finner bare to, du regner ikke dine egne innlegg for lesbare, det sier vel det meste når du selv beskriver dine egne innlegg som bare surr og vas.
Håper du har forstått nå, men er ikke sikker.
Ha en god mandag!!
Det virker på meg som om du er den typen som vil ha alt ferdig og forklart opp i hendene, nå har både Nilsok og Niel etter mitt skjønn gjort jobben for deg, når det gjelder etter ditt syn at bare Niel og Green2030 burde skrive her, i såfall burde du vel gå i deg selv å slutte og skrive på forumet, gå foran som et godt eksempel!!
Det er mange som har gode innlegg her etter mitt syn (Ikkepengedum,Nilsok Dopey mfl.), men du finner bare to, du regner ikke dine egne innlegg for lesbare, det sier vel det meste når du selv beskriver dine egne innlegg som bare surr og vas.
Håper du har forstått nå, men er ikke sikker.
Ha en god mandag!!
Redigert 19.06.2023 kl 08:21
YNWA250505
19.06.2023 kl 00:52
4016
Her snakker vi Niel. Du og Green er de eneste som trenger å skrive noe her inne. Bare surr og vas fra samtlige som liksom har peiling. Når du spør de om noe klarer de aldri å svare. Takker for en særdeles god og edruelig forklaring. Tror jeg har med meg mange som trengte dette dra deg.
YNWA250505
19.06.2023 kl 00:45
3953
Klart du gjør, han hausser som en villmann og det liker du godt.
X-43 scramjet
18.06.2023 kl 22:54
4111
Ser bra ut dette. Med et marked som skriker etter solkraft, kan ALT bli årets aksje. 20 kr kommer fort
Bra jobba, Niel - fantastisk innlegg. Gleder meg til reisen videre i ALT med deg og Green2030 i førersete.
Rassen
18.06.2023 kl 21:52
4220
Hvis ingen legger inn salgsordre før start i morgen så vil aksjen kjøpes for 14,10, ca 40% opp da også :)
Dopey
18.06.2023 kl 21:27
4266
For ett innlegg Niel!! Der fikk du virkelig lagt fram caset Alternus på en lettfattelig og meget informativ måte. 👌🤩👌
X-43 scramjet
18.06.2023 kl 20:49
4330
25-30 kr med fusjonen komplett virker som en fin aksjekurs. Spennende uker fremover
Niel
18.06.2023 kl 20:17
4279
Hva med å ta en liten pause og legge kursmålene litt bak oss for nå? Det er enkelt å lage en enkel beregning som kan gi en indikasjon på kursmålet om noen år basert på antall MPW (megawatt peak) i produksjon. Dette kan gjøres for nesten alle selskaper.
På kort sikt må obligasjonslånet refinansieres. Refinansiering i dagens marked er vanskelig, og renten kan bli høy. Dette vil påvirke om en positiv EBITDA vil bli inntjening på bunnlinjen. Jeg har tidligere sagt, og gjentar det nå: Jeg tror Alternus vil lykkes med refinansieringen, selv uten emisjon. I min vurdering av Alternus har jeg tatt høyde for en emisjon, så det vil være ekstra positivt hvis dette ikke blir nødvendig. Vi kan se på Elektroimportøren, som nylig fikk beskjed fra kreditorer om å gjennomføre en emisjon. Her har bondholdere i Alternus vært snille!
La meg være tydelig. I regnskapet til Solis er ca. 50 millioner avsatt til å betale kravet i Polen, det gjenstår 10 millioner EK. Alternus MÅ ta grep for å bli likvid.
Alternus vil motta 27 500 000 aksjer fra CLIN som betaling for fusjonen. Denne betalingen er "fast" og kan ikke endres med mindre hele avtalen blir reforhandlet, noe som allerede har skjedd en gang. Du vil da motta 1,044 CLIN aksjer for hver Alternus aksje du eier. Verdien på disse aksjene er 10 dollar per aksje. I tillegg finnes det 23 000 000 "redemption shares" (innløsningsaksjer). Dette tallet har allerede sunket etter at det ble stemt over utsettelsen. Det er sannsynlig at dette tallet vil synke ytterligere, og det er estimert at det vil være igjen ca. 50 millioner dollar i kontanter. Flere aksjer innløst betyr høyere eierandel for Alternus i CLIN. Ved maksimalt antall innløsningsaksjer vil vår andel utgjøre 37,80 % av eierandelen, mens uten innløsningsaksjer vil vår andel være ca. 29 %. CLIN-sponsorer vil eie ca. 10 %, og ca. 40 % vil være offentlige aksjer. Det er også inkludert milepæler for earnout shares basert på EBIDTA-mål. Det finnes også midler på trustkontoen samt opsjoner i selskapet, så det er kun spekulasjon fra min side å si noe om hva fasiten blir her. Disse opsjonene har nå mistet noe av sin verdi og kan bli fjernet fra Nasdaq. Dette har imidlertid ingen betydning for oss da de ikke blir slettet, men må kjøpes utenom børsen.
Fusjonen gir Alternus en betydelig oppside, og 500 millioner NOK er en stor sum penger. I tillegg vil vi bli notert på den amerikanske børsen med IRA. Hva som vil skje med Alternus Clean Energy er uvisst, men det kan antas at det kan bli populært. På den andre siden er det selvfølgelig mulig å selge seg helt ut av CLIN med de nye aksjene og senke aksjekursen. Det er bare spekulasjon å si hva kursen til Alternus vil være verdt etter fusjonen, men markedsverdien til ALT i dag er ca. 200 millioner, noe som er lavt. Min riktige pris i dagens marked, basert på hva som gjenstår å løse, er 15 kroner. Jeg foretrekker at aksjer prises basert på faktiske resultater fremfor potensialet eller hva fremtiden "kan" bringe. Derfor ønsker jeg at ALT skal ha en lav markedsverdi til fusjonen og refinansieringen er gjennomført. La oss si at vi har 50 % eierskap av 500 millioner etter fusjonen, da vil en riktig kurs for ALT kanskje være 25-30 kroner (40 kroner i et optimistisk scenario). I tillegg har du dine CLIN-aksjer som for øyeblikket handles for 10,40 dollar. Med andre ord, en betydelig potensiell kortsiktig oppside. Når vi tar i betraktning EBIDTA-målene som gir både earnout shares og høyere verdivurdering av både Alternus og CLIN, snakker vi også om en betydelig langsiktig oppside.
Mens FA og noen av dere (kremt Gullhaugen) hadde panikk her på forumet, kjøpte Green og jeg aksjer til 3-4 kroner. Vi vurderte risikoen som liten nok til å hamstre aksjer, noe vi absolutt gjorde. Green fortjener selvfølgelig stor anerkjennelse her, da han er den virkelige entreprenøren. Det er fortsatt potensial for oppside, men det er forståelig at folk er forsiktige i dagens marked, for det er viktig å være det. Når vi ser på regnskapet til Alternus, er det tydelig at kursfallet skyldtes hovedsakelig stort nedsalg av aksjer av 2 stykker i topp 20, og jeg mener fortsatt at dette var en overdreven reaksjon.
Disclaimer, som sagt tidligere, jeg har 220 000 aksjer i Alternus til en snitt pris på 4,39. Jeg har ikke solgt en aksje og jeg har planlagt å selge 20k aksjer på kurs 20.-. Resten skal jeg holde i flere år.
Jeg oppfordrer dere til å faktisk gå inn og sette dere inn i dokumentene til både CLIN og ALT. Detaljene kan være svært viktige.
Alt om fusjonen:
https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1883984/000110465923060209/tm2231344-6_prer14a.htm
Årsrapporten Solis:
https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=593160&attachmentId=263546&obsvc.item=1
På kort sikt må obligasjonslånet refinansieres. Refinansiering i dagens marked er vanskelig, og renten kan bli høy. Dette vil påvirke om en positiv EBITDA vil bli inntjening på bunnlinjen. Jeg har tidligere sagt, og gjentar det nå: Jeg tror Alternus vil lykkes med refinansieringen, selv uten emisjon. I min vurdering av Alternus har jeg tatt høyde for en emisjon, så det vil være ekstra positivt hvis dette ikke blir nødvendig. Vi kan se på Elektroimportøren, som nylig fikk beskjed fra kreditorer om å gjennomføre en emisjon. Her har bondholdere i Alternus vært snille!
La meg være tydelig. I regnskapet til Solis er ca. 50 millioner avsatt til å betale kravet i Polen, det gjenstår 10 millioner EK. Alternus MÅ ta grep for å bli likvid.
Alternus vil motta 27 500 000 aksjer fra CLIN som betaling for fusjonen. Denne betalingen er "fast" og kan ikke endres med mindre hele avtalen blir reforhandlet, noe som allerede har skjedd en gang. Du vil da motta 1,044 CLIN aksjer for hver Alternus aksje du eier. Verdien på disse aksjene er 10 dollar per aksje. I tillegg finnes det 23 000 000 "redemption shares" (innløsningsaksjer). Dette tallet har allerede sunket etter at det ble stemt over utsettelsen. Det er sannsynlig at dette tallet vil synke ytterligere, og det er estimert at det vil være igjen ca. 50 millioner dollar i kontanter. Flere aksjer innløst betyr høyere eierandel for Alternus i CLIN. Ved maksimalt antall innløsningsaksjer vil vår andel utgjøre 37,80 % av eierandelen, mens uten innløsningsaksjer vil vår andel være ca. 29 %. CLIN-sponsorer vil eie ca. 10 %, og ca. 40 % vil være offentlige aksjer. Det er også inkludert milepæler for earnout shares basert på EBIDTA-mål. Det finnes også midler på trustkontoen samt opsjoner i selskapet, så det er kun spekulasjon fra min side å si noe om hva fasiten blir her. Disse opsjonene har nå mistet noe av sin verdi og kan bli fjernet fra Nasdaq. Dette har imidlertid ingen betydning for oss da de ikke blir slettet, men må kjøpes utenom børsen.
Fusjonen gir Alternus en betydelig oppside, og 500 millioner NOK er en stor sum penger. I tillegg vil vi bli notert på den amerikanske børsen med IRA. Hva som vil skje med Alternus Clean Energy er uvisst, men det kan antas at det kan bli populært. På den andre siden er det selvfølgelig mulig å selge seg helt ut av CLIN med de nye aksjene og senke aksjekursen. Det er bare spekulasjon å si hva kursen til Alternus vil være verdt etter fusjonen, men markedsverdien til ALT i dag er ca. 200 millioner, noe som er lavt. Min riktige pris i dagens marked, basert på hva som gjenstår å løse, er 15 kroner. Jeg foretrekker at aksjer prises basert på faktiske resultater fremfor potensialet eller hva fremtiden "kan" bringe. Derfor ønsker jeg at ALT skal ha en lav markedsverdi til fusjonen og refinansieringen er gjennomført. La oss si at vi har 50 % eierskap av 500 millioner etter fusjonen, da vil en riktig kurs for ALT kanskje være 25-30 kroner (40 kroner i et optimistisk scenario). I tillegg har du dine CLIN-aksjer som for øyeblikket handles for 10,40 dollar. Med andre ord, en betydelig potensiell kortsiktig oppside. Når vi tar i betraktning EBIDTA-målene som gir både earnout shares og høyere verdivurdering av både Alternus og CLIN, snakker vi også om en betydelig langsiktig oppside.
Mens FA og noen av dere (kremt Gullhaugen) hadde panikk her på forumet, kjøpte Green og jeg aksjer til 3-4 kroner. Vi vurderte risikoen som liten nok til å hamstre aksjer, noe vi absolutt gjorde. Green fortjener selvfølgelig stor anerkjennelse her, da han er den virkelige entreprenøren. Det er fortsatt potensial for oppside, men det er forståelig at folk er forsiktige i dagens marked, for det er viktig å være det. Når vi ser på regnskapet til Alternus, er det tydelig at kursfallet skyldtes hovedsakelig stort nedsalg av aksjer av 2 stykker i topp 20, og jeg mener fortsatt at dette var en overdreven reaksjon.
Disclaimer, som sagt tidligere, jeg har 220 000 aksjer i Alternus til en snitt pris på 4,39. Jeg har ikke solgt en aksje og jeg har planlagt å selge 20k aksjer på kurs 20.-. Resten skal jeg holde i flere år.
Jeg oppfordrer dere til å faktisk gå inn og sette dere inn i dokumentene til både CLIN og ALT. Detaljene kan være svært viktige.
Alt om fusjonen:
https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1883984/000110465923060209/tm2231344-6_prer14a.htm
Årsrapporten Solis:
https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=593160&attachmentId=263546&obsvc.item=1
Redigert 18.06.2023 kl 23:06
M.Y.Peng
18.06.2023 kl 19:41
4345
Hvorfor plager du og spør urix om ting ? Om du har kjøpt aksjer i selskapet så har du vel gjort deg en oppfatning av ting på selvstendig grunnlag. Jeg synes urix fremstår betydelig bedre enn deg her !
Redigert 18.06.2023 kl 19:48
urix
18.06.2023 kl 19:33
4347
Nå gjorde Nilsok jobben, Ynwa, les det flere ganger så er det mulig at du forstår.
Og i ditt innlegg som tilsvar til meg beviser du nok en gang at du er en umoden investor som har kjøpt 100K uten å vite hva du har investert !!! Utrolig!!!
Og i ditt innlegg som tilsvar til meg beviser du nok en gang at du er en umoden investor som har kjøpt 100K uten å vite hva du har investert !!! Utrolig!!!
Redigert 18.06.2023 kl 19:38
M.Y.Peng
18.06.2023 kl 19:20
4385
Hvilke kvaliteter og kunnskaper er det du besitter som kan komme med så bastante uttalelser som med stor sannsynlighet er helt på jordet. Skal du spre møkk så sleng det utover åkeren så kan det komme til nytte.
Nilsok
18.06.2023 kl 19:16
4379
De estimatene noen har tatt er jo ikke tatt ifra løse luften. Det er dagens MW og fremtidig GW fra pipeline som ligger bak og lykkes de med det så vil verdiene i datterselskapet Alternus Clean Energy fort havne i flere hundre kroner på lik linje med lignende selskaper. Men igjen, så er det et stort spørsmålstegn når/om denne verdien vil reflekteres i ALT.
Redigert 18.06.2023 kl 19:18
kaliber
18.06.2023 kl 18:48
4409
Er visst flere som ikke har forstått noen ting og tipper kurser på 100-200-1000kr. Dette er ønsketenkning, og for godt til å være sant, så styr unna inntil det er mer fakta
fra selskapet. Kan jo tippe maks 15 kr!
fra selskapet. Kan jo tippe maks 15 kr!
Nilsok
18.06.2023 kl 18:27
4449
Det er belyst tidligere at det er ikke bare bare for amerikanere å kjøper aksjer på Oslo Børs/Growt - og spesielt ikke på Growth. Uansett så er jo formålet til et SPAC fusjon/oppkjøp, så det er ingen grunn for å spekulere i det.
Det er også slik at det er veldig mange som ikke toucher en eneste aksje som er notert på Growht pga. lite likviditet i aksjene/ høy risiko.
Det er heller ikke sånn at Alternus spretter opp i 100 kroner hvis/når fusjonen går igjennom. Dette fordi verdiene overføres det nye selskapet Alternus Clean Earth Energy som skal noteres på Nasdaq. Denne noteringen tror jeg kan bli vellykket og hauset opp der borte, men vi som eier Alternus sitter fortsatt med aksjene våre her på illilkvide Euronext Growth. At vi skal opp er det liten tvil om, men det kan ta lang tid før den reelle verdien reflekteres her i ALT.
Håper det foreligger en plan om å få aksjen over på hovedbørsen etter hvert.
At amerikanerne liksom skulle klart å kjøpe 59% for under 20 kroner er totalt skivebom. På fredag ble 0,12% av aksjene i Alternus omsatt og som du vet medførte dette en oppgang på 41%…
Det er også slik at det er veldig mange som ikke toucher en eneste aksje som er notert på Growht pga. lite likviditet i aksjene/ høy risiko.
Det er heller ikke sånn at Alternus spretter opp i 100 kroner hvis/når fusjonen går igjennom. Dette fordi verdiene overføres det nye selskapet Alternus Clean Earth Energy som skal noteres på Nasdaq. Denne noteringen tror jeg kan bli vellykket og hauset opp der borte, men vi som eier Alternus sitter fortsatt med aksjene våre her på illilkvide Euronext Growth. At vi skal opp er det liten tvil om, men det kan ta lang tid før den reelle verdien reflekteres her i ALT.
Håper det foreligger en plan om å få aksjen over på hovedbørsen etter hvert.
At amerikanerne liksom skulle klart å kjøpe 59% for under 20 kroner er totalt skivebom. På fredag ble 0,12% av aksjene i Alternus omsatt og som du vet medførte dette en oppgang på 41%…
Redigert 18.06.2023 kl 18:37
YNWA250505
18.06.2023 kl 17:53
4501
Takk for nok et intetsigende innlegg fra deg urix. Hvorfor vil du ikke forklare for meg og andre som lurer. Det er hundrevis eller tusenvis av folk som ikke klarer å skjønne det jeg spør om. Hadde det bare vært så enkelt som spesielt du sier urinix hadde ikke kursen ligget der den ligger. Hva er det vi ser (ja jeg har 100k aksjer) som INGEN andre ser. Omsettingen er latterlig lav og når du kan få hundrevis av kroner for 10 kroner så er det jo for faen bare å selge kjerringa, unger, barnebarn, hus og bil å kjøpe Alternus på denne idiotisk lave kursen. Det er jo ikke så enkelt, ds hadde "alle" kjøpt som bare for hvorfor kjøper ikke CLIN alt de får tak i på dette nivået. De kunne sikkert kjøpt 59% over børs for under kroner 20. Så istedet for å si at alle andre ikke skjønner bæret så prøv heller å hjelpe andre til å forstå hva som skjer. Jeg håper du har rett i dine kursmål og elsker å hausse aksjer jeg selv sitter i. Men her i Alternus vet jeg ikke skikkelig hva jeg skal hausse. Dette er komplisert som bare f. Ikke prøv å fremstå smartere en du er urix. Venter spent på et saklig svar som alle kan ha nytte av.
urix
18.06.2023 kl 16:18
4550
Ditt innlegg beviser bare hvor lite du egentlig har forstått!!! Intet !!!
YNWA250505
18.06.2023 kl 11:54
4754
Urix kan ikke du forklare til alle nye som vurderer inngang i Alternus om verdien de vil få pr aksje de eier etter fusjonen med CLIN. Er det 50 kroner, 100? 250? Og er det også slik at de kan selge seg rett ut umiddelbart etter fusjonen med en gigantisk gevinst?
X-43 scramjet
18.06.2023 kl 09:37
4848
Jobber sikkert med å signere kontrakt, samle verdier, få ferdig regnskap. Mens vi venter håper jeg ALT vinner ny kontrakt, en solpark avtale med nye land. 10 kr aksjen gjenspeiler ikke verdien til ALT idag
urix
18.06.2023 kl 09:28
4814
X-43 scramjet skrev Vi kan håpe fusjonsmeldingen kommer juni eller juli
Clean Earth A. Mcap 328,19 mill$, i norske kroner ca. 3446 milioner. Vi gjør en god deal om fusjonen går igjennom! (16. juni 2023)
https://www.wallstreetzen.com/stocks/us/nasdaq/clin
https://www.wallstreetzen.com/stocks/us/nasdaq/clin
Redigert 18.06.2023 kl 09:44
peterpetrol
17.06.2023 kl 22:10
5051
Er faktisk enig med tullhaugen for en gangs skyld. Tror (og håper) vi skal litt ned igjen på mandag, i påvente av mer fremgang/info om fusjon. Litt merkelig med såpass brå oppgang i volum/kurs "kun" grunnet i samarbeidavtalen. Men er langt fra sikker på nedgang igjen så aksjene mine ligger fremdeles godt plassert i safen. Om den faller ned mot 8/7kr igjen blir jeg nokk å putte feriepenga også inn, bare synd de ikke kom frem til nordnet Torsdagen før oppgangen fredag👹
Gullhaugen
17.06.2023 kl 17:49
5248
Det blir spennende men teknisk så er den veldig overkjøpt nå og kan / vil få en god dipp før videre oppgang. Happy weekend
Redigert 17.06.2023 kl 19:13
Codiak73
17.06.2023 kl 16:52
5272
Det var nok en svært klok avgjørelse av deg..Kommer nok til å øke min snittpris betraktelig etter mandagen om jeg får tak i aksjer på 10 tallet..Og har man flaks så er det folk som vil sikre gevinst slik at det blir aksjer ledig under 10 kroner.
Rassen
17.06.2023 kl 16:47
5263
Hadde snittpris på 4,80. Men måtte kjøpe mer på 7,-, så da økte jeg snittprisen til 5,65. Bare å glede seg til neste uke 🚀🚀🚀