PETRONOR - Et selskap som tjener inn HELE markedsverdien på 1 år

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
10.01.2024 kl 12:26
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Fresh Prince
PNOR 02.06.2023 kl 14:17 462997

Tenker det er på tide å lage en ny tråd om PetroNor som gir litt mer oversikt over selskapet og potensialet for betydelig oppgang fremover. Dette vil være svært kort oppsummert, men vil gi god innsikt i selskapet for både eksisterende aksjonærer og potensielle nye investorer som har vurdert en inngang. Info her representerer mer eller mindre argumenter for hvorfor kursen burde stå i minst NOK 26 per aksje (SB1M hadde en SOTP valuation på NOK 25 for PNOR) altså 234% opp fra dagens kurs.

Dato for innlegg: 2 Juni 2023

1. KORT OM SELSKAPET

PetroNor er aktiv innen utforsking og produksjon av olje og gass i vestlige Afrika og eier følgende assets som vil gi ca 6000 bopd ila utgangen av 2023:
1) CONGO-BRAZZAVILLE - 16.83% participant interest i PNGF Sud, et offshore felt utenfor Kongo
2) NIGERIA - 13.1% economic interest i Aje-feltet i lisensen OML113
3) GAMBIA - 90% interest i A4-lisensen
4) GUINEA-BISSAU - 100% interest i Sinapa (Block 2) og Esperanca (Block 4A og 5A).
5) SENEGAL* - I utgangspunktet 90% operated interest i ROP og SOSP lisensene. Rettighetene til disse er imidlertid i ICSID for voldgiftsbehandling. Personlig anser jeg disse som tapt, og det prises også inn i verdien i selskapet, men kan naturligvis være en betydelig oppside om PNOR får beholde en viss eierandel i en av disse lisensene.

2. FINANSIELLE TALL (as of tilgjengelige tall 2 Juni 2023)

Market Cap: 1,100 MNOK
Enterprise Value: c. 1,238 MNOK
Aksjekurs: 0,777 (nå 7,77)
EBITDA: 1,060 MNOK. ----> Dette betyr at PNOR har et driftsresultat før avskrivninger, nedskrivninger og div renteposter som er ca like stor som HELE markedsverdien til PetroNor, som er mer eller mindre uhørt på kapitalmarkedet. PetroNor handles altså dermed til en EV/EBITDA på mikroskopiske 1,16x, og dette var for 2022, i 2023 vil produksjonen øke ytterligere slik at dette tallet vil være til og med enda lavere. Consensus blant analytikere var at Petronor handles til 0,68x EV/EBITDA for 2023. I bransjen så ligger snittet på E&P-selskap på ca 5x ---> Dette vil si at PNOR, hvis priset til det resten av markedet skal prises til, skal ha en EV på MINST 5,302 MNOK, som gir en Market Cap på ca 5,288 MNOK som tilsier en aksjekurs på NOK 3,71 (nå NOK 37,1) per aksje. Nå skal det imidlertid med full rett være priset inn ekstra politisk risiko slik feks DNO har, ettersom PNOR også har sine problemer slik som feks korrupsjonssaken mot tidligere sjef Søvold (selskapet er imidlertid ikke siktet, men gir inntrykk av at selskapet er useriøst), denne saken i Sengal som egentlig burde skrives ned til 0, samt at man har droppet kvartalspresentasjoner selv om selskapet mente det var pga tidspunkt for lifting av olje som gjør at inntjening kvartalsvis vil være volatilt og misvisende. Det vil si at en EV/EBITDA på 3,5x kan anses som rettferdig. Dette vil gi en aksjekurs på NOK 2,6 (nå NOK 26) per aksje. Det tilsier en oppside på 234% fra dagens kurs.

3. FREMTIDIGE TRIGGERE

- PNGF Sud: Aurora Atwood har ankommet PNGF SUD og det vil trolig komme en melding fra selskapet når som helst nå om at de har startet dette innfill-programmet for å øke produksjonen ytterligere. Dette er trolig den mest nærliggende triggeren som kan dytte kursen betraktelig.

- Tilbakekjøp av aksjer/Utbytte: Selskapet vil tjene ekstremt mye penger i 2023 også, slik at man får såpass mye cash on hand at det vil være sannsynlig at en del av dette vil gå til M&A, men også til feks tilbakekjøp av aksjer.

- Finalization av rettssaken mot tidligere sjef Søvold: Dersom PNOR slipper unna fullstendig, eller en liten bot på noen titalls millioner NOK så vil kursen kunne eksplodere oppover i det saken blir lagt bak selskapet og man kan fokusere på produksjon og massiv inntjening.

- Aje-feltet: Med tanke på Aje så var tanken å bytte ut nåværende FPSO (Front Puffin) med en mer moderne, og i følge marinetraffic som ble oppdatert nylig er denne nå vekk fra feltet og plassert i havnen i Lagos. Nå skal de bare drille flere brønner og ikke minst etablere en 30km lang pipeline til fastlandet. Selskapet selv har sagt de satser på FID ila slutten av året, aka alt fra august til desember. En nærliggende trigger her vil være annonsering av gas offtake contracts knyttet til prosjektet, som kan skje når som helst. Fant også en interessant artikkel fra største aksjonær i PNOR som ble publisert nylig, der han snakker om blant annet AJE. Der bekrefter han også at FPSO nå har blitt byttet ut og at de nå er i ferd med å erstatte med en ny FPSO. Basert på ordlyden ser det også ut som de allerede er i gang med bygging av pipeline og at de er i fremskridende samtaler med offtakers for gassen. Pipeline vil muliggjøre salg av gass til andre land som Togo og Benin også. I samme paragraf der det snakkes om deres investeringer i PNOR sier han også: "We are looking for brownfields in Angola, Nigeria or Congo-Brazzaville where we can take over and apply our EOR expertise to enhance production." Så mulig det blir kjøp av flere felt, men usikkert om det blir gjennom PNOR eller Petromal, men er nærliggende å tro det vil være gjennom førstnevnte ettersom de allerede har lisenser på disse områdene. Link: https://theenergyyear.com/articles/epc-and-eor-for-adnocs-production-ramp-up/

- Hvis gjeldstaket i USA heves vil det fjerne mye usikkerhet og styrke sannsynlighet for vekst i økonomien og dermed etterspørsel etter olje

- OPEC-møte den 4 juni (kommende søndag) der det er priset inn at det ikke skal oppstå noe kutt i produksjon, men der enkelte OPEC-medlemmer likevel har advart de som er short olje at de kan få svi av å spekulere. Om det skulle enten bli annonsert kutt i produksjon eller bare signaler om at det vil komme flere kutt så kan det dytte oljeprisen høyt opp.

- Voldgiftssaken i Senegal: Denne saken i Senegal anser jeg (og åpenbart markedet) som tapt, men er likevel interessant å se på ICSID sin statistikk på slike saker. I 48% av tilfellene sider ICSID med investorene sine krav i sin helhet eller delvis, mens de rejecter investorene i 28% av sakene. Tok også en titt på saker innen oil and gas som har blitt filed hos ICSID samtidig som Petronor (da APLC) og det ser ut som ca 50% av sakene nå har blitt konkludert. En sak som handlet om hydrocarbon concessions (aka samme som Petronor sin sak) hadde sin Date of Constitution of Tribunal like etter PNOR og fikk nylig konkludert saken for 2 mnd siden. Med andre ord kommer det sikkert en avgjørelse innen August/September tenker jeg. Alternativt juni, men har mine tvil om det. Hadde vært greit å bli ferdig med den saken nå selv om den er priset til 0 i aksjen. Et kompromiss som PNOR tidligere oppnådde med A4 hadde jo vært sensasjonelt, men tviler sterkt på at det blir tilfellet her med myndighetene som ikke er villige til å forhandle. De har forøvrig tildelt 1 av lisensene til Total allerede, så den er gone uansett.

- Salg av lisenser: Selskapet kan vurdere selge unna alt av lisenser til flere milliarder og betale ut alt som utbytte til aksjonærer
Redigert 15.06.2023 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
Kvike11
11.09.2023 kl 09:44 4120

Er der flere købere på banen.
Vil PNOR blive solgt inden der kommer en afgørelse på Senegal, hvem tør gamble om de store værdier der er der.
Gætter på salgs pris mellem 35 - 50 pr aktie.
Går ledelsen snart af, da der er totalt tavshed
E Desperados
11.09.2023 kl 12:19 3919

At noen kommer til å by 35-50 kr aksjen er jo bare helt utopisk. Ikke gitt at Senegal går PNOR sin vei heller...
Kvike11
11.09.2023 kl 12:57 3843

Der er nok en grund til at Senegals regering har trukket sagen i langdrag.
Tvivler på at PNOR går derfra tomhændet, de skal have kompensation for de rettigheder de havde på de omtalte områder.
Intet er sikkert, da det er voldgiften der afgøre dette.
Håber det bedste for PNOR, men uanset hvad de forligsmæssigt kommer frem til, kan PNOR komme videre.
kurs 35 -50 er langt fra urealistisk, kursen idag, er mindst 25 % for lav, i følge flere eksperter.
E Desperados
11.09.2023 kl 13:11 3798

Jeg tenker også at saken antageligvis hadde vært avgjort tidligere om alt hadde vært i favør Senegal, men føler ikke at man skal prise inn noe fra Senegal før endelig dom har kommet der.

Helt enig i at dagens kurs ikke gjenspeiler verdiene i selskapet, men å tro at noen skal by 4-6 ganger høyere enn dagens kurs virker noe naivt. Da kan man heller legge inn en kjøpsordre på børsen på 20kr så skal du se at rimelig mange aksjer skifter eier ganske kjapt.
Fluefiskeren
11.09.2023 kl 13:23 3763

Aberet med SOSP og A4 er dybden. Mens «hylla» på Sangomar ligger på havdybde ca 1000 går den ned på 2000 m på A4 og SOSP. Riktignok bores mange brønner på den dybden, men hvis det skal bores enda lengre ut hvor det i hvert fall tidligere er skissert store prospekter og leads snakker vi om 3000 m. Det er omtrent der det dypeste produserende felt i verden ligger på.

Det ble jo skutt ny seismikk for noen år siden. Det kan virke som den har redusert prospektive ressurser, men økt COS. Skulle gjerne sett noen skisser. APCL var veldig flinke på det.
Redigert 11.09.2023 kl 13:24 Du må logge inn for å svare
E Desperados
11.09.2023 kl 14:19 3669

Skulle PNOR få tilbake SOSP er det vel nærliggende å tro at den farmes ut sammen med A4 til en major.Reduserer jo kostnad/risiko litt i og med at de er nabolisenser. Det blir spennende å se om avgjørelsen faktisk kommer nå i september. Dette er vel første gang jeg har hørt noe konkret tidsrom fra selskapet angående avgjørelsen hos ICSID.
barts
11.09.2023 kl 14:23 3646

Hvad tænker man der ligger af kursværdi i en for PNOR positiv melding fra ICSID - snakker vi 5-20øre, eller flere kr.? Har ikke selv erindring om hvilke værdier der ligger vurderet på disse licenser, og hvad det estimeres at ville koste at bore og etablere infrastruktur... Nogen der har fakta, eller tør give et uforpligtende bud :-)
Mener at huske, at der i de gamle APCL dage var tale om flere kr i kursværdi (NAV), men der var antal aktier mv. jo også noget andet end nu i PNOR, så det kan jeg ikke lige overføre
Redigert 11.09.2023 kl 14:26 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
11.09.2023 kl 14:28 3642

Ja. «Expected september»

Tror både du og jeg er litt sånn «tror det først når jeg ser det»

Man lærer seg med alderen en sunn skepsis til slik. Kommer det en avklaring så er det i hvert fall bra. Da kan vi krysse ut den.

Vanskelig å si dette. Senegal vil nok veldig gjerne at den skal være fri. De prøver seg nok på en ny lisensrunde etter den katastrofalt dårlige de la ut for noen år siden. Den ble rammet av pandemiutbruddet. Der var de frekke nok til at SOSP inngikk i lisensrunden mener jeg å huske.
E Desperados
11.09.2023 kl 14:48 3592

Hva verdsetter man en oljelisens til idag før man har borret og eventuelt funnet olje? Jeg forventer ikke allverdens store kursbevegelsene ved en tilbakeføring av SOSP (og evt ROP). Får vel da også litt penger i kassa som skal dekke tort og svie. Dette bør selvfølgelig vises direkte på kurs, men selve lisensene tipper jeg markedet priser til 0 kr inntil man eventuelt har en farm-out på plass. Men ser man bare på prospektive ressurser så er estimatene ca 4 ganger større i Senegal enn hva var tilfelle i GB. Og man så jo hva den ble solgt for.
Fluefiskeren
11.09.2023 kl 15:10 3583

Vanskelig å si. Det er vel ganske analogt til meldingen at vi beholdt A4 i Gambia. Da gikk kursen ganske kraftig, men husker ikke hvor mye. Mener vi snakker om over 20 %. Tror det var oppgang flere dager, men seg etterhvert ned igjen.Noen andre som husker mer presist? Litt vanskelig å spore tilbake da mitt nettsted med dagskursen kastet alle gamle data da vi ble tatt opp på hovedlisten. Vi bør over 2 kroner synes jeg, men spørs jo om markedet mener det samme. Jeg tror at lisensen er interessant for mange. Fikk i hvert fall inntrykk av det fra Jaan -seismikken. SOSP ble nevnt speselt som interessant.

toftos
11.09.2023 kl 15:44 3610

Men er det ikke på tide at vi får tall på de nye brønnene ?
EspedalH
11.09.2023 kl 15:49 3606

Det husker jeg svært godt, meldingen tikket inn på en lørdagskveld rundt 19-20 på kvelden. Kursen gikk 40%ish, vi touchet 1,6 mener jeg påfølgende uke…
EspedalH
11.09.2023 kl 15:52 3671

Sp1M hadde jo kursmål 2,5 etter aje dealen… alså 25kr nå, er mye som kan gi fortsatt økning her… kursen gikk jo til 12 (120) kun på spud i APCL tiden, men var jo ca 1/8 av aksjene der…
Fluefiskeren
11.09.2023 kl 16:00 3669

Det var såpass ja. Stemmer nok det. Den eneste som har en kurve som også tar med eldre verdier er Nordnet som viser at den i hvert fall var over 2,15.

https://www.nordnet.no/market/stocks/18070363-petronor-ep-asa
Redigert 11.09.2023 kl 16:04 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
11.09.2023 kl 16:44 3635

Bra dag i dag isolert sett. Ingen av de jeg følger var bedre i hvert fall. Skriver det fordi andre ikke kommer til å gjøre. Skriver helst bare når det går ned.

Er det slutt på nedsalget til Søvold og Ludvigsen kanskje?
ag-3
11.09.2023 kl 16:59 3647

🤣 som om du ikke "følger" med på iox. Lurt av deg å avslå veddemålet for litt siden. 👍
Fluefiskeren
11.09.2023 kl 17:10 3676

Jo, jeg holder et lite øye med IOX. Den oppfører seg som en forstyrret hund slik den alltid har gjort. Voldsomme oppganger som alltid blir fulgt av minst like store nedganger. Den er også i likhet med ZENA så bitte liten at jeg ikke regner med dem når jeg sammenligner. Egentlig litt fascinerende også. IOX-aksjonærer er helt som andre aksjonærer. Der er det bare tilfeldigheter fra dag til dag. Solid ned i år i motsetning til PNOR.
E Desperados
11.09.2023 kl 17:20 3676

Mye som kan gi økning. Treff på A4 eller i Senegal så er vi langt over 50kr. Men nå er kursen på 8-tallet, så å tro at noen byr 50kr nå mener jeg er så virkelighetsfjernt som det kan få blitt.
Olje100
11.09.2023 kl 17:22 3675

Deilig med en dag uten innlegg fra HT, det betyr positiv grønn dag.
Synes denne ser veldig spennende ut nå, blir bra å se ny produksjon fra de nye brønnene som ble raskt og effektivt borret.
Afrika oil er selvfølgelig litt gambling, men denne herligheten tjener nå raskt inn hele verdien av selskapet med dagens produksjon på kort tid.
Afrika styres heller ikke av klima ledere i EU som gjør diverse ustabile skatte/avgifts beslutninger. Kanske Afrika kan bli "tryggere" i fremtiden, noen flere tanker rund dette?
såpe i øynene
11.09.2023 kl 17:54 3609

Tenker det samme. Når prisingen av aksjen også er så lav som nå, med verdiene de sitter på og den økende inntjeningen blir det for dumt og ikke ta noen kraftige lodd. Kontant beholdningen er også kraftig stigende. Aksjen har aldri vært så billig som nå, og med en oljepris på over 90 dollar så er vel dette penger på gaten. Tenker en fair pris er 3 til 4 ganger dagens kurs, og 6 til 7 ganger ved oppkjøp. Er nok gjedder i sivet slik oljeleting utvikler seg i vestlige land.
ag-3
11.09.2023 kl 19:11 3483

Umulig å svare på hvor trygt det kan bli i fremtiden. At det er trygt nå vil jeg si klart nei til. Se bare på Lundin saken. Står nå tiltalt for krigsforbrytelser i Sudan.
E Desperados
11.09.2023 kl 22:37 3253

Hvor billig inngang skal du ha før du er fornøyd her?
ag-3
11.09.2023 kl 23:05 3210

Jeg har ikke 5 øre å sette i noen aksjer. Har belånt meg i PGS med alt for mange aksjer i forhold til min økonomi. Men har en grei inngang ca 3,5 I IOX har jeg en del aksjer nå, men må opp til ca 1,6 tror jeg for å komme i 0. Men går den dit så selger jeg nok ikke for da har mye ordnet seg.

Så har en luring MDG fått et eller annet over seg og skriver litt sannhet, men iblandet en god del løgn og gjetting om iox. Han hun reklamerer samtidig hardt for pnor på iox trådene.
Min agenda er derfor ikke noe annet enn å klart synliggjøre hva risikoen er i pnor. Men i motsetning til MDG lyver jeg ikke.
Og en person som fluefiskeren har jeg stor respekt for. Han vet hva han snakker om. Men risikoen i pnor undervurderer han totalt.
Så dette er kun en takk til MDG. Vet det er barnslig så kan hende dette ble mitt siste innlegg her..
Mdg1
12.09.2023 kl 06:46 3002

Jeg sier bare at det er mye tryggere å sitte i PNOR som genererer masse cash og har 500 mill på bok. De har også flere store prosjekter på gang. Iox skal jo bare fikse på et gammelt gassfelt i Argentina har investeringer å gjøre, har masse gjeld og ikke en krone i banken. Så er det klart at om selskapet dras inn i korrupsjonssak så er det ikke bra for Pnor. Nå ser det for meg ut til å heller gå motsatt vei. og selskapet har heller aldri vært direkte innblandet i korrupsjonssaken. Jeg sier ikke det er uten risiko, men når selskapet etterhvert sitter på cash tilsvarende MCAP og gode inntekter så vil den risikoen være relativt liten
E Desperados
12.09.2023 kl 07:29 2931

Folk har forskjellig risikovurdering i PNOR, som ofte gjenspeiles i om man har aksjer eller ikke. Man skal kreve rimelig stort risikopåslag før PNOR ikke er en god investering til dagens kurs, så da sier det seg selv at de som ikke har aksjer her vurderer risikoen som høy. Nå har Økokrim holdt på i to år, begynt å sjekke folk ut av saken og har ennå ikke mistenkt selskapet. Da vurderer hvertfall jeg risikoen på linje med Fluefiskeren, hvilket gjenspeiles i antall aksjer jeg eier. Så får tiden vise om det er rett eller ikke.
toftos
12.09.2023 kl 08:29 2797

Energie As solgte 17 000 aksjer på dagens liste. Er det i midten av mnd skatten skal betales ? Tipper de snart er ferdig med å selge
ag-3
12.09.2023 kl 08:50 2771

Hvis det som står under her stemmer så anser jeg sjansene ca 70-80 % sikkert at noen blir dømt og at pnor som selskap blir dratt inn.
Datteren som fikk aksjer fikk jo disse for at pnor skulle få oljefelt slik jeg leser det. Det tilsier gedigen bot og mister oljefeltene som urettmessig ble tildelt. I tillegg blir det reaksjoner direkte mot involverte personer.

Her har det vært ransaking og varetektsfengsl. Dvs rettsapparatet anser det som mer sannsynlig at noe galt har skjedd enn ikke.

Tidlig i november 2016 møtte presidenten Gerhard Ludvigsen og Eyas Alhomouz i Kongo. De diskuterte planene for oljefeltet PNGF Sud. 11. november fikk presidentdatteren utarbeidet et hemmelig dokument om hvordan hun kunne komme seg inn i Hemlas nye kongolesiske datterselskap: Hepco.

Ifølge kontrakter som er delt med Investigate Europe, skulle Julienne Sassou Nguesso tildeles 15 prosent eierandel av Hepco via et eiendomsselskap hun kontrollerte. Hun inngikk en avtale via et annet selskap kontrollert av personer nær familien: MGI International. Dermed unngikk hun at navnet hennes dukket opp i Hepco-sammenhenger.
E Desperados
12.09.2023 kl 09:09 2714

Du må huske på at Økokrim ikke har mandat til å gjøre noe i Kongo. Skal PNOR miste lisensene sine i Kongo så er det presidenten som må dømme sin egen datter for korrupsjon. Der er hvertfall sannsynligheten mye mindre enn 70-80%.
Kvike11
12.09.2023 kl 09:09 2723

Stop nu alt det ævl, du pisker en stemning op, ingen gider høre mere om den sag.
Håber du er langt fra at eje en eneste aktie i PNOR, d u prøver at køre en uendelig historie om ingenting'
Sagen lukkes sikkert helt inden længe og har intet med PNOR at gøre, det er slået fat flere gange med syvtommer søm.
Vi andre fokuserer på den høje olie pris den høje indtjening, og de gode fremtids udsigter der er for PNOR.
Aldrig har indtjeningen været højere,
og muligheder for yderligere tiltag været tættere på
smaa
12.09.2023 kl 09:13 2694

Synd det ikke ble det 👎, men du har jo din agenda for risikoen vet jo ikke vi andre noe om.
Farvel, og bruk ag-3 til noe annet.
Tricky
12.09.2023 kl 09:36 4300

Økokrim har allerede brukt 2 år. Resultat pt er at 1 ut av 3 er skrevet ut av saken fra deres side. Så et spørsmål om hvornår Økokrim må legge saken død.
Tror forøvrigt Økokrim har nok å gjøre med mer Norske forhold herunner diverse politiker.
Pinlige saker egentligt.
ag-3
12.09.2023 kl 09:48 4292

Du kan bli dømt i Norge for å ha begått handlinger i utlandet som ikke er straffbare der, men straffbare i Norge.

Høyesteretts to enstemmige dommer 19. oktober 2018 er viktige når det gjelder rekkevidden av straffeloven § 4, jf. § 5 nr. 1 og norsk straffelovs anvendelse på handlinger begått i utlandet.
Mdg1
12.09.2023 kl 10:13 4300

Økokrim kommer heller ingen vei siden myndighetene i Kongoi ikke vil samarbeide. Mulig Søvold får en bot for å ha brutt norske korrupsjonsregler, men tror det også sitter langt inne når ikke Kongo vil samarbeide. Da vil nok helt sikkert saken falle på manglende bevis. Jeg mener det er mye mer sannsynlig at det er myndighetene i Kongo som har gjort noe ulovlig her. Det skal godt gjøres å bevise at det er Søvold og ko som har kommet med planen om å la presidentens datte kjøpe billige aksjer
Fluefiskeren
12.09.2023 kl 10:20 4281

Tror heller ikke det er noe problem i dag, men vi har sett flere statskupp i Afrika i år. Det siste i nabolandet Gabon nå nylig. Med en ny politisk ledelse kan disse være interessert i å nøste opp i forhold under den gamle. Blir Søvold frigitt på bevisets stilling betyr det at saken kan tas opp igjen av Økokrim hvis de da har større sjanser for å nå frem.

Siden så mange her vil ha Søvold tilbake som CEO betyr det da isåfall en ny runde for selskapet og aksjonærene. Det er for meg ett mareritt, og er en av årsakene til at jeg ikke vil ha han tilbake dersom han blir frigitt på det vilkår. Jeg tror det er viktig å få inn en ny mann som dette ikke hefter ved overhodet. Det kan også være at det på andre måter er godt med friskt blod med en ny mann/kvinne med andre kontakter og måte å se ting på uavhengig av hva som har skjedd i Kongo Brazzaville.
Redigert 12.09.2023 kl 10:51 Du må logge inn for å svare
Kvike11
12.09.2023 kl 10:23 4350

Du kan bli dømt i Norge for å ha begått handlinger i utlandet som ikke er straffbare der,
men straffbare i Norge

Selvfølgelig kan man det, men en handling begået i udlandet
kan ikke være strafbar i Norge.

Du roder rundt i regler og love og misinformerer.

F.eks Butikstyveri , mord, voldtægt m.m. begået i udlandet, ryge hash i udland hvor det er lovligt kan ikke straffes som begået i Norge i Norge.
Kvike11
12.09.2023 kl 10:25 4340

Sagen bliver mere eller mindre henlagt inden længe, som du skriver har de nok med politker der omgås loven.
ag- 3 vil til at dele parkeringsbøde ud for parkering i udlandet,
han er morsom
pelo
12.09.2023 kl 10:55 4294

AG-3, nu har du jo selv informeret, at du ikke ejer aktier i PNOR - og derfor formoder jeg heller ikke, at du følger selskabet specielt tæt.
Ja, man kan blive dømt i Norge for ulovligheder begået i udlandet - som i de fleste vesteuropæiske lande. Men det skal stadig bevises, at du har begået ulovligheden, og her har Økokrim det vanskeligt.
Som jeg har sagt før, så er jeg ikke i tvivl om, at det er den tidligere Hemla medarbejder (medstifter ?) Trond Kostveit der har startet denne sag hos Økokrim. Det undrer mig dog, at sagen er taget op af dem, eftersom Kostveit 2 gange har kørt sagen i det norske retssystem - og tabt sagen blankt begge gange !
Fluefiskeren
12.09.2023 kl 12:00 4167

Oljeetterspørselen når toppen før 2030?

«IEA Claims Global Oil Demand Will Peak Before 2030

By Irina Slav - Sep 12, 2023, 3:30 AM CDT
The head of the International Energy Agency has said that new projections show demand for coal, natural gas, and oil all peaking in the near future.

The research will be released in the IEA’s World Energy Outlook in October and suggests fossil fuel demand will peak even without new climate policies.

The driving force behind the decline in demand growth is the shift towards renewable energy and electric vehicles.»

https://oilprice.com/Energy/Energy-General/IEA-Claims-Global-Oil-Demand-Will-Peak-Before-2030.html
E Desperados
12.09.2023 kl 12:35 4098

Det kommer jo ann på hvem man spør. Denne rapporten fra august har estimert forbruk på 110 millioner fat i 2045 og en ganske stabil etterspørsel de neste 20 årene.

https://www.statista.com/statistics/282774/global-product-demand-outlook-worldwide/

Finner ikke rapporten i farten, men Amerikanske EIA estimerer også peak etterspørsel rundt 2040.
Redigert 12.09.2023 kl 12:40 Du må logge inn for å svare
Kvike11
12.09.2023 kl 14:54 3930

Olie prisen stiger og stiger er et godt stykke over kurs 90.
For under et år siden var der ingen der troede på olie kurs over 90 , og hvis den kom der op ville PNOR være et guldrandet stykke papir.
Og kursen ville nå nye højder.
Idag er olie prisen over 90 og PNOR falder fortsat.
Noget er fuldstændigt gal med aktie kursen,
jeg tror stadigvæk det har noget med opkøb af hele selskabet.
Vi kan gætte på hvad der foregår,
ledelsen siger ikke en lyd.
Heldigvis bliver Senegal snart afklaret,
måske der kommer flere nyheder i denne måned.
polion
12.09.2023 kl 15:41 3832

Ser på tråden at korrupsjon er nevnt gjentagende ganger, og at to tidligere PNOR-strateger muligens kan få seg en liten smekk fra Økokrim.

Vil tro at Økokrim heller burde konsentrert seg om den massive og åpenlyse korrupsjonen vi har i Norge. Ta eks.vis LO og AP (inkl. flere rød/grønne partier). Her stiller LO åpenlyse og klokkeklare krav til regjeringen, mot at det gis solid betaling/pengestøtte for å få kravene innfridd. Akkurat dette er faktisk selve definisjonen på korrupsjon. I tillegg vet vi at regjeringen har kompensert LO kraftig med returstøtte, tenker da først og fremst på den avsindige fradragsøkningen for fagforeningskontingent.

Hadde tilsvarende foregått i et annet land, så hadde AP og Støre kalt landet en udemokratisk bananrepublikk. En annen ting er at den IKKE-FOLKEVALGTE LO-Peggy blander seg kraftig inn i både valgkamp og regjeringsarbeide. Hun opptrer her både udiplomatisk, arrogant og frekt hva gjelder landets styresett. Og dette fra en person som i utgangspunktet er diskvalifisert fra å mene noe som helst om den slags.

Og i tillegg så lever LO meget godt på sine innsamlede «veldedighetsmidler», tvunget innsamlet både fra Høyre-, Venstre-, FRP-velgere og andre. Nei det er bare å gi seg ende over, dette er så pill råttent at man nesten skulle tro det var Putin-Russland vi levde i.
Fluefiskeren
12.09.2023 kl 15:46 3837

Ser ut til at første forventede oljetanker til Djeno er AMPHION som er forventet der 27. september.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:5786105/mmsi:636018811/imo:9830795/vessel:AMPHION

Dovretro
12.09.2023 kl 15:48 3876

Da er det jo bare å kjøpe så masse man klarer når noen ønsker å gi bort disse gavene. oljeprisen i dag øker med over 1,5 prosent og det gir vel masse i kassen, som sikkert blir tilgodesett til oss som sitter med aksjer etterhvert.
JUICEitUP
12.09.2023 kl 15:50 3889

Re polion

Synes du har hatt noen usaklige innlegg i det siste, men dette er spot on. Det er så sant som det er sagt.

Dessverre fokuseres det alt for lite på dette samrøret. Det er kanskje ikke så rart da de fleste redaktører og medie sjefer i dette landet er vridd en smule mot venstre. De vil jo gjerne at dette samrøret fortsetter å eksistere for det er jo rett å slett en velgertrakt inn til AP. Med en gang dette nevnes kommer venstresiden drassende med at høyresiden har NHO og milliardær venner som donerer penger. Men det er jo småpenger og smågutter i forhold til mektige LO med omtrent alle statlige og kommunalt ansatte som medlemmer i et eller annet LO forbund.

LO har i praksis balletak på Jonas. Hvis Peggy sier at sånn blir det så blir det sånn. Jonas vil aldri tørre å trosse LO for da er han ferdig som partileder før han vet ordet av det. Dette er korrupsjon på så høyt nivå man kan komme. Det kommer ikke bare føringer, men klare kommandoer fra en organisasjon som jobber for sine interesser og det snakkes omtrent ikke om det i det hele tatt. Hele systemet er rett og slett pill råttent.
ag-3
12.09.2023 kl 15:57 3879

Du må lese loven Kvike. Se punkt 12 nedenfor.

Og FF - Det er ikke en snøballs sjans i h.. på at en straffesak blir henlagt på noen annen kode enn bevisets stilling når siktede i saken har vært varetektfengslet. Dersom den blir henlagt da...noe jeg tviler sterkt på. I såfall vil de siktede ha krav på erstatning. Dette vet Økokrim før de iverksetter tvangsmidler.

§ 5.Straffelovgivningens anvendelse på handlinger i utlandet
Utenfor virkeområdet etter § 4 gjelder straffelovgivningen for handlinger foretatt

a. av en norsk statsborger,
b. av en person med bosted i Norge, eller
c. på vegne av et foretak registrert i Norge,
når handlingene:

1. er straffbare også etter loven i landet der de er foretatt,
2. anses som krigsforbrytelse, folkemord eller forbrytelse mot menneskeheten,
3. anses som brudd på krigens folkerett,
4. anses som barneekteskap eller tvangsekteskap,
5. anses som kjønnslemlestelse,
6. er rettet mot den norske stat eller norsk statsmyndighet, eller rammes av §§ 120 a eller 127 jf. 120 a,
7. er foretatt utenfor området for noen stats høyhetsrett og kan straffes med fengsel,
8. anses som omsorgsunndragelse,
9. rammes av §§ 257, 291-296, 299-306 eller §§ 309-316,
10. anses som terror- eller terrorrelatert handling etter straffeloven kapittel 18, eller rammes av §§ 145 eller 146,
11. anses som oppfordring til en straffbar handling etter straffeloven § 183 eller innebærer fremsettelse av en hatefull ytring etter straffeloven § 185,
12. anses som korrupsjon eller påvirkningshandel etter §§ 387 til 389, eller
13. rammes av sanksjonsloven § 4.
E Desperados
12.09.2023 kl 16:00 3878

Ca 400 000 fat tidlig oktober kan jo fort ha blitt til sent september. Ser uansett ut som om timingen på løftingen var god denne gangen.
E Desperados
12.09.2023 kl 16:21 3831

Nå er det kun to privatpersoner som er under lupen til Økokrim, og ref punkt a, b og c som du lister opp så stopper det også der. Lisensen er tildelt et selskap registrert i Kongo og PetroNor ble jo registrert i Norge først rytt at denne saken dukket opp. Så der har du forklaringen din på hvorfor ingen selskaper i konsernet er mistenkt av Økokrim.
Slettet bruker
12.09.2023 kl 16:28 3812

Etter to dager med vill oppgang er det kanskje naturlig med en liten korreksjon😄👌
E Desperados
12.09.2023 kl 17:43 3717

Ikke annet å forvente enn litt nedgang når hele 85 000 aksjer skal ut på en dag 😅