Shelf Drilling Analyse - Kursmål 50kr

Slettet bruker
SHLF 02.06.2023 kl 12:18 175193

Shelf Drilling har nylig fått kontrakter på store deler av flåten på forhøyede rater. Rateutviklingen er fremdeles positiv, og det er en bred forventning om at ratene skal fortsette å stige inn mot 2024. Jeg velger å ikke basere utregningene mine på rateforventninger og slutninger, men heller på selskapets egen guiding samt historiske tallgrunnlag for øvrig. Renteutgifter er økt med 2% fra og med 2025 da refinansiering mest sannsynlig vil gi noe høyere rentesats.

Før vi starter videre analyse vil jeg beskrive eierskapet i Shelf Drilling North Sea. SDNS er et børsnotert selskap verdsatt til omlag 2,7 milliarder kroner. Shelf Drilling eier 60% av aksjene i dette selskapet. Det betyr at dersom du kjøper Shelf aksjer, så kjøper du verdier i SDNS. SDNS er verdsatt til 2,7 milliarder kroner. Det betyr at markedsverdien av aksjene til Shelf er 2,7 milliarder/100 x 60(%) = 1,6 milliarder kroner. Disse verdiene skal så deles på alle Shelf aksjonærene, og per dags dato er det ca. 194.000.000 aksjer i Shelf. Vi får da 1,6 milliarder/194 millioner aksjer som utgjør 8,35kr per aksje. Når du kjøper aksjer i Shelf får du altså 8,35kr med på kjøpet i et annet selskap. Dette er viktig å forstå for senere utregninger.

Nå over til Shelf drilling og de 31 riggene de eier (SDNS er altså utelukket fra dette avsnittet). Selskapet guider EBITDA på +350MUSD for 2024. Her er det vanskelig å si hvor mye det blir over 350MUSD. Vi regner da på to scenarioer: EBITDA på (1) 350MUSD eller (2) 400MUSD. Bruker historiske data for nedskrivinger og renteutgifter samt en beregnet skatt på 33% (denne kan diskuteres). Ender da opp med et resultat etter skatt på henholdsvis 90MUSD og 124MUSD. Vi deler dette resultatet på antall aksjer og ender opp med resultat per aksje på 5,15kr og 7kr (2024).

Jeg skal nå dra frem noen nøkkeltall for Shelf. Disse tallene er basert på de forrige avsnittene, og jeg har brukt gjennomsnittet for EBITDA (375MUSD). Shelf handles på følgende multippler basert på guiding:

2023 EV/EBITDA: 5.6
2024 EV/EBITDA: 4.1
2024 P/E: 3.4
P/B: 0.91 (inklusive SDNS)

Den relative analyse:

Nå skal vi gjøre en morsom øvelse. Vi skal se på sammenliknbare selskaper og sjekke hvordan disse er priset. Deretter skal vi sammenlikne prisingen med hvordan Shelf er priset. Under er en tabell med nøkkeltall:

Borr Drilling:
Forward P/E 5.86 — P/B 1.98 —EV/EBITDA 2023e 9.6

Transocean:
Forward P/E 12.54 — P/B 0.43 — EV/EBITDA: ingen guiding fra selskapet

Diamond Offshore:
Forward P/E 7.73 — P/B 1.71 — EV/EBITDA 2023e 8.8

Noble:
Forward P/E 7.86 — P/B 1.46 — EV/EBITDA 2023e 7.4

Vi oppsummerer og finner gjennomsnittelige verdier på (1) forward P/E 8.5 (2) P/B 1.4
(3) EV/EBITDA 8.6. Vil nevne at Transocean er priset ganske likt som Odfjell Drilling hva gjelder P/B. Dette skyldes nok varigheten på kontraktene de har inngått. Vi tar den uansett med i beregningen. Tallene vi ser over skal vi bruke på å finne riktig verdi på Shelf.

Verdivurdering:

Nå kommer det vanskeligste i en analyse. Verdivurderinger kan variere veldig, og det skyldes sensitiviteten og kompleksiteten i regnearkene samt forhold vi ikke kjenner til. Man må også stille seg spørsmålet om Shelf kan sammenliknes med BORR/RIG/DO/Noble. Hva gjør Shelf mer eller mindre attraktiv enn disse selskapene? Jeg bruker uansett gjennomsnittstallene som en pekepinn for videre vurdering. Under er Shelf priset i henhold til disse.

Forward P/E: 51,6 + SDNS = 60kr
P/B: 33kr
EV/EBITDA: 69kr + SDNS = 77kr

Gjennomsnitt kurs: 56,6kr

Nå starter den endeløse diskusjonen hvorvidt vi kan bruke disse multipplene på denne måten. En EV/EBITDA på 8.6 for Shelf er meget stivt, og her vil nok mange synes det er alt for høyt. På den andre siden er en P/B på 1,4 for Shelf sine gamle rigger muligens alt for lavt. Disse riggene er tilnærmet verdiløse ut ifra et bokføringsperspektiv, men i det brennheite riggmarkedet vi ser nå får disse riggene plutselig en enorm verdi. Forward P/E gir en ganske god indikasjon, men her kan også faktoren diskuteres. Vi fortsetter leken og bruker Graham formelen. Dette er en enkel formel laget av Benjamin Graham for å kjapt kunne verdsette en verdiaksje.

√6,075 (EPS 2024) x 21 (NAV) x 22,5 = 53,5kr

Vi kan også leke med tanken om utbytte og se om utbyttet gir en akseptabel direkteavkastning (yield). Jeg gjør det enkelt og bruker 50% av resultat etter skatt som grunnlag for utbytte. Dette blir hypotetisk da selskapet må få på plass en restrukturering av gjeld som tillater utbytte først. Ender opp med følgende:

2023: 6%
2024: 15%
2025: 22%
2026: 27%

Ender med snitt-yield på 17,5% per år. Dette må sies å være ekstremt bra!

Til slutt skal vi se på hva slags kursmål meglerhusene har for Shelf:

SB1M: 50kr
Clarksons: 45kr
Arctic Securities: 55kr
Fernley: 43kr
DNB: 40kr

Gjennomsnitt: 46,6kr

Samlet sett ender vi altså opp med 56,6kr, 53,5kr og 46,6kr. Man kan enkelt skjønne hvorfor kursmål på 50kr er fornuftig, og hvorfor de fleste meglerhus ligger i denne rangen. Skal nevnes her at kursmål fra Fearnley og DNB ikke er oppdatert på en stund da disse to trekker mest ned.

Legger også ved en meget informativ episode fra Arctic podden som omhandler riggmarkedet:

https://podcasts.google.com/feed/aHR0cHM6Ly9hbmNob3IuZm0vcy8xMzRjNWExNC9wb2RjYXN0L3Jzcw==/episode/MzJiZjUzNTQtNmM1My00YzUyLTgzNjMtMTVkN2YwZjE0Njhl?fbclid=IwAR2by_9yqRIRnbm2OetmrddCGabAu_1ZWIpXn776JP9SdyHeX-LnXKdxZBg

Teknisk analyse:

Shelf Drilling har falt nesten 41% fra toppen den 7. mars. Tidligere fall fra kurstopper ligger på henholdsvis 30, 54, 35 og 28%. Gjennomsnittlig korreksjon ligger da på ca. 37% etter å ha satt ny topp. Korreksjonene fra ny noteringstopp til bunn har vart henholdsvis 44 dager, 42 dager, 36 dager og 27 dager før bunnen var satt. Det gir et snitt på 37 dager på hver korreksjon. Vi har nå hatt en nedgang på 84 dager fra toppen den 7. mars, og mange investorer begynner å bli nervøse. Aksjen har nettopp brutt ut av en falling wedge, noe som er et signal på videre oppgang. Korreksjonen matcher med snittet, og det kan virke som dagens nivåer er svært attraktive å handle på fra et teknisk standpunkt.

Grafisk fremstilling: https://www.tradingview.com/x/XBOvsqwI/

Risikomomenter:

Dette kunne jeg skrevet et veldig langt avsnitt om, men skal prøve å holde det kort og kun nevne de mest relevante.

1. Shelf har ekstremt høy gjeldsgrad og denne gjelden skal restruktureres i løpet av 2024. En restrukturering vil mest sannsynlig innebære nye lån til noe høyere rente (1,5-2%).
2. India har kommet med nytt lovforslag som innebærer at Shelf sine rigger må flyttes til et annet marked. Jeg har kontaktet selskapet, og de mener det er ekstremt lav sannsynlighet for at lovforslaget kommer til å påvirke Shelf.
3. Resesjon og lavere oljepris

Edit 1: Hadde skrevet P/E i Graham formel i stedet for EPS. Er rettet opp.
Edit 2: Strukturelle endringer
Edit 3: Lagt til et par linker
Redigert 09.08.2023 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
TonyB
14.08.2024 kl 11:43 4701

Spennende dag. Det er intet «rush» på kjøpersiden (forsåvidt labert volum i svært mye i offshore også i dag). Noen kursmål er justert noen kroner ned, men fortsatt med formidabel oppside.

Viktig å få de to SA-riggene på kontrakt i Afrika nå og forhåpentligvis er det nå sendt nye forseggjorte dokumenter ift SUT Barsk. Håper på positiv guiding selv om vi vet at to rigger som lå an til 3år med ONGC ble kansellert. Selv om re-tender forventes, går det noen flere måneder i idle-time i ventetiden. Men om en oppnår vesentlig bedre rater på denne måten - so be it!

Tall blir nok ikke det store i dette Q, men basert på kurs nå burde det være innpriset og vel så det. Men marked er marked. Er trygg på opptur etterhvert, men skal bli befriende å komme i gang med Barsk, samt at det bl.a snart meldes kontrakter på SA-riggene
Redigert 14.08.2024 kl 11:44 Du må logge inn for å svare
Skrik
14.08.2024 kl 22:48 4355

• Shelf Drilling Barsks igangsettelsesdato for kontrakt med Equinor i Norge er forsinket på grunn av ventende godkjenning av samsvarsuttalelsen (AoC) fra reguleringsmyndigheten. En ny SUT-applikasjon
er sendt inn og kontrakten forventes nå å starte i Q4 2024. (Oct-Des)
d12m
14.08.2024 kl 23:13 4262

Hvem er det som sier at de har sendt ny søknad? Jeg finner ikke i børsmeldingen
Redigert 14.08.2024 kl 23:14 Du må logge inn for å svare
TonyB
14.08.2024 kl 23:17 4245

Ja, dette lå i kortene og fint at de nå har fått sendt inn reviderte dokumenter. Viktig for kontantstrømmen at Barsk kommer i gang i 4 kvartal. Ellers var det vel en grei nok rapport tatt i betraktning den påvirkning SA-skitten fikk. En negativ sak var jo Harvey Ward som da også er suspendert viser det seg. Men markedet er greitt stramt totalt globalt sett og denne riggen finner også etterhvert ny arbeidsgiver. To av SA-riggene er på vei til nye kontrakter i Afrika. Sannsynlig til bedre rater enn de var på.

Det har vært litt stang ut i år, men jeg tror ikke denne rapporten ytterligere skal gruse kurs noe av betydning. Fremover nå vil nok flere triggere etterhvert dra oss nordover igjen. Og da er de gamle kalkyler re-stilt og oppfrisket med ny fremtidig estimert kontantstrøm. Og det vil nok bli særdeles bra. Er iallefall veldig greitt trygg på dette ift min egen risk/reward at jeg vil akkumulere det jeg kan før SUT og kontrakter kommer - og bølgen slår kurs nordover igjen. Men vi skal ikke ha mer tull - og vi skal ha et knirkefritt forsikringsoppgjør vedrørende Trident. Det er forøvrig ikke tatt med i guidingstallene.

Redigert 14.08.2024 kl 23:19 Du må logge inn for å svare
TonyB
14.08.2024 kl 23:48 4165

Står her:

https://newsweb.oslobors.no/message/625184

«Shelf Drilling Barsk’s contract commencement date with Equinor in Norway has been delayed due to the pending approval of the Acknowledgement of Compliance (AoC) from the regulatory authority. A new AoC application
has been submitted and the contract is now expected to commence in Q4 2024.»
d12m
14.08.2024 kl 23:52 4155

Se der, ja. Takk. Rart at ikke SDNS kunne klare å være så tydelige i sin info
d12m
14.08.2024 kl 23:55 4143

For å løfte egen betraktning fra juni
"Jeg tipper at det er blitt høstmåned før man kan håpe på at det er i boks."

Jeg virker å treffe greit med denne. Tenker oktober, men det kan vel også bli november før Barsk er i drift?
Stokk Dum
15.08.2024 kl 00:33 4085

"Revised range reflects expected start date in October or November 2024", skriver de som kommentar til sin oppdaterte FY24 EBITDA guidance.

mvh
Poirot
15.08.2024 kl 06:35 3939

Bekreftelse på ny rigg (Harvey H. Ward) er suspendert.
d12m
15.08.2024 kl 06:51 3918

Spot on da på det jeg tenkte i juni. Beste var han som fablet om SUT i juli. Herlig type :D
Massimo
15.08.2024 kl 08:46 3721


Lite nytt i rapporten. Positivt at ny SUT nå er til behandling i Havtil.

https://www.havtil.no/tilsyn/samsvarsuttalelser/hva-er-en-samsvarsuttalelse-sut/

Intet nytt i markedet, det strammer seg til, etterspørselen etter rigger er meget god, verden roper på mer energi

Kapitalmarkedet har priset inn svakere resultater i mange uker, inkl Aramcos sprell og frigjøring av rigger til et sultent verdensmarked,
som jo betaler mye bedre enn de gjorde, det er veldig godt nytt totalt sett, også for SHELF
Aksjen stod over 36 i januar og svake signaler og rykter sendte aksjen til rundt 20, som nå.
Fremtiden er positiv og de som forstår dette markedet vet at oppsiden er stor i Shelf.
Alle med fokus på kvartalshysteriet blir sjeldent gode investorer, går ofte inn/ut på feil tidspunkt.

Selskapet guider nå et driftsresultat på ca 3- 3,5 milliarder for 2024.
Estimaten for de neste årene ligger godt over dette.

Etter et googlesøk dukket denne opp, ang besøk og en videosnutt ombord i Barsk

https://safe.no/arbeidsplassbesok-pa-shelf-drilling/

Massimo
15.08.2024 kl 09:21 3618


Pr. første halvår

2024 mot 2023

Inntekter Mill.USD = 24: 488.7 23: 397.6

Net income / (loss) per common share = 24: (0,05) 23: (0,17)

Cash and cash equivalents = 24: 138.3 mill.USD 23: 98.2 mill.USD
Skrik
15.08.2024 kl 09:44 3544

19,33 - Løp og kjøp og sitt lenge.
StockEmHigher
15.08.2024 kl 19:31 3240

En liten recap av conference call i dag:
- SD Achiever og Main Pass IV vil starte på nye kontrakter straks de ankommer vest Afrika, oppdatering på kontraktene vil komme om noen uker.
- Harvey H. Ward mest sannsynlig over på ny kontrakt i regionen med andre aktører etter at suspensjonen med Saudi Aramco trer i kraft i september.
- SD Victory markedsføres i sørøst Asia.
- Salget av Baltic og flytting av denne til sørøst Asia vil åpne opp for mobilisering av gjenværende suspendert rigg i SA til vest Afrika.
- Kanselering av ONGC tender; SD ser ingen bekymringer i forhold til dette og forventer ny tender snarlig. Samt at private aktører i India vil være med på å øke etterspørselen etter rigger i regionen.
- Trident 16 vil mobiliseres ut av Egypt, mangel på nye investeringer i regionen.
- Mulig salg av 1-2 rigger.
- SD ikke fornøyd med Saudi Aramco kanseleringen, høyest ranket av SA, men likevel det selskapet som er mest berørt. Men trygg på at de 4 gjenværende riggene vil fortsatt være på kontrakt da disse riggene er spesial rigger og det ikke finnes noen lignende rigger i SA.
- Kapitalbehov i SDNS på 40 mill. USD, men ikke snakk om emisjon i SD.

Tror det var det, hvis noe ikke er riktig angitt eller noe mangler så er det bare å korrigere eller supplere.
Redigert 15.08.2024 kl 20:01 Du må logge inn for å svare
Gas1
16.08.2024 kl 10:16 2926

Håber ikke at du har givet op på Shelf og forummet.Dine daglige opdateringer er højt værdsat jadden.
Skrik
17.08.2024 kl 18:59 2624

Hmm, mer og bore på .Er det begynnelse på mye mer riggarbeid ? : )
https://www.offshore-energy.biz/rig-mobilizes-for-uks-first-co2-well-injection/
Massimo
19.08.2024 kl 16:03 2135



Det er i grunnen kjøp med begge hendene som gjelder her!


Vi er godt forbi halve Q3 dette året og har mye bra og se frem til her!!

SHELF økte kontantene i selskapet til 138.3 Mill/USD eller ca 1 milliard 475 millioner ved utgangen av Q2-24. Om kort tid kommer nye 60 millUSD, eller ca 640 mill NOK inn på konto.
Selskapet har da over 2 MRD i cash i september!
Baltic sale announced for $60MM, expected to close Sep 2024

Iflg conference call her om dagen så kan 1-2 rigger til komme for salg og enda 1 MRD ++ ramler inn på konto før året er omme!!
MAO så er 3 – 3,5 MRD i cash mulig innen noen få måneder.

I tillegg, forsikringsoppgjør for skade på T08, kan bli solid som om den var på jobb 😊
T08 is out-of-service in West Africa following leg incident pursuing insurance claim
Har de avbruddsforsikring I tillegg til skade/ «kasko» dersom den går til spiker??

Disse to riggene går på kontrakt i neste kvartal til bra rater!
The Main Pass IV and Shelf Drilling Achiever are currently being mobilized to West Africa and are expected to commence new contracts in the fourth quarter of 2024.

Synd at shorterne herjer og trykker aksjen ned
Details - Short Sale Register (finanstilsynet.no)
Mange ganger er det for større aktører ønsker inngang på så lave nivåer som mulig,
de vil presse tvilere og andre nervøse ut, enda utsiktene er meget gode frem mot 2030
Massimo
21.08.2024 kl 13:37 1542



Ikke helt nytt, men viktig!

Leting er svært lønnsomt

For leting er svært lønnsomt.
Sokkeldirektoratet har utført en analyse av letevirksomheten de siste 20 årene som viser at leting etter olje og gass på norsk sokkel bidrar til stor verdiskaping for samfunnet. Dette utgjør over 2000 milliarder kroner (netto nåverdi).
Samlet verdi fra funn som er gjort er over tre ganger kostnadene som er brukt på leting i denne perioden.


https://www.sodir.no/aktuelt/nyheter/generelle-nyheter/2024/norge-kan-ga-glipp-av-nesten-et-helt-oljefond/
hatitchi
21.08.2024 kl 13:41 1531

Å hoppe over til Odfjell Drilling fra Shelf Drilling høres ut som det rette valget basert på den artikkelen, takk!
jadden
21.08.2024 kl 15:44 1415

Ja nå smerter det å være Shelfaksjonær, men det er nå man skal eie. Men som før uttalt, man kommer ikke høyere uten å gå i motbakke, og det er der vi er. Jeg hevdet også at når shortere og TA-folk gjør felles sak, da finnes ikke den aksje som kan stå i mot. Men de tøffeste er fortsatt med, Q2 er lagt bak, resultater og guiding omtrent som forventet.
Man kunne gjerne forvente litt mer ydmykhet etter Barskfadesen, men nå er det CEO-skifte, så får vi se hvordan kommunikasjon blir håndtert videre.
Jeg noterte at den etterhvert så berømte seilasen fra SA til EG ble omtalt som noe som var nærmest normalt og vil bli avsluttet i september, tre måneder etter oppstart, opprinnelig beregnet til 1 måned. Fakta er at transporten er i ferd med å utvikle seg til et mareritt for Shelf og ledelsen. Tunglastefartøyet har måttet søke ly helt oppe ved Beira. Herfra er det 10 dgrs seilas med 8 knop for å runde det klingende navnet Kapp det gode håp. Fra Cape Town er det nye 10 dgrs seilas til EG med snittfart 10 knop. Men værmeldingene gir lite trøst, neppe forsvarlig å starte seilasen videre sørover før om en uke. EG vil tidligst bli nådd før i slutten av September. Det betyr 6 tapte inntektsmåneder for to rigger, i tillegg kommer en heftig regning for tunglastefartøyet.
Man kan spørre, var det lurt å sende begge riggene på samme fartøy? Dermed økte kravet til max bølgehøyde fra ca 4 m med en rigg til ca 3 m med to rigger. Trolig nærmest umulig å oppnå dette kravet forbi Sør-Afrika på denne årstiden.
Er dette med å tynger kursen? Vet ikke.

Q3 blir etter alle solemerker nok et svakt kvartal, men når tallene kommer i november har vi flere rigger i arbeid, ikke minst Barsk. Q4 blir et høydepunkt å se frem til i februar, ikke minst vil meldingene utover høsten gi kursen det etterlengtede løftet. Ikke mulig å presse den mer ned nå.
Redigert i går kl 07:47 Du må logge inn for å svare
minsin
21.08.2024 kl 16:42 1340

Ikke vits i å stresse for mye ...
Aksjen har falt svært mye , fundamentalt mener jeg fallet er svært overdrevet - selskapet er kun verd 4 mrd -
DNBs kurmål på 40 kr sier sitt
Tenker nok at det dukker opp noen greie slutninger de kommende ukene
Skrik
21.08.2024 kl 16:51 1317

Jadden ,Ifølge denne er det ikke oppstart for de to Afrika-riggene før i q4 .


https://www.offshore-energy.biz/shelf-drillings-backlog-reaches-2-1-billion-with-33-out-of-36-rigs-busy-with-work/
jadden
21.08.2024 kl 17:01 1287

I Q4-presentasjonen er det antydet at det kan være aktuelt å selge ytterligere to rigger. Hvilket formål dette har sies ikke, men det må være nærliggende å tro at pengene skal brukes til å overta de resterende 40% av SDNS. Jeg har ikke kunnet følge med noen dager, så dette er kanskje allerede omtalt.

Det grunnleggende for min investering i Shelf er 10 år med underinvesteringer i offshore oljeproduksjon, samt at det grønne skiftet en dag sprekker. Flere og flere er kommet i tvende sinn, Fredrik Solvang presterte å hvitvaske Kent Andersen i et Debattenprogram i vår. Trolig den dyktigste på det fagfeltet, men han skriver på det forumet som "ingen" tør si at de leser. Fredrik måtte tåle mye kjeft i lunsjen dagen derpå. Her kan dere lese dere opp på hva som skjer og hvor det bærer hen, våre rigger blir gull verdt utover når media og politikerne oppdager at de har forsømt seg grovt med hensyn til energisikkerhet:

https://www.document.no/2024/08/20/enda-flere-klimatiltak-gar-i-sta-karbonlagring-og-vindkraft-sliter/
Redigert 21.08.2024 kl 17:08 Du må logge inn for å svare
jadden
21.08.2024 kl 17:12 1259

Ja jeg har registrert at de opererer med Q4 for oppstart, men i det regnestykket ligger at riggene ankommer god tid i forveien, det er mye forberedende arbeider som skal gjøres før borret går. Det kan fort bli Q1/25 før taksameteret starter slik det nå ligger an.
jadden
I går kl 18:21 781

Elektriske biler blir åpenbart ikke den trusselen mot fossilt som klimafolket ønsker, flere produsenter legger om til fossilt og tar store nedskrivinger. Og brukerne? Flere og flere ønsker seg tilbake til sin gamle diesel og bensin som var å stole på både sommer og vinter. På tide å revidere klimamåla, eller skal vi heller skifte politikere?
Et aktuelt klipp om stoda for Ford med flere:

Additionally, consumer demand has been weaker than anticipated, with concerns over cost and charging infrastructure. As a result of all of these factors, combined with increased competition out of China, legacy automakers are scaling back EV investments. VW also announced it was stepping back from EVs to focus on hybrids earlier this year, as we wrote in May.

Ford Chief Financial Officer John Lawler commented: “Based on where the market is and where the customer is, we will pivot and adjust and make those tough decisions.”

The WSJ reported on Tuesday that Ford has also delayed the launch of a new electric pickup truck to 2027, marking the second postponement, and reduced its EV investment to 30% of its budget, down from 40%.

The company expects to lose $5 billion on its EV business this year, with a loss of about $44,000 per vehicle in the second quarter. Executives are focused on reducing losses and ensuring future EVs are profitable.

Despite recalibrating plans to include more hybrids, Ford is still moving forward with several full EVs, including an electric commercial van in 2026 and two new pickup trucks in 2027, according to the report.
Farley said last month: “We believe that the fitness of the Chinese in EVs will eventually wash over our entire industry in all regions.”

We wrote back in June that nearly half of EV drivers in the U.S. were considering switching back to gas. Forty-six percent of EV owners surveyed in the United States say they will likely return to driving gas-powered vehicles.

Globally, the survey of 30,000 respondents in 15 countries found that more than one-quarter (29 percent) of EV owners are likely to go back to driving gas-powered cars.
jadden
I dag kl 07:59 569

Er det i dag vi skal få en kjærkommen grønn dag? Oljeprisen tenderer i hvert fall oppover, nå over 77.
Mens vi venter på meldinger, noe vi er blitt meget gode på i Shelf, får vi spekulere litt og kommentere det som er tilgjengelig og målbart.
Hvis vi tenker at flere riggsalg skal brukes til å overta 40% andelen som gjenstår i SDNS, trenger vi ytterligere ca 40 musd hvis børsverdien på 2,6 mrd legges til grunn. Da holder det å selge en rigg til, eventuelt å bruke forsikringspengene fra Trident VIII. Nå vet vi ikke hvordan forsikringsoppgjøret forløper ( alltid mange løse tråder i Shelf), så dermed blir det kanskje riggsalget av Baltic pluss en rigg som er mest aktuelt. Hvis prisen for SDNS er høyere enn børsverdi, ryker ytterligere en rigg. Nå har SD penger på bok, så her er mange muligheter. Emisjon virker fjernt nå.
Og seilasen til EG hvordan går den? Seaway Hawk har trukket seg tilbake til smult farvann helt nord i Mozambick-stredet, samme sted den passerte på sør for snart en måned siden. Derfra er det fort en halv måned på å runde Håpet med redusert fart. Eller er det så gale at det nå planlegges å lette lasten med en rigg som sjøsettes og midlertidig forlates for derved å øke max tillatt bølgehøyde.
På tide å få vite hvordan selskapet tenker, ny kost nå som må melde seg hvis aksjonærene skal beholdes.
Redigert i dag kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Gas1
I dag kl 08:33 519

En dyr transport uden kontrakter underskrevet - det stiller da ikke shelf i en fantastisk position hvis yderligere skal forhandles?
Siphlonurus
I dag kl 09:42 419

Veldig rart hvis Seaway Hawk må ligge så langt unna på vent. Vanskelig å spå været 2 uker frem i tid og å time denne turen hvis man må starte helt oppe ved Madagascar. Burde vel være mulig å finne ly nærmere sørspissen og dele opp ruten med noe kortere etapper?
jadden
I dag kl 12:13 294

Ja man kan lure på hvorfor Seaway Hawk har trukket så langt tilbake nordover, de ligger nå utenfor Mahajanga på Madagaskar. Tidligere søkte de ly ved Maputo sør i Mozambique, senere i Beira litt lenger opp i Mozambiquekanalen. Det er nå like langt fra Mahajanga til Maputo som fra Maputo til Cape town, hele seilasen fra Mahajanga til Cape Town er på 2400 nm og vil ta 17 døgn med 6 knops fart. Men dette forutsetter at seilasen kommer i gang sørover og lar seg gjennomføre, som antydet tidligere vil det ikke forbause om man nå planlegger å lette lasten med en stykk rigg og la den ligge i havn ved Madagaskar, for deretter å hente den etter å ha seilt den andre riggen til EG. Den forlagte kan f.eks hentes av andre tunglasteskip. Høres dette billig ut?
Er dette bare uflaks med været, eller har selskapet gamblet med å laste to rigger på ett skip? Det er for så vidt ikke unormalt, men konsekvensen blir meget strengere krav til max bølgehøyde underveis.
Skrik
I dag kl 13:20 200

Enig med Siphlonurus. Må jo være mye tryggere og reise kortere etapper.
Kanskje de gjør arbeid på riggene til havs for og spare havneavgift /papirarbeid ,regler og tid.?
: )
jadden
I dag kl 14:27 111

Det ville nok være lurt å nærme seg Kapp det gode Håp i mindre etapper, men det er ikke mulig sør for Maputo. Riktignok finner man både Durban og Port Elizabeth på det strekket, men disse havnene er små og har dårlig skjerming for havbølger med mindre man oppsøker indre havn. Da påløper fort havneavgifter etc, ofte basert på tonnasje etc, det gjør neppe regnestykket bedre. Men må innrømme at jeg ikke skjønner at de har valgt å trekke seg lengre nord enn Maputo (som har stor og god skjerming uten å gå helt inn i havnen). Så hva er på gang? Omlasting er det nærmeste jeg kommer på.
Skrik spekulerer i om de kanskje gjør tidsbesparende arbeider om bord under seilasen. Ja, kanskje noe, men det er høyst begrenset hva som er mulig. Det meste av forberedelser før borring ligger i posisjonering, fortøyning, drilling utstyr og andre mer mekaniske arbeider som er vanskelig å utføre til havs pga av sikkerhet mm.
Tviler på at det er mulig å forsikre seg mot slike værforhold som tydeligvis har hindret seilasen i over en måned nå. Da må været defineres som force majeure, vi er ikke der. Jeg mistenker at stormene normalt kommer på løpende bånd rundt Håpet på denne årstiden, hvis det er riktig koker det ned til at noen har gamblet. Så Greg, kom og fortell hva som skjer!
Redigert i dag kl 14:29 Du må logge inn for å svare
jadden
I dag kl 14:54 79

Shelfkursen har pendlet omkring 18 de siste dagene, det kan tolkes at vi bygger nytt gulv her. Noen vil ha den enda lengre ned, det mest for å få gulvet til å stemme med andre desimalen. Må innrømme at jeg ikke har skjønt logikken i det. Å operere med to desimaler i et kursmål, altså ører, opp eller ned, når kursen ligger om kring 20 kroner virker meningsløst. Fra matematikken husker vi at om man multipliserte to tall med hverandre, og tallene hadde hvert to desimaler, måtte man slette de to siste desimalene av fire i svaret, kanskje også de tre siste. Svaret kan ikke bli mer nøyaktig enn nøyaktigheten i det svakeste ledd, og dermed blir spørsmålet hvordan oppstod det svakeste ledd? Hvor nøyaktig og pålitelig er desimalene i TA-folket sine teorier når det gjelder en aksje med ofte meget lav omsetning? Noen opererer med ører, bruker de samme folka flere enn to desimaler i pi, tviler på det.
Redigert i dag kl 14:56 Du må logge inn for å svare