Dividende yield 11-12%

Surik
SFL 20.11.2018 kl 22:22 12534

"I desember 2003 ble Ship Finance etablert som et datterselskap av Frontline. Det plasserte et obligasjonslån på hele 580 millioner dollar, om lag 4 milliarder kroner, i det amerikanske markedet, til 8,5 prosent rente. Disse pengene skulle, sammen med overtagelse av eksisterende pantelån i flåten på en milliard dollar, brukes til å kjøpe 47 tankskip fra Frontline."

Fra "Storeulv", 2006.

Snart er det bare ett skip igjen av den opprinnelige tankflåten kjøpt fra Frontline og Ship Finance har i dag en flåte på totalt 84 containerskip, bilskip, råolje-, produkt- eller kjemikalietankskip, tørrlastskip, rigger, ankerhåndteringsskip og supplyskip.
Container er nå det største segmentet i selskapet og står for 45% av ordrereserven, etterfulgt av offshore (34%), tørrlast (13%) og tank (8%).

Selskapet er robust likviditetsmessig og har ytterligere investeringskapasitet, Hjertaker antyder at de ser på tankmarkedet for tiden som attraktivt.

Selskapet presenterte samtidig som flere JF-selskaper tall for Q3 i dag og det ble for 59. kvartal på rad vedtatt utbytte, denne gang på 35 cent/aksje.
SFL har i likhet med de fleste aksjer fått juling på børsen den siste tid og handles nå for ca 12 dollar på NYSE. Etter min mening en utbytte perle som, forutsatt kjøpt til riktig pris selvsagt, vil generere god avkastning fremover.

Empire
21.03.2020 kl 13:40 1761

Hehe. Jeg kjenner godt den følelsen godt. Ser selv etter utgang for short og ny inngang long før sommeren. Mulig jeg ender opp med å vente som deg. Jeg tror fortsatt på caset mitt, men å treffe klokkerent på dato er bare svada.

Tank har vært i både himmel og helvete i 2020 og jeg tror det blir mer av det utover, men på et høyere nivå enn 2019.

Snuser du på rigg nå? Jeg tenker produsenter av olje kan være interessant, men kanskje ikke offshore med det første. Har du noen tanker om det?
Redigert 21.03.2020 kl 16:51 Du må logge inn for å svare
Surik
21.03.2020 kl 23:48 1674

Ja, tror også på olje nå.
Aker BP er ikke så bort i natta. NAV på 250 kr, gitt fredagens sluttkurs handles den nå til P/NAV på 0,4, Har ikke vært lavere siden oljeprisfallet høsten 2014. Her kan det komme en rask, kraftig rekyl men også interessant aksje å sitte med over tid.
Ellers er jeg ikke så inne i "big oil", men mener jeg fanget opp Chevron som et top pick i en analyse jeg skummet gjennom (finner den dessverre ikke igjen). Er vel som vanlig greit å styre unna gjeld.

Offshore er blytungt ja. Slik jeg forstår det nå vil oljeselskapene prioritere utbytter og nedbetale gjeld, da kuttes og utsettes E&P. I skifer ser det allerede ut til å være i gang, med stor sannsynlighet rammer det offshore også.
DNM har lagd en "liquidity timeline", der står Borr og Awilco Drilling først (Q2 2020). Om Trøim fortsatt kan trylle så er det kanskje på tide å svinge staven nå. Og så gjenstår det å se da, om det blir nødvendig med en runde til i Seadrill?

Skal innrømme at jeg har kjøpt Northern Ocean, handles under tickeren NOL. I likhet med resten av sektoren utbombet aksje. Selskapet eier 2 semirigger (HE) som har kontrakter med Lundin og Wintershall. I prospektet som du finner på https://www.northernocean.no/ anslås verdien (per rigg) (West Mira og West Bollsta) til $399 mill. ved emisjonsprisen på $5,3. Forstår jeg det riktig innebærer dagens aksjekurs på ca. $1 en prising av hver rigg på ~$280 mill, dette er rigger som i sin tid ble bestilt for >$600 mill. per stykk.
Her prises det vel inn risiko for termineringer, lavere rater eller det som verre er: Opplag og at pengene skal renne ut. Et spekulativt veddemål som alt annet innen rigg nå, men en dag skal det jo snu?
Empire
22.03.2020 kl 08:52 1607

Jeg har sagt det lenge, det blir en ny runde for Seadrill. Jeg fatter og begriper ikke at noen har trodd og kanskje fortsatt tror at drillen 2.0 skal klare å unngå det? Uavhengig av hva om måtte skje fremover med Korona, oljepris, etc, så er de i skjærsilden om en stund pga gjelden og kontraktsstatus. Mulig de unngår konkurs gjennom nye utsettelser eller kanskje kanibaliserer selskapet og sniker de beste riggene over til et annet selskap, men sånn det er i dag, så er det altfor mye gjeld (og håp), samt alt for lite inntekter. Det blir med andre ord spennende å se om det blir Chapter 7 eller 22 for drillen 2.0. Personlig tror jeg det blåses liv i drillen 3.0 og dagens aksjonærer vil tape det lille de har igjen. Kanskje flere bør se på muligheten i forhold til å kjøpe gjeld og få dette konvertert som en hedge på aksjer med tap, når den tid kommer.

Borr står det kanskje enda dårligere til med, da drillen ihvertfall har noe tid på seg i forhold til når gjeldsberget kommer flytende og må håndteres. Det blir spennende å se hva slags finurlige avtaler som gjøres denne gangen, da både for seadrill og de andre selskapene i samme situasjon. "Pappi til Borr" er jo blakk, mens "pappi til drillen" er på vei ut i en pensjonstilværelse. Odfjell og Nol er kanskje topp picks slik ståa er med tanke på gjeld og kontraksstatus akkurat nå (hvis man absolutt må ha noe rigg i porteføljen). Jeg heller mer mot å shorte den sektoren enn å kjøpe pr. idag, men den slagsiden som sektoren har fått, er interessant å følge med på med tanke på mulig gode kjøp. Man må bare klare å skille "klinten fra hveten".
Redigert 22.03.2020 kl 08:54 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
26.03.2020 kl 18:00 1393

Er det noen som har fått utbytte på konto. Skulle vært utbetalt i går. Har Nordnet, og de blåholder på utbytte, mens USD raser nedover.
Surik
26.03.2020 kl 20:26 1356

Ja, har fått. Bruker Dnb.
Mener å huske at du har hatt problemer med dette før?
Kbkristi
27.03.2020 kl 04:19 1298

Ja Surik. Nordnet behandler dette som sine egne penger, og kunden taper alltid på det. Hvilken kurs brukte Dnb på USD? Har også en aksjekonto hos Nordea, men der får man ikke handlet direkte på utenlandske børser. Man må ringe dem. Er du fornøyd med Dnb?
Surik
27.03.2020 kl 08:50 1250

Fikk på konto 25.mars, kurs 10,69.
Er fornøyd med Dnb. Stor produksjon av analyser, du får tilgang såfremt du har 5 handler/3 måneder rullerende. Du kan handle direkte på utenlandske børser og kurtasjen er helt grei.
Interessante analyser og generelt godt skrevet, varierende treffsikkerhet med kursmål selvsagt avhengig av sektor og analytiker og man må være kritisk selv.
Shipping synes jeg er veldig bra, Nicolay Dyvik er på hugget og treffer ikke så verst. Kom nettopp en Crude Tanker Sector oppdatering i dag ser jeg, med undertittelen "Hangover could be larger than the party", det blir noe å kose seg med i kveld sammen med en kopp kaffe i godstolen.
Kbkristi
27.03.2020 kl 09:26 1230

Takk for info Surik. I dag kom Nordnet også med pengene. Kurs 10,70. Jeg skal se nærmere på Dnb :)
Empire
19.04.2020 kl 14:06 1058

Hva tenker herrene nå da? SFL har løftet seg til ca. 10 dollar og for optimistene så er det gode penger tjent så langt. Sitte til neste utbytte eller selge og håpe at verden stopper opp enda engang?

Dette sitter litt langt inne, siden jeg har ett veddemål 31.12.2020 omkring snitt rater for ADS med noen jeg ikke husker Nicket på i farta, men SYND at SFL ikke har 50% profitt split kontrakter på rustholkene lengre.

6,8% nedgang i Kinas BNP burde enhver som sitter i Conatiner merke seg. Kan et kjapt regnestykke tilsi at nedgangen er større enn de offisielle tallene viser?

BNP Kinesisk eksport - 20%
BNP Kinesisk turisme - 2%

Hvis man da sier at halvparten av kinesisk eksport falt bort, så er tallet på nedgangen ca. 10%. Tar man med at kinesisk turisme også har halvert seg, så er tallet 11%.

SFL er ikke utsatt for spotmarkedet innen container, men de vil ha en potensielt økende motpartsrisiko hvis verden stopper for mye opp....
Surik
20.04.2020 kl 21:43 920

Den økende motpartsrisikoen har kvernet rundt i bakhodet mitt i flere uker. Med så stor eksponering (54% contracted revenue) mot containershipping er man ikke skjermet mot en langvarig nedtur innen det segmentet hvis hodene begynner å rulle nei.
Nå har jeg liten kunnskap om containershipping dessverre, men registrerer at av de 31 linerne er 10 på kontrakt med Mærsk, 14 (inkludert verdens største containerskip, MSC Anna) med MSC, og 4 med Evergreen. Så er det 2 hvor charterer ikke er oppgitt og 1 "leading container line".
Her er det kanskje Evergreen som det knytter seg høyest risiko rundt? Mener du nevnte for lenge siden at de også var gjennom en runde med finansielle utfordringer for noen år siden?

Jeg velger likevel å bli sittende en stund til og akkumulerer heller på dipper enn å selge i panikk. Mye pga. hovedeier, historikken og at jeg tror utbytteaksjer generelt vil holde seg relativt bedre enn mye annet i et null/lavrente-scenario. Så lenge de betaler utbytte da..
Empire
21.04.2020 kl 21:04 863

Den gang så var det var vel mer overkapasitet som dro segmentet i søla og i mindre grad selskapsspesifikke grunner. Mærsk brakk jo opp som en følge og Evergreen var ikke i en verre situasjon, de bare manglet den litt mer familiære tradisjonen som var i Mærsk. Mærsk var også på rimelig dypt vann en stund, men det ble ikke gjennomført noen hastesalg av f.eks tank delen. Enden på visa den gang ble et nytt landskap med selskaper og allianser.

Jeg ser de argumentene, men jeg tenker mer i den andre retningen. Jeg selger på 10 og venter heller på nye muligheter.
Surik
23.04.2020 kl 23:06 787

Ser det går tyngre i container, flytende lagring er ikke bare et begrep i tank:
“Inventories of goods like apparel, textiles, white goods, are full,” Poulsson said. “We are hearing of receivers of these goods asking shipping lines whether they can store these goods for a period of time or slow their ships down or basically delay taking delivery.”

https://gulfnews.com/business/no-demand-worlds-container-ships-run-near-empty-1.71130001
Empire
27.04.2020 kl 21:34 671

Ai ai. SFL over 11 og jeg traff ikke toppen denne gangen heller. Jeg får håpe at lykken står den kjekke bi og alltid ved en seinere anledning.

Jeg er fortsatt skeptisk til prising over børs med tanke på inntektssvikt, men børsene dundrer uanfekktet avgårde. Mulig jeg må revurdere mine multipler, men det sitter ganske langt inne. Sp500 til 21 er i drøyeste laget synes jeg, men hva jeg synes spiller som kjent ganske liten rolle. Det virker som det er 3100 som er neste stopp for Sp500 og det oppleves litt merkelig for en fundamentalist.

Og sånn går nå dagene....

Bra vurdering surik
Surik
01.05.2020 kl 00:07 591

Sitter fortsatt, men lurer på om $11.53 kan ha vært toppen for denne gang.
Det dundrer avgårde ja, synes det har gått vel raskt og børsen virker noe euforisk makrobildet tatt i betraktning. Mulig det kommer en korreksjon snart.
Mener det er åpent på NYSE 1.mai, får sove på saken.
Surik
17.05.2020 kl 00:38 395

SFL presenterer tall for Q1 2020 førstkommende onsdag, for den som sitter som aksjonær her eller vurderer inngang kan det kanskje være ekstra verdt å følge med hvordan CEO Ole Hjertaker vurderer eksponeringen mot offshore og container.
- SFL eier 3 rigger som er på BB kontrakter med Seadrill datterselskaper (West Linus - HE JU på markedsindeksert rate til ConocoPhilips til 2028, West Hercules - HE semirigg på korttidskontrakt med Equinor, West Taurus - semirigg i opplag). Forrige kvartal genererte disse $26.5 mill. i inntekter, dvs. ca. 100 000/dag i snitt. Ratene ønsker Seadrill nå å reforhandle, så muligens blir det mindre penger i kassen for SFL fremover fra disse.
- Reduserte frakt volumer i container shipping, ifølge Mærsk som slapp tall denne uka blir det mulig 20-25% lavere volumer sammenlignet med tilsvarende kvartal i fjor. Mærsk er vel ikke noen ukurant motpart men jeg er usikker hvordan ståa er i MSC og Evergreen.
https://www.wsj.com/articles/maersk-expects-container-shipping-volumes-to-fall-up-to-25-11589388695?mod=searchresults&page=1&pos=1
SFL har ifølge "contracted charter backlog" endel skip utleid på korte kontrakter så det ligger kanskje noe risiko her.

Historisk sett er aksjen relativt billig nå, men jeg vil ihvertfall se an Q1-tallene og lese utskriften fra telefonkonferansen før jeg går inn igjen. Sitter med en liten følelse av at de kan kutte utbyttet til $0.25 i disse covid-19-tider, i så fall er kanskje fredagens sluttkurs ($9.55) grei for en aksje som gjerne handles rundt 10% dividende yield?
Empire
20.05.2020 kl 19:20 205

Da ble det som du sa Surik og kutt i utbytte her også. SFL mener de skal være skånet mot svingninger innen container som følge av covid-19, men de vedkjenner at motpartsrisikoen har økt. Som nevnt før, så har SFL lange kontrakter innen dette segmentet, med noen få unntak. Forlengelsene med Mærsk viser en framtidstro, både fra SFL og ikke minst Mærsk sin side, men de nærmeste månedene kan bli tunge for verdenshandelen og da spesielt container selskapene. Så har de kjøpt seg en ny balje og det er jo veldig hyggelig. Tenker løsningen med seadrill blir noe av det samme som ved sist korsvei, da det er åpenbart at noe snart må skje med seadrill sagaen.

En kanskje bedre enn fryktet rapport, men jeg ser desverre ikke noen stor oppside fra nåværende prising gitt tingenes tilstand innen de ulike segmenter som SFL er inne i.

https://www.sflcorp.com/sfl-preliminary-q1-2020-results-and-quarterly-cash-dividend-of-0-25-per-share/

Noen tanker?
Surik
24.05.2020 kl 20:58 115

Ja, jeg ser heller ingen stor oppside fra fredagens sluttkurs ($9,55).
Som Hjertaker nevner, de tar ned utbyttet pga. usikkerheten rundt riggene, tørrlastmarkedet, mulig opplag av 2 bilskip og 2 feederskip samt mulig lavere profit-split.
Mulig dette går greit, men aksjen har nå historisk sett vært priset +/- 10% dividende yield så da setter jeg kursmålet til $10.
Noen er kanskje ikke enige i dette og vil argumentere for at med dagens lave renter vil mange investorer akseptere en lavere dividende yield og dermed høyere prising.

Jeg er derimot ikke så sikker på at det vil skje.
Historisk er lave renter i Vesten et relativt nytt fenomen, men ser man til lavrentelandet Japan de siste tiår har risikopremien økt i aksjemarkedet.
SFL er et meget bra selskap og jeg kommer nok til å gå inn igjen her. Vil fortsatt forsøke å holde meg til strategien "kjøp på frykt (<$8,0), hold for langsiktige utbytter eller selg på eufori (>$10,0)".