$$$PGS$$$ Lesestoff i helgen 😊

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
16.06.2023 kl 11:55
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Slettet bruker
PGS 24.05.2023 kl 07:50 369803

😶‍🌫️
Redigert 16.06.2023 kl 11:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.06.2023 kl 13:29 4597

Så fort noen ikke er enig med deg blir du ufin. Du burde skjerpe deg og bli tørr bak øra.
mingus7777
11.06.2023 kl 13:35 4561

Så herlig FA! Nå mangler vi bare at DNB kommer med et sjukt lavt kursmål, da er det copy paste fra tidligere og vi skal ut å
✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️🚀
#ikkeladeglure
Sydforekvator
11.06.2023 kl 14:04 4422

Ser Haugen i sin analyse bruker WMA og fikk Dead Cross den 19 mai, selv bruker jeg SMA som indikerer
Dead Cross blir utløst rundt 20 juni
Hva sier TA ekspertene her inne, hvilken MA er det mest riktig å bruke
Bulleys
11.06.2023 kl 14:35 4314

Får vel selge da og eventuelt kjøpe flere aksjer lengre ned.alltid noen nervøse mager og nybegynnere som biter på når fa og dnb kommer ut med analyser.jeg klager ikke. får jo bare kjøpt enda flere og langt billigere pgs aksjer snart mandag.
oppturen
11.06.2023 kl 14:46 4293

Denne var litt gøy 😅😃
https://www.finansavisen.no/finans/2023/06/11/8014329/kredittrating-er-en-darlig-indikasjon-pa-risiko

Jeg poengterte nøyaktig det samme i en tråd her på forum for 1-2 uker siden. Jeg brukte selv Svensk eiendom versus PGS som eksempel.
Ble selvsakt idiot erklært av noen eksperter her, men ser da ut som Sissner junior har tatt poenget. 👏👏

Om du leser her kan du forklare logikken bak å gruse kursen i PGS som hedge i obligasjonslånet ?

For meg blir det som om banken som har lånt ut penger til en bilkjøper hyrer inn en bølle til å stripe opp bilen.
oppturen
11.06.2023 kl 14:53 4229

Det var så gøy at jeg måtte finne det og poste på nytt 😜
oppturen
27.05.2023 kl 18:06
3659
«men kursen ligger ganske fast før de faktisk klarer å tjene penger» det er jo dette argumentet som er så forbanna feil.

Når det gjelder prising av gjeld er problemet at finanssektoren ikke ser verdiene. De ser på balansen og den er rævkjørt etter store nedskrivinger fra år med dårlig inntjening og overkapasitet. De ser også på inntjening, men da på IFRS tallen som er påvirket av store nedskrivinger i MC bibliotek fra foregående år.

I 2022 mens PGS har betalt store avdrag har renteutgiftene bare økt ettersom renten har gått betydelig opp, dette snur nå i Q2 hvor rentekostnaden vil begynne å falle for hvert Q og ganske mye etter Q1 2023. I 2024 vil rentekostnaden være ca $25 mill lavere enn i 2023

PGS og Shearwater har i praksis tilnærmet duopol på 3D seismikk, begge har over flere år blitt sterkt presset på pris, samtidig som f.eks TGS har skummet fløten og tjent gode penger. PGS og Shearwater har vært tvunget til å selge sine tjenester på billigsalg og trolig til tider med tap for å klare å dekk noe av utgiftene. Når dissse nå har fått hode over vannet og en liten buffer på bok vil de ikke gå med på å arbeide på tap lenger, ved neste dip i markedet tar de raskt ut noen skip for å holde prisen oppe ( slik Opec styrer olje prisen)

Når deg kommer til emisjon så har du fått med deg at all innskutt egenkapital og enda mer har gått til gjeldsreduksjon, driften leverer overskudd og betaler alle invistering alle renter og endog endel avdrag.

I Veldig mange emisjoner blir provenyet brukt til daglig drift i et håp om en dag å levere noe tilbake, det er noen vesentlige forskjeller.

Ser det pågår en nedgradering av kreditt rating på f.eks Svensk eiendomsselskap. Inn til vider er ratingen mye bedre enn hos PGS. Ta en sammenlignende analyse og se på balansenes reelle verdier samt dagens og neste 15 års potensiale for cash flow. Hva tenker du om kreditt ratingen ? ( min soleklare konklusjon er at beregningsmodellen responderer for tregt og gir feil utslag i begge tilfelller hvorav ene blir for positiv på grunn av historie mens andre blir for negativ på grunn av historie)
Kokosnøtt
27.05.2023 kl 18:20
3616
Flåsete skrevet av meg, men du skjønner dersom du vil.
Men du vil ikke - du hevder jo igjen at ingen andre investorer, ex deg og resten av de 10 mest helfrelste her, evner å se. Profesjonelle investorer, de forstår ikke. Nordiske eiendomsselskaper som er i ekstremt hardt vær er priset til lavere kredittrisiko - dette er også en feil ihht deg. Det du ihvertfall MÅ forstå - er at det er folk med tilsvarende tanker som deg som går på de største blemmene. Sistemann slukker lyset etc. Men vi kommer ingen vel. Hvalross er sikkert allerede i gang med å få meg kastet ut fra forumet (for tredje gang) pga denne enorme negativiteten min :D
Slettet bruker
11.06.2023 kl 15:06 4171

Ja. Det finnes ikke et eneste negativt tegn for selskapet. ALT går i rett retning alltid - og dom som sier noe annet -
dom er domme dom!
Alby
11.06.2023 kl 15:19 4144

Her var det litt av en helgestemningen , kan dere ikke heller ta en tur på badestranden i dette gode været.

Det alle vet er at selskapet har nå 9 båter i drift, som vil gi gode inntekter i årene fremover. Vi får etter hvert flere kontrakter.

Jeg gir blaffen i finansavisen og div. banker sier, men forholder meg til hva selskapet sier.
Slettet bruker
11.06.2023 kl 15:54 4004

Du er en sann menneskekjennar som dine likesinnede. Next Level teft.
Hardly
11.06.2023 kl 16:08 3963

Tror man må skille mellom aksjekursen og selskapet her.
Selskapet er det ikke noe feil med. Lå nede med brukket rygg og nære konkurs. Nå er alle mann (båter) i arbeid. Penga kommer.
Kursen derimot kan man alltids diskutere om er riv ruskandes feil eller ikke, men når bunnlinjen blir grønn og utbyttene utbetales, en gang til neste år, så følger nok kursen etter.
I mellomtiden får man trade litt på opp og nedturer. Ellers er det mange andre selskaper å investere i for de utålmodige.
Redigert 11.06.2023 kl 16:09 Du må logge inn for å svare
china
11.06.2023 kl 16:11 3952

Drittpakke fra FA. Akkurat det vi trengte!!
Max-Investor
11.06.2023 kl 16:13 3939

Personlig så liker jeg best å vurdere selskapet før jeg investerer. Finner jeg selskapet interessant så kan jeg kjøpe. Har jeg først kjøpt aksjen så er jeg positiv til investeringen. Skulle jeg finne aksjen så negativ at jeg må skrive bare negativt på et anonymt forum, så hadde jeg nok heller solgt meg ut. Ser ikke helt hensikten med å bli værende i en investering som ikke jeg selv finner interessant lenger. Men, det er nå meg.
Slettet bruker
11.06.2023 kl 16:38 3824

Blant de normale her inne da 👍🏻😉
Max-Investor
11.06.2023 kl 17:38 3585

Hehe. Kan sikkert diskuteres det også🤣
Slettet bruker
11.06.2023 kl 17:59 3484

😅 kanskje som Leif Juster parodierte en gang i tiden …. «Mot Normalt « 😇
Slettet bruker
11.06.2023 kl 18:28 3363

Drittpakke? En nøytral teknisk analyse?

Se på denne:
https://m.marketscreener.com/quote/stock/PGS-ASA-1413242/
Slettet bruker
11.06.2023 kl 18:29 3362

Hva med de to skipene som ligger i Farsund?
Slettet bruker
11.06.2023 kl 18:32 3364

Det blir vel en ny runde ned oppsigelser av FA, både de som allerede har sagt opp og de som aldri har vært abonnent vil vel si opp i protest mot en nøytral teknisk analyse!
rischioso
11.06.2023 kl 18:39 3361

Er nettopp kommet tilbake etter noen dagers pause fra forumet og noterer meg at det meste er som før - mange av de som var positive er det fortsatt og det uansett kursutvikling og de som var negative er blitt ikke bare flere, men enda mer negative og det med rette - hvorfor?

Fredagens sluttkurs endte på undersiden av den tekniske støtten på 7 blank og det på betydelig volum noe som burde bekymre de fleste. Kursen er ennå ikke etablert på undersiden, men den er godt på vei til å bli det så de nærmeste dagene blir svært viktige for å se om det var et falskt brudd eller om kursen etablerer seg på undersiden. Hvis så, ja da får et nytt og lavere trading intervall (6,1 - 7).

Kursen har den sist tiden vandret sidelengs med tidvise og små rykk opp, men dessverre for svakt til at det kunne bli test av motstand mens det derimot p nedsiden har det blitt test av støtte både titt og ofte noe som et er klart svakhetstegn og når så støtten røk og det etter 3 kontrakter på rappen og det på høyt volum så er det helt klart et svakhets tegn noe selv de mest positive kan makte å se selv om de kanskje føler seg forpliktet til å gi uttrykk for noe annet. Uansett, topper vi det med at det er en liten ørkenvandring frem til at tall kommer på bordet, usikkerheten om og rundt Q2, fortsatt press på oljeprisen selv etter 3 OPEC kutt og ikke minst at shorten fortsetter å øke så tyder det meste på at kursen vil etablere seg på undersiden av støtten på 7 blank denne gangen og at det nye trading intervallet hovedsakelig vil befinne seg på 6 tallet (6,1 - 7) fremover og frem til nytt av betydning vil vise veien videre.

Det er fullt lovlig å være både enig og uenig i dette, men dette er min mening basert på en mix av TA, det fundamentale slik det fremstår i dag toppet med svak makro som virker å måtte bli verre før det kan bli bedre.

I løpet av neste uke vet vi mer - lykke til og fortsatt god helg!
Zolly
11.06.2023 kl 18:40 3352

Teknisk så ser jo utvilsomt PGS nitrist ut. Death Cross nærmer seg og RSI har fortsatt mer å gå på til nedsiden, før får man eventuelt får en reaksjon opp. De fleste tekniske indikatorene skriker dessverre selg. Godt mulig aksjen tester lavt 6-tall/høyt 5 tall i løpet av kommende uke. Kjøpsmulighet?

https://invst.ly/10c8to
mingus7777
11.06.2023 kl 19:33 3015

Hvis du ikke har tro på aksjen ville jeg ikke kjøpt på verken 5 eller 6. Det kommer dog jeg til å gjøre om det blir enda mer REA!
kapteinkjeks
11.06.2023 kl 19:35 2995

Dette slutter den dagen en eller flere aktører slutter å manipulere aksjekursen i PGS. Alle forsøk på oppgang manipuleres ned. Alle triks innen TA brukes til å kjøre kursen ned. Robothandel settes til det samme. Algoritmer som nedgang i oljekurs stilles inn til å fluktuere på sekundet med enhver nedgang i oljekurs. Dag ut og dag inn med det som i utgangspunktet er ulovlig kursmanipulasjon. Det fundamentale blir bedre uke for uke.. tre kontrakter.. hver på over 100 millioner ila en uke fører til nedgang. Håpet er at de samme aktørene eller noen andre bestemmer seg for at den skal kjøres opp.
Redigert 11.06.2023 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
nafa
11.06.2023 kl 19:58 2889

Det er jo det jeg har sagt og skrevet i mange år!
TA-trikset brukes i høy grad av aktører til å få godtroende til å selge eller kjøpe aksjen med hensikt på egen vinning.
Svindelaktører oppererer i denne aksjen mer eller mindre hele tiden og særlig nå etter de fikk aksjen ned på 6-tallet på fredag. Mine får de selvsagt ikke uansett !!
Slettet bruker
11.06.2023 kl 20:11 2778

TA-triks, stop loss raid, skumle syndikater, shortmafia, drittpakker, manipulering, forberedelser til oppkjøp, negativ og korrupt finanspresse. Det er hardt for noen av oss som eier aksjer i PGS.

Heldigvis har vi Hvalross og likesinnede som viser vei, anbefaler forskudd på feriepenger, belåning og lynrask overføring av penger ved bruk av Trustly. Hele veien ned fra 13,15 har dette mantra gjennomsyret tråden, kombinert med rykter om oppkjøp, alle skip i drift, skipsverdier, kontrakter, havvind, karbonfangst osv.

Hva gikk galt?

PS: Jeg eier aksjer i PGS.
Max-Investor
11.06.2023 kl 20:16 2831

Jeg regner med at du ser for deg at akjsekursen vil stige igjen da siden du eier aksjene ennå?
Slettet bruker
11.06.2023 kl 20:21 2809

Ja, det gjør jeg.
Slettet bruker
11.06.2023 kl 20:23 2822

Meget sterkt bullsignal utløst ... nå skal altså PGS opp igjen. Hence interessen for å få kjøpt billig
Max-Investor
11.06.2023 kl 20:24 2862

Slettet bruker skrev Ja, det gjør jeg.
Det er jo bra. Det tror jeg også. 👍
oddone
11.06.2023 kl 20:26 2850

Det er vel å forvente at NB blir beordret til å styrke krona, slik AP/SP slipper fullstendig grusing i valget.
Det vil gi et kraftig kjøpsignal for internasjonale investorer (også de norske som har vært smart nok til å forlate den synkende skuta) om at de kan få dobbel gevinst på å satse f.eks. på PGS.
Trippel, iom at de slipper skattene vi nasjonale investorer må finne oss i.
Slettet bruker
11.06.2023 kl 20:29 2805

Ingenting kan redde AP/SP ved valget i år og i 2025.
Slettet bruker
11.06.2023 kl 20:33 2778

Vil du anbefala lånefinansiering igjen - eller hvordan er status der doc?
kongsberg1
11.06.2023 kl 20:36 2737

Det må vel enhver finne ut av selv, men du lånefinnansierer ikke om du ikke har kapital tilgjenglig for å sitte med aksjene om den blir kjørt ned selvsakt.
Redigert 11.06.2023 kl 20:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.06.2023 kl 20:36 2737

No Q. Må finne ut av det selv
Slettet bruker
11.06.2023 kl 20:43 2738

Hvorfor anbefalte du belåning og forskudd på feriepenger på langt høyere kursnivå? Hva var motivet? Hva var det i det for deg?