PETRONOR - Et selskap som tjener inn HELE markedsverdien på 1 år

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
10.01.2024 kl 12:26
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Fresh Prince
PNOR 02.06.2023 kl 14:17 444052

Tenker det er på tide å lage en ny tråd om PetroNor som gir litt mer oversikt over selskapet og potensialet for betydelig oppgang fremover. Dette vil være svært kort oppsummert, men vil gi god innsikt i selskapet for både eksisterende aksjonærer og potensielle nye investorer som har vurdert en inngang. Info her representerer mer eller mindre argumenter for hvorfor kursen burde stå i minst NOK 26 per aksje (SB1M hadde en SOTP valuation på NOK 25 for PNOR) altså 234% opp fra dagens kurs.

Dato for innlegg: 2 Juni 2023

1. KORT OM SELSKAPET

PetroNor er aktiv innen utforsking og produksjon av olje og gass i vestlige Afrika og eier følgende assets som vil gi ca 6000 bopd ila utgangen av 2023:
1) CONGO-BRAZZAVILLE - 16.83% participant interest i PNGF Sud, et offshore felt utenfor Kongo
2) NIGERIA - 13.1% economic interest i Aje-feltet i lisensen OML113
3) GAMBIA - 90% interest i A4-lisensen
4) GUINEA-BISSAU - 100% interest i Sinapa (Block 2) og Esperanca (Block 4A og 5A).
5) SENEGAL* - I utgangspunktet 90% operated interest i ROP og SOSP lisensene. Rettighetene til disse er imidlertid i ICSID for voldgiftsbehandling. Personlig anser jeg disse som tapt, og det prises også inn i verdien i selskapet, men kan naturligvis være en betydelig oppside om PNOR får beholde en viss eierandel i en av disse lisensene.

2. FINANSIELLE TALL (as of tilgjengelige tall 2 Juni 2023)

Market Cap: 1,100 MNOK
Enterprise Value: c. 1,238 MNOK
Aksjekurs: 0,777 (nå 7,77)
EBITDA: 1,060 MNOK. ----> Dette betyr at PNOR har et driftsresultat før avskrivninger, nedskrivninger og div renteposter som er ca like stor som HELE markedsverdien til PetroNor, som er mer eller mindre uhørt på kapitalmarkedet. PetroNor handles altså dermed til en EV/EBITDA på mikroskopiske 1,16x, og dette var for 2022, i 2023 vil produksjonen øke ytterligere slik at dette tallet vil være til og med enda lavere. Consensus blant analytikere var at Petronor handles til 0,68x EV/EBITDA for 2023. I bransjen så ligger snittet på E&P-selskap på ca 5x ---> Dette vil si at PNOR, hvis priset til det resten av markedet skal prises til, skal ha en EV på MINST 5,302 MNOK, som gir en Market Cap på ca 5,288 MNOK som tilsier en aksjekurs på NOK 3,71 (nå NOK 37,1) per aksje. Nå skal det imidlertid med full rett være priset inn ekstra politisk risiko slik feks DNO har, ettersom PNOR også har sine problemer slik som feks korrupsjonssaken mot tidligere sjef Søvold (selskapet er imidlertid ikke siktet, men gir inntrykk av at selskapet er useriøst), denne saken i Sengal som egentlig burde skrives ned til 0, samt at man har droppet kvartalspresentasjoner selv om selskapet mente det var pga tidspunkt for lifting av olje som gjør at inntjening kvartalsvis vil være volatilt og misvisende. Det vil si at en EV/EBITDA på 3,5x kan anses som rettferdig. Dette vil gi en aksjekurs på NOK 2,6 (nå NOK 26) per aksje. Det tilsier en oppside på 234% fra dagens kurs.

3. FREMTIDIGE TRIGGERE

- PNGF Sud: Aurora Atwood har ankommet PNGF SUD og det vil trolig komme en melding fra selskapet når som helst nå om at de har startet dette innfill-programmet for å øke produksjonen ytterligere. Dette er trolig den mest nærliggende triggeren som kan dytte kursen betraktelig.

- Tilbakekjøp av aksjer/Utbytte: Selskapet vil tjene ekstremt mye penger i 2023 også, slik at man får såpass mye cash on hand at det vil være sannsynlig at en del av dette vil gå til M&A, men også til feks tilbakekjøp av aksjer.

- Finalization av rettssaken mot tidligere sjef Søvold: Dersom PNOR slipper unna fullstendig, eller en liten bot på noen titalls millioner NOK så vil kursen kunne eksplodere oppover i det saken blir lagt bak selskapet og man kan fokusere på produksjon og massiv inntjening.

- Aje-feltet: Med tanke på Aje så var tanken å bytte ut nåværende FPSO (Front Puffin) med en mer moderne, og i følge marinetraffic som ble oppdatert nylig er denne nå vekk fra feltet og plassert i havnen i Lagos. Nå skal de bare drille flere brønner og ikke minst etablere en 30km lang pipeline til fastlandet. Selskapet selv har sagt de satser på FID ila slutten av året, aka alt fra august til desember. En nærliggende trigger her vil være annonsering av gas offtake contracts knyttet til prosjektet, som kan skje når som helst. Fant også en interessant artikkel fra største aksjonær i PNOR som ble publisert nylig, der han snakker om blant annet AJE. Der bekrefter han også at FPSO nå har blitt byttet ut og at de nå er i ferd med å erstatte med en ny FPSO. Basert på ordlyden ser det også ut som de allerede er i gang med bygging av pipeline og at de er i fremskridende samtaler med offtakers for gassen. Pipeline vil muliggjøre salg av gass til andre land som Togo og Benin også. I samme paragraf der det snakkes om deres investeringer i PNOR sier han også: "We are looking for brownfields in Angola, Nigeria or Congo-Brazzaville where we can take over and apply our EOR expertise to enhance production." Så mulig det blir kjøp av flere felt, men usikkert om det blir gjennom PNOR eller Petromal, men er nærliggende å tro det vil være gjennom førstnevnte ettersom de allerede har lisenser på disse områdene. Link: https://theenergyyear.com/articles/epc-and-eor-for-adnocs-production-ramp-up/

- Hvis gjeldstaket i USA heves vil det fjerne mye usikkerhet og styrke sannsynlighet for vekst i økonomien og dermed etterspørsel etter olje

- OPEC-møte den 4 juni (kommende søndag) der det er priset inn at det ikke skal oppstå noe kutt i produksjon, men der enkelte OPEC-medlemmer likevel har advart de som er short olje at de kan få svi av å spekulere. Om det skulle enten bli annonsert kutt i produksjon eller bare signaler om at det vil komme flere kutt så kan det dytte oljeprisen høyt opp.

- Voldgiftssaken i Senegal: Denne saken i Senegal anser jeg (og åpenbart markedet) som tapt, men er likevel interessant å se på ICSID sin statistikk på slike saker. I 48% av tilfellene sider ICSID med investorene sine krav i sin helhet eller delvis, mens de rejecter investorene i 28% av sakene. Tok også en titt på saker innen oil and gas som har blitt filed hos ICSID samtidig som Petronor (da APLC) og det ser ut som ca 50% av sakene nå har blitt konkludert. En sak som handlet om hydrocarbon concessions (aka samme som Petronor sin sak) hadde sin Date of Constitution of Tribunal like etter PNOR og fikk nylig konkludert saken for 2 mnd siden. Med andre ord kommer det sikkert en avgjørelse innen August/September tenker jeg. Alternativt juni, men har mine tvil om det. Hadde vært greit å bli ferdig med den saken nå selv om den er priset til 0 i aksjen. Et kompromiss som PNOR tidligere oppnådde med A4 hadde jo vært sensasjonelt, men tviler sterkt på at det blir tilfellet her med myndighetene som ikke er villige til å forhandle. De har forøvrig tildelt 1 av lisensene til Total allerede, så den er gone uansett.

- Salg av lisenser: Selskapet kan vurdere selge unna alt av lisenser til flere milliarder og betale ut alt som utbytte til aksjonærer
Redigert 15.06.2023 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
03.11.2023 kl 11:58 3358

Bare kort innom for en positiv oppdatering.

Som vi husker fant Perenco olje i en ny formasjon på PNGF Sud i fjor høst. De har tydeligvis funnet det interessant og har foretatt ny 3D- seimikk over deler av lisensen pluss et par andre steder i nærheten. Det gjelder Vandji som ligger presalt.

LONDON — Perenco Congo and Congorep, the joint venture between Perenco and Republic of Congo’s state-owned Société Nationale des Pétroles du Congo, have completed an offshore 3D seismic acquisition campaign.

This was focused on the Tchibouela II, Tchendo II, Marine XXVIII and Emeraude permits, andit was designed to assess the geology in the presalt at a subsurface depth of 2,000 m to 3,000 m.

https://www.offshore-mag.com/geosciences/article/14301063/perenco-congorep-acquire-3d-seismic-offshore-congo



Tm3P
03.11.2023 kl 11:16 3478

Kanskje brødrene vil legge litt press på hovedaksjonær for å starte med utbytter siden de ser ut til å trenge penger :)

De sitter jo med ganske så mye kontroll i selskapet. Ser ut som de eier alle disse selskapene:

Symero Limited 9,75%
Nor Energy AS 9,1%
Gulshagen IV AS 3,16%
Gulshagen II AS 3,16%
Energi AS 1,49%

Totalt 26,66%

Så ville da heller ikke lest så mye inn i at de har solgt 0,6% totalt :)
Redigert 03.11.2023 kl 11:36 Du må logge inn for å svare
Bsingh
03.11.2023 kl 09:54 3672

Tenker også at vi ikke bør legge så mye i at hverken Knut/Ivar/Gerhard selger. Utifra dette kan vi si følgende :

1) De sitter tydeligvis ikke på noe "sensitiv" info ettersom at de får lov til å selge.
2) De er også folk som oss, og det kan være at de har et behov for penger. Nedgangstidene gjelder for alle.
3) Kanskje de vil ha penger til en ny investering.
4) Kanskje de må betale formueskatt/advokatregninger.

Uansett hva grunnen er, så tror jeg ikke at denne grunnen har noe med at PNOR er dårlig, eller at det skal gå rett vest. Jeg tror egentlig vi ikke skal spekulere for mye i hvorfor totalt ukjente folk forvalter sine penger på sin måte. Det er sånn ca det vi alle gjør her. Hadde Knut fortsatt vært i selskapet, og solgt, ville jeg ikke tatt det så positivt. Men det nylig salget i September av Knut, og det Ivar selger nå, tenker jeg at må være lov. Spesielt nå som hvertfall Knut/Gerhard ikke er en del av PNOR lenger på samme måte som før.
Redigert 03.11.2023 kl 09:55 Du må logge inn for å svare
E Desperados
03.11.2023 kl 08:41 3791

Knut har hvertfall ikke solgt noen aksjer siden september. At bror Ivar Søvold ikke nødvendigvis vil ha så mye penger bundet opp i PNOR når Knut ikke lenger er CEO er nok ikke så rart.
Flodhest82
03.11.2023 kl 02:33 3965

Hadde et håp om at Søvold var ferdig solgt for denne gang, men Energie solgte 16 000 nye aksjer på dagens liste
Bsingh
01.11.2023 kl 18:00 4782

Kan tenkes at noen sitter med større mengder, og at dette selges ned over perioder. Med så laber interesse, tar dette enda lengre tid. Utifra nylige lister, så virker det som at det er Nordnet livsforsikring som har mest bevegelser (så småsparere med andre ord). Litt ond sirkel med den kursutviklinga vi ser, kan være mange sitter på sidelinjen og venter, så ender det med at ingen kjøper. Tror 0 interesse pr. Nå også kan oversettes til at mange "ser ann". Dagens prising kan jo være skremmende i seg selv også. Tror veien oppover blir brattere når man først når en fair prising. Nå må vi først og fremst bare ut av denne fæle sumpen vi sitter fast i.
Slettet bruker
01.11.2023 kl 17:55 4777

Problemet er vel at ingen tror på utbytte med det første selv om selskapet har antydet det... Så lenge alle penga legges i en kurv og all kapital skal legges i utvikling og ikke noe betales tilbake til aksjonærer må dette ansees som høy risiko med potensiell ingen avkastning i nærmeste fremtid. Men jeg er enig.. Den dagen vi faktisk ser at styret ønsker verdsette eksisterende aksjonærer som har tatt denbe risikoen kan det hende flere også hadde tatt et lodd. For pr.nå er det en aksje med negativ avkastning, høy risiko og 0 i utbytte...
Greenoil
01.11.2023 kl 17:35 4808

Husk at noen er belånt og må selge enten de vill eller ikke. Kjøpersiden kommer vel når div avklaringer blir avgjort og publisert tenker nå jeg.
Flodhest82
01.11.2023 kl 16:31 4914

Det tror eg du har helt rett i, kjøpsinteressen er lik 0 det ser man på omsetning og kjøpsordrer. Men overasker meg likevel at det er så mye til salgs, trodde investorene var interessert i å tjene penger . Hadde man holdt i gjen på salgsknappen, så tror eg interessen hadde blitt litt større, men no vet alle at de kan kjøpe seg inn billigere og at hver form for oppgang blir slått rett ned igjen
E Desperados
01.11.2023 kl 15:26 5007

Når markedet skal prise PNOR etter P/E. Hadde jeg visst det så hadde jeg ikke jobbet som økonom på fulltid og investert i aksjer på siden. Da hadde jeg ligget på en strand på Hawaii året rundt samtidig som mine synske evner hadde cashet inn millioner på børsen. Men jeg tørr gjette på at PNOR ikke kommer til å prises til en fornuftig P/E før de har kommet med utbytteerklæring. Men kan godt hende at det ikke skjer noe da heller.
Slettet bruker
01.11.2023 kl 13:42 5143

Da må du nesten fortelle meg hvilken dager jeg skulle vært aktiv på grønt for i det markedet jeg er i har PNOR seget sakte men sikkert i flere år...
Slettet bruker
01.11.2023 kl 13:40 5092

Å igjen... Når jeg avslutter med et spørsmålstegn er det et spørsmål. Om noen vil prøve å svare er det fint. Men om folk bare skal fortelle meg hvor dum jeg er og har vært har jeg hørt det tusen ganger før her inne så jeg vet ut i fra det hva dere tenker om meg...
nkamok
01.11.2023 kl 13:38 4941

Du har skrevet det ævl der i 2 år nu, så du har haft flere muligheder for at sælge dig ud 🙄Men du er pudsigt nok stort set kun aktiv, når det går nedad - når vi har grønne dage, er du sjovt nok ikke så aktiv !
Slettet bruker
01.11.2023 kl 13:38 4916

Hadde avkastning til aksjonærer vært beregnet ut fra P/E tall hadde jeg vært helt enig med deg. Men nå har det seg nå en gang slik at P/E aldri har hatt så mye å si for prissettingen av PNOR og det har jo nok strengt tatt med hvilken type selskap PNOR er og også til dels aksjonærpolitikken deres krydret med litt korrupsjonsanklager etc... Så spørsmålety mitt er jo da bare. Hvorfor og i såfall når skal markedet plutselig begynne å prise PNOR som et selskap ut fra P/E. For pr. i dag har det ingenting å si.. Eller er det også feil?
E Desperados
01.11.2023 kl 13:09 4924

Hvis du mener at Equinor høyst sannsynlig gir bedre avkastning enn PNOR fremover er jo det eneste rasjonelle du kan gjøre å selge akjene dine i PNOR og kjøpe aksjer i Equinor for salgssummen. Sparer deg antageligvis for mye frustrasjon også.

Men siden du ber om argumenter for PNOR fremfor Equinor så hadde PNOR en inntjening etter skatt i første halvår som gir en P/E på ca 2. Tilsvarende tall for Equinor gir en P/E. på ca 7,5. Det betyr jo at man må tro at PNOR er ganske ræve til å forvalte inntektene sine om man mener at fremtidig avkastning blir bedre i Equinor. Men det vet vi jo at du mener selskapet er...
Namnam
01.11.2023 kl 12:45 4849

Full forståelse for det. Har selv hatt aksjer her. Lenge siden da. Men hadde vett og selge. Og ja og en dag en den klar til og kjøpes igjen. Men det er ikke tida nå. Men hvor patetisk er det og holde på slik du gjør bare fordi du ikke har tjent noe på den ennå. Trodde det bare var drittunger som holdt på slik. Skjønner du er skuffa og at det ikke går fort nok. Men makan. Det er jo bare småpenger. Man har blitt advart mot denne i alle år, og likevel har du aksjer her. Ta tapet og tjen deg opp i noe annet og prøv og vær en investor istedenfor en skrikunge.
Slettet bruker
01.11.2023 kl 11:52 4833

Skal ikke kjøpe en aksje til.i dette selskapet... Det er så utrolig snevert å tro at alle som er litt negative eller setter spørsmål gjør det for å kjøpe mer aksjer.. Har det noen gang slått deg at det finnes to sider av en sak og at begge kan diskuteres?
nkamok
01.11.2023 kl 10:19 4924

Nå så er du igen klar til at lave en trade i Pnor 🙄
Slettet bruker
01.11.2023 kl 09:16 4999

PNOR kommer aldri til å bli en populær folkeaksje. Så hva de tjener på driften vil være uvesentlig for kursen. Eneste vei for kursøkning ger er styrt ved tilbakekjøp eller oppkjøp. Avkastning kan også skje gjennom utbytte.. Om det skulle komme utbytte vil det være positivt for aksjonærer men å tro at selskapet da også vil doble seg i kurs er idioti. Faktum er at selskapet er for lite og ubetydelig til at folk og find gidder å ta et bet. I tillegg er vel olje og afrika alle røde flagg en investor har og så lenge stabile, sksjonærvennlige, norske selskaper spruter utbytter og avkastning er det jo ingen grunn til å ta skyhøy risiko... Hvis alle her inne legger subjektiviteten til side her inne er det jo ingen tvil om at Equinor de sisye årene og høyst sannsynlig vil fortsette og levere en mye tryggere og mye høyere avkastning så hva er argumentet for å kjøpe PNOR istedenfor?
Bsingh
31.10.2023 kl 18:05 5365

Flodhest82, innen kl. Er 11, har AkerBP flere titals millioner i omsetning, PNOR har under 100 000. Ser ut som 0 interesse. Tror en kombo av lav omsetning og liten interesse = kursutviklingen vi ser nå. Noen sier kursen holdes nede, jeg tror den ikke går opp grunnet liten kjøpsside og interesse.
Flodhest82
31.10.2023 kl 17:28 5413

Er vanskelig å forstå hva det er, men siste mnd er Eqn-Aker Bp og Vår opp mellom 6 og 20 %. Pnor derimot er ned 6%. Noen som tror de har en forklaring ?
hofa
31.10.2023 kl 16:34 5511

For at afslutte, lukkede jeg i dag kl. 1625 med mindst mulig margen, men trods alt et plus på 0,03%. Der er nogle der dagligt forsøger at holde den nede.
Harvald
31.10.2023 kl 11:17 5772

Ja, har vært en drittaksje å eie om man har satset på gevinst på kort eller mellomlang sikt. Å sitte i mange år og vente på en stor gevinst i fremtiden er vel ikke akkurat veldig sexy når du kombinerer olje og Afrika. Risikoen blir for stor. Håper de senker vekstambisjonene og begynner med utbytte snart.

De må gjerne bygge ut AJE, men håper det blir mest mulig lånefinansiert.
hofa
31.10.2023 kl 10:19 5871

Er det de daglige "røde" tal du mener bliver spændende, altså hvor langt vi skal ned. Alt andet olierelateret er steget og steget, men vi er bare faldet og faldet, og CEO og bestyrelsen ser til, men foretaget sig intet udadtil. LORTEAKTIE, som jeg desværre har bundet en mil op på.
Harvald
30.10.2023 kl 12:52 6365

Enig at det kan hende han gjør en grei jobb, men synes det er allikevel rart om han kun skal være Interim CEO uten at styret kommuniserer noe om prosessen vedrørende fast.

Tror også det var bra at de solgte seg ut av GB. PNor er jo liten og trenger ikke mange prosjekter samtidig. Prisen ble jo vurdert av uavhengige til å være fair.

Jeg kan veldig lite rundt økonomien til AJE, men håper at det er slik at siste oppkjøp der ble gjort til en god pris, og ikke slik at verdien generelt av feltet har sunket på grunn av en eller annen endring i forutsetningene. Blir spennende å følge med på dette prosjektet.
hofa
30.10.2023 kl 12:52 6349

JENS Pace eller hvad CEO nu hedder mener jeg er fuldstændig ligegyldigt, de jobber godt, men forstår åbenbart ikke at formidle det ud. Jeg har været i dialog med både Jens og bestyrelsen og min opfattelse er at de ikke samarbejder og derfor overlader det til IR, som absolut heller ikke kommer med noget fornuftigt. Jeg afventer medens jeg dagligt ser på røde tal. Det skriger til himlen, men der bliver intet gjort.
E Desperados
30.10.2023 kl 11:59 6535

Interim eller fast, J Pace har nå hvertfall både fått farmet ut GB til en grei pris og fått kjøpt seg opp i AJE til en veldig, veldig god pris så det er ikke sånn at det nødvendigvis haster med å få han byttet ut.
Viti
30.10.2023 kl 11:05 6699

Satser på at Knut ikkje blir tiltalt og får jobben tilbake.
Harvald
30.10.2023 kl 11:03 6682

Hva er greia med at det ikke har kommet på plass ny CEO ennå? Jens har vel vært Interim CEO i snart to år. Hvorfor har ikke styret fått på plass en fast CEO? Har det vært kommunisert ut noe om dette eller er det styret som ikke gidder å jobbe med saken?
Kvike11
28.10.2023 kl 12:22 7657

Kunne måske tyde på der er ved at være en løsning på Senegal,
som er positiv for PNOR.
Måske alle tilladelser tilbage, eller andre tilladelser og en stor pose penge.
3 kvartal ser fornuftig ud.
Vi mangler lidt mere fra IR afdelingen, de må bryde tavsheden.
Er gas projekt ved at være på plads, og nyt selskab er oprettet. ??
Bliver en penge maskine, når gassen flyder.
Mdg1
27.10.2023 kl 21:44 7698

Betalingen for løfting I slutten av q2 kommer vel på q3, så det var vel 200 mill nok. Blir grønne tall i q3 også? Eller førte de det i q2 før pengene var på konto?
Redigert 27.10.2023 kl 21:47 Du må logge inn for å svare
siddis
27.10.2023 kl 17:43 7878

Er det på om utbytte tilbakekjøp info?
E Desperados
27.10.2023 kl 17:32 7890

Ingen løftinger i Q3, så blir hvertfall ingen hype pga positivt resultat i Q3. Eneste vi kan håpe på er informasjon om fremtiden.
Flodhest82
27.10.2023 kl 17:20 7914

Endelig en dag der vi endte godt i grønt, så da hentet vi inn alle de røde dagene tidligere i uken. Får håpe det blir litt mer interesse for denne aksjen frem mot Q3 tallene
henrik9
26.10.2023 kl 15:25 8486

Klart at det blir utgifter ved drivverdig funn og utbygging men da vil det komme veldig store inntekter etter hvert. Et drømmescenario som ved normale forhold øker verdien på involverte selskap betraktelig.
E Desperados
26.10.2023 kl 11:56 8689

Du får nok free carry ved farm-out, men definitivt ikke fri utbygging ved treff :p

Skulle man få SOSP så er det commitment to drilling i avtalen, mens man på A4 må bestemme seg for dette i løpet av mai 2024. Så det kan vel være at man ønsker å farme ut begge to på likt til samme aktør i og med at de er nablisenser, men i hvert sitt land.
henrik9
26.10.2023 kl 11:14 8745

Vil vel være free carry som blir aktuelt på A4 og SOSP ( hvis de får denne tilbake) og dermed lite bruk av penger?
toftos
26.10.2023 kl 11:06 8735

Poenget mitt er at de ikke bør gjøre alt på en gang, de bør klare å betale utbytte samtidig som de investerer, man kan ikke forvente at aksjonærene skal sitte stille i båten 5-6 år til for at alle pengene skal reinvesteres
E Desperados
26.10.2023 kl 11:02 8739

Jeg er meget happy om det bare blir PNGF Bis (tie-back til PNGF Sud, betales ned på et år) og AJE (utbyggingskostnader og renter betales ned på 3 år med dagens gasspris). Men jeg er såpass positiv til olje også om ti år at jeg synes det hadde vært svært spennende om det hadde blitt en letebrønn eller to på A4 og evt SOSP.
Viti
26.10.2023 kl 10:48 8809

Er langsiktig i aksjen så eg har god tid, men når eg las om Fredriksen så måtte eg berre få ut konspirasjonsteorien :)