Nedtur i løpet av 2019,2020 eller 2021

5198
OB 20.11.2018 kl 22:04 4022

Harald Magnus Andreassen, aksjestrateg Peter Hermanrud og kredittanalysesjef Pål Ringholm, står i dagens Finansavis frem å sier verden nå får en sterk oppbremsing fra 2019 og utover. Er vel snart bare en retning OB kan gå om dette stemmer. De gutta er faktisk de flinkeste i klassen så fornuftig å høre på de?

De sier det kan bli noen suckers rally, men det er bare de dumme pengene som hiver seg på det ifølge de.

Er det dette flere ser og som trigger fallet vi ser WW på både børser og råvarer?
Redigert 20.01.2021 kl 00:43 Du må logge inn for å svare
1222
20.11.2018 kl 22:07 4010

Vi kan gå mot den verste finanskrisen i historien.
tapogvinn
20.11.2018 kl 22:09 3993

Spesielt vil nok dine aksjer bli rammet spesielt hardt.
omans
20.11.2018 kl 22:22 3935

Nå når børsen har korrigert nesten helt til bunnen, så samles disse såkalte strategene og har altså funnet ut dette.
Hvorfor kunne de ikke samlet seg i slutten av september? er bare få uker siden samme gjeng antakelig vis så lyst på det meste..
Det er ingenting nytt i det siste, men "frykten for" er gjeldende. Rentehevinger prises inn etc.
Mye dårlig prises inn nå med disse nivåene.

https://www.bloomberg.com/news/features/2018-11-13/a-strong-u-s-economy-will-boost-global-growth-in-2019

Gode tall vil antakelig vis booste verdens økonomien fra 2019.


Senest forrige onsdag kom gode tall for CPI/CoreCPI i usa.
Ledigheten der borte er 3,7%


Det er en annen ting at det kanskje skal bli nedtur etter lange oppgangstider. Det er slikt man kan se fra historiske perspektiv.
Men korreksjoner er vanlige.

Fra bullish bias ståsted pr nå, kan en se dette som en retest av oktober lows i USA.
(når bullishe scenarier fra tidligere allikevel har gitt ytterligere tilbakefall)

BØrsene og olja er på kapitulasjons stadiumet, kanskje allerede.

Redigert 20.11.2018 kl 22:29 Du må logge inn for å svare
omans
20.11.2018 kl 22:37 3896

En må se på langsiktige renter (10år)mot kortsiktige renter(2år), den såkalte FED Spread.

Så lenge 2 års renta er lavere enn 10 års renta, signalierer dette ikke bear marked.
Bear markeds indikatoren trer i kraft når 2års stiger over 10 år, da bremser det opp.
Denne indikatoren skal ha forutsett alle bear markeder siden 1970.

Den har kommet nærme i det siste, men den har ikke krysset over, derimot har gapet for Fed spread økt helt i det siste, etter at trenden var i retning mot cross sensommeren.::

This is great news for us. History tells us that after short-term rates rise above long-term rates, we've got about 18 to 24 months left of gains in the market. But the clock hasn't even started yet.

The stock market sure has been volatile lately. But the most powerful predictor of recession we've got says we're not at the end.

Now is not the time to panic out of the market. Now is the time to stay invested and catch the potentially life-changing run-up ahead.
Redigert 20.11.2018 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
5198
20.11.2018 kl 22:42 3876

Jo da, mange som henger seg på når det går nedover. Men dette var noe gutta konkluderte med på en konferanse for et år siden. De sier USA går sterkt nå men renteøkningen vil bite, de ser klart tegnene til det i dag. De sier ikke at det blir rett ned nå. Men at det blir flere år nå med avtagende vekst og at det kun er de «dumme pengene» som kommer til å spille børsen opp og ned fremover.
omans
20.11.2018 kl 22:47 3846

Ok. En dag vil det bremse opp og det vil bli bear marked som historien viser. Spørsmålet er om det er tiden for såkalte dumme penger som de kaller det, allerede nå.
Hvor skal big money ta veien, dersom en har ihvertfal 24-36mnd med good bargains på børsen fortsatt? (iflg bear marked indikator)
Men er klart det er mange skjær i sjøen geopolitisk også. Får håpe rette personer tar til fornuft.

Om det skal opp og ned uten retning annet enn sidelengs/opp og ned, får stå for deres regning, jeg vet ikke noe om det.
Ser av indikatoren at bear marked/resesjon ikke er imminent.

Redigert 20.11.2018 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
fantomas
20.11.2018 kl 22:49 3834

En del makro tall tyder allerede på at aktiviteten i økonomien er svekket (for USA), samt at renten er stigende pga lav arbeidsledighet mm.
Høy arbeidsledighet er som regel bunnene i aksjemarkedet, og lav arbeidsledighet er som regel toppene i aksjemarkedet. Nå har USA tilnærmet historisk lav arbeidsledighet.
omans
20.11.2018 kl 22:54 3812

Er ikke uenig i betraktningen, men jeg er uenig i at pga at ledigheten har nådd "rekordlav" nivå, så vil cykelen snu nå.
Jeg tror at cykelen har et legg til. Makro er ikke fastlåst som indikatorer for nedtur, og de svinger fra måned til måned.
Ikke noe uvanlig med dagens markedskorreksjon.
Tm3P
20.11.2018 kl 23:20 3736

Tenker jeg selger meg helt ut hvis børsene faller 7-8% til.

Fram til da tenker jeg at dette bare er en vanlig korreksjon.
5198
20.11.2018 kl 23:33 3707

Ser uansett ikke for meg noe 2008, kan godt hende vi skal opp til 1100-1200 også for alt jeg vet. Men de to tre siste korreksjonene før 2008 var lange og seige er det noe slik vi venter på her også? Uansett ofte det blir 2-3 opp og nedturer helt på toppen når det snur nedover.

Hva skal drive børsene videre opp nå om økonomien sakker av, hvorfor skal olja i 100 $ når shale øker og øker. De øker jo mer en forbruket øker dette vil vedvare 2,3,4 år til før det snur. Tre mnd på rad har forbruket for 2019 blitt revidert ned, fortsetter dette når økonomien sakker ned?
Skal OPEC kutte 3 mbpd i 2020 for å holde prisene oppe?
Er ingen som har svarene men syns det ser mørkt ut på 1-3 års sikt, hva er da vitsen med å bli i markedet?
Redigert 20.11.2018 kl 23:34 Du må logge inn for å svare
børst
20.11.2018 kl 23:42 3686

Noen må vel snart få margin calls? Det er jo mange høyt belånte porteføljer blant investorer på grunn av det lave rentenivået. Ser forøvrig at giganten Deutsche Bank duppet ned på ATL i dag, 8,04 euro.
omans
20.11.2018 kl 23:52 3666

Iflg artikkelen jeg postet lengre opp, vil ikke økonomien sakke av, men blir værende på en form for platå vedr vekst .
Det er ikke lette å vite så mye om fremtiden, men IEA har et scenarie der det blir et tilbudsknappeht i 2020 kanskje allerede, for det er for lite lete/investeringsvilje fortsatt. (Hvem vil investere for mye om oljeprisen skal være lav)
Om man klarer å holde oljeprisen rundt 70-90 er jo det en fin kompromiss også, siden for høy oljepris ikke er bra for markedet ellers.

Om man ikke ser vitsen å være i markedet, er det ikke nødvendig å være investert.
Man klart man trolig blir farget av tilstanden i disse dager. Siden det ikke ser lyst ut på børsen i øyeblikket.

Real Money Indeks viser at sentimentet er nær bunnen mhp eksponering fra National Association of Active Investment Managers, mot US aksjemarkedet.
Så lave nivåer er ikke sett siden 2016 korreksjonene. Har ikke siste måling siden 35% men kun tre ganger tidligere er det målt lavere siste 5 år (2014,2015 og 2016 korreksjoner)
RGTBJØRN
21.11.2018 kl 00:02 3642

Omans må si meg enig, korreksjon nå uten fundamentale sterke indikatorer eller nyheter ser jeg som forbigående, vi må huske på at dette er veldig sunt etter sterk oppgang over dammen/her hjemme i lengre tid. Jeg tror bunnen i korreksjon er like rundt hjørnet, tipper etter 22 nov. vil det bli en periode med danning av bunnformasjon før nytt forsøk oppgang mot jul kommer.
Shotgun
21.11.2018 kl 01:44 3555

Et krakk kommer vel når mesteparten ikke forventer krakk. Nå er det såpass mange som har varsket krakk i lang tid nå at jeg tviler sterkt på at det kommer nå. Er nok en sunn korreksjon ja.
omans
21.11.2018 kl 14:16 3343

Blue wednesday's er alltid velkomne ?
vagabonder
22.11.2018 kl 14:22 3233

Er det noen som har lest selve rapporten til Hermanrud? evt hvor kan man finne den??? Jeg er selv småkunde hos SP1, men når jeg logger meg inn på netthandelsen så får jeg kun tilgang til selskapsrapportene og ukesrapportene etc.
5198
22.11.2018 kl 14:50 3211

Rapporten eller uttalelsene sto i Finansavisen, noen utdrag på Hegnar i dag.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/11/Hermanrud-advarer-Triggerne-beveger-seg-i-feil-retning

Det som går igjen er at de er ydmyke nok til å si at det fremdeles kan være en oppside på børs, men at de som nå kaster seg på er typisk de siste dumme pengene som alltid topper en børs før en lengre nedtur.

Må si det kan ha noe for seg det de sier, økonomien setter nå på full brems over hele verden. Om en ser litt tilbake på historien har det vært veldig vanlig at oppturer varer 4-7 år, at børsene går 4-5 gangen fra bunnpunktet i sist korreksjon. Nå har oppturen vart i 10-år og børsen har gått ca 5 ganger fra en bunn på rett under 200 poeng. Stort sett når dette har skjedd de siste 20-30 årene har børsen halvert seg. Sier ikke at det starter nå bør ikke skje i 2019 heller men poenget er hvor mye oppside kan det være igjen på børsen? Ser vi 1000-1100 eller kansje 1200 det som er ganske sikkert er at nedsiden er rundt til rundt 400 poeng. Uansett kan det virke som om vi en dag i fremtiden kommer til å ha børser som er vesentlig lavere en i dag før det starter å stige til nye topper.

Dette er ikke ment som noen fasit, eller lærdom fra en bedreviter. Kun noen tanker om hvor det er mulig verden går, seriøse innlegg blir tatt godt imot.
Redigert 22.11.2018 kl 15:02 Du må logge inn for å svare
omans
22.11.2018 kl 17:17 3155

Spørsmålet er ikke å på død og liv få rett i dette.
Har man noen Volleviker for tiden som selger livsverkene sin og går på børs for pengene?
Nei, dette sitter fortsatt godt i hos mange på tross av at det er 10 år siden krisekrakket.
Oppturen har vært mest hatet i historien kanskje, og for hver korreksjon er det mange som sier at toppen er nådd.
Grunnen skal jo være at det har steget for lenge etc.

Ok, javel om børs skal til 1100-1200 før bearmarkedet gjør inntog, så kan det bli langdryg sak å evt stå utenfor og se på dette.

Ok, javel for sikkerhet skyld så holder man seg borte fra invest på børs pga at det er risiko.
Javel, risiko må en forholde seg til , satser man på et selskap er det også selskapsspesifikk risiko.
omans
23.11.2018 kl 10:54 3043

Dow Jones til 50 000 er ikke utenkelig i en aksje mania markedstopp.

Ingen snakket om Dow jones til 27 000 for 10 år siden, da indeksen falt under 7000.
Jeg snakket om Dow jones til 17-18000 når indeksen var på 12-13 000 eller noe, men lite gehør da, toppen var jo nær.
Hva kunne sende indeksene høyere på det tidspunktet, det var jo mørke skyer i horisonten og oppgangen var visst tuftet på pengetrykking og annet....
Redigert 23.11.2018 kl 10:54 Du må logge inn for å svare
5198
23.11.2018 kl 11:06 3029

Siste oppturen før en nedtur er somregel ekstrem så mye kan ennå skje, er veldig enig i det. Og at det kommer et eller to rykk oppover før den endelige nedturen som alltid kommer, ja det gjør det sikkert. Slik verden er i dag kan fort OB dette til mellom 7-800 og da er jo OB billig slik verdensøkonomien er nå.
Dødskysset har vi akkurat sett på OB, mye dårlige nyheter om dagen, oljeprisen er lavere en noen kunne se for seg bare for 1-2 mnd siden, handelskrigen kan eskalere fra nyttår. Men for all del det er ofte slik det er i korreksjoner, venter i det minste på noen tekniske eller fundamentale triggere som kan peke i retning av at det snur.
Zorin
27.11.2018 kl 09:43 2899

Ikke rart med en amerikansk president som tror han vet og kan alt der han styrer verdensøkonomien som han styrer sin egen økonomi; dvs. mot konkurs.

Det vi har sett i det siste er flere pekepinn på dreining i økonomien pga. den pågående konflikten mellom verdens to største økonomiske supermakter. Ja. Kina blir hardere rammet enn USA men USA blir også rammet. Problemet slik jeg ser det er at dette er kummulative effekter. De to trekker verdensøkonomien ned, skaper usikkerhet, folk taper penger osv. Siste finanskrise ble startet mye av konkursen til Lehman Brothers. Effekten fra USAs kansellering av handelsavtalen med Kina bli den utløsende effekten her. Og den effekten vil bli mange ganger kraftigere enn Lehman Brothers konkurs.

Mange ser på Trump som en finansgeni. Jeg ser på ham som mannen som kommer til å trekke verdensøkonomien ned i dass. Såfremt han ikke har ført verden ut i krig først.
omans
27.11.2018 kl 23:39 2836

Det snakkes om såkalt dødskryss.
Dette bear cross'et er uungåelig når børser har steget mye og lenge med påfølgende korrekson.
Børser kan jo ikke bare stige og stige til uante boblehøyder når det også er uro og frykt. Det er sunt med korrigering og litt avkjøling underveis.
Da vil det følgelig oppstå situasjoner der ma linjene krysser hverandre ,når de korte og lange glidende snittene skifter takt som følge av sentiment.
I slike situasjoner er ikke det et signal om noe bear marked, nødvendig vis. Det er mer en konsekvens, og ikke en årsak.
Slettet bruker
28.11.2018 kl 07:00 2772

dnb si tekniske analysesending i går sa at dødskryss ikkje er vitenskapelig bekrefta så dei meinte man skal vektleggja da lite
5198
28.11.2018 kl 11:04 2711

Mye rett som blir skrevet her, men hadde man fulgt denne regelen på OB hadde man fått med seg mye av oppgangen. Man hadde også unngått de store nedturene som i 2008, da hadde man kommet ut på litt over 400 poeng og inn på litt over 200 poeng. Men selvfølgelig vil denne også bomme ganske mye i perioder.
Redigert 28.11.2018 kl 11:05 Du må logge inn for å svare