Shelf Drilling Analyse - Kursmål 50kr

Slettet bruker
SHLF 02.06.2023 kl 12:18 180537

Shelf Drilling har nylig fått kontrakter på store deler av flåten på forhøyede rater. Rateutviklingen er fremdeles positiv, og det er en bred forventning om at ratene skal fortsette å stige inn mot 2024. Jeg velger å ikke basere utregningene mine på rateforventninger og slutninger, men heller på selskapets egen guiding samt historiske tallgrunnlag for øvrig. Renteutgifter er økt med 2% fra og med 2025 da refinansiering mest sannsynlig vil gi noe høyere rentesats.

Før vi starter videre analyse vil jeg beskrive eierskapet i Shelf Drilling North Sea. SDNS er et børsnotert selskap verdsatt til omlag 2,7 milliarder kroner. Shelf Drilling eier 60% av aksjene i dette selskapet. Det betyr at dersom du kjøper Shelf aksjer, så kjøper du verdier i SDNS. SDNS er verdsatt til 2,7 milliarder kroner. Det betyr at markedsverdien av aksjene til Shelf er 2,7 milliarder/100 x 60(%) = 1,6 milliarder kroner. Disse verdiene skal så deles på alle Shelf aksjonærene, og per dags dato er det ca. 194.000.000 aksjer i Shelf. Vi får da 1,6 milliarder/194 millioner aksjer som utgjør 8,35kr per aksje. Når du kjøper aksjer i Shelf får du altså 8,35kr med på kjøpet i et annet selskap. Dette er viktig å forstå for senere utregninger.

Nå over til Shelf drilling og de 31 riggene de eier (SDNS er altså utelukket fra dette avsnittet). Selskapet guider EBITDA på +350MUSD for 2024. Her er det vanskelig å si hvor mye det blir over 350MUSD. Vi regner da på to scenarioer: EBITDA på (1) 350MUSD eller (2) 400MUSD. Bruker historiske data for nedskrivinger og renteutgifter samt en beregnet skatt på 33% (denne kan diskuteres). Ender da opp med et resultat etter skatt på henholdsvis 90MUSD og 124MUSD. Vi deler dette resultatet på antall aksjer og ender opp med resultat per aksje på 5,15kr og 7kr (2024).

Jeg skal nå dra frem noen nøkkeltall for Shelf. Disse tallene er basert på de forrige avsnittene, og jeg har brukt gjennomsnittet for EBITDA (375MUSD). Shelf handles på følgende multippler basert på guiding:

2023 EV/EBITDA: 5.6
2024 EV/EBITDA: 4.1
2024 P/E: 3.4
P/B: 0.91 (inklusive SDNS)

Den relative analyse:

Nå skal vi gjøre en morsom øvelse. Vi skal se på sammenliknbare selskaper og sjekke hvordan disse er priset. Deretter skal vi sammenlikne prisingen med hvordan Shelf er priset. Under er en tabell med nøkkeltall:

Borr Drilling:
Forward P/E 5.86 — P/B 1.98 —EV/EBITDA 2023e 9.6

Transocean:
Forward P/E 12.54 — P/B 0.43 — EV/EBITDA: ingen guiding fra selskapet

Diamond Offshore:
Forward P/E 7.73 — P/B 1.71 — EV/EBITDA 2023e 8.8

Noble:
Forward P/E 7.86 — P/B 1.46 — EV/EBITDA 2023e 7.4

Vi oppsummerer og finner gjennomsnittelige verdier på (1) forward P/E 8.5 (2) P/B 1.4
(3) EV/EBITDA 8.6. Vil nevne at Transocean er priset ganske likt som Odfjell Drilling hva gjelder P/B. Dette skyldes nok varigheten på kontraktene de har inngått. Vi tar den uansett med i beregningen. Tallene vi ser over skal vi bruke på å finne riktig verdi på Shelf.

Verdivurdering:

Nå kommer det vanskeligste i en analyse. Verdivurderinger kan variere veldig, og det skyldes sensitiviteten og kompleksiteten i regnearkene samt forhold vi ikke kjenner til. Man må også stille seg spørsmålet om Shelf kan sammenliknes med BORR/RIG/DO/Noble. Hva gjør Shelf mer eller mindre attraktiv enn disse selskapene? Jeg bruker uansett gjennomsnittstallene som en pekepinn for videre vurdering. Under er Shelf priset i henhold til disse.

Forward P/E: 51,6 + SDNS = 60kr
P/B: 33kr
EV/EBITDA: 69kr + SDNS = 77kr

Gjennomsnitt kurs: 56,6kr

Nå starter den endeløse diskusjonen hvorvidt vi kan bruke disse multipplene på denne måten. En EV/EBITDA på 8.6 for Shelf er meget stivt, og her vil nok mange synes det er alt for høyt. På den andre siden er en P/B på 1,4 for Shelf sine gamle rigger muligens alt for lavt. Disse riggene er tilnærmet verdiløse ut ifra et bokføringsperspektiv, men i det brennheite riggmarkedet vi ser nå får disse riggene plutselig en enorm verdi. Forward P/E gir en ganske god indikasjon, men her kan også faktoren diskuteres. Vi fortsetter leken og bruker Graham formelen. Dette er en enkel formel laget av Benjamin Graham for å kjapt kunne verdsette en verdiaksje.

√6,075 (EPS 2024) x 21 (NAV) x 22,5 = 53,5kr

Vi kan også leke med tanken om utbytte og se om utbyttet gir en akseptabel direkteavkastning (yield). Jeg gjør det enkelt og bruker 50% av resultat etter skatt som grunnlag for utbytte. Dette blir hypotetisk da selskapet må få på plass en restrukturering av gjeld som tillater utbytte først. Ender opp med følgende:

2023: 6%
2024: 15%
2025: 22%
2026: 27%

Ender med snitt-yield på 17,5% per år. Dette må sies å være ekstremt bra!

Til slutt skal vi se på hva slags kursmål meglerhusene har for Shelf:

SB1M: 50kr
Clarksons: 45kr
Arctic Securities: 55kr
Fernley: 43kr
DNB: 40kr

Gjennomsnitt: 46,6kr

Samlet sett ender vi altså opp med 56,6kr, 53,5kr og 46,6kr. Man kan enkelt skjønne hvorfor kursmål på 50kr er fornuftig, og hvorfor de fleste meglerhus ligger i denne rangen. Skal nevnes her at kursmål fra Fearnley og DNB ikke er oppdatert på en stund da disse to trekker mest ned.

Legger også ved en meget informativ episode fra Arctic podden som omhandler riggmarkedet:

https://podcasts.google.com/feed/aHR0cHM6Ly9hbmNob3IuZm0vcy8xMzRjNWExNC9wb2RjYXN0L3Jzcw==/episode/MzJiZjUzNTQtNmM1My00YzUyLTgzNjMtMTVkN2YwZjE0Njhl?fbclid=IwAR2by_9yqRIRnbm2OetmrddCGabAu_1ZWIpXn776JP9SdyHeX-LnXKdxZBg

Teknisk analyse:

Shelf Drilling har falt nesten 41% fra toppen den 7. mars. Tidligere fall fra kurstopper ligger på henholdsvis 30, 54, 35 og 28%. Gjennomsnittlig korreksjon ligger da på ca. 37% etter å ha satt ny topp. Korreksjonene fra ny noteringstopp til bunn har vart henholdsvis 44 dager, 42 dager, 36 dager og 27 dager før bunnen var satt. Det gir et snitt på 37 dager på hver korreksjon. Vi har nå hatt en nedgang på 84 dager fra toppen den 7. mars, og mange investorer begynner å bli nervøse. Aksjen har nettopp brutt ut av en falling wedge, noe som er et signal på videre oppgang. Korreksjonen matcher med snittet, og det kan virke som dagens nivåer er svært attraktive å handle på fra et teknisk standpunkt.

Grafisk fremstilling: https://www.tradingview.com/x/XBOvsqwI/

Risikomomenter:

Dette kunne jeg skrevet et veldig langt avsnitt om, men skal prøve å holde det kort og kun nevne de mest relevante.

1. Shelf har ekstremt høy gjeldsgrad og denne gjelden skal restruktureres i løpet av 2024. En restrukturering vil mest sannsynlig innebære nye lån til noe høyere rente (1,5-2%).
2. India har kommet med nytt lovforslag som innebærer at Shelf sine rigger må flyttes til et annet marked. Jeg har kontaktet selskapet, og de mener det er ekstremt lav sannsynlighet for at lovforslaget kommer til å påvirke Shelf.
3. Resesjon og lavere oljepris

Edit 1: Hadde skrevet P/E i Graham formel i stedet for EPS. Er rettet opp.
Edit 2: Strukturelle endringer
Edit 3: Lagt til et par linker
Redigert 09.08.2023 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
noprofit
23.08.2024 kl 23:21 1748

Dette går rett 🚀
StockEmHigher
I går kl 07:15 1340

Sendte e-post med noen spørsmål og her er responsen:
Dear Mr. ***********,

Thank you for reaching out with your questions. We appreciate your interest in Shelf Drilling.

Regarding the Main Pass IV and Shelf Drilling Achiever en route to West Africa, the transit around the Cape of Good Hope during the winter months involves significant weather risks. This year has been particularly challenging due to exceptionally harsh conditions, with limited favorable weather windows between prolonged periods of adverse weather. Once the vessel clears the Cape, the remainder of the journey is unlikely to encounter extreme weather-related risks. We are actively collaborating with the heavy-lift vessel company to explore possible engineering and marine solutions to expedite the transit. Additionally, we remain in close communication with our customers and have plans in place to swiftly commence operations as soon as the rigs reach West Africa.

For the Main Pass I currently stacked in Saudi Arabia, there are no specific plans at this time. However, as presented during our Q2 earnings call on August 15th, we are open to selling the rig for non-drilling purposes.

Regards,
Shelf Drilling Investor Relations
jadden
I går kl 08:14 1231

Flott avklaring StockEmHigher! Det som trekker ned er hvorfor ledelsen ikke kom med dette på Q2-peresentasjonen, jeg liker lite at aksjonærrelevante opplysninger må hales ut.
Opplysningene er i tråd med det som gar fremkommet på forumet i siste par måneder, og det er gambling å prøve å få de rundt Kapp gode håp på denne årstiden, at de gjør det med to rigger om bord gjør ikke saken bedre, jf økte krav til bølgehøyder.
Så får vi tro at det kan ligge noen tidsbesparelser i de forberedende arbeider før drilling.
Main Pass I vurderes solgt til opphugning slik jeg tolker ordlyden, hvis den da ikke skal brukes for innkvertering eler llignende av ny eier, vi får se hva som ligger i hintet.
Det som er sikkert er at Seaway Hawk ikke vil ankomme EG innen 11.sep som nåværende ETA oppgis til, ikke mulig det. Jeg mistenker at oppgitte ETA-er blir satt automatisk i Marinetraffic.
jadden
I går kl 08:48 1138

Med jevne og ujjevne mellomrom dukker det opp advarsler om forestående nedturer i verden, det graderes i korreksjoner, resesjoner og depresjoner. Nå skal vi visstnok stå foran det sistnevnte. Vi får trøste oss med at det opp gjennom historien knapt har vært noen som har klart å time disse hendelsene, gjengangeren er også at det ikke finnes noen steder å gjemme seg. Denne gangen er visstnok gull allerede så dyrt at selv ikke det er en safe haven. Men den helteglorien som tildeles den som klarte å spå om nedturen tiltrekker en rekke personer, hvordan det skal takles er det sjelden opplyst om. Vi får kjøpe oss trillebårer å kjøre pengene i som i Tyskland i depresjonstiden på 30-tallet.
Da ville jeg heller vært bekymret for våre ferjerederier for hovedfartsårene og riksveiene er kommet på utenlandske hender, årsaken ligger i den særnorske formueskatten. Riksveiferjene er del av riksveinettet, og dermed har kongeriket stelt seg slik at vi ikke lenger eier deler av våre riksveier. Noen bedre?
Vedum er mer opptatt av forsyningssikkerhet, men hvirdan går det i en krisesituasjon når ferjene ikke går? All forsyning stopper opp langs kysten, olje- og gassproduksjonen er den første som ryker, tilsvarende med oppdrettsbransjen. Tror Vedum at de internasjonale pensjonsfondene har noen omsut for Norge dersom det kvesser seg til? Og alt dette pga formueskatt, og ikke minst at det er mannen med som vokter nasjonens pengesekk og bruker ordet trygghet i hver setning når han intervjues.
Skrik
I går kl 10:39 1004

Har lest at eldre jack-up har blir gjort om til produksjonsrigger.
StockEmHigher
I går kl 10:47 976

Info fra discord: De nevnte dette under Q&A ved resultatfremleggelsen: "Would we consider selling another asset? That’s a possibility. We’ve had a few inbounds from third parties looking at buying a rig that could be converted to a production unit. So that could be an interesting idea for one or two units, probably not more than that."
minsin
I går kl 11:26 922

Har sett litt på dette med været og sea hawk...

For meg viker det som om de vil prøve å seile rundt kapp det Gode håp i løpet av kommende helg ...
pr nå seiler de md 9,6 knop sørover, det virker som om det er det værvinduet de prøver å rekke - det vil åpne seg ett værvindu på Fredag som varer til Tirsdag,neste uke
Det skal holde , slik at de kan passere Kapp gode håp


Forøvrig er det sea hawk selv som legger inn ETA i marine traffic , ikke noe automatiske greier av marine traffic
Redigert i går kl 12:59 Du må logge inn for å svare
jadden
I går kl 11:59 876

Ja, absolutt en interessant idé å selge en eller to enheter over på produksjon. Spesielt hvis det kan oppnås tilsvarende pris som for Baltic, og hvorfor ikke? Drilling enheter ut av produksjon til god pris betyr høyere utnyttelsesgrad for resterende drillingjackupenheter. Videre unngår man perioden den ( Main Pass I) vil ligge uvirksom uten inntekter i påvente av at drilling gjenopptas etter suspensjon. Dette viser at produksjonsselskapene leter høyt og lavt for å finne produksjonsenheter, Shelf med både gamle og nye enheter kan score sterkt i et slikt marked.
jadden
I går kl 13:58 782

Støre vil ikke legge mer til rette for olje- og gassproduksjon, pengene som nå tjenes skal først og fremst brukes på fornybart og klimamål. Dermed signaliserer han at han er fullt ut i klypene på AUF og venstresiden i norsk politikk. Nå er det Haltbrekken og co som lager agendaen. Dette kommer frem når Hersvik i AkerBp ber om nye tiltak for offshoreindustrien i årene fremover der det nå åpner seg store produksjonshull pga det famøse vedtaket som ble gjort da SV hindret kommende tildelingsrunde for tre år siden.
I ettertid har Støre klart å drepe både oppdrettsbransjen og kraftbransjen med overbeskattning og prioritering av det grønne skifte:

«Jeg legger vekt på det Equinor også sier om inntektene de har av aktiviteten nå, skal være med på å finansiere investeringer i fornybar. De kommer til å øke investeringene sine i fornybar, som kommer til å være nesten like viktige som det de investerer i olje og gass om noen år, sier Støre.»
jadden
I går kl 20:59 613

Se her hva Exxon forventer av olje- og gassforbruk frem til 2050. Ikke uventet vil etterspørsel og forbruk øke. Det betyr at det må bygges langt flere jackups enn dagens antall. Dette fordi ny produksjon vil komme offshore, funn på land blir sjeldnere og sjeldnere. Shelf sine rigger vil øke i verdi, gjelder også gamle rigger. Å bygge nye blir uunngåelig i et marked som skriker etter olje. Prisrangen på 80-100 usd blir snart historie, rater og riggverdier følger samme prisbane.

Fra FA:

Oljegiganten Exxon Mobil delte mandag sin årlige rapport om de globale utsiktene i industrien.
I rapporten hevdes det at global etterspørsel etter olje i 2050 vil være den samme — eller til og med litt høyere — enn dagens nivåer, noe som gjør det vanskelig å nå målet om netto null karbonutslipp innen midten av århundret, skriver Bloomberg.
Oljeetterspørselen vil dermed være over 100 millioner fat daglig gjennom 2050. OPEC ser 116 millioner fat pr. dag i forbruk i 2045.
Scenarioet til det internasjonale energibyrået (IEA) for en verden som når netto nullutslipp, sier at etterspørselen må falle med 75 prosent til 24 millioner fat pr. dag innen 2050.
«Vi må være krystallklare på hvilken vei verden går. Ellers lurer vi oss selv,» sier Chris Birdsall, Exxons direktør for økonomi og energi.
Siphlonurus
I dag kl 08:02 401

Er det så sikkert at Seaway Hauk ikke er fremme til 11.9? Det er fortsatt drøye 2 uker til og jeg synes den har beveget et godt stykke siden den kom i gang igjen. Og værmeldingen er fortsatt grei så om en snau uke er vi forhåpentligvis forbi sørspissen.
Tror denne seilasen og usikkerheten har vært med å tynge aksjen i det siste og det skal bli godt å få unnagjort denne.
Skal vi håpe på nok en grønn dag?
StockEmHigher
I dag kl 09:43 269

Brukte denne linken: http://ports.com/sea-route
La inn Port of Beira (Mosambik) hvor Seaway Hawk nå ligger rett utenfor som start port, og Port of Luba (EG) som port of destination.
Med en fart på 10 knots så er dager til sjøs 17,4 dager. Med en fart på 9 knots så er dager til sjøs 19,3 dager.

Så tenker at hvis alt går etter planen så blir det ikke mange dagene etter 11.9 :-)

Tenker hovedmålet nå må være å komme seg rundt kapp det gode håp, det er der utfordringen har ligget de siste månedene og værforholdene der.
Redigert i dag kl 09:51 Du må logge inn for å svare
jadden
I dag kl 09:52 252

Seaway Hawk trenger ca 20 dager på restseilasen. De er nå på høyde med Beira, og trenger 10 dager med gjennomsnittfart 6 knop for å nå Cape Town. Noe bedre enn det i den tunge sjøen har jeg lite tro på. Fra Cape Town til Luba trengs 10 døgn med 10 knop.

La i går inn Exxonledelsens klare advarsel om å opprettholde og øke investeringer i olje, siste avsnitt bør man absolutt merke seg, det går på om klimagalskapen materialiserer seg enda mer i politikk:

«We feel like we have to come out strong with that message, because there are activists that are pushing a keep-it-in-the-ground approach,” Birdsall said. “We can point to places where that’s starting to leak into policy. That’s really dangerous.”
Siphlonurus
I dag kl 13:27 137

Vi får tro og håpe de har kontroll på seilingstiden de selv har stipulert. De går nå med 13,1 knop så det er vel ikke utenkelig at 9. sept. kan gå greit :)
minsin
I dag kl 13:59 102

Klart de har kontroll ...og de rekker nok timeplanen
Ser ut til at sea hawk legger seg rundt Beira , og blir liggende i det omr en par dagers tid kommer inn ett lavtrykk som de vil søke ly for . Værvinduet fredag til tirsdag vil de benytte til seile rundt Afrika . Da er det raka vegen nordover ..
Timeplanen holder den , skal dere se
JUICEitUP
I dag kl 14:58 39

Nå er vel de fleste som investerer i olje og oljeservice på samme banehalvdel som Birdsall, ellers hadde man investert i noe annet. Tror nok deltakere her leser det som legges ut, men helt greit å presisere av og til selvfølgelig.

Når det gjelder aksjen har det vært et sorgens kapittel. Sannsynligvis min dårligste investering på tross av at jeg har vært på børs i 35 år. Man kan skylde på både omstendigheter som SA, vær og annet, men opplever også at selskapet selv har gjort en fryktelig dårlig jobb så langt i år. Barsk fadesen er jo bare en kollosal blunder. Det skal rett og slett ikke være mulig. Så er det mangelen på kontrakter. Stort sett alle andre selskaper som har fått rigger suspendert har enten alle på oppdrag eller signert oppdrag. Shelf har ingen kontrakter på noen av de. De sier at de to som er på veil rundt Afrika skal på kontrakt, men ingen ting er meldt. Det fremstår som håp/antakelser så lenge det ikke meldes ny kontrakt. Og med en reisetid lenger en Filias Fogg som koster skjorte blir det jo bare enda verre. Hvis det skal gå votter og år før man får rigger på kontrakt tenker jeg at strategien til Ades er mye bedre. Da er det bare å tilby rigger billig slik at det likner et nullsum spill i stedet for at vi skal gå i dundrende minus på hver rigg.

Man kan si hva man vil, men er det noe markedet straffer er det udugelig ledelse og begredelige resultater. Q2 var katastrofalt vs. hva som var indikert, spesielt relatert til negativt netto resultat. Før det skjer noe helt fundamentalt med ledelsen hvor de forhåpentligvis får en tordentale fra styret, men påfølgende resultat forbedring vil det ikke skje noen ting med aksjekursen. Kursen er helt utbombet, men avskriver overhodet ikke at vi kan se 15-tallet. Så dårlig som dette driftes er alt mulig.