Dividende yield 11-12%

Surik
SFL 20.11.2018 kl 22:22 25914

"I desember 2003 ble Ship Finance etablert som et datterselskap av Frontline. Det plasserte et obligasjonslån på hele 580 millioner dollar, om lag 4 milliarder kroner, i det amerikanske markedet, til 8,5 prosent rente. Disse pengene skulle, sammen med overtagelse av eksisterende pantelån i flåten på en milliard dollar, brukes til å kjøpe 47 tankskip fra Frontline."

Fra "Storeulv", 2006.

Snart er det bare ett skip igjen av den opprinnelige tankflåten kjøpt fra Frontline og Ship Finance har i dag en flåte på totalt 84 containerskip, bilskip, råolje-, produkt- eller kjemikalietankskip, tørrlastskip, rigger, ankerhåndteringsskip og supplyskip.
Container er nå det største segmentet i selskapet og står for 45% av ordrereserven, etterfulgt av offshore (34%), tørrlast (13%) og tank (8%).

Selskapet er robust likviditetsmessig og har ytterligere investeringskapasitet, Hjertaker antyder at de ser på tankmarkedet for tiden som attraktivt.

Selskapet presenterte samtidig som flere JF-selskaper tall for Q3 i dag og det ble for 59. kvartal på rad vedtatt utbytte, denne gang på 35 cent/aksje.
SFL har i likhet med de fleste aksjer fått juling på børsen den siste tid og handles nå for ca 12 dollar på NYSE. Etter min mening en utbytte perle som, forutsatt kjøpt til riktig pris selvsagt, vil generere god avkastning fremover.

Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Empire
21.03.2020 kl 13:40 8354

Hehe. Jeg kjenner godt den følelsen godt. Ser selv etter utgang for short og ny inngang long før sommeren. Mulig jeg ender opp med å vente som deg. Jeg tror fortsatt på caset mitt, men å treffe klokkerent på dato er bare svada.

Tank har vært i både himmel og helvete i 2020 og jeg tror det blir mer av det utover, men på et høyere nivå enn 2019.

Snuser du på rigg nå? Jeg tenker produsenter av olje kan være interessant, men kanskje ikke offshore med det første. Har du noen tanker om det?
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Surik
21.03.2020 kl 23:48 8266

Ja, tror også på olje nå.
Aker BP er ikke så bort i natta. NAV på 250 kr, gitt fredagens sluttkurs handles den nå til P/NAV på 0,4, Har ikke vært lavere siden oljeprisfallet høsten 2014. Her kan det komme en rask, kraftig rekyl men også interessant aksje å sitte med over tid.
Ellers er jeg ikke så inne i "big oil", men mener jeg fanget opp Chevron som et top pick i en analyse jeg skummet gjennom (finner den dessverre ikke igjen). Er vel som vanlig greit å styre unna gjeld.

Offshore er blytungt ja. Slik jeg forstår det nå vil oljeselskapene prioritere utbytter og nedbetale gjeld, da kuttes og utsettes E&P. I skifer ser det allerede ut til å være i gang, med stor sannsynlighet rammer det offshore også.
DNM har lagd en "liquidity timeline", der står Borr og Awilco Drilling først (Q2 2020). Om Trøim fortsatt kan trylle så er det kanskje på tide å svinge staven nå. Og så gjenstår det å se da, om det blir nødvendig med en runde til i Seadrill?

Skal innrømme at jeg har kjøpt Northern Ocean, handles under tickeren NOL. I likhet med resten av sektoren utbombet aksje. Selskapet eier 2 semirigger (HE) som har kontrakter med Lundin og Wintershall. I prospektet som du finner på https://www.northernocean.no/ anslås verdien (per rigg) (West Mira og West Bollsta) til $399 mill. ved emisjonsprisen på $5,3. Forstår jeg det riktig innebærer dagens aksjekurs på ca. $1 en prising av hver rigg på ~$280 mill, dette er rigger som i sin tid ble bestilt for >$600 mill. per stykk.
Her prises det vel inn risiko for termineringer, lavere rater eller det som verre er: Opplag og at pengene skal renne ut. Et spekulativt veddemål som alt annet innen rigg nå, men en dag skal det jo snu?
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Empire
22.03.2020 kl 08:52 8201

Jeg har sagt det lenge, det blir en ny runde for Seadrill. Jeg fatter og begriper ikke at noen har trodd og kanskje fortsatt tror at drillen 2.0 skal klare å unngå det? Uavhengig av hva om måtte skje fremover med Korona, oljepris, etc, så er de i skjærsilden om en stund pga gjelden og kontraktsstatus. Mulig de unngår konkurs gjennom nye utsettelser eller kanskje kanibaliserer selskapet og sniker de beste riggene over til et annet selskap, men sånn det er i dag, så er det altfor mye gjeld (og håp), samt alt for lite inntekter. Det blir med andre ord spennende å se om det blir Chapter 7 eller 22 for drillen 2.0. Personlig tror jeg det blåses liv i drillen 3.0 og dagens aksjonærer vil tape det lille de har igjen. Kanskje flere bør se på muligheten i forhold til å kjøpe gjeld og få dette konvertert som en hedge på aksjer med tap, når den tid kommer.

Borr står det kanskje enda dårligere til med, da drillen ihvertfall har noe tid på seg i forhold til når gjeldsberget kommer flytende og må håndteres. Det blir spennende å se hva slags finurlige avtaler som gjøres denne gangen, da både for seadrill og de andre selskapene i samme situasjon. "Pappi til Borr" er jo blakk, mens "pappi til drillen" er på vei ut i en pensjonstilværelse. Odfjell og Nol er kanskje topp picks slik ståa er med tanke på gjeld og kontraksstatus akkurat nå (hvis man absolutt må ha noe rigg i porteføljen). Jeg heller mer mot å shorte den sektoren enn å kjøpe pr. idag, men den slagsiden som sektoren har fått, er interessant å følge med på med tanke på mulig gode kjøp. Man må bare klare å skille "klinten fra hveten".
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
26.03.2020 kl 18:00 7986

Er det noen som har fått utbytte på konto. Skulle vært utbetalt i går. Har Nordnet, og de blåholder på utbytte, mens USD raser nedover.
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Surik
26.03.2020 kl 20:26 7948

Ja, har fått. Bruker Dnb.
Mener å huske at du har hatt problemer med dette før?
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
27.03.2020 kl 04:19 7890

Ja Surik. Nordnet behandler dette som sine egne penger, og kunden taper alltid på det. Hvilken kurs brukte Dnb på USD? Har også en aksjekonto hos Nordea, men der får man ikke handlet direkte på utenlandske børser. Man må ringe dem. Er du fornøyd med Dnb?
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Surik
27.03.2020 kl 08:50 7841

Fikk på konto 25.mars, kurs 10,69.
Er fornøyd med Dnb. Stor produksjon av analyser, du får tilgang såfremt du har 5 handler/3 måneder rullerende. Du kan handle direkte på utenlandske børser og kurtasjen er helt grei.
Interessante analyser og generelt godt skrevet, varierende treffsikkerhet med kursmål selvsagt avhengig av sektor og analytiker og man må være kritisk selv.
Shipping synes jeg er veldig bra, Nicolay Dyvik er på hugget og treffer ikke så verst. Kom nettopp en Crude Tanker Sector oppdatering i dag ser jeg, med undertittelen "Hangover could be larger than the party", det blir noe å kose seg med i kveld sammen med en kopp kaffe i godstolen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
27.03.2020 kl 09:26 7820

Takk for info Surik. I dag kom Nordnet også med pengene. Kurs 10,70. Jeg skal se nærmere på Dnb :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Empire
19.04.2020 kl 14:06 7648

Hva tenker herrene nå da? SFL har løftet seg til ca. 10 dollar og for optimistene så er det gode penger tjent så langt. Sitte til neste utbytte eller selge og håpe at verden stopper opp enda engang?

Dette sitter litt langt inne, siden jeg har ett veddemål 31.12.2020 omkring snitt rater for ADS med noen jeg ikke husker Nicket på i farta, men SYND at SFL ikke har 50% profitt split kontrakter på rustholkene lengre.

6,8% nedgang i Kinas BNP burde enhver som sitter i Conatiner merke seg. Kan et kjapt regnestykke tilsi at nedgangen er større enn de offisielle tallene viser?

BNP Kinesisk eksport - 20%
BNP Kinesisk turisme - 2%

Hvis man da sier at halvparten av kinesisk eksport falt bort, så er tallet på nedgangen ca. 10%. Tar man med at kinesisk turisme også har halvert seg, så er tallet 11%.

SFL er ikke utsatt for spotmarkedet innen container, men de vil ha en potensielt økende motpartsrisiko hvis verden stopper for mye opp....
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Surik
20.04.2020 kl 21:43 7509

Den økende motpartsrisikoen har kvernet rundt i bakhodet mitt i flere uker. Med så stor eksponering (54% contracted revenue) mot containershipping er man ikke skjermet mot en langvarig nedtur innen det segmentet hvis hodene begynner å rulle nei.
Nå har jeg liten kunnskap om containershipping dessverre, men registrerer at av de 31 linerne er 10 på kontrakt med Mærsk, 14 (inkludert verdens største containerskip, MSC Anna) med MSC, og 4 med Evergreen. Så er det 2 hvor charterer ikke er oppgitt og 1 "leading container line".
Her er det kanskje Evergreen som det knytter seg høyest risiko rundt? Mener du nevnte for lenge siden at de også var gjennom en runde med finansielle utfordringer for noen år siden?

Jeg velger likevel å bli sittende en stund til og akkumulerer heller på dipper enn å selge i panikk. Mye pga. hovedeier, historikken og at jeg tror utbytteaksjer generelt vil holde seg relativt bedre enn mye annet i et null/lavrente-scenario. Så lenge de betaler utbytte da..
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Empire
21.04.2020 kl 21:04 7449

Den gang så var det var vel mer overkapasitet som dro segmentet i søla og i mindre grad selskapsspesifikke grunner. Mærsk brakk jo opp som en følge og Evergreen var ikke i en verre situasjon, de bare manglet den litt mer familiære tradisjonen som var i Mærsk. Mærsk var også på rimelig dypt vann en stund, men det ble ikke gjennomført noen hastesalg av f.eks tank delen. Enden på visa den gang ble et nytt landskap med selskaper og allianser.

Jeg ser de argumentene, men jeg tenker mer i den andre retningen. Jeg selger på 10 og venter heller på nye muligheter.
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Surik
23.04.2020 kl 23:06 7370

Ser det går tyngre i container, flytende lagring er ikke bare et begrep i tank:
“Inventories of goods like apparel, textiles, white goods, are full,” Poulsson said. “We are hearing of receivers of these goods asking shipping lines whether they can store these goods for a period of time or slow their ships down or basically delay taking delivery.”

https://gulfnews.com/business/no-demand-worlds-container-ships-run-near-empty-1.71130001
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Empire
27.04.2020 kl 21:34 7254

Ai ai. SFL over 11 og jeg traff ikke toppen denne gangen heller. Jeg får håpe at lykken står den kjekke bi og alltid ved en seinere anledning.

Jeg er fortsatt skeptisk til prising over børs med tanke på inntektssvikt, men børsene dundrer uanfekktet avgårde. Mulig jeg må revurdere mine multipler, men det sitter ganske langt inne. Sp500 til 21 er i drøyeste laget synes jeg, men hva jeg synes spiller som kjent ganske liten rolle. Det virker som det er 3100 som er neste stopp for Sp500 og det oppleves litt merkelig for en fundamentalist.

Og sånn går nå dagene....

Bra vurdering surik
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Surik
01.05.2020 kl 00:07 7174

Sitter fortsatt, men lurer på om $11.53 kan ha vært toppen for denne gang.
Det dundrer avgårde ja, synes det har gått vel raskt og børsen virker noe euforisk makrobildet tatt i betraktning. Mulig det kommer en korreksjon snart.
Mener det er åpent på NYSE 1.mai, får sove på saken.
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Surik
17.05.2020 kl 00:38 6978

SFL presenterer tall for Q1 2020 førstkommende onsdag, for den som sitter som aksjonær her eller vurderer inngang kan det kanskje være ekstra verdt å følge med hvordan CEO Ole Hjertaker vurderer eksponeringen mot offshore og container.
- SFL eier 3 rigger som er på BB kontrakter med Seadrill datterselskaper (West Linus - HE JU på markedsindeksert rate til ConocoPhilips til 2028, West Hercules - HE semirigg på korttidskontrakt med Equinor, West Taurus - semirigg i opplag). Forrige kvartal genererte disse $26.5 mill. i inntekter, dvs. ca. 100 000/dag i snitt. Ratene ønsker Seadrill nå å reforhandle, så muligens blir det mindre penger i kassen for SFL fremover fra disse.
- Reduserte frakt volumer i container shipping, ifølge Mærsk som slapp tall denne uka blir det mulig 20-25% lavere volumer sammenlignet med tilsvarende kvartal i fjor. Mærsk er vel ikke noen ukurant motpart men jeg er usikker hvordan ståa er i MSC og Evergreen.
https://www.wsj.com/articles/maersk-expects-container-shipping-volumes-to-fall-up-to-25-11589388695?mod=searchresults&page=1&pos=1
SFL har ifølge "contracted charter backlog" endel skip utleid på korte kontrakter så det ligger kanskje noe risiko her.

Historisk sett er aksjen relativt billig nå, men jeg vil ihvertfall se an Q1-tallene og lese utskriften fra telefonkonferansen før jeg går inn igjen. Sitter med en liten følelse av at de kan kutte utbyttet til $0.25 i disse covid-19-tider, i så fall er kanskje fredagens sluttkurs ($9.55) grei for en aksje som gjerne handles rundt 10% dividende yield?
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Empire
20.05.2020 kl 19:20 6787

Da ble det som du sa Surik og kutt i utbytte her også. SFL mener de skal være skånet mot svingninger innen container som følge av covid-19, men de vedkjenner at motpartsrisikoen har økt. Som nevnt før, så har SFL lange kontrakter innen dette segmentet, med noen få unntak. Forlengelsene med Mærsk viser en framtidstro, både fra SFL og ikke minst Mærsk sin side, men de nærmeste månedene kan bli tunge for verdenshandelen og da spesielt container selskapene. Så har de kjøpt seg en ny balje og det er jo veldig hyggelig. Tenker løsningen med seadrill blir noe av det samme som ved sist korsvei, da det er åpenbart at noe snart må skje med seadrill sagaen.

En kanskje bedre enn fryktet rapport, men jeg ser desverre ikke noen stor oppside fra nåværende prising gitt tingenes tilstand innen de ulike segmenter som SFL er inne i.

https://www.sflcorp.com/sfl-preliminary-q1-2020-results-and-quarterly-cash-dividend-of-0-25-per-share/

Noen tanker?
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Surik
24.05.2020 kl 20:58 6696

Ja, jeg ser heller ingen stor oppside fra fredagens sluttkurs ($9,55).
Som Hjertaker nevner, de tar ned utbyttet pga. usikkerheten rundt riggene, tørrlastmarkedet, mulig opplag av 2 bilskip og 2 feederskip samt mulig lavere profit-split.
Mulig dette går greit, men aksjen har nå historisk sett vært priset +/- 10% dividende yield så da setter jeg kursmålet til $10.
Noen er kanskje ikke enige i dette og vil argumentere for at med dagens lave renter vil mange investorer akseptere en lavere dividende yield og dermed høyere prising.

Jeg er derimot ikke så sikker på at det vil skje.
Historisk er lave renter i Vesten et relativt nytt fenomen, men ser man til lavrentelandet Japan de siste tiår har risikopremien økt i aksjemarkedet.
SFL er et meget bra selskap og jeg kommer nok til å gå inn igjen her. Vil fortsatt forsøke å holde meg til strategien "kjøp på frykt (<$8,0), hold for langsiktige utbytter eller selg på eufori (>$10,0)".
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Empire
29.07.2020 kl 13:38 6392

Da lukter jeg litt på denne igjen. Fortsatt usikkerhet knyttet til riggene, men jeg venter en melding om en eller annen form for refinansiering av drillen, med de konsekvenser det kan få for SFL. Jeg har litt tro på en lignende løsning som sist, med reduserte charter inntekter i en periode i bytte mot lengre løpetid, men det er selvfølgelig avhengig om det blir skifteretten for drillen eller om drillen 3.0 oppstår.

SFL ned mot 8 blank er ihvertfall vanskelig for meg å avslå og med tanke på at jeg nå er Bull i to segmenter (tank og bulk) og bear i ett (rigg) så tenker jeg H2 bør bli bedre enn H1 var.

Noen tanker om denne fremover?
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Surik
03.08.2020 kl 18:43 6262

Jeg er bull i bulk, tank, rigg (vel og merke HE semirigger norsk sokkel). Det er mulig bunnen er passert i container (mtp. skipsverdier, ratene blir vel lave en stund til - ref. en analyse jeg nylig skummet gjennom) så erklærer meg også forsiktig bull her.
Blir vanskelig å holde seg unna SFL da, spesielt i disse dager når kursen vaker rett over $8.

I første omgang tror jeg en eventuell oppside vil stange mot et tak rundt $10 pga. dividende yielden, men kommer det oppjustering fra dagens $0.25 eller signaler om dette ser vi nok $12 eller $14 igjen. Er kanskje best å avvente Q2 rapporten da for å høre hva Hjertaker sier. Eller så kan man jo alltids kjøpe for å sitte en stund og kose seg med kvartalsvise utbytter.
Tror SFL er et godt kjøp nå uansett om man ser det fra et long eller not-so-long perspektiv.
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Hirulen
03.08.2020 kl 19:01 6243

Ned rundt 25% siste 3 måneder, uten at jeg kan klare å se helt hvorfor. Greit nok at dollaren har tapt seg litt, men det må jo være noe mer som foregår her?

Rett ned i dag også, til tross for god stemning på børsen der borte.
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Empire
15.08.2020 kl 14:02 6049

SFl har løftef seg en god dollar og hadde noen dager med frisk oppgang til SFL å være i forrige uke.

Nedgangen leser jeg i forhold til syklus innen tank og bulk, samt nedtur innen conatiner og rigg. Container er på vei tilbake, mens rigg delen er fortsatt tung og vi venter på drillen sagaen skal komme med den bekreftelsen som vi har ventet lenge på.

En dollar opp og kanskje er oppgangen tatt ut for denne gang? Jeg ser liten grunn, som deg Surik, til at denne skal prises over 10 dollar med det første, men jeg har jo tatt innderlig feil før. Blir spennende med Q2 tall om noen uker. Hvis drillen kommer med beskjed innen den tid, så vil det også være enklere å kunne regne på riggverdier i SFL og når risikoen blir kjent i kroner og øre, så kan kanskje SFL igjen bevege seg over 10 dollar merket, avhengig av status quo for de andre segmentene. At SFL blir de-risket i rigg delen i en eller annen form og dermed at mulig cashflow (utbytte) blir enklere å forutse, tror jeg er det viktigste for prising over børs fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Frodon
12.09.2020 kl 22:10 5684

Empire, er du med i tank aksjer nå eller for mye risiko? 😉
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.09.2020 kl 20:28 5470

Empire/Surik- hva skjer i Sfl nå? 70 cent over ATL , går det i dass her? er det sdrl som tynger?
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Surik
03.10.2020 kl 23:03 5347

Betimelig spørsmål, jeg har også lurt på det en stund og begynte å se litt på tallene denne uka.
Min konklusjon ble at risk/reward var såpass attraktiv at jeg ble SFL-aksjonær igjen for et par dager siden (har vært ute siden 1.mai).

Det er sannsynligvis Seadrill som tynger, men jeg mener kursen har kommet for langt ned nå.
Riggene utgjør ca. 1/4 av flåteverdien (resterende kontrakter+stål) og står for ca. 7 cent/kvartal i distribuerbar kontantstrøm.
Vi snakker om West Linus, West Hercules og West Taurus som er leid ut til Seadrill.
- West Linus er på kontrakt med ConocoPhillips til 2028, det er nylig besluttet at den skal moderniseres med batteri+++ så den er jeg ikke så bekymret for.
- West Hercules (fant nylig olje i Nordsjøen) er på kontrakt med Equinor til mars 2021 men med opsjoner. Satser på at den holder seg flytende. Leid ut til Seadrill -> Q4 2024.
- West Taurus ligger i kaldt opplag. Her tar jeg høyde for worst-case: Riggen skrapes, all leie fra Seadrill bortfaller og at SFL må ta et tap tilsvarende restgjelden (~USD 90mill). Egentlig leid ut til Seadrill -> Q4 2024.

DNM er noe mer optimistiske mtp. sistnevnte, de har antatt 20% reduksjon i leien fra Seadrill på riggene fra 2021 hvilket gir en NAV på USD 8.30 per aksje. Mulig det er nærmere sannheten, det vil tiden vise.

Omregnet til norske kroner tror jeg kursen aldri har vært lavere enn nå, den var vel nede på 6-tallet (USD) da det stormet som verst rundt covid-19 men med en mye svakere kronekurs. Da jeg kjøpte SFL sist i midten av mars kostet en dollar 11,5 kroner..


Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.10.2020 kl 19:22 5079

Sfl tar tapet i Soff, hvor stor påvirkning har dette på q4 resultatet?

SOFF: SFL CORPORATION FLAGGER UNDER 5%

16:53
Oslo (TDN Direkt): SFL Corporation har onsdag solgt 749.995 aksjer i Solstad Offshore og eier med det 3.643.764 aksjer i Solstad tilsvarende et eierskap på 4,99 prosent.

Det fremkommer av en melding fra selskapet onsdag.

TDN Direkt finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
© TDN delayed
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Surik
05.11.2020 kl 20:19 4897

Vet ikke, men sannsynligvis 0.
Ihht. årsrapporten fra i fjor (per 31.12.19) har de kun bokført aksjer i Frontline, NorAm Drilling og ADS Crude Carriers.
De timet jo bra salget av 7,6mill Frontline-aksjer i Q4 2019 og solgte åpenbart videre utover vinteren og våren, for per 30.juni hadde de kun 1,4mill aksjer igjen. Macleod har litt å lære der.
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.11.2020 kl 21:30 4712

Da tok jeg sjansen på SFL på 6,6 på dollar 9,17, kjøper dog ikke så store posten, ATL nå mot Nok
Har god tro på en reward i olje neste år, trolig også bulk? tank blir nok ræva hele 21 men container koker.

Har du fått satt deg inn i tallene Surik?
Holder du aksjen fortsatt? Er det ting som bekymrer? Sdrl restruktureringen?

Drøye 11 mill usd blir vel bokført q4.20-q1-21 vedr Ads salg
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Surik
14.11.2020 kl 09:10 4611

Det tror jeg var et bra kjøp. Selv sitter jeg med inngang på 7,75 fra noen uker tilbake. Kanskje et godt eksempel på at det er risikabelt (og man skal la være) å kjøpe rett før kvartalstall..
Utbyttet ble høvlet mer enn jeg antok, hadde sett for meg ytterligere 5 cent til $0,20. Det slår selvsagt ut for en aksje som i stor grad prises på yielden.
Vurderer likevel å øke til uka.
Det er de 3 riggene som tynger ja, problemet nå er at Seadrill har sluttet å betale leie (BB, ca. $90 000/rigg/dag).
Nå er det heldigvis ikke helt mørkt i tunnelen, 2 av riggene er på kontrakt med henholdsvis Equinor og ConocoPhillips (sistnevnte ut 2028) mens den siste er i opplag og blir sannsynligvis skrapet.
Dagrate fra riggene på kontrakt havner på konto, men Seadrill har ikke tilgang til midlene uten at SFL samtykker. Ergo må, inntil dette er avklart, Seadrill bruke egne milder til drift og oppgraderinger. Inntil videre fylles det opp på konto, og ifølge Hjertaker er inntektene riggene genererer betydelig høyere enn BB raten SFL skal ha fra Seadrill.
Skal jeg gjette, så skrapes riggen som ligger i opplag (West Taurus, gjeldfri etter at SFL nå i Q4 har brukt kontanter til å kjøpe tilbake gjelden) og det kommer en eller annen avtale om kompensasjon fra Seadrill (i verste fall 0). Og så ruller avtalene om de 2 riggene i drift videre.
De 2 riggene i drift genererer 5 cent i kvartalet i distribuerbar kontantstrøm, og siden shippingsegmentet genererer godt over 15 cent i kvartalet forventer jeg at utbyttet løftes til minimum $0,20 når dette er avklart.

Summa summarum er jeg vel ikke så bekymret, kommer ikke til å selge på dette nivået men skal heller øke beholdningen. SFL har vist i 16 år at de kan manøvrere i ruglete sjø og gjøre gode dealer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.12.2020 kl 23:03 4238

Hm, enda mindre inntjening?
Fordømrade møkka papir, snart ny atl igjen.


SFL - SEADRILL UPDATE AND REDUCTION IN OWNERSHIP INTEREST IN FOUR CONTAINER LEASES

22:50
SFL Corporation Ltd. (NYSE: SFL) (SFL or the Company) announced today that it has entered into an agreement with Seadrill Limited (Seadrill) in respect of funds in certain bank accounts pledged to SFL. Pursuant to the terms of this agreement, Seadrill agrees to continue to pay SFL approximately 71% of the existing contracted lease hire relating to the West Hercules and the West Linus in exchange for Seadrills ability to withdraw funds to pay operating expenses relating to the two rigs. Any hire received by Seadrill relating to the sub-charters on these two rigs in excess of the withdrawn amounts will remain in Seadrills earnings accounts pledged to SFL.



This new fund withdrawal agreement follows the expiration of the previously announced forbearance agreement on December 14, 2020 which also included a similar payment arrangement until that date. Unless extended or terminated, the funds withdrawal agreement expires on March 31, 2021.

As previously announced, Seadrills failure to pay full hire under the leases for SFLs three drilling rigs constitute an event of default under such leases and the related financing agreements. Unless cured or waived, the event of default under the lease agreements or the related financing agreements could result in enforcement by SFL or the secured lenders (as applicable), and the funds withdrawal agreement does not contain any restrictions in this respect.

Please see the Companys public filings with the U.S. Securities and Exchange Commission, including without limitation, the report on Form 6-K filed with the SEC on November 16, 2020 for a discussion of certain risks relating to the Company, including risks related to Seadrill and its potential restructuring.

The Company also announced today that it has agreed to sell 50.1% of a subsidiary engaged in leasing in and leasing out of 19,000 teu container vessels to an entity that is affiliated with Hemen Holdings Ltd., SFLs largest shareholder. The transaction is expected to close in the fourth quarter of 2020 and is subject to the negotiation and execution of final documentation, which will include customary closing conditions. The agreed sale price is approximately $17.5 million, and the transaction is expected to generate a book gain of approximately $1 million. The estimated net reduction in SFLs distributable cash flow per quarter is limited to approximately $0.7 million.
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.12.2020 kl 18:18 4134

synes det var bra jeg
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Surik
04.01.2021 kl 18:17 3877

Neida, det blir reprising av verdi aksjer i 2021. Tålmodighet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Eldar1
08.01.2021 kl 07:32 3756

Kjøpte denne i går på 6,50 og har planer om å sitte på den ihvertfall fall ut 2021.

Selv om situasjonen med SDRL suger mtp på inntjeningen gir aksjen over 9 % utbytte. Altså all skiten er priset inn, men ikke oppsiden til maskineriet som historisk har lagd bøtter med penger.

Synes situasjonen minner veldig om da jeg gikk inn i OCY på 20,90 i oktober. Da var det ikke mer nedside å prise inn.
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.01.2021 kl 11:03 3636

Container delen forsvinner ut ut fra Sfl og over til Hemen, må vel betegne det som et ran slik markedet er nå, JF gribber til seg ?
Vel det virket jo uklokt å selge Fro for et år tilbake også, i dag ser vi at det var innertier,
Samtidig får Sdrl sugerøret lengre inn i Sfl, blir artig å se hvordan Sfl skal kunne tjene stort på Sdrl, det blir en uløst gåte.
Bulk delen drar nå selvf opp.
Jo har fortsatt de aksjene her men skal ikke kjøpe fler her nå, syns det ikke ser veldig bullish ut.

Det virker for meg som at Sfl frigir endel penger/ cash skal dette brukes på å investere i et restrukturert Sdrl tro?

Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
kakemann
14.06.2021 kl 18:50 2654

SFL - Acquisition of modern container vessels and long term charters
SFL Corporation Ltd. (NYSE: SFL) ("SFL" or the "Company") announces that it has
agreed to acquire two medium sized container vessels in combination with long
term charters to a leading container line.

The vessels are modern eco-design built in 2013 and 2014 with approximately
6,800 TEU carrying capacity, and the Company expects to take delivery of the
vessels in the near term. The purchase price is confidential.

The time charters will run for a period of minimum 6 years, and there are
purchase options with profit split at the end of year 5 and 6 of the charter
period. The fixed rate charter backlog will increase by approximately $160
million, and the EBITDA contribution from the vessels is estimated to
approximately $22 million per year.

SFL has already received financing indications at attractive terms, and the
balance will be funded by cash at hand.

Ole B. Hjertaker, CEO of SFL Management AS, said in a comment: "This acquisition
highlights our strength and ability to achieve sustained growth through repeat
transactions with the world's largest liner companies. We have firmly
established ourselves as a quality operator of vessels, and our financial
flexibility enables us to execute swiftly on new transactions. Over the last
months we have added more than $400 million to our charter backlog and expect to
continue increasing our fleet of vessels and charter backlog in 2021".
Surik
13.07.2021 kl 22:44 2335

Her ser vi vel 6 tallet igjen snart og den tålmodige investor kan vurdere inngang.
Med mindre vi får en skikkelig sommer skrell, da blir det enda billigere.
Skadefro
10.11.2021 kl 13:40 1737

Så øker utbyttet igjen. Godt å se.

Kan bli en spennende NYSE-dag i dag for oss med SFL-aksjer