Tråden er privat, og bare inviterte kan svare
🍀🍀🍀 ALTERNUS: FUSJON, NASDAQ, INFLATION REDUCTION ACT
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
03.05.2024 kl 09:39
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
NB. DENNE TRÅDEN ER LUKKET. ØNSKER DU Å BIDRA KONSTRUKTIVT SÅ SKAL VI LEGGE DEG TIL.
Ny tråd med mål om å dele og diskutere konstruktivt rundt Alternus Energy og veien videre til Nasdaq og fusjon med Clean Earth Acq. og full lansering i USA
-----------------------------------------------------------
LITT ENKEL BAKGRUNN
Alternus hadde fokus på mellomstore solparker i Europa og hadde vokst til 168 MW i løpet av høsten i fjor, i tillegg hadde de ca. 2,3 GW soloprosjekter som de skulle start opp i Europa - men så lanserte President Biden Inflation Reduction Act og det forandret alt. Clean Earth som er et skall selskap på NASDAQ tok kontakt og forhandlingen om fusjon startet.
Mens forhandlinene pågår så bryter Alternus sitt datterselskap Solis lånebetingelsene på et obligasjonslån på €140 mill (med ramme på €200) med obligasjonseierne, styremedlem Jon Masdal som representerer Ludvigsen AS melder seg ut av styret med en gang og selger 2,7 mill aksjer i panikk og kursen stuper fra kr20 til 2,70. Alternus starter forhandlinger med obligasjonseierne og blir bedt om å styrke EK med €14M via emisjon eller ansvarlig lån. Alternativt så kan de selge deler av de 168 MW, men da må EK økes til €50 mill. I forhandligene så presenterer Alternus et term sheet hvor de ønsker å refinansiere minimum €50 mill av obligasjonslånet, men emisjon blir også nevnt som et alternativ. De får frist til 15 mai.
Det mange frykter er en emisjon på 2-4 kr hvor det blir utstedt 40-60 mill nye aksjer i tillegg til de 26 mill vi har i dag.
- Den 17. mai fikk vi beskjed om at fristen var utsatt til 30. sept men kravet om at Alternus skal styrke EK med €14mill ved emisjon eller lån, eller at de kan selge deler av den operative driften på 168 MW frafaller.
- Istedenfor så har partene blitt enige om å refinansiere hele obligasjonslånet på €140 mill som er knyttet opp mot 168 MW operative solparker som genererer gode inntekter på salg av strøm og grønne sertifikater, og hvor forventet EBIDTA er €16 mill for 2023.
- den 9. mars så ble vi informert om at en tredjeparts ekspertvurderings-rapport ble utstedt til obligasjonstillitsmannen. Denne rapporten viste at den nåværende verdien av Solis' eiendeler (168 MW operativ solpark) er verdt €165-170 mill så den overstiger gjelden på €140 mill med omtrent €25 til €30 millioner
- Obligasjonslånet skulle i utgangspunktet refinansieres innen tidlig januar 2024, men nå skjer det innen 30. sept og Alternus er godt i gang med den prosessen, så den eventuelle krisen som Finansavisen har skrevet om er borte. De skal refinansiere noen måneder før tiden, men med pluss €25-30 mill og fusjon og lansering på Nasdaq så er det vel ingen som tror det byr på noen problemer, selv ikke Obligasjonseierne som frafalt EK kravet.
PS: For de som ikke har fått med seg at krav om ny EK frafaller og at Obligasjonslånet skal refinansieres inne 30.09.2023, les vedlegg fra melding 17.05.2023: (punkt 3.3, side 9, 2 øverste avsnitt)
---------------------------------------------------------
Det vil komme en del børsmeldinger fremover som vil drive kursen videre oppover:
1) Q1 rapport Alternus
2) Avklaring Polen
3) Salg av grønne sertifikater (Polen, Romania, Nederland, Italia)
4) Salg av fremtidig solprosjekter i Europa (649 MW egne prosjekter, 845 MW med bindende kontrakter, 811 MW med eksklusive rettigheter = 2.305 MW
5) Oppdatering fra Altnua på vekstområder og nye MegaWatts i USA og effekten av Inflation Reduction Act (IRA) (5GW innen 2027, med 40% kreditt fra IRA 😍)
6) Dato for fusjon Clean Energy på Nasdaq (de sikter på Juni, så kanskje midten/slutten av juni)
7) Fusjon med Clean Energy (de forventer $50 mill blir igjen ved å gi 0,5 aksje ekstra til de første som ikke løser inn - VELDIG SMART)
8) Lansering av Alternus Clean Earth på NASDAQ
9) Halvårsrapport Alternus/Solis (forventet €16 mill omsetning og €8 mill EBITDA første 6 mnd)
10) Enighet med Obligasjonseierne innen 30. september om refinansiering av obligasjonslånet hos Solis
Når de klinker til i USA så har de €500 mill i kredittfasilitet fra Deutche Bank og USD 50mill på bok hos Clean Earth = NOK 6 Milliarder til å investere i amerkanske solparker. I tillegg kommer cash fra Alternus og Solis 🇱🇷🚀
NB. Jeg er 110% sikker på at ALTNUA har bygget opp en solid portefølje med solprosjekter i USA de siste 9 mnd som blir børsmeldt og lansert før fusjonen.
INFLATION REDUCTION ACT - 40 PROSENT FRAFRAG
Gjennom IRA tilbyr Biden-administrasjonen et skattefradrag på 30 prosent til utviklere, med en ekstra 10 prosent bonus for selskaper som bruker innenlandske materialer. For å sikre bonusen må landbaserte vindparker og solprosjekter bruke 100 prosent amerikansk stål og jern, mens 40 prosent av de produserte delene, målt etter kostnad, må være laget lokalt. Dette øker til 55 prosent for prosjekter som begynnes på etter 2026.
Timingen til Alternus/Clean Earth er perfekt
Ny tråd med mål om å dele og diskutere konstruktivt rundt Alternus Energy og veien videre til Nasdaq og fusjon med Clean Earth Acq. og full lansering i USA
-----------------------------------------------------------
LITT ENKEL BAKGRUNN
Alternus hadde fokus på mellomstore solparker i Europa og hadde vokst til 168 MW i løpet av høsten i fjor, i tillegg hadde de ca. 2,3 GW soloprosjekter som de skulle start opp i Europa - men så lanserte President Biden Inflation Reduction Act og det forandret alt. Clean Earth som er et skall selskap på NASDAQ tok kontakt og forhandlingen om fusjon startet.
Mens forhandlinene pågår så bryter Alternus sitt datterselskap Solis lånebetingelsene på et obligasjonslån på €140 mill (med ramme på €200) med obligasjonseierne, styremedlem Jon Masdal som representerer Ludvigsen AS melder seg ut av styret med en gang og selger 2,7 mill aksjer i panikk og kursen stuper fra kr20 til 2,70. Alternus starter forhandlinger med obligasjonseierne og blir bedt om å styrke EK med €14M via emisjon eller ansvarlig lån. Alternativt så kan de selge deler av de 168 MW, men da må EK økes til €50 mill. I forhandligene så presenterer Alternus et term sheet hvor de ønsker å refinansiere minimum €50 mill av obligasjonslånet, men emisjon blir også nevnt som et alternativ. De får frist til 15 mai.
Det mange frykter er en emisjon på 2-4 kr hvor det blir utstedt 40-60 mill nye aksjer i tillegg til de 26 mill vi har i dag.
- Den 17. mai fikk vi beskjed om at fristen var utsatt til 30. sept men kravet om at Alternus skal styrke EK med €14mill ved emisjon eller lån, eller at de kan selge deler av den operative driften på 168 MW frafaller.
- Istedenfor så har partene blitt enige om å refinansiere hele obligasjonslånet på €140 mill som er knyttet opp mot 168 MW operative solparker som genererer gode inntekter på salg av strøm og grønne sertifikater, og hvor forventet EBIDTA er €16 mill for 2023.
- den 9. mars så ble vi informert om at en tredjeparts ekspertvurderings-rapport ble utstedt til obligasjonstillitsmannen. Denne rapporten viste at den nåværende verdien av Solis' eiendeler (168 MW operativ solpark) er verdt €165-170 mill så den overstiger gjelden på €140 mill med omtrent €25 til €30 millioner
- Obligasjonslånet skulle i utgangspunktet refinansieres innen tidlig januar 2024, men nå skjer det innen 30. sept og Alternus er godt i gang med den prosessen, så den eventuelle krisen som Finansavisen har skrevet om er borte. De skal refinansiere noen måneder før tiden, men med pluss €25-30 mill og fusjon og lansering på Nasdaq så er det vel ingen som tror det byr på noen problemer, selv ikke Obligasjonseierne som frafalt EK kravet.
PS: For de som ikke har fått med seg at krav om ny EK frafaller og at Obligasjonslånet skal refinansieres inne 30.09.2023, les vedlegg fra melding 17.05.2023: (punkt 3.3, side 9, 2 øverste avsnitt)
---------------------------------------------------------
Det vil komme en del børsmeldinger fremover som vil drive kursen videre oppover:
1) Q1 rapport Alternus
2) Avklaring Polen
3) Salg av grønne sertifikater (Polen, Romania, Nederland, Italia)
4) Salg av fremtidig solprosjekter i Europa (649 MW egne prosjekter, 845 MW med bindende kontrakter, 811 MW med eksklusive rettigheter = 2.305 MW
5) Oppdatering fra Altnua på vekstområder og nye MegaWatts i USA og effekten av Inflation Reduction Act (IRA) (5GW innen 2027, med 40% kreditt fra IRA 😍)
6) Dato for fusjon Clean Energy på Nasdaq (de sikter på Juni, så kanskje midten/slutten av juni)
7) Fusjon med Clean Energy (de forventer $50 mill blir igjen ved å gi 0,5 aksje ekstra til de første som ikke løser inn - VELDIG SMART)
8) Lansering av Alternus Clean Earth på NASDAQ
9) Halvårsrapport Alternus/Solis (forventet €16 mill omsetning og €8 mill EBITDA første 6 mnd)
10) Enighet med Obligasjonseierne innen 30. september om refinansiering av obligasjonslånet hos Solis
Når de klinker til i USA så har de €500 mill i kredittfasilitet fra Deutche Bank og USD 50mill på bok hos Clean Earth = NOK 6 Milliarder til å investere i amerkanske solparker. I tillegg kommer cash fra Alternus og Solis 🇱🇷🚀
NB. Jeg er 110% sikker på at ALTNUA har bygget opp en solid portefølje med solprosjekter i USA de siste 9 mnd som blir børsmeldt og lansert før fusjonen.
INFLATION REDUCTION ACT - 40 PROSENT FRAFRAG
Gjennom IRA tilbyr Biden-administrasjonen et skattefradrag på 30 prosent til utviklere, med en ekstra 10 prosent bonus for selskaper som bruker innenlandske materialer. For å sikre bonusen må landbaserte vindparker og solprosjekter bruke 100 prosent amerikansk stål og jern, mens 40 prosent av de produserte delene, målt etter kostnad, må være laget lokalt. Dette øker til 55 prosent for prosjekter som begynnes på etter 2026.
Timingen til Alternus/Clean Earth er perfekt
Redigert 01.10.2023 kl 17:23
Du må logge inn for å svare
Green2030
28.09.2023 kl 17:38
3599
Hva tror dere Unisun Energy er verdit??
Alternus eier 60% og det prises til NULL på dagens aksjekurs
UNISUN ENERGY EU eier jo igjen Uper Energy Europe som drifter 179MW
https://unisun-energy.eu
https://uper-energy.eu
Alternus eier 60% og det prises til NULL på dagens aksjekurs
UNISUN ENERGY EU eier jo igjen Uper Energy Europe som drifter 179MW
https://unisun-energy.eu
https://uper-energy.eu
Green2030
28.09.2023 kl 17:49
3599
Alternus Energy Group - Annual General Meeting
Alle punktene ble godkjent
https://newsweb.oslobors.no/message/600500
Alle punktene ble godkjent
https://newsweb.oslobors.no/message/600500
Green2030
28.09.2023 kl 18:34
3567
vulgata
28.09.2023 kl 22:02
3507
Ang. fristen som er satt til 30/09 som faktisk er på en lørdag, så må vi jo få en oppdatering i morgen, eller senest lørdag på hva som skjer videre. Nå er jo GF overstått, så det må jo ha funnet en løsning, og klargjøre den for utstedelse.
Green2030
29.09.2023 kl 08:29
3384
Kjenner at det kiler litt i magen, lurer på når melding kommer og hvilken løsning de presenterer.... 🙈
Lykke til alle sammen
Lykke til alle sammen
vulgata
29.09.2023 kl 08:59
3362
Ja, nå er det jo snakk om timer, eller maks en dag før vi forhåpentligvis vet noe mer. Enten taper man noen tusenlapper, eller så vinner man noen tusenlapper. Verre er det ikke.
Lykke til, Green2030 og alle andre!
Lykke til, Green2030 og alle andre!
Dette lover ikke godt, hva skal de drøye tid for om de har dette i orden. Solis er borte tenker jeg. Så vel også ut som de hadde overført noen eiendeler til ALT. Ingen emisjon så drifter de videre på de øvrige eiendelene.Vi får ikke mindre verdier som følge av emisjon, men bortfall av eiendeler. Jeg forbanner herved alle polakker alltid likt de før, men ikke etter i dag om dette går skeis.Det var de som startet denne fadesen i Solis. Kom med melding for svarte i dag, er da ingen vits å drøye dette.
Redigert 29.09.2023 kl 12:00
Rassen
29.09.2023 kl 14:14
3200
Jeg satser på positive nyheter etter stengetid slik at folk får helgen til å samle penger til å kjøpe aksjer i ALT på mandag :)
Dopey
29.09.2023 kl 15:33
3165
urix
29.09.2023 kl 16:00
3148
Det blir muligens ingen fusjon, muppet show, er skuffet og drit lei, de lover og lover, men de leverer ikke !!!!
Det er så dårlig at bondholders ikke er interessert i å overta Solis for 1 Euro, det sier vel en del!!???
Det er så dårlig at bondholders ikke er interessert i å overta Solis for 1 Euro, det sier vel en del!!???
Redigert 29.09.2023 kl 16:03
Niel
29.09.2023 kl 16:05
3130
Min oppfattelse,
dette er en god melding fordi det forteller meg noen ting.
Først så bekrefter meldingen at ALT holder på å sluttføre refinansieringen. Dette er det vi ønsker og slike prosesser tar tid.
For det andre forteller det meg at obligasjonseierne overhode ikke er interessert i å overta eiendelene i Solis. Dette er positivt fordi Solis generer gode penger og jeg ønsker at Solis skal være med i porteføljen til ALT. Solparker vil stige i verdi de neste årene, det grønne skifte kommer!
Jeg er tålmodig og en slik melding før høstferien gjør meg ingenting men jeg opplever det som positivt. ALT har allerede meldt 2 oppkjøp etter sommeren, noe jeg er fornøyd med. Mer kommer sikkert.
dette er en god melding fordi det forteller meg noen ting.
Først så bekrefter meldingen at ALT holder på å sluttføre refinansieringen. Dette er det vi ønsker og slike prosesser tar tid.
For det andre forteller det meg at obligasjonseierne overhode ikke er interessert i å overta eiendelene i Solis. Dette er positivt fordi Solis generer gode penger og jeg ønsker at Solis skal være med i porteføljen til ALT. Solparker vil stige i verdi de neste årene, det grønne skifte kommer!
Jeg er tålmodig og en slik melding før høstferien gjør meg ingenting men jeg opplever det som positivt. ALT har allerede meldt 2 oppkjøp etter sommeren, noe jeg er fornøyd med. Mer kommer sikkert.
Redigert 29.09.2023 kl 16:06
Green2030
29.09.2023 kl 16:27
3057
@Urix - her må jeg si meg uenig med deg.
For det første så er det veldig bra at Alternus har fått ytterligere 2,5 måned på å finne riktig løsning. B2B tar tid, og det er nok en del som har gitt skambud i håp om at Alternus er desperate fordi de hadde en trussel hengende over seg om å miste hele Solis for €1,00 den 30. sept
For det andre, så har de avslørt Nordic Trustee og Bond Holders sin bløff om å ta over selskapet for €1,00 - de har aldri hatt interesse av å eie et solpark selskap, deres business er obligasjonslån, så det trusselbilde er borte nå for Alternus/Solis og nye tredjepart som prøvde å presse tilbudet ned.
Å ta over et solparkselskap med MW i Romania, Polen, Italia og Nederland er ikke bare bare, og det koster penger å drifte, og det er økt risiko og mye mer komplisert enn det høres ut som.
Dette kommer til å gå bra Urix, bare gi dem litt mere tid. Husk at de driver med mye annet også - ref 32MW I Spania og 32MW i USA med 100% forhåndssolgt strøm de neste 30 årene. Vi skal fusjonere og lansere på Nasdaq.
Det jeg lurer på er om det hadde lønt seg å lansere på nasdaq uten CLIN. ClLIN skal ha 35-40%. De kan sikkert gjøre en emisjon i nye "Alternus Solar" som gjør en emisjon og utsteder 25% nye aksjer for $25 mill slik at de har EK til å starte å bruke kreditt fasiliteten fra Deutche Bank. De skal jo bygge over 2GW i USA de neste årene
Hva tror du Urix?
For det første så er det veldig bra at Alternus har fått ytterligere 2,5 måned på å finne riktig løsning. B2B tar tid, og det er nok en del som har gitt skambud i håp om at Alternus er desperate fordi de hadde en trussel hengende over seg om å miste hele Solis for €1,00 den 30. sept
For det andre, så har de avslørt Nordic Trustee og Bond Holders sin bløff om å ta over selskapet for €1,00 - de har aldri hatt interesse av å eie et solpark selskap, deres business er obligasjonslån, så det trusselbilde er borte nå for Alternus/Solis og nye tredjepart som prøvde å presse tilbudet ned.
Å ta over et solparkselskap med MW i Romania, Polen, Italia og Nederland er ikke bare bare, og det koster penger å drifte, og det er økt risiko og mye mer komplisert enn det høres ut som.
Dette kommer til å gå bra Urix, bare gi dem litt mere tid. Husk at de driver med mye annet også - ref 32MW I Spania og 32MW i USA med 100% forhåndssolgt strøm de neste 30 årene. Vi skal fusjonere og lansere på Nasdaq.
Det jeg lurer på er om det hadde lønt seg å lansere på nasdaq uten CLIN. ClLIN skal ha 35-40%. De kan sikkert gjøre en emisjon i nye "Alternus Solar" som gjør en emisjon og utsteder 25% nye aksjer for $25 mill slik at de har EK til å starte å bruke kreditt fasiliteten fra Deutche Bank. De skal jo bygge over 2GW i USA de neste årene
Hva tror du Urix?
Redigert 29.09.2023 kl 16:33
vulgata
29.09.2023 kl 16:31
3053
Jeg er enig. Om obligasjonseierne hadde sett at Alternus ikke hadde hatt andre muligheter enn emisjon, så hadde emisjonen allerede vært et faktum. Utsettelsen taler for at prosessene på refinansiering, og - evt salg godt er i gang.
16. desember er bare en dato - refi/salg kan skje langt tidligere enn denne fristen.
Forstår at noen er skuffet, og vil få dette overstått.
16. desember er bare en dato - refi/salg kan skje langt tidligere enn denne fristen.
Forstår at noen er skuffet, og vil få dette overstått.
Jeg regnet og med skambud når det drøyer så mye. Så bra melding dette egentlig, men må jo få resultater snart. Beholder vi Solus er det knall, jeg regnet med det gikk i dass. Da er det enda håp. Skjønner jo at de ikke vil ha fusjon når ting er så uklart. Jeg mener selskapet er godt nok uten fusjon, om vi klarer beholde Solis. Fusjon blir det senere uansett så lenge de ser synergier.
Redigert 29.09.2023 kl 17:28
M.Y.Peng
29.09.2023 kl 21:15
2854
Ja dette er svært positivt. At de får utsettelser viser at de har klart å overbevise om at de kommer til å finne en god løsning men trenger tid. HELT TOPP !
Dopey
29.09.2023 kl 22:47
2767
Meget god betraktning Vulgata. 👌👌 Jeg har lenge ment at en kapitalinnhenting har vært uaktuell og spesielt siden den ikke ble gjennomført tidlig i prosessen eller rett etter meldingene om kjøp av parker. Det at OBL eierne ikke krever kapitalforhøyelse for å sikre refinansiering forteller meg at løsningen er på vei. ALT blir en potensiell julekule for oss. 😉
urix
30.09.2023 kl 01:46
2706
Green 2030.
Jeg synes det er bra at det synes som om vi beholder Solis og jeg tror på løsning er på vei. Det som irriterer er at de selv setter tidsfrister ikke klarer å holde gang på gang.
Fusjonen skulle gjennomdøres Q1, så Q2, så blir det heller ikke i Q3, kanskje ii Q4, men jeg er på langt nær sikker på det heller. Et av målene med fusjonen var jo at Clean skulle tilføre penger, slik at man kunne forsere rask utbygging og så at det nye selskapet skulle noteres på Nasdaq, jeg tror det kommer til å skje, men litt lenger fram enn hva vi hadde forstilt oss, ser ingen umiddelbar fordel med å notere Alternus Energy uten fusjon med Clin.
Når det er sagt så ser jeg fram i mot avklaringer og at vi i fremtiden kan glede oss økt produksjon, produksjonen har stått på stedet hvil nå i et år eller mer . (165MW).
De har også redusert målet om 3,5GW ila 2025 til 3GW i 2026, de har ,som mål 5GW ila 2027, er i tvil om det kommer til å skje.
Budet fra Clean Earth var på over 200 kr. pr. aksje, plutselig halvert på grunn av dårlig håndtering av Alternus Energy,( mislighold av lånebetingelsene i Solis som så langt har hatt dramatiske følger for kursen) noen har sovet i timen, burde byttes ut, folk som påførte oss økonomisk nedtur sitter fortsatt i selskapet, Hvorfor??
Fordelen med utsettelsen viser ihvertfall at ledelsen ikke er interessert i utvanning av aksjen (ingen emisjon) og at de har mulighet til å kjøpe tilbake egne aksjer (10%) det neste året.
Uansett så blir jeg sittende med mine 100K til 25/26, fordi jeg har stor tro på grønn omstilling og med fordelaktige investeringer i USA tror jeg dette går veien på sikt.
Kanskje blir det en ekstra hyggelig jul i år.
Er optimist på sikt!!!
God Helg!!
Jeg synes det er bra at det synes som om vi beholder Solis og jeg tror på løsning er på vei. Det som irriterer er at de selv setter tidsfrister ikke klarer å holde gang på gang.
Fusjonen skulle gjennomdøres Q1, så Q2, så blir det heller ikke i Q3, kanskje ii Q4, men jeg er på langt nær sikker på det heller. Et av målene med fusjonen var jo at Clean skulle tilføre penger, slik at man kunne forsere rask utbygging og så at det nye selskapet skulle noteres på Nasdaq, jeg tror det kommer til å skje, men litt lenger fram enn hva vi hadde forstilt oss, ser ingen umiddelbar fordel med å notere Alternus Energy uten fusjon med Clin.
Når det er sagt så ser jeg fram i mot avklaringer og at vi i fremtiden kan glede oss økt produksjon, produksjonen har stått på stedet hvil nå i et år eller mer . (165MW).
De har også redusert målet om 3,5GW ila 2025 til 3GW i 2026, de har ,som mål 5GW ila 2027, er i tvil om det kommer til å skje.
Budet fra Clean Earth var på over 200 kr. pr. aksje, plutselig halvert på grunn av dårlig håndtering av Alternus Energy,( mislighold av lånebetingelsene i Solis som så langt har hatt dramatiske følger for kursen) noen har sovet i timen, burde byttes ut, folk som påførte oss økonomisk nedtur sitter fortsatt i selskapet, Hvorfor??
Fordelen med utsettelsen viser ihvertfall at ledelsen ikke er interessert i utvanning av aksjen (ingen emisjon) og at de har mulighet til å kjøpe tilbake egne aksjer (10%) det neste året.
Uansett så blir jeg sittende med mine 100K til 25/26, fordi jeg har stor tro på grønn omstilling og med fordelaktige investeringer i USA tror jeg dette går veien på sikt.
Kanskje blir det en ekstra hyggelig jul i år.
Er optimist på sikt!!!
God Helg!!
Redigert 30.09.2023 kl 04:38
Green2030
30.09.2023 kl 11:31
2604
God morgen Urix, veldig gode innspill. Jeg tror også en god løsning for Solis vil komme før jul - og jeg er ganske sikker på at det er bond holders & Nordic Trustee som har satt tidsfristene. De prøvde å spille "hard ball" fra mars måned for så å skjønne at det gagner ingen og spesielt ikke dem selv som ønsker pengene sine tilbake - så de har vel valgt å flytte på datoen 2-3 ganger og i juni så la de til klausulen om å ta over Solis for €1,00 - men det fikk vi bekreftet i går at de ikke ønsker. Så den klausulen er ikke reell lenger. Husk at Solis har betalt alle sine månedlige avdrag till bond holders fra dag 1, og vil fortsette til lånet er tilbakebetalt/refinansiert. Før dette rotet startet så skulle lånet refinansieres innen 5. januar 2024, og nå er fristen 16. des 2023 - i prinsippet det samme pga jul og nyttår (så det er tydelig av de ikke skjønner så mye av solpark business)
Jeg mener bestemt at fusjon med Clean ikke bør skje før refinansiering er gjennomført, slik at alle parter vet at vi greier å bygge og beholde solparkene vi bygger i mange år - i tråd med core business. Hvis Clean skal fusjonere med oss og tilføre kapital så må de føle seg trygge på at vi bygger en sunn og langsiktig bedrift.
Hva angår fusjon, så kommer den når vi er klare. Personlig så føler jeg at det er mer viktig å rydde opp i refinansiering, løse konflikten i Polen og vise bankene/obligasjonseiere at vi er en seriøs og dyktig partner, herunder spesielt Deutche Bank.
Et eksempel på at vi er på rett vei er når Banco Internacional Español-Bankinter gir første funding for kjøp av 32MW i Valencia, Spania. Et annet er 32MW i Tennessee USA hvor 100% av strømmen er forhåndssolgt for de neste 30 årene - dette er musikk i ørene for aksjonærene i Clean Earth og bør være for oss også.
Hva angår mål for 2025, 2026 og 2027 så vil de endre seg forløpende. Jeg tror Altnua kommer til å få på plass mange lukrative avtaler når refinansiering, fusjon og nasdaq er på plass i løpet av Q4, både i Europa men mest i USA pga Inflation Reduction Act.
Jeg er enig at noen må holdes ansvarlig for det rotet vi har vært gjennom, men nå må vi bruke de ressursene vi har til å rydde opp og så får vi sette oss ned når vi har alle fakta på bordet. Det er flere enn VB & Co som er ansvarlig her, les styremedlem Jon Masdal som trakk seg med umiddelbar virkning og gruset kursen ved å dumpe 2,7 mill aksjer i markedet (helt ned til 2,70 per aksje) og i prosessen fikk han med seg et DNB fond og DNB kunde Stordalen. Polen som rappet depositumet på ca €5 mill var jo det som gjorde at Solis gikk i brudd med lånebetingelsene.
Alternus har en mulighet til å kjøpe tilbake inntil 10% av aksjene, dvs at du og jeg og alle andre aksjonærer er indirekte eiere av de 10% - og det liker vi jo veldig godt... så din portefølje Urix blir i virkeligheten 110k 🤩🤩🤩
Alternus har veldig gode muligheter for å bli en julekule 🎅🎅🎅 og nyttårsrakett 🚀🚀🚀
Jeg mener bestemt at fusjon med Clean ikke bør skje før refinansiering er gjennomført, slik at alle parter vet at vi greier å bygge og beholde solparkene vi bygger i mange år - i tråd med core business. Hvis Clean skal fusjonere med oss og tilføre kapital så må de føle seg trygge på at vi bygger en sunn og langsiktig bedrift.
Hva angår fusjon, så kommer den når vi er klare. Personlig så føler jeg at det er mer viktig å rydde opp i refinansiering, løse konflikten i Polen og vise bankene/obligasjonseiere at vi er en seriøs og dyktig partner, herunder spesielt Deutche Bank.
Et eksempel på at vi er på rett vei er når Banco Internacional Español-Bankinter gir første funding for kjøp av 32MW i Valencia, Spania. Et annet er 32MW i Tennessee USA hvor 100% av strømmen er forhåndssolgt for de neste 30 årene - dette er musikk i ørene for aksjonærene i Clean Earth og bør være for oss også.
Hva angår mål for 2025, 2026 og 2027 så vil de endre seg forløpende. Jeg tror Altnua kommer til å få på plass mange lukrative avtaler når refinansiering, fusjon og nasdaq er på plass i løpet av Q4, både i Europa men mest i USA pga Inflation Reduction Act.
Jeg er enig at noen må holdes ansvarlig for det rotet vi har vært gjennom, men nå må vi bruke de ressursene vi har til å rydde opp og så får vi sette oss ned når vi har alle fakta på bordet. Det er flere enn VB & Co som er ansvarlig her, les styremedlem Jon Masdal som trakk seg med umiddelbar virkning og gruset kursen ved å dumpe 2,7 mill aksjer i markedet (helt ned til 2,70 per aksje) og i prosessen fikk han med seg et DNB fond og DNB kunde Stordalen. Polen som rappet depositumet på ca €5 mill var jo det som gjorde at Solis gikk i brudd med lånebetingelsene.
Alternus har en mulighet til å kjøpe tilbake inntil 10% av aksjene, dvs at du og jeg og alle andre aksjonærer er indirekte eiere av de 10% - og det liker vi jo veldig godt... så din portefølje Urix blir i virkeligheten 110k 🤩🤩🤩
Alternus har veldig gode muligheter for å bli en julekule 🎅🎅🎅 og nyttårsrakett 🚀🚀🚀
loket
30.09.2023 kl 15:39
2485
Ble som jeg forventet, men kjedelig er det for mange aksjonærer som forventa en avklaring nå. Men en ting var positivt, de ga ut melding føre fristen gikk ut, men må jo lure på om de bare sitter å klør seg i røven. Redd for at denne siger nedover framover. Clin avtalen tror jeg ikke noe mere på, men det syns jeg er bra,
Codiak73
30.09.2023 kl 17:56
2418
Også redd den går nedover..Med 0 nyheter til den 16 desember,og kanskje nok en utsettelse da så går denne dessverre ned..Vurderer faktisk å selge nå for så og kjøpe meg opp igjen i desember da kursen sikkert har gått ned til 5 tallet..
M.Y.Peng
30.09.2023 kl 18:37
2459
Om en tror den vil falle så er det selvsagt lurt å selge, men jeg tror det kan være en risk å ta med tanke på hvor potent denne aksjen er om de rette meldingene kommer. Dessuten håper jeg de som må selge, eller velger å selge på dette tidspunkt, snart er ferdig med sine salg.
Gullhaugen
30.09.2023 kl 18:46
2478
Den vil nok falle ned mot 4 .De klarer ikke å få på plass refinans i dagens finans marked.
KZ75
30.09.2023 kl 19:02
2461
Et nytt Gullhaugen Invest eringstips. Siden historikken sier at du oftere gjetter feil enn riktig står jeg over denne gangen også. Håper det er ok? :)
Gullhaugen
30.09.2023 kl 19:41
2548
GULLET kom seg ut på snitt 10.67 på siste rykk. NÅ har ALT nesten brukt 12 mnd på refinans men ikke lykkes. BK kan være next.ingen ingen vil refinans ALT ..game over . Det har gått snart 12mnd i desember da bruddet egentlig kom.
Redigert 30.09.2023 kl 20:15
Niel
30.09.2023 kl 20:40
4103
Til at du nærmer der pensjonistalder så begynner jeg å tvile på din mentale alder Gullhaugen 🤔🤔
Dopey
30.09.2023 kl 20:55
4098
Green. Får du kastet ut klovnen igjen? Innleggene hans har nådd ett nytt lavmål.
YNWA250505
30.09.2023 kl 21:01
4116
Ikke sikkert han er så gammel som ham ser ut vettu. Skalla folk behøver ikke være så gamle
Gullhaugen
30.09.2023 kl 21:44
4085
4,0 is coming now = BK soon .No CLIN = Game over
LYKKEJEGERNE slipper kortene snart ...bare vent å se.
LYKKEJEGERNE slipper kortene snart ...bare vent å se.
Redigert 30.09.2023 kl 21:52
urix
01.10.2023 kl 04:19
4029
Vi er på linje Green 2030, bra innlegg, det vil gå bra til sist !!
Skulle ønske at Alternus ble en attraktiv utbytte aksje på sikt!!
God søndag!!
Skulle ønske at Alternus ble en attraktiv utbytte aksje på sikt!!
God søndag!!
Redigert 01.10.2023 kl 05:03
YNWA250505
01.10.2023 kl 09:48
3931
Vi skal heller ikke glemme at selv om fristen er utsatt lenger frem i tid, så kan vi få en løsning presentert mye tidligere. Det jobbes på spreng og vi kan bli overrasket
Green2030
01.10.2023 kl 11:59
3900
@YNWA - jeg deler ditt syn og blir ikke overrasket om vi får en løsning i slutten av oktober, rett og slett pga hva som ble skrevet i meldingen på fredag 29.09 og det faktum at VB & Co ønsker å legge dette bak seg og gi gass som han sa og få på plass fusjon, Nasdaq, 500MW egne prosjekter i utviklingsfasen og erverve nye prosjekter, primært i USA pga IRA og vekstplanene (2GW)
"Alternus gjør fremskritt i forhandlingene, og de finner det fordelaktig å gi det noe mer tid til å sluttføre de pågående prosessene og søke de beste løsningene for Solis og Obligasjonseierne" - derav har de fått utsettelse t.o.m. 15. desember 2023
"While the Issuer's efforts are progressing, the Issuer finds it beneficial to allow some more time to finalize the on-going processes and seek the best solutions for the Issuer and the Bondholders." - hence, waiver and temporary suspension until but excluding 16 December 2023
"Alternus gjør fremskritt i forhandlingene, og de finner det fordelaktig å gi det noe mer tid til å sluttføre de pågående prosessene og søke de beste løsningene for Solis og Obligasjonseierne" - derav har de fått utsettelse t.o.m. 15. desember 2023
"While the Issuer's efforts are progressing, the Issuer finds it beneficial to allow some more time to finalize the on-going processes and seek the best solutions for the Issuer and the Bondholders." - hence, waiver and temporary suspension until but excluding 16 December 2023
altin
01.10.2023 kl 15:58
3867
jeg tror Alternus er i forhandlinger med Clean. Obligasjonseierne har nå gitt utsettelse, med en frist etter fusjonen.
Refinansiering og fusjonen kommer sannsynligvis samtidig. Fristen for å gjennomføre fusjonen utløper 28 November.
On May 10, 2023, Clean Earth Acquisitions Corp. (the "Company") filed a definitive proxy statement on Schedule 14A (the "Proxy Statement") to, among other things, propose certain amendments to the Company's second amended and restated certificate of incorporation (the "Charter") and Investment Management Trust Agreement, dated February 23, 2022, by and between the Company and American Stock Transfer & Trust Company (the "Trust Agreement") to extend the date by which the Company must consummate a business combination (a "Business Combination") up to six times, from May 28, 2023 (the "Termination Date") to November 28, 2023, composed of six one-month extensions (each, an "Extension"), for a total of six months after the Termination Date.
Refinansiering og fusjonen kommer sannsynligvis samtidig. Fristen for å gjennomføre fusjonen utløper 28 November.
On May 10, 2023, Clean Earth Acquisitions Corp. (the "Company") filed a definitive proxy statement on Schedule 14A (the "Proxy Statement") to, among other things, propose certain amendments to the Company's second amended and restated certificate of incorporation (the "Charter") and Investment Management Trust Agreement, dated February 23, 2022, by and between the Company and American Stock Transfer & Trust Company (the "Trust Agreement") to extend the date by which the Company must consummate a business combination (a "Business Combination") up to six times, from May 28, 2023 (the "Termination Date") to November 28, 2023, composed of six one-month extensions (each, an "Extension"), for a total of six months after the Termination Date.
Rassen
02.10.2023 kl 09:06
3672
Hmmm…. Ingen kjøpere igjen og folk dumper prisen.
Blir det dagens taper? Redd for det.
Blir det dagens taper? Redd for det.
Redigert 02.10.2023 kl 09:24
M.Y.Peng
02.10.2023 kl 09:30
3636
Så fint at du kommer med noen oppløftende ord. Forstår din optimisme. Godt å fylle på med noen billige aksjer.
M.Y.Peng
02.10.2023 kl 09:56
3629
Ser at en vil selge hele aksjeposten sin på 43 aksjer. Godt å få frigjort noen hundrelapper i disse tider.
Codiak73
02.10.2023 kl 12:23
3498
Får meg ikke til å selge til denne kursen,men hadde sikkert vært lurt..Frykter at den går ned hver eneste dag til Desember,og da står den ikke i mye..Har en magefølelse som sier selg nå og kjøp tilbake til 4 kroner i desember..At den skal opp igjen det tror jeg,men det kan bli svært lenge til..Håper uansett på det beste,men som sagt så liker jeg ikke dette.Har brukt en god del på denne aksjen nå.
urix
02.10.2023 kl 16:30
3393
Telinet Energi As har økt med 14000 aksjer siden siste oppdatering.
Owner
Total
Shares
Browne, Vincent* (CEO) 16% 4,318,954
Goldman Sachs & Co. LLC** 10% 2,650,016
Telinet Energi AS 7% 1,891,940
Nordic ESG and Impact Infrastructure** 5% 1,250,000
Telenergia Europe S.R.L 4% 972,108
Morgan Stanley & Co. LLC** 3% 826,652
Nordnet Livsforsikrings AS 3% 750,315
Gaia Energy S.R.L. 2% 600,000
Duey, Joseph (CFO) 2% 582,900
Kvantia AS 2% 560,000
Christian Villanueva Aasen 2% 463,748
Thomas, John Paul (Director) 1% 385,500
O'Brien, Jean Marc 1% 374,922
Gekko AS 1% 368,804
Cecilie Nyberg Karlsen 1% 350,960
Henriksen Gruppen AS 1% 300,000
Mork Investment AS 1% 300,000
RELI 1 AS 1% 288,950
Eirik Strand 1% 273,777
ANCH Holdings LTD 1% 248,226
Total Top 20 shareholders
67%
17,757,772
Others 33% 8,563,514
Total Shares Issued and Outstanding
100%
26,321,286
as at 29 September 2023
*Through various holdings
** Nominee accounts
Owner
Total
Shares
Browne, Vincent* (CEO) 16% 4,318,954
Goldman Sachs & Co. LLC** 10% 2,650,016
Telinet Energi AS 7% 1,891,940
Nordic ESG and Impact Infrastructure** 5% 1,250,000
Telenergia Europe S.R.L 4% 972,108
Morgan Stanley & Co. LLC** 3% 826,652
Nordnet Livsforsikrings AS 3% 750,315
Gaia Energy S.R.L. 2% 600,000
Duey, Joseph (CFO) 2% 582,900
Kvantia AS 2% 560,000
Christian Villanueva Aasen 2% 463,748
Thomas, John Paul (Director) 1% 385,500
O'Brien, Jean Marc 1% 374,922
Gekko AS 1% 368,804
Cecilie Nyberg Karlsen 1% 350,960
Henriksen Gruppen AS 1% 300,000
Mork Investment AS 1% 300,000
RELI 1 AS 1% 288,950
Eirik Strand 1% 273,777
ANCH Holdings LTD 1% 248,226
Total Top 20 shareholders
67%
17,757,772
Others 33% 8,563,514
Total Shares Issued and Outstanding
100%
26,321,286
as at 29 September 2023
*Through various holdings
** Nominee accounts
Green2030
02.10.2023 kl 17:57
3305
@Codiak73 - nå Spør jeg av nysgjerrighet - hvordan tolket du den siste meldingen? Hvem tror du setter tidsfristen og hvorfor fikk de utsettelse? Når de kunne tatt over 165MW for €1 den 30.09