Shelf Drilling Analyse - Kursmål 50kr

Slettet bruker
SHLF 02.06.2023 kl 12:18 143960

Shelf Drilling har nylig fått kontrakter på store deler av flåten på forhøyede rater. Rateutviklingen er fremdeles positiv, og det er en bred forventning om at ratene skal fortsette å stige inn mot 2024. Jeg velger å ikke basere utregningene mine på rateforventninger og slutninger, men heller på selskapets egen guiding samt historiske tallgrunnlag for øvrig. Renteutgifter er økt med 2% fra og med 2025 da refinansiering mest sannsynlig vil gi noe høyere rentesats.

Før vi starter videre analyse vil jeg beskrive eierskapet i Shelf Drilling North Sea. SDNS er et børsnotert selskap verdsatt til omlag 2,7 milliarder kroner. Shelf Drilling eier 60% av aksjene i dette selskapet. Det betyr at dersom du kjøper Shelf aksjer, så kjøper du verdier i SDNS. SDNS er verdsatt til 2,7 milliarder kroner. Det betyr at markedsverdien av aksjene til Shelf er 2,7 milliarder/100 x 60(%) = 1,6 milliarder kroner. Disse verdiene skal så deles på alle Shelf aksjonærene, og per dags dato er det ca. 194.000.000 aksjer i Shelf. Vi får da 1,6 milliarder/194 millioner aksjer som utgjør 8,35kr per aksje. Når du kjøper aksjer i Shelf får du altså 8,35kr med på kjøpet i et annet selskap. Dette er viktig å forstå for senere utregninger.

Nå over til Shelf drilling og de 31 riggene de eier (SDNS er altså utelukket fra dette avsnittet). Selskapet guider EBITDA på +350MUSD for 2024. Her er det vanskelig å si hvor mye det blir over 350MUSD. Vi regner da på to scenarioer: EBITDA på (1) 350MUSD eller (2) 400MUSD. Bruker historiske data for nedskrivinger og renteutgifter samt en beregnet skatt på 33% (denne kan diskuteres). Ender da opp med et resultat etter skatt på henholdsvis 90MUSD og 124MUSD. Vi deler dette resultatet på antall aksjer og ender opp med resultat per aksje på 5,15kr og 7kr (2024).

Jeg skal nå dra frem noen nøkkeltall for Shelf. Disse tallene er basert på de forrige avsnittene, og jeg har brukt gjennomsnittet for EBITDA (375MUSD). Shelf handles på følgende multippler basert på guiding:

2023 EV/EBITDA: 5.6
2024 EV/EBITDA: 4.1
2024 P/E: 3.4
P/B: 0.91 (inklusive SDNS)

Den relative analyse:

Nå skal vi gjøre en morsom øvelse. Vi skal se på sammenliknbare selskaper og sjekke hvordan disse er priset. Deretter skal vi sammenlikne prisingen med hvordan Shelf er priset. Under er en tabell med nøkkeltall:

Borr Drilling:
Forward P/E 5.86 — P/B 1.98 —EV/EBITDA 2023e 9.6

Transocean:
Forward P/E 12.54 — P/B 0.43 — EV/EBITDA: ingen guiding fra selskapet

Diamond Offshore:
Forward P/E 7.73 — P/B 1.71 — EV/EBITDA 2023e 8.8

Noble:
Forward P/E 7.86 — P/B 1.46 — EV/EBITDA 2023e 7.4

Vi oppsummerer og finner gjennomsnittelige verdier på (1) forward P/E 8.5 (2) P/B 1.4
(3) EV/EBITDA 8.6. Vil nevne at Transocean er priset ganske likt som Odfjell Drilling hva gjelder P/B. Dette skyldes nok varigheten på kontraktene de har inngått. Vi tar den uansett med i beregningen. Tallene vi ser over skal vi bruke på å finne riktig verdi på Shelf.

Verdivurdering:

Nå kommer det vanskeligste i en analyse. Verdivurderinger kan variere veldig, og det skyldes sensitiviteten og kompleksiteten i regnearkene samt forhold vi ikke kjenner til. Man må også stille seg spørsmålet om Shelf kan sammenliknes med BORR/RIG/DO/Noble. Hva gjør Shelf mer eller mindre attraktiv enn disse selskapene? Jeg bruker uansett gjennomsnittstallene som en pekepinn for videre vurdering. Under er Shelf priset i henhold til disse.

Forward P/E: 51,6 + SDNS = 60kr
P/B: 33kr
EV/EBITDA: 69kr + SDNS = 77kr

Gjennomsnitt kurs: 56,6kr

Nå starter den endeløse diskusjonen hvorvidt vi kan bruke disse multipplene på denne måten. En EV/EBITDA på 8.6 for Shelf er meget stivt, og her vil nok mange synes det er alt for høyt. På den andre siden er en P/B på 1,4 for Shelf sine gamle rigger muligens alt for lavt. Disse riggene er tilnærmet verdiløse ut ifra et bokføringsperspektiv, men i det brennheite riggmarkedet vi ser nå får disse riggene plutselig en enorm verdi. Forward P/E gir en ganske god indikasjon, men her kan også faktoren diskuteres. Vi fortsetter leken og bruker Graham formelen. Dette er en enkel formel laget av Benjamin Graham for å kjapt kunne verdsette en verdiaksje.

√6,075 (EPS 2024) x 21 (NAV) x 22,5 = 53,5kr

Vi kan også leke med tanken om utbytte og se om utbyttet gir en akseptabel direkteavkastning (yield). Jeg gjør det enkelt og bruker 50% av resultat etter skatt som grunnlag for utbytte. Dette blir hypotetisk da selskapet må få på plass en restrukturering av gjeld som tillater utbytte først. Ender opp med følgende:

2023: 6%
2024: 15%
2025: 22%
2026: 27%

Ender med snitt-yield på 17,5% per år. Dette må sies å være ekstremt bra!

Til slutt skal vi se på hva slags kursmål meglerhusene har for Shelf:

SB1M: 50kr
Clarksons: 45kr
Arctic Securities: 55kr
Fernley: 43kr
DNB: 40kr

Gjennomsnitt: 46,6kr

Samlet sett ender vi altså opp med 56,6kr, 53,5kr og 46,6kr. Man kan enkelt skjønne hvorfor kursmål på 50kr er fornuftig, og hvorfor de fleste meglerhus ligger i denne rangen. Skal nevnes her at kursmål fra Fearnley og DNB ikke er oppdatert på en stund da disse to trekker mest ned.

Legger også ved en meget informativ episode fra Arctic podden som omhandler riggmarkedet:

https://podcasts.google.com/feed/aHR0cHM6Ly9hbmNob3IuZm0vcy8xMzRjNWExNC9wb2RjYXN0L3Jzcw==/episode/MzJiZjUzNTQtNmM1My00YzUyLTgzNjMtMTVkN2YwZjE0Njhl?fbclid=IwAR2by_9yqRIRnbm2OetmrddCGabAu_1ZWIpXn776JP9SdyHeX-LnXKdxZBg

Teknisk analyse:

Shelf Drilling har falt nesten 41% fra toppen den 7. mars. Tidligere fall fra kurstopper ligger på henholdsvis 30, 54, 35 og 28%. Gjennomsnittlig korreksjon ligger da på ca. 37% etter å ha satt ny topp. Korreksjonene fra ny noteringstopp til bunn har vart henholdsvis 44 dager, 42 dager, 36 dager og 27 dager før bunnen var satt. Det gir et snitt på 37 dager på hver korreksjon. Vi har nå hatt en nedgang på 84 dager fra toppen den 7. mars, og mange investorer begynner å bli nervøse. Aksjen har nettopp brutt ut av en falling wedge, noe som er et signal på videre oppgang. Korreksjonen matcher med snittet, og det kan virke som dagens nivåer er svært attraktive å handle på fra et teknisk standpunkt.

Grafisk fremstilling: https://www.tradingview.com/x/XBOvsqwI/

Risikomomenter:

Dette kunne jeg skrevet et veldig langt avsnitt om, men skal prøve å holde det kort og kun nevne de mest relevante.

1. Shelf har ekstremt høy gjeldsgrad og denne gjelden skal restruktureres i løpet av 2024. En restrukturering vil mest sannsynlig innebære nye lån til noe høyere rente (1,5-2%).
2. India har kommet med nytt lovforslag som innebærer at Shelf sine rigger må flyttes til et annet marked. Jeg har kontaktet selskapet, og de mener det er ekstremt lav sannsynlighet for at lovforslaget kommer til å påvirke Shelf.
3. Resesjon og lavere oljepris

Edit 1: Hadde skrevet P/E i Graham formel i stedet for EPS. Er rettet opp.
Edit 2: Strukturelle endringer
Edit 3: Lagt til et par linker
Redigert 09.08.2023 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
TonyB
28.06.2024 kl 14:30 4487

Fevang, ta kontakt her:
magnus@investorprat.no
Redigert 28.06.2024 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
Massimo
28.06.2024 kl 13:59 4519


Det liggar an til stiv kuling....på oppsiden her :-))

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/KYG236271055

rimelig sikker på 40 !! :-)

jadden
28.06.2024 kl 07:48 4746

Nattens valgduell i USA kan medføre stor usikkerhet i børsmarkedet fremover mot valget hvis det ikke skjer en avklaring, spesielt på Demokratenes side. Et valg som går på om kandidatene overhode er skikket for jobben er et svært dårlig utgangspunkt. Trump vet vi hva står for, det kan volde mye politisk fortvilelse for andre politikere både nasjonalt i USA og internasjonalt for de som skal forholde seg til ham. Når det gjelder demokratene kan vi håpe på at det blir tatt grep for å finne andre løsninger før eller under nominasjonsmøtet i august, verdens kanskje viktigste jobb fortjener ikke å bli håndtert med så stor usikkerhet som den man sitter igjen med etter nattens underlige skue.
Jeg registrerer i første omgang at oljeprisen holder seg noe over nivået fra i går, det er positivt. Så får vi se hvordan andre politiske parametre utvikler seg fremover. Demokratene må bruke tiden frem mot nominasjonen konstruktivt, hvis ikke må vi vurdere risikovillig kapital på en helt annen måte.
TonyB
27.06.2024 kl 22:14 4900

Når jeg søker på Fevang i Discord får jeg opp to brukere med samme navn. En har en grønn prikk ved siden av navnet som i teorien burde bety at du allerede er innlogget.

Kan det være at du fortsatt er innlogget, men bare ikke finner Shelf under den ny strukturen?

Just in case noen trenger frisk link:

https://discord.gg/PEmpNwfR
Redigert 27.06.2024 kl 23:10 Du må logge inn for å svare
Svava
27.06.2024 kl 22:08 4834

Ikke godt å si hvor du har havnet. Sikker på at du ikke allerede er logget inn? Eneste stedet jeg finner "You can add friends" er under direkte meldinger som kommer opp om man trykker øverst til venstre i skjermen hos meg. Prøvde du den andre linken til Stokk Dum?
Fevang
27.06.2024 kl 22:02 2828

Ingenting hjelper - jeg skjønner ikke en dritt. Brukerveiledning funker ikke. Takk for at du prøvde å hjelpe.

Tidligere i dag kunne jeg lese på discord, men ikke skrive. Nå kan jeg ikke lese heller... Får ikke opp siden. Jaja - ikke lett dette her.
Redigert 27.06.2024 kl 22:21 Du må logge inn for å svare
Fevang
27.06.2024 kl 20:48 2898

Noen som skjønner hva jeg gjør "feil" siden jeg ikke kommer inn på discord?
jadden
27.06.2024 kl 19:05 2978

Det er nok stor sjanse for at Trident VIII blir neste lasteoppdrag for Seaway Hawk, men det blir forhåpentligvis for regning av forsikringsselskapet. Det er neppe kapable verksteder i Guineabukta som kan ta hånd om riggen, en annen ting er at de sliter med dybder, for lite dypvannshavner.
Seaway Hawk er nå utenfor Oman, marinetraffic viser rute videre gjennom Suez. Blir det Suez er det Jemen og Houthier, går de rundt Afrika er det somaliske pirater. Uansett, jeg tenker det går bra, Shelf har brukt opp kvoten for begredelige omstendigheter, herfra skal det opp.
Redigert 27.06.2024 kl 19:07 Du må logge inn for å svare
StockEmHigher
27.06.2024 kl 17:35 2876

Trident VIII er blitt flyttet fra Lagos til Luba havn Ekvatorial-Guinea. Samme havn som er Seaway Hawk og dens last sin destinasjon. Kan det være at denne riggen blir med Seaway Hawk videre til ny destinasjon etter at SD Achiever og Main Pass IV er lastet av?
jadden
27.06.2024 kl 15:31 2973

Hvem teller de tapte slag i seierens øyeblikk!
Mye av det fundamentale går Shelfs vei nå. Fra USA meldes om økte investeringer innen olje- og offshoresektoren. Store kjendisinvestorer og investorer med solid trackrecord flytter pengene over i oljerelatert. De ser tegna i tiden, fornybart vil aldri kunne utfordre olje og gass. Vi kan også registrere at kunstig intelligens melder seg på som en formidabel energisluker i fremtiden, dette kommer på toppen av alt som skal elektrifiseres. Elektriske biler er knapt kommet til startstreken, det er bare i Norge man tror det.
Så er det alle pensjonsfond som tror de kan skaffe folket pensjoner ved å investere i fornybare og grønne prosjekter. All erfaring så langt tilsier at dette ikke gir avkastning etter at startsubsidiene er brukt opp, og det går rasende fort.
Skal det sikres pensjoner til folket er det AkerBp, ExxonMobil, Shelf, Borr etc som gjelder, noen nevnt, mange glemt!
På toppen av det hele vokser det frem meninger og regjeringer som går mot sin egen befolkning, følg med på hva som er i ferd med å skje i UK. Landet hungrer etter sikker energi, den kommende Labourregjeringen vil stoppe eksisterende produksjon samt videre leting. De får bare en periode.
Massimo
27.06.2024 kl 14:36 3037


Formasjonen fra starten august -23 til slutten av september -23
ca 24 til 38 kroner på knappe 2 måneder, opp 14 norske

Utgangspunktet var akkurat som nå..................................

men denne gangen kommer det også utbytter som dessert og man opprettholder momentet videre :-))

hatitchi
27.06.2024 kl 14:32 3023

Vi får satse på at Shelf Drilling blir en bedre investering for Midelfart enn det Prosafe ble...
Massimo
27.06.2024 kl 13:50 3057



En av dagens kommentarer


27.06.2024 12:08:00
KOMMENTAR: OPPGANG PÅ OSLO BØRS TORSDAG
Oslo (Infront TDN Direkt): Oslo Børs handles høyere torsdag, ledet an av olje- og shippingselskaper mens sjømatselskaper bidrar til å dempe oppgangen.

I riggsektoren har aksjekursene stort sett speilet dagratene så langt i 2024, skriver Pareto Securities i en oppdatering torsdag. Fremover er meglerhuset positiv til den bredere sektoren, og forventer fortsatt en forlenget periode med tilbudsdrevet oppgang, som foreløpig ikke er diskontert i aksjekursene. Det forventes også ytterligere fusjoner og oppkjøp i sektoren.


----------------

Shelf som var priset til 65 - 70 kroner på børsen i 2018, med analyser som mente ca 100 var riktig pris, blir GULL

https://www.finansavisen.no/nyheter/energi/2018/06/shelf-drilling-mot-boers-laaner-milliardsum

Shelf Drilling ble sist omsatt for 70 kroner, noe som priset selskapet til drøye 5,8 milliarder kroner.
Selskapet har en flåte på 38 jackup-rigger, samt én avansert borelekter

-------------------

Av et driftsresultat på nær 4 mrd, bør 1 av dem gå til aksjonærene for året 2024
Neste år med et res på ca 5, bør 2 MRD deles ut

Blir penger av slikt


jadden
27.06.2024 kl 13:05 3057

Stor sjanse for utbyttte i 2025, men selskapet vil nok se det an en stund, kanskje mer utbytteorientering ved Q3 presentasjon i november. Balanseoptimalisering er viktig, så får vi se når den riktige balansen er funnet.
Ser at Celine Midelfart er en lur dame og scorer pent i olje og skipping, og hun mener det er mye å gå på.
Helt enig der, vi er så vidt kommet i gang, slik sier hun det i FA:

Uttalelsene stemmer med porteføljen hennes i dag. Celina Midelfarts synlige børsportefølje består ifølge aksjonærlister fra Holdings av olje- og oljeservice og shipping. Hun sitter på aksjer i Sea1 Offshore, som tidligere het Siem Offshore, Solstad Offshore, Tor Olav Trøims rederi Himalayah Shipping og oljeprodusenten som Panoro Energy.
– Geopolitisk risiko, proteksjonisme og konsekvenser av energiomstillingen på oljeetterspørselen er vel de driverne som i det vesentlige flytter markedet. Jeg er nok mer i den pragmatiske OPEC-leieren enn den idealistiske IEA-campen hva gjelder prognoser for peak oil, så jeg har ingen planer om å kaste kortene i råvaresektoren med det første, sier Midelfart.
Skrik
27.06.2024 kl 11:59 3069

Er ingen tallknekker, men Shelf burde vel klare et utbytte på 850 mill for 2025 ? Med 213 mill aksjer blir det ca kr 4 eller kr 1 pr Q : )
Massimo
27.06.2024 kl 10:36 3115



16.mai guidet SHELF på nær 4 Milliarder NOK EBITDA for 2024


16.05.2024 07:08:51
SHLF: SER NÅ JUSTERT EBITDA PÅ USD 330-375M I 2024
Oslo (Infront TDN Direkt): Shelf Drilling venter nå en justert ebitda på 330-375 millioner dollar i 2024



Analyser og estimater peker på over 5 MRD i 2025 og legg på en halv MRD for 2026

Har du kalkulatoren klar??
Sterke utbytter kommer din vei, om du er med på reisen :-)))

Fevang
27.06.2024 kl 09:49 3131

På linken https://discord.com/login kommer det IKKE opp noe "Forgot your password?" Så ikke vet jeg hvordan jeg skal få det til. Jeg er så gammel jeg at jeg ikke skjønner stort engelsk heller....

Det kommer opp: You can add friends osv Jeg skal vel ikke inn på noen venner??
Redigert 27.06.2024 kl 09:56 Du må logge inn for å svare
Massimo
27.06.2024 kl 09:06 3183

Det er sagt flere ganger, utsiktene er gode, veldig gode, ratene stiger og markedet strammer seg stadig
sannsynligheten er ganske stor for at de to søstrene konsoliderer og blir et børsnotert selskap

4 knall år ligger foran i markedet, utbytter starter neste år og kursen blir minst 40, sannsynligvis mer med gode utbytter

Før Covid var kursen over 70 kroner og kursmålet 100 kroner, uten søsterselskapet




Redigert 27.06.2024 kl 09:51 Du må logge inn for å svare
Stokk Dum
27.06.2024 kl 00:41 3223

Forsøkt "Forgot your password?" her?
https://discord.com/login

Legger ved en invitasjon til InvestorPrat også om det kan være til hjelp:
https://discord.com/invite/2qtK8Ru7

mvh
Redigert 27.06.2024 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
Fevang
27.06.2024 kl 00:30 3162

Jeg har deltatt på Shlf-tråden på discord, men etter omleggingen klarer jeg ikke å få lagt inn noe der. Husker ikke passord - og da kommer jeg ingen vei. Hva gjør man når man ikke husker det - noen som kan hjelpe???
jadden
26.06.2024 kl 17:59 3367

Veldig bra TonyB, flott at du deler! Når det gjelder overtagelse av hele SDNS bekrefter svaret det vi har antatt at kursen er for lav for tiden.
Når det gjelder kontraktsmeldinger ligger nok de to som er på vei til Equatorial Guinea langt fremme, og Barsk synes å ha den fulle oppmerksomhet saken fortjener. Det ligger an til å kunne faktureres for oktober måned.
Troen på at 25 vil bli et sterkt år kursmessig øker stadig, og det er på forventning kursen stiger. Ergo 2H blir Shelf sitt halvår innen oljeservice.
Redigert 26.06.2024 kl 18:01 Du må logge inn for å svare
TonyB
26.06.2024 kl 17:16 3315

Hei dere, deler en dialog jeg hadde med Shelf (Greg). Noe det samme som ble delt her tidligere og noe nytt (og med litt andre ord)

Here you are;

When du you think SUT is ready for Barsk? Will Equinor patently wait till this is fixed or do you risk them looking for another rig?

We’ve organized a project team with additional resources (both internal and external) and are working to address the issues raised by Havtil relating to certain of our processes/systems. We plan to re-submit our application in early August and expect that we can complete the process in September and commence our contract in October. We are fully engaged with our customer on this process. They’re clearly disappointed with the delay but have been supportive of our revised plan. We do not see rig that they look for another rig based on our current timeline.

2. The revenue from Barsk-job we would think is the same as before, so the impact (loss) should be the opex running till Barsk is ready to start. Do you have an (updated) estimate for this loss ?

That’s correct – the loss of revenue from the later start will be a direct impact to margin in 2024. We’ll formally revised guidance when we publish Q2 results in mid-August.

3. Do you expect the Saudi-rigs to be idle for a long time?

We covered this in detail during our Q1 earnings call. We’ve decided to stack 1 of the rigs (Main Pass I) temporarily in KSA and are making very good progress marketing the remaining 3 units for opportunities in other regions. We communicated in May that we expected to have 2 of these 3 rigs in operation during Q4 and the 3rd by early 2025. This is still our expectation, and we expect to have formal updates on at least 1 or 2 rigs in the near term.

4. Is it still major pressure on rates due to the SA-suspensions or is it normalizing

We do expect the suspensions in Saudi to create some short-term downward pressure on rates. For example, premium jack-up rates were moving north of $150k/d in most markets. We now expect fixtures in the $120-150k/d range over the next 6 months. However, we expect the majority of the 22 rigs suspended by Aramco to be quickly re-deployed. Once that happens, the market will re-tighten and dayrates should begin to move higher again in 2025. We also have a significant portion of our fleet rolling off of below market dayrates over the next 2 years (including rigs coming out of Saudi), so we anticipate meaningful increase in our earned dayrates in 2025 and 2026.

5. Could you say something about rigs coming off contract and if the number of tenders are high?

Outside of the Middle East, tendering is at a healthy level. As mentioned above, we expect to secure contracts for 3 of our rigs in Saudi before the end of the year. Our other region with near-term availability is Nigeria, and we’re in active dialogue to secure follow-on contract opportunities for rigs in that market with availability later in 2024. We’ll provide a formal update in August (or potentially before on an individual rig basis if contracts are executed).

6. Is the sum of all happenings affecting the companys plan regarding the merger with SDNS?

Yes, the recent weakness in the SHLF share-price does impact our thinking on next steps with SDNS. We’re confident that we’ll see a recovery in our share-price if/when we’re successful with some of the near-term contracting priorities we’re working on.

So, thanks for any answers - it surely would be helpful

Best regards
TonyB
Redigert 26.06.2024 kl 17:20 Du må logge inn for å svare
jadden
26.06.2024 kl 12:12 3445

Her ligger en god oppsummering av jackupsituasjonen etter Saudi Aramco sin melding om suspensjoner, den viser status så langt, og en del policy omrkring nye oppdrag. Jeg tar med et lite klipp fra omtale av Shelf samt slutten og link til artikkelen. Min konkusjon er at dette ser slettes ikke verst ut, og er i ferd med å gå seg til:


Shelf Drilling, meanwhile, believes it can secure work for three of its four suspended rigs, getting them back into operation before the end of 2024 at attractive dayrates and margin levels. The fourth unit, it believes, could also find new work next year.


So where could these rigs potentially end up, should their managers choose to bid them elsewhere? RigLogix records a total of 32 requirements at a full tender or direct negotiation stage, that are due to begin in the next year should they move ahead.

India, Southeast Asia and Africa appear to be offering up the lion’s share of potential demand days during this period. However, some rumours suggest that due to this new additional supply of jackup capacity in the market, we may see some operators that currently have active tenders out in the market look to cancel and re-tender as they may potentially be offered lower dayrates in the current environment. The upward trajectory of dayrates appears to be unaffected year-to-date.

Total remaining term on the suspended contracts comes to approximately 54 years of backlog, or 66 years including options. Of course, some of this has now been terminated and perhaps more will be in the future. It is unclear if those rigs that have been re-contracted outside of the region will return to finish their stints with the Saudi Arabian operator after their new commitments.

https://aogdigital.com/news/514717-saudi-aramco-jackup-suspensions-the-story-so-far
Redigert 26.06.2024 kl 12:38 Du må logge inn for å svare
Massimo
26.06.2024 kl 09:12 3497


Shorten økt noe pr 24.juni

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/KYG236271055

Rekylen blir sterkere!! :-)
jadden
25.06.2024 kl 20:22 3697

Ja det blir nok dypt for Achiever, hjelper ikke selv om man satte Main Pass IV på toppen!
Men takker for avklaring, så får vi heller lete etter andre mulige kontraktspotensialer disse dager, det må da snart dukke opp noe positivt omkring Shelf.
Stokk Dum
25.06.2024 kl 19:14 3746

Spørs om ikke dette er litt for dypt for Achiever.

Hydrocarbon production in Equatorial Guinea is declining, so the government has been trying to encourage operators to explore in order to rejuvenate oil and gas reserves.
An indication of the blocks’ exploration potential comes from five exploration wells drilled in EG-06 and one probe drilled in EG-11, some of which hit non-commercial volumes of hydrocarbons.
Water depths on the two adjacent blocks range from about 500 metres to more than 1500 metres.
The PSCs include provisions on minimum investments, exploration programmes, sustainable development and benefits for the state.
A Chevron spokesperson confirmed that the company “has successfully finalised negotiations with … Equatorial Guinea regarding PSCs for blocks 6 and 11 offshore Bioko Island.

Kilde: https://www.upstreamonline.com/exploration/chevron-ups-africa-exploration-game-with-offshore-acreage-deal/2-1-1665918

mvh
jadden
25.06.2024 kl 17:14 3842

Chevron gjør deal i Equatorial Guinea om stor feltutvikling. Er det her Shelf Achiever er mest aktuell for kontrakt? Chevron er god Shelfkunde fra før, og Seaway Hawk med sine to rigger har første stopp i EG 21. juli. Upstream skriver om avtalen:

Chevron ups Africa exploration game with offshore acreage deal
US major has signed production sharing contracts for blocks in Equatorial Guinea

Africa CorrespondentLondon

Updated 24 June 2024, 12:50
Chevron has struck a deal to explore two promising blocks offshore Equatorial Guinea over which it has just secured production sharing contracts (PSCs).

The US giant will spend some $2 billion on these exploration efforts, according to investment platform Energy Capital & Power.

This agreement is the latest indication that Chevron is trying to up its exploration game in Africa where, compared to most of its peers, it has been sitting on the sidelines for years.
jadden
25.06.2024 kl 12:06 3957

Aksjonærvennlige Fredriksen scorer sterkt med børsintroduksjon av sitt selskap Paratus som kommer på børs fredag. Her trenger man ikke vente lenge på utbyttene, solide og lange kontrakter. Fristende å hoppe over, men kursoppgangen på sikt kan de neppe konkurrere med. Analytikerne er forøvrig meget positive til markedet, her fra omtale i FA:

De seks oppjekkbare riggene har en ordrereserve på 420 millioner dollar, der de to første går av kontrakter først mot slutten av neste år.
Paratus Energy har tidligere opplyst at det, i henhold til egen rapportering, hadde inntekter på 429 millioner dollar og en justert EBITDA på 232 millioner dollar i 2023. I første kvartal i år hadde selskapet inntekter på 109 millioner dollar og en EBITDA på 53 millioner, tilsvarende en EBITDA-margin på nesten 50 prosent.
Investor Morten Astrup har uttalt seg svært optimistisk om Paratus Energy
– Vi er positive til både egenkapitalen og gjelden i Paratus Energy, sa Astrup til Finansavisen tidligere i år.
– John Fredriksen som hovedeier, et eksplosivt marked og 15 prosent direkteavkastning er viktige pluss.
jadden
25.06.2024 kl 10:03 3985

Riggselskapet Deep Value Driller gjør et sprang kursmessig på melding om utbytte. Vi ser frem til det samme i Shelf:

Deep Value Driller med utbytte

Riggselskapet Deep Value Driller har vedtatt å betale utbytte på 1,5 kroner per aksje, går det frem av en børsmelding.

Utbetalingen tilsvarer til sammen 130 millioner kroner.


I samme børsmeldingen kommer selskapet med en oppdatering på driften av boreriggen «Deep Value Driller» som har hatt 99 prosent operasjonell effektivitet i arbeidet på en kontrakt med Eni Côte d’Ivoire Ltd.
jadden
24.06.2024 kl 19:38 4189

Dagens fall var strengt tatt ikke uventet med helgens oppdatering på Barsk. I tillegg fikk vi avklart at Main Pass IV ferdigstiller kontrakten til Trident VIII. Archiever som også er på vei til Equatorial Guinea har ikke sluttet kontrakt, men markedsføres i området West Africa. De har nok napp.
Totalt medførte oppdateringen røde tall i dag. Vi var til og med nede og hilste på 19,90 hvor TA-folket mener det lå et gap, all ære til de som kan forutse det og treffe.
Grunnen bør nå være beredet for oppgang, mange kontraktsmeldinger ligger i loopen. Det vil overraske meg hvis ikke 2H blir grønt.
I kveld ser vi oljepris over 85, og OSX stiger 3%. Slike signal har vi settt før, men før eller senere slår det til med en oppgang som kan kalles syklus. Mange piler peker riktig vei for Shelf og oljeservice om dagen, men tålmodighet er fortsatt en dyd.
jadden
24.06.2024 kl 08:46 4391

Høy oljepris og etterspørsel er garanti for at vi skal lykkes fremover i oljeservice og spesielt innen drilling. Mange mener at US-shale produksjon sitter med nøkkelen til hvordan dette vil utvikle seg, vil demand av olje overgå supply, og når skjer det? Oilprice.com belyser dagens shaleproduksjon, heller ikke her er det en fasit i å studere kjølvannet, les gjerne hele den gode oppdateringen:

Shale's Efficiency Boost Is Not Guarantee of Strong Future Growth

English - OilPrice.comEnglish

By Irina Slav - Jun 23, 2024, 6:00 PM CDT
Despite a significant production boost in 2023, sustained growth is uncertain due to declining well productivity and increasing costs.
Ongoing mergers and acquisitions in the shale industry are consolidating control and could impact future production growth rates.
Just because efficiency gains boosted production in 2023, it does not mean the boost will be repeated this year.
jadden
24.06.2024 kl 08:10 4388

Carnegie på rett spor, hyggelig å se at noen er kritiske til hva mainstreammedia forteller om energisituasjonen og det grønne skiftet, måtte bare flere etter hvert se lyset. Det FA som gjengir Carnegies meninger, her et lite knippe:

Det ble mye oppstyr rundt IEAs årlige oljerapport, hvor de kuttet etterspørselsestimatene betydelig og spådde at etterspørselstoppen vil nås i 2029, forteller Carnegie-analytiker Oddvar Bjørgan.
– Vi tror de overdriver hvor fort utfasingen av olje kan skje, spesielt utenfor OECD og innen tungtransport og petrokjemi.
Analytikeren påpeker at det også er tegn på avtagende vekst i elbilsalget, i takt med lavere subsidier og økte tollavgifter.
– Mer sannsynlig vil oljeetterspørselen hvert år fortsette å vokse med rundt en million fat per dag, som i de seneste ti årene, sier han.
– I så fall blir markedsbalansen vesentlig strammere enn det IEA predikerer, og det vil etter hvert åpne opp for at OPEC igjen kan tillate seg å øke produksjonen.

Han mener også at vedtaket i EU om utfasing av forbrenningsmotoren vil bli reversert. Kan man håpe på at politikerne blir realorientert og faktabaserte?
jadden
23.06.2024 kl 14:44 4570

Seaway Hawk har nå oppdatert destinasjon, ikke overraskende skal seilasen ende i Luba i Equatorial Guinea 21. juli. Estimert rute går gjennom Suezkanalen og Middelhavet, jeg trodde ikke Suez tar så store og dybgående skip.
I juli er også Perceverance sin oppstart i Vietnam planlagt, så det begynner å dra seg til med aktivitet.
jadden
23.06.2024 kl 08:54 4583

Oilprice.com har en oppsummering om hvordan ulike aktører ser for seg oljeprisen utvikle seg både på kort og lang sikt, Citibank er først ut, de forventer nedgang i prisen, mens andre har klokketro på sterk pris lenge:

Citi Forecasts Oil Price Drop to $60s by 2025

By Tsvetana Paraskova - Jun 22, 2024, 6:00 PM CDT
Citi is one of the most prominent bears among major banks, expecting oil to drop into the $70s range later this year.
Citi sees oil trading in the $60s range in 2025.
Citi sees lower prices as they expect inventories to build in the fourth quarter of 2024.

Bear åpner, vil du lese mer bull må du gå inn på artikkelen
Redigert 23.06.2024 kl 09:32 Du må logge inn for å svare
jadden
23.06.2024 kl 08:38 4528

TA- guru Stein Ove Haugen i FA skriver følgende om oljeprisens ferd videre:

Brent-oljen ned igjen?
Brent-oljen brøt 200 dagers glidende gjennomsnitt og den tekniske motstanden på 83,40-nivået mandag. Det utløste kjøpssignal og åpnet for videre oppgang mot den tekniske motstanden i overkant av 85 dollar. I forkant hadde RSI brutt 50-nivået og signalisert økende stigningstakt.

BRENT: Oljeprisen fortsatte opp, men mot slutten av uken buttet det i overkant av 85 dollar.
Usikkerheten for kommende uke ligger i at RSI kan være i ferd med å etablere en ny topp i RSI-chartet og en ny fallende trendlinje. Det kan åpne for en korreksjon ned igjen i hovedchartet også. I så fall er det teknisk støtte på 84-nivået og mer ned mot 83,40-nivået og 200 dagers glidende gjennomsnitt.
På oppsiden må Brent passere fredagens topp på 86,20 dollar. I tillegg må RSI snu opp og bryte den fallende trendlinjen.
d12m
23.06.2024 kl 06:21 4380

Budskapet er enkelt nok å peke på den naiviteten som f.eks. du har utvist i din forventning om quick fix. Det må jo være til din fordel om jeg hjelper deg å få en mer realistisk forventning til problemstillingen?

Jeg har vært involvert i mange nok SUT-prosesser til å raskt skjønne at dette ikke lar seg løse over natten. Shelf er er selskap med ganske minimal kjennskap til norske regler, prosesser og, ja, den norske modellen. Norsk sokkel er langt utenfor kjerneområdet og kjernekompetansen deres. Hvis de nå får hjelp av Equinor så er det flott, men jeg er fortsatt skeptisk til om Shelf fortsatt skjønner dette godt nok. Forøvrig, utifra svaret så virker det ikke som de har klaget på vedtaket. Det er gjerne et hint om at de har skjønt litt og kan tyde på steg i rett retning.
jadden
22.06.2024 kl 20:31 4502

Og hva er ditt budskap d12m bortsett fra å fortelle om egen fortreffelighet?
Forumet er fullt av tråder der skribentene plasserer seg selv foran selskapet de har valgt å investere i hvis de i det hele tatt er investorer da, slike tråder får som regel en tidlig død.
Poirot
22.06.2024 kl 20:05 4395

Normalt sett lærer man av feil og gjør det riktig neste gang. Ikke feiler på nytt. Er sikker på at Barsk er klar for Eqnr i oktober.