$$$PGS$$$ Lesestoff i helgen 😊

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
16.06.2023 kl 11:55
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Slettet bruker
PGS 24.05.2023 kl 07:50 378608

😶‍🌫️
Redigert 16.06.2023 kl 11:28 Du må logge inn for å svare
Max-Investor
02.06.2023 kl 07:11 3682

Det er bare å gjøre seg klar til feststemning. Er det i dag vi får oppturen fra de 3x store kontraktene?
Slettet bruker
02.06.2023 kl 07:11 3700

Husker det var et marked som lette med lupe etter grunner til å falle. Et marked som det vel hadde vært det beste å holde seg helt unna. Dusteuker. Vel, nå tyder mye på at de skal reverseres, og så, som markedet jo gjør, legge på seg litt.

Og så har vi det selskapspesifike. Med bla 3 store kontrakter bare denne uka:
https://www.finansavisen.no/energi/2023/06/01/8012570/pgs-sikret-tre-storkontrakter-pa-rappen-sterkt-bevis-pa-fornyet-interesse?internal_source=sistenytt

Sikret tre storkontrakter på rappen: – Sterkt bevis på fornyet interesseSeismikkselskapet PGS holder koken, og har nå meldt om tre store kontrakter – tre dager på rad.
Redigert 02.06.2023 kl 07:12 Du må logge inn for å svare
Frøkena
02.06.2023 kl 07:09 3704

Endelig begynner det å se strålende ut igjen 🏖️ herlig!
Slettet bruker
02.06.2023 kl 07:03 3745

Den Store Skrålende PGS Familien skal på charter nå. Vi tar over hele øya 🏖
Alias Mr X
02.06.2023 kl 07:02 3751

Streamerne blir produsert i Statene, husker det ble estimert et budsjett på 1mrd for en båt med 12 streamere (2009).
Hva de koster nå er usikkert, det har vært mye endringer på kablene siden den gang samtidig har prisene gått opp.
- Jeg vil tro at de har klart å holdt prisene på samme nivå
Slettet bruker
02.06.2023 kl 06:56 3763

"Lovforslaget som vil heve USAs gjeldstak, har gått gjennom i Senatet. – En stor seier for økonomien og amerikanere, sier president Joe Biden."

And now - to the skies 🌈🦄😶‍🌫️🛸
https://tenor.com/view/yes-awesome-hurrah-never-ending-story-falcore-gif-5079416
Piloten
02.06.2023 kl 06:55 3747

Gjeldstaket løst. Grønt over hele fjøla i Asia. Oljeprisen godt opp. Avtalebonanza hos PGS.
Gullrekka på plass - gjør klar for Taco-Friday😍
geo01
01.06.2023 kl 23:59 4211

Vi jobber sammen og tenker semmen dude!
Support to you bud!
TonyB
01.06.2023 kl 23:34 4303

Postet et innlegg i den andre PGS-tråden i den tro at jeg var her his min venn Hvalross, så re-poster her. Del gjerne deres tanker og strageier i PGS. Hvordan tenkte du ift dine investeringer i PGS

Jeg blir lett revet med i det korte bildet hvor en med en haug med forutsetninger blandet med faktum vi vet, faktum vi tror, deretter blandet med kortsiktige spekulasjoner, beregninger av en haug med selskapsmessige varabler opp mot en haug med fundamentale faktorer opp mot en haug med makrorelaterte faktorer opp mot en haug med psykologiske faktorer and so on….., for å kunne hoste opp noe fornuftig å si om hva en tror om nær kursutvikling. Egentlig er dette for meg underholdning, litt spenning, litt trening, læring, bekrefting/motbekrefting m.m. Det er gøy, det er tidsfordriv. Vi får diskusjoner og gøy, mens vi venter og venter…..og venter på at det smeller.

Men som longeren jeg er, så er jeg egentlig ikke så opptatt hva kursen er dag til dag, kanskje heller ikke uke til uke…. Dette fordi mitt plukk av selskap jeg investerer i, er basert på en vurdering med «tyngre» essens enn at jeg må la meg stresse til å «forsvare» overfor meg selv hva kursen er i morgen eller i neste uke. Det betyr at jeg blant annet er overbevist av markedet og sektoren i overskuelig fremtid, jeg er overbevist av at PGS vil være en av få viktige leverandører i dette markedet, jeg ser at selskapet er svært lavt priset og giret og at selskapet vil ha enormt vekstpotensiale i tallene. Risk/reward er etterhvert blitt pent (for min del). Penere enn ever…Det er selvsagt flere vurderinger, men kan ikke sitte her å ramse opp alt. Men gjerne er vurderingene basert på hva og hvor dette selskapet vil være om 5-10 år. Da er ikke kursen i neste uke så viktig. Men du verden så gøy det likevel er. For meg er det en snodig greie. På ene siden kunne jeg i et slikt perspektiv logget av over lengre tid, men dagen blir ikke helt den samme uten børsen, meningsutvekslinger and you name it. Men en blir i et slikt perspektiv bedre til å takle nedturer (forutsatt av at det ikke er noe fundamentalt galt med marked og selskap som en anser som vedvarende). Har en gjort grovjobben i forkant på hva en tror på, strategisk, fundamentalt etc, mister en ikke så lett sin egen overbevisning på dette på de verste nedsalg og fall. Det er godt for helsa og anbefales alle 😃.

Det er svært mange forklaringer på hvorfor en kurs er som den er. I PGS-caset tror jeg for det første at de ikke får en dritt gratis. Dette på grunn av gammel historikk med svake tall, kriser og emisjoner. Så kan vi legge til svak omtale i finanspressen og repeterende meglerhus som er «anti» selv om kalkyler eller forutsetninger de bygger på, lett ofte kan angripes som feilaktige.

Short påvirker med all verdens minusalgoritmer og særdeles på svakt volum. Dette har nok påvirket i det korte bildet, men samtidig kan det bli gøy om alle får hast med å dekke inn.

Olja påvirker kurs i PGS selv om olja ikke direkte påvirker ratene i selskapet. Men algoritmer er pegget mot oljekurs. Oljeprisfall over tid forteller jo også (teoretisk) at oljeselskapene tjener mindre og at dette smitter på alle som er i verdikjeden til selskapene. Riktig eller ikke.. Oljeprisene skal forøvrig langt ned før de påvirker letebudsjettene. Godt ned på $60 fatet og gjerne under.

Sentiment. Dette tror jeg er hovedårsaken til at vi er der vi er. Til tross for 3 fine kontrakter kødder vi på lavt 7-tall. Men se på hele offshore (for eks OSX). Den kødder også på lavt 70-tall. Denne var over 90 for ikke lenge siden. Det forteller om en betydelig selloff i hele sektoren. Som noen sa så fint. Det hjelper ikke å rope på gode fundamentaler, når de store institusjonene er fraværende. Storkapitalen må tilbake i markedet, og den kapitalen som er i markedet må roteres. Men dette kommer. Det må komme. Som nevnt tidligere er osx ratio mot US-oil på all time low med ratio under 1 mot en snitt normal på 2,4. Dette også forteller om en svært lav prising av offshore (at the moment). Kapitalen står på sidelinjen og venter på inngang. Snart vil flere og flere offshorerelaterte selskap legge frem sine tall kvartall etter kvartall, med overbevisende tall, med bøtter av cashflow. BØTTER! En ser det begynner tar av i rigg, oljeselskap tjener. Dette blir rått.

Har en tro på dette snur en fort bekymring over svake kurser fristilt fra fundamentalt potensiale, til å glede seg over tid til å fylle på mer. Men av natur, så liker vi se penger vokse omgående rett opp i en never-ending greie. Det skjer dessverre ikke, selv om vi så jævlig mener aksjen fortjener det. Skyv, korreksjon, rotering, nytt skyv, korreksjon….. Men over tid er dette blitt gull, gitt at du også hadde rett om selskapet og de visjoner du så for deg selskapet skulle oppnå.

Jeg skjønner at de som har vært med i PGS lenge vil si at noe av dette ikke henger på greip, fordi historisk skjedde det og det og det samsvarer ikke. Ja, men jeg ser selskapet slik det er rigget NÅ, potensiale NÅ, risk-off (gjelda NÅ) og markedet NÅ og har ståltro på at dette blir en fantastisk reise (fra NÅ) 😃
Slettet bruker
01.06.2023 kl 22:47 3046

Takk for detaljert Afrika info Strak😃
Slettet bruker
01.06.2023 kl 22:21 3223

Et par meget gode innlegg på Geo01s eminente og litt tyngre PGS-tråd akkurat nå.

Husk å sjekke

https://www.finansavisen.no/forum/thread/159825/view/0/1
Slettet bruker
01.06.2023 kl 21:52 3480

Ja det meste er greit om det friteres
Svava
01.06.2023 kl 21:50 3497

Resultatet etter første lisensrunde i Somalia med oppstart senere i år: Anderson said Coastline's projects will progress in November. "The next phase is shooting a 3D seismic survey between November and March. We will then process it over three to four months," he said. "We hope to be drilling by the second or third quarter of 2025."
Kontur
01.06.2023 kl 21:49 3474

Korrekt
Hva skjer med maktbalansen om hele nasjoner kutter olje og gassproduksjon ref det GB snakker om, skjer ikke, tullball og valgflesk. Det blir mer og mer leting fremover
Slettet bruker
01.06.2023 kl 21:41 3477

På med slipersene i morgen folkens, tusler videre mot ninni, tina og elvira...kanskje tilogmed tollef viser seg før unga skal ha ferie!!??

Godt jobbet Rune!
strak_motbakke
01.06.2023 kl 21:28 3565

Det er nok mange som sliter med å se det litt lengre perspektivet når det kommer til seismikk og fremtiden til olje- og gass, og det er riktig at Europa og USA har hatt sin moro, men det er vanvittig mange andre land der ute som er totalt avhengig av fossile energikilder for å ikke havne i energifattigdom. La oss ta en titt på Afrika for eksempel:

- Bare 43% av kontinentet har tilgang på rimelige energipriser, og det er et av stedene i verden med høyest populasjonsvekst (2.37% økning hvert år!!)
- IEA har sagt at målet er å gi over 90% av befolkningen tilgang på rimelig energi, og fossile energikilder er en stor del av denne løsningen. Dette også har blitt uttalt av mange Afrikanske land!
- “We have energy poverty and it's our aim that we are going to end this poverty by using [our] gas,” - Maggy Shino, petroleum commissioner at Namibia’s Ministry of Mines and Energy
- Tanzania har kommet et stort steg lengre mot gigant satsing på naturgass etter å ha inngått en avtale med Equinor, Shell og Exxon rundt regulatorisk rammeverk. Dette er et område med nesten ingen multiklient data (se PGS og TGS datakort), så her blir det vanvittig mye leting fremover
- “Africa is going to unlock a lot more hydrocarbons in the future and ExxonMobil is absolutely going to be part of that... The likes of Angola, Tanzania, Mozambique and even Somalia hold great potential...” - John Ardill, Vice President Global Exploration i Exxon Mobile. Igjen er dette områder med veldig lite Multiklient data, så her må det letes mye!

Dette er bare et par utdrag fra alt det som skjer i de mer sentrale- og sørlige delene i Afrika, og er bare en liten smakebit på hva vi har i vente fremover! Så er det fremdeles mer enn nok å gjøre i andre steder som Brazil, Indonesia, India, Europa, Canada, UAE, og mange, mange fler!! (PS: Dette ekskluderer alt det som skjer innen CCS, Havvind, Havbunnsmineraler, etc, etc) :)
Redigert 01.06.2023 kl 22:59 Du må logge inn for å svare
Kontur
01.06.2023 kl 20:46 3881

Saudi vil nå ta styringen og få oljen godt opp på 80-90 tallet igjen, vær dere sikre. Senatet stemmer gjeldstaket gjennom så er vi ferdig med den saken.
PGS flyr ellers selv for egen maskin og kan vanskelig se selskap innen oljeservice/offshore/seismikk med større oppside enn PGS. At shortstrikken strammes sakte men sikkert er bare positivt. Til lenger de venter med å dekke seg inn dess bedre.
Vi vil få en ekstrem bratt oppturkurve når shorten da brister.
Å kjøpe nå vil være svært gullkantet
Slettet bruker
01.06.2023 kl 20:22 4057

Hvem mld. Venter vi på? NY ?
Slettet bruker
01.06.2023 kl 20:05 4198

Noen som har peiling som kan fortelle litt omkring streamere, hvem som lager de og om de er kostbare å produsere osv. generell info?
Takker om noen kan dele av sin kunnskap.
Redigert 01.06.2023 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
mingus7777
01.06.2023 kl 19:38 4361

Blir exxxtra god taco i morgen!
💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨🚀
Hardly
01.06.2023 kl 19:36 4316

Ser at VIX indexen for øyeblikket er den laveste på ett år og OSX skyter til værs. Lover bra dette.
Slettet bruker
01.06.2023 kl 19:29 4365

Hadde gitt oss en god push rett til 16 ja, hadde vært noe, men så short i toppetasjen kan de vel ikke være, eller hor!🤔😎..
Slettet bruker
01.06.2023 kl 19:22 4400

Oljeservice TAR AV!
Slettet bruker
01.06.2023 kl 19:18 4396

5 - 13 mid des til start mars.

- Joa, bra det. MEN ...
Slettet bruker
01.06.2023 kl 19:05 4504

Slettet bruker skrev Longers Paradise🏖
God pedagogikk?

= når de som har solgt blir løpende pesende bak.

🎲See ya on the flip side 🪬
Redigert 01.06.2023 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
TonyB
01.06.2023 kl 19:04 4500

Ja, det hadde vært noe - men akkurat det tror jeg sitter langt inne 😃
Slettet bruker
01.06.2023 kl 19:02 4520

Slettet bruker skrev Nå koser vi oss 😊
Longers Paradise🏖
oppturen
01.06.2023 kl 18:59 4525

I mitt drømmescenario dekker ikke short inn før kursen er over 12 😉
TonyB
01.06.2023 kl 18:57 4441

Ja, og vi kan plusse på 2mnd jobb Guynea. Og tenk altså at selskapet driver å booker opp båter for sommer 2024 og videre allerede, såvel som siste puslebiter for Q4.

For den helt kortsikte «gøyen» kunne vi håpe på kvadruppel i morgen med NY-kontrakt, og at shorterene i olja og gjerne i PGS, dekker inn i morgen, pakker sekken, tar med seg algoritmene og drar til fjells og puste ut for at de kom seg ut i siste sekund 😃.

Drømmescenario? Jada, men har hendt større mirakler 😊
Redigert 01.06.2023 kl 18:57 Du må logge inn for å svare
thief
01.06.2023 kl 18:47 4507

Blir rally i morgen, olja dundrer opp og USA godt i pluss 🙂Ser vi opp mot 7.8kr allerede før helgen??
oppturen
01.06.2023 kl 18:44 4540

Er nok ikke så enkelt å oppdrive streamere heller, Shearwater selger neppe sine og PGS sitt fornyingsprogram tar vel den kapasiteten som er i markedet ?
Slettet bruker
01.06.2023 kl 18:39 4555

Saudi har finkjemma kinesisk seismikkapasitet.
Eidesvik båtene ser ut til å forsvinne ut av sektoren (like greit siden selakapet som kunne satt de i drift til høyest rater vel prioriterer først gjeld, så utbytte.)

Og nå går Oljetoget 🚂🚃🚃🚃

Redigert 01.06.2023 kl 18:44 Du må logge inn for å svare
oppturen
01.06.2023 kl 18:35 4573

Hadde passet fint med enda en godmelding fra PGS i morgen. Ser ut som makro bilde kan gi litt hjelp i riktig retning.
Hadde vi fått kursen over 9 tenker jeg short ville følt litt på puls. 😀
( havvind NY, kontrakt Australia, profit warning høyt late sales, avklaring på de $30mill i transfer fee , eller noe helt ut av det blå 😀)
Artige
01.06.2023 kl 18:24 4618

Ekspertene sa olja skulle til 100-110 i sommer. Så da vet man at det skjer ikke. De tipper og tror akkurat som oss.
Slettet bruker
01.06.2023 kl 18:22 4625

Noen har snakka sammen
Grøntgress
01.06.2023 kl 18:21 4620

Presidenten har talt og oljen vil opp.
Slettet bruker
01.06.2023 kl 18:16 4664

⚡️⚡️⚡️ får vi OLJESJOKK!? ⚡️⚡️⚡️
Grøntgress
01.06.2023 kl 18:08 4718

Bonanza fredag? La oljen gå📈
Kontur
01.06.2023 kl 18:05 4729

Da kan det se ut til at oljetoget går.. ikke uventet vi et jo hva som nå snart kommer.
observer009
01.06.2023 kl 17:46 4833

her er en til -> GeoStreamer X
New data for exploration, ILX and appraisal in the Norwegian Sea

https://www.pgs.com/company/resources/feature-stories/new-geostreamer-x-data-for-exploration-ilx-and-appraisal-in-the-norwegian-sea/
Slettet bruker
01.06.2023 kl 17:43 4838

👯‍♂️👯‍♀️👯 Funky Friday 🕺💃
Slettet bruker
01.06.2023 kl 17:42 4632

PHLX Oil Service Index skyter i været i kveld:

https://www.marketwatch.com/investing/index/osx

Sammenlign 3 måneder chart PGS og PHLX, inputen til robotene dette.
observer009
01.06.2023 kl 17:40 4597

På fredag ser det ut til å bli en god dag, Oil Service Index over 3%, og oljeprisen med rundt 3%.