Shelf Drilling Analyse - Kursmål 50kr
Shelf Drilling har nylig fått kontrakter på store deler av flåten på forhøyede rater. Rateutviklingen er fremdeles positiv, og det er en bred forventning om at ratene skal fortsette å stige inn mot 2024. Jeg velger å ikke basere utregningene mine på rateforventninger og slutninger, men heller på selskapets egen guiding samt historiske tallgrunnlag for øvrig. Renteutgifter er økt med 2% fra og med 2025 da refinansiering mest sannsynlig vil gi noe høyere rentesats.
Før vi starter videre analyse vil jeg beskrive eierskapet i Shelf Drilling North Sea. SDNS er et børsnotert selskap verdsatt til omlag 2,7 milliarder kroner. Shelf Drilling eier 60% av aksjene i dette selskapet. Det betyr at dersom du kjøper Shelf aksjer, så kjøper du verdier i SDNS. SDNS er verdsatt til 2,7 milliarder kroner. Det betyr at markedsverdien av aksjene til Shelf er 2,7 milliarder/100 x 60(%) = 1,6 milliarder kroner. Disse verdiene skal så deles på alle Shelf aksjonærene, og per dags dato er det ca. 194.000.000 aksjer i Shelf. Vi får da 1,6 milliarder/194 millioner aksjer som utgjør 8,35kr per aksje. Når du kjøper aksjer i Shelf får du altså 8,35kr med på kjøpet i et annet selskap. Dette er viktig å forstå for senere utregninger.
Nå over til Shelf drilling og de 31 riggene de eier (SDNS er altså utelukket fra dette avsnittet). Selskapet guider EBITDA på +350MUSD for 2024. Her er det vanskelig å si hvor mye det blir over 350MUSD. Vi regner da på to scenarioer: EBITDA på (1) 350MUSD eller (2) 400MUSD. Bruker historiske data for nedskrivinger og renteutgifter samt en beregnet skatt på 33% (denne kan diskuteres). Ender da opp med et resultat etter skatt på henholdsvis 90MUSD og 124MUSD. Vi deler dette resultatet på antall aksjer og ender opp med resultat per aksje på 5,15kr og 7kr (2024).
Jeg skal nå dra frem noen nøkkeltall for Shelf. Disse tallene er basert på de forrige avsnittene, og jeg har brukt gjennomsnittet for EBITDA (375MUSD). Shelf handles på følgende multippler basert på guiding:
2023 EV/EBITDA: 5.6
2024 EV/EBITDA: 4.1
2024 P/E: 3.4
P/B: 0.91 (inklusive SDNS)
Den relative analyse:
Nå skal vi gjøre en morsom øvelse. Vi skal se på sammenliknbare selskaper og sjekke hvordan disse er priset. Deretter skal vi sammenlikne prisingen med hvordan Shelf er priset. Under er en tabell med nøkkeltall:
Borr Drilling:
Forward P/E 5.86 — P/B 1.98 —EV/EBITDA 2023e 9.6
Transocean:
Forward P/E 12.54 — P/B 0.43 — EV/EBITDA: ingen guiding fra selskapet
Diamond Offshore:
Forward P/E 7.73 — P/B 1.71 — EV/EBITDA 2023e 8.8
Noble:
Forward P/E 7.86 — P/B 1.46 — EV/EBITDA 2023e 7.4
Vi oppsummerer og finner gjennomsnittelige verdier på (1) forward P/E 8.5 (2) P/B 1.4
(3) EV/EBITDA 8.6. Vil nevne at Transocean er priset ganske likt som Odfjell Drilling hva gjelder P/B. Dette skyldes nok varigheten på kontraktene de har inngått. Vi tar den uansett med i beregningen. Tallene vi ser over skal vi bruke på å finne riktig verdi på Shelf.
Verdivurdering:
Nå kommer det vanskeligste i en analyse. Verdivurderinger kan variere veldig, og det skyldes sensitiviteten og kompleksiteten i regnearkene samt forhold vi ikke kjenner til. Man må også stille seg spørsmålet om Shelf kan sammenliknes med BORR/RIG/DO/Noble. Hva gjør Shelf mer eller mindre attraktiv enn disse selskapene? Jeg bruker uansett gjennomsnittstallene som en pekepinn for videre vurdering. Under er Shelf priset i henhold til disse.
Forward P/E: 51,6 + SDNS = 60kr
P/B: 33kr
EV/EBITDA: 69kr + SDNS = 77kr
Gjennomsnitt kurs: 56,6kr
Nå starter den endeløse diskusjonen hvorvidt vi kan bruke disse multipplene på denne måten. En EV/EBITDA på 8.6 for Shelf er meget stivt, og her vil nok mange synes det er alt for høyt. På den andre siden er en P/B på 1,4 for Shelf sine gamle rigger muligens alt for lavt. Disse riggene er tilnærmet verdiløse ut ifra et bokføringsperspektiv, men i det brennheite riggmarkedet vi ser nå får disse riggene plutselig en enorm verdi. Forward P/E gir en ganske god indikasjon, men her kan også faktoren diskuteres. Vi fortsetter leken og bruker Graham formelen. Dette er en enkel formel laget av Benjamin Graham for å kjapt kunne verdsette en verdiaksje.
√6,075 (EPS 2024) x 21 (NAV) x 22,5 = 53,5kr
Vi kan også leke med tanken om utbytte og se om utbyttet gir en akseptabel direkteavkastning (yield). Jeg gjør det enkelt og bruker 50% av resultat etter skatt som grunnlag for utbytte. Dette blir hypotetisk da selskapet må få på plass en restrukturering av gjeld som tillater utbytte først. Ender opp med følgende:
2023: 6%
2024: 15%
2025: 22%
2026: 27%
Ender med snitt-yield på 17,5% per år. Dette må sies å være ekstremt bra!
Til slutt skal vi se på hva slags kursmål meglerhusene har for Shelf:
SB1M: 50kr
Clarksons: 45kr
Arctic Securities: 55kr
Fernley: 43kr
DNB: 40kr
Gjennomsnitt: 46,6kr
Samlet sett ender vi altså opp med 56,6kr, 53,5kr og 46,6kr. Man kan enkelt skjønne hvorfor kursmål på 50kr er fornuftig, og hvorfor de fleste meglerhus ligger i denne rangen. Skal nevnes her at kursmål fra Fearnley og DNB ikke er oppdatert på en stund da disse to trekker mest ned.
Legger også ved en meget informativ episode fra Arctic podden som omhandler riggmarkedet:
https://podcasts.google.com/feed/aHR0cHM6Ly9hbmNob3IuZm0vcy8xMzRjNWExNC9wb2RjYXN0L3Jzcw==/episode/MzJiZjUzNTQtNmM1My00YzUyLTgzNjMtMTVkN2YwZjE0Njhl?fbclid=IwAR2by_9yqRIRnbm2OetmrddCGabAu_1ZWIpXn776JP9SdyHeX-LnXKdxZBg
Teknisk analyse:
Shelf Drilling har falt nesten 41% fra toppen den 7. mars. Tidligere fall fra kurstopper ligger på henholdsvis 30, 54, 35 og 28%. Gjennomsnittlig korreksjon ligger da på ca. 37% etter å ha satt ny topp. Korreksjonene fra ny noteringstopp til bunn har vart henholdsvis 44 dager, 42 dager, 36 dager og 27 dager før bunnen var satt. Det gir et snitt på 37 dager på hver korreksjon. Vi har nå hatt en nedgang på 84 dager fra toppen den 7. mars, og mange investorer begynner å bli nervøse. Aksjen har nettopp brutt ut av en falling wedge, noe som er et signal på videre oppgang. Korreksjonen matcher med snittet, og det kan virke som dagens nivåer er svært attraktive å handle på fra et teknisk standpunkt.
Grafisk fremstilling: https://www.tradingview.com/x/XBOvsqwI/
Risikomomenter:
Dette kunne jeg skrevet et veldig langt avsnitt om, men skal prøve å holde det kort og kun nevne de mest relevante.
1. Shelf har ekstremt høy gjeldsgrad og denne gjelden skal restruktureres i løpet av 2024. En restrukturering vil mest sannsynlig innebære nye lån til noe høyere rente (1,5-2%).
2. India har kommet med nytt lovforslag som innebærer at Shelf sine rigger må flyttes til et annet marked. Jeg har kontaktet selskapet, og de mener det er ekstremt lav sannsynlighet for at lovforslaget kommer til å påvirke Shelf.
3. Resesjon og lavere oljepris
Edit 1: Hadde skrevet P/E i Graham formel i stedet for EPS. Er rettet opp.
Edit 2: Strukturelle endringer
Edit 3: Lagt til et par linker
Før vi starter videre analyse vil jeg beskrive eierskapet i Shelf Drilling North Sea. SDNS er et børsnotert selskap verdsatt til omlag 2,7 milliarder kroner. Shelf Drilling eier 60% av aksjene i dette selskapet. Det betyr at dersom du kjøper Shelf aksjer, så kjøper du verdier i SDNS. SDNS er verdsatt til 2,7 milliarder kroner. Det betyr at markedsverdien av aksjene til Shelf er 2,7 milliarder/100 x 60(%) = 1,6 milliarder kroner. Disse verdiene skal så deles på alle Shelf aksjonærene, og per dags dato er det ca. 194.000.000 aksjer i Shelf. Vi får da 1,6 milliarder/194 millioner aksjer som utgjør 8,35kr per aksje. Når du kjøper aksjer i Shelf får du altså 8,35kr med på kjøpet i et annet selskap. Dette er viktig å forstå for senere utregninger.
Nå over til Shelf drilling og de 31 riggene de eier (SDNS er altså utelukket fra dette avsnittet). Selskapet guider EBITDA på +350MUSD for 2024. Her er det vanskelig å si hvor mye det blir over 350MUSD. Vi regner da på to scenarioer: EBITDA på (1) 350MUSD eller (2) 400MUSD. Bruker historiske data for nedskrivinger og renteutgifter samt en beregnet skatt på 33% (denne kan diskuteres). Ender da opp med et resultat etter skatt på henholdsvis 90MUSD og 124MUSD. Vi deler dette resultatet på antall aksjer og ender opp med resultat per aksje på 5,15kr og 7kr (2024).
Jeg skal nå dra frem noen nøkkeltall for Shelf. Disse tallene er basert på de forrige avsnittene, og jeg har brukt gjennomsnittet for EBITDA (375MUSD). Shelf handles på følgende multippler basert på guiding:
2023 EV/EBITDA: 5.6
2024 EV/EBITDA: 4.1
2024 P/E: 3.4
P/B: 0.91 (inklusive SDNS)
Den relative analyse:
Nå skal vi gjøre en morsom øvelse. Vi skal se på sammenliknbare selskaper og sjekke hvordan disse er priset. Deretter skal vi sammenlikne prisingen med hvordan Shelf er priset. Under er en tabell med nøkkeltall:
Borr Drilling:
Forward P/E 5.86 — P/B 1.98 —EV/EBITDA 2023e 9.6
Transocean:
Forward P/E 12.54 — P/B 0.43 — EV/EBITDA: ingen guiding fra selskapet
Diamond Offshore:
Forward P/E 7.73 — P/B 1.71 — EV/EBITDA 2023e 8.8
Noble:
Forward P/E 7.86 — P/B 1.46 — EV/EBITDA 2023e 7.4
Vi oppsummerer og finner gjennomsnittelige verdier på (1) forward P/E 8.5 (2) P/B 1.4
(3) EV/EBITDA 8.6. Vil nevne at Transocean er priset ganske likt som Odfjell Drilling hva gjelder P/B. Dette skyldes nok varigheten på kontraktene de har inngått. Vi tar den uansett med i beregningen. Tallene vi ser over skal vi bruke på å finne riktig verdi på Shelf.
Verdivurdering:
Nå kommer det vanskeligste i en analyse. Verdivurderinger kan variere veldig, og det skyldes sensitiviteten og kompleksiteten i regnearkene samt forhold vi ikke kjenner til. Man må også stille seg spørsmålet om Shelf kan sammenliknes med BORR/RIG/DO/Noble. Hva gjør Shelf mer eller mindre attraktiv enn disse selskapene? Jeg bruker uansett gjennomsnittstallene som en pekepinn for videre vurdering. Under er Shelf priset i henhold til disse.
Forward P/E: 51,6 + SDNS = 60kr
P/B: 33kr
EV/EBITDA: 69kr + SDNS = 77kr
Gjennomsnitt kurs: 56,6kr
Nå starter den endeløse diskusjonen hvorvidt vi kan bruke disse multipplene på denne måten. En EV/EBITDA på 8.6 for Shelf er meget stivt, og her vil nok mange synes det er alt for høyt. På den andre siden er en P/B på 1,4 for Shelf sine gamle rigger muligens alt for lavt. Disse riggene er tilnærmet verdiløse ut ifra et bokføringsperspektiv, men i det brennheite riggmarkedet vi ser nå får disse riggene plutselig en enorm verdi. Forward P/E gir en ganske god indikasjon, men her kan også faktoren diskuteres. Vi fortsetter leken og bruker Graham formelen. Dette er en enkel formel laget av Benjamin Graham for å kjapt kunne verdsette en verdiaksje.
√6,075 (EPS 2024) x 21 (NAV) x 22,5 = 53,5kr
Vi kan også leke med tanken om utbytte og se om utbyttet gir en akseptabel direkteavkastning (yield). Jeg gjør det enkelt og bruker 50% av resultat etter skatt som grunnlag for utbytte. Dette blir hypotetisk da selskapet må få på plass en restrukturering av gjeld som tillater utbytte først. Ender opp med følgende:
2023: 6%
2024: 15%
2025: 22%
2026: 27%
Ender med snitt-yield på 17,5% per år. Dette må sies å være ekstremt bra!
Til slutt skal vi se på hva slags kursmål meglerhusene har for Shelf:
SB1M: 50kr
Clarksons: 45kr
Arctic Securities: 55kr
Fernley: 43kr
DNB: 40kr
Gjennomsnitt: 46,6kr
Samlet sett ender vi altså opp med 56,6kr, 53,5kr og 46,6kr. Man kan enkelt skjønne hvorfor kursmål på 50kr er fornuftig, og hvorfor de fleste meglerhus ligger i denne rangen. Skal nevnes her at kursmål fra Fearnley og DNB ikke er oppdatert på en stund da disse to trekker mest ned.
Legger også ved en meget informativ episode fra Arctic podden som omhandler riggmarkedet:
https://podcasts.google.com/feed/aHR0cHM6Ly9hbmNob3IuZm0vcy8xMzRjNWExNC9wb2RjYXN0L3Jzcw==/episode/MzJiZjUzNTQtNmM1My00YzUyLTgzNjMtMTVkN2YwZjE0Njhl?fbclid=IwAR2by_9yqRIRnbm2OetmrddCGabAu_1ZWIpXn776JP9SdyHeX-LnXKdxZBg
Teknisk analyse:
Shelf Drilling har falt nesten 41% fra toppen den 7. mars. Tidligere fall fra kurstopper ligger på henholdsvis 30, 54, 35 og 28%. Gjennomsnittlig korreksjon ligger da på ca. 37% etter å ha satt ny topp. Korreksjonene fra ny noteringstopp til bunn har vart henholdsvis 44 dager, 42 dager, 36 dager og 27 dager før bunnen var satt. Det gir et snitt på 37 dager på hver korreksjon. Vi har nå hatt en nedgang på 84 dager fra toppen den 7. mars, og mange investorer begynner å bli nervøse. Aksjen har nettopp brutt ut av en falling wedge, noe som er et signal på videre oppgang. Korreksjonen matcher med snittet, og det kan virke som dagens nivåer er svært attraktive å handle på fra et teknisk standpunkt.
Grafisk fremstilling: https://www.tradingview.com/x/XBOvsqwI/
Risikomomenter:
Dette kunne jeg skrevet et veldig langt avsnitt om, men skal prøve å holde det kort og kun nevne de mest relevante.
1. Shelf har ekstremt høy gjeldsgrad og denne gjelden skal restruktureres i løpet av 2024. En restrukturering vil mest sannsynlig innebære nye lån til noe høyere rente (1,5-2%).
2. India har kommet med nytt lovforslag som innebærer at Shelf sine rigger må flyttes til et annet marked. Jeg har kontaktet selskapet, og de mener det er ekstremt lav sannsynlighet for at lovforslaget kommer til å påvirke Shelf.
3. Resesjon og lavere oljepris
Edit 1: Hadde skrevet P/E i Graham formel i stedet for EPS. Er rettet opp.
Edit 2: Strukturelle endringer
Edit 3: Lagt til et par linker
Redigert 09.08.2023 kl 08:44
Du må logge inn for å svare
JUICEitUP
27.08.2024 kl 14:58
4549
Nå er vel de fleste som investerer i olje og oljeservice på samme banehalvdel som Birdsall, ellers hadde man investert i noe annet. Tror nok deltakere her leser det som legges ut, men helt greit å presisere av og til selvfølgelig.
Når det gjelder aksjen har det vært et sorgens kapittel. Sannsynligvis min dårligste investering på tross av at jeg har vært på børs i 35 år. Man kan skylde på både omstendigheter som SA, vær og annet, men opplever også at selskapet selv har gjort en fryktelig dårlig jobb så langt i år. Barsk fadesen er jo bare en kollosal blunder. Det skal rett og slett ikke være mulig. Så er det mangelen på kontrakter. Stort sett alle andre selskaper som har fått rigger suspendert har enten alle på oppdrag eller signert oppdrag. Shelf har ingen kontrakter på noen av de. De sier at de to som er på veil rundt Afrika skal på kontrakt, men ingen ting er meldt. Det fremstår som håp/antakelser så lenge det ikke meldes ny kontrakt. Og med en reisetid lenger en Filias Fogg som koster skjorte blir det jo bare enda verre. Hvis det skal gå votter og år før man får rigger på kontrakt tenker jeg at strategien til Ades er mye bedre. Da er det bare å tilby rigger billig slik at det likner et nullsum spill i stedet for at vi skal gå i dundrende minus på hver rigg.
Man kan si hva man vil, men er det noe markedet straffer er det udugelig ledelse og begredelige resultater. Q2 var katastrofalt vs. hva som var indikert, spesielt relatert til negativt netto resultat. Før det skjer noe helt fundamentalt med ledelsen hvor de forhåpentligvis får en tordentale fra styret, men påfølgende resultat forbedring vil det ikke skje noen ting med aksjekursen. Kursen er helt utbombet, men avskriver overhodet ikke at vi kan se 15-tallet. Så dårlig som dette driftes er alt mulig.
Når det gjelder aksjen har det vært et sorgens kapittel. Sannsynligvis min dårligste investering på tross av at jeg har vært på børs i 35 år. Man kan skylde på både omstendigheter som SA, vær og annet, men opplever også at selskapet selv har gjort en fryktelig dårlig jobb så langt i år. Barsk fadesen er jo bare en kollosal blunder. Det skal rett og slett ikke være mulig. Så er det mangelen på kontrakter. Stort sett alle andre selskaper som har fått rigger suspendert har enten alle på oppdrag eller signert oppdrag. Shelf har ingen kontrakter på noen av de. De sier at de to som er på veil rundt Afrika skal på kontrakt, men ingen ting er meldt. Det fremstår som håp/antakelser så lenge det ikke meldes ny kontrakt. Og med en reisetid lenger en Filias Fogg som koster skjorte blir det jo bare enda verre. Hvis det skal gå votter og år før man får rigger på kontrakt tenker jeg at strategien til Ades er mye bedre. Da er det bare å tilby rigger billig slik at det likner et nullsum spill i stedet for at vi skal gå i dundrende minus på hver rigg.
Man kan si hva man vil, men er det noe markedet straffer er det udugelig ledelse og begredelige resultater. Q2 var katastrofalt vs. hva som var indikert, spesielt relatert til negativt netto resultat. Før det skjer noe helt fundamentalt med ledelsen hvor de forhåpentligvis får en tordentale fra styret, men påfølgende resultat forbedring vil det ikke skje noen ting med aksjekursen. Kursen er helt utbombet, men avskriver overhodet ikke at vi kan se 15-tallet. Så dårlig som dette driftes er alt mulig.
minsin
27.08.2024 kl 13:59
4457
Klart de har kontroll ...og de rekker nok timeplanen
Ser ut til at sea hawk legger seg rundt Beira , og blir liggende i det omr en par dagers tid kommer inn ett lavtrykk som de vil søke ly for . Værvinduet fredag til tirsdag vil de benytte til seile rundt Afrika . Da er det raka vegen nordover ..
Timeplanen holder den , skal dere se
Ser ut til at sea hawk legger seg rundt Beira , og blir liggende i det omr en par dagers tid kommer inn ett lavtrykk som de vil søke ly for . Værvinduet fredag til tirsdag vil de benytte til seile rundt Afrika . Da er det raka vegen nordover ..
Timeplanen holder den , skal dere se
Siphlonurus
27.08.2024 kl 13:27
4441
Vi får tro og håpe de har kontroll på seilingstiden de selv har stipulert. De går nå med 13,1 knop så det er vel ikke utenkelig at 9. sept. kan gå greit :)
jadden
27.08.2024 kl 09:52
4525
Seaway Hawk trenger ca 20 dager på restseilasen. De er nå på høyde med Beira, og trenger 10 dager med gjennomsnittfart 6 knop for å nå Cape Town. Noe bedre enn det i den tunge sjøen har jeg lite tro på. Fra Cape Town til Luba trengs 10 døgn med 10 knop.
La i går inn Exxonledelsens klare advarsel om å opprettholde og øke investeringer i olje, siste avsnitt bør man absolutt merke seg, det går på om klimagalskapen materialiserer seg enda mer i politikk:
«We feel like we have to come out strong with that message, because there are activists that are pushing a keep-it-in-the-ground approach,” Birdsall said. “We can point to places where that’s starting to leak into policy. That’s really dangerous.”
La i går inn Exxonledelsens klare advarsel om å opprettholde og øke investeringer i olje, siste avsnitt bør man absolutt merke seg, det går på om klimagalskapen materialiserer seg enda mer i politikk:
«We feel like we have to come out strong with that message, because there are activists that are pushing a keep-it-in-the-ground approach,” Birdsall said. “We can point to places where that’s starting to leak into policy. That’s really dangerous.”
StockEmHigher
27.08.2024 kl 09:43
4443
Brukte denne linken: http://ports.com/sea-route
La inn Port of Beira (Mosambik) hvor Seaway Hawk nå ligger rett utenfor som start port, og Port of Luba (EG) som port of destination.
Med en fart på 10 knots så er dager til sjøs 17,4 dager. Med en fart på 9 knots så er dager til sjøs 19,3 dager.
Så tenker at hvis alt går etter planen så blir det ikke mange dagene etter 11.9 :-)
Tenker hovedmålet nå må være å komme seg rundt kapp det gode håp, det er der utfordringen har ligget de siste månedene og værforholdene der.
La inn Port of Beira (Mosambik) hvor Seaway Hawk nå ligger rett utenfor som start port, og Port of Luba (EG) som port of destination.
Med en fart på 10 knots så er dager til sjøs 17,4 dager. Med en fart på 9 knots så er dager til sjøs 19,3 dager.
Så tenker at hvis alt går etter planen så blir det ikke mange dagene etter 11.9 :-)
Tenker hovedmålet nå må være å komme seg rundt kapp det gode håp, det er der utfordringen har ligget de siste månedene og værforholdene der.
Redigert 27.08.2024 kl 09:51
Du må logge inn for å svare
Siphlonurus
27.08.2024 kl 08:02
4441
Er det så sikkert at Seaway Hauk ikke er fremme til 11.9? Det er fortsatt drøye 2 uker til og jeg synes den har beveget et godt stykke siden den kom i gang igjen. Og værmeldingen er fortsatt grei så om en snau uke er vi forhåpentligvis forbi sørspissen.
Tror denne seilasen og usikkerheten har vært med å tynge aksjen i det siste og det skal bli godt å få unnagjort denne.
Skal vi håpe på nok en grønn dag?
Tror denne seilasen og usikkerheten har vært med å tynge aksjen i det siste og det skal bli godt å få unnagjort denne.
Skal vi håpe på nok en grønn dag?
jadden
26.08.2024 kl 20:59
4649
Se her hva Exxon forventer av olje- og gassforbruk frem til 2050. Ikke uventet vil etterspørsel og forbruk øke. Det betyr at det må bygges langt flere jackups enn dagens antall. Dette fordi ny produksjon vil komme offshore, funn på land blir sjeldnere og sjeldnere. Shelf sine rigger vil øke i verdi, gjelder også gamle rigger. Å bygge nye blir uunngåelig i et marked som skriker etter olje. Prisrangen på 80-100 usd blir snart historie, rater og riggverdier følger samme prisbane.
Fra FA:
Oljegiganten Exxon Mobil delte mandag sin årlige rapport om de globale utsiktene i industrien.
I rapporten hevdes det at global etterspørsel etter olje i 2050 vil være den samme — eller til og med litt høyere — enn dagens nivåer, noe som gjør det vanskelig å nå målet om netto null karbonutslipp innen midten av århundret, skriver Bloomberg.
Oljeetterspørselen vil dermed være over 100 millioner fat daglig gjennom 2050. OPEC ser 116 millioner fat pr. dag i forbruk i 2045.
Scenarioet til det internasjonale energibyrået (IEA) for en verden som når netto nullutslipp, sier at etterspørselen må falle med 75 prosent til 24 millioner fat pr. dag innen 2050.
«Vi må være krystallklare på hvilken vei verden går. Ellers lurer vi oss selv,» sier Chris Birdsall, Exxons direktør for økonomi og energi.
Fra FA:
Oljegiganten Exxon Mobil delte mandag sin årlige rapport om de globale utsiktene i industrien.
I rapporten hevdes det at global etterspørsel etter olje i 2050 vil være den samme — eller til og med litt høyere — enn dagens nivåer, noe som gjør det vanskelig å nå målet om netto null karbonutslipp innen midten av århundret, skriver Bloomberg.
Oljeetterspørselen vil dermed være over 100 millioner fat daglig gjennom 2050. OPEC ser 116 millioner fat pr. dag i forbruk i 2045.
Scenarioet til det internasjonale energibyrået (IEA) for en verden som når netto nullutslipp, sier at etterspørselen må falle med 75 prosent til 24 millioner fat pr. dag innen 2050.
«Vi må være krystallklare på hvilken vei verden går. Ellers lurer vi oss selv,» sier Chris Birdsall, Exxons direktør for økonomi og energi.
jadden
26.08.2024 kl 13:58
4677
Støre vil ikke legge mer til rette for olje- og gassproduksjon, pengene som nå tjenes skal først og fremst brukes på fornybart og klimamål. Dermed signaliserer han at han er fullt ut i klypene på AUF og venstresiden i norsk politikk. Nå er det Haltbrekken og co som lager agendaen. Dette kommer frem når Hersvik i AkerBp ber om nye tiltak for offshoreindustrien i årene fremover der det nå åpner seg store produksjonshull pga det famøse vedtaket som ble gjort da SV hindret kommende tildelingsrunde for tre år siden.
I ettertid har Støre klart å drepe både oppdrettsbransjen og kraftbransjen med overbeskattning og prioritering av det grønne skifte:
«Jeg legger vekt på det Equinor også sier om inntektene de har av aktiviteten nå, skal være med på å finansiere investeringer i fornybar. De kommer til å øke investeringene sine i fornybar, som kommer til å være nesten like viktige som det de investerer i olje og gass om noen år, sier Støre.»
I ettertid har Støre klart å drepe både oppdrettsbransjen og kraftbransjen med overbeskattning og prioritering av det grønne skifte:
«Jeg legger vekt på det Equinor også sier om inntektene de har av aktiviteten nå, skal være med på å finansiere investeringer i fornybar. De kommer til å øke investeringene sine i fornybar, som kommer til å være nesten like viktige som det de investerer i olje og gass om noen år, sier Støre.»
jadden
26.08.2024 kl 11:59
4717
Ja, absolutt en interessant idé å selge en eller to enheter over på produksjon. Spesielt hvis det kan oppnås tilsvarende pris som for Baltic, og hvorfor ikke? Drilling enheter ut av produksjon til god pris betyr høyere utnyttelsesgrad for resterende drillingjackupenheter. Videre unngår man perioden den ( Main Pass I) vil ligge uvirksom uten inntekter i påvente av at drilling gjenopptas etter suspensjon. Dette viser at produksjonsselskapene leter høyt og lavt for å finne produksjonsenheter, Shelf med både gamle og nye enheter kan score sterkt i et slikt marked.
minsin
26.08.2024 kl 11:26
4481
Har sett litt på dette med været og sea hawk...
For meg viker det som om de vil prøve å seile rundt kapp det Gode håp i løpet av kommende helg ...
pr nå seiler de md 9,6 knop sørover, det virker som om det er det værvinduet de prøver å rekke - det vil åpne seg ett værvindu på Fredag som varer til Tirsdag,neste uke
Det skal holde , slik at de kan passere Kapp gode håp
Forøvrig er det sea hawk selv som legger inn ETA i marine traffic , ikke noe automatiske greier av marine traffic
For meg viker det som om de vil prøve å seile rundt kapp det Gode håp i løpet av kommende helg ...
pr nå seiler de md 9,6 knop sørover, det virker som om det er det værvinduet de prøver å rekke - det vil åpne seg ett værvindu på Fredag som varer til Tirsdag,neste uke
Det skal holde , slik at de kan passere Kapp gode håp
Forøvrig er det sea hawk selv som legger inn ETA i marine traffic , ikke noe automatiske greier av marine traffic
Redigert 26.08.2024 kl 12:59
Du må logge inn for å svare
StockEmHigher
26.08.2024 kl 10:47
4513
Info fra discord: De nevnte dette under Q&A ved resultatfremleggelsen: "Would we consider selling another asset? That’s a possibility. We’ve had a few inbounds from third parties looking at buying a rig that could be converted to a production unit. So that could be an interesting idea for one or two units, probably not more than that."
jadden
26.08.2024 kl 08:48
4520
Med jevne og ujjevne mellomrom dukker det opp advarsler om forestående nedturer i verden, det graderes i korreksjoner, resesjoner og depresjoner. Nå skal vi visstnok stå foran det sistnevnte. Vi får trøste oss med at det opp gjennom historien knapt har vært noen som har klart å time disse hendelsene, gjengangeren er også at det ikke finnes noen steder å gjemme seg. Denne gangen er visstnok gull allerede så dyrt at selv ikke det er en safe haven. Men den helteglorien som tildeles den som klarte å spå om nedturen tiltrekker en rekke personer, hvordan det skal takles er det sjelden opplyst om. Vi får kjøpe oss trillebårer å kjøre pengene i som i Tyskland i depresjonstiden på 30-tallet.
Da ville jeg heller vært bekymret for våre ferjerederier for hovedfartsårene og riksveiene er kommet på utenlandske hender, årsaken ligger i den særnorske formueskatten. Riksveiferjene er del av riksveinettet, og dermed har kongeriket stelt seg slik at vi ikke lenger eier deler av våre riksveier. Noen bedre?
Vedum er mer opptatt av forsyningssikkerhet, men hvirdan går det i en krisesituasjon når ferjene ikke går? All forsyning stopper opp langs kysten, olje- og gassproduksjonen er den første som ryker, tilsvarende med oppdrettsbransjen. Tror Vedum at de internasjonale pensjonsfondene har noen omsut for Norge dersom det kvesser seg til? Og alt dette pga formueskatt, og ikke minst at det er mannen med som vokter nasjonens pengesekk og bruker ordet trygghet i hver setning når han intervjues.
Da ville jeg heller vært bekymret for våre ferjerederier for hovedfartsårene og riksveiene er kommet på utenlandske hender, årsaken ligger i den særnorske formueskatten. Riksveiferjene er del av riksveinettet, og dermed har kongeriket stelt seg slik at vi ikke lenger eier deler av våre riksveier. Noen bedre?
Vedum er mer opptatt av forsyningssikkerhet, men hvirdan går det i en krisesituasjon når ferjene ikke går? All forsyning stopper opp langs kysten, olje- og gassproduksjonen er den første som ryker, tilsvarende med oppdrettsbransjen. Tror Vedum at de internasjonale pensjonsfondene har noen omsut for Norge dersom det kvesser seg til? Og alt dette pga formueskatt, og ikke minst at det er mannen med som vokter nasjonens pengesekk og bruker ordet trygghet i hver setning når han intervjues.
jadden
26.08.2024 kl 08:14
4607
Flott avklaring StockEmHigher! Det som trekker ned er hvorfor ledelsen ikke kom med dette på Q2-peresentasjonen, jeg liker lite at aksjonærrelevante opplysninger må hales ut.
Opplysningene er i tråd med det som gar fremkommet på forumet i siste par måneder, og det er gambling å prøve å få de rundt Kapp gode håp på denne årstiden, at de gjør det med to rigger om bord gjør ikke saken bedre, jf økte krav til bølgehøyder.
Så får vi tro at det kan ligge noen tidsbesparelser i de forberedende arbeider før drilling.
Main Pass I vurderes solgt til opphugning slik jeg tolker ordlyden, hvis den da ikke skal brukes for innkvertering eler llignende av ny eier, vi får se hva som ligger i hintet.
Det som er sikkert er at Seaway Hawk ikke vil ankomme EG innen 11.sep som nåværende ETA oppgis til, ikke mulig det. Jeg mistenker at oppgitte ETA-er blir satt automatisk i Marinetraffic.
Opplysningene er i tråd med det som gar fremkommet på forumet i siste par måneder, og det er gambling å prøve å få de rundt Kapp gode håp på denne årstiden, at de gjør det med to rigger om bord gjør ikke saken bedre, jf økte krav til bølgehøyder.
Så får vi tro at det kan ligge noen tidsbesparelser i de forberedende arbeider før drilling.
Main Pass I vurderes solgt til opphugning slik jeg tolker ordlyden, hvis den da ikke skal brukes for innkvertering eler llignende av ny eier, vi får se hva som ligger i hintet.
Det som er sikkert er at Seaway Hawk ikke vil ankomme EG innen 11.sep som nåværende ETA oppgis til, ikke mulig det. Jeg mistenker at oppgitte ETA-er blir satt automatisk i Marinetraffic.
StockEmHigher
26.08.2024 kl 07:15
4710
Sendte e-post med noen spørsmål og her er responsen:
Dear Mr. ***********,
Thank you for reaching out with your questions. We appreciate your interest in Shelf Drilling.
Regarding the Main Pass IV and Shelf Drilling Achiever en route to West Africa, the transit around the Cape of Good Hope during the winter months involves significant weather risks. This year has been particularly challenging due to exceptionally harsh conditions, with limited favorable weather windows between prolonged periods of adverse weather. Once the vessel clears the Cape, the remainder of the journey is unlikely to encounter extreme weather-related risks. We are actively collaborating with the heavy-lift vessel company to explore possible engineering and marine solutions to expedite the transit. Additionally, we remain in close communication with our customers and have plans in place to swiftly commence operations as soon as the rigs reach West Africa.
For the Main Pass I currently stacked in Saudi Arabia, there are no specific plans at this time. However, as presented during our Q2 earnings call on August 15th, we are open to selling the rig for non-drilling purposes.
Regards,
Shelf Drilling Investor Relations
Dear Mr. ***********,
Thank you for reaching out with your questions. We appreciate your interest in Shelf Drilling.
Regarding the Main Pass IV and Shelf Drilling Achiever en route to West Africa, the transit around the Cape of Good Hope during the winter months involves significant weather risks. This year has been particularly challenging due to exceptionally harsh conditions, with limited favorable weather windows between prolonged periods of adverse weather. Once the vessel clears the Cape, the remainder of the journey is unlikely to encounter extreme weather-related risks. We are actively collaborating with the heavy-lift vessel company to explore possible engineering and marine solutions to expedite the transit. Additionally, we remain in close communication with our customers and have plans in place to swiftly commence operations as soon as the rigs reach West Africa.
For the Main Pass I currently stacked in Saudi Arabia, there are no specific plans at this time. However, as presented during our Q2 earnings call on August 15th, we are open to selling the rig for non-drilling purposes.
Regards,
Shelf Drilling Investor Relations
Poirot
23.08.2024 kl 21:52
2785
jadden skrev Ja, den gjør 1 knop, du kan svømme om kapp med den,
Hadde tatt seg ut 😅
Skrik
23.08.2024 kl 21:19
2743
Ser for meg at flere kjøper billett på det toget de neste 14 dagene. Da sannsynligheten for kontrakts/riggsalg øker for hver dag. : )
jadden
23.08.2024 kl 19:51
2674
I dag går OSX opp med over 3% samtidig som oljeprisen har passert 79 usd stødig nordover, er det nå det snur?
Men hva skjer med forflytningen av våre to rigger som skal til Nigeria/Equatorial Guinea? Nytt er at ETA er endret til 9. sep, men det er ikke mulig med mindre riggene lastes om bord i fly siste del av reisen.
Seaway Hawk ligger nå nærmest uten fremdrift utenfor Mahajanga i nordlige Madagaskar, dette til tross for at det er varslet godt seilingsvær en hel uke ned til Maputo. Så hvorfor ligger den i ro? Dette er ikke greit med to rigger om bord, utsatte inntekter og en sluttregning som øker dag for dag.
Men hva skjer med forflytningen av våre to rigger som skal til Nigeria/Equatorial Guinea? Nytt er at ETA er endret til 9. sep, men det er ikke mulig med mindre riggene lastes om bord i fly siste del av reisen.
Seaway Hawk ligger nå nærmest uten fremdrift utenfor Mahajanga i nordlige Madagaskar, dette til tross for at det er varslet godt seilingsvær en hel uke ned til Maputo. Så hvorfor ligger den i ro? Dette er ikke greit med to rigger om bord, utsatte inntekter og en sluttregning som øker dag for dag.
jadden
23.08.2024 kl 17:15
2711
Helge Martinsen i DNB Markets går høyt på banen og spår oljepris på 60-tallet til neste år. Den spåmannsglorien vil han ikke oppnå. En enda større oljeprofet, Jarand Rystad, var rimelig skråsikker på at i inneværende år skulle prisen i 40. Hittil har den stort sett ligget på det doble.
Timingen for Helge Martinsen er litt håpløs, selvsagt en dag da prisen stiger 2% og nærmer seg 80. En av spådomsfaktorene til Helge Martinsen er at når Opec+ fra oktober begynner reversere sine kutt så vil oljeprisen falle pga for mye olje i markedet. Men Opec tok et forbehold på kuttopphevingen, det gikk på at kuttene kom hvis markedsforholdene lå til rette for det, og det gjør de ikke. Nå var det bare en start på avviklingen av de 2,5 mpd Opec signaliserte fra oktober. Trenger ikke være stor spåmann for å si at avvikling av kutt ikke starter i oktober, men nå står oljemessa i Stvgr for tur, og da kan det skape blest å gjøre seg høy og mørk.
SA har formidable investeringer i loopen, de må ga 80+ i oljepris for å gå i break even, SA bestemmer i Opec og setter foten ned lenge før det.
Andre markedsaktører mener vi har oljemangel:
Global oil inventories are on a consistent decline path, and the EIA recently forecast that supply will fall short of demand for oil by some 750,000 bpd in the second half of the year, which was an upward revision from an earlier projection of 500,000 bpd. The oil market is in a deficit, and prices are still down. OPEC will not be rolling back the cuts any time soon.
Timingen for Helge Martinsen er litt håpløs, selvsagt en dag da prisen stiger 2% og nærmer seg 80. En av spådomsfaktorene til Helge Martinsen er at når Opec+ fra oktober begynner reversere sine kutt så vil oljeprisen falle pga for mye olje i markedet. Men Opec tok et forbehold på kuttopphevingen, det gikk på at kuttene kom hvis markedsforholdene lå til rette for det, og det gjør de ikke. Nå var det bare en start på avviklingen av de 2,5 mpd Opec signaliserte fra oktober. Trenger ikke være stor spåmann for å si at avvikling av kutt ikke starter i oktober, men nå står oljemessa i Stvgr for tur, og da kan det skape blest å gjøre seg høy og mørk.
SA har formidable investeringer i loopen, de må ga 80+ i oljepris for å gå i break even, SA bestemmer i Opec og setter foten ned lenge før det.
Andre markedsaktører mener vi har oljemangel:
Global oil inventories are on a consistent decline path, and the EIA recently forecast that supply will fall short of demand for oil by some 750,000 bpd in the second half of the year, which was an upward revision from an earlier projection of 500,000 bpd. The oil market is in a deficit, and prices are still down. OPEC will not be rolling back the cuts any time soon.
jadden
23.08.2024 kl 14:54
2571
Shelfkursen har pendlet omkring 18 de siste dagene, det kan tolkes at vi bygger nytt gulv her. Noen vil ha den enda lengre ned, det mest for å få gulvet til å stemme med andre desimalen. Må innrømme at jeg ikke har skjønt logikken i det. Å operere med to desimaler i et kursmål, altså ører, opp eller ned, når kursen ligger om kring 20 kroner virker meningsløst. Fra matematikken husker vi at om man multipliserte to tall med hverandre, og tallene hadde hvert to desimaler, måtte man slette de to siste desimalene av fire i svaret, kanskje også de tre siste. Svaret kan ikke bli mer nøyaktig enn nøyaktigheten i det svakeste ledd, og dermed blir spørsmålet hvordan oppstod det svakeste ledd? Hvor nøyaktig og pålitelig er desimalene i TA-folket sine teorier når det gjelder en aksje med ofte meget lav omsetning? Noen opererer med ører, bruker de samme folka flere enn to desimaler i pi, tviler på det.
Redigert 23.08.2024 kl 14:56
Du må logge inn for å svare
jadden
23.08.2024 kl 14:27
2479
Det ville nok være lurt å nærme seg Kapp det gode Håp i mindre etapper, men det er ikke mulig sør for Maputo. Riktignok finner man både Durban og Port Elizabeth på det strekket, men disse havnene er små og har dårlig skjerming for havbølger med mindre man oppsøker indre havn. Da påløper fort havneavgifter etc, ofte basert på tonnasje etc, det gjør neppe regnestykket bedre. Men må innrømme at jeg ikke skjønner at de har valgt å trekke seg lengre nord enn Maputo (som har stor og god skjerming uten å gå helt inn i havnen). Så hva er på gang? Omlasting er det nærmeste jeg kommer på.
Skrik spekulerer i om de kanskje gjør tidsbesparende arbeider om bord under seilasen. Ja, kanskje noe, men det er høyst begrenset hva som er mulig. Det meste av forberedelser før borring ligger i posisjonering, fortøyning, drilling utstyr og andre mer mekaniske arbeider som er vanskelig å utføre til havs pga av sikkerhet mm.
Tviler på at det er mulig å forsikre seg mot slike værforhold som tydeligvis har hindret seilasen i over en måned nå. Da må været defineres som force majeure, vi er ikke der. Jeg mistenker at stormene normalt kommer på løpende bånd rundt Håpet på denne årstiden, hvis det er riktig koker det ned til at noen har gamblet. Så Greg, kom og fortell hva som skjer!
Skrik spekulerer i om de kanskje gjør tidsbesparende arbeider om bord under seilasen. Ja, kanskje noe, men det er høyst begrenset hva som er mulig. Det meste av forberedelser før borring ligger i posisjonering, fortøyning, drilling utstyr og andre mer mekaniske arbeider som er vanskelig å utføre til havs pga av sikkerhet mm.
Tviler på at det er mulig å forsikre seg mot slike værforhold som tydeligvis har hindret seilasen i over en måned nå. Da må været defineres som force majeure, vi er ikke der. Jeg mistenker at stormene normalt kommer på løpende bånd rundt Håpet på denne årstiden, hvis det er riktig koker det ned til at noen har gamblet. Så Greg, kom og fortell hva som skjer!
Redigert 23.08.2024 kl 14:29
Du må logge inn for å svare
Skrik
23.08.2024 kl 13:20
2435
Enig med Siphlonurus. Må jo være mye tryggere og reise kortere etapper.
Kanskje de gjør arbeid på riggene til havs for og spare havneavgift /papirarbeid ,regler og tid.?
: )
Kanskje de gjør arbeid på riggene til havs for og spare havneavgift /papirarbeid ,regler og tid.?
: )
jadden
23.08.2024 kl 12:13
2516
Ja man kan lure på hvorfor Seaway Hawk har trukket så langt tilbake nordover, de ligger nå utenfor Mahajanga på Madagaskar. Tidligere søkte de ly ved Maputo sør i Mozambique, senere i Beira litt lenger opp i Mozambiquekanalen. Det er nå like langt fra Mahajanga til Maputo som fra Maputo til Cape town, hele seilasen fra Mahajanga til Cape Town er på 2400 nm og vil ta 17 døgn med 6 knops fart. Men dette forutsetter at seilasen kommer i gang sørover og lar seg gjennomføre, som antydet tidligere vil det ikke forbause om man nå planlegger å lette lasten med en stykk rigg og la den ligge i havn ved Madagaskar, for deretter å hente den etter å ha seilt den andre riggen til EG. Den forlagte kan f.eks hentes av andre tunglasteskip. Høres dette billig ut?
Er dette bare uflaks med været, eller har selskapet gamblet med å laste to rigger på ett skip? Det er for så vidt ikke unormalt, men konsekvensen blir meget strengere krav til max bølgehøyde underveis.
Er dette bare uflaks med været, eller har selskapet gamblet med å laste to rigger på ett skip? Det er for så vidt ikke unormalt, men konsekvensen blir meget strengere krav til max bølgehøyde underveis.
Siphlonurus
23.08.2024 kl 09:42
2636
Veldig rart hvis Seaway Hawk må ligge så langt unna på vent. Vanskelig å spå været 2 uker frem i tid og å time denne turen hvis man må starte helt oppe ved Madagascar. Burde vel være mulig å finne ly nærmere sørspissen og dele opp ruten med noe kortere etapper?
Gas1
23.08.2024 kl 08:33
2723
En dyr transport uden kontrakter underskrevet - det stiller da ikke shelf i en fantastisk position hvis yderligere skal forhandles?
jadden
23.08.2024 kl 07:59
2750
Er det i dag vi skal få en kjærkommen grønn dag? Oljeprisen tenderer i hvert fall oppover, nå over 77.
Mens vi venter på meldinger, noe vi er blitt meget gode på i Shelf, får vi spekulere litt og kommentere det som er tilgjengelig og målbart.
Hvis vi tenker at flere riggsalg skal brukes til å overta 40% andelen som gjenstår i SDNS, trenger vi ytterligere ca 40 musd hvis børsverdien på 2,6 mrd legges til grunn. Da holder det å selge en rigg til, eventuelt å bruke forsikringspengene fra Trident VIII. Nå vet vi ikke hvordan forsikringsoppgjøret forløper ( alltid mange løse tråder i Shelf), så dermed blir det kanskje riggsalget av Baltic pluss en rigg som er mest aktuelt. Hvis prisen for SDNS er høyere enn børsverdi, ryker ytterligere en rigg. Nå har SD penger på bok, så her er mange muligheter. Emisjon virker fjernt nå.
Og seilasen til EG hvordan går den? Seaway Hawk har trukket seg tilbake til smult farvann helt nord i Mozambick-stredet, samme sted den passerte på sør for snart en måned siden. Derfra er det fort en halv måned på å runde Håpet med redusert fart. Eller er det så gale at det nå planlegges å lette lasten med en rigg som sjøsettes og midlertidig forlates for derved å øke max tillatt bølgehøyde.
På tide å få vite hvordan selskapet tenker, ny kost nå som må melde seg hvis aksjonærene skal beholdes.
Mens vi venter på meldinger, noe vi er blitt meget gode på i Shelf, får vi spekulere litt og kommentere det som er tilgjengelig og målbart.
Hvis vi tenker at flere riggsalg skal brukes til å overta 40% andelen som gjenstår i SDNS, trenger vi ytterligere ca 40 musd hvis børsverdien på 2,6 mrd legges til grunn. Da holder det å selge en rigg til, eventuelt å bruke forsikringspengene fra Trident VIII. Nå vet vi ikke hvordan forsikringsoppgjøret forløper ( alltid mange løse tråder i Shelf), så dermed blir det kanskje riggsalget av Baltic pluss en rigg som er mest aktuelt. Hvis prisen for SDNS er høyere enn børsverdi, ryker ytterligere en rigg. Nå har SD penger på bok, så her er mange muligheter. Emisjon virker fjernt nå.
Og seilasen til EG hvordan går den? Seaway Hawk har trukket seg tilbake til smult farvann helt nord i Mozambick-stredet, samme sted den passerte på sør for snart en måned siden. Derfra er det fort en halv måned på å runde Håpet med redusert fart. Eller er det så gale at det nå planlegges å lette lasten med en rigg som sjøsettes og midlertidig forlates for derved å øke max tillatt bølgehøyde.
På tide å få vite hvordan selskapet tenker, ny kost nå som må melde seg hvis aksjonærene skal beholdes.
Redigert 23.08.2024 kl 08:13
Du må logge inn for å svare
jadden
22.08.2024 kl 18:21
2954
Elektriske biler blir åpenbart ikke den trusselen mot fossilt som klimafolket ønsker, flere produsenter legger om til fossilt og tar store nedskrivinger. Og brukerne? Flere og flere ønsker seg tilbake til sin gamle diesel og bensin som var å stole på både sommer og vinter. På tide å revidere klimamåla, eller skal vi heller skifte politikere?
Et aktuelt klipp om stoda for Ford med flere:
Additionally, consumer demand has been weaker than anticipated, with concerns over cost and charging infrastructure. As a result of all of these factors, combined with increased competition out of China, legacy automakers are scaling back EV investments. VW also announced it was stepping back from EVs to focus on hybrids earlier this year, as we wrote in May.
Ford Chief Financial Officer John Lawler commented: “Based on where the market is and where the customer is, we will pivot and adjust and make those tough decisions.”
The WSJ reported on Tuesday that Ford has also delayed the launch of a new electric pickup truck to 2027, marking the second postponement, and reduced its EV investment to 30% of its budget, down from 40%.
The company expects to lose $5 billion on its EV business this year, with a loss of about $44,000 per vehicle in the second quarter. Executives are focused on reducing losses and ensuring future EVs are profitable.
Despite recalibrating plans to include more hybrids, Ford is still moving forward with several full EVs, including an electric commercial van in 2026 and two new pickup trucks in 2027, according to the report.
Farley said last month: “We believe that the fitness of the Chinese in EVs will eventually wash over our entire industry in all regions.”
We wrote back in June that nearly half of EV drivers in the U.S. were considering switching back to gas. Forty-six percent of EV owners surveyed in the United States say they will likely return to driving gas-powered vehicles.
Globally, the survey of 30,000 respondents in 15 countries found that more than one-quarter (29 percent) of EV owners are likely to go back to driving gas-powered cars.
Et aktuelt klipp om stoda for Ford med flere:
Additionally, consumer demand has been weaker than anticipated, with concerns over cost and charging infrastructure. As a result of all of these factors, combined with increased competition out of China, legacy automakers are scaling back EV investments. VW also announced it was stepping back from EVs to focus on hybrids earlier this year, as we wrote in May.
Ford Chief Financial Officer John Lawler commented: “Based on where the market is and where the customer is, we will pivot and adjust and make those tough decisions.”
The WSJ reported on Tuesday that Ford has also delayed the launch of a new electric pickup truck to 2027, marking the second postponement, and reduced its EV investment to 30% of its budget, down from 40%.
The company expects to lose $5 billion on its EV business this year, with a loss of about $44,000 per vehicle in the second quarter. Executives are focused on reducing losses and ensuring future EVs are profitable.
Despite recalibrating plans to include more hybrids, Ford is still moving forward with several full EVs, including an electric commercial van in 2026 and two new pickup trucks in 2027, according to the report.
Farley said last month: “We believe that the fitness of the Chinese in EVs will eventually wash over our entire industry in all regions.”
We wrote back in June that nearly half of EV drivers in the U.S. were considering switching back to gas. Forty-six percent of EV owners surveyed in the United States say they will likely return to driving gas-powered vehicles.
Globally, the survey of 30,000 respondents in 15 countries found that more than one-quarter (29 percent) of EV owners are likely to go back to driving gas-powered cars.
jadden
21.08.2024 kl 17:12
3368
Ja jeg har registrert at de opererer med Q4 for oppstart, men i det regnestykket ligger at riggene ankommer god tid i forveien, det er mye forberedende arbeider som skal gjøres før borret går. Det kan fort bli Q1/25 før taksameteret starter slik det nå ligger an.
jadden
21.08.2024 kl 17:01
3392
I Q4-presentasjonen er det antydet at det kan være aktuelt å selge ytterligere to rigger. Hvilket formål dette har sies ikke, men det må være nærliggende å tro at pengene skal brukes til å overta de resterende 40% av SDNS. Jeg har ikke kunnet følge med noen dager, så dette er kanskje allerede omtalt.
Det grunnleggende for min investering i Shelf er 10 år med underinvesteringer i offshore oljeproduksjon, samt at det grønne skiftet en dag sprekker. Flere og flere er kommet i tvende sinn, Fredrik Solvang presterte å hvitvaske Kent Andersen i et Debattenprogram i vår. Trolig den dyktigste på det fagfeltet, men han skriver på det forumet som "ingen" tør si at de leser. Fredrik måtte tåle mye kjeft i lunsjen dagen derpå. Her kan dere lese dere opp på hva som skjer og hvor det bærer hen, våre rigger blir gull verdt utover når media og politikerne oppdager at de har forsømt seg grovt med hensyn til energisikkerhet:
https://www.document.no/2024/08/20/enda-flere-klimatiltak-gar-i-sta-karbonlagring-og-vindkraft-sliter/
Det grunnleggende for min investering i Shelf er 10 år med underinvesteringer i offshore oljeproduksjon, samt at det grønne skiftet en dag sprekker. Flere og flere er kommet i tvende sinn, Fredrik Solvang presterte å hvitvaske Kent Andersen i et Debattenprogram i vår. Trolig den dyktigste på det fagfeltet, men han skriver på det forumet som "ingen" tør si at de leser. Fredrik måtte tåle mye kjeft i lunsjen dagen derpå. Her kan dere lese dere opp på hva som skjer og hvor det bærer hen, våre rigger blir gull verdt utover når media og politikerne oppdager at de har forsømt seg grovt med hensyn til energisikkerhet:
https://www.document.no/2024/08/20/enda-flere-klimatiltak-gar-i-sta-karbonlagring-og-vindkraft-sliter/
Redigert 21.08.2024 kl 17:08
Du må logge inn for å svare
Skrik
21.08.2024 kl 16:51
3408
Jadden ,Ifølge denne er det ikke oppstart for de to Afrika-riggene før i q4 .
https://www.offshore-energy.biz/shelf-drillings-backlog-reaches-2-1-billion-with-33-out-of-36-rigs-busy-with-work/
https://www.offshore-energy.biz/shelf-drillings-backlog-reaches-2-1-billion-with-33-out-of-36-rigs-busy-with-work/
minsin
21.08.2024 kl 16:42
3427
Ikke vits i å stresse for mye ...
Aksjen har falt svært mye , fundamentalt mener jeg fallet er svært overdrevet - selskapet er kun verd 4 mrd -
DNBs kurmål på 40 kr sier sitt
Tenker nok at det dukker opp noen greie slutninger de kommende ukene
Aksjen har falt svært mye , fundamentalt mener jeg fallet er svært overdrevet - selskapet er kun verd 4 mrd -
DNBs kurmål på 40 kr sier sitt
Tenker nok at det dukker opp noen greie slutninger de kommende ukene
jadden
21.08.2024 kl 15:44
3496
Ja nå smerter det å være Shelfaksjonær, men det er nå man skal eie. Men som før uttalt, man kommer ikke høyere uten å gå i motbakke, og det er der vi er. Jeg hevdet også at når shortere og TA-folk gjør felles sak, da finnes ikke den aksje som kan stå i mot. Men de tøffeste er fortsatt med, Q2 er lagt bak, resultater og guiding omtrent som forventet.
Man kunne gjerne forvente litt mer ydmykhet etter Barskfadesen, men nå er det CEO-skifte, så får vi se hvordan kommunikasjon blir håndtert videre.
Jeg noterte at den etterhvert så berømte seilasen fra SA til EG ble omtalt som noe som var nærmest normalt og vil bli avsluttet i september, tre måneder etter oppstart, opprinnelig beregnet til 1 måned. Fakta er at transporten er i ferd med å utvikle seg til et mareritt for Shelf og ledelsen. Tunglastefartøyet har måttet søke ly helt oppe ved Beira. Herfra er det 10 dgrs seilas med 8 knop for å runde det klingende navnet Kapp det gode håp. Fra Cape Town er det nye 10 dgrs seilas til EG med snittfart 10 knop. Men værmeldingene gir lite trøst, neppe forsvarlig å starte seilasen videre sørover før om en uke. EG vil tidligst bli nådd før i slutten av September. Det betyr 6 tapte inntektsmåneder for to rigger, i tillegg kommer en heftig regning for tunglastefartøyet.
Man kan spørre, var det lurt å sende begge riggene på samme fartøy? Dermed økte kravet til max bølgehøyde fra ca 4 m med en rigg til ca 3 m med to rigger. Trolig nærmest umulig å oppnå dette kravet forbi Sør-Afrika på denne årstiden.
Er dette med å tynger kursen? Vet ikke.
Q3 blir etter alle solemerker nok et svakt kvartal, men når tallene kommer i november har vi flere rigger i arbeid, ikke minst Barsk. Q4 blir et høydepunkt å se frem til i februar, ikke minst vil meldingene utover høsten gi kursen det etterlengtede løftet. Ikke mulig å presse den mer ned nå.
Man kunne gjerne forvente litt mer ydmykhet etter Barskfadesen, men nå er det CEO-skifte, så får vi se hvordan kommunikasjon blir håndtert videre.
Jeg noterte at den etterhvert så berømte seilasen fra SA til EG ble omtalt som noe som var nærmest normalt og vil bli avsluttet i september, tre måneder etter oppstart, opprinnelig beregnet til 1 måned. Fakta er at transporten er i ferd med å utvikle seg til et mareritt for Shelf og ledelsen. Tunglastefartøyet har måttet søke ly helt oppe ved Beira. Herfra er det 10 dgrs seilas med 8 knop for å runde det klingende navnet Kapp det gode håp. Fra Cape Town er det nye 10 dgrs seilas til EG med snittfart 10 knop. Men værmeldingene gir lite trøst, neppe forsvarlig å starte seilasen videre sørover før om en uke. EG vil tidligst bli nådd før i slutten av September. Det betyr 6 tapte inntektsmåneder for to rigger, i tillegg kommer en heftig regning for tunglastefartøyet.
Man kan spørre, var det lurt å sende begge riggene på samme fartøy? Dermed økte kravet til max bølgehøyde fra ca 4 m med en rigg til ca 3 m med to rigger. Trolig nærmest umulig å oppnå dette kravet forbi Sør-Afrika på denne årstiden.
Er dette med å tynger kursen? Vet ikke.
Q3 blir etter alle solemerker nok et svakt kvartal, men når tallene kommer i november har vi flere rigger i arbeid, ikke minst Barsk. Q4 blir et høydepunkt å se frem til i februar, ikke minst vil meldingene utover høsten gi kursen det etterlengtede løftet. Ikke mulig å presse den mer ned nå.
Redigert 22.08.2024 kl 07:47
Du må logge inn for å svare
hatitchi
21.08.2024 kl 13:41
3490
Å hoppe over til Odfjell Drilling fra Shelf Drilling høres ut som det rette valget basert på den artikkelen, takk!
Massimo
21.08.2024 kl 13:37
3497
Ikke helt nytt, men viktig!
Leting er svært lønnsomt
For leting er svært lønnsomt.
Sokkeldirektoratet har utført en analyse av letevirksomheten de siste 20 årene som viser at leting etter olje og gass på norsk sokkel bidrar til stor verdiskaping for samfunnet. Dette utgjør over 2000 milliarder kroner (netto nåverdi).
Samlet verdi fra funn som er gjort er over tre ganger kostnadene som er brukt på leting i denne perioden.
https://www.sodir.no/aktuelt/nyheter/generelle-nyheter/2024/norge-kan-ga-glipp-av-nesten-et-helt-oljefond/