Shelf Drilling Analyse - Kursmål 50kr

Slettet bruker
SHLF 02.06.2023 kl 12:18 195868

Shelf Drilling har nylig fått kontrakter på store deler av flåten på forhøyede rater. Rateutviklingen er fremdeles positiv, og det er en bred forventning om at ratene skal fortsette å stige inn mot 2024. Jeg velger å ikke basere utregningene mine på rateforventninger og slutninger, men heller på selskapets egen guiding samt historiske tallgrunnlag for øvrig. Renteutgifter er økt med 2% fra og med 2025 da refinansiering mest sannsynlig vil gi noe høyere rentesats.

Før vi starter videre analyse vil jeg beskrive eierskapet i Shelf Drilling North Sea. SDNS er et børsnotert selskap verdsatt til omlag 2,7 milliarder kroner. Shelf Drilling eier 60% av aksjene i dette selskapet. Det betyr at dersom du kjøper Shelf aksjer, så kjøper du verdier i SDNS. SDNS er verdsatt til 2,7 milliarder kroner. Det betyr at markedsverdien av aksjene til Shelf er 2,7 milliarder/100 x 60(%) = 1,6 milliarder kroner. Disse verdiene skal så deles på alle Shelf aksjonærene, og per dags dato er det ca. 194.000.000 aksjer i Shelf. Vi får da 1,6 milliarder/194 millioner aksjer som utgjør 8,35kr per aksje. Når du kjøper aksjer i Shelf får du altså 8,35kr med på kjøpet i et annet selskap. Dette er viktig å forstå for senere utregninger.

Nå over til Shelf drilling og de 31 riggene de eier (SDNS er altså utelukket fra dette avsnittet). Selskapet guider EBITDA på +350MUSD for 2024. Her er det vanskelig å si hvor mye det blir over 350MUSD. Vi regner da på to scenarioer: EBITDA på (1) 350MUSD eller (2) 400MUSD. Bruker historiske data for nedskrivinger og renteutgifter samt en beregnet skatt på 33% (denne kan diskuteres). Ender da opp med et resultat etter skatt på henholdsvis 90MUSD og 124MUSD. Vi deler dette resultatet på antall aksjer og ender opp med resultat per aksje på 5,15kr og 7kr (2024).

Jeg skal nå dra frem noen nøkkeltall for Shelf. Disse tallene er basert på de forrige avsnittene, og jeg har brukt gjennomsnittet for EBITDA (375MUSD). Shelf handles på følgende multippler basert på guiding:

2023 EV/EBITDA: 5.6
2024 EV/EBITDA: 4.1
2024 P/E: 3.4
P/B: 0.91 (inklusive SDNS)

Den relative analyse:

Nå skal vi gjøre en morsom øvelse. Vi skal se på sammenliknbare selskaper og sjekke hvordan disse er priset. Deretter skal vi sammenlikne prisingen med hvordan Shelf er priset. Under er en tabell med nøkkeltall:

Borr Drilling:
Forward P/E 5.86 — P/B 1.98 —EV/EBITDA 2023e 9.6

Transocean:
Forward P/E 12.54 — P/B 0.43 — EV/EBITDA: ingen guiding fra selskapet

Diamond Offshore:
Forward P/E 7.73 — P/B 1.71 — EV/EBITDA 2023e 8.8

Noble:
Forward P/E 7.86 — P/B 1.46 — EV/EBITDA 2023e 7.4

Vi oppsummerer og finner gjennomsnittelige verdier på (1) forward P/E 8.5 (2) P/B 1.4
(3) EV/EBITDA 8.6. Vil nevne at Transocean er priset ganske likt som Odfjell Drilling hva gjelder P/B. Dette skyldes nok varigheten på kontraktene de har inngått. Vi tar den uansett med i beregningen. Tallene vi ser over skal vi bruke på å finne riktig verdi på Shelf.

Verdivurdering:

Nå kommer det vanskeligste i en analyse. Verdivurderinger kan variere veldig, og det skyldes sensitiviteten og kompleksiteten i regnearkene samt forhold vi ikke kjenner til. Man må også stille seg spørsmålet om Shelf kan sammenliknes med BORR/RIG/DO/Noble. Hva gjør Shelf mer eller mindre attraktiv enn disse selskapene? Jeg bruker uansett gjennomsnittstallene som en pekepinn for videre vurdering. Under er Shelf priset i henhold til disse.

Forward P/E: 51,6 + SDNS = 60kr
P/B: 33kr
EV/EBITDA: 69kr + SDNS = 77kr

Gjennomsnitt kurs: 56,6kr

Nå starter den endeløse diskusjonen hvorvidt vi kan bruke disse multipplene på denne måten. En EV/EBITDA på 8.6 for Shelf er meget stivt, og her vil nok mange synes det er alt for høyt. På den andre siden er en P/B på 1,4 for Shelf sine gamle rigger muligens alt for lavt. Disse riggene er tilnærmet verdiløse ut ifra et bokføringsperspektiv, men i det brennheite riggmarkedet vi ser nå får disse riggene plutselig en enorm verdi. Forward P/E gir en ganske god indikasjon, men her kan også faktoren diskuteres. Vi fortsetter leken og bruker Graham formelen. Dette er en enkel formel laget av Benjamin Graham for å kjapt kunne verdsette en verdiaksje.

√6,075 (EPS 2024) x 21 (NAV) x 22,5 = 53,5kr

Vi kan også leke med tanken om utbytte og se om utbyttet gir en akseptabel direkteavkastning (yield). Jeg gjør det enkelt og bruker 50% av resultat etter skatt som grunnlag for utbytte. Dette blir hypotetisk da selskapet må få på plass en restrukturering av gjeld som tillater utbytte først. Ender opp med følgende:

2023: 6%
2024: 15%
2025: 22%
2026: 27%

Ender med snitt-yield på 17,5% per år. Dette må sies å være ekstremt bra!

Til slutt skal vi se på hva slags kursmål meglerhusene har for Shelf:

SB1M: 50kr
Clarksons: 45kr
Arctic Securities: 55kr
Fernley: 43kr
DNB: 40kr

Gjennomsnitt: 46,6kr

Samlet sett ender vi altså opp med 56,6kr, 53,5kr og 46,6kr. Man kan enkelt skjønne hvorfor kursmål på 50kr er fornuftig, og hvorfor de fleste meglerhus ligger i denne rangen. Skal nevnes her at kursmål fra Fearnley og DNB ikke er oppdatert på en stund da disse to trekker mest ned.

Legger også ved en meget informativ episode fra Arctic podden som omhandler riggmarkedet:

https://podcasts.google.com/feed/aHR0cHM6Ly9hbmNob3IuZm0vcy8xMzRjNWExNC9wb2RjYXN0L3Jzcw==/episode/MzJiZjUzNTQtNmM1My00YzUyLTgzNjMtMTVkN2YwZjE0Njhl?fbclid=IwAR2by_9yqRIRnbm2OetmrddCGabAu_1ZWIpXn776JP9SdyHeX-LnXKdxZBg

Teknisk analyse:

Shelf Drilling har falt nesten 41% fra toppen den 7. mars. Tidligere fall fra kurstopper ligger på henholdsvis 30, 54, 35 og 28%. Gjennomsnittlig korreksjon ligger da på ca. 37% etter å ha satt ny topp. Korreksjonene fra ny noteringstopp til bunn har vart henholdsvis 44 dager, 42 dager, 36 dager og 27 dager før bunnen var satt. Det gir et snitt på 37 dager på hver korreksjon. Vi har nå hatt en nedgang på 84 dager fra toppen den 7. mars, og mange investorer begynner å bli nervøse. Aksjen har nettopp brutt ut av en falling wedge, noe som er et signal på videre oppgang. Korreksjonen matcher med snittet, og det kan virke som dagens nivåer er svært attraktive å handle på fra et teknisk standpunkt.

Grafisk fremstilling: https://www.tradingview.com/x/XBOvsqwI/

Risikomomenter:

Dette kunne jeg skrevet et veldig langt avsnitt om, men skal prøve å holde det kort og kun nevne de mest relevante.

1. Shelf har ekstremt høy gjeldsgrad og denne gjelden skal restruktureres i løpet av 2024. En restrukturering vil mest sannsynlig innebære nye lån til noe høyere rente (1,5-2%).
2. India har kommet med nytt lovforslag som innebærer at Shelf sine rigger må flyttes til et annet marked. Jeg har kontaktet selskapet, og de mener det er ekstremt lav sannsynlighet for at lovforslaget kommer til å påvirke Shelf.
3. Resesjon og lavere oljepris

Edit 1: Hadde skrevet P/E i Graham formel i stedet for EPS. Er rettet opp.
Edit 2: Strukturelle endringer
Edit 3: Lagt til et par linker
Redigert 09.08.2023 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Skrik
09.07.2024 kl 23:41 4428

Må nok ta litt ekstra hensyn til været da lasten er 100 m høy .Og blir da svært utsatt for vind.
jadden
09.07.2024 kl 22:25 4397

Dette gir mange gode svar, uansett må skipet forholde seg til forhåndsdefinerte max bølgehøyder. Jeg tror det er der vi er nå. I tillegg er det en utfordring å sikre de to riggene om bord. Jeg kjenner ikke detaljene om kring dette, men ser for meg at riggbena sveises til dekket på transportskipet. Barduner vil neppe gi tilfredsstillende bevegelsesstramhet, rent statisk vil de medføre noe bevegelse som ikke kan tolereres.

Anyway, hvordan blir fremtiden med hensyn til oljeetterpørsen som er det hovedproduktet vi produserer. Et klipp gjør osd sterkere i troen på at her skal vi være langsiktige:

A lot of forecasts predict an end to the world’s appetite for hydrocarbons. Yet the reality is that oil and gas—and coal, too—are here to stay for a long time, even if demand starts growing more slowly or even stops growing at some point, in post-industrial societies. The problem of these post-industrial societies is that they need the output of industrialized ones and industrialization is inevitably tied to the cheap, round-the-clock energy provided by hydrocarbons. Oil demand doom is nowhere near looming.
StockEmHigher
09.07.2024 kl 20:20 4406

Stilte Copilot følgende spørsmål; How does Seaway Hawk handle heavy cargo?

The **Seaway Hawk** is designed to handle heavy cargo with impressive capabilities. Here's how it manages the load:

1. **Semi-Submersible Design**: The vessel can partially submerge itself, allowing cargo to be floated onto its deck. This design minimizes the need for complex cranes or ramps.

2. **Ballast System**: The Seaway Hawk has a sophisticated ballast system that adjusts its buoyancy. By flooding or emptying ballast tanks, it can raise or lower its deck to accommodate cargo.

3. **Deck Space**: With a free deck area of 8,700 square meters, it provides ample space for large and heavy items. Cargo can be positioned securely on the deck.

4. **Stability**: The semi-submersible design ensures stability even in rough seas. This stability is crucial when transporting heavy loads.

5. **Lifting Gear**: While the vessel doesn't have onboard cranes, it often works in conjunction with other vessels or floating cranes to lift cargo onto its deck.

In summary, the Seaway Hawk combines innovative engineering, ballast control, and vast deck space to handle heavy cargo efficiently.

Se spesielt punkt 4 :-)

Litt agurk nyheter i påvente av oppdateringer fra Shelf :-)
Redigert 09.07.2024 kl 20:22 Du må logge inn for å svare
jadden
09.07.2024 kl 12:47 4565

Det er selvsagt positivt for oss Shelfere at markedet for jackups utvides. Pakistan er ikke det eneste landet som er opptatt av energisikkerhet, det ligger nok potensielle oppdragsgiverere og venter på for dem bedre rater, men det er lite trolig at ratene faller.
Etter hvert som tiden går og selskapet ikke melder om kontrakt eller LOI i Pakistan eller eventuelt i India, er det større sannsynlighet at Seaway Hawks manglende fremdrift skyldes det som Skrik antyder i sitt innlegg i går, det er rett og slett for dårlig vær i området. Hvis dette er tilfelle fortsetter perioden med hikkups, oppdragsgiver må vanligvis dekke kostnader som følge av værhindringer. Når det er sagt så vet vi ikke hva den aktuelle fraktkontrakten innebærer. Drøyer turen ytterligere kommer TridentVIII erstatteren senere i arbeid.
Det er i disse dager, juli/august at Perceverence skal starte sin kontrakt i Viet Nam. Regner med SUT er på plass slik at taxameteret til fordel for Shelf kan starte.
StockEmHigher
09.07.2024 kl 08:44 4640

Det at det nå åpnes opp et større marked for JU utenfor Pakistan må jo være til en stor fordel for Shelf og andre JU aktører. Større etterspørsel etter JU med en utvidelse av aktører som trenger rigger, enda strammere riggmarked og med et mest sannsynlig resultat en økning i rater. De har vel en plan med alt, får bare håpe på at de ikke lemper av en rigg utenfor Pakistan basert på forhåpninger om kontrakt, men at de har et LOI i det minste å vise til i.
Redigert 09.07.2024 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
jadden
08.07.2024 kl 19:48 4850

Live chart for Seaway Hawk viser nå skipet nær kysten vest i Pakistan. Hvis det er slik at selskapet har fått napp på kontrakt her er det overraskende i forhold til de kryptiske meldinger som er kommet til nå. Men vi tar gjerne mot en melding om at de lemper den ene riggen over bord i Pakistan på ny kontrakt, og seilasen fortsetter videre til Luba utenfor Nigeria hvor fortsettelse av avbrutt kontrakt for Tident VIII venter.
jadden
08.07.2024 kl 14:06 4967

S&P Global har oppstilling over dagrater og kontraktsfestet utnyttelse av jackuprigger for Sørøst Asia og Midtøsten. Kurver og stolper for Sørøstasia viser et hakk ned for rater i april når det gjelder Sørøstasia, rater kan interpoleres til ca USD 140k, utnyttelse har en horisontal utvikling og ligger på ca 95%. Tilsvarende for Midtøsten er rater noe ned for februar og april til ca 110, utnyttelse har horisontal utvikling på ca 95%. Sammenstillingen er gjort pr 14. juni.

https://www.spglobal.com/commodityinsights/en/ci/products/oil-gas-drilling-rigs-offshore-day-rates.html

jadden
08.07.2024 kl 13:02 4946

Det er klart at med to jackups om bord må det være spesifikke bølgebegrensninger for fartøyet. Jeg har prøvd å finne noe om det uten å lykkes, kanskje har andre skribenter erfaring med denne problemstillingen?

Siden Seaway Hawk nå ligger rimelig nær pakistanske offshore olje/gassfelt, kan det være hensiktsmessig å se hvilke planer det er for leting offshore Pakistan. Og de har mye på trappene nå utover i 2H/24 og 25. De gir bonus for de tre første funn, samt også skattefritak osv. Det skal borres i shallow water for seks licenser, upstream har omtale av planene.

Pakistan gears up for landmark offshore licensing round
Twelve blocks including ultra-deepwater acreage to be offered

Published 26 June 2024, 03:55
Pakistan is preparing to launch an offshore licensing round comprising a dozen blocks, which the Islamabad administration hopes will lead to exploration success that could ultimately reduce the South Asian nation’s dependence on imported hydrocarbons.

To date, exploration success offshore Pakistan has proved elusive with the most recent high-profile effort being Eni’s 2019 Kekra ultra-deepwater wildcat, which was targeting multi-trillion cubic feet gas reserves.

The 2024 bid round will comprise six shallow-water blocks in water depths of less than 200 metres, two deepwater blocks (200 to 1000 metres water depth) and four ultra-deepwater blocks (1000 metres-plus WD) spanning a total of around 23,700 square kilometres.

The blocks to be offered in the upcoming bid round will be offered on a sliding scale production sharing arrangement of up to 95% for oil and gas, according to the government's Pakistan Petroleum Information Service (PPIS).

To try to stimulate an exploration renaissance in its territorial waters, the Pakistan government last year revised its petroleum policy.

The government, which has committed to purchase all produced gas, is now offering an improved price of between $7 and $9 per million British thermal units. It is also offering a bonanza of $1 per million Btu above the wellhead price for the first three offshore discoveries.

The revised terms also include a four-year holiday on royalty payments, and 85% cost recovery.
Skrik
08.07.2024 kl 10:13 4971

Kanskje de venter på bedre vær ?. Er meldt 30-40 sekm de neste 10 dagene .
https://www.windy.com/?2024071209,12.383,52.910,3,m:fHRaeoe
jadden
08.07.2024 kl 10:08 4953

Blir det mange hikkups vil det til slutt gå utover fortjenesten på sikt, Ebitda vil da stadig ende i nedre del av det guidede intervall, og ventetiden på innhøstingen blir stadig lengre. Nå har vi noen hendelser som trekker inntektssiden ned og kostnadssiden oppover, jeg tenker spesielit på Barsk og Trident VIII, i tillegg utfordringen med nye oppdrag for SA-riggene.
Q2 og Q3 vil nok ende i nedre range, første oppløftende rapport blir trolig Q4-rapporten i feb 25, men det forutsetter at hikkupsbølgen avtar.
Det store linjene tilsier likevel at vi er på riktig vei, belønningen kommer. Underveis synes jeg det er spennende å følge med på de små detaljer, Seaway Hawk sin seilas nå i ferietiden er nettopp en slik, hvor skal een og hvem tar regningen?
Massimo
08.07.2024 kl 09:41 4943


Mye fokus på små, forbigående hikkups, lite på at over 30 rigger kjører på og soper inn dollars
selvfølgelig ikke investors de som driver med time-for-time-fokus :-)


jadden
08.07.2024 kl 09:19 4893

Nei, liker ikke dette. En forskyvelse på beregnet ankomst på 3 uker. Det kan skyldes at Shelf vurderer andre nye oppdragsgivere på i andre områder, men det kan også tenkes at Seaway Hawk har tekniske problemer. Hvis det er Shelf sin strategi på omplassering til nytt marked som medfører vingling i beslutninger, kan dette bli riktig ille når taxameteret går. Skipet endrer stadig fart, marsjfart skal ligge opp mot 12 knots, nå er den 6,8 kn. Kursen mot Pakistan/India indikerer at det er dit den skal i første omgang.
StockEmHigher
08.07.2024 kl 08:54 4855

Kan vel ikke være billig å ha Seaway Hawk liggende i flere uker? Er det dagrater som gjelder, eller er det fastpris?
jadden
07.07.2024 kl 22:05 5030

Forvirrende informasjon på marinetraffic om Seaway Hawk med våre to rigger om bord. Livekartet viser en posisjon utenfor Pakistan, helt vest i landet. Posisjonsangivelse sier på vestkysten av India. Destinasjon står fortsatt oppført med Luba i Equatorial Guinea, men estimert ankomst er nå 12.august, mot tidligere 21. juli.
Så noe skjer, hvis det jeg har skrevet er fakta, må skipet ha ligget i ro en lengre periode.
Hvis den skal rundt Afrika kan det være en tryggere rute å gå ned langs vedtkysten av India. Men hvorfor har den ligget i ro? Er det nå mer aktuelt med nye kontrakter i Asia fremfor Vestafrika?
jadden
07.07.2024 kl 20:46 2811

Hvor går Saudi Arabia? Etter å vært den dominerende og ledende oljeeksportør faller nå eksporttallene. I juni var de så vidt over det lave volumet vi så under covid. Samtidig stiller Russland opp og får en betydelig større andel i India. Saudi jakter også større gassproduksjon i USA, og sammen med varslede investeringer for gass på hjemmebane, kan det tyde på at de satser mer på å overta hegemoniet i gass, og samtidig slippe tøylene i olje.
Det kan bety at det ikke blir noen snarlig økning i oljeproduksjonen, og derav ikke flere oljerigger i arbeid.
Er dette en villet politikk, eller som følge av at oljeressursene minker, og de resterende blir følgelig dyrere å utvinne?
Det kan se ut som SA ikke vil ha den ledende og ratedrivende rollen innen jackupmarkedet som den hadde. På den annen side kan dette være nok et tegn på strammere global oljetilgang. Det igjen vil utløse større etterspørsel etter jackuprigger med høyere rater som konsekvens. Aktørene blir mer fra andre regioner enn Midtøsten, det skal vi ikke grine av.
StockEmHigher
07.07.2024 kl 18:54 2860

Seaway Hawk et "semi-submersible vessel" lastet med Shelf sine rigger SD Achiever og Main Pass IV. Disse riggene var 2 av 4 rigger som fikk sin kontrakt suspendert av Saudi Aramco. SD Achiever blir markedsført i regionen (Vest Afrika), mens Main Pass IV skal fullføre kontrakten til Trident VIII med Chevron.
Redigert 07.07.2024 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Poirot
07.07.2024 kl 18:14 2789

Takk for detektiv-arbeid!
Er Hawk på vei til E-G? Kan ikke huske å sett en kontraktsinngåelse på den?
StockEmHigher
07.07.2024 kl 17:10 2749

Ifølge MarineTraffic sitt kart har ikke Seaway Hawk beveget seg siden slutten av juni. Siste oppdatert posisjon er for 14 min siden og viser fortsatt samme posisjon.

Kan det være at den fortsatt ikke har kommet seg av gårde til EG?

Følgende info på Vesselfinder: "The current position of SEAWAY HAWK is at Persian Gulf reported 16 days ago by AIS. The vessel is en route to the port of Luba, Equatorial Guinea, sailing at a speed of 11.9 knots and expected to arrive there on Aug 12, 11:00. "
Redigert 07.07.2024 kl 19:31 Du må logge inn for å svare
jadden
05.07.2024 kl 23:00 3132

Flott å få dokumentert Stokk! Britisk sektor har mye shallow water, når regjeringen annonserer en politikk med hardere skattlegging og nei til ny leting er dette en lost mulighet for SDNS de kommende årene, og ikke minst for UK å skaffe seg sårt tiltrengt energi. Men intet å gjøre med når hodet er tapt til klima, som jeg før har sagt, det blir mørkt og kaldt i kjelleren.
Stokk Dum
05.07.2024 kl 21:55 3191

Fortress for CNOOC. Og etter det med "a North Sea operator" også i UK i 400 dager.

mvh
Redigert 05.07.2024 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
noprofit
05.07.2024 kl 21:01 3173

Jaja det er ikke bare her i landet venstre siden vil ødelegge næringslivet ……
jadden
05.07.2024 kl 20:11 3170

Oilprice skriver om hva som vil skje med olje- gassutvinning i UK nå når Labour overtar. Jeg har kommentert dette mange ganger før, og det ser desverre ut til at det grønne skiftet skal trumfe all sunn fornuft. Storbritannia har 14 mill fattige, herav 4 mill barn. Helsekøene er over 6 mill. I denne situasjonen skal man drepe ennav få næringer som gir overskudd, det er nesten ikke til å tro! Hvor skal penger tas fra for å oppnå målsettingene, drepe kua som gir melk?
Et lite klipp fra omtalen, jeg synes dette er tragisk for et av SDNS viktigste aktivitetsområder:

On top of the higher tax burden, the Labour plan also involves canceling the issuance of new oil and gas drilling licenses for the North Sea. With no new licenses available and a prohibitively large tax bill on profits with no relief in sight, it would be a miracle if there is a functioning oil and gas industry in the UK in five years. This would be a problem for transition plans.

Essentially, Labour plans for the energy industry are to use oil and gas producers as cash cows to fund the transition away from oil and gas. But over-taxation would either kill or force companies to relocate—meaning the cash cow would disappear. And so would the cash it was previously generating for transition plans.
jadden
05.07.2024 kl 17:05 3239

Kontraktsmelding på Winner i dag på dansk sektor, utvidelse og opsjoner. Pen økning i rate, men ratenivået bærer også preg av usikkerheten som skjedde i kjølvannet av SA-melding. Det er grunn til å forvente at ratenivåutviklingen kommer inn på sporet før SA etter hvert som utnyttelsesgraden på nytt kryper høyere opp på nittitallet.
Dagens melding satte ikke fart i kursen, utover ettermiddagen seg den ned på rødt og endte 1,35 % ned for dagen. For uken ble nedgangen 2 %, forrige uke var vi opp 9%, så det skifter mye når omsetningen er såpass liten. Ser vi utviklingen siste 3 mndr er vi opp 15 %, ikke verst det!

Av meldinger fremover er det først og fremst de suspenderte SA-riggene som er mest interessante, to av riggene er som kjent på vei til Luba i Equatorial Guinea som ligger like utenfor Nigeria, estimert ankomst 21. juli. Melding kan foreligge før ankomst.
Oppdatering for Brask sin manglende SUT kommer trolig som del av oppdateringer i forbindelse med Q2- rapport, på det tidspunktet er nok søknad på plass.

Ellers underbygger den sterke oljeprisen et solid ratemarked videre utover i 2H, dette er og blir den viktigste innsatsfaktoren for at oppgangssyklusen virkelig skal ta fart. Oljepris på 87 USD passer oss fint.
Ingenting så langt som tyder på at nykontraheringer skal bygge i hel markedet, dermed vil eventuell hugging stramme markedet ytterligere til. Når det gjøres ukesoppsummering er det også viktig å påpeke de stadig sterkere signalene om at etterspørselen etter fossil energi vil holde seg sterk og økende i mange år fremover. Det betyr at uten tilførsel av nye produksjonsmidler vil etterspørsel og rater for jackuprigger ubønnhørlig tvinges oppover, slik er tyngdeloven.

Massimo
05.07.2024 kl 10:42 3293


Alle riggene glir over på morgendagens rater!! :-)))

DERFOR 15 MRD NOK i EBITDA de 3 neste årene
og solide utbytter kommer


men som man ser, er det drittsekkene, eller shorterne om man vil, som plugger for oppgangen på helt kort sikt

De skaffet seg en del aksjer igjen tidligere i uka, går det frem av denne

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/KYG236271055


Mz1
05.07.2024 kl 10:01 3309

ifølge utregninger på Discord er det økning i rate fra 93K til 131K.
17+7+7 måneders kontrakt.

blir penger av slikt!
Massimo
04.07.2024 kl 13:28 3536


Kjempefin anledning til å dra inn aksjer med solid rabatt :-)))

SHELF til halv pris!

jadden
04.07.2024 kl 09:34 3635

Om det er shortere som handler på begge sider vet ikke jeg, men noen omsetning klarer de ikke å skape. Før meldinger kommer vil det neppe skje mye i aksjen, det positive er at det er mange meldinger på gang, jeg blir overrasket om det ikke dukker opp noe i juli.
Ser vi på verden utenfor er Standard Chartered positive til at oljeprisen vil besøke 90-tallet, intervallet 80-100 er en god plass å være. Da blir det mer borring samtidig som inflasjonen holdes i sjakk:

Standard Chartered: Oil Rally Will Extend Well Beyond $90 Per Barrel

By Alex Kimani - Jul 03, 2024, 7:00 PM CDT
Oil is off to a strong start of Q3 with Brent rallying past $86 per barrel.
According to commodity analysts at Standard Chartered, the Brent rally is sustainable well past $90/bbl.
Standard Chartered: global oil markets will record a deficit in Q3 that will spill over into Q4.
jadden
04.07.2024 kl 09:08 3649

Rart ordrebilde nå ved åpning. 6000 kroner omsatt første 5 minutter. Opp mot en krone i forskjell mellom kjøper og selger, kjøper er villig til noe under 23, mens selger ligger langt oppe på 23-tallet. Feriestemning?
jadden
03.07.2024 kl 18:48 3851

Det må være fordi de slår av AIS(?) da de kom ut av Persiabukta, inn i Omanbukta og skulle entre havet utenfor Jemen. Men de bør jo være kommet langt unna disse farvannene nå. Ruteestimat på marinetraffic indikerer at de velger Suez og Middelhavet, men det er muligens kortere rundt Afrika. Det at sporing er slått av kan også ha med konfidensialitet med hensyn til kontrakter, men det rimer lite når destinasjon er øya utenfor Equatorial Guinea. Uansett, estimert ankomst er 21. juli.
StockEmHigher
03.07.2024 kl 17:37 3843

Noen kloke hoder her inne som vet grunnen til at Seaway Hawk ikke har vært mulig å spore siden 23.06 på MarineTraffic? Ellers ventes det i spenning på børsmeldinger fra selskapet, ut ifra tidligere innlegg er det vel denne uka, seneste neste uke det burde komme noe nytt.
jadden
03.07.2024 kl 10:27 3926

Realitetene er i ferd med å innhente de som har klokkertro på fornybart, subsidier er nøkkelordet, og det begynner å bli glissent på tilgangen. DN skriver i dag om satsingen på fornybart i Statkraft, en av verdens største aktører (javel), det begynner å bli dyrt og lite lønnsomt.

Overskriften ser slik ut:

Statkraft jekker ned ambisjonene – britisk professor mener avkastningen i fornybar er for lav
Statkraft jekker ned ambisjonsnivået innen sol, vind og havvind. Britisk professor tror avkastningen innen fornybar er for lav til å nå «alle mulige eksisterende 2050-mål».

Link her: https://www.dn.no/energi/statkraft-jekker-ned-ambisjonene-britisk-professor-mener-avkastningen-i-fornybar-er-for-lav/2-1-1658941

Betalingsmur, men DN har et godt ferietilbud (!)

legger inn et klipp fra artikkelen for å illustrere hvordan oljeselskapene tenker nå:

"Samtidig med Statkrafts oppdaterte strategi meldte Reuters at oljegiganten BP setter nye havvindprosjekter på pause, med en ny konsernsjef som heller vil prioritere olje og gass og de enorme inntektene dette drar inn.
I fjor gikk flere av verdens største olje- og gasselskaper, eksempelvis BP og Shell, tilbake på ambisiøse planer om omstilling og utslippskutt – typisk lansert under nullrenteæraen i 2020 og 2021, der penger var gratis og alt grønt var gull.
Årsaken bak de nedjusterte ambisjonene? For store konsekvenser for selskapenes lønnsomhet til at aksjonærene ville gå med på det."
Redigert 03.07.2024 kl 10:48 Du må logge inn for å svare
Massimo
03.07.2024 kl 09:26 3971


Det jobbes i det stille med å kjøpe tilbake

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/KYG236271055

La dem nå få jobbe litt og betale skikkelig for seg :-))
Massimo
03.07.2024 kl 09:20 3901


Hvordan går det i verden? 2023 tall som nylig ble lagt ut:


Totalt energiforbruk økte med 2%.
Det er betydelig mer enn befolkningsøkningen på 0,88% eller 70 millioner flere mennesker.

Fossilt energiforbruk (summen av olje, gass og kull)
økte med 1,5% og utgjør 81,5% av verdens energiforbruk.



Bare å borre for harde livet :-))

jadden
03.07.2024 kl 09:19 3842

Saudi Aramco satser mer på gass enn olje, pengene går til det enorme Jafurahfeltet. Det er ikke konvensjonelt, men shale og ligger selvsagt på land. Behovet for flere jackuprigger kommer neppe før det lettes på oljeproduksjonkuttene. Et klipp vedrørende gassatsingen:

The Saudi state-owned oil major Aramco has big plans for its future in fossil fuels, despite calls for a global green transition. The oil and gas firm is investing heavily in a future in LNG, solidifying its position in the international market as demand continues to grow. This year, it has announced several big LNG investments, in line with the company’s development plan. In addition, Aramco’s CEO Amin Nasser has been very vocal in his support for greater international investment in oil and gas, suggesting that demand will remain high for years to come, despite International Energy Agency (IEA) projections that demand will wane from 2030.

Last year, Aramco announced aims to boost its oil production from 12 million bpd to 13 million bpd by 2027, investing a projected $40 billion between 2024 and 2028. However, earlier this year, it announced that it no longer planned to increase its crude output so much, shifting its focus instead to natural gas. The change in plans means that some oil projects will be canceled, including the Safaniya and Manifa increment programs.
jadden
03.07.2024 kl 08:35 3842

Litt ulike meldinger vedrørende Trident VIII. Ved Q1 presentasjonen var det mest aktuelt å reparere, nå ser det ut som det blir for dyrt. Mye av kostnad ligger i transport til kapabelt verksted med tilstrekkelig kapasitet. Riggen er på linje med øvrige rigger en potensiell intektskilde i den sterkt lukrative perioden vi er på vei inn i, men blir det for dyrt er det bedre å ta forsikringspengene og la den skrotes. Noe offisielt på dette fra selskapet er ikke kommet så langt etter det jeg har registrert. Riggen er fra 1981 og sist oppgradert i 2018.
Offsh0re
02.07.2024 kl 21:29 3930

Fra SB1M angående Trident VII skade/forsikringssak

Mullen holdte en presentasjon forrige uke for oljeservice teamet:
Standard jackup Trident VII which suffered structural damage in Nigeria, is likely to be considered a destructive loss as the cost of repairs is higher than the rig’s insured value of USD 50m. Of note, we calculate implied value of USD ~16m per standard jackup in the current share price.