Shelf Drilling Analyse - Kursmål 50kr

Slettet bruker
SHLF 02.06.2023 kl 12:18 217203

Shelf Drilling har nylig fått kontrakter på store deler av flåten på forhøyede rater. Rateutviklingen er fremdeles positiv, og det er en bred forventning om at ratene skal fortsette å stige inn mot 2024. Jeg velger å ikke basere utregningene mine på rateforventninger og slutninger, men heller på selskapets egen guiding samt historiske tallgrunnlag for øvrig. Renteutgifter er økt med 2% fra og med 2025 da refinansiering mest sannsynlig vil gi noe høyere rentesats.

Før vi starter videre analyse vil jeg beskrive eierskapet i Shelf Drilling North Sea. SDNS er et børsnotert selskap verdsatt til omlag 2,7 milliarder kroner. Shelf Drilling eier 60% av aksjene i dette selskapet. Det betyr at dersom du kjøper Shelf aksjer, så kjøper du verdier i SDNS. SDNS er verdsatt til 2,7 milliarder kroner. Det betyr at markedsverdien av aksjene til Shelf er 2,7 milliarder/100 x 60(%) = 1,6 milliarder kroner. Disse verdiene skal så deles på alle Shelf aksjonærene, og per dags dato er det ca. 194.000.000 aksjer i Shelf. Vi får da 1,6 milliarder/194 millioner aksjer som utgjør 8,35kr per aksje. Når du kjøper aksjer i Shelf får du altså 8,35kr med på kjøpet i et annet selskap. Dette er viktig å forstå for senere utregninger.

Nå over til Shelf drilling og de 31 riggene de eier (SDNS er altså utelukket fra dette avsnittet). Selskapet guider EBITDA på +350MUSD for 2024. Her er det vanskelig å si hvor mye det blir over 350MUSD. Vi regner da på to scenarioer: EBITDA på (1) 350MUSD eller (2) 400MUSD. Bruker historiske data for nedskrivinger og renteutgifter samt en beregnet skatt på 33% (denne kan diskuteres). Ender da opp med et resultat etter skatt på henholdsvis 90MUSD og 124MUSD. Vi deler dette resultatet på antall aksjer og ender opp med resultat per aksje på 5,15kr og 7kr (2024).

Jeg skal nå dra frem noen nøkkeltall for Shelf. Disse tallene er basert på de forrige avsnittene, og jeg har brukt gjennomsnittet for EBITDA (375MUSD). Shelf handles på følgende multippler basert på guiding:

2023 EV/EBITDA: 5.6
2024 EV/EBITDA: 4.1
2024 P/E: 3.4
P/B: 0.91 (inklusive SDNS)

Den relative analyse:

Nå skal vi gjøre en morsom øvelse. Vi skal se på sammenliknbare selskaper og sjekke hvordan disse er priset. Deretter skal vi sammenlikne prisingen med hvordan Shelf er priset. Under er en tabell med nøkkeltall:

Borr Drilling:
Forward P/E 5.86 — P/B 1.98 —EV/EBITDA 2023e 9.6

Transocean:
Forward P/E 12.54 — P/B 0.43 — EV/EBITDA: ingen guiding fra selskapet

Diamond Offshore:
Forward P/E 7.73 — P/B 1.71 — EV/EBITDA 2023e 8.8

Noble:
Forward P/E 7.86 — P/B 1.46 — EV/EBITDA 2023e 7.4

Vi oppsummerer og finner gjennomsnittelige verdier på (1) forward P/E 8.5 (2) P/B 1.4
(3) EV/EBITDA 8.6. Vil nevne at Transocean er priset ganske likt som Odfjell Drilling hva gjelder P/B. Dette skyldes nok varigheten på kontraktene de har inngått. Vi tar den uansett med i beregningen. Tallene vi ser over skal vi bruke på å finne riktig verdi på Shelf.

Verdivurdering:

Nå kommer det vanskeligste i en analyse. Verdivurderinger kan variere veldig, og det skyldes sensitiviteten og kompleksiteten i regnearkene samt forhold vi ikke kjenner til. Man må også stille seg spørsmålet om Shelf kan sammenliknes med BORR/RIG/DO/Noble. Hva gjør Shelf mer eller mindre attraktiv enn disse selskapene? Jeg bruker uansett gjennomsnittstallene som en pekepinn for videre vurdering. Under er Shelf priset i henhold til disse.

Forward P/E: 51,6 + SDNS = 60kr
P/B: 33kr
EV/EBITDA: 69kr + SDNS = 77kr

Gjennomsnitt kurs: 56,6kr

Nå starter den endeløse diskusjonen hvorvidt vi kan bruke disse multipplene på denne måten. En EV/EBITDA på 8.6 for Shelf er meget stivt, og her vil nok mange synes det er alt for høyt. På den andre siden er en P/B på 1,4 for Shelf sine gamle rigger muligens alt for lavt. Disse riggene er tilnærmet verdiløse ut ifra et bokføringsperspektiv, men i det brennheite riggmarkedet vi ser nå får disse riggene plutselig en enorm verdi. Forward P/E gir en ganske god indikasjon, men her kan også faktoren diskuteres. Vi fortsetter leken og bruker Graham formelen. Dette er en enkel formel laget av Benjamin Graham for å kjapt kunne verdsette en verdiaksje.

√6,075 (EPS 2024) x 21 (NAV) x 22,5 = 53,5kr

Vi kan også leke med tanken om utbytte og se om utbyttet gir en akseptabel direkteavkastning (yield). Jeg gjør det enkelt og bruker 50% av resultat etter skatt som grunnlag for utbytte. Dette blir hypotetisk da selskapet må få på plass en restrukturering av gjeld som tillater utbytte først. Ender opp med følgende:

2023: 6%
2024: 15%
2025: 22%
2026: 27%

Ender med snitt-yield på 17,5% per år. Dette må sies å være ekstremt bra!

Til slutt skal vi se på hva slags kursmål meglerhusene har for Shelf:

SB1M: 50kr
Clarksons: 45kr
Arctic Securities: 55kr
Fernley: 43kr
DNB: 40kr

Gjennomsnitt: 46,6kr

Samlet sett ender vi altså opp med 56,6kr, 53,5kr og 46,6kr. Man kan enkelt skjønne hvorfor kursmål på 50kr er fornuftig, og hvorfor de fleste meglerhus ligger i denne rangen. Skal nevnes her at kursmål fra Fearnley og DNB ikke er oppdatert på en stund da disse to trekker mest ned.

Legger også ved en meget informativ episode fra Arctic podden som omhandler riggmarkedet:

https://podcasts.google.com/feed/aHR0cHM6Ly9hbmNob3IuZm0vcy8xMzRjNWExNC9wb2RjYXN0L3Jzcw==/episode/MzJiZjUzNTQtNmM1My00YzUyLTgzNjMtMTVkN2YwZjE0Njhl?fbclid=IwAR2by_9yqRIRnbm2OetmrddCGabAu_1ZWIpXn776JP9SdyHeX-LnXKdxZBg

Teknisk analyse:

Shelf Drilling har falt nesten 41% fra toppen den 7. mars. Tidligere fall fra kurstopper ligger på henholdsvis 30, 54, 35 og 28%. Gjennomsnittlig korreksjon ligger da på ca. 37% etter å ha satt ny topp. Korreksjonene fra ny noteringstopp til bunn har vart henholdsvis 44 dager, 42 dager, 36 dager og 27 dager før bunnen var satt. Det gir et snitt på 37 dager på hver korreksjon. Vi har nå hatt en nedgang på 84 dager fra toppen den 7. mars, og mange investorer begynner å bli nervøse. Aksjen har nettopp brutt ut av en falling wedge, noe som er et signal på videre oppgang. Korreksjonen matcher med snittet, og det kan virke som dagens nivåer er svært attraktive å handle på fra et teknisk standpunkt.

Grafisk fremstilling: https://www.tradingview.com/x/XBOvsqwI/

Risikomomenter:

Dette kunne jeg skrevet et veldig langt avsnitt om, men skal prøve å holde det kort og kun nevne de mest relevante.

1. Shelf har ekstremt høy gjeldsgrad og denne gjelden skal restruktureres i løpet av 2024. En restrukturering vil mest sannsynlig innebære nye lån til noe høyere rente (1,5-2%).
2. India har kommet med nytt lovforslag som innebærer at Shelf sine rigger må flyttes til et annet marked. Jeg har kontaktet selskapet, og de mener det er ekstremt lav sannsynlighet for at lovforslaget kommer til å påvirke Shelf.
3. Resesjon og lavere oljepris

Edit 1: Hadde skrevet P/E i Graham formel i stedet for EPS. Er rettet opp.
Edit 2: Strukturelle endringer
Edit 3: Lagt til et par linker
Redigert 09.08.2023 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
SAUDIKING
02.10.2023 kl 12:38 9181

Solong har advart alle, øverste sjef har talt😂
Mikkol
02.10.2023 kl 12:54 9234

Tull! Bedre forum med høyere kvalitet rettet spesielt mot et selskap skal du lete lenge etter. Flekk gjerne opp et bedre ett til meg😉
Fins også mulighet for å diskutere andre selskaper, men shelf er hovedfokuset og grunnen til at forumet ble startet.
SoLong
02.10.2023 kl 16:51 9094

Ingenting personlig, men det er bare et TA/hauseforum. Ikke si noe negativt. Lykke til.
Mz1
02.10.2023 kl 19:40 8978

SoLong har lenge "trollet" PGS tråden med tilsvarende korte, meningsløse og negative utsagn.
Varer neppe mer enn etpar slike innlegg på Discorden før utestengelse.
Der utøves ikke demokrati.
Meget god og variert meningsutveksling med kunnskapsrik gjeng samlet.
Odium opprettet Discen blant annet for å slippe anonyme "troll".

Velkommen til folk som klarer å oppføre seg.
Redigert 02.10.2023 kl 21:02 Du må logge inn for å svare
SoLong
02.10.2023 kl 21:48 8913

Gratulerer med dit første og eneste innlegg Mz1, for å skrive dette. Snakk om anomyne troll.
Odium
02.10.2023 kl 22:06 8912

I løpet av snart 18 måneder drift så har jeg kasta ut mindre enn fem medlemmer og vi er nå 2000 på serveren. Så godt jobba, det er faktisk ganske imponerende tatt i betraktning at jeg senest i dag påpekte på det jeg håper var krystallklart vis at konstruktiv kritikk er MYE mer verdt enn folk som bare er positive når pilene peker opp og syter når de peker ned.

Problemet ditt er at du aldri har bidratt med noe konstruktivt, du bare tror du gjør det fordi du dessverre ikke vet noe bedre. Det er trist og du fikk mange sjanser til å skjerpe deg før jeg ikke såg noe annet alternativ enn å hive deg ut.

Noen er dessverre helt overbeviste over sin egen perfeksjon og da hjelper det ikke at profesjonelle investorer forsøker å rettleie deg litt, og det er hvert fall ikke rart at de mister tolmodigheten med deg når du aldri er villig til å lytte.
Jeg tror dessverre at dette er noe du kjenner godt til fra andre deler av livet ditt.
Kanskje du er ung, jeg håper det for din del for da er det håp. Er du derimot voksen så er du en tapt sak og da vil du gå resten av livet ditt og klage over hvor dumme alle andre er til det er ingen igjen å klage til.
SoLong
02.10.2023 kl 22:25 8895

Odium. Jeg har ikke vært på discord i dag. og faktisk noen dager siden, så du kan ikke ha påpekt det ovenfor meg i dag. Jeg tror du må sammenblande meg med noen andre. Det er faktisk også veldig lenge siden siste innlegg. Jeg fikk masse pess fordi jeg trodde PGS ville falle som den faktisk gjorde, og fordi jeg sa at man ikke viste når den ville når den ville nå 10 igjen, som den faktisk heller ikke har i dag et halvt år etter. Jeg har gått veldig stille i dørene på discord for ikke å fornærme noen. Hvis du mener jeg ikke har bidratt, så er det på grunn av dette. Jeg synes heller du burde ta tak i andre uheldige elementer. Du må gjerne kaste meg ut på grunn av kommentarene her, men du vet selv at jeg ikke har blitt kastet ut tidligere.
Slettet bruker
02.10.2023 kl 23:01 9044

Stiller meg bak Odium her. Discord er et fantastisk forum med mange dyktige folk og gode diskusjoner. Odium styrer skuta veldig bra, og på den måten blir kvaliteten på forumet opprettholdt.
Skrik
03.10.2023 kl 08:30 8923

Shelf Drilling inngår milliardkontrakter i Nigeria
Riggselskapet Shelf Drilling har landet kontrakter for to rigger i Nigeria til en samlet verdi på omtrent 93 millioner dollar, melder selskapet tirsdag.

Verdien i norske kroner er omtrent én milliard.

Kontraktene gjelder jack-up-riggene Adriatic I og Shelf Drilling Mentor, og har en varighet på henholdsvis 16 måneder og åtte måneder. Riggene skal brukes i offshore-operasjoner med oppstart i oktober i år.
noprofit
03.10.2023 kl 09:13 8903

Så ca 130k USD i dagrate.
Slettet bruker
03.10.2023 kl 09:37 8942

Shelf Drilling (Buy, TP NOK 56)
• Awarded two new contracts in Nigeria for Adriatic I and Shelf Drilling Mentor
SHLF has secured contracts for its jackups Adriatic I (1981 built, 350ft WDR) and Shelf Drilling Mentor (2010 built, 350ft WDR) offshore Nigeria with firm durations of 16 and 8 months, respectively. Combined contract value is stated at c. USD 93m, excl. mob/demob. This is equivalent to an average dayrate of c. USD 130k for both rigs, in line with our estimates. Operations will commence in October 2023 following completion of current contracts in September. Adriatic I is now firm until February 2025 and Shelf Drilling Mentor is firm until June 2024.
Fearnely
Odium
03.10.2023 kl 12:54 8907

Bøyer meg i støvet. Har åpenbart blandet deg med noen andre. Beklager.

Jeg folger ikke pgs träden tett, men his det er slik at du bidrar og at det er konstruktivt det du sier, Bull eller beat og det gir deg tyn, sả er jeg alltid tilgjengelig.
Det har aldri skjedd at noen er kastet ut for a gjore dette.
Men det har skjedd at noen er kastet ut for angripe andre som bidrar konstruktivt.
En kjapp dm til meg sả setter jeg meg inn i det som skjer.
Igjen, beklager det jeg skrev over. Jeg er flau over det.
Redigert 03.10.2023 kl 12:59 Du må logge inn for å svare
SoLong
03.10.2023 kl 16:39 8884

Hei. Odium. Takk for tilbakemeldingen og ingen problemer. Uhell kan skje i en travel hverdag. Det er ikke bare bare og være leder og moderator for et aktivt forum hvor ting skjer fort.
Skrik
26.10.2023 kl 17:26 7823

Oversatt : David Mullen, administrerende direktør, Shelf Drilling, sa:
– Vi er glade for å kunngjøre en vellykket gjennomføring av vår mangefasetterte refinansieringstransaksjon, noe som betydelig forbedrer vår balanse og likviditetsposisjon. Vi takker alle interessenter for fortsatt støtte og tillit til Shelf Drilling. Denne transaksjonen gir oss rullebane og fleksibilitet til å kapitalisere på den sterke medvinden i det oppjekkbare markedet. Etter forbedringen i andre kvartal 2023 er vi fortsatt fokusert på å drive videre vekst i inntjening og kontantstrøm i andre halvdel av 2023, og mener vi nå er veldig godt posisjonert for å gjennomføre vår forretningsplan og skape langsiktig verdi for aksjonærene.»
https://newsweb.oslobors.no/message/602296
Redigert 26.10.2023 kl 17:47 Du må logge inn for å svare
jadden
02.11.2023 kl 15:40 7426

Shlf viser styrke i dag og er i ferd med å reetablere seg i området som ble for tungt å holde når ekstrem makro satte inn. Nå nærmer vi oss refi og emi nivået en uke før Q3. Det bør være forventninger til Q3 når vi ser hva andre innen drilling leverer og hva Mullen har guidet. Tenker at Q3 drar oss over emi og opp mot midt 30-tall. Ny topp på 40+ utfordres før årsskiftet.
SAUDIKING
02.11.2023 kl 17:36 7395

Det kan du fort få rett i👍
jadden
02.11.2023 kl 20:20 7288

Det hjelper også på at oljeserviceindeksen i US er opp 3% i kveld, godt hjulpet av stigende oljepris. Holder dette over natten kan vi regne med at Shlf kryper ytterligere oppover i morgen og legger et glimrende utgangspunkt for Q3-presentasjonsuken.
SAUDIKING
02.11.2023 kl 20:59 7220

Kvelden er meget bra med tanke på morradagen, noe motstand på 32.10 ble det nevnt, men det tar vi på open imorra😀
jadden
03.11.2023 kl 07:38 7061

Okeanis Eco Tankers søker om å bli notert på New York - børsen, sekundert på Oslo Børs. Noen har ytret ønske om at også Shlf bør være på US-børs for å få ut potensialet. Noteringen til Eco kan være verdt å følge for å se om det utløser større omsetning og økte kurser.
jadden
03.11.2023 kl 09:49 6999

Kl 1000 avgjør av alle økokrim Erna sin videre skjebne. Det kan være interessant å se om avgjørelsen gjør utslag på totalindeksen nå. Paradoksalt nok kan Sindres aksjehandler påvirke Oslo Børs!
jadden
03.11.2023 kl 16:30 6843

Litt av en auksjon i dag, aksjer for 12 mill ble omsatt. Det kan ikke være annet enn posisjonering for Q3. Og selgerne, kanskje noen som fikk emiaksjer? Et godt utgangspunkt for helg og forventning til kommende uke.
jadden
06.11.2023 kl 15:13 6468

Shelf stimer på frem mot Q3, jeg tenker at emikurs er inne før torsdagen og gode tall og guiding løfter oss opp mot ny årsrekord før den spiser seg inn på husenes kursmål.
Jeg ser ingen trussel i oljeprisen, 80-90 nivået er helt ok og ser stabilt ut. Ingen fare med shaleproduksjonen at den skal komme og knekke markedet som i 2014. De store majors, så som ExxonMobil og Chevron kjøper opp eksisterende selskaper for å skaffe mer reserver, og for å kontrollere mot overproduksjon. Petrokjemisk industri utgjør 12% av oljeforbruket, det tilsvarer 600 mill tonn årlig. Beregninger viser at dette skal dobles innen 2050. Og her finnes ingen fornybare erstatninger.

jadden
09.11.2023 kl 14:00 6096

Det ble ingen stor respons på det flotte Q3-resultatet som ble fremlagt i dag. Mye kan skyldes oljeprisen som har stupt denne uken, samt andre makroforhold. Jeg heller mer til den svake kronekursen, og at vi ser en massiv tilbaketrekning av utlendinger fra Oslo børs. Landet er rett og slett ikke interessant å gjøre investeringer i lenger, norske investorer flytter ut. De som blir igjen skattes i hel, og utlendingene tar ingen risiko med den stadig fallende kronekursen. Analytikerne regner seg frem til nye sterke kursmål, men kursen løfter seg ikke, det er andre tider nå. Uten utenlandske investorer er Oslo Børs lost. Dette er regjeringens ansvar, og det kan hende vi må frem til 2025 når Erna overtar før det løsner.
noprofit
09.11.2023 kl 14:08 6193

Ja det hjelper vel ikke akkurat at regjeringspartner SV vil doble formueskatten!!!!!!!

Like før det bare er å kjøpe fysisk gull for å unngå dette skatte-jaget.
jadden
10.11.2023 kl 15:19 5979

SV har stort sett fokus på hvordan folk skal plages mer, det rare er at de stadig lykkes med det når Ap har såpass svak ledelse.

For Shelf sin del har det vært fremsatt ønske om utbytter, og det forventes også at det skal sette fart på kursen. Nå er selskapet ikke hjemmehørende innenfor EØS, og selskapet utløser derfor dobbelbeskatning på utbytter når det investeres gjennom norske AS. Jeg vil tro at en stor del av investorene handler gjennom AS. Det er derfor ikke sikkert at utbytte ville påvirket kursen i vesentlig grad, da har jeg mer tro på notering på en New York-børs, for dermed å eliminere valutarisikoen, en risiko som skremmer bort utlendingene. Gårsdagens sterke Q3-tall utløste ingen rakett- og hurrastemning, tvertimot er det rødt også i dag. Så hva skal egentlig til nå for å løfte denne?
jadden
11.11.2023 kl 15:06 5763

Arctic analytiker Lukas Daul er ute og kommenterer oljeservice, her er mye interessant om den pågående oppgangssyklusen. Kommentaren er ikke rettet mot rigg spesielt, men hele sektoren generelt:


– Etter en sterk periode tidligere i år tynges oljeservice-aksjer av oljeprisfall og estimatnedjusteringer i flere segmenter, konstaterer Arctic-analytiker Lukas Daul.

– Mandag leverte supplykjempen Tidewater en preliminær 2024-«guiding» som lå 7 prosent prosent under konsensusforventningene, og aksjen falt 13 prosent

Arctic er likevel «bull» på oljeservicesektoren generelt.

– Dette bygger på forutsetninger om at oljeserviceselskapenes aktivitetsnivå forblir høyt i mange flere år, noe som vil understøtte inntjeningen og verdsettelsen, forklarer Daul.

– Mens man i tidligere sykluser hovedsakelig fokuserte på hvor stramt markedet kan bli og hvor høyt ratene kan gå, handler denne syklusen mer om varigheten, som trolig blir lengre enn det markedet forventer.
jadden
12.11.2023 kl 14:08 5498

Det er en kjent sak at amerikansk skiferolje var hovedårsaken til oljepriskollapsen i 2014. Spørsmålet er om det kan skje igjen, og i tilfelle når. I siste nummer av Kapital er det en gjestekommentar på dette temaet av Kristine Vassbotn Nyvold som er E&P Vice president i Rystad Energy. Det anbefales å lese kommentaren i sin helhet. Den er illustrert med gode figurer som går på historisk produksjon, ressurser, investeringsrate og estimert produksjon ved ulike oljeprisnivåer.
Av en total originalressurs på 93 mrd fat er 24 mrd fat produsert til nå. Utvinningen er ikke bare avhengig av oljepris, men også av investeringsrate som stort sett har vert fallende fra 2010. For estimater for fremtidig produksjon heter det:

Rystad Energy estimerer produksjon av skiferolje under ulike olje-pris scenarioer, der vi tar hensyn til lønnsomheten for nye brønner, ressurspotensial og en antakelse om at selskapene vil fortsette med en investeringsrate på mellom 50 og 60 prosent. Oljeprisen vil avgjøre både når USAs skiferoljeproduksjon når toppen, og på hvilket nivå denne toppen vil ligge.
På et konservativt prisnivå på 60 USD pr. fat for WTI-olje kan produksjonen nå et platå på drøyt 10 millioner fat pr. dag allerede i 2025 og holde seg der til 2033, for så å falle. Ved en oljepris på 80 USD pr. fat kan produksjonen fortsette å øke inn på 2030-tallet, og vil nå en topp på rundt 13,5 millioner fat pr. dag for deretter å avta raskt. I et mer aggressivt prisnivå på 100 USD pr. fat vil veksten være enda høyere, og produksjonen vil kunne nå 15 millioner fat pr. dag tidlig i 2030-årene.
jadden
13.11.2023 kl 11:50 5165

FA har i helgen fortalt to historier, en solskinnshistorie om fondsgrunder Arve Fresvik i Bergen som med sitt investeringsfond Momentum har levert en avkastning på 34 % de siste årene. Han er ikke i tvil om hva som blir det neste, enorme markedet. Kjendiser fra NRK og TV2 skal stå i kø, her er det noe edelt som skal deles ut og det er trangt i inngangsdøren. Først på slutten av historien slippes katten ut av sekken, Fresvik formuler det nye store slik: "– Vi investerer i bærekraftige konsepter som reelt kutter klimagassutslipp." Og følger opp med " – I alle scenarioer vi kan se for oss vil karbonfangst være en absolutt nødvendighet for å redusere global oppvarming. Nå etableres verdikjeden knyttet til dette, og mulighetene her er kjempestore. " FA spør videre - Er det noe dere ikke tar i? og svaret er " Momentum vil ikke eie olje, gass, biotek eller farmasi. – Det neste enorme markedet er verdikjeden for karbonfangst og lagring."
Javel, ja tenker jeg. Hele storyen kan leses her: https://www.finansavisen.no/finans/2023/11/10/8055556/investor-arve-fresvik-i-momentum-er-ikke-i-tvil-om-hva-som-blir-det-neste-store

En annen suksesshistorie fortelles om Pensum energifond der Trond Omdal er sentral. Hans historie er som følger:
Solgte seg ut av fornybar
I mars 2020 etablerte Pensum et energifond, der timingen knapt kunne vært bedre, ettersom alt med olje i seg hadde krasjet fullstendig på børsen. Siden oppstart er avkastningen 330 prosent.

I pandemiårene satset Omdal tungt på «grønne» aksjer som Vestas og Scatec, men andelen ble betydelig redusert før boblen brast. Fondet måler seg mot en referanseindeks med 70 prosent olje og 30 prosent fornybar, men selv sitter Omdal nå med 98 prosent i olje, gass og shipping, mens bare to prosent er rene fornybarselskaper.
Å regne hjem fornybaraksjene er vanskelig, synes Omdal, som mener det ofte blir et spørsmål om hvor store subsidier myndighetene vil gi. Equinor har bedt om store summer til havvindsatsingen utenfor New York, men fått nei. Samtidig har vindkraftselskapet Ørsted tatt milliardnedskrivninger og kollapset på børs.

– For noen år siden var det flere, inklusive anerkjente analytikere, som mente at Equinor burde bli mer som Ørsted. En har jo sett hvordan det har gått.

Så er vårt spørsmål som kanskje ikke har så mye fondsandeler, hvor ville du som Shelf-eier sittet? Et enkelt valg spør du meg.
https://www.dn.no/marked/trond-omdal/olje/olje-og-gass/ser-fare-for-oljepris-pa-130-dollar-problemet-er-pa-oppsiden/2-1-1553223

Redigert 13.11.2023 kl 11:51 Du må logge inn for å svare
jadden
13.11.2023 kl 12:27 5171

Er det SDNS vi bør satse på? Når vi leser om budet på Rieber Shipping fra G.C. Rieber som har 34 prosent premie i forhold til sluttkurs fredag, og som i dag sender Rieber Shipping opp 78 %. G.C. Rieber eier fra før 76,8 prosent av kapitalen i Rieber Shipping. Kanskje ikke helt analogt, men et bud fra moderselskapet Shelf Drilling som eier 60 prosent av SDNS, så vil 34 % premie løfte kursen til ca kroner 40. Noe å tenke på!
jadden
13.11.2023 kl 18:43 5055

DNB Markets er ute med ny energianalyse, og spår langvarig oljeservicefest. Det er Matin Huseby Karlsen og Steffen Evjen som står bak analysen. Her et klipp av konklusjon:

«For oljeselskapene forblir kapitaldisiplinen sterk, med fokus på utbytte til aksjonærene. Dermed er veksten i utgiftene noe begrenset, og vi forventer at denne adferden fortsatt vil legge grunnlaget for en lengre og mer stabil oppgangssyklus i oljeservicen rettet mot offshore», heter det i rapporten.

Fremhever rigg

Ifølge Huseby Karlsen og Evjen begynner en rekke oljeserviceaksjer å se billig ut på 2025–2026-estimater, ut i fra forutsetningene om at den pågående syklusen vil vedvare.

– Hvilket segment er dere mest positive til innenfor olje?

– Vi holder en knapp på riggsektoren. Noen meglerhus forventer at dagratene vil stige kraftig og overgå tidligere toppnivåer. Vi har et mer moderat syn, men synes sektoren ser attraktiv ut på multipler frem i tid, sier Huseby Karlsen.

Hele analysen kan leses her: https://www.finansavisen.no/energi/2023/11/13/8057932/dnb-markets-spar-langvarig-oljeservicefest
jadden
15.11.2023 kl 16:15 4700

Fearnley Securities minner om Annual Offshore Drilling Seminar i New York og London 10-11 januar. I påminnelsen røper de positiv tro på sektoren og skriver:

The offshore drilling market continues to improve with utilization for jackups and high-end floaters closing in on 95% pushing leading edge dayrates steadily higher. Dayrates for high end jackups are within clutching distance of USD 170k/d, while benign high-end drillships just breached the USD 500k mark on a short-term contract.

While airpockets and macro uncertainty casts near term shadows over the market, the medium to long-term outlook remains robust helped by a constrained supply side.

Ja da er det bare å glede seg til den, så får vi se hvilken side av 40-tallet kursen ligger når vi kommer så langt.
jadden
15.11.2023 kl 18:31 4747

Jennifer Presley (ikke dattera til E) skriver i JPT om et opphetet jackup rigg marked der ratene klyver høyere, her et klipp:

Hot spots for jackup demand include the Middle East, India, China, Southeast Asia, and Mexico. “While demand remains high, some aging units are likely to exit the competitive fleet over the next several years, replaced by newbuilds and reactivated,” he said.

Jackup day rates are on the rise, with leading-edge day rates for premium jackups now in the $160,000 range, with some harsh environment jobs reported in the $200,000 range. The average fixture day rates for the first half of 2023 were $106,017, as compared to $84,238 in the same period a year ago.

https://jpt.spe.org/high-times-and-tight-markets-for-jackup-industry
jadden
16.11.2023 kl 12:51 4620

Det er ikke skiferoljen som truer oljeprisen og holder den nede. Etterspørselpessimisme og omfattende shorting er svaret. Solid demand i Kina og ikke minst India virker betryggende, elektriske biler har hittil bare redusert oljeetterspørselen ubetydelig, og det markedet utvikler seg sakte. Les denne artikkelen, inegen grunn til bekymringer for oljeprisen:

Unwarranted Demand Pessimism Could Lead to a Big Oil Price Rally
By Alex Kimani - Nov 15, 2023, 7:00 PM CST
Oil prices fell to their lowest level since July last week.
Money-manager shorts across the four main Brent and WTI contracts rose w/w by 31.7 mb to 209.5 mb in the latest positioning data.
Standard Chartered: the current price weakness is a significant undershoot, and oil markets may soon record a big rally comparable to the May bull run.

https://oilprice.com/Energy/Heating-Oil/Unwarranted-Demand-Pessimism-Could-Lead-To-Big-Oil-Price-Rally.html
jadden
17.11.2023 kl 10:19 4560

Hafnia har lagt frem Q3 i dag. I sin kommentar påpeker Fearnleys at Hafnia vurderer US-listing i tillegg til OSX. De tilføyer at denne øvelsen har for andre medført bedre kurser og likviditet i aksjen. I takt med at investorer rømmer Oslo børs pga skattepolitikk og meget svak og risikoutsatt valuta, tenker stadig flere å notere seg på NYSE. Over tid har vi også sett at en rekke selskaper ikke oppnår på langt nær kursmålene til meglerhusene. Etter min mening er årsaken åpenbar, for stor valutarisiko og dermed underprising. For Shelf vil en NYSE-registrering være et klart boost for å komme opp på nivåene som andre drillingselskaper oppnår, vi får håpe at Mullen & co tenker seriøst på notering.
Odium
17.11.2023 kl 10:45 4602

Reglene på NYSE gjør en notering i dag umulig for shelf.
jadden
17.11.2023 kl 12:34 4572

Drilling Contractor er ute og kommenterer riggmarkedet for 2024-25, de ser klart økende etterspørsel, her et klipp som gjelder jackups:

On the jackup side, utilization is expected to remain high over the next two years, primarily due to long-term contracts in key areas. These include the Middle East, India, Southeast Asia and Mexico, according to Matthew Donovan, Senior Rig Analyst at Esgian.

The firm forecasts global jackup demand will increase from 379 units in December 2023 to 387 units by December 2024, with competitive utilization increasing from 87% to 91%. Competitive utilization excludes rigs that are no longer being marketed.

Dayrates are also set to increase slightly for premium jackups, with average dayrates moving from $137,750 in the second half of 2023 to $145,000 in the second half of 2024. Average dayrates for vintage and standard jackups are forecast to rise from around $90,000 to $95,000 over the same time period.

“We’re not seeing new rig orders right now because people are being a lot more careful with their spending, but we’re still early in the upcycle,” he explained. “If you look at global jackup activity, we’ve recovered to the levels we saw just before the last oil price downturn. We’ve recovered in terms of activity and in terms of utilization. Right now, the market looks like it’s going to be strong.”
jadden
17.11.2023 kl 12:53 4656

Det grønne skiftet er i ferd med å møte veggen. Det mangler ikke på advarsler underveis, men nå strammer det seg til på alle fronter, prisinflasjon, råvaremangel etc. Tilbake står de velkjente energiformer som er testet over mange år, det bør ikke være noen frykt for at olje- og gassprisen på nedsiden. Hva sier snakkeautomaten Vestre til dette?

https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Has-the-Energy-Transition-Hit-a-Wall.html
jadden
18.11.2023 kl 15:59 4542

Drilling Contractor med en grei oppdatering på markedsutsikter og riggstatus etter Q3, ok helgelektyre:

Increased backlog, jackup rate activity lay strong foundation for Shelf Drilling ahead of 2024

With a backlog of $2.5 billion across 34 contracted rigs as of 30 September, Shelf Drilling remained relatively strong over the past fiscal quarter. CEO David Mullen said as much in the company’s 9 November Q3 2023 earnings call, noting various new contract commencements and improving dayrates.

A lot of this comes down to the activity within their fleet of jackup rigs over the past quarter, which included the Fortress, Adriatic I, Mentor and Key Singapore securing or beginning new contracts, while the Baltic and Trident II completed contracts of their own as September came to a close.

With operations starting up in September, the Fortress contract with CNOOC Petroleum Europe Limited in the UK Central North Sea is initially set for two wells, with work expected to last between four and five months. The contract value for the firm period stands at roughly $17 million but includes options for additional wells with a total estimated duration of 13 months.

Meanwhile, the Adriatic I and Mentor rigs secured new contracts for operations offshore Nigeria for firm durations of 16 months and 8 months, respectively, valuing nearly $93 million. Work began on both in October, with Adriatic I expected to finish in February 2025 while the Mentor completes its contract in June 2024.

Wrapping up the recent contract awards, the Key Singapore jackup commenced a new three-year contract with ONGC for operations in the Mumbai High area offshore India, with work also beginning in October.

Elsewhere, its Fortress jackup secured a two-well contract extension in the UK North Sea, with the first term firm until June 2024 at a value of $18 million. The contract also includes options for an additional two wells, which would add eight months to its duration.

The Baltic and Trident II jackups recently completed contracts with TotalEnergies offshore Nigeria and ONGC offshore India respectively in September, leaving the Baltic available for multiple opportunities going forward while the Trident II undergoes a planned OOS project before returning to India to commence on a three-year contract.

All told Shelf Drilling’s 34 contracted rigs in Q3 2023 led to a utilization rate of 94%. In addition to that, their adjusted revenues of $264 million this past quarter represented a 25% increase on Q2 earnings. And with a major refinancing transaction in the company’s rear-view, Mr Mullen is looking forward, saying it will “provide additional flexibility to capitalize on the strong tailwinds in the global jackup market. The outlook for our industry remains very constructive with the backdrop of robust oil and gas prices and shortage of rig capacity.”
jadden
21.11.2023 kl 20:08 4077

Oljeprisen spiller en vesentlig rolle for kursutviklingen i Shelf, det kan vi se nærmest time for time i børstiden. Ved høy oljepris merkes dette ikke så mye, med høy oljepris tenker jeg 80+, og der er vi nå. Mange frykter shale-produksjonen i USA, det er neppe den største trusselen mot oljeprisen. De store majors er i ferd med å kjøpe seg opp i produksjonen, det borger for en kontrollert borring og produksjon. Prisen skal ikke langt under 80 før bremsene settes på.
Slik jeg ser det er det større risiko andre steder, jeg tenker da på Iran og Venezuela. For sistnevnte er USA i ferd med å lette på restriksjoner, dette kan over tid medføre vesentlig økning i produksjonen, men det vil ta tid. Uten hjelp fra amerikanske oljeserviceselskaper er Venezuela ganske fortapt, men dette kan snu. Man må huske på at Venezuela har verdens største påviste reserver, men den er seig som sirup og må blandes med lettere oljer.
Iran er også en joker, spørsmålet er hvor villig Biden-administrasjonen er til å lette på sanksjonene. For prisen sin del vil Biden tjene på å lette, men politisk er det nok en større belastning. Kina og til dels India står klar til å ta imot iransk olje, og også her er det mye å ta av hvis det skulle løsne. Kinesisk og russisk kompetanse på oljeservice står klar.
Saudi og flere av de arabiske produsenter er i ferd med å tømme landbrønner, nå er det offshore som gjelder også her. Det er flere decennier siden man begynte å snakke om "Ghavar is dying", en dag skjer det. Ghavar er ufattelig stor, funnet for ca 70 år siden, men det hevdes at kommer mer vann enn olje opp. I mellomtid bygger SA og andre produsenter seg opp offshore, det passer Shelf midt i blinken og er allerede godt utnyttet.
Jeg vil bli overrasket hvis oljeprisen faller under 80+ utover i 2024 i lengre perioder, Shelf vil nok fortsette å høste gode og langsiktige kontrakter. Og ikke minst, finansiering er ordnet frem til 2029.
Redigert 21.11.2023 kl 20:10 Du må logge inn for å svare
jadden
21.11.2023 kl 20:30 4096

Jeg nevnte Ghawar i innlegget over, og tok og googlet "Ghawar is dying". Frem kom en interessant kronikk, det er nevnt SUV-er, de var vel nettopp kommet da i 2003. Les hvilke refleksjoner som ble gjort for 20 år siden om kjempen som en gang vil dø og berøre oss alle:
https://www.resilience.org/stories/2003-05-29/ghawar-dying/