Shelf Drilling Analyse - Kursmål 50kr

Slettet bruker
SHLF 02.06.2023 kl 12:18 307681

Shelf Drilling har nylig fått kontrakter på store deler av flåten på forhøyede rater. Rateutviklingen er fremdeles positiv, og det er en bred forventning om at ratene skal fortsette å stige inn mot 2024. Jeg velger å ikke basere utregningene mine på rateforventninger og slutninger, men heller på selskapets egen guiding samt historiske tallgrunnlag for øvrig. Renteutgifter er økt med 2% fra og med 2025 da refinansiering mest sannsynlig vil gi noe høyere rentesats.

Før vi starter videre analyse vil jeg beskrive eierskapet i Shelf Drilling North Sea. SDNS er et børsnotert selskap verdsatt til omlag 2,7 milliarder kroner. Shelf Drilling eier 60% av aksjene i dette selskapet. Det betyr at dersom du kjøper Shelf aksjer, så kjøper du verdier i SDNS. SDNS er verdsatt til 2,7 milliarder kroner. Det betyr at markedsverdien av aksjene til Shelf er 2,7 milliarder/100 x 60(%) = 1,6 milliarder kroner. Disse verdiene skal så deles på alle Shelf aksjonærene, og per dags dato er det ca. 194.000.000 aksjer i Shelf. Vi får da 1,6 milliarder/194 millioner aksjer som utgjør 8,35kr per aksje. Når du kjøper aksjer i Shelf får du altså 8,35kr med på kjøpet i et annet selskap. Dette er viktig å forstå for senere utregninger.

Nå over til Shelf drilling og de 31 riggene de eier (SDNS er altså utelukket fra dette avsnittet). Selskapet guider EBITDA på +350MUSD for 2024. Her er det vanskelig å si hvor mye det blir over 350MUSD. Vi regner da på to scenarioer: EBITDA på (1) 350MUSD eller (2) 400MUSD. Bruker historiske data for nedskrivinger og renteutgifter samt en beregnet skatt på 33% (denne kan diskuteres). Ender da opp med et resultat etter skatt på henholdsvis 90MUSD og 124MUSD. Vi deler dette resultatet på antall aksjer og ender opp med resultat per aksje på 5,15kr og 7kr (2024).

Jeg skal nå dra frem noen nøkkeltall for Shelf. Disse tallene er basert på de forrige avsnittene, og jeg har brukt gjennomsnittet for EBITDA (375MUSD). Shelf handles på følgende multippler basert på guiding:

2023 EV/EBITDA: 5.6
2024 EV/EBITDA: 4.1
2024 P/E: 3.4
P/B: 0.91 (inklusive SDNS)

Den relative analyse:

Nå skal vi gjøre en morsom øvelse. Vi skal se på sammenliknbare selskaper og sjekke hvordan disse er priset. Deretter skal vi sammenlikne prisingen med hvordan Shelf er priset. Under er en tabell med nøkkeltall:

Borr Drilling:
Forward P/E 5.86 — P/B 1.98 —EV/EBITDA 2023e 9.6

Transocean:
Forward P/E 12.54 — P/B 0.43 — EV/EBITDA: ingen guiding fra selskapet

Diamond Offshore:
Forward P/E 7.73 — P/B 1.71 — EV/EBITDA 2023e 8.8

Noble:
Forward P/E 7.86 — P/B 1.46 — EV/EBITDA 2023e 7.4

Vi oppsummerer og finner gjennomsnittelige verdier på (1) forward P/E 8.5 (2) P/B 1.4
(3) EV/EBITDA 8.6. Vil nevne at Transocean er priset ganske likt som Odfjell Drilling hva gjelder P/B. Dette skyldes nok varigheten på kontraktene de har inngått. Vi tar den uansett med i beregningen. Tallene vi ser over skal vi bruke på å finne riktig verdi på Shelf.

Verdivurdering:

Nå kommer det vanskeligste i en analyse. Verdivurderinger kan variere veldig, og det skyldes sensitiviteten og kompleksiteten i regnearkene samt forhold vi ikke kjenner til. Man må også stille seg spørsmålet om Shelf kan sammenliknes med BORR/RIG/DO/Noble. Hva gjør Shelf mer eller mindre attraktiv enn disse selskapene? Jeg bruker uansett gjennomsnittstallene som en pekepinn for videre vurdering. Under er Shelf priset i henhold til disse.

Forward P/E: 51,6 + SDNS = 60kr
P/B: 33kr
EV/EBITDA: 69kr + SDNS = 77kr

Gjennomsnitt kurs: 56,6kr

Nå starter den endeløse diskusjonen hvorvidt vi kan bruke disse multipplene på denne måten. En EV/EBITDA på 8.6 for Shelf er meget stivt, og her vil nok mange synes det er alt for høyt. På den andre siden er en P/B på 1,4 for Shelf sine gamle rigger muligens alt for lavt. Disse riggene er tilnærmet verdiløse ut ifra et bokføringsperspektiv, men i det brennheite riggmarkedet vi ser nå får disse riggene plutselig en enorm verdi. Forward P/E gir en ganske god indikasjon, men her kan også faktoren diskuteres. Vi fortsetter leken og bruker Graham formelen. Dette er en enkel formel laget av Benjamin Graham for å kjapt kunne verdsette en verdiaksje.

√6,075 (EPS 2024) x 21 (NAV) x 22,5 = 53,5kr

Vi kan også leke med tanken om utbytte og se om utbyttet gir en akseptabel direkteavkastning (yield). Jeg gjør det enkelt og bruker 50% av resultat etter skatt som grunnlag for utbytte. Dette blir hypotetisk da selskapet må få på plass en restrukturering av gjeld som tillater utbytte først. Ender opp med følgende:

2023: 6%
2024: 15%
2025: 22%
2026: 27%

Ender med snitt-yield på 17,5% per år. Dette må sies å være ekstremt bra!

Til slutt skal vi se på hva slags kursmål meglerhusene har for Shelf:

SB1M: 50kr
Clarksons: 45kr
Arctic Securities: 55kr
Fernley: 43kr
DNB: 40kr

Gjennomsnitt: 46,6kr

Samlet sett ender vi altså opp med 56,6kr, 53,5kr og 46,6kr. Man kan enkelt skjønne hvorfor kursmål på 50kr er fornuftig, og hvorfor de fleste meglerhus ligger i denne rangen. Skal nevnes her at kursmål fra Fearnley og DNB ikke er oppdatert på en stund da disse to trekker mest ned.

Legger også ved en meget informativ episode fra Arctic podden som omhandler riggmarkedet:

https://podcasts.google.com/feed/aHR0cHM6Ly9hbmNob3IuZm0vcy8xMzRjNWExNC9wb2RjYXN0L3Jzcw==/episode/MzJiZjUzNTQtNmM1My00YzUyLTgzNjMtMTVkN2YwZjE0Njhl?fbclid=IwAR2by_9yqRIRnbm2OetmrddCGabAu_1ZWIpXn776JP9SdyHeX-LnXKdxZBg

Teknisk analyse:

Shelf Drilling har falt nesten 41% fra toppen den 7. mars. Tidligere fall fra kurstopper ligger på henholdsvis 30, 54, 35 og 28%. Gjennomsnittlig korreksjon ligger da på ca. 37% etter å ha satt ny topp. Korreksjonene fra ny noteringstopp til bunn har vart henholdsvis 44 dager, 42 dager, 36 dager og 27 dager før bunnen var satt. Det gir et snitt på 37 dager på hver korreksjon. Vi har nå hatt en nedgang på 84 dager fra toppen den 7. mars, og mange investorer begynner å bli nervøse. Aksjen har nettopp brutt ut av en falling wedge, noe som er et signal på videre oppgang. Korreksjonen matcher med snittet, og det kan virke som dagens nivåer er svært attraktive å handle på fra et teknisk standpunkt.

Grafisk fremstilling: https://www.tradingview.com/x/XBOvsqwI/

Risikomomenter:

Dette kunne jeg skrevet et veldig langt avsnitt om, men skal prøve å holde det kort og kun nevne de mest relevante.

1. Shelf har ekstremt høy gjeldsgrad og denne gjelden skal restruktureres i løpet av 2024. En restrukturering vil mest sannsynlig innebære nye lån til noe høyere rente (1,5-2%).
2. India har kommet med nytt lovforslag som innebærer at Shelf sine rigger må flyttes til et annet marked. Jeg har kontaktet selskapet, og de mener det er ekstremt lav sannsynlighet for at lovforslaget kommer til å påvirke Shelf.
3. Resesjon og lavere oljepris

Edit 1: Hadde skrevet P/E i Graham formel i stedet for EPS. Er rettet opp.
Edit 2: Strukturelle endringer
Edit 3: Lagt til et par linker
Redigert 09.08.2023 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
StockEmHigher
23.07.2024 kl 08:39 4985

Vi burde forvente børsmeldinger de kommende ukene for JT Angel, Baltic, Trident XII, SD Achiever, SD Mentor, Main Pass IV og SD Victory. August kan bli en bra måned å være Shelf investor :-)
For å ikke glemme hva som er den videre plan for Trident VIII.
Redigert 23.07.2024 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
jadden
23.07.2024 kl 07:37 4996

Hvorfor ikke begynne dagen med en solskinnshistorie. Moreus-Hansen banner i kirken og investerer i fossilt, det scorer han stort på. Historien kan leses i helhet i FA, her et lite klipp fra hans meninger:

Moræus-Hanssen uttrykte i fjor at han var blitt litt mer forsiktig enn han hadde vært, men at han så for seg at energibehovet i verden ville vokse, og selv om miksen ville vris litt over fra fossilt til grønt, mente han at verden trengte mer av alt når det gjelder energi.
«Det er verdt å investere mot. Det er bra for Norge, selv om vi later som det ikke er det. Hvis vi ikke skyter oss i foten og sier vi ikke kan investere», sa Moræus-Hanssen.
jadden
22.07.2024 kl 16:48 5148

Stakkars UK, som de fleste andre med ambisiøse klimamål sliter de med å innfri. Det må da være mye enklere å løse energiutfordringene med å gi full gass bokstavelig talt og igangsette omfattende leting på sin sokkel, det ligger mye der som så langt ikke er kommet for en dag. Og er de tidlig ute kan de kontakte Shelf for å leie rigger. Nei, men uff, sjølplaging er det foretrukne, tro det eller ei. Tenke seg til med et land med den enorme sokkelen, helt oppslukt av klimareligionen. Dette går ikke bra:

Without significant intervention, we risk falling far short of decarbonisation goals,” Tom Edwards, principal modeler at Cornwall Insight, told FT.

Last week, following the King’s Speech in which the new government sets its priorities, Kate Mulvany, Principal Consultant at Cornwall Insight, said that Labour faces “significant challenges in reaching their 2030 power decarbonization targets, as financial constraints, supply chain challenges, and intense global competition for limited resources pose hurdles.”

Also last week, the UK’s Climate Change Committee (CCC) said that its latest assessments shows that the UK is off track for net zero as only a third of the emissions reductions required to achieve the country’s 2030 target are currently covered by credible plans.

Redigert 22.07.2024 kl 16:50 Du må logge inn for å svare
jadden
22.07.2024 kl 09:48 5302

Ole-Rikard Hammer i Artic omtaler tank-shipping og oljepris i dagens FA. Han mener Opec sikter seg inn på 90 dollar fatet nå, og vil lykkes med det. Han uttaler videre:

«
– OPEC har fokusert på å få opp prisene ved å holde igjen på produksjon og eksport. Samtidig er den russiske eksporten på vei ned som de også har lovet. Dette er for å skape en bedre balanse i oljemarkedet når vi nå går inn i strammere andre halvår. Global oljeetterspørsel er typisk 1-2 millioner fat pr. dag høyere i annet halvår enn i første.
Han påpeker at fjor snudde oljeprisen i juni og styrket i løpet av sommermånedene. I fjor overrasket Saudi-Arabia markedet med et ekstraordinært produksjonskutt. Det har de ikke gjort i år men tallene viser at de har redusert eksporten så effekten er noe av det samme, selv om de i år har gått stillere i dørene.
– Om man legger fjorårets og årets grafer oppå hverandre ser det veldig likt ut. Vi tror det går i retning av et strammere marked, sier Hammer.»
Redigert 22.07.2024 kl 10:18 Du må logge inn for å svare
jadden
21.07.2024 kl 21:34 5482

Biden trekker seg, hvordan vil det innvirke på oss investorer som har satset på oljeservice? Selvsagt ikke godt å si, Trump skal være mest investorvennlig, men er samtidig inkarnasjonen av en løs kanon på dekk. Så i den grad markedene avskyr usikkerhet, er dette trolig et positivt signal for børsene.
Det vi vet er at demokratene er for en mer klimavennlig politikk, med Trump blir det mere penger til oljeutvinning, Kamala Harris (regner med det blir henne) vil det bli mer IRA.
Som investor vil jeg prioritere internasjonal handel og mindre restriksjoner, tollmurer etc. Mitt valg blir således Kamala, men det forutsetter at hun finner Ukraina på kartet.
jadden
21.07.2024 kl 20:05 5516

Formueskatt og tomater, hva har det til felles? Jo, det er NRK’s utspill i et banalt forsøk på å berge finansminister Vedum fra å falle under sperregrensen ett år før valget.

Hvordan? Dagsrevyen prøver å selge inn at norsk formueskatt er så imponerende at utlendingene står i kø for å få vite oppskriften. Innslaget viser en hele veien rundt glis fra Vedum ledsaget for anledningen av sentralbanksjefen ( han når henne ikke til knerne, faglig). Her prøver altså SV-organet NRK å fortelle seerne at vi er så heldige i dette landet at utlendingene er missunnelige på vår enestående formueskatt.
Neste innslag for å vise Vedums fortreffelighet er tomatplukkere i Spania, i hovedsak innvandrere fra Afrika og Øst-Europa, som lever under kummerlige forhold, og selvsagt uten noen fagforeningsrettigheter. Tomatene selges i EU for NOK 8 kroner, alternativt koster norske tomater kr 85 per kilo i Norge. Men da dyrket av norske bønder med statsstøtte og tollmur så det holder. Hvorfor rike Spania ikke rydder opp i sin slum sies intet om. Så spis dine norske tomater i forvisning om at du gjør en god moralsk handling.

Og hva har dette med Shelf Drilling å gjøre? Svaret er ingenting.
Redigert 21.07.2024 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
jadden
21.07.2024 kl 15:37 5550

Mexikanske Pemex og engelske Crown Estate har begge ønsker om økt og bærekraftig energisikkerhet, men med diametralt motsatt fortegn. Storheten Pemex har lånt seg til fant, et av verdens største oljefelt, Cantarell, er på hell. Pemex har siden kastet seg på lånekarusellen, og er nå nærmest konk.

"The Dramatic Fall of Mexico’s Oil Giant
- Pemex, once a global oil giant, is now burdened by debt and declining production.
- The Mexican government's support for Pemex has come at a high cost.
- Pemex faces challenges in both addressing environmental concerns and attracting investment."

The Dramatic Fall of Mexico’s Oil Giant | OilPrice.com


Kong Charles derimot, med sin nye våpendrager Starmer i Labour, ønsker tilgang på lån for Crown Estate. Låna skal blant annet gå til det grønne skiftet, hvor havvind i særdeleshet skal gjøre susen:

"While the plans are still in the early stages, it appears Starmer wants to make two main changes to The Crown Estate operates in this regard.
First, the government wants to give the estate powers to borrow money. This, Labour hopes, will boost the offshore sector by making capital easier to come by.
The second involves freeing up its ability to invest with that capital, which, if the capital is shrewdly invested, could help to drive growth in the UK’s green energy sector. Or – if it is not – the taxpayer, and King Charles himself, could left a little out of pocket"

Could the UK’s Crown Estate Shake-Up Accelerate Offshore Wind Investment? | OilPrice.com

Så spørs det om det magiske ESG vil innfri for de lånehungrige. Amerikanske investorer utmerker seg for tiden med å løpe bort fra ESG, det skjønner jeg!
Redigert 21.07.2024 kl 15:40 Du må logge inn for å svare
jadden
20.07.2024 kl 17:50 5720

Drøye tre uker til Q3 og oppdateringer, men meldinger kommer forhåpentligvis før., vedr Baltic før åpning mandag hvis korrekt. Q3 presentasjon er 14. aug.
Resultatet bør man ikke ha store forventninger til. Barsk har genert kostnader og ingen inntekter. Trident VIII tilsvarende, kanskje med unntak av god forsikringsdekning.
Forflytningen av Achiever og Main Pass IV har tatt lang tid med sikring og værhindringer i tillegg til høye forsikringer i krigssonen i Persiske bukt og Omanbukta. For sommerens mest spennende reise er det i hvertfall positivt at ETA er fremskyndet til 8.aug, dvs har seilt inn fire dager.
jadden
19.07.2024 kl 20:12 5853

Oppsummering for uken er 11% opp, hvis det er riktig at Baltic har fått kontrakt i Malaysia er det med og underbygger oppgangen. I så fall bør melding foreligge før børsåpning mandag.
Det kan jo tenkes at Seaway Hawk vil ta med seg både Baltic og den skadde Trident VIII til Malaysia etter lossing av Main Pass IV og Achiever. Det kan virke pussig at riggene sendes hit og dit, men så har vi lært at en jackup er ikke bare en jackup, det er mye spec som skal passe for oppgaven. Ratenivået i Malaysia ligger trolig på nivå som Viet Nam hvor vi vet at Perceverence er i ferd med å starte opp sin nye kontrakt.
Seaway Hawk er forøvrig ikke lett å følge, kun sporadiske oppdateringer av posisjon, nå skal den være på høyde med Madagaskar.
Massimo
19.07.2024 kl 20:04 5855


Det skjer mye, du har rett dersom historien er riktig gjengitt

https://www.shelfdrilling.com/wp-content/uploads/2024/05/Shelf-Drilling-Fleet-Status-Report-Update-May-2024.pdf

oppdateringen viser til 3 huller og ferdig nå i sommer for Baltic....en ny lang en på 731 dager med greie rater bør få fart i sysakene,
Barsk går ut om ikke lenge og rigger under transport fra Saudi skal også på jobb,
ikke mye å henge med nebbet for, tvert i mot så går det meget bra!!

konsolidering og EBITDA på 5 MRD NOK i året for SHELF og utbytter likt hele kursen tilbakebetalt på 4 år ligger like opp i fleisen på folket,
men det er lite hurrarop og aksjoner i markedet

Heldigvis mulig å plukke mere og bygge portis som slår markedet i sokkene nå!! :-)))

StockEmHigher
19.07.2024 kl 19:08 5882

Baltic har i følge Offshore Magazine fått ny kontrakt i Malaysia, 731 dager. Men kan ikke se at denne er blitt børs meldt fra selskapet. https://www.offshore-mag.com/rigs/article/55126496/evercore-isi-report-second-quarter-rig-contracting-activity-characterized-as-slow
jadden
19.07.2024 kl 10:41 5737

Fusjon med SDNS kan ikke forventes på så lav kurs som vi har nå, det er det siste ledelsen har uttalt. Vi var nok meget nære før skrellen med SA kom. Med kurs 30+ tror det kan skje noe.
Riggene under transport til Vestafrika forventes fremme 12. aug, kontraktsmeldinger kan neppe være langt unna. Likeledes er det ikke kommet offisiell bekreftelse på hva som skjer med Trident VIII og hvordan forsikringsoppgjøret forløper. Barsk sin SUT-søknad blir levert i august. Det kan tenkes at alle disse avklaringene kommer ved Q2-presentasjonen, men ønsket er selvsagt så raskt som mulig nå i juli. Det ville nok absolutt kunne gi kursen et skyv oppover. Vi må heller ikke glemme rullering av andre kontrakter og opsjoner, totalt sett mye spennende!
Gas1
19.07.2024 kl 10:18 5684

Vi ser næppe de store ændringer i kursen førend kontrakterne ruller ind?
Massimo
19.07.2024 kl 09:00 5670


Med den informasjonen som er kjent i dag, burde kursen stått over 30 kroner
regner med at konsolidering med SD North Sea er "på gang" og markedet avventer den seansen

Uansett, det blir bare bedre og sterkere selskap og høyere rater for årene fremover

jadden
18.07.2024 kl 10:55 5758

Mens vi venter på meldinger og oppdateringer forsvinner volum og omsetning, men man må ikke glemme at det er ferietid. Vår tid kommer, legg merke til at aksjer som overrasker resultatmessig på oversiden får god uttelling på kursen. Ferske eksempel innen oljerelatert er Aker Solutions og TGS. For oss Shelfere som er vant til å vente, klarer vi selvsagt å tøye det enda lenger. Vanskelig å se noe nedsiderisiko.
5198
17.07.2024 kl 12:39 5954

Veldig enig i du skriver Jadden, neste 4-5 måneder nå kommer Shelf til å få kontrakter på det som nå er ledig av rigger. Dette vil skape en trygghet og forutsigbarhet som markedet vet å sette pris på. Barsk mener jeg vi skal være fornøyd med om den kommer i arbeid i Q4. Tror selv 2025 virkelig blir året aksjonærene har ventet på. Fusjonen blir nok også mest sannsynlig gjennomført i Q4 eller Q1, ledelsen har selv sakt at dette er det neste de har på listen.
jadden
17.07.2024 kl 11:06 6015

Det lysner, om drøye to måneder er også Barsk i arbeid samt Main Pass IV har erstattet Trident VIII. Achiever har også forhåpentligvis sluttet ny kontrakt i Nigeria etter forflytningen, Q4 kan bli kvartalet der vi endelig produserer på topp og stadig bedre rater. Veien dit skal ha mange grønne kursdager.
StockEmHigher
17.07.2024 kl 09:32 6039

Da ser det ut til at SD Perseverance har kommet seg frem til Dai Hung, MarineTraffic status: "Restricted Manoeuvrability". Time to make some money :-)
Redigert 17.07.2024 kl 09:40 Du må logge inn for å svare
jadden
16.07.2024 kl 19:53 6177

Og siden vi nå er i siget tar vi med OSX, siste 5 dager er steady opp11 %:

Pris opp: +1,88% fra forrige sluttpris 90,57 USD per 16. juli 13:47 EDT

Philadelphia SE Oil Service Index
Indeks: OSX
Sammenlign 92,27 USD▲ +9,13 (+10,99%) forrige uke
Massimo
16.07.2024 kl 09:59 6352



40 kroner kommer lett denne veien :-))

Stokk Dum
16.07.2024 kl 09:44 6376

Ikke nok med det; PTTEP skal drille mer utenfor Myanmar.
Klipp også fra upstreamonline.com:
... the Thai operator plans to drill three infill wells to offset the production decline and three exploration wells to extend the production life of the Yadana gas field.

mvh
Massimo
16.07.2024 kl 09:36 3221


Enda mer på gang også her

Egypt set for $7.2 billion exploration drilling boom

Petroleum minister outlines plan by 40 companies to drill almost 600 wells by 2030



https://www.upstreamonline.com/exploration/egypt-set-for-7-2-billion-exploration-drilling-boom-amid-plans-for-second-fsru/2-1-1677617
jadden
16.07.2024 kl 08:32 3250

Etter gårsdagens pene oppgang for OSX kan det forventes at Shelfkursen blir tilsvarende inspirert i dag. Vi ser at tungløftefartøyet Seaway Hawk stevner sørover for å runde Sør-Afrika på vei mot Equatorial Guinea med sin dyrbare last, våre to jackuprigger. De er nå kommet noe sør for Maldivene, og været er bra. Verre har det vært utenfor Sør-Afrika hvor et containerskip har mistet containere i stormen som var mens Seaway Hawk lå og sveiste fast riggene i Omanbukta:

French liner CMA CGM has stated that one of its containerships lost 44 containers at sea due to adverse weather conditions off the coast of South Africa.

The 2005-built, 17,859 teu CMA CGM Benjamin Franklin faced severe weather on Tuesday, July 9, during a westbound voyage from Asia to Europe and suffered and loss of 44 containers at sea while another 30 were damaged on the vessel.

Fortunately, there were no injuries to the crew, pollution, or damage to the vessel which remains fully seaworthy. After inspection, it was assessed that all containers lost at sea contained harmless goods and did not contain any dangerous cargo.
jadden
15.07.2024 kl 14:43 3471

Mange positive meldinger om nye tildelingsrunder for leteborring og produksjon. Oppi dette melder Kuwait om nytt stort olje- og gassfunn. Det er offshore øst for Failaka Island, regner med det er shallow water så langt inne i Persiabukta. Det kan bli tøff kamp om riggene fremover:

Kuwait Announces Massive Offshore Oil and Gas Discovery

By Tsvetana Paraskova - Jul 15, 2024, 1:00 AM CDT
Kuwait has discovered a significant amount of oil and gas in the Al-Noukhitha offshore field, estimated at around 3.2 billion barrels of oil equivalent.
The discovery includes 2.1 billion barrels of light oil and 5.1 trillion standard cubic feet of natural gas.
Kuwait plans to develop plans for extracting resources from the field as soon as possible, aiming to increase its oil production capacity to 4 million barrels per day by 2035.
Massimo
15.07.2024 kl 08:01 3639


Her blir det moro de neste årene



India poised to launch new exploration round, eyes $100 billion investment opportunities by 2030

Country has awarded 144 blocks to leading oil and gas players under eight rounds of its OALP regime


https://www.upstreamonline.com/exploration/india-poised-to-launch-new-exploration-round-eyes-100-billion-investment-opportunities-by-2030/2-1-1677371


Massimo
15.07.2024 kl 07:57 3572


Jack-up rig heads to Vietnam for 12-well campaign

The $73 million contract sees Shelf Drilling Perseverance rig depart Singapore for PVEP gig


https://www.upstreamonline.com/field-development/jack-up-rig-heads-to-vietnam-for-12-well-campaign/2-1-1677384
Massimo
15.07.2024 kl 07:47 3557


Alle ser behovet


https://geo365.no/ser-fortsatt-behov-for-leting/


Ser fortsatt behov for leting
Så lenge etterspørselen etter olje og gass er høy og økende, må vi også fortsette jakten på nye petroleumsforekomster.



jadden
14.07.2024 kl 23:16 3692

Det ble nord for Southgate, vi Shelfere slår gjerne følge!
jadden
14.07.2024 kl 22:46 3657

EM pågår, 10 min igjen, blir Southgate sør eller nord og ned , det er spørsmålet.
jadden
14.07.2024 kl 18:55 3786

Flukt til trygge havner, analytikere venter en viss uro og flukt til safe havens etter attentatet på Trump. Det er e24 som omtaler dette, olje nevnes ikke spesifikt som en trygg havn, men bør etter min mening være absolutt en god kandidat:

Venter pengeflukt til «trygge havner» etter Trump-attentatet
Skyting på valgmøtet i USA kan føre til svingninger når markedene åpner, ifølge eksperter. Det er usikkert hvor store utslagene blir.

Oppdatert for mindre enn 2 timer siden

Donald Trump ble utsatt for et attentat på et valgkampmøte i Pennsylvania natt til søndag norsk tid.

Kjersti Haugland, sjeføkonom i DNB Markets, sier man etter slike dramatiske hendelser kan forvente at investorene får lavere risikoappetitt.

– Det betyr ofte lavere markedsrenter, dempede børser og sterkere dollar, sier Haugland på telefon til E24.


Kjersti Haugland
Sjeføkonom

Marius Hov, sjeføkonom i Handelsbanken, deler dette synet.

– Forvent økt volatilitet og typisk flukt til trygge havner når markedene åpner, skriver Hov i en melding til E24.


Marius Hov
Sjeføkonom i Handelsbanken

Begrepet «trygge havner» brukes om stabile investeringsobjekter som gull, dollar, sveitsiske franc og amerikanske statsrenter – som investorer ofte flytter pengene til når det hersker uro i markedene.

https://e24.no/boers-og-finans/i/xmm4xj/venter-pengeflukt-til-trygge-havner-etter-trump-attentatet
jadden
14.07.2024 kl 14:43 3838

Da har de to nabolandene India og Pakistan begge på gang nye tildelingsrunder av leteblokker, og rundene inneholder shallow water og dermed jackupmat. Veldig positivt, og når vi vet at svært mange eksisterende kontrakter rundt forbi har opsjoner og/eller får forlengelser, betyr det at markedet må hoste frem nye rigger. Ikke så lett det når det nærmer seg utsolgt. Det kan forventes mange hyggelige meldinger utover høsten, 2025 kan bli et meget stramt produksjonsår.
Redigert 14.07.2024 kl 14:45 Du må logge inn for å svare
kjennvold
13.07.2024 kl 08:17 4781

Kudos til Jadden! I går så vi at bittelitt volum førte til bra oppgang. Kontrakter og dekking av short blir avgjørende framover. Lykke til!😎👍👍👍
noprofit
12.07.2024 kl 23:28 4832

At ballongen eller luftslottet sprekker

Det var en utopi (fornybar energi) som ble solgt inn som kunne bli nådd, men nå er tiden her, tiden som sier at olje og gass også er en del av den fremtidige energi-mixen i lang tid fremover og at fornybart knapt vil dekke halvparten av veksten i fremtidig energiforbruk.

Må sees i lys av at j er 100% investert i olje relatert 😀
tobo581
12.07.2024 kl 23:14 4771

Det er litt vanskelig å få tak i budskapet ditt, PerUlv.
Ønsker at kommentarer blir bittelitt mer
Informative og konstruktive.
PerUlv Den ene
12.07.2024 kl 21:14 4857

Tja...

Drepende feilslått politikk som vi viste ville komme. Det eneste dette vil tilføre er en sterkere oppgang i den energi krisen vi har sett starten på. At verden er full av idioter vet vi. Men et sted går skigarden. Greit med miljøhensyn og klimagass utslipp men tilføre kuer kosttilskudd for mindre utslipp av Metan er jo helt på tryne. Så neste års Elg jakt vil bestå av "Bedøvelses piler" for så å sette et måleinstrument i ræva på elgen. Fremtidige fellingstillatelser vil bli gitt basert på målte utslipp.

Toppen av kransekaka må jo være Nederland og Irland som vurderer slakt av husdyr grunnet "for stor fisering". Nei her er det kun en melding som gjelder til disse hjernedøde politikeren...

https://www.youtube.com/watch?v=KXxSu9CG2Pk

Poirot
12.07.2024 kl 19:20 4924

Du finner mye bra og nyttig informasjon om Shelf, Jadden! Fortsett med det :) Tror selv at vi i dag har sett starten på en lengre oppgang.
jadden
12.07.2024 kl 18:31 4932

4,5% opp for dagen, hyggelig å se at den også kunne stige. Uken var minus 2%, godkjenner det etter alle de røde dagene. OSX fortsetter opp med 1% i kveld og er oppe i 87.
Skal lite volum til før den stiger, det fikk vi bevist i dag. En melding nå så er vi i gang.
jadden
12.07.2024 kl 12:28 5022

Det tok ikke lang tid før det kvesset seg til i UK med hensyn på fremtidig oljeutvinning. Og knivene slipes , det er lite enighet på om hva som skal skje og hva som er sagt. Tror vi kan glemme UK som marked fremover, trist!:

Editor's note: Shortly after we published this article, the Department for Energy Security and Net Zero denied reports that Ed Miliband has banned the North Sea oil regulator from issuing any outstanding drilling and exploration licences, calling them “a complete fabrication”.

Energy Secretary Ed Miliband has enacted an immediate ban on new North Sea oil drilling licenses, overriding departmental officials and setting the stage for potential legal confrontations with oil companies. This decision halts the expected approval of new drilling in up to 35 areas, a process initiated during the 33rd offshore oil and gas licensing round in late 2023.
Massimo
12.07.2024 kl 08:52 5130



Grei regel :-))


– Bli rik sakte, ikke fattig fort, mener forvalter Harald Espedal.

– Vi er kontantstrømsfokuserte og målet er at det skal være mest mulig kapital tilgjengelig for oss eiere.
Gjennomsnittlig eierskap av et selskap i porteføljen vår er 6 år, vi ønsker å være veldig langsiktige.
Det gjør at man fokuserer på den langsiktige utviklingen i stedet for det kortsiktige momentumet som danner prisbildet for en aksje, sier han.


https://www.finansavisen.no/finans/2024/07/12/8151672/slik-er-suksessoppskriften-til-milliardaer-harald-espedal
jadden
12.07.2024 kl 08:32 5131

Renault, Geely og Saudi Aramco har skjønt det, og det gjelder ikke bare olje, nei nå er de klare på at fremtiden ikke er bare elektrisk. Det er en meget lang vei å gå, mye lengre enn de fleste tror, og majoriten holder på det utprøvde og tradisjonelle som de vet virker. De tre går sammen om å utvikle nullutslippsbiler som ikke er elektriske. Så hold på riggene, de går ikke av moten, og om tid vil det også bli bygget nye. Innen dess har de gamle fått et realt comeback, nærmest blitt gull.

It is no wonder Aramco is joining the party, especially in light of the recent performance of its EV darling, Lucid Motors. Lucid has seen its share price plummet from over $50 apiece to less than $9 in three years and has missed its own delivery target for the first half of this year even though it boasted record deliveries—of 2,394 cars.

The Saudi oil giant likes to spread its eggs across several baskets, and it looks like the ICE basket is still quite popular. People are still buying a lot more internal combustion engine cars than electric vehicles. A lot of EV drivers want to go back to their internal combustion engine car. Things are not looking good for the electrification of transport, with the normal glitches of new technology still being sorted out. However, they are looking as robust as ever for internal combustion.

“It will be incredibly expensive for the world to completely stamp out, or do without internal combustion engines,” Yasser Mufti, executive vice-president at Saudi Aramco who was in charge of the Horse Powertrain deal, told the Financial Times. “If you look at affordability and a lot of other factors, I do think they will be around for a very, very long time.”

Affordability is indeed one of the factors that make drivers loyal to the ICE technology. For all the efforts EV makers have been putting into lowering the price of their electric vehicles, and for all the government support of the technology, EVs remain costlier than comparable internal combustion engine vehicles.
jadden
11.07.2024 kl 22:06 5174

Techras i USA i kveld, samtidig som OSX-indeksen stiger over 2%. Er det endelig vår tur, de tålmodige i oljeservice? Spennende dag i morgen, har vi sett bunnen på 20 for siste gang?
jadden
11.07.2024 kl 16:24 5240

Saudi sørger for sine egne når de gir Ades en ti års fristforlengelse for en standardrigg. En 10 årskontrakt forteller om sterk tro på markedet.
Aramco satser nå sterkt på en ledende rolle innen gassproduksjon, de har mistet hegemoniet innen olje.
Jeg tror det er riktig strategi å flytte Shelfriggene ut av Saudi, det er signal til Aramco at de ikke får diktere betingelser fremover.
En uke med stadig fallende kurs, men ingen grunn til frustrasjon, det ligger mange meldinger like om hjørnet, kursen utover i 2H nordover.
Massimo
11.07.2024 kl 10:16 5295


Borret må gå, mye og lenge!!

"I første kvartal 2024 ser IEA en etterspørsel på 101,28 millioner fat pr dag (101,49), mens i andre kvartal 2024 ventes det en global etterspørsel på 102,90 millioner fat pr dag (102,96). Anslaget for etterspørselen i tredje kvartal 2024 ligger nå på 104,13 millioner fat pr dag (104,23), mens i fjerde kvartal 2024 anslås etterspørsel til 103,92 millioner fat pr dag (104,10).

IEA venter at global oljeetterspørsel vil stige til 104,04 millioner fat pr dag i 2025"


Gamle reservoarer har en decline på ca 15% årlig,
etterspørselvekst gjør at det må letes, borres og funnraten må opp!

StockEmHigher
10.07.2024 kl 13:05 5477

Da er Perseverance i bevegelse og har forlatt verftet i Singapore :-)
Skrik
09.07.2024 kl 23:41 5621

Må nok ta litt ekstra hensyn til været da lasten er 100 m høy .Og blir da svært utsatt for vind.
jadden
09.07.2024 kl 22:25 5590

Dette gir mange gode svar, uansett må skipet forholde seg til forhåndsdefinerte max bølgehøyder. Jeg tror det er der vi er nå. I tillegg er det en utfordring å sikre de to riggene om bord. Jeg kjenner ikke detaljene om kring dette, men ser for meg at riggbena sveises til dekket på transportskipet. Barduner vil neppe gi tilfredsstillende bevegelsesstramhet, rent statisk vil de medføre noe bevegelse som ikke kan tolereres.

Anyway, hvordan blir fremtiden med hensyn til oljeetterpørsen som er det hovedproduktet vi produserer. Et klipp gjør osd sterkere i troen på at her skal vi være langsiktige:

A lot of forecasts predict an end to the world’s appetite for hydrocarbons. Yet the reality is that oil and gas—and coal, too—are here to stay for a long time, even if demand starts growing more slowly or even stops growing at some point, in post-industrial societies. The problem of these post-industrial societies is that they need the output of industrialized ones and industrialization is inevitably tied to the cheap, round-the-clock energy provided by hydrocarbons. Oil demand doom is nowhere near looming.
StockEmHigher
09.07.2024 kl 20:20 5598

Stilte Copilot følgende spørsmål; How does Seaway Hawk handle heavy cargo?

The **Seaway Hawk** is designed to handle heavy cargo with impressive capabilities. Here's how it manages the load:

1. **Semi-Submersible Design**: The vessel can partially submerge itself, allowing cargo to be floated onto its deck. This design minimizes the need for complex cranes or ramps.

2. **Ballast System**: The Seaway Hawk has a sophisticated ballast system that adjusts its buoyancy. By flooding or emptying ballast tanks, it can raise or lower its deck to accommodate cargo.

3. **Deck Space**: With a free deck area of 8,700 square meters, it provides ample space for large and heavy items. Cargo can be positioned securely on the deck.

4. **Stability**: The semi-submersible design ensures stability even in rough seas. This stability is crucial when transporting heavy loads.

5. **Lifting Gear**: While the vessel doesn't have onboard cranes, it often works in conjunction with other vessels or floating cranes to lift cargo onto its deck.

In summary, the Seaway Hawk combines innovative engineering, ballast control, and vast deck space to handle heavy cargo efficiently.

Se spesielt punkt 4 :-)

Litt agurk nyheter i påvente av oppdateringer fra Shelf :-)
Redigert 09.07.2024 kl 20:22 Du må logge inn for å svare