Dividende yield 11-12%

Surik
SFL 20.11.2018 kl 22:22 27785

"I desember 2003 ble Ship Finance etablert som et datterselskap av Frontline. Det plasserte et obligasjonslån på hele 580 millioner dollar, om lag 4 milliarder kroner, i det amerikanske markedet, til 8,5 prosent rente. Disse pengene skulle, sammen med overtagelse av eksisterende pantelån i flåten på en milliard dollar, brukes til å kjøpe 47 tankskip fra Frontline."

Fra "Storeulv", 2006.

Snart er det bare ett skip igjen av den opprinnelige tankflåten kjøpt fra Frontline og Ship Finance har i dag en flåte på totalt 84 containerskip, bilskip, råolje-, produkt- eller kjemikalietankskip, tørrlastskip, rigger, ankerhåndteringsskip og supplyskip.
Container er nå det største segmentet i selskapet og står for 45% av ordrereserven, etterfulgt av offshore (34%), tørrlast (13%) og tank (8%).

Selskapet er robust likviditetsmessig og har ytterligere investeringskapasitet, Hjertaker antyder at de ser på tankmarkedet for tiden som attraktivt.

Selskapet presenterte samtidig som flere JF-selskaper tall for Q3 i dag og det ble for 59. kvartal på rad vedtatt utbytte, denne gang på 35 cent/aksje.
SFL har i likhet med de fleste aksjer fått juling på børsen den siste tid og handles nå for ca 12 dollar på NYSE. Etter min mening en utbytte perle som, forutsatt kjøpt til riktig pris selvsagt, vil generere god avkastning fremover.

Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
02.07.2019 kl 17:39 6351

Jeg har nå anmeldt Nordnet til finanstilsynet. Alle dere som er blitt snytt for utbytte, må nå ta kontakt med
MWS@finanstilsynet.no
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
04.07.2019 kl 09:38 6306

Da skriver vi torsdag 4 . juli, og fortsatt har ikke Nordnet betalt utbytte fra Sfl som de delte fredag 28.6.
Jeg har nå bestilt aksjehandel hos Nordea.
Nordnet er så useriøst at det rett og slett fryktelig at Netfonds dro oss med dit!
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
05.07.2019 kl 10:30 6257

Og da kom endelig utbytte fra Sfl, en uke etter at de ble utbetalt fra selskapet. I tillegg blir man snytt gjennom valuta. Kursen på $ var ved ex-dato 8,625, mens Nordnet tillater seg å beholde valutadifferansen. De betaler kun 8,532. Sleipe svensker har funnet enda en måte å tyne sine kunder. Jeg blir ikke værende i Nordnet så mange dagene.
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Empire
20.08.2019 kl 14:57 5996

SFL Corporation som det nå heter, la frem et bra resultat i dag. De har en positiv cashflow på 58M Usd når alt er gjort opp og har nå ca. 212M Usd i banken, opp fra ca. 154M Usd Q1 2019. SFL opprettholder 0,35 i utbytte og har kjøpt flere container skip gjennom sommeren. Da fikk vi vel også svaret på hva den "nye obligasjonen" fra i sommer (700M Nok), samt de 100M de hentet nå nylig skulle gå til. SFL fortsetter den gode trenden med å tjene penger i stillhet

"The dividend will be paid on or around September 23, to shareholders on record as of September 12, and the ex-dividend date on
the New York Stock Exchange will be September 11, 2019".

https://www.sflcorp.com/category/quarterly-reports/
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Hirulen
20.08.2019 kl 15:11 6008

Kjedelig selskap, dønn stabilt, akkurat slik jeg liker det. Vokser sakte men sikkert videre. Det eneste som hindrer meg i å kjøpe mer akkurat nå er en vanvittig dyr USD for øyeblikket.
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Hirulen
05.09.2019 kl 21:45 5907

Solid oppgang den siste tiden uten at jeg ser noen klar årsak. Bortsett fra de siste kvartalstallene, som allerede hadde vært ute en stund, så kan jeg ikke se noen andre nyheter som skulle trigge en slik oppgang egentlig. Den var nok litt underpriset i utgangspunktet men. Større aktør som ville kjøpe seg inn kanskje?
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Surik
05.09.2019 kl 22:11 5892

Tja, SFL dupper typisk opp og ned mellom 10-15 dollar, avhengig av hvordan stemningen er på børsen. Så påvirkes den litt av hvordan det går i tank, tørrlast eller offshore. Mulig vi ser en liten topp nå, du kan jo prøve å selge og satse på å kjøpe billigere tilbake hvis du vil ha litt spenning i hverdagen?
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Hirulen
06.09.2019 kl 08:43 5855

Trives igrunn godt uten spenning, når det kommer til aksjer iallefall. Kunne jo selvfølgelig solgt ned 20% eller noe og tatt litt gevinst mens dollaren er høy, men utbyttet er jo så bra, så vet ikke om jeg gidder.
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Surik
06.09.2019 kl 09:10 5830

Ja det er akkurat det. Får meg ikke til å selge SFL heller, kjøper heller mer på dippene.
Ser de har vært og handlet vlcc x 3 nå fra Hunter, får se hvordan markedet reagerer.
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
06.09.2019 kl 09:23 5818

Ship Finance International Limited (NYSE: SFL) (“SFL” or the “Company”) announces that it has agreed to acquire three 300,000 dwt crude oil carriers, or VLCCs, currently under construction at DSME in Korea. The net purchase price will be $180 million, or $60 million per vessel and they are expected to be delivered to SFL within the next two months.

The vessels were ordered in 2018 by affiliates of the Norwegian listed company Hunter Group ASA (“Hunter”), and have all the latest eco-design features, including exhaust gas cleaning systems. After delivery to SFL the vessels will immediately commence 5-year bareboat charters to Hunter with purchase options during the charter period.

The agreed purchase price is significantly below current broker estimates for VLCC resales, effectively providing SFL with a very attractive risk profile and the transaction will add more than $100 million to SFL’s fixed-rate charter backlog.

SFL will initially fund the acquisition from its cash position, but expect to finance a significant portion of the purchase price in the commercial bank market. The Company has already received a term sheet on bank financing at very attractive terms which will significantly enhance the return on invested equity.

Ole B. Hjertaker, CEO of SFL Management AS, said in a comment: “In an environment where traditional bank financing for maritime companies is becoming increasingly scarce, this transaction highlights SFL’s unique position as a specialty financing company.

With a versatile toolbox, including time charters, bareboat charters and senior financing structures, we are able to provide our customers with competitive tailor made solutions, whilst at the same time creating shareholder value on the back of our strong balance sheet and our unique access to attractively priced capital.”



September 6, 2019

The Board of Directors
Ship Finance International Limited
Hamilton, Bermuda
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Empire
06.09.2019 kl 09:37 5814

Ja, da ble det slik likevel. Det er jo positivt og pris er ved første øyekast bra, uten at vi vet hele avtalen. Spørsmålet er vel hva kjøpsprisen etter 5 år vil være, samt charter out rater til Hunter.

Da er ihvertfall SFL på vei tilbake i tank og det varmer hjertet :)

Forøvrig enig i dollar kurs, kjøp/salg og utbytte. Det kribler litt i salgsknappen, men tror også jeg vil bli sittende og motta utbytte en stund fremover. Tror det blir en stund til vi får SFL under 11 dollar igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
11.09.2019 kl 17:25 5721

Sfl er vel ex div idag? Ser ikke noe mld om det,
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
24.09.2019 kl 16:33 5621

I går 23.9 delte Sfl ut utbytte. Noen som har mottatt? Nordnet har ihverfall ikke gitt noe videre!

I dag 25.9 kom det på Nordnetkonto.
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
25.09.2019 kl 08:14 5549

SFL Corporation Ltd., (NYSE: SFL) (“SFL” or the “Company”) announces that it has taken delivery of the VLCC “Hunter Atla” today. The vessel is the first of three vessels in a transaction announced in September which added more than $100 million to SFL’s fixed-rate charter backlog. Upon delivery, the vessel commenced a 5-year bareboat charter to an affiliate of Hunter Group ASA. Delivery of remaining vessels is expected within the next two months.
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Empire
25.09.2019 kl 10:06 5497

Cash på konto her også og ny balje levert som du sier kbkristi.

Glade dager som SFL aksjonær fortsetter, men jeg må si det klør litt etter å selge nå og sikre noen flere dollar i gevinst sammen med utbytte. Kjører en ganske tight stoploss i denne nå og hvis trenden fortsetter i Us i kveld, så kan det være jeg blir stoppet ut og må finne ny inngang litt seinere :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
25.09.2019 kl 10:31 5481

Ja, jeg har tatt gevinst. Har bare litt igjen. Håper på lavere inngang. Sist inn på rundt $ 12,50 og siste salg på $14,26 + 2 X utbytte på $ 0,35. Er en knall-aksje, som man egentlig kan sitte ganske komfortabelt med.
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Surik
10.10.2019 kl 21:43 5358

SFL vurderer å selge Frontline aksjene sine, mulig det er et kurant tidspunkt å ta gevinst etter siste tids rally i tank. Hva er det de sikler på tro, LNG kanskje?
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Sundancer
11.10.2019 kl 14:56 5236

Hvor mye eier SFL av Frontline? Her står det 6,43 %: https://www.marketscreener.com/FRONTLINE-LTD-12671/company/

Burde ikke kursen i SFL gå mere som følge av oppgangen i Frontline?
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Quepasa
11.10.2019 kl 15:18 5250

Hvbor stor % andel av SFL's assets, utgjør FRO posten deres?
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Surik
11.10.2019 kl 17:32 5224

Tar gevinst i Frontline
SFL Corporation Ltd. har fredag solgt 675.000 aksjer i Frontline Ltd, ifølge en børsmelding.

Salget skjedde fredag, mens aksjen steg kraftig på Oslo Børs etter det angivelige angrepet på et iransk tankskip utenfor Saudi-Arabia. Ved børsslutt er aksjen opp 8,3 prosent.

Etter transaksjonen har SFL 9.406.930 aksjer i Frontline, tilsvarende et eierskap på 4,78 prosent.
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Sundancer
13.10.2019 kl 12:24 5094

Supert at de selger litt aksjer på disse nivåene. I tillegg så virker det som denne profit split-avtalen nå blir aktuell:

Under the current agreement, Ship Finance is entitled to a 25% profit split above approximately $26,700/day for the VLCCs and $21,100/day for the Suezmaxes, calculated and payable on an annual basis. Frontline prepaid $50 million of this profit split in December 2011, and no additional profit split has so far accumulated in excess of this amount.

The new profit split agreement will start accruing from July 1, 2015 and will now be calculated and paid on a quarterly basis. Going forward, profit split payments will not be subject to the previous $50 million threshold.

https://www.sflcorp.com/sfl-adjusted-agreement-with-frontline-ltd/
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Empire
18.03.2020 kl 22:02 4254

SFL til sluttkurs 6,65 må da være tidenes gavepakke?

Helt rå yield.

Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
thebigking
18.03.2020 kl 22:14 4252

Nedskrivinger på de 2 riggene de har og kanskje noe klausuler på containershipene som gjør at de ikke lager inntekter?
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Empire
19.03.2020 kl 17:11 4183

Har SFL 2 rigger og hvorfor skulle markedet reagere på nedskrivninger i går, når rapport ble lagt frem 18.2? Ingenting ble meldt i forhold til ekstraordinære nedskrivninger mellom rapport fremleggelse i går.

SFL ble nok dratt med i dragsuget i går og er opp 14% så langt idag, selvom dagen i Us fortsatt er lang og farefull :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Surik
19.03.2020 kl 18:20 4233

Det slo meg også og derfor slo jeg til. Traff ikke helt klokkerent, betalte litt over $7 men er likevel godt i pluss på den handelen :)
SFL terminerte 18.februar BB avtalene for de 3 AHTSene Sea Cheetah, Sea Jaguar og Sea Leopard. 2 ble solgt og 1 gikk til spiker.
Pga. usikkerhet rundt de resterende 2 BB avtalene (PSVene Sea Halibut og Sea Pike) tok de samtidig en nedskriving på $34.1 mill. i Q4. Ifølge Hjertaker ble de skrevet ned til "very conservative low level".
I går kom melding om at disse avtalene ble terminert og skipene er solgt, men jeg kan ikke forstå at dette rettferdiggjør et kursfall på 30% som vi så i går; det utgjør mindre enn 1% av balansen. Skipene var gjeldfrie og ble fjernet fra ordreboken i forfjor.

Uansett, jeg sier takk takk til de som har panikk og lemper ut på disse nivåene. Covid-19 er ikke begynnelsen på slutten, tvert om tror jeg dette er begynnelsen på mange gode kjøpsmuligheter.
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Empire
19.03.2020 kl 18:45 4286

Jeg kan ikke finne den meldingen. Den dumme trenger litt hjelp her.

Er uansett som du skriver, 30% fall pga 1% balanse. Jeg kjøper ikke det som hovedgrunn og tror/håper markedet kan regne bedre enn det. Jeg heller mer mot frykt enn terminering og salg av skip som uansett har vært meldt verdiløse før.

Litt samme stilen over OCY også. Verdt å ta en titt på, hvis man søker nogenlunde samme type selskap.

Lykke til Surik.
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
thebigking
19.03.2020 kl 18:59 4329

Verdt å ta noen lodd her virker det som. Nedsiden er veldig begrenset tror jeg. Ulempen er lav kronekurs vs dollar.
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Surik
19.03.2020 kl 22:33 4411

Bra du korrigerer, ser ikke ut som dette ble meldt via børsen.
Da jeg oppdaget fallet i går kveld begynte jeg å lete etter mulige årsaker.
Fant intet på SFLcorp.com, men snublet over disse:
https://www.solstad.com/business/investor-relations/company-disclosures/termination-of-bare-boat-contracts/
https://www.tradewindsnews.com/offshore/sfl-corp-sells-psv-duo-after-scrapping-final-solstad-bareboat-charters/2-1-775584

OCY har jeg vært borti før, solgte faktisk kort tid etter at du uttrykte noe skepsis til selskapet en gang før jul i 2018. Ikke noe dårlig tips det. Den gang var vel kursen rundt 60 kr. Har ikke fulgt med så grundig, men 21 kr kan da ikke være noen upris.

Hørt denne forresten:
https://soundcloud.com/dnb_podcast/tanker-market-outlook-with-frontline-ceo-robert-hvide-macleod

Tank til himmels eller helvete i 2020?
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Empire
20.03.2020 kl 19:41 4307

Tror ikke du solgte OCY pga min skepsis og den har vel tapt det meste nå i år, men det er allerede to år siden. Fremstår nå som et godt kjøp rundt 20, men ikke SFL klasse :)

MacLeod er som alltid en god CEO og han selger det samme synet som han alltid har hatt og kanskje skal ha, som CEO. Ingenting å si på innsikten hans i forhold til hva han driver med, men han er kraftig i minus på aksjene som han kjøpte for en stund siden. Mye av argumentasjonen om et sterkt Fro år, henger egentlig ikke sammen med hvordan Fro som selskap gjør det, men hva real- og storpolitikken bestemmer. Og det kan være et lunefult spill, selv for en reder. Jeg kan kanskje være enig i forhold til Q2 rater, men innen Q3 tror jeg MacLeod må gå den lange turen over fjellet.

Har du gitt opp tank helt?
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Surik
20.03.2020 kl 20:19 4286

Gir aldri opp tank. Hvis du føler deg tom innvendig uten tørrbulkaksjer har jeg det på samme måte med tank.
Er vel kun Frontline som gjelder for meg.
Ikke så lenge siden jeg gjorde en ok handel der igjen, men tok gevinsten nokså raskt. Jeg synes det er for risikabelt å sitte lenge i disse dager, alt faller jo massivt på en dårlig børsdag. Skulle selvsagt hamstret massivt da kursen var under 60 kr, men jeg så ikke det trekket fra Saudi komme og hadde sett for meg ytterligere kursfall.
Lurer også på hvor lenge disse super-ratene varer. Tror jeg inntil videre holder meg til den vanlige strategien og vurderer kjøp av tankaksjer i juli/august, forhåpentligvis har vel denne pandemien roet seg litt da og økonomien er på vei opp igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Empire
21.03.2020 kl 13:40 9179

Hehe. Jeg kjenner godt den følelsen godt. Ser selv etter utgang for short og ny inngang long før sommeren. Mulig jeg ender opp med å vente som deg. Jeg tror fortsatt på caset mitt, men å treffe klokkerent på dato er bare svada.

Tank har vært i både himmel og helvete i 2020 og jeg tror det blir mer av det utover, men på et høyere nivå enn 2019.

Snuser du på rigg nå? Jeg tenker produsenter av olje kan være interessant, men kanskje ikke offshore med det første. Har du noen tanker om det?
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Surik
21.03.2020 kl 23:48 9091

Ja, tror også på olje nå.
Aker BP er ikke så bort i natta. NAV på 250 kr, gitt fredagens sluttkurs handles den nå til P/NAV på 0,4, Har ikke vært lavere siden oljeprisfallet høsten 2014. Her kan det komme en rask, kraftig rekyl men også interessant aksje å sitte med over tid.
Ellers er jeg ikke så inne i "big oil", men mener jeg fanget opp Chevron som et top pick i en analyse jeg skummet gjennom (finner den dessverre ikke igjen). Er vel som vanlig greit å styre unna gjeld.

Offshore er blytungt ja. Slik jeg forstår det nå vil oljeselskapene prioritere utbytter og nedbetale gjeld, da kuttes og utsettes E&P. I skifer ser det allerede ut til å være i gang, med stor sannsynlighet rammer det offshore også.
DNM har lagd en "liquidity timeline", der står Borr og Awilco Drilling først (Q2 2020). Om Trøim fortsatt kan trylle så er det kanskje på tide å svinge staven nå. Og så gjenstår det å se da, om det blir nødvendig med en runde til i Seadrill?

Skal innrømme at jeg har kjøpt Northern Ocean, handles under tickeren NOL. I likhet med resten av sektoren utbombet aksje. Selskapet eier 2 semirigger (HE) som har kontrakter med Lundin og Wintershall. I prospektet som du finner på https://www.northernocean.no/ anslås verdien (per rigg) (West Mira og West Bollsta) til $399 mill. ved emisjonsprisen på $5,3. Forstår jeg det riktig innebærer dagens aksjekurs på ca. $1 en prising av hver rigg på ~$280 mill, dette er rigger som i sin tid ble bestilt for >$600 mill. per stykk.
Her prises det vel inn risiko for termineringer, lavere rater eller det som verre er: Opplag og at pengene skal renne ut. Et spekulativt veddemål som alt annet innen rigg nå, men en dag skal det jo snu?
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Empire
22.03.2020 kl 08:52 9026

Jeg har sagt det lenge, det blir en ny runde for Seadrill. Jeg fatter og begriper ikke at noen har trodd og kanskje fortsatt tror at drillen 2.0 skal klare å unngå det? Uavhengig av hva om måtte skje fremover med Korona, oljepris, etc, så er de i skjærsilden om en stund pga gjelden og kontraktsstatus. Mulig de unngår konkurs gjennom nye utsettelser eller kanskje kanibaliserer selskapet og sniker de beste riggene over til et annet selskap, men sånn det er i dag, så er det altfor mye gjeld (og håp), samt alt for lite inntekter. Det blir med andre ord spennende å se om det blir Chapter 7 eller 22 for drillen 2.0. Personlig tror jeg det blåses liv i drillen 3.0 og dagens aksjonærer vil tape det lille de har igjen. Kanskje flere bør se på muligheten i forhold til å kjøpe gjeld og få dette konvertert som en hedge på aksjer med tap, når den tid kommer.

Borr står det kanskje enda dårligere til med, da drillen ihvertfall har noe tid på seg i forhold til når gjeldsberget kommer flytende og må håndteres. Det blir spennende å se hva slags finurlige avtaler som gjøres denne gangen, da både for seadrill og de andre selskapene i samme situasjon. "Pappi til Borr" er jo blakk, mens "pappi til drillen" er på vei ut i en pensjonstilværelse. Odfjell og Nol er kanskje topp picks slik ståa er med tanke på gjeld og kontraksstatus akkurat nå (hvis man absolutt må ha noe rigg i porteføljen). Jeg heller mer mot å shorte den sektoren enn å kjøpe pr. idag, men den slagsiden som sektoren har fått, er interessant å følge med på med tanke på mulig gode kjøp. Man må bare klare å skille "klinten fra hveten".
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
26.03.2020 kl 18:00 8811

Er det noen som har fått utbytte på konto. Skulle vært utbetalt i går. Har Nordnet, og de blåholder på utbytte, mens USD raser nedover.
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Surik
26.03.2020 kl 20:26 8773

Ja, har fått. Bruker Dnb.
Mener å huske at du har hatt problemer med dette før?
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
27.03.2020 kl 04:19 8715

Ja Surik. Nordnet behandler dette som sine egne penger, og kunden taper alltid på det. Hvilken kurs brukte Dnb på USD? Har også en aksjekonto hos Nordea, men der får man ikke handlet direkte på utenlandske børser. Man må ringe dem. Er du fornøyd med Dnb?
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Surik
27.03.2020 kl 08:50 8666

Fikk på konto 25.mars, kurs 10,69.
Er fornøyd med Dnb. Stor produksjon av analyser, du får tilgang såfremt du har 5 handler/3 måneder rullerende. Du kan handle direkte på utenlandske børser og kurtasjen er helt grei.
Interessante analyser og generelt godt skrevet, varierende treffsikkerhet med kursmål selvsagt avhengig av sektor og analytiker og man må være kritisk selv.
Shipping synes jeg er veldig bra, Nicolay Dyvik er på hugget og treffer ikke så verst. Kom nettopp en Crude Tanker Sector oppdatering i dag ser jeg, med undertittelen "Hangover could be larger than the party", det blir noe å kose seg med i kveld sammen med en kopp kaffe i godstolen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
27.03.2020 kl 09:26 8645

Takk for info Surik. I dag kom Nordnet også med pengene. Kurs 10,70. Jeg skal se nærmere på Dnb :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Empire
19.04.2020 kl 14:06 8473

Hva tenker herrene nå da? SFL har løftet seg til ca. 10 dollar og for optimistene så er det gode penger tjent så langt. Sitte til neste utbytte eller selge og håpe at verden stopper opp enda engang?

Dette sitter litt langt inne, siden jeg har ett veddemål 31.12.2020 omkring snitt rater for ADS med noen jeg ikke husker Nicket på i farta, men SYND at SFL ikke har 50% profitt split kontrakter på rustholkene lengre.

6,8% nedgang i Kinas BNP burde enhver som sitter i Conatiner merke seg. Kan et kjapt regnestykke tilsi at nedgangen er større enn de offisielle tallene viser?

BNP Kinesisk eksport - 20%
BNP Kinesisk turisme - 2%

Hvis man da sier at halvparten av kinesisk eksport falt bort, så er tallet på nedgangen ca. 10%. Tar man med at kinesisk turisme også har halvert seg, så er tallet 11%.

SFL er ikke utsatt for spotmarkedet innen container, men de vil ha en potensielt økende motpartsrisiko hvis verden stopper for mye opp....
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Surik
20.04.2020 kl 21:43 8334

Den økende motpartsrisikoen har kvernet rundt i bakhodet mitt i flere uker. Med så stor eksponering (54% contracted revenue) mot containershipping er man ikke skjermet mot en langvarig nedtur innen det segmentet hvis hodene begynner å rulle nei.
Nå har jeg liten kunnskap om containershipping dessverre, men registrerer at av de 31 linerne er 10 på kontrakt med Mærsk, 14 (inkludert verdens største containerskip, MSC Anna) med MSC, og 4 med Evergreen. Så er det 2 hvor charterer ikke er oppgitt og 1 "leading container line".
Her er det kanskje Evergreen som det knytter seg høyest risiko rundt? Mener du nevnte for lenge siden at de også var gjennom en runde med finansielle utfordringer for noen år siden?

Jeg velger likevel å bli sittende en stund til og akkumulerer heller på dipper enn å selge i panikk. Mye pga. hovedeier, historikken og at jeg tror utbytteaksjer generelt vil holde seg relativt bedre enn mye annet i et null/lavrente-scenario. Så lenge de betaler utbytte da..
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Empire
21.04.2020 kl 21:04 8274

Den gang så var det var vel mer overkapasitet som dro segmentet i søla og i mindre grad selskapsspesifikke grunner. Mærsk brakk jo opp som en følge og Evergreen var ikke i en verre situasjon, de bare manglet den litt mer familiære tradisjonen som var i Mærsk. Mærsk var også på rimelig dypt vann en stund, men det ble ikke gjennomført noen hastesalg av f.eks tank delen. Enden på visa den gang ble et nytt landskap med selskaper og allianser.

Jeg ser de argumentene, men jeg tenker mer i den andre retningen. Jeg selger på 10 og venter heller på nye muligheter.
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Surik
23.04.2020 kl 23:06 8195

Ser det går tyngre i container, flytende lagring er ikke bare et begrep i tank:
“Inventories of goods like apparel, textiles, white goods, are full,” Poulsson said. “We are hearing of receivers of these goods asking shipping lines whether they can store these goods for a period of time or slow their ships down or basically delay taking delivery.”

https://gulfnews.com/business/no-demand-worlds-container-ships-run-near-empty-1.71130001
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Empire
27.04.2020 kl 21:34 8079

Ai ai. SFL over 11 og jeg traff ikke toppen denne gangen heller. Jeg får håpe at lykken står den kjekke bi og alltid ved en seinere anledning.

Jeg er fortsatt skeptisk til prising over børs med tanke på inntektssvikt, men børsene dundrer uanfekktet avgårde. Mulig jeg må revurdere mine multipler, men det sitter ganske langt inne. Sp500 til 21 er i drøyeste laget synes jeg, men hva jeg synes spiller som kjent ganske liten rolle. Det virker som det er 3100 som er neste stopp for Sp500 og det oppleves litt merkelig for en fundamentalist.

Og sånn går nå dagene....

Bra vurdering surik
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Surik
01.05.2020 kl 00:07 7999

Sitter fortsatt, men lurer på om $11.53 kan ha vært toppen for denne gang.
Det dundrer avgårde ja, synes det har gått vel raskt og børsen virker noe euforisk makrobildet tatt i betraktning. Mulig det kommer en korreksjon snart.
Mener det er åpent på NYSE 1.mai, får sove på saken.
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Surik
17.05.2020 kl 00:38 7803

SFL presenterer tall for Q1 2020 førstkommende onsdag, for den som sitter som aksjonær her eller vurderer inngang kan det kanskje være ekstra verdt å følge med hvordan CEO Ole Hjertaker vurderer eksponeringen mot offshore og container.
- SFL eier 3 rigger som er på BB kontrakter med Seadrill datterselskaper (West Linus - HE JU på markedsindeksert rate til ConocoPhilips til 2028, West Hercules - HE semirigg på korttidskontrakt med Equinor, West Taurus - semirigg i opplag). Forrige kvartal genererte disse $26.5 mill. i inntekter, dvs. ca. 100 000/dag i snitt. Ratene ønsker Seadrill nå å reforhandle, så muligens blir det mindre penger i kassen for SFL fremover fra disse.
- Reduserte frakt volumer i container shipping, ifølge Mærsk som slapp tall denne uka blir det mulig 20-25% lavere volumer sammenlignet med tilsvarende kvartal i fjor. Mærsk er vel ikke noen ukurant motpart men jeg er usikker hvordan ståa er i MSC og Evergreen.
https://www.wsj.com/articles/maersk-expects-container-shipping-volumes-to-fall-up-to-25-11589388695?mod=searchresults&page=1&pos=1
SFL har ifølge "contracted charter backlog" endel skip utleid på korte kontrakter så det ligger kanskje noe risiko her.

Historisk sett er aksjen relativt billig nå, men jeg vil ihvertfall se an Q1-tallene og lese utskriften fra telefonkonferansen før jeg går inn igjen. Sitter med en liten følelse av at de kan kutte utbyttet til $0.25 i disse covid-19-tider, i så fall er kanskje fredagens sluttkurs ($9.55) grei for en aksje som gjerne handles rundt 10% dividende yield?
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Empire
20.05.2020 kl 19:20 7612

Da ble det som du sa Surik og kutt i utbytte her også. SFL mener de skal være skånet mot svingninger innen container som følge av covid-19, men de vedkjenner at motpartsrisikoen har økt. Som nevnt før, så har SFL lange kontrakter innen dette segmentet, med noen få unntak. Forlengelsene med Mærsk viser en framtidstro, både fra SFL og ikke minst Mærsk sin side, men de nærmeste månedene kan bli tunge for verdenshandelen og da spesielt container selskapene. Så har de kjøpt seg en ny balje og det er jo veldig hyggelig. Tenker løsningen med seadrill blir noe av det samme som ved sist korsvei, da det er åpenbart at noe snart må skje med seadrill sagaen.

En kanskje bedre enn fryktet rapport, men jeg ser desverre ikke noen stor oppside fra nåværende prising gitt tingenes tilstand innen de ulike segmenter som SFL er inne i.

https://www.sflcorp.com/sfl-preliminary-q1-2020-results-and-quarterly-cash-dividend-of-0-25-per-share/

Noen tanker?
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Surik
24.05.2020 kl 20:58 7521

Ja, jeg ser heller ingen stor oppside fra fredagens sluttkurs ($9,55).
Som Hjertaker nevner, de tar ned utbyttet pga. usikkerheten rundt riggene, tørrlastmarkedet, mulig opplag av 2 bilskip og 2 feederskip samt mulig lavere profit-split.
Mulig dette går greit, men aksjen har nå historisk sett vært priset +/- 10% dividende yield så da setter jeg kursmålet til $10.
Noen er kanskje ikke enige i dette og vil argumentere for at med dagens lave renter vil mange investorer akseptere en lavere dividende yield og dermed høyere prising.

Jeg er derimot ikke så sikker på at det vil skje.
Historisk er lave renter i Vesten et relativt nytt fenomen, men ser man til lavrentelandet Japan de siste tiår har risikopremien økt i aksjemarkedet.
SFL er et meget bra selskap og jeg kommer nok til å gå inn igjen her. Vil fortsatt forsøke å holde meg til strategien "kjøp på frykt (<$8,0), hold for langsiktige utbytter eller selg på eufori (>$10,0)".
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Empire
29.07.2020 kl 13:38 7217

Da lukter jeg litt på denne igjen. Fortsatt usikkerhet knyttet til riggene, men jeg venter en melding om en eller annen form for refinansiering av drillen, med de konsekvenser det kan få for SFL. Jeg har litt tro på en lignende løsning som sist, med reduserte charter inntekter i en periode i bytte mot lengre løpetid, men det er selvfølgelig avhengig om det blir skifteretten for drillen eller om drillen 3.0 oppstår.

SFL ned mot 8 blank er ihvertfall vanskelig for meg å avslå og med tanke på at jeg nå er Bull i to segmenter (tank og bulk) og bear i ett (rigg) så tenker jeg H2 bør bli bedre enn H1 var.

Noen tanker om denne fremover?
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Surik
03.08.2020 kl 18:43 7087

Jeg er bull i bulk, tank, rigg (vel og merke HE semirigger norsk sokkel). Det er mulig bunnen er passert i container (mtp. skipsverdier, ratene blir vel lave en stund til - ref. en analyse jeg nylig skummet gjennom) så erklærer meg også forsiktig bull her.
Blir vanskelig å holde seg unna SFL da, spesielt i disse dager når kursen vaker rett over $8.

I første omgang tror jeg en eventuell oppside vil stange mot et tak rundt $10 pga. dividende yielden, men kommer det oppjustering fra dagens $0.25 eller signaler om dette ser vi nok $12 eller $14 igjen. Er kanskje best å avvente Q2 rapporten da for å høre hva Hjertaker sier. Eller så kan man jo alltids kjøpe for å sitte en stund og kose seg med kvartalsvise utbytter.
Tror SFL er et godt kjøp nå uansett om man ser det fra et long eller not-so-long perspektiv.
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Hirulen
03.08.2020 kl 19:01 7068

Ned rundt 25% siste 3 måneder, uten at jeg kan klare å se helt hvorfor. Greit nok at dollaren har tapt seg litt, men det må jo være noe mer som foregår her?

Rett ned i dag også, til tross for god stemning på børsen der borte.
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare