Rec Silicon - capital increase in big discount this week?

NordicGuy
RECSI 22.05.2023 kl 10:58 14884

Just read the below post on Rec Silicon's short thesis. They argue a capital raise may come already this week at 20% discount to the share price. Interesting read.

I am short RECSI too

Scandinavian Opportunities for This Week

https://wordpress.com/post/fitinvestmentideas.com/2591

MorganKane
14.06.2023 kl 20:43 5529

Polysilprisene på kort sikt har null å si. Dette er en tiårig avtale og prisen i dag sier ingenting om hva den blir i morgen. Om noe så er prisen syklisk. Det betyr at om ett år, når ML,virkelig skal begynne å selge, er vi på toppen. Dessuten to ting; 1) det er priser utenfor Kina som teller (ogdenme er fortsatt opp mot 30usd/kg) og 2) vi har prisgulv som sikrer bra overskudd uansett. Smak på den. Uansett!

Og apropos uansett....Det som uansett er viktigere, ekstremt mye viktigere, er finansiering. Dette trenger Recsi. Og tror dere det ikke kom børsmelding om dette i dag, akkurat omtrent nå faktisk. Deilig!

30 mill usd på konto. Herlig at det ikke ble mer. Det virker som om resten da blir finansiert igjennom pre-payment (som da selvfølgelig først blir betalt når ting startes å fyres opp i Q4). Vel, hvis ikke penger kommer fra Yulin Færden tid da...

Som nevnt, bare hold på aksjene igjennom sommeren. Dette går sakte men sikkert mot gull.


https://recsilicon.com/news-article/?slug=rec-silicon-usd-30-million-facility-loan-financing-announcement
Redigert 14.06.2023 kl 20:44 Du må logge inn for å svare
MorganKane
14.06.2023 kl 23:25 5095

Og la meg bare gjenta. De som forventer pre-payment før det kommer røyk i pipa i ML har misforstått hva pre-payment er. Pre-payment er jo ikke "gratis" og bør komme så seint som mulig. Vanligvis under opparbeiding av arbeidskapital og, altså, når det ryker litt fra pipa. Dette er også selvfølgelig med sikkerheten til Hanwha å gjøre. Ett lån er mye mindre risiko for lånegivere enn prepayment. Derfor er ett lån det mest aktuelle på dette stadiet. Men det som er svært positivt og hva dette sier er at 30 mill usd er mer enn nok (gitt hva ledelsen vet i dag) for å få røyk i pipa. Og frem til pre-payment kommer. Det er svært betryggende og betydelig mindre enn hva jeg så for meg. Tror kanskje det kan ha å gjøre med at Butte er på vei tilbake og ikke er ett multimillion sluk lenger. Sitt rolig og nyt sola. Dette går sakte men sikkert mot gull.
polion
14.06.2023 kl 23:35 5045

Jeg er ikke like orientert som deg, da det ser ut til at du kjenner prismatrisen mellom REC og Hanwha veldig godt:
* Du sitter altså med info om at Kina-prisene overhodet ikke skal influere på nevnte matrise, stemmer dette?
* Du skriver at «vi er på toppen» om et år når REC virkelig skal begynne å selge. Dette er da ganske betryggende, eller?
* Du skriver at matrisen har et prisgulv som sikrer bra overskudd? Fint hvis du oppgir hvor dette prisgulvet ligger, av en eller annen grunn nekter REC meg innsyn i salgsavtalen.
MorganKane
14.06.2023 kl 23:39 5008

Sorry Polly,

Litt må du finne ut selv. Jeg ler så jeg griner. "Jeg er ikke like orientert som deg...". Nei, det skal jeg love deg😂
Redigert 14.06.2023 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
polion
14.06.2023 kl 23:57 4928

Når du blir satt til veggs, så er svaret alltid at du ler så du griner. Tydeligvis mye grining fra den positive storhausseren som ikke har belegg for noe av det våset han kommer med. Jeg ler meg skakk, tenk å slenge ut såpass mange uetterrettelige tøvepåstander. Men dette er selvsagt type tullehaussing som går rett hjem hos de aller fleste her på REC-trådene.
MikkeMus
15.06.2023 kl 00:29 4834

Fint om du diskuterer sak framfor person.
Stabukk
15.06.2023 kl 00:59 4783

Det med at prisen Rec får for sin Hanwha-leveranse skal ha ein topp om eit år, blir i allefall ein laus påstand, som sjølvsagt ikkje kan dokumenterast. Elles er eg enig med at lånet på 300 mill kr bør oppfattast som det Rec treng for å få «røyk i pipa» i ML. Den summen er ikkje avskrekkande. Og som vi alle veit, kjem det ein sannsynlig bra sum i forhåndsbetaling frå Hanwha. Og i løpet av høsten får Rec mest sannsynlig inn ein bra sum frå Yulin-salget.

Er også heilt rolig når det gjeld finansieringa, som skjer «stein på sten». Evt. retta emi kjem neppe før godt ut i 2024, kanskje året etter. Då kan kursen fort vera mellom 20 og 30. Klok av skade ser eg kursmål på rundt 40 som litt optimistisk det nærmaste året. Men heilt ok å ta feil!
Null
15.06.2023 kl 06:53 4554

God morgen
Jeg er veldig beroliget nå., selskapet har inbetalt et lån på ca 100MUSD og refinaniert dette i mars.
Det at de kun trenger et nytt lån 30MUSD, for å komme i produksjon på de to anleggene i USA her langt under det jeg hadde forventet.
Forutsettingen for meg er vel også da at dette ikke eskalerer, og at det er det eneste lånet bedriften trenger frem til oppstart, og at det er tilstrekelig.
Det som har vist seg frem til nå er at om man lukker ut all "støy" og forholder seg til selskapet så har de vel ikke gått på de store "smellene" i de siste årene.
Selskapet har en plan å det ser ut til at de følger den og leverer som uttalt på plan så langt.

Om Kina priser virker inn på Rec ja det gjør de, men bare til en viss grad forutsettingen for å få støtten alle ønsker å få tak i USA er at produker og råstoff kommer fra USA eller for å si det på en annen måte IKKE kina....

Toppen om et år er vel kanskje en hevinsnin tl at selskapet i 2 halvår 24 skal vare i 100% produksjon i ML? dette er i alle fall planen til ledelsen i selskapet og meldt i utalleige meldinger....
Ja, det ledelsen i REC har meldt ut om avtalen er at de har en prisgulv og et pristak i avtalen, og at denne er rrgulert og vaarierer med en faktor, som kan være prisen i fra Kina, det er jeg ikke sikker på.
Det som er sikkert er at de ved offneltiggjørelsen sa at gulver er sterkt nok til at REC skal gå med et overskudd og at de var veldig godt fornøyde med avtalen :)

Men som sagt vi får se, jeg sitter nok her som en passiv skribentt og eier om et år også...

NULL
Redigert 15.06.2023 kl 07:54 Du må logge inn for å svare
Allroad18
15.06.2023 kl 07:09 4477

Så da kan det hende at shortingen roer seg litt idag, om enn så lenge.
Stabukk
15.06.2023 kl 07:20 4427

Er ikkje det siste frå null litt misvisande?
21. mars melde Rec at tidlegare «Bond 23» blei oppgjort og erstatta av eit nytt lån på 110M USD frå Korea-banken KEB Hans Bank. Så treng Rec låna opp til 30M USD i tillegg, frå Standard Chartered Bank, som meldt i går. Men Hanwha garanterer begge låna, så Rec får gunstig rente. Det er slik eg oppfattar det, men ser Rec si finansiering som betryggande. ML er snart i produksjon og kontantar på veg gjennom forskudd for leveransar frå Hanwha, pluss forventa salg av Yulin-andelen, ca 1,6 til 1,8 mrd. kr.

Så må vi og gå ut frå at reforhandla avtalar for Butte skubbar drifta der tilbake i pluss, som MorganKane er inne på.
Redigert 15.06.2023 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
Null
15.06.2023 kl 07:51 4274

Stabukk, jo der har jeg glippet og skal rette det ..
Null
15.06.2023 kl 07:55 4249

Omsettingen i de seneste ukene er så liten at jeg vil si det ikke er noen utpreget shorting.
for tiden

MorganKane
15.06.2023 kl 08:12 4142

Enig Stabukk,

En ny "topp" om ett år er spekulativt. Poenget mitt var at folk henger seg opp i at de kinesiske polyprisene er ned. Nå, nesten ett år før Recsi skal begynne å selge. Det blir for dumpt. Det er mer sannsynlig at prisene vil være betydelig høyere om ett år, enn her nede. Det er faktisk bedre at det får en nedtur i prisene nå (1,5 år før ML er i full produksjon). Dette fordi polyprisene er syklisk. Og etter nedtur så kommer opptur. Det var det som var poenget.

Men konsentrerer dere heller om gårsdagen nydelige børsmelding. Den er gull og alle idiotene som argumenterte for emisjon må bare gå hjem og legge seg.
Allroad18
15.06.2023 kl 08:13 4133

Delvis enig, men shortet er den uansett, og tydeligvis nok til å få kursen litt og litt ned siden juni startet.
Takeoff'
15.06.2023 kl 09:34 3878

Selvfølgelig vil prisene gå ned og opp det har da sil priser gjort siden tidenes gang . Prisene akkurat nå spiller lite for Rec som snart er i gang og da skal det ikke handles til Kina priser . Uansett vil de ha kontrakt med Hanwha om prisen. Er mer spent på utvidelser og ML2 . Ligger i korta at dette vil skje . I tillegg er jeg svært spent på batteri delen som det ser ut til folk har glemt helt.
Redigert 15.06.2023 kl 09:35 Du må logge inn for å svare
Null
15.06.2023 kl 12:57 3655

Går litt opp og ned i dag også mest ned akkurat nå
15,25
MorganKane
16.06.2023 kl 09:10 3277

Hehe,

FA rir som vanlig shorter gutta på Aker Brygge sitt ærend. Hermanrud og gjengen pleier å smiske med journalister for å få dem til å skrive det de ønsker de skal skrive. I beste fall er FA journalistene dumme som brød. I verste fall er det langt verre enn som så....

Nå blir det faktisk ren løgn. Pareto har aldri endret kursmålet sitt de siste månedene. Det har vært 27 kr hele tiden. Det de har sagt er at hvis Yulin salget går igjennom endres det langsiktige "fair value" (eller noe i den stilen) seg til 41. Det mener de fortsatt, tror jeg. Men kursmålet har aldri blitt endret. Verden vil bedras og FA er i førersetet.
Redigert 16.06.2023 kl 09:14 Du må logge inn for å svare
Takeoff'
16.06.2023 kl 09:18 3230

Dette er jo fullstendig meningsløst og villedende her må noen stramme opp de som jobber der. Blir bare mer og mer useriøst fra Fa for å få klikk.
Redigert 16.06.2023 kl 09:20 Du må logge inn for å svare
AmatørK
16.06.2023 kl 09:30 3170

Om man går tilbake til trådens start og NordicGuy, hvor ble han av? Ser ikke ut som det ble noen griseemisjon. Ikke at man burde ha forventet det uansett da, gitt status og alt man vet og har visst.
Kvike11
16.06.2023 kl 09:33 3156

Hermanrud er han ikke arbejdsløs, måske derfor han fordriver tiden med at smæske sig med journalister for at få hans rødvin.
Tvivler på ret mange gider hører på ham.
Finansavisen er kun negativ til hele marked og især til RECSI, de har jo en ekspert i dumheder på avisen, og uvidende medarbejder, som gang på gang har dummet sig.
Ville ellers ikke bruge mere tid på disse personer, men du fik mig til at reflekterer på det du skriver, som du har så meget ret i.
Null
16.06.2023 kl 09:37 3131

Det som er det dumme med REC nå er vel at det ikke er interesse for selskapet.
Det er tilnærmet ingen omsetting, forsøk å selv 20 000 aksjer?

Men det er vel bare å sitte å vente på neste sommer ;)'
Med sol og varme igjen
Stabukk
16.06.2023 kl 09:46 3088

Pareto sjølv burde jo reagera om FA sprer løgn. Men meiner å huska at Pareto ikkje så langt tilbake hadde kursmål (Take position) både på 33 og 36. Eller huskar eg feil?

Det rare er jo at kursen i dag er langt under nivået frå mars 2022, då Aker solgte for 20 kr, men finansieringa av restart ML er sikra utan «grise-emi», som både FA og andre har prøvd å skremma med.
Null
16.06.2023 kl 09:55 3048

Stabukk
For meg så er dette utfordringen, det er ingen store som vil inn før de ser resultatet av det som bygges.'
Det er oss små som er der først i dette tilfellet, historien til REC er for dårlig til at man kan skryte av å være der, ser vi også i speilet så er vel kursen mer eller mindre samme nå som i 2020, så det har ikke vært lukrativt å sitte her;)

Jeg mener det at når vi ser oppstart og pipe røyk og at ting materiaiserer seg så kommer intreressn og kjøpene.'''

Se på boken i dag og de seneste dagene midre en en mill omsatt om dagen.'
Om du har noen hundredetusen aksjer kommer du deg ikke ut, uten å gruse kursen ;) det er realiteten desverre

NULL
Takeoff'
16.06.2023 kl 11:07 2903

De har endret i Fa til dagens aksjetips og dobling av kursmål … fy f.., Dette er på kanten . Først Atle som manipulerer kursen ihjel. Så Molnes med griseemisjon og sky høye renter på lån. Nå fortsetter ljuging med at noen senker kursen .
Redigert 16.06.2023 kl 11:09 Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
16.06.2023 kl 12:17 2768

Finansavisen er et politisk prosjekt for at milliardærer ikke lenger skal måtte betale skatt. Det er gjerne de utdaterte olje-gutta som ønsker mindre framskritt fordi de er redd verden løper fra dem og lommeboka deres. Det er mot FAs oppdrag å snakke positivt om fornybar energi og alt som har med ny teknologi å gjøre, de har satsa alle penga sine på Frp-isme med alt det medfører (nullskatteytende rike, mer olje, same-hat, eldgamle bryggesaker etc)
Stabukk
16.06.2023 kl 20:05 2462

Kjem an på kor tid i 2020 du sjekkar kursen, null! Den 22. juni for 3 år sidan var kursen 2,90 og siste 3 år oppgir Nordnet at kursen er OPP vel 469%. Det bør vel vera lukrativt nok? Du kan sjøl selja med solid gevinst i dag, men eg skjønnar godt at du har tolmodighet og blir sittande.

PS:
Men rett før jul 2020 var kursen oppe på 16,80-tallet, altså høgare enn sluttkursen denne veka. Så det har vore ei ørkenvandring å vera langsiktig frå den tid.
Redigert 16.06.2023 kl 20:12 Du må logge inn for å svare
Null
17.06.2023 kl 12:20 2038

Ja jeg kan vel selge med en bra gevinst, men har tro på selkapet og når jeg ikke har sogt toidlgire for å kjøpe nå så blir det ikke.
JEg som mange her er vel i den tro at vi skal ha en bedre pris neste sommer enn i år, når det er sagt så trodde jeg på det i fjor også.
Men nå er det forsent, jeg håper at vi ikke ser 13 talelt igjen, dermed er det ingen grun til å ta riskoen på å selge. for å kjøpe seg inn lavere.
Når jeg så ordreboken i går så fant jeg vel ut at det er bare å sove gjennom sommeren..... boken lå på ca 10 k på de 5 nermeste nivå begge veier... så det er vel slik nå at om man skal ut med 100K så sitter man fast lenge og det er de som er slitt stårre sin utfordring i REC nå om dagen.

Så Stabukk jeg siter nok sammen med deg i solen og venter på oppgangen som vi begge vet vil komme, bare et lite problem det har ikke kommet når vi trodde så her sitter vi å myser inn i fremtiden