Shelf Drilling Analyse - Kursmål 50kr

Slettet bruker
SHLF 02.06.2023 kl 12:18 195038

Shelf Drilling har nylig fått kontrakter på store deler av flåten på forhøyede rater. Rateutviklingen er fremdeles positiv, og det er en bred forventning om at ratene skal fortsette å stige inn mot 2024. Jeg velger å ikke basere utregningene mine på rateforventninger og slutninger, men heller på selskapets egen guiding samt historiske tallgrunnlag for øvrig. Renteutgifter er økt med 2% fra og med 2025 da refinansiering mest sannsynlig vil gi noe høyere rentesats.

Før vi starter videre analyse vil jeg beskrive eierskapet i Shelf Drilling North Sea. SDNS er et børsnotert selskap verdsatt til omlag 2,7 milliarder kroner. Shelf Drilling eier 60% av aksjene i dette selskapet. Det betyr at dersom du kjøper Shelf aksjer, så kjøper du verdier i SDNS. SDNS er verdsatt til 2,7 milliarder kroner. Det betyr at markedsverdien av aksjene til Shelf er 2,7 milliarder/100 x 60(%) = 1,6 milliarder kroner. Disse verdiene skal så deles på alle Shelf aksjonærene, og per dags dato er det ca. 194.000.000 aksjer i Shelf. Vi får da 1,6 milliarder/194 millioner aksjer som utgjør 8,35kr per aksje. Når du kjøper aksjer i Shelf får du altså 8,35kr med på kjøpet i et annet selskap. Dette er viktig å forstå for senere utregninger.

Nå over til Shelf drilling og de 31 riggene de eier (SDNS er altså utelukket fra dette avsnittet). Selskapet guider EBITDA på +350MUSD for 2024. Her er det vanskelig å si hvor mye det blir over 350MUSD. Vi regner da på to scenarioer: EBITDA på (1) 350MUSD eller (2) 400MUSD. Bruker historiske data for nedskrivinger og renteutgifter samt en beregnet skatt på 33% (denne kan diskuteres). Ender da opp med et resultat etter skatt på henholdsvis 90MUSD og 124MUSD. Vi deler dette resultatet på antall aksjer og ender opp med resultat per aksje på 5,15kr og 7kr (2024).

Jeg skal nå dra frem noen nøkkeltall for Shelf. Disse tallene er basert på de forrige avsnittene, og jeg har brukt gjennomsnittet for EBITDA (375MUSD). Shelf handles på følgende multippler basert på guiding:

2023 EV/EBITDA: 5.6
2024 EV/EBITDA: 4.1
2024 P/E: 3.4
P/B: 0.91 (inklusive SDNS)

Den relative analyse:

Nå skal vi gjøre en morsom øvelse. Vi skal se på sammenliknbare selskaper og sjekke hvordan disse er priset. Deretter skal vi sammenlikne prisingen med hvordan Shelf er priset. Under er en tabell med nøkkeltall:

Borr Drilling:
Forward P/E 5.86 — P/B 1.98 —EV/EBITDA 2023e 9.6

Transocean:
Forward P/E 12.54 — P/B 0.43 — EV/EBITDA: ingen guiding fra selskapet

Diamond Offshore:
Forward P/E 7.73 — P/B 1.71 — EV/EBITDA 2023e 8.8

Noble:
Forward P/E 7.86 — P/B 1.46 — EV/EBITDA 2023e 7.4

Vi oppsummerer og finner gjennomsnittelige verdier på (1) forward P/E 8.5 (2) P/B 1.4
(3) EV/EBITDA 8.6. Vil nevne at Transocean er priset ganske likt som Odfjell Drilling hva gjelder P/B. Dette skyldes nok varigheten på kontraktene de har inngått. Vi tar den uansett med i beregningen. Tallene vi ser over skal vi bruke på å finne riktig verdi på Shelf.

Verdivurdering:

Nå kommer det vanskeligste i en analyse. Verdivurderinger kan variere veldig, og det skyldes sensitiviteten og kompleksiteten i regnearkene samt forhold vi ikke kjenner til. Man må også stille seg spørsmålet om Shelf kan sammenliknes med BORR/RIG/DO/Noble. Hva gjør Shelf mer eller mindre attraktiv enn disse selskapene? Jeg bruker uansett gjennomsnittstallene som en pekepinn for videre vurdering. Under er Shelf priset i henhold til disse.

Forward P/E: 51,6 + SDNS = 60kr
P/B: 33kr
EV/EBITDA: 69kr + SDNS = 77kr

Gjennomsnitt kurs: 56,6kr

Nå starter den endeløse diskusjonen hvorvidt vi kan bruke disse multipplene på denne måten. En EV/EBITDA på 8.6 for Shelf er meget stivt, og her vil nok mange synes det er alt for høyt. På den andre siden er en P/B på 1,4 for Shelf sine gamle rigger muligens alt for lavt. Disse riggene er tilnærmet verdiløse ut ifra et bokføringsperspektiv, men i det brennheite riggmarkedet vi ser nå får disse riggene plutselig en enorm verdi. Forward P/E gir en ganske god indikasjon, men her kan også faktoren diskuteres. Vi fortsetter leken og bruker Graham formelen. Dette er en enkel formel laget av Benjamin Graham for å kjapt kunne verdsette en verdiaksje.

√6,075 (EPS 2024) x 21 (NAV) x 22,5 = 53,5kr

Vi kan også leke med tanken om utbytte og se om utbyttet gir en akseptabel direkteavkastning (yield). Jeg gjør det enkelt og bruker 50% av resultat etter skatt som grunnlag for utbytte. Dette blir hypotetisk da selskapet må få på plass en restrukturering av gjeld som tillater utbytte først. Ender opp med følgende:

2023: 6%
2024: 15%
2025: 22%
2026: 27%

Ender med snitt-yield på 17,5% per år. Dette må sies å være ekstremt bra!

Til slutt skal vi se på hva slags kursmål meglerhusene har for Shelf:

SB1M: 50kr
Clarksons: 45kr
Arctic Securities: 55kr
Fernley: 43kr
DNB: 40kr

Gjennomsnitt: 46,6kr

Samlet sett ender vi altså opp med 56,6kr, 53,5kr og 46,6kr. Man kan enkelt skjønne hvorfor kursmål på 50kr er fornuftig, og hvorfor de fleste meglerhus ligger i denne rangen. Skal nevnes her at kursmål fra Fearnley og DNB ikke er oppdatert på en stund da disse to trekker mest ned.

Legger også ved en meget informativ episode fra Arctic podden som omhandler riggmarkedet:

https://podcasts.google.com/feed/aHR0cHM6Ly9hbmNob3IuZm0vcy8xMzRjNWExNC9wb2RjYXN0L3Jzcw==/episode/MzJiZjUzNTQtNmM1My00YzUyLTgzNjMtMTVkN2YwZjE0Njhl?fbclid=IwAR2by_9yqRIRnbm2OetmrddCGabAu_1ZWIpXn776JP9SdyHeX-LnXKdxZBg

Teknisk analyse:

Shelf Drilling har falt nesten 41% fra toppen den 7. mars. Tidligere fall fra kurstopper ligger på henholdsvis 30, 54, 35 og 28%. Gjennomsnittlig korreksjon ligger da på ca. 37% etter å ha satt ny topp. Korreksjonene fra ny noteringstopp til bunn har vart henholdsvis 44 dager, 42 dager, 36 dager og 27 dager før bunnen var satt. Det gir et snitt på 37 dager på hver korreksjon. Vi har nå hatt en nedgang på 84 dager fra toppen den 7. mars, og mange investorer begynner å bli nervøse. Aksjen har nettopp brutt ut av en falling wedge, noe som er et signal på videre oppgang. Korreksjonen matcher med snittet, og det kan virke som dagens nivåer er svært attraktive å handle på fra et teknisk standpunkt.

Grafisk fremstilling: https://www.tradingview.com/x/XBOvsqwI/

Risikomomenter:

Dette kunne jeg skrevet et veldig langt avsnitt om, men skal prøve å holde det kort og kun nevne de mest relevante.

1. Shelf har ekstremt høy gjeldsgrad og denne gjelden skal restruktureres i løpet av 2024. En restrukturering vil mest sannsynlig innebære nye lån til noe høyere rente (1,5-2%).
2. India har kommet med nytt lovforslag som innebærer at Shelf sine rigger må flyttes til et annet marked. Jeg har kontaktet selskapet, og de mener det er ekstremt lav sannsynlighet for at lovforslaget kommer til å påvirke Shelf.
3. Resesjon og lavere oljepris

Edit 1: Hadde skrevet P/E i Graham formel i stedet for EPS. Er rettet opp.
Edit 2: Strukturelle endringer
Edit 3: Lagt til et par linker
Redigert 09.08.2023 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
jadden
08.08.2024 kl 16:18 4450

Shelf faller motstrøms uten melding, OSX er opp og USA børsene stiger. Vanskelig å finne forklaring på dette nå, 16 % fall den siste uken. Enten kommer det ytterligere en negativ melding etter stengetid, ellers er shortinndekning. Tøft å holde ut i denne aksjen.
minsin
08.08.2024 kl 16:12 4428

Sist da de kjørte aksjen ned til 18 kr spratt aksjen opp til 38 kr på rundt 3 mnd

Tror nok at dette gjentar seg - ikke mye har skjedd det siste året
Ratene har steget , utility ligger rundt 95 pst

Q2/ halvårs rapporten blir nok bra den , skal dere se
Ser ingen større grunner til at Borr og Shelf skal dra hver sin vei på OB

minsin
08.08.2024 kl 15:50 4384

Tja her var det panikk salg

Borr på sin side gjør det bra i dag .

Da e del vel bare å vente på børsmelding , sikkert noen rigger som er kastet ut av Aramco
Time will show , uansett tror det er betydelig overdrevet - dagens fall

Alternativt er det short salg - der noen skal tjene litt i forrkant av 14 august
Redigert 08.08.2024 kl 16:03 Du må logge inn for å svare
jadden
07.08.2024 kl 16:02 4670

Denne turen er ikke lenger en vanlig tur, estimert selingstid var opprinnelig beregnet til en måned, nå blir det minst to måneder. Dermed må dobbel kostnad påregnes. I tillegg vil det medføre minst en måned i forskjøvet oppstart på de to riggene, dvs to måneder som glipper/utsettes på inntektssiden. Fra før vet vi at Barsk tygger penger uten å generere inntekter, dermed er det lite å se frem til resultatmessig for Q3. Q4 derimot, det kan bli gull og flying start på 2025.
Skrik
07.08.2024 kl 15:57 4626

Short dekkes inn med 200k .
Massimo
07.08.2024 kl 14:21 4707

Riggselskap fra hele verden sender rigger rundt i hele verden, hele tiden...intet nytt eller ekstra med denne turen her


Eksempler på flytting kan man lese ut av siste meldingen til BORR


""Arabia I", som fikk sitt arbeidsomfang suspendert tidligere i år i Saudi-Arabia, har sikret en ny langsiktig kontrakt i Brasil. Kontraktsperioden er 4 år fast pluss en 4 års ikke-priset opsjon. Denne kontrakten forventes å starte i første kvartal 2025 i samarbeid med en lokal partner for Petrobras.


I Sørøst-Asia har "Gunnlod" mottatt et bindende tildelingsbrev fra en operatør i Malaysia. Tildelingen dekker et fast omfang på syv brønner, med en forventet varighet på 210 dager, og forventes å starte i november 2024.


I Afrika har "Norve" sikret en 109 dagers forlengelse med BW Energy i Gabon. Denne forlengelsen vil holde "Norve" på kontrakt til februar 2025, når den vil starte sin påfølgende kontrakt med Marathon Oil i Ekvatorial-Guinea.


I tillegg annonserte selskapet tidligere tildelingen av en 180 dagers fast pluss 180 dagers opsjonsforpliktelse i Kongo for ENI. "Gerd" vil utføre dette programmet som forventes å starte i oktober 2024. Riggen opererer for tiden i De forente arabiske emirater og vil starte mobilisering til Vest-Afrika i september, umiddelbart etter fullføringen av sin nåværende kontrakt, opplyses det.


Så langt i år har Borr Drilling sikret 13 nye kontrakter som bidrar med 644 millioner dollar i kontraktsverdi, noe som tilsvarer en gjennomsnittlig dagrate på omtrent 185.000 dollar, ifølge meldingen.


Den nye langsiktige tildelingen i Brasil for "Arabia I" vil være en betydelig forbedring fra enhetens forrige kontrakt med en dagrateøkning på over 60 prosent. Etter disse tildelingene er alle selskapets leverte rigger forpliktet"
Redigert 07.08.2024 kl 14:27 Du må logge inn for å svare
jadden
07.08.2024 kl 14:10 4733

Litt tallek omkring transportkostnaden for de to riggene på Seaway Hawk. Jeg ser at på denne linken: https://www.heavyliftpfi.com/sectors/toepfer-transports-monthly-multipurpose-shipping-rate-update/21174.article opereres det med dagrate for tungløftefartøy på 12500 dwt med USD 13.135, dvs 1,05 USD/tonn. Seaway Hawk er hele 64900 dwt, og regner vi halv tonnpris, dvs 0,52 USD/tonn pga mye større fartøy, får vi døgnrate på 0,52 USD x 64900= USD 33 748. Turen fra persiske gulf til Equatorial Guinea blir på ca 60 døgn, det blir følgelig en kostnad på USD 2.025.000 for Shelf. Forsikringer og mye annet kommer i tillegg. Er det noen som kjenner til hva tungløftefartøyet koster sånn cirka i døgnrate?
Massimo
07.08.2024 kl 13:54 4748


Oljen på cruisekontroll mot 90

Blir moro :-))

Stokk Dum
07.08.2024 kl 09:50 4843

Selvsagt ikke en ønskelig utvikling, men en kan også forsøke å snu situasjonen til det positive ved å håpe at Seaway Hawk, med sin dyrbare last sveiset fast på dekk, som for tiden rir av stormen i smult farvann, ikke skal ende opp som Ultra Galaxy; på en strand på vestkysten av Sør Afrika. Ultra Galaxy forliste i starten av juli.

mvh
Massimo
07.08.2024 kl 09:42 4858


Marshall har brukt de siste ukene til å hanke inn mer enn 600 000 aksjer i sin shortposisjon, det er godt gjort i en aksje som prises til halv pris

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/KYG236271055

En ny shorting er kommet inn på listen...som man kan lese



Imidlertid ser man lite på verdisettingen og stor ordrebok som nevnes for oljeservice her

https://www.finansavisen.no/energi/2024/08/05/8162606/markedet-ser-litt-bort-fra-de-store-ordrebokene?internal_source=aksjeanalyse

– Markedet ser litt bort fra de store ordrebøkene
Faren for at analytikerne må nedjustere sine 2024-estimater på oljeserviceaksjene er veldig liten, mener en av dem.



OG veien fremover ser meget god ut, mener flere...


– Gode riggtall
Transocean, Noble og Valaris forbedret resultatene i andre kvartal.
Riggselskapene beholder optimismen, men venter et nytt, skikkelig løft først fra neste år.

https://www.finansavisen.no/energi/2024/08/01/8161307/martin-huseby-karlsen-i-dnb-markets-gode-riggtall


Høyere rater

I tillegg til bedre resultater i kvartalet, viser riggselskapenes kvartalsrapporter at ratene er på vei opp.

Valaris kunne vise til en gjennomsnittlig rate for boreskipene og semiriggene på 340.000 dollar dagen, opp fra 312.000 dollar i foregående kvartal. For de oppjekkbare riggene lå snittraten på 120.000 dollar dagen, opp fra 108.000 dollar, der de mest moderne enhetene hadde et gjennomsnitt på 134.000 dollar.

Nobles jackup-er oppnådde en gjennomsnittlig dagrate på 155.585 dollar, opp fra 144.187 dollar.
**************************


Optimismen er på ingen måte borte, den er sterk :-))

jadden
07.08.2024 kl 08:13 4936

Estimert ankomst Luba i Equatorial Guniea for Seaway Hawk med sine to Shelfrigger om bord er nå utsatt til 25. august fra tidligere 8. august. Dette blir dyrt med mye demurage for Shelf. Det ser ut som skipet fortsatt ligger værfast utenfor Maputo, stormene utenfor Kapp gode Håp ser ikke ut til å ta slutt.
Redigert 07.08.2024 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
jadden
07.08.2024 kl 07:52 4780

Fornybart er ut og olje og gass er vinner, LNG i særdeleshet. De store majors vender fornybart ryggen, det gir ikke investorene noe tilbake. Oljeservice er i en meget lukrativ posisjon for de kommende årene:

Big Oil Doubles Down on LNG as Renewables Falter

By Irina Slav - Aug 06, 2024, 7:00 PM CDT
Supermajors are scaling back renewables projects and investments due to poor returns compared to LNG.
Big Oil prioritizes growing its LNG business, seeing strong demand for natural gas in the medium to long term.
Renewables commitments falter as European oil and gas firms focus on energy security amid the energy crisis and skyrocketing prices.
LNG
The supermajors continue to bet on LNG while scaling back renewables projects and investments as oil and gas returns continue to trump the poor profits from renewables.

The world’s top international oil and natural gas firms are sanctioning new LNG projects and buying stakes in new developments as they see demand for natural gas growing in the medium to long term.


Bound by the pledges to return more cash to shareholders, Big Oil is betting on growing its much more lucrative LNG business than on wind, solar, or biofuels, where returns have been poor for years and haven’t really taken off despite soaring global capacity additions.
Skrik
06.08.2024 kl 23:09 3170

USA mangler ennå 180 millioner fat på reserven. Som blir 500000 fat ekstra hver dag i er år for og ta inn.
https://oilprice.com/Energy/Crude-Oil/Fact-Checking-the-Biden-Administrations-SPR-Narrative.html
Redigert 06.08.2024 kl 23:16 Du må logge inn for å svare
jadden
06.08.2024 kl 22:39 3083

EIA følger opp med sterk forventning til oljepris:

For Brent pricing, the EIA reduced its forecast for this year and next, lowering its projections by $2 per barrel to $84 per barrel for the full year 2024. For next year, the EIA also revised its forecast down by $2 per barrel to an average of $86 for the full year.

While prices have been recently on a downward trend and the full-year 2024 guidance has been reduced, the EIA continues to expect crude oil prices to rise in the second half of 2024. The Brent spot price ended July at $81 per barrel, the EIA said, but averaged $85 per barrel for the month. The EIA sees Brent returning to between $85 per barrel and $90 per barrel by the end of the year.

The EIA sees these prices rising as we head into the latter part of the year on the back of global crude oil inventories decreasing by 800,000 bpd in the second half.
Fix
06.08.2024 kl 18:16 3258

et godt stykke opp til 50,- her.
jadden
06.08.2024 kl 17:51 3243

Oljeprisen har vært en tur nedom midt på 70-tallet. Saudi Aramco-sjefen ser imidlertid økning i oljeetterspørselen i andre halvår 2024:

Saudi Aramco Sees Oil Demand Rising by 1.6 Million Bpd in Second Half of 2024
By Tsvetana Paraskova - Aug 06, 2024, 8:32 AM CDT

- Saudi Aramco's CEO has forecast a strong increase in global oil demand for the second half of the year, ranging from 1.6 to 2 million bpd.

- Aramco's outlook contrasts with the more cautious forecasts from the International Energy Agency (IEA), which has predicted lower demand growth.

- The recent decline in oil prices due to recession fears has been dismissed by Aramco's CEO as an overreaction to market sentiment.

Får han rett er det stor sjanse for at prisen beveger seg oppover, og nittitallet kan bli realitet. Markedet trtenger den hjelp det kan få.

https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Saudi-Aramco-Sees-Oil-Demand-Rising-by-16-Million-Bpd-in-Second-Half-of-2024.html
jadden
06.08.2024 kl 07:09 3463

Shelf har foreløpig intet å melde vedr nye kontrakter, men markedet er langt fra dødt. Offshore.com forteller om slutninger for andre selskaper. I tillegg tar vi med at børsen i Japan har gjort kuvending, tosifret i dag. Her fra offshore.vom:

ADES has secured a 10-year extension to its contract for the jackup Admarine 657, operating in the Kingdom of Saudi Arabia.

This should take effect during the current quarter in continuation of the current term.

In Southeast Asia, all three ADES offshore rigs deployed in India are at present operational. Another, the Emerald, has started operations offshore Indonesia after mobilizing from Qatar, and a new contract for PTTEP offshore Thailand should start later in the year.

Another of the company’s jackups began a one-year firm program drilling program offshore Qatar last month, with extension options of up to 18 months.

Offshore Egypt, Suez Oil Company (SUCO) has confirmed a 24-month jackup drilling contract in the Gulf of Suez, at a higher dayrate than ADES’ current average in Egypt. The company will allocate a standard jackup from its fleet.
jadden
05.08.2024 kl 18:03 3641

Rødt over hele fjøla på børsen, de neste dager vil vise om det er større korreksjon på gang, eller bare reaksjon på krigsspenninger. Personlig tror jeg det glir over, for Shelf sin del er vi forhåndskorrigert og vil neppe ta noe mer juling.
Dagens avslutning gikk riktig vei, oljeprisen har karret seg opp på 76.
Neste uke er det Q2 presentasjon, det viktigste her er guiding og oppdatering på kontrakter. Kontraktsoppdatering må gjerne komme før, aksjonærene er nå over lengre tid sulteforet på kontraktsmeldinger.
Og den etterhvert så omtalte seilasen rundt Afrika gir heller ikke grunn til penere tall når Q3 skal fremlegges i november. Skipet ligger fortsatt værfast utenfor Maputo, siste oppdatering er et døgn gammmel. Det er bedre vær nå og utover mot helgen, da kommer flere stormer på rekke og rad. Spørsmålet er om denne ruten overhode er egnet for denne typer transport på denne årstiden. Uflaksen har bitt seg fast for Shelf.
Redigert 05.08.2024 kl 18:04 Du må logge inn for å svare
minsin
01.08.2024 kl 17:05 4295

Vel da var det bare å kjøpe i vei...
Overraskende bra pris for Baltic jack-up-riggen de fikk , den er jo tross alt bygd i 1983.

i 2022 kjøpte bla Shelf 5 rigger for 75 mill USD stk - disse riggene er betydelig nyere enn den som nylig ble solgt-
https://www.finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2022/06/24/7888282/shelf-drilling-kjopte-fem-rigger-pa-billigsalg
Her er Shelf nødt til å skrive opp verdiene på alle sine rigger - ser derfor ikke bort fra at verdiene faktisk er 30-50 pst høyere enn faktisk bokført.

Konklusjon : Løp å Kjøp!
trusselen med Aramco - ser ut til å være overdrevet, ratene holder seg bemerkelsesverdig godt.
Noe som vi ser i eks Borr , Valaris mv


Redigert 01.08.2024 kl 17:06 Du må logge inn for å svare
jadden
01.08.2024 kl 10:35 4340

Riggbena blir sveiset fast til dekket på Seaway Hawk, og da stikker nok bena høyere enn 70 m. Så vidt jeg vet kan ikke bena foldes eller teleskoperes. Det kan jo tenkes at den nevnte broen kan heves for spesielt høye fartøyer, dette kan nok enkelt googles.
Marinetraffic hadde i starten av reisen en estimert reiserute, den gikk gjennom Suez og Middelhavet. Denne ble ikke valgt, og det kan selvsagt være tekniske hindre. Seilingsdybden i Suezkanalen er 26 m, så det er ok for Seaway Hawk.
Redigert 01.08.2024 kl 10:37 Du må logge inn for å svare
Massimo
01.08.2024 kl 09:52 4360


Hyggelig å lese at enda en fra bransjen forteller om oppgang og forbedringer! :-))

https://www.finansavisen.no/energi/2024/08/01/8161098/kraftig-bedring-for-riggkjempe

Kraftig bedring for riggkjempe

Valaris kunne vise til en betydelig resultatforbedring i andre kvartal, og venter at den kraftige veksten vil fortsette.

– Vi forventer å levere betydelig vekst i inntjening og kontantstrøm i løpet av de neste årene, sier Valaris-sjef Anton Dibowitz i kvartalsrapporten som selskapet la frem onsdag kveld.

– Vi er fortsatt overbevist om styrken og varigheten av denne oppgangssyklusen, og vi ser sterk etterspørsel fra kundene etter prosjekter som forventes å starte i 2025 og 2026, sier Dibowitz i rapporten.

Han legger til at selskapet har til hensikt å returnere all fremtidig fri kontantstrøm til aksjonærene, med mindre det finnes alternativer som gir mer verdiøkning.

______________
****************

Heldigvis er dette for hele bransjen :-)))

Stokk Dum
01.08.2024 kl 09:07 4443

Er det ikke sammenleggbare (foldable) føtter på disse riggene?

mvh
Redigert 01.08.2024 kl 09:08 Du må logge inn for å svare
Jøllis
01.08.2024 kl 09:03 4450

Trolig ville ikke skipet ha kunne seilet gjennom suez. Suez har høyde begrensinger pga en bru. Vil anta at beina stikker høyere en 70 m
Massimo
01.08.2024 kl 08:21 4523



MARSHALL klarer og karre til seg noen hundre tusen aksjer og kutter shorten sin

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/KYG236271055


rart at folk gir bort penger...........men det er vel de som jobber med others peoples money
Massimo
01.08.2024 kl 07:56 4569


Profits and revenue up
Noble posted a $195 million profit in the three months ended 30 June, up from $66 million in 2023. Its contract drilling services revenue grew year over year from $606 million to $661 million.

The driller’s revenue of $693 million beat analyst expectations by 8.26%, according to Zacks Investment Research. Noble also increased its revenue guidance for 2024 to $2.65 billion to $2.75 billion, up from $2.55 billion to $2.7 billion.

Noble plans to pay a dividend of 50 cents per share in the third quarter, which it says will be the highest in the US oilfield services sector. It paid 40 cents per share in the second quarter.


we expect several sizeable development programs will drive another leg of growth from late 2025 and 2026,” Noble chief executive Robert Eifler said in a statement.
jadden
01.08.2024 kl 07:08 4606

Det ser ut som uflaks forfølger riggtransporten til Equatorial Guinea, den ligger fortsatt værfast utenfor Maputo og kommer ikke rundt Kapp det gode håp. Kraftig «vinterstorm» skal passere til helgen, neppe værvindu før tirsdag for videre seilas. Det betyr at ETA blir minst en uke forsinket til ca 20. aug. Ekstraregningen tilfaller Shelf. Suez og Middelhavet ville vært bedre, men med krigshandlinger i Rødehavet var det utelukket.
Massimo
31.07.2024 kl 08:18 5013

Her får de inn en ny mann som vet hva markedet trenger

https://newsweb.oslobors.no/message/624262

Greg O’Brien said, “We are very excited to have Douglas join Shelf Drilling where his significant experience in our industry managing complex transactions, engaging with the investment community and being a trusted leader and advisor will be a great addition to our team as I step into the CEO role.”


Skikkelig kommunikasjon med markedet, fremsnakke nye, gode kontrakter i stramt marked, kan si at utbytter kommer
Shelf trenger en rockestjerne :-))

3 til 5 fantastiske år kommer, sannsynligvis mer, men oversikt etter 2030 er ikke mange som har,
ratene frem mot det er jo helt knall



Redigert 31.07.2024 kl 08:18 Du må logge inn for å svare
Northside
31.07.2024 kl 08:07 5028

Det er mange likhetstrekk mellom Shelf og Mpcc. Jeg var tidlig inne i begge aksjene.

Mpcc hadde forholdsvis korte kontrakter på sin flåte, ergo fikk man raskt rullet båtene over på nye kontrakter med langt høyere rater. Når jeg kjøpte meg inn lå kursen rundt 5-6 kroner, enkelte trodde man risikerte emisjon for å overleve. Det slapp Mpcc.

I Rigg-market går ting en del tregere. Shelf har allerede sine rigger på lange kontrakter, ergo går det lengre tid før alle riggene er rullet over på høye rater.
Jeg startet å kjøpe meg opp i Shelf på rundt 7 kr. I likhet med Mpcc var det knyttet stor usikkerhet til om Shelf i det hele tatt ville overleve uten utvanning. Den usikkerheten er long gone nå. Noen av riggene er allerede kommet over på nye kontrakter som sikrer solid kontantstrøm de kommende årene, andre rigger skal over på nye kontrakter med høye rater de kommende månedene. Alt dette vil generere enormt med penger i kassen til Shelf, akkurat som Mpcc opplever.

Flåten til begge selskapene var sett på som "spiker", noe de begge har motbevist.

Ratene på containere gikk så høyt at det ble igangsatt bestilling og bygging av en rekke nye båter. Da er man kun med på å vanne ut ratene.
I rigg er ikke man i nærheten av at det samme skjer. Det er knapt et eneste nybygg på verdensbasis og tilnærmet ingenting i bestilling. Det betyr at Shelf kan nyte høye rater i et stramt marked, uten at man risikerer hundrevis av nye rigger i markedet den nærmeste fremtid. Ratene må mye høyere før noen gambler på nybygg, og en rigg er ikke bygget og godkjent i løpet av noen måneder.
jadden
31.07.2024 kl 07:13 4972

Det ser ut som Shelf tar en Mpcc, og vi vet hvordan det gikk. Gamle fartøyer gled inn på rekordrater, noen enheter ble solgt til uhørte priser. Deretter balanseoptimalisering, og vipps så hadde man børsens beste utbytteselskap og sterk kursstigning. Analyikerne satt på sidelinjen og ville ikke tro det de så, Mpcc ble ikke medtatt på utbytteoversikter i det hele tatt, selv om de var best, kvartal etter kvartal. Historien gjentar seg.
Skrik
30.07.2024 kl 18:58 5264

Flott med det salget. Viktig og komme raskt i utbytteposisjon ,om 10 år kan gilde være over : )
JUICEitUP
30.07.2024 kl 17:36 5297

Nå er det flere grunner til at aksjekursen ligger der den ligger. Spesielt fiaskoen til SDNS med riggen som skulle til Equinor synes jeg smerter. Trodde selskapet hadde mer peiling som rigg operatør enn hva denne fiaskoen bringer bud om.

Det som bekymrer meg mest er imidlertid fraværet av kontrakter etter SA misæren. Valaris, Borr osv. slutter gode kontrakter på tross av at Valaris ønsker utnyttelse i stedet for maks pris. Men hvor blir kontraktene fra Shelf av. Priser de seg for høyt eller har de ikke gode nok rigger/mannskap? Når Borr banker inn 3-4 kontrakter på no time, mens det fra Shelf er tyst som i graven er det noe som skurrer. Hvorfor fikk ikke Shelf en av kontraktene til Borr for eksempel. Synes execution fra selskapet i Q2 er under enhver kritikk. At de i tillegg frakter rundt på rigger som ikke har meldt om kontrakt er jo også helt sinnssykt. Får jaggu håpe at de har noe på hånden her og ikke bare gambler på område og mulige fremtidige kontrakter.
Massimo
30.07.2024 kl 15:06 5487



At en JackUp fra 1983 blir solgt for kroner 660 millioner sier også noe om hvor utrolig feil prising det er på SHELF for tiden

den aldrende riggen går også videre til dette
"The buyer intends to deploy the rig on a multi-year, plug and abandonment ("P&A") program in Southeast Asia"

minimum 40 kroner, sannsynligvis 50 kroner er denne verdt

Massimo
30.07.2024 kl 14:59 5476


Både Valaris og Borr har vært i fokus de siste dagene ang SA sine omrokkeringer av rigger

For Valaris ble dette en del av "opplegget"

"...den totale backlog-effekten for Valaris vil være omtrent USD 35m."
dette etter suspensjon av to rigger med relativ kort tid igjen av kontraktene
Det er jo en ren gavepakke til V og riggmarkedet !

I siste periode har V fått til dette:

30.07.2024 07:19:35
VALARIS: FÅTT KONTRAKTER VERDT CA USD 715M SIDEN 30. APRIL
Oslo (Infront TDN Direkt): Valaris har fått nye kontrakter og kontraktsforlengelser med tilknyttet ordrereserve på omtrent 715 millioner dollar siden selskapets forrige flåteoppdatering 30. april 2024.


MAO rater tapt ca 370 millioner
Nytegnede kontrakte 7,8 Milliarder, samt fått frigjort to rigger på svake rater som nå kan gå på nye oppdrag til mye høyere rater

Borr tapte en med SA, den går nå ut på en storjobb
"Arabia I", som fikk sitt arbeidsomfang suspendert tidligere i år i Saudi-Arabia, har sikret en ny langsiktig kontrakt i Brasil. Kontraktsperioden er 4 år fast pluss en 4 års ikke-priset opsjon. Denne kontrakten forventes å starte i første kvartal 2025 i samarbeid med en lokal partner for Petrobras."

Mye bedre rater også for Borr 4+4 år er gull ift den med SA

At et meglerhus går ut å forsøker og villede folk og markedet med at disse forholdene er "usikkerhet og problematisk" er bare sprøyt og burde vært tiltalt av tilsynet/børsen


Markedet fungerer og det er svært bra for rigger som var lukket inne på svake rater hos SA nå går ut i et sterkt markedet og får mye bedre betalt.


Bare å laste opp er min strategi (utført i flere runder)

Massimo
30.07.2024 kl 14:43 5446

Klinker inn ca 660 millioner kroner
pluss management for riggen i etterkant

well done


30.07.2024 14:40:25
SHLF: SELGER "BALTIC" FOR USD 60M
Oslo (Infront TDN Direkt): Shelf Drilling har inngått en avtale for salg av jack up-riggen "Baltic", for et vederlag på 60 millioner dollar.


Det fremgår av en melding tirsdag.


Kjøperen har til hensikt å bruke riggen til et flerårig P&A-program i Sørøst-Asia og Shelf Drilling har inngått en avtale for management og driftsstøtte for den kommende P&A-kampanjen.


Transaksjonen er ventet gjennomført i august 2024.


Redigert 30.07.2024 kl 14:43 Du må logge inn for å svare
StockEmHigher
30.07.2024 kl 13:37 5470

Ser ut til at det er ADES, ADC og COSL som blir berørt denne gangen. 5 rigger, av disse er 2 allerede suspendert (ARO). Da gjenstår det 3 rigger.

"Forrige ukes markedsoppdateringer antydet at det vil komme rundt frem ekstra suspensjoner fra Saudi Aramco. Etter vår forståelse vil de lokale aktørene som var relativt mindre påvirket sist gang, bli mer berørt denne gangen, og disse suspensjonene støtter dette synet. Saudi Aramco suspenderte 22 jackup-rigger i forrige runde i april og har så langt suspendert 2 jackup-rigger denne gangen. Andre aktører som sies å bli påvirket av suspensjoner denne gangen inkluderer ADES, ADC og COSL. Imidlertid pågår diskusjoner, og det kan skje endringer, noe som betyr at andre aktører også kan bli berørt", noterer Arctic Securities."
Redigert 30.07.2024 kl 13:37 Du må logge inn for å svare
StockEmHigher
30.07.2024 kl 10:23 5535

«VALARIS: MOTTAR TO NYE SUSPENSJONER FRA SAUDI ARAMCO FOR ARO-JACKUPS
Valaris kunngjorde at ARO Drilling, selskapets joint venture med Saudi Aramco, har mottatt varsel om suspensjon fra Saudi Aramco for to av sine 18 kontraherte rigger (ekskludert Valaris 143, som ble suspendert i april).
Dette gjelder Valaris 147 og Valaris 148, begge premium jackups fra 2013.
Kontraktene for disse riggene var planlagt å slutte i desember 2025 og februar 2026. Selskapet er imidlertid i samtaler med Aramco for å avgjøre om en annen ARO-jackup kan bli suspendert i stedet, og for å fastsette datoen for suspensjonen.
Begge riggene eies av Valaris og er på en bareboat-kontrakt med JV til en estimert rate på omtrent USD 25k per dag for 2024, økende til rundt USD 35k per dag i 2025. Det er ikke nevnt om dette vil påvirke bareboat-kontraktene, men den totale backlog-effekten for Valaris vil være omtrent USD 35m.
Forrige ukes markedsoppdateringer antydet at det vil bli rundt 5 ytterligere suspensjoner fra Saudi Aramco. Basert på vår forståelse, vil lokale aktører som var relativt mindre påvirket sist gang, bli mer berørt denne gangen, noe som støtter denne oppfatningen. Saudi Aramco suspenderte 22 jackups i forrige runde i april og har så langt suspendert 2 jackups denne gangen» - Arctic
M agnus
30.07.2024 kl 09:32 5560

Fra en nyere artikkel så viser de til at bortimot alle som fikk melding om suspensjon er ute, så om DNB sin påstand har sannhet ved seg så tror jeg det er snakk om 4-5 nye suspensjoner.
https://www.westwoodenergy.com/news/westwood-insight/westwood-insight-saudi-aramco-jackup-suspensions-and-the-story-so-far

Av disse er 1 av dem fra ARO Drilling/Valaris. Valaris 143.

Fra i går så oppdaterte Valaris fleet status der denne paragrafen er inkludert. https://s23.q4cdn.com/956522167/files/doc_downloads/2024/07292024-Fleet-Status-Report_FINAL.pdf

Other Fleet Status Updates
• In late July, ARO received suspension notices for the drilling contracts for VALARIS 147 and VALARIS 148, which are two of our jackups leased to ARO. Discussions are ongoing with Saudi Aramco regarding whether other
Valaris leased rigs or ARO-owned rigs could be subject to the suspensions instead of VALARIS 147 and VALARIS 148 as well as when the suspensions will be effective. As of July 29, 2024, these two rigs accounted for $35
million of Valaris' contract backlog.

Valaris 147/8 er begge offshore, men der er 2 av 4/5 borte ser det ut til.
Massimo
30.07.2024 kl 07:30 5689


Endel kunder av en viss bank/megling liker ikke info de har fått,
dette i en helt annen sak

https://www.dn.no/eiendom/dnb-saksokes-for-titalls-millioner-har-lurt-sine-egne-gullkunder/2-1-1673009