Shelf Drilling Analyse - Kursmål 50kr
Shelf Drilling har nylig fått kontrakter på store deler av flåten på forhøyede rater. Rateutviklingen er fremdeles positiv, og det er en bred forventning om at ratene skal fortsette å stige inn mot 2024. Jeg velger å ikke basere utregningene mine på rateforventninger og slutninger, men heller på selskapets egen guiding samt historiske tallgrunnlag for øvrig. Renteutgifter er økt med 2% fra og med 2025 da refinansiering mest sannsynlig vil gi noe høyere rentesats.
Før vi starter videre analyse vil jeg beskrive eierskapet i Shelf Drilling North Sea. SDNS er et børsnotert selskap verdsatt til omlag 2,7 milliarder kroner. Shelf Drilling eier 60% av aksjene i dette selskapet. Det betyr at dersom du kjøper Shelf aksjer, så kjøper du verdier i SDNS. SDNS er verdsatt til 2,7 milliarder kroner. Det betyr at markedsverdien av aksjene til Shelf er 2,7 milliarder/100 x 60(%) = 1,6 milliarder kroner. Disse verdiene skal så deles på alle Shelf aksjonærene, og per dags dato er det ca. 194.000.000 aksjer i Shelf. Vi får da 1,6 milliarder/194 millioner aksjer som utgjør 8,35kr per aksje. Når du kjøper aksjer i Shelf får du altså 8,35kr med på kjøpet i et annet selskap. Dette er viktig å forstå for senere utregninger.
Nå over til Shelf drilling og de 31 riggene de eier (SDNS er altså utelukket fra dette avsnittet). Selskapet guider EBITDA på +350MUSD for 2024. Her er det vanskelig å si hvor mye det blir over 350MUSD. Vi regner da på to scenarioer: EBITDA på (1) 350MUSD eller (2) 400MUSD. Bruker historiske data for nedskrivinger og renteutgifter samt en beregnet skatt på 33% (denne kan diskuteres). Ender da opp med et resultat etter skatt på henholdsvis 90MUSD og 124MUSD. Vi deler dette resultatet på antall aksjer og ender opp med resultat per aksje på 5,15kr og 7kr (2024).
Jeg skal nå dra frem noen nøkkeltall for Shelf. Disse tallene er basert på de forrige avsnittene, og jeg har brukt gjennomsnittet for EBITDA (375MUSD). Shelf handles på følgende multippler basert på guiding:
2023 EV/EBITDA: 5.6
2024 EV/EBITDA: 4.1
2024 P/E: 3.4
P/B: 0.91 (inklusive SDNS)
Den relative analyse:
Nå skal vi gjøre en morsom øvelse. Vi skal se på sammenliknbare selskaper og sjekke hvordan disse er priset. Deretter skal vi sammenlikne prisingen med hvordan Shelf er priset. Under er en tabell med nøkkeltall:
Borr Drilling:
Forward P/E 5.86 — P/B 1.98 —EV/EBITDA 2023e 9.6
Transocean:
Forward P/E 12.54 — P/B 0.43 — EV/EBITDA: ingen guiding fra selskapet
Diamond Offshore:
Forward P/E 7.73 — P/B 1.71 — EV/EBITDA 2023e 8.8
Noble:
Forward P/E 7.86 — P/B 1.46 — EV/EBITDA 2023e 7.4
Vi oppsummerer og finner gjennomsnittelige verdier på (1) forward P/E 8.5 (2) P/B 1.4
(3) EV/EBITDA 8.6. Vil nevne at Transocean er priset ganske likt som Odfjell Drilling hva gjelder P/B. Dette skyldes nok varigheten på kontraktene de har inngått. Vi tar den uansett med i beregningen. Tallene vi ser over skal vi bruke på å finne riktig verdi på Shelf.
Verdivurdering:
Nå kommer det vanskeligste i en analyse. Verdivurderinger kan variere veldig, og det skyldes sensitiviteten og kompleksiteten i regnearkene samt forhold vi ikke kjenner til. Man må også stille seg spørsmålet om Shelf kan sammenliknes med BORR/RIG/DO/Noble. Hva gjør Shelf mer eller mindre attraktiv enn disse selskapene? Jeg bruker uansett gjennomsnittstallene som en pekepinn for videre vurdering. Under er Shelf priset i henhold til disse.
Forward P/E: 51,6 + SDNS = 60kr
P/B: 33kr
EV/EBITDA: 69kr + SDNS = 77kr
Gjennomsnitt kurs: 56,6kr
Nå starter den endeløse diskusjonen hvorvidt vi kan bruke disse multipplene på denne måten. En EV/EBITDA på 8.6 for Shelf er meget stivt, og her vil nok mange synes det er alt for høyt. På den andre siden er en P/B på 1,4 for Shelf sine gamle rigger muligens alt for lavt. Disse riggene er tilnærmet verdiløse ut ifra et bokføringsperspektiv, men i det brennheite riggmarkedet vi ser nå får disse riggene plutselig en enorm verdi. Forward P/E gir en ganske god indikasjon, men her kan også faktoren diskuteres. Vi fortsetter leken og bruker Graham formelen. Dette er en enkel formel laget av Benjamin Graham for å kjapt kunne verdsette en verdiaksje.
√6,075 (EPS 2024) x 21 (NAV) x 22,5 = 53,5kr
Vi kan også leke med tanken om utbytte og se om utbyttet gir en akseptabel direkteavkastning (yield). Jeg gjør det enkelt og bruker 50% av resultat etter skatt som grunnlag for utbytte. Dette blir hypotetisk da selskapet må få på plass en restrukturering av gjeld som tillater utbytte først. Ender opp med følgende:
2023: 6%
2024: 15%
2025: 22%
2026: 27%
Ender med snitt-yield på 17,5% per år. Dette må sies å være ekstremt bra!
Til slutt skal vi se på hva slags kursmål meglerhusene har for Shelf:
SB1M: 50kr
Clarksons: 45kr
Arctic Securities: 55kr
Fernley: 43kr
DNB: 40kr
Gjennomsnitt: 46,6kr
Samlet sett ender vi altså opp med 56,6kr, 53,5kr og 46,6kr. Man kan enkelt skjønne hvorfor kursmål på 50kr er fornuftig, og hvorfor de fleste meglerhus ligger i denne rangen. Skal nevnes her at kursmål fra Fearnley og DNB ikke er oppdatert på en stund da disse to trekker mest ned.
Legger også ved en meget informativ episode fra Arctic podden som omhandler riggmarkedet:
https://podcasts.google.com/feed/aHR0cHM6Ly9hbmNob3IuZm0vcy8xMzRjNWExNC9wb2RjYXN0L3Jzcw==/episode/MzJiZjUzNTQtNmM1My00YzUyLTgzNjMtMTVkN2YwZjE0Njhl?fbclid=IwAR2by_9yqRIRnbm2OetmrddCGabAu_1ZWIpXn776JP9SdyHeX-LnXKdxZBg
Teknisk analyse:
Shelf Drilling har falt nesten 41% fra toppen den 7. mars. Tidligere fall fra kurstopper ligger på henholdsvis 30, 54, 35 og 28%. Gjennomsnittlig korreksjon ligger da på ca. 37% etter å ha satt ny topp. Korreksjonene fra ny noteringstopp til bunn har vart henholdsvis 44 dager, 42 dager, 36 dager og 27 dager før bunnen var satt. Det gir et snitt på 37 dager på hver korreksjon. Vi har nå hatt en nedgang på 84 dager fra toppen den 7. mars, og mange investorer begynner å bli nervøse. Aksjen har nettopp brutt ut av en falling wedge, noe som er et signal på videre oppgang. Korreksjonen matcher med snittet, og det kan virke som dagens nivåer er svært attraktive å handle på fra et teknisk standpunkt.
Grafisk fremstilling: https://www.tradingview.com/x/XBOvsqwI/
Risikomomenter:
Dette kunne jeg skrevet et veldig langt avsnitt om, men skal prøve å holde det kort og kun nevne de mest relevante.
1. Shelf har ekstremt høy gjeldsgrad og denne gjelden skal restruktureres i løpet av 2024. En restrukturering vil mest sannsynlig innebære nye lån til noe høyere rente (1,5-2%).
2. India har kommet med nytt lovforslag som innebærer at Shelf sine rigger må flyttes til et annet marked. Jeg har kontaktet selskapet, og de mener det er ekstremt lav sannsynlighet for at lovforslaget kommer til å påvirke Shelf.
3. Resesjon og lavere oljepris
Edit 1: Hadde skrevet P/E i Graham formel i stedet for EPS. Er rettet opp.
Edit 2: Strukturelle endringer
Edit 3: Lagt til et par linker
Før vi starter videre analyse vil jeg beskrive eierskapet i Shelf Drilling North Sea. SDNS er et børsnotert selskap verdsatt til omlag 2,7 milliarder kroner. Shelf Drilling eier 60% av aksjene i dette selskapet. Det betyr at dersom du kjøper Shelf aksjer, så kjøper du verdier i SDNS. SDNS er verdsatt til 2,7 milliarder kroner. Det betyr at markedsverdien av aksjene til Shelf er 2,7 milliarder/100 x 60(%) = 1,6 milliarder kroner. Disse verdiene skal så deles på alle Shelf aksjonærene, og per dags dato er det ca. 194.000.000 aksjer i Shelf. Vi får da 1,6 milliarder/194 millioner aksjer som utgjør 8,35kr per aksje. Når du kjøper aksjer i Shelf får du altså 8,35kr med på kjøpet i et annet selskap. Dette er viktig å forstå for senere utregninger.
Nå over til Shelf drilling og de 31 riggene de eier (SDNS er altså utelukket fra dette avsnittet). Selskapet guider EBITDA på +350MUSD for 2024. Her er det vanskelig å si hvor mye det blir over 350MUSD. Vi regner da på to scenarioer: EBITDA på (1) 350MUSD eller (2) 400MUSD. Bruker historiske data for nedskrivinger og renteutgifter samt en beregnet skatt på 33% (denne kan diskuteres). Ender da opp med et resultat etter skatt på henholdsvis 90MUSD og 124MUSD. Vi deler dette resultatet på antall aksjer og ender opp med resultat per aksje på 5,15kr og 7kr (2024).
Jeg skal nå dra frem noen nøkkeltall for Shelf. Disse tallene er basert på de forrige avsnittene, og jeg har brukt gjennomsnittet for EBITDA (375MUSD). Shelf handles på følgende multippler basert på guiding:
2023 EV/EBITDA: 5.6
2024 EV/EBITDA: 4.1
2024 P/E: 3.4
P/B: 0.91 (inklusive SDNS)
Den relative analyse:
Nå skal vi gjøre en morsom øvelse. Vi skal se på sammenliknbare selskaper og sjekke hvordan disse er priset. Deretter skal vi sammenlikne prisingen med hvordan Shelf er priset. Under er en tabell med nøkkeltall:
Borr Drilling:
Forward P/E 5.86 — P/B 1.98 —EV/EBITDA 2023e 9.6
Transocean:
Forward P/E 12.54 — P/B 0.43 — EV/EBITDA: ingen guiding fra selskapet
Diamond Offshore:
Forward P/E 7.73 — P/B 1.71 — EV/EBITDA 2023e 8.8
Noble:
Forward P/E 7.86 — P/B 1.46 — EV/EBITDA 2023e 7.4
Vi oppsummerer og finner gjennomsnittelige verdier på (1) forward P/E 8.5 (2) P/B 1.4
(3) EV/EBITDA 8.6. Vil nevne at Transocean er priset ganske likt som Odfjell Drilling hva gjelder P/B. Dette skyldes nok varigheten på kontraktene de har inngått. Vi tar den uansett med i beregningen. Tallene vi ser over skal vi bruke på å finne riktig verdi på Shelf.
Verdivurdering:
Nå kommer det vanskeligste i en analyse. Verdivurderinger kan variere veldig, og det skyldes sensitiviteten og kompleksiteten i regnearkene samt forhold vi ikke kjenner til. Man må også stille seg spørsmålet om Shelf kan sammenliknes med BORR/RIG/DO/Noble. Hva gjør Shelf mer eller mindre attraktiv enn disse selskapene? Jeg bruker uansett gjennomsnittstallene som en pekepinn for videre vurdering. Under er Shelf priset i henhold til disse.
Forward P/E: 51,6 + SDNS = 60kr
P/B: 33kr
EV/EBITDA: 69kr + SDNS = 77kr
Gjennomsnitt kurs: 56,6kr
Nå starter den endeløse diskusjonen hvorvidt vi kan bruke disse multipplene på denne måten. En EV/EBITDA på 8.6 for Shelf er meget stivt, og her vil nok mange synes det er alt for høyt. På den andre siden er en P/B på 1,4 for Shelf sine gamle rigger muligens alt for lavt. Disse riggene er tilnærmet verdiløse ut ifra et bokføringsperspektiv, men i det brennheite riggmarkedet vi ser nå får disse riggene plutselig en enorm verdi. Forward P/E gir en ganske god indikasjon, men her kan også faktoren diskuteres. Vi fortsetter leken og bruker Graham formelen. Dette er en enkel formel laget av Benjamin Graham for å kjapt kunne verdsette en verdiaksje.
√6,075 (EPS 2024) x 21 (NAV) x 22,5 = 53,5kr
Vi kan også leke med tanken om utbytte og se om utbyttet gir en akseptabel direkteavkastning (yield). Jeg gjør det enkelt og bruker 50% av resultat etter skatt som grunnlag for utbytte. Dette blir hypotetisk da selskapet må få på plass en restrukturering av gjeld som tillater utbytte først. Ender opp med følgende:
2023: 6%
2024: 15%
2025: 22%
2026: 27%
Ender med snitt-yield på 17,5% per år. Dette må sies å være ekstremt bra!
Til slutt skal vi se på hva slags kursmål meglerhusene har for Shelf:
SB1M: 50kr
Clarksons: 45kr
Arctic Securities: 55kr
Fernley: 43kr
DNB: 40kr
Gjennomsnitt: 46,6kr
Samlet sett ender vi altså opp med 56,6kr, 53,5kr og 46,6kr. Man kan enkelt skjønne hvorfor kursmål på 50kr er fornuftig, og hvorfor de fleste meglerhus ligger i denne rangen. Skal nevnes her at kursmål fra Fearnley og DNB ikke er oppdatert på en stund da disse to trekker mest ned.
Legger også ved en meget informativ episode fra Arctic podden som omhandler riggmarkedet:
https://podcasts.google.com/feed/aHR0cHM6Ly9hbmNob3IuZm0vcy8xMzRjNWExNC9wb2RjYXN0L3Jzcw==/episode/MzJiZjUzNTQtNmM1My00YzUyLTgzNjMtMTVkN2YwZjE0Njhl?fbclid=IwAR2by_9yqRIRnbm2OetmrddCGabAu_1ZWIpXn776JP9SdyHeX-LnXKdxZBg
Teknisk analyse:
Shelf Drilling har falt nesten 41% fra toppen den 7. mars. Tidligere fall fra kurstopper ligger på henholdsvis 30, 54, 35 og 28%. Gjennomsnittlig korreksjon ligger da på ca. 37% etter å ha satt ny topp. Korreksjonene fra ny noteringstopp til bunn har vart henholdsvis 44 dager, 42 dager, 36 dager og 27 dager før bunnen var satt. Det gir et snitt på 37 dager på hver korreksjon. Vi har nå hatt en nedgang på 84 dager fra toppen den 7. mars, og mange investorer begynner å bli nervøse. Aksjen har nettopp brutt ut av en falling wedge, noe som er et signal på videre oppgang. Korreksjonen matcher med snittet, og det kan virke som dagens nivåer er svært attraktive å handle på fra et teknisk standpunkt.
Grafisk fremstilling: https://www.tradingview.com/x/XBOvsqwI/
Risikomomenter:
Dette kunne jeg skrevet et veldig langt avsnitt om, men skal prøve å holde det kort og kun nevne de mest relevante.
1. Shelf har ekstremt høy gjeldsgrad og denne gjelden skal restruktureres i løpet av 2024. En restrukturering vil mest sannsynlig innebære nye lån til noe høyere rente (1,5-2%).
2. India har kommet med nytt lovforslag som innebærer at Shelf sine rigger må flyttes til et annet marked. Jeg har kontaktet selskapet, og de mener det er ekstremt lav sannsynlighet for at lovforslaget kommer til å påvirke Shelf.
3. Resesjon og lavere oljepris
Edit 1: Hadde skrevet P/E i Graham formel i stedet for EPS. Er rettet opp.
Edit 2: Strukturelle endringer
Edit 3: Lagt til et par linker
Redigert 09.08.2023 kl 08:44
Du må logge inn for å svare
StockEmHigher
26.08.2024 kl 07:15
4755
Sendte e-post med noen spørsmål og her er responsen:
Dear Mr. ***********,
Thank you for reaching out with your questions. We appreciate your interest in Shelf Drilling.
Regarding the Main Pass IV and Shelf Drilling Achiever en route to West Africa, the transit around the Cape of Good Hope during the winter months involves significant weather risks. This year has been particularly challenging due to exceptionally harsh conditions, with limited favorable weather windows between prolonged periods of adverse weather. Once the vessel clears the Cape, the remainder of the journey is unlikely to encounter extreme weather-related risks. We are actively collaborating with the heavy-lift vessel company to explore possible engineering and marine solutions to expedite the transit. Additionally, we remain in close communication with our customers and have plans in place to swiftly commence operations as soon as the rigs reach West Africa.
For the Main Pass I currently stacked in Saudi Arabia, there are no specific plans at this time. However, as presented during our Q2 earnings call on August 15th, we are open to selling the rig for non-drilling purposes.
Regards,
Shelf Drilling Investor Relations
Dear Mr. ***********,
Thank you for reaching out with your questions. We appreciate your interest in Shelf Drilling.
Regarding the Main Pass IV and Shelf Drilling Achiever en route to West Africa, the transit around the Cape of Good Hope during the winter months involves significant weather risks. This year has been particularly challenging due to exceptionally harsh conditions, with limited favorable weather windows between prolonged periods of adverse weather. Once the vessel clears the Cape, the remainder of the journey is unlikely to encounter extreme weather-related risks. We are actively collaborating with the heavy-lift vessel company to explore possible engineering and marine solutions to expedite the transit. Additionally, we remain in close communication with our customers and have plans in place to swiftly commence operations as soon as the rigs reach West Africa.
For the Main Pass I currently stacked in Saudi Arabia, there are no specific plans at this time. However, as presented during our Q2 earnings call on August 15th, we are open to selling the rig for non-drilling purposes.
Regards,
Shelf Drilling Investor Relations
jadden
26.08.2024 kl 08:14
4652
Flott avklaring StockEmHigher! Det som trekker ned er hvorfor ledelsen ikke kom med dette på Q2-peresentasjonen, jeg liker lite at aksjonærrelevante opplysninger må hales ut.
Opplysningene er i tråd med det som gar fremkommet på forumet i siste par måneder, og det er gambling å prøve å få de rundt Kapp gode håp på denne årstiden, at de gjør det med to rigger om bord gjør ikke saken bedre, jf økte krav til bølgehøyder.
Så får vi tro at det kan ligge noen tidsbesparelser i de forberedende arbeider før drilling.
Main Pass I vurderes solgt til opphugning slik jeg tolker ordlyden, hvis den da ikke skal brukes for innkvertering eler llignende av ny eier, vi får se hva som ligger i hintet.
Det som er sikkert er at Seaway Hawk ikke vil ankomme EG innen 11.sep som nåværende ETA oppgis til, ikke mulig det. Jeg mistenker at oppgitte ETA-er blir satt automatisk i Marinetraffic.
Opplysningene er i tråd med det som gar fremkommet på forumet i siste par måneder, og det er gambling å prøve å få de rundt Kapp gode håp på denne årstiden, at de gjør det med to rigger om bord gjør ikke saken bedre, jf økte krav til bølgehøyder.
Så får vi tro at det kan ligge noen tidsbesparelser i de forberedende arbeider før drilling.
Main Pass I vurderes solgt til opphugning slik jeg tolker ordlyden, hvis den da ikke skal brukes for innkvertering eler llignende av ny eier, vi får se hva som ligger i hintet.
Det som er sikkert er at Seaway Hawk ikke vil ankomme EG innen 11.sep som nåværende ETA oppgis til, ikke mulig det. Jeg mistenker at oppgitte ETA-er blir satt automatisk i Marinetraffic.
jadden
26.08.2024 kl 08:48
4565
Med jevne og ujjevne mellomrom dukker det opp advarsler om forestående nedturer i verden, det graderes i korreksjoner, resesjoner og depresjoner. Nå skal vi visstnok stå foran det sistnevnte. Vi får trøste oss med at det opp gjennom historien knapt har vært noen som har klart å time disse hendelsene, gjengangeren er også at det ikke finnes noen steder å gjemme seg. Denne gangen er visstnok gull allerede så dyrt at selv ikke det er en safe haven. Men den helteglorien som tildeles den som klarte å spå om nedturen tiltrekker en rekke personer, hvordan det skal takles er det sjelden opplyst om. Vi får kjøpe oss trillebårer å kjøre pengene i som i Tyskland i depresjonstiden på 30-tallet.
Da ville jeg heller vært bekymret for våre ferjerederier for hovedfartsårene og riksveiene er kommet på utenlandske hender, årsaken ligger i den særnorske formueskatten. Riksveiferjene er del av riksveinettet, og dermed har kongeriket stelt seg slik at vi ikke lenger eier deler av våre riksveier. Noen bedre?
Vedum er mer opptatt av forsyningssikkerhet, men hvirdan går det i en krisesituasjon når ferjene ikke går? All forsyning stopper opp langs kysten, olje- og gassproduksjonen er den første som ryker, tilsvarende med oppdrettsbransjen. Tror Vedum at de internasjonale pensjonsfondene har noen omsut for Norge dersom det kvesser seg til? Og alt dette pga formueskatt, og ikke minst at det er mannen med som vokter nasjonens pengesekk og bruker ordet trygghet i hver setning når han intervjues.
Da ville jeg heller vært bekymret for våre ferjerederier for hovedfartsårene og riksveiene er kommet på utenlandske hender, årsaken ligger i den særnorske formueskatten. Riksveiferjene er del av riksveinettet, og dermed har kongeriket stelt seg slik at vi ikke lenger eier deler av våre riksveier. Noen bedre?
Vedum er mer opptatt av forsyningssikkerhet, men hvirdan går det i en krisesituasjon når ferjene ikke går? All forsyning stopper opp langs kysten, olje- og gassproduksjonen er den første som ryker, tilsvarende med oppdrettsbransjen. Tror Vedum at de internasjonale pensjonsfondene har noen omsut for Norge dersom det kvesser seg til? Og alt dette pga formueskatt, og ikke minst at det er mannen med som vokter nasjonens pengesekk og bruker ordet trygghet i hver setning når han intervjues.
StockEmHigher
26.08.2024 kl 10:47
4558
Info fra discord: De nevnte dette under Q&A ved resultatfremleggelsen: "Would we consider selling another asset? That’s a possibility. We’ve had a few inbounds from third parties looking at buying a rig that could be converted to a production unit. So that could be an interesting idea for one or two units, probably not more than that."
minsin
26.08.2024 kl 11:26
4526
Har sett litt på dette med været og sea hawk...
For meg viker det som om de vil prøve å seile rundt kapp det Gode håp i løpet av kommende helg ...
pr nå seiler de md 9,6 knop sørover, det virker som om det er det værvinduet de prøver å rekke - det vil åpne seg ett værvindu på Fredag som varer til Tirsdag,neste uke
Det skal holde , slik at de kan passere Kapp gode håp
Forøvrig er det sea hawk selv som legger inn ETA i marine traffic , ikke noe automatiske greier av marine traffic
For meg viker det som om de vil prøve å seile rundt kapp det Gode håp i løpet av kommende helg ...
pr nå seiler de md 9,6 knop sørover, det virker som om det er det værvinduet de prøver å rekke - det vil åpne seg ett værvindu på Fredag som varer til Tirsdag,neste uke
Det skal holde , slik at de kan passere Kapp gode håp
Forøvrig er det sea hawk selv som legger inn ETA i marine traffic , ikke noe automatiske greier av marine traffic
Redigert 26.08.2024 kl 12:59
Du må logge inn for å svare
jadden
26.08.2024 kl 11:59
4762
Ja, absolutt en interessant idé å selge en eller to enheter over på produksjon. Spesielt hvis det kan oppnås tilsvarende pris som for Baltic, og hvorfor ikke? Drilling enheter ut av produksjon til god pris betyr høyere utnyttelsesgrad for resterende drillingjackupenheter. Videre unngår man perioden den ( Main Pass I) vil ligge uvirksom uten inntekter i påvente av at drilling gjenopptas etter suspensjon. Dette viser at produksjonsselskapene leter høyt og lavt for å finne produksjonsenheter, Shelf med både gamle og nye enheter kan score sterkt i et slikt marked.
jadden
26.08.2024 kl 13:58
4722
Støre vil ikke legge mer til rette for olje- og gassproduksjon, pengene som nå tjenes skal først og fremst brukes på fornybart og klimamål. Dermed signaliserer han at han er fullt ut i klypene på AUF og venstresiden i norsk politikk. Nå er det Haltbrekken og co som lager agendaen. Dette kommer frem når Hersvik i AkerBp ber om nye tiltak for offshoreindustrien i årene fremover der det nå åpner seg store produksjonshull pga det famøse vedtaket som ble gjort da SV hindret kommende tildelingsrunde for tre år siden.
I ettertid har Støre klart å drepe både oppdrettsbransjen og kraftbransjen med overbeskattning og prioritering av det grønne skifte:
«Jeg legger vekt på det Equinor også sier om inntektene de har av aktiviteten nå, skal være med på å finansiere investeringer i fornybar. De kommer til å øke investeringene sine i fornybar, som kommer til å være nesten like viktige som det de investerer i olje og gass om noen år, sier Støre.»
I ettertid har Støre klart å drepe både oppdrettsbransjen og kraftbransjen med overbeskattning og prioritering av det grønne skifte:
«Jeg legger vekt på det Equinor også sier om inntektene de har av aktiviteten nå, skal være med på å finansiere investeringer i fornybar. De kommer til å øke investeringene sine i fornybar, som kommer til å være nesten like viktige som det de investerer i olje og gass om noen år, sier Støre.»
jadden
26.08.2024 kl 20:59
4694
Se her hva Exxon forventer av olje- og gassforbruk frem til 2050. Ikke uventet vil etterspørsel og forbruk øke. Det betyr at det må bygges langt flere jackups enn dagens antall. Dette fordi ny produksjon vil komme offshore, funn på land blir sjeldnere og sjeldnere. Shelf sine rigger vil øke i verdi, gjelder også gamle rigger. Å bygge nye blir uunngåelig i et marked som skriker etter olje. Prisrangen på 80-100 usd blir snart historie, rater og riggverdier følger samme prisbane.
Fra FA:
Oljegiganten Exxon Mobil delte mandag sin årlige rapport om de globale utsiktene i industrien.
I rapporten hevdes det at global etterspørsel etter olje i 2050 vil være den samme — eller til og med litt høyere — enn dagens nivåer, noe som gjør det vanskelig å nå målet om netto null karbonutslipp innen midten av århundret, skriver Bloomberg.
Oljeetterspørselen vil dermed være over 100 millioner fat daglig gjennom 2050. OPEC ser 116 millioner fat pr. dag i forbruk i 2045.
Scenarioet til det internasjonale energibyrået (IEA) for en verden som når netto nullutslipp, sier at etterspørselen må falle med 75 prosent til 24 millioner fat pr. dag innen 2050.
«Vi må være krystallklare på hvilken vei verden går. Ellers lurer vi oss selv,» sier Chris Birdsall, Exxons direktør for økonomi og energi.
Fra FA:
Oljegiganten Exxon Mobil delte mandag sin årlige rapport om de globale utsiktene i industrien.
I rapporten hevdes det at global etterspørsel etter olje i 2050 vil være den samme — eller til og med litt høyere — enn dagens nivåer, noe som gjør det vanskelig å nå målet om netto null karbonutslipp innen midten av århundret, skriver Bloomberg.
Oljeetterspørselen vil dermed være over 100 millioner fat daglig gjennom 2050. OPEC ser 116 millioner fat pr. dag i forbruk i 2045.
Scenarioet til det internasjonale energibyrået (IEA) for en verden som når netto nullutslipp, sier at etterspørselen må falle med 75 prosent til 24 millioner fat pr. dag innen 2050.
«Vi må være krystallklare på hvilken vei verden går. Ellers lurer vi oss selv,» sier Chris Birdsall, Exxons direktør for økonomi og energi.
Siphlonurus
27.08.2024 kl 08:02
4486
Er det så sikkert at Seaway Hauk ikke er fremme til 11.9? Det er fortsatt drøye 2 uker til og jeg synes den har beveget et godt stykke siden den kom i gang igjen. Og værmeldingen er fortsatt grei så om en snau uke er vi forhåpentligvis forbi sørspissen.
Tror denne seilasen og usikkerheten har vært med å tynge aksjen i det siste og det skal bli godt å få unnagjort denne.
Skal vi håpe på nok en grønn dag?
Tror denne seilasen og usikkerheten har vært med å tynge aksjen i det siste og det skal bli godt å få unnagjort denne.
Skal vi håpe på nok en grønn dag?
StockEmHigher
27.08.2024 kl 09:43
4488
Brukte denne linken: http://ports.com/sea-route
La inn Port of Beira (Mosambik) hvor Seaway Hawk nå ligger rett utenfor som start port, og Port of Luba (EG) som port of destination.
Med en fart på 10 knots så er dager til sjøs 17,4 dager. Med en fart på 9 knots så er dager til sjøs 19,3 dager.
Så tenker at hvis alt går etter planen så blir det ikke mange dagene etter 11.9 :-)
Tenker hovedmålet nå må være å komme seg rundt kapp det gode håp, det er der utfordringen har ligget de siste månedene og værforholdene der.
La inn Port of Beira (Mosambik) hvor Seaway Hawk nå ligger rett utenfor som start port, og Port of Luba (EG) som port of destination.
Med en fart på 10 knots så er dager til sjøs 17,4 dager. Med en fart på 9 knots så er dager til sjøs 19,3 dager.
Så tenker at hvis alt går etter planen så blir det ikke mange dagene etter 11.9 :-)
Tenker hovedmålet nå må være å komme seg rundt kapp det gode håp, det er der utfordringen har ligget de siste månedene og værforholdene der.
Redigert 27.08.2024 kl 09:51
Du må logge inn for å svare
jadden
27.08.2024 kl 09:52
4570
Seaway Hawk trenger ca 20 dager på restseilasen. De er nå på høyde med Beira, og trenger 10 dager med gjennomsnittfart 6 knop for å nå Cape Town. Noe bedre enn det i den tunge sjøen har jeg lite tro på. Fra Cape Town til Luba trengs 10 døgn med 10 knop.
La i går inn Exxonledelsens klare advarsel om å opprettholde og øke investeringer i olje, siste avsnitt bør man absolutt merke seg, det går på om klimagalskapen materialiserer seg enda mer i politikk:
«We feel like we have to come out strong with that message, because there are activists that are pushing a keep-it-in-the-ground approach,” Birdsall said. “We can point to places where that’s starting to leak into policy. That’s really dangerous.”
La i går inn Exxonledelsens klare advarsel om å opprettholde og øke investeringer i olje, siste avsnitt bør man absolutt merke seg, det går på om klimagalskapen materialiserer seg enda mer i politikk:
«We feel like we have to come out strong with that message, because there are activists that are pushing a keep-it-in-the-ground approach,” Birdsall said. “We can point to places where that’s starting to leak into policy. That’s really dangerous.”
Siphlonurus
27.08.2024 kl 13:27
4486
Vi får tro og håpe de har kontroll på seilingstiden de selv har stipulert. De går nå med 13,1 knop så det er vel ikke utenkelig at 9. sept. kan gå greit :)
minsin
27.08.2024 kl 13:59
4502
Klart de har kontroll ...og de rekker nok timeplanen
Ser ut til at sea hawk legger seg rundt Beira , og blir liggende i det omr en par dagers tid kommer inn ett lavtrykk som de vil søke ly for . Værvinduet fredag til tirsdag vil de benytte til seile rundt Afrika . Da er det raka vegen nordover ..
Timeplanen holder den , skal dere se
Ser ut til at sea hawk legger seg rundt Beira , og blir liggende i det omr en par dagers tid kommer inn ett lavtrykk som de vil søke ly for . Værvinduet fredag til tirsdag vil de benytte til seile rundt Afrika . Da er det raka vegen nordover ..
Timeplanen holder den , skal dere se
JUICEitUP
27.08.2024 kl 14:58
4594
Nå er vel de fleste som investerer i olje og oljeservice på samme banehalvdel som Birdsall, ellers hadde man investert i noe annet. Tror nok deltakere her leser det som legges ut, men helt greit å presisere av og til selvfølgelig.
Når det gjelder aksjen har det vært et sorgens kapittel. Sannsynligvis min dårligste investering på tross av at jeg har vært på børs i 35 år. Man kan skylde på både omstendigheter som SA, vær og annet, men opplever også at selskapet selv har gjort en fryktelig dårlig jobb så langt i år. Barsk fadesen er jo bare en kollosal blunder. Det skal rett og slett ikke være mulig. Så er det mangelen på kontrakter. Stort sett alle andre selskaper som har fått rigger suspendert har enten alle på oppdrag eller signert oppdrag. Shelf har ingen kontrakter på noen av de. De sier at de to som er på veil rundt Afrika skal på kontrakt, men ingen ting er meldt. Det fremstår som håp/antakelser så lenge det ikke meldes ny kontrakt. Og med en reisetid lenger en Filias Fogg som koster skjorte blir det jo bare enda verre. Hvis det skal gå votter og år før man får rigger på kontrakt tenker jeg at strategien til Ades er mye bedre. Da er det bare å tilby rigger billig slik at det likner et nullsum spill i stedet for at vi skal gå i dundrende minus på hver rigg.
Man kan si hva man vil, men er det noe markedet straffer er det udugelig ledelse og begredelige resultater. Q2 var katastrofalt vs. hva som var indikert, spesielt relatert til negativt netto resultat. Før det skjer noe helt fundamentalt med ledelsen hvor de forhåpentligvis får en tordentale fra styret, men påfølgende resultat forbedring vil det ikke skje noen ting med aksjekursen. Kursen er helt utbombet, men avskriver overhodet ikke at vi kan se 15-tallet. Så dårlig som dette driftes er alt mulig.
Når det gjelder aksjen har det vært et sorgens kapittel. Sannsynligvis min dårligste investering på tross av at jeg har vært på børs i 35 år. Man kan skylde på både omstendigheter som SA, vær og annet, men opplever også at selskapet selv har gjort en fryktelig dårlig jobb så langt i år. Barsk fadesen er jo bare en kollosal blunder. Det skal rett og slett ikke være mulig. Så er det mangelen på kontrakter. Stort sett alle andre selskaper som har fått rigger suspendert har enten alle på oppdrag eller signert oppdrag. Shelf har ingen kontrakter på noen av de. De sier at de to som er på veil rundt Afrika skal på kontrakt, men ingen ting er meldt. Det fremstår som håp/antakelser så lenge det ikke meldes ny kontrakt. Og med en reisetid lenger en Filias Fogg som koster skjorte blir det jo bare enda verre. Hvis det skal gå votter og år før man får rigger på kontrakt tenker jeg at strategien til Ades er mye bedre. Da er det bare å tilby rigger billig slik at det likner et nullsum spill i stedet for at vi skal gå i dundrende minus på hver rigg.
Man kan si hva man vil, men er det noe markedet straffer er det udugelig ledelse og begredelige resultater. Q2 var katastrofalt vs. hva som var indikert, spesielt relatert til negativt netto resultat. Før det skjer noe helt fundamentalt med ledelsen hvor de forhåpentligvis får en tordentale fra styret, men påfølgende resultat forbedring vil det ikke skje noen ting med aksjekursen. Kursen er helt utbombet, men avskriver overhodet ikke at vi kan se 15-tallet. Så dårlig som dette driftes er alt mulig.
jadden
27.08.2024 kl 21:32
4555
Man kan gjerne være optimist på vegne av den pågående transporten, og når den når sitt mål. For spesielt interesserte legger jeg inn en link til varslede signifikante bølgehøyder utenfor kysten av Sør-Afrika. Man kan trykke seg fremover dag for dag, max signifikant bølgehøyde for Seaway Hawk antar jeg er 3 m, muligens 3,5 m.
Prøv denne linken: https://www.surf-forecast.com/weather_maps/South-Africa?hr=3&over=none&type=htsgw
Og her et ferskt værvarsel fra i dag for Kappstaden med omland:
https://www.thesouthafrican.com/western-cape/capetonians-warned-of-100km-h-winds-and-rough-seas-nsri-western-cape-breaking/
Prøv denne linken: https://www.surf-forecast.com/weather_maps/South-Africa?hr=3&over=none&type=htsgw
Og her et ferskt værvarsel fra i dag for Kappstaden med omland:
https://www.thesouthafrican.com/western-cape/capetonians-warned-of-100km-h-winds-and-rough-seas-nsri-western-cape-breaking/
Redigert 27.08.2024 kl 21:37
Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
27.08.2024 kl 21:38
4687
TA viser vel at hvis 18 brytes skal aksjen ned til kr 12 et sted. Aksjen er ved et kritisk punkt nå. Bør vende opp veldig snart
jadden
28.08.2024 kl 11:41
4406
1 aksje omsatt nå til 17,58. Til helsike med kursen bare man får rett!
Det skjer mye i markedet om dagen, Shelf blir tilsynelatende helst truffet av negative og kurssenkende nyheter. I dag er det SA som forhandler med sine riggkontraktører for åpen mikrofon, det er sjeldent å oppleve. Etter min mening har Saudi ikke maktet overgangen fra å være ledende svingprodusent til kun å være ledende innen Opec+. Landet har gapt over for store investeringsprosjekter i tillegg til enorme investeringsoppgaver innenfor olje og gass, nå møter de veggen. Og så er det dette ubesvarte spørsmålet om hvor mye det er igjen i de store landbaserte feltene som har produsert siden 1950, reservene ble som kjent ganske enkelt over flere tiår oppjustert med den årlige produksjonen. Gjør man det slik vil det aldri gå tomt, i hvert fall på papiret. Det virkelige livet er annerledes, nå synes tiden å være inne til å be om almisser i forhold til sine forpliktelser.
Jeg synes det er vanskelig å gjøre seg opp en klar formening om hvor dugande ledelsen i Shelf er. Det svakeste leddet er etter min mening kommunikasjon og kostnadsestimering, her er det mye å gå på. Noen uker blir som regel til flere måneder. Hvordan går det f.eks med forsikringsoppgjøret for Trident VIII? I mai skulle det foreligge innen få uker. Og den berømte Afrikaseilasen? Intet offisielt så langt, det skulle ta en måned, vil trolig ende med tre. Er de ikkeannonserte kontraktene så gode at de vil tjene inn overskridelsen i transportkostnader, eller blir dette også et nullspill? De skal likevel ha for at de flytter riggene ut av SA sitt grep.
Barskfadesen krever ingen ytterligere kommentarer, kanskje litt mer ydmykhet. Ledelsen vet nok at dersom de bommer en gang til så har de ikke lenger sine småaksjonærer.
Litt positivt, i DN kan man i dag lese om de største doblingskandidatene på Oslo Børs. Olaisen har Shelf på listen, jeg tror fortsatt han vil få rett. I dag ble den i utgangspunktet gode meldingen torpedert av SA som er ute og pruter på inngåtte kontrakter. Kanskje SA heller burde redusere sitt utbytte til mindre enn resultatet.
Det skjer mye i markedet om dagen, Shelf blir tilsynelatende helst truffet av negative og kurssenkende nyheter. I dag er det SA som forhandler med sine riggkontraktører for åpen mikrofon, det er sjeldent å oppleve. Etter min mening har Saudi ikke maktet overgangen fra å være ledende svingprodusent til kun å være ledende innen Opec+. Landet har gapt over for store investeringsprosjekter i tillegg til enorme investeringsoppgaver innenfor olje og gass, nå møter de veggen. Og så er det dette ubesvarte spørsmålet om hvor mye det er igjen i de store landbaserte feltene som har produsert siden 1950, reservene ble som kjent ganske enkelt over flere tiår oppjustert med den årlige produksjonen. Gjør man det slik vil det aldri gå tomt, i hvert fall på papiret. Det virkelige livet er annerledes, nå synes tiden å være inne til å be om almisser i forhold til sine forpliktelser.
Jeg synes det er vanskelig å gjøre seg opp en klar formening om hvor dugande ledelsen i Shelf er. Det svakeste leddet er etter min mening kommunikasjon og kostnadsestimering, her er det mye å gå på. Noen uker blir som regel til flere måneder. Hvordan går det f.eks med forsikringsoppgjøret for Trident VIII? I mai skulle det foreligge innen få uker. Og den berømte Afrikaseilasen? Intet offisielt så langt, det skulle ta en måned, vil trolig ende med tre. Er de ikkeannonserte kontraktene så gode at de vil tjene inn overskridelsen i transportkostnader, eller blir dette også et nullspill? De skal likevel ha for at de flytter riggene ut av SA sitt grep.
Barskfadesen krever ingen ytterligere kommentarer, kanskje litt mer ydmykhet. Ledelsen vet nok at dersom de bommer en gang til så har de ikke lenger sine småaksjonærer.
Litt positivt, i DN kan man i dag lese om de største doblingskandidatene på Oslo Børs. Olaisen har Shelf på listen, jeg tror fortsatt han vil få rett. I dag ble den i utgangspunktet gode meldingen torpedert av SA som er ute og pruter på inngåtte kontrakter. Kanskje SA heller burde redusere sitt utbytte til mindre enn resultatet.
Redigert 28.08.2024 kl 11:44
Du må logge inn for å svare
minsin
28.08.2024 kl 11:49
4460
Min profesjon er vær & skip ... så dette har jeg god peiling på ...
Jeg holder fast med at de vil runde Afrika i løpet av helga ... dette er grunnen til at de har spilt sørover de siste dagene ..
Tirsdag i neste uke vil de ha passert sydspissen..
Forøvrig er windy den beste siden for vær .. og bølgedata..
Jeg holder fast med at de vil runde Afrika i løpet av helga ... dette er grunnen til at de har spilt sørover de siste dagene ..
Tirsdag i neste uke vil de ha passert sydspissen..
Forøvrig er windy den beste siden for vær .. og bølgedata..
Redigert 28.08.2024 kl 11:54
Du må logge inn for å svare
minsin
28.08.2024 kl 12:07
4613
Bare å ta det med ro det hær ... fundamentalt er det lite som tyder på 12 kr aksjen
At shelf skal falle i verdi fra dagens 3,9 mrd til 2,6 mr - må oljeprisen falle til 50 usd og shelf må skrape 10 av riggene
Ett fall på over 30 pst - når meglerhusene mener aksjen skal opp i omr 35-40 kr- virker helt usannsynlig ut
Usannsynlig med fall ned til 12 ...
At shelf skal falle i verdi fra dagens 3,9 mrd til 2,6 mr - må oljeprisen falle til 50 usd og shelf må skrape 10 av riggene
Ett fall på over 30 pst - når meglerhusene mener aksjen skal opp i omr 35-40 kr- virker helt usannsynlig ut
Usannsynlig med fall ned til 12 ...
Redigert 28.08.2024 kl 12:08
Du må logge inn for å svare
jadden
28.08.2024 kl 14:51
4439
Klipp fra FA:
Så langt i år har Saudi Aramco suspendert 28 oppjekkbare rigger (jack-up) fra å bore i landet. Nå forsøker det saudi-arabiske oljeselskapet å presse ratene ned på de gjenværende boreriggene, samt andre oljeserviceleverandører.
Flere kilder opplyser at Saudi Aramco skal ha bedt riggselskapene om å redusere ratene på rigger som allerede er under kontrakt. Totalt har selskapet 67 oppjekkbare rigger på kontrakt.
Det sender flere jack-up-eksponerte riggselskaper ned på børsen onsdag. Borr Drilling, som har to gjenværende kontrakter med Saudi Aramco, faller mer enn 5 prosent. Shelf Drilling har fire rigger på kontrakt med Saudi Aramco, og aksjen faller drøye 3 prosent.
Begge selskapene fikk suspendert rigger i Saudi Arabia tidligere i år. Siden årsskiftet har Borr Drilling-aksjen falt 14 prosent, mens Shelf Drilling er ned 39 prosent.
DNB Markets-analytiker Martin Huseby Karlsen i DNB Markets tror dette skaper mer usikkerhet.
– Vi venter at usikkerheten blant investorene vil vedvare når det gjelder jack-up-fokuserte selskaper,sier han.
VENTER MER USIKKERHET: Analytiker Martin Huseby Karlsen i DNB Markets. FOTO: Thomas Bjørnflaten
Siden forsøkene på å redusere ratene også gjelder andre typer selskaper, tror han det vil skape usikkerhet også for litt større deler oljeservicesektoren.
Han peker på at suspensjonene tidligere i år har skapt mer volatile rater i jack-up-markedet, selv om selskaper som Borr Drilling også har klart å oppnå enkelte svært gode rater i etterkant. Samtidig er mange av riggene som er på kontrakt med Saudi Aramco på dagrater som i dag ligger under markedsratene. Derfor tror han i utgangspunktet at riggselskapene bare vil tilby mindre rabatter til Saudi Aramco.
Likevel ser han ikke bort fra at aksjeinvestorene kan komme til å sitte på sidenlinjen, men anser det samtidig som en kjøpsmulighet.
– Dette kan skape volatilitet i aksjekursene og gi en kjøpsmulighet for langsiktige investorer som ønsker eksponering mot jack-up-selskaper.
Så langt i år har Saudi Aramco suspendert 28 oppjekkbare rigger (jack-up) fra å bore i landet. Nå forsøker det saudi-arabiske oljeselskapet å presse ratene ned på de gjenværende boreriggene, samt andre oljeserviceleverandører.
Flere kilder opplyser at Saudi Aramco skal ha bedt riggselskapene om å redusere ratene på rigger som allerede er under kontrakt. Totalt har selskapet 67 oppjekkbare rigger på kontrakt.
Det sender flere jack-up-eksponerte riggselskaper ned på børsen onsdag. Borr Drilling, som har to gjenværende kontrakter med Saudi Aramco, faller mer enn 5 prosent. Shelf Drilling har fire rigger på kontrakt med Saudi Aramco, og aksjen faller drøye 3 prosent.
Begge selskapene fikk suspendert rigger i Saudi Arabia tidligere i år. Siden årsskiftet har Borr Drilling-aksjen falt 14 prosent, mens Shelf Drilling er ned 39 prosent.
DNB Markets-analytiker Martin Huseby Karlsen i DNB Markets tror dette skaper mer usikkerhet.
– Vi venter at usikkerheten blant investorene vil vedvare når det gjelder jack-up-fokuserte selskaper,sier han.
VENTER MER USIKKERHET: Analytiker Martin Huseby Karlsen i DNB Markets. FOTO: Thomas Bjørnflaten
Siden forsøkene på å redusere ratene også gjelder andre typer selskaper, tror han det vil skape usikkerhet også for litt større deler oljeservicesektoren.
Han peker på at suspensjonene tidligere i år har skapt mer volatile rater i jack-up-markedet, selv om selskaper som Borr Drilling også har klart å oppnå enkelte svært gode rater i etterkant. Samtidig er mange av riggene som er på kontrakt med Saudi Aramco på dagrater som i dag ligger under markedsratene. Derfor tror han i utgangspunktet at riggselskapene bare vil tilby mindre rabatter til Saudi Aramco.
Likevel ser han ikke bort fra at aksjeinvestorene kan komme til å sitte på sidenlinjen, men anser det samtidig som en kjøpsmulighet.
– Dette kan skape volatilitet i aksjekursene og gi en kjøpsmulighet for langsiktige investorer som ønsker eksponering mot jack-up-selskaper.
Redigert 28.08.2024 kl 14:53
Du må logge inn for å svare
minsin
28.08.2024 kl 14:59
4444
Er ikke det en fordel for shelf ... i forhold til bla Borr ??
Riktignok har de endel eldre rigger , til gjengjeld er de betraktelig billigere ..
Og det er jo nettopp det SA ønsker å oppnå - billigere rigger...
Markeds ratene til Borrs rigger ligger på 180+ , spørs om Borr vil heller trekke ut SA riggene .. siden de oppnår gode rater andre plasser ..
SA kan komme i en liten skvis her
Riktignok har de endel eldre rigger , til gjengjeld er de betraktelig billigere ..
Og det er jo nettopp det SA ønsker å oppnå - billigere rigger...
Markeds ratene til Borrs rigger ligger på 180+ , spørs om Borr vil heller trekke ut SA riggene .. siden de oppnår gode rater andre plasser ..
SA kan komme i en liten skvis her
Redigert 28.08.2024 kl 14:59
Du må logge inn for å svare
Massimo
28.08.2024 kl 15:22
4384
Olaisen & Co er ute med analyser over de heteste doblingskandidatene på børsen
SHELF er en av dem
Her er de heteste doblingskandidatene på Oslo Børs
https://www.dn.no/fantasyfond/fantasyfond/dn-investor/her-er-de-heteste-doblingskandidatene-pa-oslo-bors/2-1-1694859
Analysesjef John Olaisen i ABG Sundal Collier trekker frem flere selskaper innen olje og oljeservice som han tror kan stige kraftig.
ABG Sundal Colliers analysesjef John Olaisen har et hovedfokus på olje- og service. Det er også i denne sektoren han har staket ut sine potensielle doblingskandidater.
Når Olaisen plukker ut lønnsomme selskaper, stiller han enkle, men viktige grunnkriterier.
– Det må være selskaper som dekker et behov og som på en eller annen måte bringer verden videre med enten viktige, billigere eller nye produkter. Utover det er selvsagt prisingen, markedsposisjon og kapitalstrøm viktig.
jadden
28.08.2024 kl 15:38
4347
Man må ikke bli lurt av SA sitt dirty spill som har til hensikt å presse ned markedsrater til egen vinning. Inngåtte kontrakter og utlyste tenders WW har gått kraftig ned etter at SA iverksatte sin kampanje i januar. Det er ikke slik at behovet for jackuprigger plutselig har minket, oppdragsgivere og de med drillingbehov er fortsatt der ute, men de sitter på gjerdet og venter hva utfallet av SA sitt krumspring vil medføre i markedet og håper selvsagt på lavere rater. Men det vil ikke skje, tvertimot øker nå presset med stadig flere ikkeannonserte prosjekter, dette vil medføre en serie med slutninger når demningen brister. Og det blir slutninger som viderefører den oppadgående trenden.
noprofit
28.08.2024 kl 15:40
4346
Som det skrives på Nordnet så er aksjekursen til SHLF 3,3 NOK per aksje etter at eierandelen i SDNS er trukket ut.
Skrik
28.08.2024 kl 16:00
4316
En kontrakt er en kontrakt og den får de ikke gjort noe med.
Det er jo også sånn at til flere som følger TA ,til bedre virker den.
Det er jo også sånn at til flere som følger TA ,til bedre virker den.
jadden
28.08.2024 kl 17:37
4180
Det ser nå ut som trykksystemene utenfor Sør Afrika endrer seg og får mindre fart, hele værbildet blir roligere. Det gir håp om at seilasen endelig kan passere Kapp det gode håp. Seaway Hawk har lagt seg til utenfor Beira sør i Mozambique (der har den ligget før) i påvente at den kraftige stormen som jeg viste til for værmeldingen i Kappstaden skal passere. Det er ikke tilfredsstillende bølgeforhold før på lørdag, så da starter ferden sørover og Håpet passeres ca torsdag/fredag neste uke. Luba kan forventes å bli nådd ca 15-20 sep. På Marinetraffic er ETA endret til 15. sep. Det vil overraske om ikke Shelf sender ut melding om kontrakter for Achiever og Main Pass IV når Håpet er passert, risiko for videre forsinkelser er da så godt som borte.
jadden
28.08.2024 kl 19:19
4054
På en dårlig børsdag kan det være på sin plass å vise til sektoren i UK hvor Equinor varsler om avtagende interesse pga økt windfalltax, som er strammet til av Labourregjeringen for å oppfylle klimamål og det grønne skiftet. Samtidig er det usikkert om det er nok energi til befolkningen den kommende vinter, dette er det bare Gretha og Haltbrekken som applauderer:
Equinor Warns Windfall Tax May Discourage Its UK Investments
By Charles Kennedy - Aug 28, 2024, 9:00 AM CDT
- Equinor is uncertain about future investments in the UK North Sea due to the Labour government's proposed tax changes.
- The increased windfall tax and removal of tax relief could make investments less economically viable for Equinor.
- The company is considering the impact of these changes on its Rosebank oilfield project and may adjust its investment plans accordingly.
https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Equinor-Warns-Windfall-Tax-May-Discourage-Its-UK-Investments.html
Equinor Warns Windfall Tax May Discourage Its UK Investments
By Charles Kennedy - Aug 28, 2024, 9:00 AM CDT
- Equinor is uncertain about future investments in the UK North Sea due to the Labour government's proposed tax changes.
- The increased windfall tax and removal of tax relief could make investments less economically viable for Equinor.
- The company is considering the impact of these changes on its Rosebank oilfield project and may adjust its investment plans accordingly.
https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Equinor-Warns-Windfall-Tax-May-Discourage-Its-UK-Investments.html
jadden
29.08.2024 kl 07:37
3769
Meget klar tale fra Exxon, dette burde være obligatorisk lesning for alle som stiller til stortingsvalg i Norge, samt også en prekvalifisering for journaliststudiet:
Jeg tar med headingen, hele ligger på oilprice.com:
Warning of Looming Oil Supply Crisis
By Irina Slav - Aug 28, 2024, 7:00 PM CDT
- Exxon predicts a future oil shortage if investment in new production doesn't increase, despite forecasts of declining demand due to electric vehicles.
- The company argues a rapid decline in production, especially from unconventional sources like shale, could lead to severe energy shortages and price hikes.
- Exxon's warnings contrast with forecasts from the IEA and others who see lower oil demand in the future but raise questions about the long-term security of energy supplies.
Jeg tar med headingen, hele ligger på oilprice.com:
Warning of Looming Oil Supply Crisis
By Irina Slav - Aug 28, 2024, 7:00 PM CDT
- Exxon predicts a future oil shortage if investment in new production doesn't increase, despite forecasts of declining demand due to electric vehicles.
- The company argues a rapid decline in production, especially from unconventional sources like shale, could lead to severe energy shortages and price hikes.
- Exxon's warnings contrast with forecasts from the IEA and others who see lower oil demand in the future but raise questions about the long-term security of energy supplies.
jadden
30.08.2024 kl 20:51
3298
Shelf minus sju prosent siste uken, minus 22 siste måned. Når snur det? Ikke før det kommer meldinger med hold i og som er klar tale.
Barsk er nå forventet i inntektsgivende arbeid senest i november, alt annet er uakseptabelt.
Hva det blir til med riggene under transport er fortsatt i det blå. Det eneste som er sikkert er at det blir skrekkelig dyrt. Hvis værforholdene rundt Kapp det gode håp er det man kan forvente for årstiden er det utøvet dårlig skjønn. To rigger på en båt medfører mye strengere krav til max bølgehøyde. Riggene hadde med stor sannsynlighet vært levert i EG i juli på to fartøyer, regningen ville vært mye mindre og riggene kunne kommet i arbeid to mndr før enn det som nå ser ut til å bli resultatet.
Mitt inntrykk er at det fortsatt er en del småaksjonærer som klamrer seg til aksjen og nekter å gi opp. Det er beundringsverdig, men jammen røyner det på! I bunn ligger tillit til ledelsen, men det har også en grense.
Hvis det er slik at forflytningen av rigger var pga fast fisk i form av kontrakter, så kunne begge riggene vært i arbeid i august. Nå blir det minst fire tapte produksjonsmåneder og en saftig transportkostnad i stedet.
Barsk slik jeg forstår det, har ingen inntekter, men fulle driftskostnader. Er det rart kursen er som den er?
Hvis ledelsen har tro på dette er det på tide med personlig aksjekjøp, og ikke bare symboltall. 2024 skulle bli det året da alt snudde, nå snakker man om 2025, hva snakker man om i 2025?
Barsk er nå forventet i inntektsgivende arbeid senest i november, alt annet er uakseptabelt.
Hva det blir til med riggene under transport er fortsatt i det blå. Det eneste som er sikkert er at det blir skrekkelig dyrt. Hvis værforholdene rundt Kapp det gode håp er det man kan forvente for årstiden er det utøvet dårlig skjønn. To rigger på en båt medfører mye strengere krav til max bølgehøyde. Riggene hadde med stor sannsynlighet vært levert i EG i juli på to fartøyer, regningen ville vært mye mindre og riggene kunne kommet i arbeid to mndr før enn det som nå ser ut til å bli resultatet.
Mitt inntrykk er at det fortsatt er en del småaksjonærer som klamrer seg til aksjen og nekter å gi opp. Det er beundringsverdig, men jammen røyner det på! I bunn ligger tillit til ledelsen, men det har også en grense.
Hvis det er slik at forflytningen av rigger var pga fast fisk i form av kontrakter, så kunne begge riggene vært i arbeid i august. Nå blir det minst fire tapte produksjonsmåneder og en saftig transportkostnad i stedet.
Barsk slik jeg forstår det, har ingen inntekter, men fulle driftskostnader. Er det rart kursen er som den er?
Hvis ledelsen har tro på dette er det på tide med personlig aksjekjøp, og ikke bare symboltall. 2024 skulle bli det året da alt snudde, nå snakker man om 2025, hva snakker man om i 2025?
Redigert 31.08.2024 kl 11:03
Du må logge inn for å svare
jadden
31.08.2024 kl 11:30
3110
Seaway Hawk stimer nå med god fart i feil retning, dvs mot nordøst i Mozambiquekanalen. Det er for å komme unna tung sjø sør i kanalen. For kommende uke gir varslene ulike bølgehøyder, denne https://www.surf-forecast.com/weather_maps/South-Africa?hr=3&over=none&type=htsgw gir tilfredstiilende forhold for å runde Håpet, men bølgefunksjonen på windy.com gir høye bølger i Mozambiquekanalen flere dager fremover, og stort sett høye bølger fra Durban og rundt Håpet i slutten av uken som kommer. Jeg tviler på at det blir gjort noe forsøk på å runde kommende uke hvis dagens varsel står seg.
Poirot
01.09.2024 kl 07:15
2948
Har du solgt deg ut, Jadden? I såfall kan det være litt dumt siden vi nok står ovenfor en større opptur.
Stokk Dum
01.09.2024 kl 08:05
2917
Hvorfor kan det være dumt av Jadden fks å selge sine aksjer på 36 kroner, når aksjen nå står i 16 kroner?
mvh
mvh
jadden
01.09.2024 kl 08:57
2918
Er det noe dramatisk på gang med seilasen? Seaway Hawk fortsetter nå med full fart nordover i Mozambiquekanalen, og er nå på høyde med Mahajalanga hvor den var for to uker siden. Den er nå like langt fra Kapp gode håp som opp til Afrikas horn. Har man gitt opp, og vil laste om, dvs sjøsette og mellomlagre den ene riggen? Dermed oppnås vesentlig bedre stabilitet, og krav til max signifikant bølgehøyde i nominell verdi kan økes. Kan ikke se annen grunn til at skipet nå drar i feil retning. Nødhavner for mellomlagring finnes nord i Mozambiquekanalen, men det kan også tenkes at prosjektet er gitt opp. Huffa meg!
Massimo
01.09.2024 kl 17:55
2788
Heldigvis er det noen som ser fremover og skjønner at dette er gode saker
Om noen dager ramler 640 millioner inn på konto, salg av rigg
1 rigg til går ut og 1 blir (sannsynligvis) spiker etter forsikringsoppgjør
OG Så er alle de gode årene foran oss :-))
Fint at flere ser den og publiserer skikkelig om fremtiden
Higher for longer!
Ser høye rater de neste 15–20 årene
Riggselskapene kommer til å ri på en bølge som varer langt inn i neste tiår, mener markedsanalytiker i Esgian.
https://www.finansavisen.no/energi/2024/09/01/8174033/rigganalytiker-sofia-forestieri-i-esgian-ser-hoye-rater-de-neste-15-20-arene
– Higher for longer, sier riggmarkedsanalytiker Sofia Forestieri i Esgian til Finansavisen.
Det var også overskriften på foredraget hun holdt på ONS-messen i Stavanger i forrige uke.
Bakteppet er et riggmarked som langt på vei har hentet seg inn igjen etter den store nedturen for ti år siden. Men det er bare begynnelsen. Esgian-analytikeren spår at markedet vil styrke seg ytterligere, og at det vil holde seg oppe i lang tid.
– Dagrater og riggverdier skal stige videre. Vi venter en stabil og god etterspørsel, stram tilbudsside og høy riggutnyttelse de neste 15–20 årene, sier hun.
Over 30 rigger punper inn millioner av USD hver dag og skal fortsette med det i mange år :-))