PETRONOR - Et selskap som tjener inn HELE markedsverdien på 1 år

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
10.01.2024 kl 12:26
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Fresh Prince
PNOR 02.06.2023 kl 14:17 447225

Tenker det er på tide å lage en ny tråd om PetroNor som gir litt mer oversikt over selskapet og potensialet for betydelig oppgang fremover. Dette vil være svært kort oppsummert, men vil gi god innsikt i selskapet for både eksisterende aksjonærer og potensielle nye investorer som har vurdert en inngang. Info her representerer mer eller mindre argumenter for hvorfor kursen burde stå i minst NOK 26 per aksje (SB1M hadde en SOTP valuation på NOK 25 for PNOR) altså 234% opp fra dagens kurs.

Dato for innlegg: 2 Juni 2023

1. KORT OM SELSKAPET

PetroNor er aktiv innen utforsking og produksjon av olje og gass i vestlige Afrika og eier følgende assets som vil gi ca 6000 bopd ila utgangen av 2023:
1) CONGO-BRAZZAVILLE - 16.83% participant interest i PNGF Sud, et offshore felt utenfor Kongo
2) NIGERIA - 13.1% economic interest i Aje-feltet i lisensen OML113
3) GAMBIA - 90% interest i A4-lisensen
4) GUINEA-BISSAU - 100% interest i Sinapa (Block 2) og Esperanca (Block 4A og 5A).
5) SENEGAL* - I utgangspunktet 90% operated interest i ROP og SOSP lisensene. Rettighetene til disse er imidlertid i ICSID for voldgiftsbehandling. Personlig anser jeg disse som tapt, og det prises også inn i verdien i selskapet, men kan naturligvis være en betydelig oppside om PNOR får beholde en viss eierandel i en av disse lisensene.

2. FINANSIELLE TALL (as of tilgjengelige tall 2 Juni 2023)

Market Cap: 1,100 MNOK
Enterprise Value: c. 1,238 MNOK
Aksjekurs: 0,777 (nå 7,77)
EBITDA: 1,060 MNOK. ----> Dette betyr at PNOR har et driftsresultat før avskrivninger, nedskrivninger og div renteposter som er ca like stor som HELE markedsverdien til PetroNor, som er mer eller mindre uhørt på kapitalmarkedet. PetroNor handles altså dermed til en EV/EBITDA på mikroskopiske 1,16x, og dette var for 2022, i 2023 vil produksjonen øke ytterligere slik at dette tallet vil være til og med enda lavere. Consensus blant analytikere var at Petronor handles til 0,68x EV/EBITDA for 2023. I bransjen så ligger snittet på E&P-selskap på ca 5x ---> Dette vil si at PNOR, hvis priset til det resten av markedet skal prises til, skal ha en EV på MINST 5,302 MNOK, som gir en Market Cap på ca 5,288 MNOK som tilsier en aksjekurs på NOK 3,71 (nå NOK 37,1) per aksje. Nå skal det imidlertid med full rett være priset inn ekstra politisk risiko slik feks DNO har, ettersom PNOR også har sine problemer slik som feks korrupsjonssaken mot tidligere sjef Søvold (selskapet er imidlertid ikke siktet, men gir inntrykk av at selskapet er useriøst), denne saken i Sengal som egentlig burde skrives ned til 0, samt at man har droppet kvartalspresentasjoner selv om selskapet mente det var pga tidspunkt for lifting av olje som gjør at inntjening kvartalsvis vil være volatilt og misvisende. Det vil si at en EV/EBITDA på 3,5x kan anses som rettferdig. Dette vil gi en aksjekurs på NOK 2,6 (nå NOK 26) per aksje. Det tilsier en oppside på 234% fra dagens kurs.

3. FREMTIDIGE TRIGGERE

- PNGF Sud: Aurora Atwood har ankommet PNGF SUD og det vil trolig komme en melding fra selskapet når som helst nå om at de har startet dette innfill-programmet for å øke produksjonen ytterligere. Dette er trolig den mest nærliggende triggeren som kan dytte kursen betraktelig.

- Tilbakekjøp av aksjer/Utbytte: Selskapet vil tjene ekstremt mye penger i 2023 også, slik at man får såpass mye cash on hand at det vil være sannsynlig at en del av dette vil gå til M&A, men også til feks tilbakekjøp av aksjer.

- Finalization av rettssaken mot tidligere sjef Søvold: Dersom PNOR slipper unna fullstendig, eller en liten bot på noen titalls millioner NOK så vil kursen kunne eksplodere oppover i det saken blir lagt bak selskapet og man kan fokusere på produksjon og massiv inntjening.

- Aje-feltet: Med tanke på Aje så var tanken å bytte ut nåværende FPSO (Front Puffin) med en mer moderne, og i følge marinetraffic som ble oppdatert nylig er denne nå vekk fra feltet og plassert i havnen i Lagos. Nå skal de bare drille flere brønner og ikke minst etablere en 30km lang pipeline til fastlandet. Selskapet selv har sagt de satser på FID ila slutten av året, aka alt fra august til desember. En nærliggende trigger her vil være annonsering av gas offtake contracts knyttet til prosjektet, som kan skje når som helst. Fant også en interessant artikkel fra største aksjonær i PNOR som ble publisert nylig, der han snakker om blant annet AJE. Der bekrefter han også at FPSO nå har blitt byttet ut og at de nå er i ferd med å erstatte med en ny FPSO. Basert på ordlyden ser det også ut som de allerede er i gang med bygging av pipeline og at de er i fremskridende samtaler med offtakers for gassen. Pipeline vil muliggjøre salg av gass til andre land som Togo og Benin også. I samme paragraf der det snakkes om deres investeringer i PNOR sier han også: "We are looking for brownfields in Angola, Nigeria or Congo-Brazzaville where we can take over and apply our EOR expertise to enhance production." Så mulig det blir kjøp av flere felt, men usikkert om det blir gjennom PNOR eller Petromal, men er nærliggende å tro det vil være gjennom førstnevnte ettersom de allerede har lisenser på disse områdene. Link: https://theenergyyear.com/articles/epc-and-eor-for-adnocs-production-ramp-up/

- Hvis gjeldstaket i USA heves vil det fjerne mye usikkerhet og styrke sannsynlighet for vekst i økonomien og dermed etterspørsel etter olje

- OPEC-møte den 4 juni (kommende søndag) der det er priset inn at det ikke skal oppstå noe kutt i produksjon, men der enkelte OPEC-medlemmer likevel har advart de som er short olje at de kan få svi av å spekulere. Om det skulle enten bli annonsert kutt i produksjon eller bare signaler om at det vil komme flere kutt så kan det dytte oljeprisen høyt opp.

- Voldgiftssaken i Senegal: Denne saken i Senegal anser jeg (og åpenbart markedet) som tapt, men er likevel interessant å se på ICSID sin statistikk på slike saker. I 48% av tilfellene sider ICSID med investorene sine krav i sin helhet eller delvis, mens de rejecter investorene i 28% av sakene. Tok også en titt på saker innen oil and gas som har blitt filed hos ICSID samtidig som Petronor (da APLC) og det ser ut som ca 50% av sakene nå har blitt konkludert. En sak som handlet om hydrocarbon concessions (aka samme som Petronor sin sak) hadde sin Date of Constitution of Tribunal like etter PNOR og fikk nylig konkludert saken for 2 mnd siden. Med andre ord kommer det sikkert en avgjørelse innen August/September tenker jeg. Alternativt juni, men har mine tvil om det. Hadde vært greit å bli ferdig med den saken nå selv om den er priset til 0 i aksjen. Et kompromiss som PNOR tidligere oppnådde med A4 hadde jo vært sensasjonelt, men tviler sterkt på at det blir tilfellet her med myndighetene som ikke er villige til å forhandle. De har forøvrig tildelt 1 av lisensene til Total allerede, så den er gone uansett.

- Salg av lisenser: Selskapet kan vurdere selge unna alt av lisenser til flere milliarder og betale ut alt som utbytte til aksjonærer
Redigert 15.06.2023 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
markie
12.10.2023 kl 11:32 2412

Spesielt at nye investorer kan komme inn så billig etter alle gode nyheter. Ergerlig for oss som med denne tålmodighet som desperados lover gir uttelling. I en av de værste money traps på børsen. Panoro gikk som kjent også dårlig veldig lenge. På et tidspunkt hadde kjente investorer kjøpt seg opp og kursen spratt til 20 kr fra 5kr. Det er jo alltid håp.
E Desperados
12.10.2023 kl 10:13 2533

Penger på gata er ikke et uttrykk jeg har brukt. Men er mer som å få 3 i odds på å kaste kron og mynt. Garantert profitt om du bare holder på lenge nok.
Dovretro
12.10.2023 kl 10:02 2587

Denne blir manipulert, når jeg legger inn en ordre så er det alltid noen som legger seg 0,010 0ver med noen hundre aksjer. så fort jeg fjerner den så går den også ned. Så vet ikke om det er noen som ønsker å komme seg ut ,men kanskje noen som fisker lavt.
Slettet bruker
12.10.2023 kl 10:00 2530

Så bra! Desperados? Da er det bare å handle... Denne skal jo snart i 30 kr! Penger på gata:)
toftos
12.10.2023 kl 09:56 2511

Ser ut som at noen vil ut uansett pris, så lenge det ikke er kjøpere så må de bare sette ordrene lavere og lavere. De store fortsetter opp og Pnor ned 🤦‍♂️🤦‍♂️
Redigert 12.10.2023 kl 10:01 Du må logge inn for å svare
nkamok
12.10.2023 kl 07:58 2686

100% sikker på at de børsmelder om indbetalingen, men jeg skriver ikke hver dag om, at nuuu må den snart komme, der er der nok her inde, der bruger tid på 😉
E Desperados
12.10.2023 kl 06:34 2794

Salget av olje har forfall 45 dager etter løfting. De børsmelder ikke innbetaling der helder og vil ikke gjøre det med lisenspengene heller. Det er allerede gitt beskjed om at det er godkjent og at pengene kommer i oktober og det får holde.
Nybegynner2
12.10.2023 kl 05:50 2843

En innbetaling på nesten 1/4 av selskapsverdi tenker jeg er helt innenfor å børsmelde, og bør etter min mening meldes da det er en vesentlig hendelse. Vi har alle ropt om informasjon, og da bør en benytte slike muligheter til å kommunisere med markedet. Dette er en transaksjon utenom det vanlige.
mimer
12.10.2023 kl 00:20 2933

Ok det, men de har fullmakt for tilbakekjøp av aksjer?
E Desperados
11.10.2023 kl 21:08 3163

Jeg tar det for gitt at hele prosjektet finansieres gjennom et felles lån til et JV og så faktureres hver part for sin del. Standard byggelån hvor det løper renter frem til man er ferdigbygd og så nedbetales over 5 år så vil det i relativt liten grad påvirke utbyttekapasiteten. De har vært sparsommelige med info frem til nå, men med 71% voting rights sammen med Yinka forventer jeg at de er litt mer detaljerte på Q3-presentasjonen i november. Da med alt fra planer til finansiering.
E Desperados
11.10.2023 kl 21:04 3168

Det ble jo bekreftet på Pareto-konferansen at salget av lisensen i GB var myndighetsgodkjent og at de 25MUSD ville bli betalt i oktober. Håper virkelig ikke vi er der at de børsmeldes at noen har betalt regningen sin 🙈
Nybegynner2
11.10.2023 kl 20:57 3182

Forventer at det i morgen eller fredag kommer en børsmelding om hva løfting 4. oktober ga av cash inn. Kanskje gir de også litt mer info om de siste to brønner i produksjon.

Tenker også at det veldig snart gis bekreftelse på betaling 25 mill. I neste uke begynner Africa Week. Tenker at det kommer noe info i slutten neste uke, starten uken etter.

Vi får ta en status i slutten av måned å se hvor godt jeg traff.
Flodhest82
11.10.2023 kl 20:30 3243

Ja, men vi får no se hvor mye penger de vil dele ut no når de skal investere såpass mye penger
E Desperados
11.10.2023 kl 17:57 3447

J Pace sa på forrige presentasjon at de kunne ikke betale ut utbytte før årsregnskapet var godkjent (på GF som er i mai).
solid1
11.10.2023 kl 17:28 3506


Det er liten bevegelse hos topp 50, og da er det kun en liten del av selskapet som omsettes.

Oppgang kommer nok, men mulig ikke før i mai.
Kan jo bli en rakett både før og etter nyår.

Det meste er positivt. Lukke til. 🍻
Flodhest82
11.10.2023 kl 16:39 3598

Her har folk sittet i flere år allerede, selskapsmessig så har det skjedd mye positivt, men kursmessig er det begredelig. Tror dessverre flere og flere hopper av denne aksjen, hvorfor skal man sitte her i årevis uten avkastning når man kan kjøpe stort sett alt annet av olje og tjene mye peng. Skjønner godt at folk kaster kortene.
viduka
11.10.2023 kl 16:18 3639

Jeg vet i hvert fall hvem som kjøpte den ene aksjen samt noen k til. Oppdriften må komme til slutt. Klarer ikke å se hva som kan medføre totalkollaps selv med Økokrim-saken og Senegal-avgjørelsen i loopen. Måtte sitte på BNOR i nærmere 2 år før den endelig løsnet. Det samme med RAKP. Jeg er trygg på at PNOR også kommer, selv om det fremdeles kan ta noen måneder. I mellomtiden er det bare å øke beholdningen sakte, men sikkert.
markie
11.10.2023 kl 16:00 3684

Store og små forlater et synkende skip ). Vi som tror dette blir bra er hvertfall i klart mindretall. Det bekrefter kursen.
Redigert 11.10.2023 kl 16:14 Du må logge inn for å svare
toftos
11.10.2023 kl 15:07 3788

Eg lurer på hvem som selger 1 aksje hele tiden
markie
11.10.2023 kl 13:51 3906

Dette er som å holde seg flytende i kvikksand.
Folk lærer selv om det går sent. Nå kaster selgerne seg ved den minste lille oppgang.
Jeg holder på min relativt store investering her.. Inntjening kurve og aksjekurs peker motsatt hold. Fortsetter dette blir det 6 tallet. Da går det laste litt til.
Må bli stadig mere attraktivt for andre oljeselskaper som tjener store penger på høy oljepris. De må jo få litt avsetning på sine midler. Med seneste AJE dealen er sitter selskapet på store lokaliserte reserver. Håper det plutselig blir et oppkjøp. Virker som alle tradere har forlatt Petronor for godt.
Redigert 11.10.2023 kl 15:57 Du må logge inn for å svare
E Desperados
11.10.2023 kl 13:23 3964

Stemmer det at selskapets inntjening er helt uavhengig av aksjekurs, noe enkelte her inne virker å ha litt vanskelig med å forstå ;)
nkamok
11.10.2023 kl 12:42 4031

Som den trader du er, så spekulerer du jo i op og nedgang i kursen . Du er voldsomt aktiv, når du har solgt, og holder dig væk, når du har købt .Det er også helt ok, men at du foregiver at være fast aktionær er jo løgn 🙄
Slettet bruker
11.10.2023 kl 12:19 4083

Er ikke så bekymret. Er jo flere her inne på forumet som garanterer oss god avkastning innen rimelig tid uansett så hvorfor bekymre seg for aksjeutviklingen:)
E Desperados
11.10.2023 kl 10:49 4233

Jepp. Blir ingen oppgang her før man klarer å få litt omsetning. Fortsatt bare omsatt 837 aksjer snart to timer etter åpning. Det betyr jo også at så snart det kommer litt kjøpere på banen så er det nok av folk som bare venter på å få solgt seg ut.
Flodhest82
11.10.2023 kl 10:23 4303

Omsetningen her forteller dessverre det meste, de siste gangene vi har hatt litt omsetning, så er det fordi Søvold har solgt ned kursen
E Desperados
11.10.2023 kl 10:05 4360

Nå er det kun omsatt 837 aksjer første timen idag, så at vi var ned en liten stund var vel bare fordi at noen trengte penger for å betale strømregningen for september.
Dovretro
11.10.2023 kl 09:30 4442

Noen selger og noen kjøper, noen ønsker å tape penger og noen ønsker å tjene penger. Tror ikke mange tjener noe på dette nivået.
toftos
11.10.2023 kl 09:28 4411

Oljeprisen og alle de store oljeselskapene starter opp i dag og, men lille Pnor faller som en stein 🙈 De er opp 6-7 og 11 % siste uken. Pnor er ned 4 % Hvor er logikken ?
Jakal
10.10.2023 kl 21:32 4796

Støttes. Før eller senere spretter Pnor. Hvorfor kursen fortsatt "lagger" blir bare spekulasjoner. Men gitt fremtidsutsiktene med økt produksjon, gedigen krigskasse og høy oljepris skal aksjen opp på sikt - mye. Min lille bekymring er ledelsens evne til å forvalte de løpende overskudd. Men det skal de ha - hittil går det på skinner. Bortsett fra på IR-fronten - her må ledelsen bli mere løssluppen og synlig. De er i overkant tilbakeholden - muligens pga korrupsjonssaken mot tidligere direktører.
Flodhest82
10.10.2023 kl 20:03 4933

Men hører denne aksjen virkelig til på børsen ? en av tingene som har vært diskutert er jo at det er for liten free float, ledelsen bryr seg tydeligvis ikke om hva kursen er, og gir ikke ut mer info en akkurat det de må. Så kanskje de største aksjonærene like greit kunne kjøpt resten av aksjene og tatt selskapet av børs. Ser fra tidligere tråder at det har vært spekulert i det
polion
10.10.2023 kl 19:56 4956

Største forskjellen på deg og meg er at jeg i stor grad konstaterer at dagens kurs er der den er, lite å gjøre med det. Selskapet er derimot en av de lavest prisede på OSE, sett i forhold til verdier, inntjening, nto. cash, m.m. Hvis/når markedet tilfeldigvis skulle ende opp med samme oppfatning som meg, ja da er det bare så enkelt at aksjen kan bli kraftig repriset. Utelukkende derfor jeg sitter i PNOR. Om jeg mener at aksjen relativt sett er altfor lavt priset, det bryr verken markedet, du eller andre seg særlig om.

Du derimot, legger PNOR frem som at aksjen er uten potensiale og at den ei heller burde vært på børs. En liten realitetsorientering er tidvis nødvendig, både for den ene og den andre. Videre skriver du at; «hadde ironien din bare gjort noe med aksjekursen ….». Ser ikke sånn ut, det er visstnok bare din notoriske klagesang som klarer dette.
Redigert 10.10.2023 kl 20:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.10.2023 kl 18:22 5103

Jeg skrev ikke at det skulle men at det burde... Jeg visste deg skulle komme en større nyhet men trodde det var avklaring Senegal. Det var større andel AJE. Fortsatt mangler nyheten om 250 mill fra Petromal og forhåpentligvis en eller annen melsinc om at PNOR kutter alle bånd til korrupsjonskameratene...
EspedalH
10.10.2023 kl 18:06 5147

Er vel mye vegring rundt å gå inn her. Er jo ikke omsetning, så en blir fort stuck. Derfor holder nok mange seg borte, nå i disse tider. Om en hører på podcaster osv, så er jo mantraet PNOR- åja de der korruksjons siktede. Ingen setter seg inn i caset. At folk ikke ser det innlysende forstår ikke jeg, men tipper money talks til slutt.
EspedalH
10.10.2023 kl 18:01 5132

Når skulle det komme ny permanent ceo som du skrev her for en stund siden?
Helg11
10.10.2023 kl 17:44 5169

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med utregning av daglig produksjon i Q4. I pressemeldingen står det "PetroNor still is holding 120,000 bbls of net entitlenment oil in current inventory which was not lifted due to operational constraints. The company is working with the Djeno terminal operators to establish if an additioinal lifting is possible close to year end 2023 when inventory is forecast to be over 450,000 bbls."
Så da skal det produseres netto (etter skatt/royalties) 330.000 fat på 82 dager, ca 4000/boed. Hvor mye er det som betales i skatt for å kunne sammenligne med de 5100 fat/dag de har ligget på hittil i år?

Hadde forøvrig vært enklere om de som er eksperter på dette bare skrev det i pressemeldingen, så man slapp å regne ut...sukk
elnomi
10.10.2023 kl 17:35 5188

Enig med de andre. Noe skurrer fælt i dette selskapet, hva er det egentlig som lager alll denne usikkerheten?
Flodhest82
10.10.2023 kl 17:33 5166

Eg syntes det er rart at Søvold skulle selge såpass mye rett før vi fikk mld om lifting og produksjonsøke, hadde ikke han solgt så tror eg vi hadde vært over 9kr. Høres rart ut, men eg tror alt hører sammen, de gjør det de må for å holde kursen nede.